خوراكي كم ارزش بخريد، جايزه بگيريد
بنيامين صدر
|
|
ذائقه ايراني، تغييرات بسياري را تجربه كرده است؛ سنت هاي غذايي ما ايرانيان ديرگاهي است كه به كلي تغيير كرده و ديگر غذا به ويژه تنقلات سنتي چنان كه در گذشته عرضه مي شد، طرفدار ندارد. اين روزها چيپس سيب زميني يا ذرت و اسنك پنير شورمزه، جاي نخودچي، كشمش و برگه هاي هلو و زردآلو را گرفته اند و در جيب بچه ها كمتر اثري از آلبالو خشكه به چشم مي خورد.
در اين ميان يگانه رسانه ديداري فراگير كه رسانه ملي مي نامندش، هر روز و هر ساعت با كمك جعبه جادو و ترفندهاي تبليغاتي اش، انواع و اقسام تنقلات ماشيني بي خاصيت را با رنگ و شكلي فريبنده، اما كهنه، تبليغ مي كند؛ بخوريد، ببريد، جايزه بگيريد!؟
به تعبير برليانت بزرگمهر – كارشناس تغذيه- مهمترين پديده اي كه توانسته ذائقه مردم را تغيير دهد، تبليغات تجاري رسانه هاي جمعي به خصوص تلويزيون است. پيش از اين، چيپس، پفك، سوسيس و كالباس در برنامه غذايي ايرانيان جايي نداشت، ولي الان اين محصولات غذايي جزو فرهنگ تغذيه ما شده اند؛ غذاها يا تنقلاتي كه ارزش غذايي ندارند، ولي رسانه ها آنها را به فرهنگ غذايي ما افزوده اند.
در فرهنگ تغذيه، پديده اي وجود دارد به نام گذر تغذيه اي كه جامعه ايران در حال حاضر درگير آن است. در اين حالت، تغذيه از مرحله اي به مرحله تازه اي وارد مي شود و كشورهاي توسعه نيافته به شدت از آن آسيب مي بينند. گذر تغذيه اي در ايران سبب شده كه موادي باارزش غذايي محدود جايگزين غذاهاي انرژي زا شوند.
تغيير شيوه زندگي، تسخير تبليغاتي رسانه ها و جلوه هاي بعدي جذاب سبب شده كه مصرف غذاهاي آماده، كارخانه اي يا غذاهاي زودپخت (fast food) به شدت، افزايش پيدا كند.
اين در شرايطي است كه به نظر مي رسد گرايش غذايي با وجود محصولات و مواد غذايي در دسترس نيز رابطه داشته باشد. از سويي عامل اقتصاد خانواده نيز در عادت هاي غذايي تاثير مي گذارد. در خانواده اي كه از وضع مالي مناسبي برخوردار نيستند، مشكل دوچندان مي شود. با اين همه، نبايد از نقش برجسته تاثيرگذار تبليغات رسانه اي غافل شد.
بي گمان براي حل مشكل، نياز به بسترسازي تغذيه اي داريم كه با چند گام جدي رخ مي دهد.
نخستين گام، افزايش سطح آگاهي هاي عمومي است؛ اگر مضرات مصرف بيش از حد نمك را بشناسيم، خودبه خود دست از نمك خواهيم كشيد. راه ديگر، آموزش مفيد خانواده هاست؛ هم كودك و هم پدر و مادرها نياز به آموزش دارند تا فريب تبليغات يك سويه رسانه اي را نخورند.
تغيير فريبنده ذائقه
ما درباره يك ماده غذايي بي ارزش كه دست كم ميليون ها تومان به بهداشت كشور ضرر مي زند و دقايق بسياري از وقت رسانه ملي را به خود مشغول مي كند، مي نويسيم. چندي پيش وزارت بهداشت و درمان در مورد روند افزايش تبليغات اقلام خوراكي كم ارزش همچون غله حجيم شده (پفك) از سوي صدا و سيما خبر داد. گزارش هاي موجود بيانگر آن است كه 50 درصد كودكان 6 تا 12 ماه و 90 درصد كودكان يك تا 4 ساله ايراني پفك مي خورند كه اين جريان هزينه بازيافت سلامتي افراد جامعه را افزايش مي دهد. رسانه ها در گرايش غذايي كودكان و نوجوانان به انواع خوراكي ها، نقش غيرقابل انكاري دارند و نبايد با تبليغ مواد بي ارزش و مضر غذايي، ذائقه كودكان و نوجوانان را تخريب كنند.
جادوي بصري
درحالي كه برمبناي تحقيقات، هرچند ميزان پخش آگهي تنقلات كم ارزش غذايي بيشتر باشد، يادآوري آن (خوراكي) در ذهن كودك بيشتر شده و تمايل او به خوردنش نيز افزايش مي يابد. نتايج يك تحقيق روي آگهي هاي تبليغاتي تلويزيوني نشان مي دهد از بين تبليغات موادغذايي، تبليغ غلات حجيم شده(پفك) با 36درصد بالاترين رتبه را داشته و بيشترين يادآوري را در ذهن مخاطبان برنامه هاي تلويزيوني به ويژه كودكان و نوجوانان ايجاد مي كند. در همين حال راهكارها و ترفندهاي متقاعد گرايانه در اين برنامه ها 59درصد تصوير و رفتار واقعي، 41درصد تصوير متحرك يا عروسكي و در مجموع 67درصد تبليغات مواد خوراكي كم ارزش سطح شهر را دربرگرفته است.
تبليغ پفك در فضاهاي رويايي زيبا تهيه مي شود، به طوري كه كودك تصور مي كند با خوردن آن به سرزمين روياها سفر كرده. با اين نوع شيوه تبليغ، كالايي كه ممكن بود با استقبال چنداني نيز مواجه نشود، به سرعت مصرفي شده تا جايي كه امروز خوردن اين نوع غلات حجيم شده و تنقلات كم ارزش مشابه از حالت موردي خارج شده و رفته رفته به ميان وعده ثابت غذايي كودكان و حتي جوانان تبديل شده است.
قانوني كه اجرا نمي شود
ماده 15آيين نامه تاسيس و نظارت بر نحوه كار و فعاليت كانون هاي آگهي تبليغاتي، تمام رسانه هاي همگاني از جمله راديو و تلويزيون را تابع مقررات آيين نامه اي مي داند. با اين وجود، برخلاف ماده 12آيين نامه نحوه تبليغات كه تعيين جايزه در مقابل تشويق به خريد و مصرف را ممنوع كرده است، همه روزه در شبكه هاي مختلف تلويزيوني تبليغات وسيعي در مورد انواع خوراكي ها با تعيين جايزه هاي گوناگون به ويژه پفك به عنوان كم ارزش ترين تنقلات كودكان ديده مي شود. 43درصد تيزرهاي تبليغاتي موادخوراكي مضر را افراد چاق اجرا مي كنند.
در 66 درصد يك شخص چاق در صحنه تبليغ حضور دارد و در 77 درصد مرد تبليغ كننده تنقلات مورد نظر را مي خورد يا وانمود به خوردن آن مي كند. در نهايت در نيمي از موارد از كودكان در اين تبليغات استفاده كرده اند. كارشناسان علوم ارتباطات اين نوع شيوه تبليغ را، تبليغات متقاعدگرايانه گمراه كننده مي دانند و معتقدند كه اين تصاوير در ذهن بينندگان چنين تداعي مي كند كه خوردن اين اقلام سبب شادابي و سلامتي انسان مي شود. اينها همه در حالي اتفاق مي افتد كه در ماده 12 آيين نامه، تاسيس و نظارت بر نحوه كار كانون هاي آگهي تبليغاتي آورده شده كه در آگهي هاي تبليغاتي ادعاهاي غيرقابل اثبات و مطالب فريبنده نبايد گنجانده شود؟!
هزينه هاي پفكي
مجوزهاي وزارت بهداشت براي توليد پفك يا موادغذايي ديگر، دليل بر اين نيست كه صدا وسيما، در تمام ساعت هاي روز و براي تمام سنين برنامه پخش كند. در آمار شركت، تبليغاتي در مورد نوع خاصي از پفك ديده مي شود كه در تمام شبكه هاي سيما در مدت سه ماه، ۷۵۰مورد پخش تنقلات وجود داشته كه در اين ميان 93درصد فقط به پفك بازمي گردد. اين آمار به طور تفكيك شده نشان مي دهد: در شبكه اول سيما در 210مورد سفارش آگهي، 23درصد آگهي ها پيش از برنامه هاي خردسال، كودك و نوجوان پخش شده و 22درصد آن قبل از برنامه هاي خانواده، سريال ها و فيلم ها اعلام شده است. در شبكه۲سيما از 170مورد پخش آگهي، 36درصد قبل از برنامه هاي خردسال، كودك و نوجوان پخش شده و 16درصد پيش از تكرار سريال ها، جنگ طنز و برنامه هاي آموزشي بوده است. در كل 120مورد شبكه۳ تنها 2درصد پيش از برنامه پنجره پخش شده است. نهايتا شبكه 5 سيما از 200 مورد آگهي، 2درصد قبل از برنامه خردسال و 23درصد قبل از سريال ها و برنامه هاي پربيننده خود پخش كرده است.
در اين ميان، هزينه شركت توليدي پفك براي پخش آگهي، سه ماه براي سه شبكه در مجموع
400/726/898 ريال بوده است. ارقام به طور تفكيك شده، پرداختي به شبكه اول 000/004/322ريال، شبكه۲ سيما 000/263264 ريال و شبكه 5،
۰۰۴/۴۵۸/۲۰۱ ريال ديده مي شود. يكي از شركت هاي موادغذايي سالم، ضمن خودداري از ارائه آمار خود در مورد زمان پخش و هزينه هاي پرداختي شركت اعلام مي كند: صدا وسيما بدون در نظرگرفتن اهميت اين موادغذايي، همان هزينه اي را كه از شركت هاي توليدي پفك، چيپس و... مي گيرد از ما نيز مطالبه مي كند. اين
در حالي است كه بيشتر كشورهاي جهان در خصوص تنقلات كم ارزش، تبليغاتي با اين وسعت ندارند و در صورت ارائه اين تيزرهاي تبليغاتي، در مقابل به متوليان بهداشت و توليد كنندگان موادغذايي مفيد، امتيازي براي پخش پيام هاي تبليغاتي و آموزشي براي ترويج موادغذايي سالم و مغذي ارائه مي كند. در اين ميان تبليغات شركت هاي توليدي تنقلات در بهترين شكل و در بهترين ساعت ها پخش مي شود، اما برنامه هاي تبليغاتي مورد قبول در بدترين ساعت ها يعني زماني كه كودكان در خوابند پخش مي شود. صدا وسيما نيز هرچند كه برنامه هاي آموزشي بسياري را ارائه مي دهد، اما كودكان با تصاوير انيميشن و كارتوني بهتر و بيشتر جذب مي شوند تا با سخنان جدي يك كارشناس تغذيه. آگهي هاي بازرگاني رسانه هاي تصويري به خصوص شبكه هاي مختلف سيما، نظير پفك، چيپس و ديگر خوراكي ها، رفتارهاي غذايي مردم را به شدت تحت تاثير قرارداده و رژيم غذايي آنان را دستخوش تغييرات بسياري كرده است. مصرف بيش از اندازه موادخوراكي شور مانند پفك يا چيپس ذائقه شور را در كودكان تثبيت مي كند و در بزرگسالي نيز به بيماري هاي قلبي و عروقي مي انجامد.
اين در شرايطي است كه علت 40 درصد مرگ و ميرها در ايران به بيماري هاي قلبي و عروقي بازمي گردد كه ريشه در مصرف مواد خوراكي شور دارد.
|