شنبه ۲۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۸ - Jan 14, 2006
تيم اول آلمان در تهران
بايرن مونيخ با تمام بزرگانش پيروز شد
عكس : مجتبي جانبخش
000420.jpg
000408.jpg
گروه ورزشي: ديروز ايران ميزبان يكي از قدرت هاي بزرگ فوتبال باشگاه هاي اروپا و جهان بود. بايرن مونيخ با همه بزرگانش از دوبي به تهران آمد و پس از بازي با پرسپوليس يكي از دو تيم محبوب ايران راهي آلمان شد تا در نيم فصل دوم بوندس ليگا حاضر شود. اين بازي حدود چهل هزار تماشاگر را در يك بعدازظهر سرد زمستاني به ورزشگاه آزادي كشاند.
پرسپوليس يك - بايرن مونيخ ۲
گل ها: علي انصاريان در دقيقه ۲۶ از روي نقطه پنالتي براي پرسپوليس و ميشائيل بالاك (۳۵) و گوئررو (۴۱) براي بايرن مونيخ
داور: مسعود مرادي
تماشاگر: بيش از چهل هزار نفر
بازيكنان بايرن مونيخ: اليور كان، ميشائيل بالاك، باستين شواين اشتاينگر، زي روبرتو، والرين اسماعيل، لوسيو، حسن صالح حميدزيچ، خوزه پائولو گوئررو، ينس يرميس، علي كريمي و فيليپ لام.
بازيكنان پرسپوليس: احمدرضا عابدزاده (فرشيد كريمي)، ابوالفضل حاجي زاده، شيث رضايي، مهرزاد معدنچي، حامد كاويانپور، ابراهيم اسدي، داود سيدعباسي (آشتياني)، جواد كاظميان، مهرداد اولادي، پژمان نوري (محمد پروين)، علي عليزاده.
گروه ورزشي- جهانگير كوثري: بايرن مونيخ با علي كريمي در زمستان سرد تهران با تيم پرسپوليس بازي كرد. بايرن مونيخ قدرت اول فوتبال جهان در دهه هفتاد، مهد بازيكنان بزرگ و نوابغ فوتبال جهان، ميزبان دو دوره جام جهاني و يكي از پنج باشگاه ثروتمند جهان در مقابل چشمان تماشاگران ايراني به ميدان آمد. ۳۲ سال پيش آنها در يك بازي دوستانه، ناباورانه با شكست سختي مقابل تيم ملي فوتبال ايران روبه رو شدند. حضور اين تيم بزرگ در اين مقطع با هر هدفي كه انجام شده باشد براي فوتبال ما مفيد واقع خواهد شد. شايد مديران جديد باشگاه پرسپوليس با هدف بزرگ نگري باشگاه و آگرانديسمان كردن حركت هاي اوليه اين دعوت را انجام داده باشند، اما سودش به تيم ملي و فوتبال ما مي رسد. چنين حركت هايي در فوتبال باب بسياري از مسائل را براي بين المللي شدن فوتبال ما باز خواهد كرد، آن را به فال نيك مي گيريم تا شايد از اين رهگذر پرسپوليس به راه بيفتد.
هواي سرد زمستاني پس از باريدن برف اجازه نداد تا تماشاگران بيشتري به تماشاي بازي بايرن مونيخ بنشينند. براي بايرن هم اين حضور از جهاتي دورنماي خوبي خواهد داشت. اين كه يك ايراني با يك باشگاه بزرگ به ايران مي آيد و در مقابل، تيم سابق خود بازي مي كند اتفاق جالبي است.
براي بازيكنان پرسپوليس اين بازي انگيزه هاي خوبي داشت، به ويژه آنها كه امكان حضور در تيم ملي را پيدا نكرده بودند و آن تعداد هم كه دعوت شده بودند براي ايجاد موقعيت تازه تلاش كردند تا به اين دعوت پاسخ مثبت بدهند. انصاريان و كاويانپور از آن جمله بودند. از جدي بودن بازي همان بس كه بايرن با تمام بازيكنان اصلي خود به ميدان آمد و خيلي هم جدي و محكم بازي كرد.
بايرن طبق معمول به ارزيابي پرسپوليس پرداخت و در اين فاصله كاظميان با حركتي زيبا و فريبنده اسماعيل مدافع فرانسوي بايرن را مجبور به خطاي پنالتي كرد كه انصاريان با فريب اليور كان پرسپوليس را يك بر صفر جلو انداخت. اين گل بايرن را كه به اين ديدار به عنوان يك بازي تداركاتي مي نگريست به خود آورد و خيلي جدي تر حملات خود را آغاز كرد تا نه دقيقه بعد روي يك ضربه ايستگاهي كه توسط زي روبرتو زده شد، بالاك آن را به گل مساوي تبديل كرد. بايرن دوباره با باز كردن بازي، دفاع پرسپوليس را كه كمي هم دچار هيجان شده بود دور زد و توانست توسط گوئررو به گل دوم برسد. علي كريمي نيز طي ۴۵ دقيقه نيمه اول بسيار جدي و سخت بازي را دنبال كرد و در نيمه دوم به استراحت پرداخت.
ماگات در نيمه دوم با تيم جديدي به ميدان آمد و پروين تشخيص داد تا با همان تيم و با انگيزه بيشتر بازي را ادامه دهد و به نتيجه مساوي برسد. اما بايرن كه در نيمه دوم قوي تر تيم خود را چيده بود، اجازه نداد پرسپوليس به خواسته خود برسد و بارها نيز آنها تا آستانه گشودن دروازه پرسپوليس پيش رفتند و در نهايت اين بازي دو بر يك به سود بايرن مونيخ به پايان رسيد.

خداحافظي باشكوه احمدرضا عابدزاده
000405.jpg
گروه ورزشي:احمدرضا عابدزاده دروازه بان اسبق تيم هاي ملي فوتبال ايران و باشگاه پرسپوليس و مرد حماسه  ساز ملبورن از دنياي فوتبال خداحافظي كرد.
 عابدزاده در جريان ديدار دوستانه تيم هاي فوتبال بايرن مونيخ و پيروزي براي هميشه از فوتبال خداحافظي كرد.
عابدزاده كه نامش خاطرات شيريني را در ذهن طرفداران رشته فوتبال تداعي مي كند براي هفت دقيقه در درون دروازه قرمزپوشان پايتخت قرار گرفت و در ميان انبوه استقبال تماشاگران با زدن دور افتخار در ورزشگاه آزادي براي هميشه از فوتبال خداحافظي كرد.
مسئولان باشگاه پيروزي از عابدزاده كه مورد تشويق مكرر تماشاگران قرار مي گرفت، با اهداي يك تابلو فرش به همراه يك دستگاه خودرو تقدير كردند. تماشاگران حاضر در ورزشگاه با شعار «عابدزاده دوستت داريم» او را بدرقه كردند.

واليبال و مشكل بازيكنان كم ظرفيت
آذرپيام و برق فاتح بازي هاي بزرگ هفته شدند
گروه ورزشي - علي شاكري: هفته هفدهم ليگ برتر واليبال ايران (جام موعود) جدا از شكست دو تيم بزرگ پيكان و صنام حواشي بسيار داشت. حاشيه هايي كه اگر براي حل آن فكري نشود بايد منتظر حوادث ناگواري باشيم. در پايان بازي پيكان _ برق همه تلاش كادر فني و بازيكنان پيكان اين بود كه پيروزي قاطع برق را با ربط دادن به ضعف داوري كمرنگ كنند و در پايان هم كم ظرفيتي چند بازيكن باتجربه و جوان دو تيم مي رفت كار را به جاهاي باريك بكشاند.
متأسفانه چند وقتي است كه واليبال با چنين صحنه  هايي روبروست و كميته انضباطي هم چشم هايش را براحتي بر روي وقايع اتفاق افتاده بسته است. ديدار برق و پيكان يكي از بهترين  بازيهاي اين فصل بود. هر دو تيم با برخورداري از بازيكناني مطرح و باانگيزه در انجام يك بازي سطح بالا سنگ تمام گذاشتند، اما برق ديگر آن تيم ديدار رفت نبود كه بازي برده را دو دستي به حريف با تجربه تر تقديم كند. برق در يك روز عالي با درخشش منصور زادون و عباس قاسميان با بازيسازي خوب پزشكي و دفاعهاي مطمئن به خوبي روبه روي پيكان ايستاد. پيكان بسيار تلاش كرد تا با بازيسازي اميرحسيني و شركت فعال پيمان اكبري و محمد تركاشوند در حمله روي تور همانند بازي رفت راهي براي گريز از شكست پيدا كند، اما مصدوميت چند مهره كليدي توان آنان را سخت كاهش داده بود. در پايان همين بازي كفعمي مدير عامل پيكان رأي به بركناري حسين مهرانپور سرمربي اين تيم داد تا پرويز كاظمي دستيار او با يك درجه ارتقاء جانشين او شود. در اروميه هم بي تجربگي يك بازيكن جوان به نام صمد اكبري درست در لحظاتي كه صنام براي كشاندن بازي به گيم پنجم نياز به آرامش داشت با حمله به خط نگهداران و توهين به داور با گرفتن كارت زرد اين موقعيت را از تيم خود گرفت و باعث شد تا صنام تن به شكستي ديگر بدهد.
نتايج بازي هاي هفته هفدهم
* پيكان ۲ _ برق ۳
* ذوب آهن ۲ _ نئوپان ۳
* آيدانه چالدران صفر _ سايپا ۳
* پرسپوليس ۲ _ پگاه اروميه ۳
* اتكا قم يك _ گل گهر سيرجان ۳
* آذر پيام ۳ _ صنام تهران يك
* پيام گلستان ۲ _ پتروشيمي ماهشهر ۳
جدول رده بندي:
۱- پيكان ۳۱ امتياز ۲- آذر پيام ۳۰ امتياز ۳- سايپا تهران ۲۹ امتياز.

سفارش دبير كل كنفدراسيون فوتبال آسيا به ايراني ها
پيتر ولاپان، دبير كل كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) به چهار نماينده اين قاره بويژه ايران در رقابت هاي مرحله پاياني جام جهاني اميد فراواني دارد. ولاپان به سايت رسمي اين رقابت ها گفت: «مي دانيد كه براي نهمين بار شاهد حضور آسيايي ها در قرعه كشي مرحله نهايي جام جهاني بودم و بايد بگويم از اين كه هر چهار نماينده براي صعود از گروهشان شانس خوبي دارند بسيار خوشحالم. مطمئن هستم كه مي توانند كار بزرگي انجام بدهند.»
ايران پس از از دست دادن جام جهاني ۲۰۰۲ بار ديگر به اين رقابت ها بازگشته است و بايد در گروه D برابر مكزيك، پرتغال و آنگولا كه همگي حريفان ترسناكي هستند به ميدان برود. ولاپان در اين باره گفت: «ايران تمام ويژگي هاي لازم براي اين كه بهترين تيم آسيا باشد را دارد. آنها از تاريخ طولاني پيشرفت فوتبالشان لذت مي برند و هيجان انگيزترين هواداران را دارند. آنها يكي از اندك تيم هاي آسيايي هستند كه بدون احساس حقارت و خود كم بيني برابر قدرت هاي اروپايي به ميدان مي روند. آنچه به آن نياز دارند بيشتر شدن روحيه تيمي است. هنگامي كه چند ماه پيش در تهران بودم به آنها گفتم؛ يكي براي همه و همه براي يكي. يك بار كه اين مشكل را حل كنند و به عنوان يك تيم عالي بازي كنند مي توانند برابر هر تيمي پيروز شوند.»

ليگ برتر بسكتبال ايران
بازي هاي هفته پاياني در سايه مرحله پلي آف
گروه ورزشي: ليگ برتر بسكتبال ايران با به پايان بردن هفته پاياني مرحله مقدماتي خود در دور برگشت در انتظار بازيهاي مرحله پلي  آف است. در هفته پاياني با توجه به محرزشدن صعود هشت تيم برتر از گروههاي دوگانه، بيشترين تلاش تيم ها با توجه به موقعيت آنها در جدول به انتخاب حريف مرحله بعد دور مي زد و به همين دليل نتايج به دست آمده در چند بازي را نمي توان نتيجه واقعي براي تيم هاي برنده و بازنده دانست. بدين ترتيب در مرحله پلي آف صبا باتري با پگاه فارس، پيكان با ذوب آهن، آذرپيام اروميه با صنام و پتروشيمي ماهشهر با پگاه همدان بازي مي كنند. تيم هاي برتر مرحله اول پلي آف راهي مرحله نيمه پاياني خواهند شد.
نتايج هفته پاياني مرحله مقدماتي
* صنام ۸۸- ذوب آهن ۸۹
* مهرام ۷۴- خوزستان ۶۸
* گل گهر سيرجان ۴۹- پگاه فارس ۶۲
* صبا باتري ۹۴ - پيكان ۷۳
* فرش مشهد ۸۳ _ شهرداري گرگان ۷۶
* پتروشيمي ماهشهر ۹۲- دانشگاه آزاد ۶۸
* آذرپيام اروميه ۷۶- پگاه همدان ۵۹
* تربيت بدني اصفهان ۷۸- هيات بسكتبال شهركرد ۷۵

بزرگان آسوده خاطر
گروه ورزشي: در مرحله برگشت يك هشتم پاياني جام حذفي ايتاليا تيم يوونتوس با نتيجه چهار بر يك تيم فيورنتينا را مغلوب كرد و به مرحله يك چهارم پاياني راه يافت. در بازي هاي ديگر ميلان چهار بر سه برشا را مغلوب كرد و به جمع هشت تيم پيوست. تيم آاس رم نيز با پيروزي دو بر يك برابر تيم دسته سومي ناپولي به مرحله بعد راه يافت و حريف يوونتوس شد.
راهيابي بارسلون و رئال مادريد به مرحله يك هشتم نهايي
دور برگشت مرحله يك هشتم نهايي رقابت هاي جام حذفي اسپانيا برگزار شد و تيم هاي مطرح موفق به شكست حريفان خود شدند. در اين دور از بازي ها بارسلونا در ادامه روند پيروزي هاي خود با نتيجه شش بر صفر تيم دسته سومي زامورا را شكست داد و به مرحله يك چهارم رقابت ها صعود كرد.
رئال مادريد نيز با چهار گل، آتلتيكو بيلبائو را در هم كوبيد و به مرحله بعد راه يافت. در ديگر بازي ها اوساسونا دو بر يك لاكرونيا را شكست داد اما لاكرونيا به دور بعد صعود كرد. بازي تيم هاي رئال بتيس با آتلتيكو مادريد با نتيجه مساوي صفر بر صفر تمام شد ولي رئال بتيس موفق به صعود به دور بعد شد.

جام اتحاديه انگليس
مرحله رفت نيمه پاياني جام اتحاديه انگلستان برگزار شد و طي آن تيم ويگان با نتيجه يك بر صفر آرسنال را شكست داد تا اميدهايش براي رسيدن به فينال پررنگ شود و چشم به بازي برگشت در هايبري داشته باشد. تيم منچستر يونايتد نيز يك بر يك برابر بلكبرن متوقف شد تا حتي با كسب نتيجه تساوي بدون گل در بازي برگشت نيز به دور بعد راه پيدا كند.

ركوردشكني دل پيرو
000402.jpg
آلساندرو دل پيرو، كاپيتان و بازيكن كهنه كار تيم يوونتوس افتخاري ديگر را براي يوونتوس كسب كرد. او در جريان ديدار اين تيم با فيورنتينا در جام حذفي موفق شد سه گل از چهار گل تيمش را به ثمر برساند و جداي از راهيابي قدرتمندانه يووه به دور يك چهارم پاياني، با ثبت ركورد يكصد و هشتاد و پنج گل بالاتر از «بوني برتي» به عنوان برترين گلزن تاريخ اين باشگاه محسوب مي شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |