سه شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۴ - - ۳۹۰۱
نمايشگاه كاريكاتور با موضوع سالمندان
برداشت آخر از نسل اولي ها
000300.jpg
نمايشگاهي از آثار كاريكاتوريست هاي بزرگ دنيا با موضوع سالمندان در خانه فرهنگ سلمان فارسي برپاست.
سعيده امين - در گوشه اي از شهر در يك خانه فرهنگ كوچك كه جاي نه چندان بزرگي از بسترهاي فرهنگي را اشغال كرده، ده ها اثر از بزرگترين هنرمندان كاريكاتوريست دنيا به نمايش درآمده است؛ هنرمنداني از كشورهاي ايتاليا، هلند، تركيه و حتي برزيل برترين آثار خود را به كشور ما فرستادند و حالا اين آثار در خانه فرهنگ كوچك شهر، به نمايش درآمده است.
چند ماه قبل هفتمين مسابقه بين المللي دو سالانه كاريكاتور در فرهنگستان هنر برگزار و صدها اثر برجسته با سه موضوع سالمندان،  آزاد و چهره به ايران ارسال شد.
بهترين كاريكاتوريست هاي دنيا از جمله ميكائيل كنتوريس از يونان، كوك بن چي ميكو از بلژيك و كنستانتين سيوسو از روماني در يكي از سه موضوع گفته شده آثار زيباي خود را به اين مسابقه ارسال كردند تا جزو نفرات برگزيده در اين دوسالانه باشند.
حالا خانه كاريكاتور ايران بخش كوچكي از اين آثار را با موضوع سالمندان به خانه فرهنگ سلمان فارسي منتقل كرد تا كنايه و طعنه اي باشد براي جامعه درخصوص اعتنا به سالمندان.
خب طبيعي است كه كاراكتر اصلي اين طرح ها يك سالمند باشد؛ آدمي كه در تمامي جوامع به جرم پيري در حاشيه قرار گرفته است. اگرچه اين حاشيگي براي سالمندان كشورهاي جهان سوم بسيار پررنگ تر است. برخي از آثار، بسيار مورد توجه بازديدكنندگان قرار گرفت؛ به ويژه اينكه در كشورهايي مثل تركيه و برزيل، سالمندان پرتعداد هستند. رويكرد اين كاريكاتورها بسيار با كشوري مثل چين با چندين برابر جمعيت سالمند، متفاوت است. اين تفاوت را مي توان با دقت زياد به آثار چن زيوفي و مقايسه آن با كلاديو آنتونيو گوفر و نكوت ايلماز متوجه شد.
000303.jpg
حدود 60 اثر از 25 نفر از كاريكاتوريست هاي دوسالانه كاريكاتور به اين خانه فرهنگ منتقل شده است.
جانو سزاستفانياك جانو از هلند، لوئي ورميرسچ از بلژيك، علي بوكلادنكوت ايلماز از تركيه، آگيم سولاس از ايتاليا، پيوگوگولينيچ از روسيه، ندال علي ديپا از سوريه، ماريان سريان از روماني، عثماني سيمانكا و كلاديو آنتونيوگوفر از برزيل از شركت كنندگان خارجي در اين نمايشگاه هستند. اما از شركت كنندگان ايراني مي توان از نياز ضياء بخش، محمدصادق كرائي، محمود مختاري، مجيد صالحي، محمدعلي خلجي، داوود صفري، اديك بغوسيان، محمدرضا دوست محمدي، سهيل دانش اشرفي، حسين كريم زاده، حسام فطرتي، مهدي معتضديان و ابوالفضل محترمي نام برد. البته حسين كريم زاده از كاريكاتوريست هايي است كه در مسابقه دو سالانه موفق به كسب لوح تقدير از هيات داوران شد.
اين نمايشگاه تا اول بهمن ماه ادامه دارد و علاقه مندان مي توانند براي بازديد از اين نمايشگاه از ساعت 8 الي 18 به خيابان قزوين، خيابان قلعه مرغي، خيابان يوسفي، پلاك 22 مراجعه كنند.

مائده هاي زميني
نان اسپاگتي
000321.jpg
اگر خيلي سال قبل غذاي روزانه پدران و مادران ما آبگوشت بود و خورشت فسنجان، در اين سال ها شكم نسل جوان، به پيتزا و لازانيا و اسپاگتي عادت كرده.
مارال روشن- اسپاگتي را ما ايراني ها بيشتر به اسم ماكاروني مي شناسيم، اما در واقع اين دو با هم فرق دارد. از اسپاگتي مي توان غذاهاي بسيار متنوعي را پخت، براي مثال نان اسپاگتي را امروز در اين ستون به شما آموزش مي دهيم.روغن زيتون يك قاشق غذاخوري، پياز خرد شده 5 عدد، سير خرد شده 8 پر، ادويه مخلوط يك قاشق چايخوري، پودر فلفل قرمز يك قاشق چايخوري، زيره نرم شده يك دوم قاشق چايخوري، ماجي مرغ (گالينا بلانكا) يك مكعب، گوشت چرخ كرده 454 گرم، گوجه فرنگي خرد شده 2 عدد، رب گوجه فرنگي 135 گرم، سس كچاپ يك قاشق غذاخوري، آب سه چهارم ليوان (150 ميلي ليتر)، پنير چدار رنده شده يك دوم ليوان، اسپاگتي جوشيده و آبكش شده يك دوم پاكت (150 گرم) و تخم مرغ زده شده 2 عدد.
پياز و سير را در روغن سرخ كنيد، سپس تمام ادويه، ماجي و گوشت را به آن افزوده و به هم بزنيد.رب گوجه، كچاپ و آب را افزوده، بگذاريد با حرارت پايين به مدت 15 دقيقه بپزد. سپس شعله را خاموش كرده و كنار بگذاريد.
نصف پنير را در كف ظرف مورد نظر ريخته سپس نصف اسپاگتي را روي آن بريزيد، بعد نصف تخم مرغ را روي آن ريخته و در آخر نصف گوشت چرخ شده را بريزيد. اين كار را تكرار كنيد تا مواد تمام شود.
ظرف را به مدت 35 دقيقه با حرارت 180 درجه سانتي گراد در فر بگذاريد.

آب وهوا
يك آفتاب كوچولو
000282.jpg
فعلا تا چند روزي آفتاب خواهيم داشت.
ميثم فقيهي - اگر پيش بيني هاي ما را دنبال كرده باشيد به خاطر مي آوريد كه بارش برف و سرما را پيش بيني كرده بوديم. در مورد برف در بسياري از شهرهاي كشورمان در روزهاي قبل شاهد ريزش برف بوديم و براي آخرين روزهاي دي ماه سرماي شديد در راه است. در شهرهاي سردسير دماي هوا تا 20 درجه به زير صفر خواهد رسيد و روزهاي آفتابي اما بسيار سرد را پيش رو خواهيم داشت.

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
تابه حال در اين ستون چندباري درباره برنامه روايت شب شبكه فرهنگ راديو نوشته ام. اساس اين برنامه بر بازخواني كتاب هاي ارزشمندي است كه براي پخش از راديو تنظيم و معمولا در شش قسمت دنباله دار، تهيه مي شوند و هرشب هم در حوالي ساعت 22 روي آنتن شبكه فرهنگ مي روند. روز آخر هفته هم در همان ساعت هميشگي، داستان خوانده شده با حضور يك كارشناس بررسي مي شود. اما اين هفته سازندگان برنامه به جاي اينكه يك داستان را براي خواندن انتخاب كنند تصميم گرفته اند هرشب يك داستان كوتاه از نويسنده شهير روسي؛ آنتوان پالوويچ چخوف را بازخواني كنند.
اگر از اهالي ادبيات و تئاتر باشيد مي دانيد كه شهرت چخوف بيشتر به خاطر داستان هاي  كوتاه و نمايشنامه هاي تك پرده اي اش است. درواقع بزرگترين شاهكارهاي چخوف، همين داستان هاي كوتاه 30 ـ 20 صفحه اي است كه خواندن شان يك ساعت هم وقت نمي برد، اما لذتش حداقل چند روزي همراهتان است. خلاصه كه اگر از اول هفته غفلت كرده ايد و روايت شب را از دست داده ايد، هنوز سه قسمت ديگر و سه داستان كوتاه ديگر از چخوف در انتظارتان است، آن هم با صداي جذاب و استوار بهروز رضوي كه شنيدن يك داستان پيش پا افتاده هم با صدايش جذاب مي شود چه برسد به شاهكارهاي كوتاه چخوف بزرگ. پس ساعت 10 شب حواستان به راديو فرهنگ باشد.
اما از اين پيشنهاد جذاب راديويي كه بگذريم، مي توانيد امروز در حوالي ساعت 19 تكرار هشدار براي كبرا 11 را تماشا كنيد و مقداري از هيجان هاي فروخورده تان در ترافيك تهران را خالي كنيد. ساعت 20:45 هم از شبكه 3 قسمت ديگري از مجموعه عامل ناشناخته يا همان پليس PSI پخش مي شود. ساعت 22:10 هم مجموعه جذاب پرستاران از شبكه اول به نمايش درمي آيد.
جالب است بدانيد كه چند وقت پيش در يك نظرسنجي از ميان بينندگان رسانه ملي، اين مجموعه به عنوان پرطرفدارترين مجموعه تلويزيوني اين روزها انتخاب شده بود. البته اين مسئله بي حكمت هم نيست. در ساعت 23 هم مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه پاي پياده را تماشا كنيد كه 4-3 هفته اي بيشتر از شروعش نمي گذرد و اصغر توسلي آن را كارگرداني كرده است.درضمن اين شب ها مي  توانيد از طريق جشنواره فيلم هاي سينمايي شبكه،۲ هرشب يك فيلم تكراري هم تماشا كنيد. ساعت پخش شان گويا در حوالي 12 شب است و ساعت يك بعدازظهر روز بعد تكرار مي شوند. البته امشب بايد كمي زودتر يعني در ساعت 21 براي ديدن فيلم سينمايي به سراغ شبكه 2 برويد.

از مدينه تا غدير
دكتر عدنان درخشان
۲ روز تا عيد غدير
شنبه شانزدهم ذي الحجه سال 10 هجري قمري، 28اسفند
سال 10هجري شمسي، 16مارس سال 632ميلادي
قافله عظيم غدير همچنان در حركت است و از مرالظهران گذشته و به آبادي بعدي يعني عسفان رسيده است. تا جايگاه موعود راهي باقي نيست. جايي كه خداوند مقدر داشته است تا رسولش، ولايت اميرمومنان و 11فرزند او (ع) را به مردم ابلاغ كند و پس از اتمام حجت با مسلمانان، علي را به فرمانروايي آنان منصوب كند، چرا كه چند روزي بيشتر از عمر مباركش باقي نمانده است. آري خداوند هيچگاه زمينش را بدون حجت باقي نمي گذارد و پس از رسول خدا(ص)، اميرمومنان و فرزندانش(ع) حجت روي زمين خواهند بود. از طرف ديگر، بنيان گذاران سقيفه مقارن ماجراي غدير ، پيمان نامه اي امضا كرده و به نظام دادن لشگر خود پرداخته اند تا از رسيدن خلافت به اميرمومنان (ع) جلوگيري كنند. در حقيقت در اين روز است كه صف آرايي جمل و صفين و نهروان شكل مي گيرد و آيين نوپاي اسلام به جاي آنكه انسان هاي خاكي را با دستورات الهي به افلاك ببرد، گرفتار جهنم هوا و هوس ها مي شود. شماري دنيا طلب در بوستان دين لانه مي كنند و گروهي منافقانه به بهانه دفاع از دين، تيشه جاهليت بر ريشه دين مي زنند. تمام كج انديشي ها در تاريخ اسلام، از اينجا ريشه دارد و يكي از آثار اين پيمان نامه ناپاك و صحيفه شوم، آناني هستند كه صاحب غدير را به نام اسلام در محراب عبادت شهيد مي كنند و آب به آسياب مال پرستان و شهوتراناني مي ريزند كه از عدالت علوي گريزانند. در صحيفه ملعونه خطوط نانوشته اي است كه غدير را تا قربانگاه كربلا مي كشاند.
چه آگاهانه فرمود امام صادق(ع): آنگاه كه آن
پيمان نامه نوشته شد، حسين(ع) به شهادت رسيد .
و چه زيبا مثلي آورد امام رضا(ع): مثل اهل ايمان در قبول ولايت اميرمومنان(ع) در روز غديرخم همانند ملائكه در سجودشان مقابل حضرت آدم(ع) است و مثل كساني كه در روز غدير از ولايت اميرمومنان(ع) سر باززدند، مثل شيطان است .

۱ - بحارالانوار/ج۲۴/ص۳۶۶ و ج۲۸/ص۱۲۳
۲ - عوالم العلوم/ج۱۵‎/۳/ص۲۲۴

امروز
تفكر و مهارت هاي زندگي
فرهنگسراي تفكر طي هر دوره، كارگاه 4جلسه اي جهت آموزش مهارت زندگي برگزار مي كند. در اين جلسات سر فصل هاي زندگي فردي و جمعي از خانواده، محيط كار و جامعه آموزش داده مي شود. علاقه مندان مي توانند همه روزه به جز روزهاي تعطيل از ساعت 9 الي 16 به نشاني بلوار آيت الله كاشاني، بلوار شهران، بين فلكه اول و دوم شهران مراجعه كنند.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |