شنبه ۲۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۸ - Jan 14, 2006
در جلسه علني شوراي شهر تهران اعلام شد
تأكيد دولت و شوراي شهر
بر ساخت سريع شبكه فاضلاب تهران
اجراي كامل شبكه فاضلاب تهران براساس روند كنوني
۵۰ سال به طول مي انجامد
گروه شهري:در جلسه هفته گذشته شوراي اسلامي شهر، مسايل و مشكلات شبكه آب و فاضلاب تهران بررسي و راهكارهايي براي بهبود وضعيت آن  ارائه شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر سه شنبه هفته گذشته در دويست  و سومين جلسه علني شوراي شهر كه مسئولان شركت آب و فاضلاب استان و شهر تهران نيز حضور داشتند گفت: شوراي شهر در نامه اي به رئيس  جمهوري خواستار افزايش اعتبارات و پيگيري و تكميل طرح و ساماندهي شبكه فاضلاب تهران شده است.
وي افزود: در اين نامه وضعيت فاضلاب تهران و اعتبارات مورد نياز و روند تكميل شبكه و لزوم افزايش اعتبارات تشريح شده است.
چمران گفت: پيرو نامه شوراي شهر، رئيس جمهور نيز طي نامه اي به سازمان مديريت و برنامه ريزي بر پيگيري شوراي شهر و شركت فاضلاب در خصوص چگونگي تخصيص و ميزان اعتبارات براي تكميل شبكه فاضلاب تهران تأكيد ورزيده است.
رئيس شوراي شهر با اشاره به تخصيص اعتبارات اندك دولتي براي تكميل شبكه فاضلاب تهران گفت: سال گذشته تنها يك ميليارد تومان و امسال نيز به همين ميزان اعتبارات براي اين طرح اختصاص يافت.
به گفته وي با تخصيص سالانه يك ميليارد تومان اعتبارات دولتي در بخش آب و فاضلاب، راه اندازي سيستم يكپارچه جمع آوري و تصفيه فاضلاب شهري تا ۵۰ سال آينده نيز به اتمام نخواهد رسيد و ادامه اين روند آثار زيانبار و مشكلات زيست محيطي در پي خواهد داشت.
از سوي ديگر، محمدرضا اميركمالي مدير عامل شركت آب و فاضلاب تهران نيز در گزارشي به شوراي شهر گفت: مطالعات مربوط به اجراي اين طرح از سال هاي ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ مطرح شد ولي تا سال ۷۳ اقدام قابل توجهي در اين زمينه انجام نگرفت.
وي افزود: نبود آگاهي عمومي از مسايل و مشكلات مرتبط با شبكه فاضلاب تهران، رشد و توسعه ناموزون شهري، فقدان اطلاعات لازم درباره تأسيسات زيرزميني، نبود طرح جامع و تفصيلي براي تهران، ناهماهنگي براي دريافت مجوز از دستگاه هاي مختلف از جمله موانع اجراي اين طرح به شمار مي رود.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهر تهران همچنين با اشاره به نقش ۴۰ درصدي وام بانك جهاني در اجراي طرح فاضلاب تهران گفت: طي ۲۰ تا ۲۵ سال بايد ۹ هزار كيلومتر مربع شبكه اصلي و فرعي فاضلاب در تهران اجرا شود.
وي افزود: با اينكه برخي شهرهاي كشور هم اكنون براي احداث شبكه فاضلاب از منابع جهاني كمك مي گيرند و دولت بازپرداخت وامها را تقبل كرده است ولي اين موضوع شامل حال تهران نمي شود.
امير كمالي گفت: انتظار ما از دولت اين است كه اگر در بازپرداخت وام به ما كمك نمي كند دست كم زمينه دريافت وام را تسهيل كند، زيرا هر قدر در بازپرداخت وام و حتي دريافت آن تأخير داشته باشيم بايد به همان ميزان جريمه پرداخت كنيم.
به گفته وي، شركت آب و فاضلاب در حال حاضر ۴۰ ميليارد تومان به شهرداري، پيمانكاران و ساير دستگاههاي اجرايي بدهكار بوده و به همين دليل مساعدت دولت در اين زمينه ضروري است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهر تهران با بيان اينكه طرح فاضلاب تهران بزرگترين طرح محيط زيستي جهان است پيشنهاد كرد با توجه به خطرات زيست محيطي ناشي از تأخير در اجرا و تكميل شبكه فاضلاب تهران براي تأمين منابع مورد نياز از صندوق ذخيره  ارزي برداشت شود.
از سوي ديگر شوراي شهر لايحه «مجوز بازگشت باغ امير احمدي از خانه سينما به شهرداري تهران» را تصويب كرد.
رسول خادم - رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر در اين باره گفت: از آنجا كه ملك واگذار شده به خانه سينما قديمي و فرسوده بوده و نياز به بازسازي دارد خانه سينما اعلام كرده است كه هزينه بازسازي و نگهداري آن را ندارد و خواستار آن شده كه به جاي باغ اميراحمدي ملكي در اختيار آن قرار گيرد كه بتواند از آن استفاده كند.

نصب نمايشگرها با نظارت كارشناسان ترافيك
000381.jpg
فارس: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه تلويزيونها و نمايشگرهاي شهري با هماهنگي مسئولان ترافيك شهر تهران نصب مي شوند، گفت: نصب و راه اندازي نمايشگرها و تابلوهاي تبليغاتي منافاتي با مسايل ترافيكي ندارد.
مهرداد تقي زاده در پاسخ به اين سؤال كه آيا نصب تلويزيونها و نمايشگرها تاثيري در افزايش بار ترافيك و ميزان تصادفات ندارد، تصريح كرد: تك تك نمايشگرهاي شهري تحت نظر كارشناسان ترافيك نصب و راه اندازي مي شوند و نصب آنها در مكان هايي صورت مي گيرد كه موجب افزايش ترافيك نشود.

نياز تهران به ۱۳ هزار اتوبوس
000384.jpg
فارس: براساس استانداردها روزانه براي ۱۳ ميليون سفر درون شهري در تهران ۱۳ هزار اتوبوس در بخش حمل و نقل عمومي لازم است.
استاندارد تعداد اتوبوس  در شهرهاي بزرگ دنيا يك اتوبوس براي هر هزار نفر است كه هنوز اين استاندارد در شهر تهران اعمال نمي شود و حتي اگر براي هر ۲ هزار نفر هم يك اتوبوس در شهر تهران در نظر بگيريم باز هم بايد تعداد اتوبوسهاي شهر تهران به ۶۵۰۰ دستگاه افزايش يابد.
بر اساس مطالعات انجام شده توسط كارشناسان ترافيك از طريق اعمال مديريت بر سيستم ترافيك موجود مي توان از ورود روزانه ۲۲۵ تن مونواكسيد كربن به هوا جلوگيري كرد.

اصلاح يارانه دولت به مترو
000378.jpg
ايلنا: رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، گفت: يارانه  اي كه دولت به شركت مترو اختصاص مي  دهد، مربوط به اختلاف قيمت واقعي بليت  ها و قيمت ارائه شده به مردم است كه اين مبلغ، براي راه  اندازي بيشتر بخش  هاي مختلف مترو صرف مي  شود.
دكتر نادر شريعتمداري گفت: در واقع دولت با پرداخت اين يارانه، مي  خواهد كه قيمت بليت پايين  تر از قيمت واقعي و تمام شده آن، در اختيار مردم قرار گيرد.
وي با اشاره به اين  كه درخواست شركت مترو از شوراي اقتصاد ۱۷ ميليارد تومان بوده است، گفت: شوراي اقتصاد با پرداخت ۵ ميليارد تومان موافقت كرده كه اين ميزان به صورت علي  الحساب به شركت مترو، پرداخت شده است.

به دستور شهردار و در قالب يك مانور دوروزه انجام شد:
فعاليت ۴۰۰۰ كارگر براي برف روبي
و بازگشايي سريع معابر تهران
000387.jpg
گروه شهري - جمشيد پوراسكندر: ۴ هزار كارگر شهرداري در قالب يك مانور دوروزه، به برف روبي و بازگشايي سريع معابر عمومي تهران مبادرت ورزيدند.
در پي بارش برف و احتمال بروز مشكل براي شهروندان به ويژه ساكنين مناطق شمالي شهر، دكتر قاليباف _ شهردار تهران دستور داد تا كارگران خدمات شهري شهرداري در قالب يك مانور دوروزه عمليات برف روبي را بهنگام انجام داده و معابر عمومي را براي آمد و شد شهروندان مهيا سازند.
در سال جاري براي نخستين بار، شهرداري تهران توانست با بسيج نيروي انساني و امكانات خود، كليه شبكه هاي عبوري به ويژه بزرگراه ها را براي سفرهاي درون شهري شهروندان باز نگه داشته و مشكلي از اين ناحيه به وجود نيايد.مهندس محسن صادقيان _ مديركل خدمات شهري شهرداري تهران در اين باره گفت: با بسيج امكانات و نيروي انساني مناطق ۲۲گانه و استقرار آنها در ستاد برف روبي در مناطق ۱ ، ۲ ، ۳ ، ،۴ ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۸ ، ۲۱ و ۲۲ و بهره گيري از ۵۶۰ دستگاه ماشين آلات سبك و سنگين و ۴ هزار نيروي خدمات شهري، عمليات برف روبي و شن پاشي در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ كيلومتر معابر انجام شد. وي گفت: افزون بر برف روبي حدود ۴ هزار تن شن مخصوص در سطح معابر عمومي پخش شد تا كليه سطح معابر براي آمد و شد شهروندان مهيا باشد.
صادقيان ضمن تشكر از همكاري شهروندان، توصيه كرد به هنگام بارش برف و براي ورود به بزرگراه ها خودروهاي شخصي خود را به لاستيك يخ شكن و يا زنجير چرخ مجهز كنند. همچنين از انتقال برف پشت بام و حياط به سطح معابر و كوچه ها و پارك خودروها در خيابانهاي كم عرض خودداري كنند.
مديركل خدمات شهرداري تهران همچنين به شهروندان توصيه كرد مشكلات احتمالي ناشي از بارش برف را مي توانند از طريق تلفن ۱۳۷ به شهرداري اطلاع دهند.گزارش هاي بدست آمده حاكيست در پي بارش برف، كليه معابر عمومي براي تردد شهروندان باز بود.
پيش از اين دكتر مسعود كرباسيان _ معاون خدمات شهري شهرداري تهران، اظهار اميدواري كرده بود به دليل آمادگي قبلي شهرداري و همكاري شهروندان، تهران در زمستان امسال با مشكل حادي روبه رو نخواهد شد.

نگاه
000375.jpg
داوود كاظمي

راه اندازي خط سبز براي تقسيم عادلانه سطح بزرگراه ها
گروه شهري: خودروهاي شخصي با ۶/۱ دهم سرنشين تمام خيابان ها و معابر و شريان هاي بزرگراهي شهر را در ساعات اوج ترافيك تحت اشغال خود درآورده اند.
خبرنگار ما به نقل از مهندس سيد جعفر شكري هاشمي مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك مي نويسد: براي حل معضل ترافيك شهر تهران احداث تقاطعات غيرهم سطح، پل، اتوبان و يا تعريض خيابان ها در مدت زمان كوتاه قابل تحقق نيست .ضمن اينكه براساس برآوردهاي انجام گرفته تنها براي تكميل رينگ مواصلاتي دور تهران (شمالي، جنوبي _ شرقي، غربي) بيش از ۶ هزار ميليارد تومان هزينه لازم است بنابراين اجراي راهكارهايي از اين دست براي مبارزه با ترافيك علاوه بر اينكه نيازمند زمان طولاني است، هزينه هاي كمرشكني را نيز بر دوش مديريت شهري تحميل مي كند.
وي گفت: ارزانترين، علمي ترين، منطقي ترين و زودبازده ترين راهكاري كه در سطح دنيا به كرات تجربه شده و آزمايش خود را به خوبي پس داده اجراي طرح خط سبز (خطوط ويژه اتوبوسراني در بزرگراه ها) است.
هاشمي در اين باره توضيح داد: از آنجايي كه يك لاين بزرگراهي در ساعات اوج ترافيك پذيراي ۳ هزار خودروي شخصي با ۶/۱دهم سرنشين است مي توان با اختصاص اين لاين به ناوگان حمل و نقل عمومي آنهم به تعداد تنها ۵۰ دستگاه اقدام به جابه جايي ۸ هزار مسافر را كرد. وي ادامه داد: با راه اندازي اين طرح در يك شبكه مربعي شمالي _ جنوبي و شرقي و غربي دور تا دور تهران به مساحت ۳۳۰ كيلومتر حتي مي توان اجازه تردد راحت و روان ماشين آلات آتش نشاني، آمبولانس و پليس را به منظور خدمات دهي سريعتر فراهم كرد.بنابراين گزارش، خط ويژه اتوبوسراني از بهمن ماه امسال در مسيرهاي توحيد، هفت تير و بزرگراه چمران آغاز مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |