گزارشي از مدرسه هاي دولتي فنلاند، به عنوان برگزيده ترين مدرسه هاي جهان
همه در مدرسه برابرند
|
|
ساعت هاي درسي كوتاه تر، تعطيلات طولاني مدت و احترام نسبت به معلمان راز موفقيت بهترين مدارس جهان است
زوژوهركا، دانش آموز سيزده ساله، كفشهاي خود را در كنار انبوهي از كفش هاي بچه هاي ديگر گذاشته و با جوراب ساقه كوتاه خود به كلاس انگليسي وارد مي شود. از پاي درآوردن كفشها دم در كلاس، يكي از آداب مدرسه اريبياي هلسينكي است و همين نشانه، دال بر اين است كه مدارس دولتي فنلاند بهترين مدارس دنيا هستند.
براساس آخرين بررسي سازمان همكاريهاي اقتصادي (OECD) ، فنلاند ، بيش از هر كشور ديگري در جهان، داراي افراد تحصيل كرده است و دانش آموزان پانزده ساله آن مسائل رياضي را بهتر از دانش آموزان ساير كشورها، حل مي كنند.
زوژو و همكلاسيهايش فاقد رتبه تحصيلي اند، ساعتهاي كمتري را در مدرسه سپري مي كنند، غذاي گرم رايگان صرف مي كنند و اوقات بسياري را در مدرسه صرف موسيقي، هنر و ورزش مي كنند.
تعطيلات تابستاني دانش آموزان فنلاندي ده هفته است. در اين كشور شصت درصد مردم داراي تحصيلات دانشگاهي اند و كودكانش از بهترين نظام آموزشي جهان بهره مندند.
بررسي ها نشان داده است كه آموزش و پرورش آمريكا، انگلستان و ساير كشورهاي اروپايي و يا حتي چين و ژاپن كه داراي نظام هاي آموزشي برترند، به پاي آموزش و پرورش فنلاند نمي رسد.
«ريتا سورين كان گاس» معلم انگليسي مدرسه اريبيا مي گويد: «از نظر ما مدرسه جايي است كه همه بايد در آن با هم برابر باشند. مدرسه مانند خانه است، نه جايي سرد و بي روح كه در آن محدوديت و ممنوعيت رواج دارد. در تمامي كشورهاي اسكانديناوي، كودكان و بزرگسالان پيش از ورود به خانه، كفشهاي خود را از پاي درمي آورند. بنابراين ما هم براي آن كه مدرسه را مانند خانه كنيم، در مدرسه كفش هايمان را از پاي درمي آوريم. البته معلمان مجازند كه در كلاس، كفشهاي مخصوص اتاق به پا كنند.»
در كلاس انگليسي زوژو، مانند بسياري ديگر از مجتمع هاي ابتدايي و متوسطه فنلاند، كتاب هاي درسي عملاً زائد و بي مصرف است.
سورين كان گاس در اين باره مي گويد: «من از دانش آموزانم مي خواهم مقاله هاي مصور تهيه كنند. تكليف امروز آنها اين است كه درباره حيوان خانگي مورد علاقه خود مقاله بنويسند. به نظر من، بهتر است هميشه موضوع ها و مسائلي كه دانش آموزان به طور روزمره با آنها سرو كار دارند، در كلاس درس مطرح شود.»
ويكتور ساند يكي از دانش آموزان اين كلاس از علاقه مندان هري پاتر است و كتاب ششصد صفحه اي «شاهزاده دو رگه» را به انگليسي مي خواند. او مي گويد اين كتاب هنوز به زبان فنلاندي برگردانده نشده است. دانش آموز ديگري، مشغول خواندن كتاب راهنماي قطوري به زبان انگليسي است.
همه اين دانش آموزان سيزده سال سن دارند و فقط سه سال است كه انگليسي مي خوانند.
نخستين بررسي عمده سازمان همكاريهاي اقتصادي در سال ،۲۰۰۰ نشان داد كه كشور فنلاند با داشتن پنج ميليون نفر جمعيت، مقام اول سواد آموزي جهان را از آن خود ساخته است.
پروفسور جوني ولي ژاروي، استاد تحقيقات آموزشي دانشگاه ژيوا سكيلا در فنلاند مي گويد: «نتايج اين بررسي، ما را حيرت زده نساخته است. زيرا روخواني و استفاده از كتابخانه در كشور ما سنتي است كه قدمت آن به چهارصد سال پيش و هنگام ورود مسيحيت به فنلاند بازمي گردد. در آن زمان، كشيش ها از زوج هايي كه براي ازدواج به كليسا مراجعه مي كردند، امتحان روخواني مي گرفتند و از دادن مجوز ازدواج به كساني كه نمي توانستند از روي كتاب مقدس بخوانند، خودداري مي كردند.»
مدرسه اريبيا ۳۱۷ دانش آموز دارد كه به قشرهاي گوناگون جامعه شهري فنلاند تعلق دارند و دانش آموزان اقليت هاي قومي در ميان شان ديده نمي شود. دانش آموزان داراي نيازهاي ويژه (استثنايي) در كلاسهاي معمولي هستند، اما سه معلم مخصوص به خود دارند.
بناي مدرسه به دور پلكاني مارپيچي ساخته شده و بدون راهروست و كافه ترياي آن غيرمحصور است.
نيكو كالجي دانش آموز چهارده ساله در گوشه اي از كلاس ژورماكوئي تينن، معلم شاگردان استثنايي نشسته و به زبان انگليسي مي گويد: همه اين درسها چرت است. من بيشتر مايلم در زمين بازي باشم يا اين كه به موسيقي متاليكا گوش دهم.
اما با وجود اين «كوئي تينن» ، لااقل دو تن از هشت دانش آموز كلاس تاريخ خود را به اين درس علاقه مند كرده است.
اينز كوكورانتا، دانش آموز چهارده ساله، به فيلم و بازيگري علاقه دارد و درباره فيلم «ديكتاتور بزرگ» چارلي چاپلين يادداشت برمي دارد. يكي ديگر از پسرها، فناوري نظامي را دوست دارد در حال ساختن كلاژي از هواپيماهاي جنگنده جنگ جهاني دوم است.
كي زو، مدير اين مدرسه به ندرت در اتاق كارش حضور دارد. او اغلب اوقات را در اتاق كار كاركنان و در ميان همكارانش به سر مي برد. او مي گويد ما هر روز اخبار را به يكديگر مي دهيم و با هم صحبت و تبادل نظر مي كنيم.
مدير به تازگي تمامي وقت خود راصرف نشان دادن مدرسه به كارشناسان آموزشي خارجي كرده است و مي گويد: «كارشناسان خارجي مي خواهند راز موفقيت ما را بدانند. من به آنها مي گويم راز ما در معلمانمان است. در فنلاند شغل معلمي از جايگاه والايي برخوردار است. آموزش و پرورش، علم دانسته مي شود و براي معلم شدن رقابت شديدي وجود دارد. فقط سيزده درصد داوطلبان شغل معلمي در دانشكده آموزش و پرورش پذيرفته مي شوند. كساني كه وارد اين دانشكده مي شوند، پس از پنج سال تحصيل، مدرك كارشناسي ارشد مي گيرند. ما در فنلاند مركز تربيت معلم نداريم.»
مدرسه اريبيا، خواهر خوانده مدرسه جامع استان دورهام انگلستان است كه مدير مدرسه از آن ديدن كرده است. او درباره اين دو مدرسه مي گويد، «روشهاي آموزشي دو مدرسه يكي است، دانش آموزان هم مانند يكديگرند. اما تفاوت در اين است كه مقامها و مسئولان فنلاند، خاطرشان جمع است كه ما بهترين راه حل را به كارمي گيريم و به وظايف خود نيز به خوبي عمل مي كنيم.
با اين حال پروفسور« ولي جاروي »نگران است كه مبادا سياستمداران فنلاندي وسوسه شده و روش آموزش انگليسي ها را در پيش گيرند.
او مي گويد:« رقابت در آموزش سبب افت سطح كلي آموزش مي شود. دانش آموزان فنلاندي به خوبي درس مي خوانند. از اين رو در مقايسه با دانش آموزان ساير كشورها فاصله بين دانش آموزان معمولي و دانش آموزان برجسته، اندك است. اما مي دانيم كه دانش آموزان عادي براي رسيدن به سطح دانش آموزان زرنگ و نخبه بايد خيلي تلاش كنند. وقتي دانش آموزان به رقابت وادار شوند، بازنده مي شوند و فاصله بين آنها زيادتر مي شود.»
مترجم: فاطمه بزرگ سهرابي
منبع: www.gardian.com
|