سه شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۴ - - ۳۹۰۱
آسيب پذيرترين سال قرن بيست و يكم
2005، سال بلاياي طبيعي
000285.jpg
ترجمه: نيره محمودي
سونامي  ها، تندبادها، توفان  ها ، زلزله ها ، هجوم ملخ ها و حالا شيوع آنفلوآنزاي مرغي. آيا سال 2005 به عنوان سال بلاياي طبيعي در يادها باقي خواهد ماند؟
سال۲۰۰۵ شاهد روزهاي سخت پس از زلزله 26دسامبر 2004 و هجوم امواج سونامي به آسيا بود. تندبادها در آمريكاي مركزي و شمالي كه اصلي ترين آنها توفان  كاترينا در آمريكا بود و زلزله 8 اكتبر پاكستان وهند از جمله حوادث ناگوار ديگري بودند كه در سال گذشته به وقوع پيوستند. سال 2005 اما پس از حمله ملخ ها به مزارع نيجريه، خشكسالي در اين كشور را هم در خاطرات خود ثبت كرد.
حوادث كشور بسياركوچك السالوادور نيز در سال گذشته از نظرها دور ماند. در اين كشور بزرگترين كوه آتشفشان به نام ايلاماتپك در اول اكتبر فوران كرده، 7500 نفر را بي خانمان كرد و دو نفر را نيز به كام مرگ فرستاد. چند روز بعد تند باد استان حمله ور شد و با سيل و گل  و لايي كه همراه داشت، جان 70 نفر را گرفت.
مركز تحقيقات بلاياي مسري (CREC) كه يكي از مراكز همكار سازمان جهاني بهداشت(WHO) در بلژيك است، اعلام داشت كه از ژانويه تا اكتبر سال 2005، 97هزار و 490 نفر در اثر حوادث در نقاط مختلف جهان كشته شدند. از اين تعداد 88 هزار و 117نفر به واسطه بلاياي طبيعي جان باختند. براساس آمارهاي CREC تعداد بلاياي طبيعي (سيل ها، تندبادها، خشكسالي ها و بلاياي زميني) از سال 1900 افزايش يافت و تعداد كساني نيز كه از اين حوادث طبيعي متاثر شدند از سال 1975، روندي صعودي به خود گرفت.
آيا اين وضعيت بدي است يا اوضاع مي تواند از اين بدتر هم بشود؟ چرا بلاياي طبيعي به طور فزاينده اي تكرار مي شوند و جان افراد بيشتري را مي گيرند؟ امروزه بلاياي طبيعي از فاكتورهاي مختلف و پيچيده اي ريشه مي گيرند كه تغيير اوضاع جوي، گرم شدن زمين به واسطه رفتار نادرست انسان ها، عوامل اقتصادي- اجتماعي در مناطق پرخطر و عدم آمادگي كافي و آموزش توسط دولت ها يا مردم، از جمله آنها هستند.
برخي از كارشناسان امور مربوط به حوادث معتقدند كه عبارت بلاياي طبيعي نادرست است و تقريبا هميشه يك عامل انساني در به وجود آمدن آنها دخيل بوده است.
دكتر سيرو اوگارت ، مشاور منطقه اي در امور آمادگي اضطراري و امداد حوادث در سازمان بهداشت آمريكا (PAHO) توضيح مي دهد كه اگر مردم از همان ابتدا در معرض چنين خطراتي قرار نداشته باشند، بلاياي طبيعي نمي توانند چنين خسارات جاني را به همراه داشته باشند. وي گفت: من دوست ندارم كه عبارت بلاياي طبيعي را استفاده كنم .
پديده طبيعي هميشه فجايع بشري به دنبال ندارد. اوگارت تاكيد كرد كه در سال 2005 زلزله هايي كه آمريكاي جنوبي را لرزاندند، از نظر بزرگي و حجم، شديدتر از زمين لرزه اي بودند كه شمال پاكستان و بخش هايي از هند را در ماه اكتبر گذشته ويران كرد. اما زلزله هاي آمريكاي جنوبي در مناطقي به وقوع پيوستند كه افراد كمتري در آنها سكني گزيده اند و در نتيجه خسارات جاني كمتري را نيز به همراه داشتند. وي معتقد است كه اين در مورد سونامي هايي كه در سال گذشته به وقوع پيوسته و موجب مرگ كسي نشده نيز صادق است، زيرا اين سونامي ها در سواحل به وقوع پيوستند كه كسي حضور نداشت.
پديده طبيعي احتمالا به اين دليل مرگ انسان ها را در پي دارد كه جمعيت جهان افزايش يافته است. براساس آمار صندوق جمعيت سازمان ملل، جمعيت جهان هم اكنون 5/6 ميليارد نفر است كه اين رقم تا سال۰ 205 به 1/9 ميليارد نفر خواهد رسيد.
به گفته ماركوكوكيك ، سخنگوي برنامه اقدام بهداشت در اداره بحران سازمان بهداشت جهاني، برخي از جوامع نسبت به 100 سال پيش در مقابل تاثيرات بلاياي طبيعي آسيب پذيري بيشتري دارند، زيرا اوضاع سياره زمين وخيم تر شده است. او گفت كه به طور مثال در زمان وقوع توفان  هاي موسمي سپتامبر 2004 در كارائيب، چيزي نبودكه از تجمع آب هاي حاصله از توفان  جلوگيري كند. كوكيك معتقد است كه در مورد توفان  هاي موسمي هائيتي نيز جنگل زدايي از عوامل اصلي تخريب اين منطقه بود. وي در ادامه افزود: ما بايد با موضوعات اساسي نظير فقر و نابرابري مواجه شويم و آنها را مورد خطاب قرار دهيم. در بسياري از كشورها مردم درختان را قطع مي كنند، زيرا چوب، ارزان ترين سوخت به حساب مي آيد .
بلايا همچنين يكي از پيامدهاي توسعه و صنعتي سازي هستند. كارشناسان معتقدند كه امروزه در اروپا، كشورهايي نظير فرانسه و آلمان در معرض خطر بيشتري از وقوع سيل هستند، زيرا در مسير رودخانه هاي اصلي نظير راين به منظور به حداقل رساندن ترافيك شهري تغيير ايجاد شده است.
هواشناسان مي گويند كه تغييرات جوي چرخه اي و عادي باعث وقوع تعداد زيادي از تندبادها در كارائيب مي شوند. به اين تعداد فزاينده توفان  ها، افرادي كه در مناطقي نظير سواحل يا در خانه هاي غير استاندارد زندگي مي كنند و خرابي زيرساخت هاي ضروري نظير بيمارستان ها را اضافه كنيد. بنابراين شما نسبت به چند دهه پيش پتانسيل و آمادگي بيشتري براي دادن تلفات در اثر وقوع بلاياي ويرانگر داريد.
بلايا هميشه بوده اند. در قرن سيزدهم مرض طاعون بيش از 25 ميليون نفر ( 37درصد از جمعيت اروپا) را به كام مرگ فرستاد. درزمان معاصر شيوع آنفلوآنزا طي سال هاي 1918 تا 1919، بين 20 تا۳۰ ميليون نفر را در سراسر جهان از بين برد. يكي از فجايع بالقوه اي كه مي توان از آن نام برد، احتمال فوران آتشفشان وسويوس است . اين آتشفشان 79سال پس از ميلاد مسيح فعال شد و 10هزار نفر از اهالي شهر پومپي در روم باستان را كشت. اين در حالي است كه هم اكنون دو ميليون نفر در تيررس اين آتشفشان قرار دارند. اين بيانگر تفاوتي است كه بين آن زمان و اكنون وجود دارد.
براساس آمار CREC در سال 1975، حدود 75 فاجعه در نقاط مختلف رخ داد. در سال 2000 اين تعداد فاجعه به نقطه اوج يعني 525 رسيد و در سال 2004 به زير رقم 400 سقوط كرد. تاكنون بيشتر تلفات مربوط به بلاياي طبيعي - حدود 450 هزار نفر- به نام سال 1984 ثبت شده است. در سال 2004 ، 300 هزار نفر در اثر وقوع بلاياي طبيعي كشته شدند، اما تعداد افرادي كه از اين نوع فجايع متاثر شده اند از سال 1975 روندي صعودي داشته و اين بلايا به 600 ميليون نفر به انحاي گوناگون در نقاط مختلف جهان آسيب رسانده است.
عواملي كه باعث اين بلايا مي شوند بسيار پيچيده و مختلف هستند. به عقيده برخي از كارشناسان، عملي ترين رويكرد براي آمادگي داشتن در برابر اين بلايا اين است كه به جاي تمركز بر فاكتورهايي كه باعث خطرات مي شوند،  روي به حداقل رساندن اين خطرات تاكيد شود. ديو پل زرواس هماهنگ كننده سازمان استراتژي بين الملل براي كاهش بلايا (ISDR) در منطقه كارائيب و آمريكاي لاتين، تاكيد مي كند كه اقدامات پيشگيرانه در مقابل بلاياي طبيعي بايد روي به حداقل رساندن آسيب پذيري مردم در مقابل آنها متمركز باشد. زرواس مي گويد: ما تصور مي كنيم كه اكنون بسيار اهميت دارد كه درصدد يافتن نقاط آسيب پذير باشيم، زيرا در اين صورت شما فاكتورهايي داريد كه قابل كنترل هستند .
زرواس در ادامه اضافه كرد كه تندباد كاترينا در آمريكا مثال بارزي در اين زمينه است. عوامل زيادي در بروز خسارات و مرگ انسان هادخيل بودند. اين توفان بسيار بزرگ بود و شهري را مورد هجوم قرار داد كه آب بندهايش سال ها بود كه بازسازي نشده بودند. واكنش آژانس هاي دولتي نيز در وهله اول نسبت به اين فاجعه كافي نبود.
در آمريكاي مركزي، تندبادهايي نظير ميچ و استان به جاي وزش باد به دليل همراه شدن با باران شديد و رانش زمين، خسارت به بار آوردند. زرواس در اين مورد مي گويد: موضوع فقر و وضعيت نابرابري اجتماعي در بسياري از نقاط هيچ تغييري نكرده است . او افزود: مهاجرت به شهرها به همراه عدم طراحي درست اداره شهرها، مردم را در معرض خطر
قرار مي دهد .
تغييرات جوي نيز به وضوح نقشي اساسي را در وقوع بلاياي طبيعي ايفا مي كنند. فرقي نمي كند كه انسان ها در بروز چنين تغييرات جوي دخالت داشته باشند يا نه. كارشناسان توفان مي گويند كه جهان در معرض تغييرات آب و هوايي چرخه اي و عادي كه زمينه فعال كردن منطقه كارائيب و بروز توفان هاي متعدد و شديد را فراهم مي آورند، قرار مي گيرد. تاثير اين وضعيت بسيار وسيع تر از گرم شدن زمين است، در حالي كه زمين لرزه ها در سال هاي اخير اصلي ترين بلاياي طبيعي بوده اند، اما تعدادشان در مقايسه با قرون گذشته بسيار كاهش يافته است. اوگارت در اين مورد مي گويد كه امروزه زمين لرزه اي با حجم 9/8 يا 10 در مقياس ريشتر بسيار نادر است و زلزله اي كه اكتبر 2005 جنوب آسيا را لرزاند، فقط 6/7 ريشتر قدرت داشت. او مي افزايد: اما ما شاهد خسارات فراواني بوديم. شايد درآينده نيز اين پديده با قدرت تخريب كمتري نسبت به سال هاي پيش به وقوع بپيوندد، اما خسارات بيشتري برجاي گذارد .كارشناسان معتقدند كه فقرا به گونه اي نابرابر در معرض بلاياي طبيعي قرار دارند. اوگارت در اين زمينه مي گويد: اقشار فقير در كشورها اغلب به دنبال فضايي براي خانه سازي و ايجاد جوامع خود هستند كه مورد استفاده
قرار نمي گيرند. اين درحالي است كه فضايي كه توسط آنان مورد استفاده قرار مي گيرد معمولا مكان هايي هستند كه در معرض ريسك بالايي از پديده طبيعي قرار دارند، بنابراين رابطه مستقيمي ميان خسارات و فقر وجود دارد .به همين دليل است كه خدمات مالي نقشي اساسي را در جلوگيري و حتي كاهش خسارات و بازسازي ايفا مي كنند. در گزارشي كه با عنوان آب و هوا آينده را تغيير مي دهد، ابعاد اقتصادي و اكولوژيكي بهداشت در نوامبر سال 2005، خطراتي كه توسط تغييرات جوي ايجاد مي شوند مورد ارزيابي قرار گرفته است. بنابر اين گزارش بايد ساز و كاري ايجاد شود كه براساس آن كشورهاي ثروتمند به محض بروز يك فاجعه به كمك بيايند و با ارائه مساعدت هاي خود، بحران پشت سر گذاشته شود. درحالي كه بسيار مهم است تا مردم، دولت ها و شركت هاي خود را بيمه كنند، همه افراد از توان مالي رفع اين نياز برخوردار نيستند.
سرمايه گذاري كلان يكي ديگر از روش ها براي حمايت مالي از اقشار فقير جوامع است. براساس اين روش، فقرا مي توانند به ابزارهايي كه براي بهبود موقعيت اقتصادي شان نياز است، دست يابند به گونه اي كه بروز يك فاجعه، آنان را از پاي درنياورد. سرمايه گذاري كلان همچنين اين امكان را براي آنان فراهم مي آورد كه بتوانند به منظور بازسازي پس از بروز بلايا، وام بگيرند.
به عقيده اوگارت، تاكنون كشورها اقدامات بسياري را به منظور ارتقاي آمادگي خود در برابر بلاياي طبيعي به انجام رسانده اند، اما اين اقدامات كافي نيستند. او مي گويد: كشورها در مقايسه با سال 1970 از آمادگي بهتري برخوردار هستند، اما اكنون سطح آمادگي و كاهش ريسكي كه نياز داريم نسبت به آن سال بسيار بيشتر است .
زلزله ميكوآكان كه درسال 1985 در مكزيكو به وقوع پيوست، نشان داد كه داشتن آمادگي كامل هم كافي نيست، زيرا تمام بيمارستان ها در منطقه فاجعه ديده تخريب شده بودند. توفان ايوان در گرانادا   نيز وضعيتي مشابه را تجربه كرد. اين توفان سيستم درماني و بهداشتي اين جزيره كارائيبي را مختل يا تخريب كرد و باعث شد تا مراكز درماني نتوانند در برابر نيازهايي كه پس از بروز توفان به وجود آمد، واكنش مناسبي نشان دهند.
سازمان بهداشت آمريكا (PAHO) تلاش داشته است تا برنامه هايش را توسعه دهد و آنها را تنها به ايجاد آمادگي در برابر بلايا محدود نكرده و به گونه اي باشد كه مسائلي نظير تسكين آلام فاجعه ديدگان پس از بروز حادثه را نيز دربرگيرند. اقداماتي كه مي توان پس از بروز فجايع انجام داد شامل جلوگيري يا كاهش مرگ وميرهاي فرعي، كاهش خرابي ها پس از حادثه و به اجرا درآوردن قوانيني است كه ايجاد سريع زيرساخت هايي مانند بيمارستان ها، مدارس و پايگاه هاي نظامي را براي مقابله با اين نوع فجايع ضرورت مي بخشند.
اوگارت تاكيد مي كند كه بسياري از كشورها اعلام كرده اند توان مالي براي ايجاد آمادگي بيشتر در برابر فجايع احتمالي را ندارند. اين در حالي است كه برخي از اقدامات نظير ايجاد سيستم هشدار براي بروز سونامي، بسيار ساده و ارزان صورت مي گيرند، اما او در مورد بانداآچه ، به عنوان پايتخت يكي از استان هاي اندونزي كه به شدت از فاجعه سونامي دسامبر 2004 خسارت ديده است، مي گويد: در مورد بانداآچه و تمام جوامع كوچك ساحلي موضوع ديگري نيز بايد مدنظر گرفته شود. آخرين حلقه زنجيره ارتباط سر جاي خود قرار نگرفته و آن سيستمي است كه بايد براي هشدار ساكنان ايجاد شود.كارشناسان بلاياي طبيعي معتقدند كه سيستم هاي هشدار اوليه و آموزش براي جلوگيري از تلفات بيشتر و انجام اقدامات لازم پس از بروز فاجعه و كاهش آثار اين بلايا، ضروري هستند.
در گزارش فجايع جهاني سال 2005 فدراسيون جهاني صليب سرخ و جوامع هلال احمد تاكيد كردند كه در هنگام وقوع سونامي و هجوم امواج به سواحل هند در سال 2004، يك تلفن ساده توانست جان هزاران نفر را از مرگ نجات دهد. ويجي كومارگاناسكاران   پسر يكي از ماهيگيران محلي كه در سنگاپور زندگي مي كرد، پس از شنيدن اخبار اوليه سونامي در راديو به خويشاوندانش كه در سواحل شرقي هند زندگي مي كردند تلفن كرد. در پي اين هشدار تمامي سكنه 3630 نفري روستا پيش از اينكه امواج خود را به آنجا برسانند، محل زندگي خود را ترك كردند.

پديده مرگباري به نام سونامي
زمين لرزه اي به قدرت 3/9 ريشتر در 26 دسامبر سال 2004 در قلب جزيره سوماتراي اندونزي به وقوع پيوست كه ابعاد ناشي از آن حادثه در سال 2005 نيز كشورهاي سونامي زده را تحت تاثير بدترين شرايط اجتماعي قرار داد.
امواج حاصل از اين سونامي سواحل 11 كشور اقيانوس هند را در جنوب آسيا تخريب كرد. اين حادثه دردناك 220 هزار كشته و مفقود بر جاي گذاشت و 2 ميليون نفر را بي خانمان كرده و صدمه اقتصادي شديدي به 11 كشور حاشيه اقيانوس هند وارد كرد. در اندونزي پرجمعيت ترين كشور اسلامي - كه بيشترين آسيب را در اين زلزله ديده است- 168 هزار نفر جان خود را از دست دادند. وقوع اين حادثه در آستانه سال نوميلادي -2005- موجب شد تا كشورهاي آسيا سال نو را جشن نگرفته و كشورهاي بسيار ديگري نيز سال نو را با يك دقيقه سكوت آغاز كنند.

پيشخوان
000294.jpg
ديلي استار
روزنامه ديلي استار خبر و عكس اول خود را به توافق جديد مرزي ميان سوريه و لبنان اختصاص داد.به نوشته روزنامه ديلي استار اين توافق منطقه مورد مناقشه مزارع شعبا را نيز دربرمي گيرد.
خبرگزاري ها نيز توافقنامه اخير مرزي ميان سوريه و لبنان كه با حمايت كشورهاي عربستان سعودي، مصر و فرانسه به دست آمده را گامي به جلو براي ارتقاي سطح روابط ميان سوريه و لبنان ارزيابي كردند.
000291.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به وقايع پس از وقوع حادثه دردناك رمي جمرات اختصاص داده است.در بخشي از خبر اول اين روزنامه آمده است:  مردم عكس  هايي كه دولت عربستان سعودي براي شناسايي قربانيان حادثه در اختيار گذاشته را بررسي مي كنند.اين روزنامه مصاحبه مطبوعاتي احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران- در اوايل هفته جاري را نيز براي موضوع يكي ديگر از عناوين خبري خود برگزيده است.
000324.jpg
ساندي تايمز
روزنامه ساندي تايمز در گزارش جذاب و خواندني به بررسي وضعيت خدمات درماني در زندان هاي آمريكا پرداخته است.باري ال استانتون مدير بخش تربيتي و اصلاحي زندان ها- درباره وضعيت پزشكي در زندان ها مي گويد: مخارج و هزينه هاي درمان زندانيان به حد زيادي بالا رفته است .او مي افزايد: به رغم اين تفاسير، زندانيان بيش از ساير افراد در جامعه مورد مراقبت پزشكي قرار مي گيرند .
000309.jpg
لاناسيون
روزنامه اسپانيايي زبان لاناسيون ضمن انجام تغييرات اساسي در فرمت صفحه اول خود، اين صفحه را كاملا به آمار و ارقام مربوط به دور دوم انتخابات شيلي اختصاص داده است.
درانتخابات شيلي كه از مدت ها قبل به دليل حضور ميشل پاچلت در آن، توجه رسانه هاي جهاني را به خود معطوف كرده، به احتمال زياد ميشل پاچلت از طرف سوسياليست ها با غلبه بر پينيرا خواهد توانست لقب اولين رئيس جمهوري زن شيلي را از آن خود كند.

نگاه
آسونسيون - پاراگوئه
000288.jpg
آرش نهاوندي- آسونسيون پايتخت كشور پاراگوئه واقع در يكي از مركزي ترين نقاط آمريكاي جنوبي است.
جمعيت اين شهر براساس آمار  سال 1992، 87/304 نفر برآورد شده است. البته با احتساب نواحي اطراف كه شهرهاي كوچكي نظير سان لورنسو، فرناندو دلامورا، لامباره، ماريانو روكه الونسو، نمبي و ويا اليسا را در برمي گيرد، آسونسيون بزرگ نام گرفته است، جمعيت پايتخت پاراگوئه به 5/1 ميليون نفر مي رسد.
آسونسيون مركز سياسي، صنعتي و فرهنگي كشور محسوب مي شود صنايع نساجي و تنباكو از جمله اصلي ترين صنايع موجود در شهر آسونسيون هستند.
تاريخ
آسونسيون از كهن ترين شهرهاي  آمريكاي جنوبي است، همين امر سبب شده تا اين شهر را مادر شهرها نيز بنامند.
از دلايل اين نامگذاري غريب مي توان به مركزيت اين شهر در زمان استعمار اسپانيا اشاره كرد، در واقع از آسونسيون در آن زمان به مثابه پايگاهي براي حمله به ساير مناطق يا كشف مناطق ناشناخته آمريكاي لاتين استفاده مي شد.
از آسونسيون همچنين گروه هاي مهندسي براي احداث شهرهاي ديگر در قاره آمريكاي جنوبي اعزام مي شدند، بازسازي بوينوس آيرس براي دومين بار نيز توسط يكي از همين گروه هاي اعزامي انجام گرفت. محل احداث اين شهر به احتمال زياد براي نخستين بار از سوي خوان دآيولاس مورد بازديد قرارگرفت، اما بناي اوليه آن با نام بانوي ما آسونسيون ، در 15 اوت سال 1537 توسط خوان دسالاسار و گونسالوسمنددوسا آغاز شد. اما حضور استعمار در اين منطقه و فشارهاي شديد اقتصادي و سياسي كه از سوي اسپانيايي ها به مردم تحميل مي شد، اولين قيام مردم را عليه اين فاتحان مستبد در سال 1731 در پي آورد.
در اين سال خوسه دآنتكراي كاسترو عليه حكومت مطلقه اسپانيايي ها در منطقه به پاخاست كه البته اين قيام، فرجامي جز سركوبي خونين نداشت.
در قرن نوزدهم و سال هاي پس از استقلال آمريكاي لاتين از سلطه اسپانيايي ها نيز نبرد ائتلاف سه گانه طي سال هاي 1865 تا 1870 به وقوع پيوست كه منجر به فتح شهر آسونسيون توسط قواي برزيلي شد، برزيلي ها تا سال 1976 كنترل شهر را در دست داشتند، اما از اين سال به بعد مجددا اسپانيايي زبان ها حاكميت شهر را در دست گرفتند.
