نماي نزديك
ملاقات با هشت پا
كسي نمي داند چه اتفاقي افتاد كه داوودنژاد اين تصميم را گرفت. او كه با نياز قابليت هايش كشف شده بود، بعد از چند سال آزمون و خطا با مصائب شيرين مسيري را آغاز كرد كه در نهايت به بچه هاي بد ختم شد. واقعا چه كسي فكر مي كرد فيلم هاي بعدي او ملاقات با طوطي و هشت پا باشند؟
احسان ميلاني - هشت پا ادامه ملاقات با طوطي نيست، ولي به نوعي تكميل كننده آن است؛ فيلمي كه درباره اش گفته اند لكنت هاي بياني ملاقات... را ندارد، البته تعبير درست تر اين است كه بگوييم كمتر دارد. هشت پا هرچه باشد به آشفتگي ملاقات... نيست. پيداست كه داوودنژاد آن را با تمركز و پختگي بيشتري ساخته و از تجربه ملاقات... به خوبي بهره گرفته است. اينها قبول، اما آيا هشت پا فارغ از همه اين مسائل، فيلم خوبي هم هست؟ به لحاظ فني مي شود به دستاوردهاي قابل توجه اصغر رفيعي جم در فيلمبرداري و حتي اجراي خوب و حرفه اي داوودنژاد در برخي سكانس ها اشاره كرد. هشت پا حاصل همكاري گروهي كاملا حرفه اي است، اما آنچه باعث شده زحمت فراواني كه در ساختش كشيده شده، به چشم نيايد، ذهنيات تازه داوودنژاد است؛ ذهنياتي كه با ملاقات... شروع شد؛ اينكه مي توان با گرته برداري از اكشن هاي هاليوودي آنها را با مضامين اجتماعي روز پيوند زد. تا اينجاي كار ايرادي وجود ندارد. مشكل از جايي شروع مي شود كه داوودنژاد از چسب مناسبي براي پيوند ميان فيلم هاي تارانتينو و معضلات روز جامعه استفاده نمي كند.
به همين خاطر فيلم در بهترين لحظاتش هم باورپذير نيست و همه چيز قلابي و تصنعي به نظر مي رسد.
هشت پا مثل سلفش ملاقات... ، فيلم عجيب و غريبي است. اين ميزان غرابت هرچه هست از ذهني ناآرام و مغشوش نشات گرفته. مشكل از جايي شروع مي شود كه قصد مي كنيم فيلمي كاملا حرفه اي بسازيم. حرفه اي مثل بهترين محصولات سينماي آمريكا، ولي چنين فيلمي را با همان روشي كارگرداني مي كنيم كه فيلم هاي تجربي مانند مصائب شيرين و بچه هاي بد را ساخته ايم؛ بدون فيلمنامه مدون و اتكا بر بداهه پردازي و آنچه پيش آيد خوش آيد . اين روش اگر در مصائب شيرين ، بچه هاي بد و حتي بهشت از آن تو جواب مي داد و به خوبي با كيفيت تجربي آنها تناسب مي يافت، در فيلمي مثل ملاقات با طوطي و هشت پا دستاورد قابل توجهي را به ارمغان نياورده است. اين ميزان انرژي كه در اجرا صرف شده، اگر در مرحله نگارش فيلمنامه خرج مي شد، حتما نتيجه بهتري به دست مي آمد.
و يك نكته حاشيه اي: جنس بازي هاي دو فيلم اخير داوودنژاد به شدت اغراق آميز است. اينكه چرا داوودنژاد به چنين نتيجه اي رسيده و به اين سطح از بازي ها رضايت داده، يك مسئله است؛ بلايي كه سر يكي از بهترين بازيگران سينماي ايران آمده.
|