مراكز و بناهاي عمده
از جمله بناهاي ديدني شهر آسونسيون مي توان به موزه گودوي، كليساي انكارناسيون و پانتئون ملي - نسخه اي كوچك از انواليد پاريس - اشاره كرد. اين ساختمان محل دفن قهرمانان ملي كشور پاراگوئه است. از ديگر بناهاي تاريخي شهر نيز مي توان پالاسيودلوس لوپس (كاخ رياست جمهوري) ساختمان قديمي سنا
- در سال 2003 با افتتاح بناي جديد و مدرني مجلس سنا به اين بنا منتقل شد- كليساي جامع متروپوليتانا و خانه استقلال (يكي از معدود بناهاي به جا مانده از زمان استعمار اسپانيا در شهر) را نام برد.
تحولات شهر ي
مركز شهر آسونسيون كه مناطق اطراف ميدان قهرمانان (پلاسادلوس اروئس)و ميدان اوروگوايا را در برمي گيرد، طي سال هاي دهه 70 و 80ميلادي به شدت متحول شده است. اين تحولات، غبار تاريخ زمان استعمار را از شهر زدوده و ساختمان هاي اين عصر را در حصاري از ساختمان هاي مدرن محو كرده است. البته در برخي از محله هاي شهر به ويژه شب هنگام امنيت چنداني وجود ندارد و گذر از آنها بسيار خطرناك است. بهترين فروشگاه هاي آسونسيون نيز در اطراف خيابان سان مارتين- نامگذاري شده به اسم يكي از قهرمانان استقلال آمريكاي لاتين- كاملا به سبك غربي طراحي و تزئين شده اند. يكي از مجلل ترين اين مغازه هاي بزرگ سول - خورشيد- نام دارد كه كاملا به سبك فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي ميسيزآمريكا طراحي شده و نام اونيسنترو را نيز بر آن نهاده اند.
مراكز دانشگاهي
از اصلي ترين دانشگاه هاي شهر مي توان دانشگاه كاتوليكا كه به صورت خصوصي و توسط كليساي كاتوليك اداره مي شوند و دانشگاه ملي آسونسيون كه اداره آن به عهده دولت است را نام برد . يكي از مراكز دانشگاه كاتوليكا در مركز شهر و در نزديكي كليساي جامع واقع شده است. البته اين دانشگاه داراي مجموعه بسيار وسيع و مدرني نيز در شهر لامبارو از مناطق حومه آسونسيون است. دانشگاه ملي نيز در سان لورنسو قرار دارد. به جز دانشگاه هاي ياد شده، دانشگاه هاي كوچك ديگري كه توسط بخش خصوصي اداره مي شوند نيز در سطح شهر فعال هستند. مهم ترين روزنامه هايي كه در آسونسيون انتشار مي يابند نيز عبارتند از :ABC Color كه در قطع تمام رنگي منتشر مي شود، اولتيما اورا (ساعت آخر)، پپولار (مردمي) كه اين آخري در ميان خواننده هاي پاراگوئه اي مخاطبان زيادي دارد.
البته ترديدهاي زيادي درباره استقلال رسانه هاي پاراگوئه اي وجوددارد.
شهر از طريق يك پايانه اتوبوسراني كه در خيابان جمهوري آرژانتين قرار دارد و يك فرودگاه بين المللي كه در بخش دوكه واقع شده با ساير نقاط خارج از شهر و كشور ارتباط برقرارمي كند.
از جمله دردناك ترين حوادثي كه در شهر به وقوع پيوستند، مي توان به حادثه آتش سوزي يك فروشگاه در سال 2004 اشاره كرد؛ در اين حادثه دست كم 464 نفر كشته و 409 نفر ديگر زخمي شدند. در اين حادثه ماموران امنيتي فروشگاه نيز به دليل بستن درهاي فروشگاه و جلوگيري از خروج مشتريان به دليل ترس از دزدي و غارت، مقصر شناخته شدند.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |