استقبال از تكنولوژي روز با روش سنتي
عابر بانك ها درد سر پرداخت مي كنند
|
|
الهام اناري
استفاده از كارتهاي موسوم به عابر بانك چند ساليست كه در كشور ما رايج شده، اولين بار تعدادي از شعب بانك ملي مجهز به دستگاههاي خودپرداز شدند. بعد از آن بانكهاي ديگر نيز به سرعت براي اينكه از قافله پيشرفت و تكنولوژي روز عقب نمانند، تحت هر شرايطي كه بود اقدام به مجهز نمودن شعب خود به دستگاههاي ATM كردند. دستگاه هايي كه در روزهاي اول به هيچ وجه كارايي لازم را نداشتند اما گذشت زمان باعث شد به تدريج نقص دستگاهها رفع شود تا آنها بتوانند پاسخگوي نياز مراجعين باشند. اما آيا به راستي اين رفع نقص صورت گرفت؟
شايد اولين كساني كه اقدام به تهيه كارتهاي عابر بانك كردند، عمدتا از شاغلين در ادارجات و دستگاههاي مختلف دولتي بودند. آنها مجبور بودند براي دريافت حقوق ماهيانه، در بانكي كه از طرف محل كارشان معرفي مي شد حسابي باز كنند و صاحب يك عابر بانك شوند. كارتي كه از طريق آن به سهولت مي توانستند در هر ساعتي از شبانه روز و در هر شعبه از آن بانك، وجه مورد نياز را دريافت كنند.
غير از اين افراد، آنهايي كه هميشه به استقبال تكنولوژي روز مي رفتند به خيل صاحبان اين كارتها پيوستند.
اين كار به سادگي انجام مي شد، افتتاح حساب در يك شعبه از بانك مورد نظر و واريز مبلغي نسبتا ناچيز، هر شخصي را صاحب يك كارت مي كرد.
عابر بانك يك بانك همراه بود با ضريب ايمني بالا، با اشغال فضاي كمي در جيب يا كيف شما و اين اطمينان را مي داد كه با خيال راحت فقط به اندازه رفت و آمد و نيازهاي شخصي روزمره پول حمل كنيد.
اما آيا اين اطمينان حاصل شد؟
روز به روز كه از ورود اين تكنولوژي به سيستم بانكي ما گذشت، عيب ها و نواقص آن بيشتر نمايان شد.
بعد از گذشت مدت كوتاهي، صاحبان هر يك از كارتهاي عابر بانك ديگر مي دانستند كه كارت همراهشان، بانك همراه نيست.
مي دانستند كه اگر خوش شانس باشند مي توانند از موجودي حساب شان استفاده كنند در غير اين صورت....
اما معايب اين كارتها چيست؟
مشكل عمده اي كه البته اين روزها تا حدودي رفع شده، نحوه پراكنش شعب داراي عابر بانك است. بر فرض مثال يك بانك دولتي در يك منطقه خاص ممكن است در اكثر شعب داراي دستگاه خودپرداز باشد اما در منطقه اي ديگر اين دستگاه به تعداد بسيار كم وجود داشته باشد.
اين مشكل البته اين اواخر با عضويت بانكها در شبكه شتاب تا حدودي رفع شده است.
در شبكه شتاب هر كارتي قابليت دريافت پول از دستگاه هاي خودپرداز ساير بانكها را داراست.
البته مشكلي كه در اين بخش نمود دارد، قضيه دريافت كارمزد است. كارمزدي كه هنوز در وجود و يا عدم وجود آن، شبهاتي وجود دارد و استفاده كنندگان هنوز هيچ يك به درستي نمي دانند كه در صورت استفاده از شعب بانكي، غير از بانك داراي حساب، آيا كارمزدي از حساب شان كسر مي شود يا خير.
اخيراً هم شايعاتي مبني بر كسر مبلغ چهار هزار ريال بابت هر بار دريافت از شعب ديگر بانكها مطرح شد كه از سوي مقامات مشمول تكذيب شد. هر چند كه همين مقامات دريافت كارمزد را، البته نه با اين مبلغ، طبيعي دانستند. شبكه شتاب هر چند كه تا حدودي به رفع مشكلات كمك كرد اما ساير نواقص همچنان پابرجاست.خرابي دستگاه هاي ATM ديگر براي كاربران امري عادي است.
جملات آشنايي كه بر صفحه دستگاه خودپرداز نقش مي بندند و محترمانه خرابي دستگاه را به اطلاع كاربر مي رسانند.
اتفاقي كه در يك روز گاه در همه شعباتي كه دارنده كارت به آنها مراجعه مي كند تكرار مي شود، شما ممكن است در يك روز حتي با ده دستگاه خراب روبه رو شويد، اما تعجب نكنيد بايد بدانيد اين قضيه امري عادي است.
اما حكايت صف هاي طولاني از همه اينها جالب تر است. آنهايي كه براي رهايي از صف هاي عريض و طويل داخل شعبات بانك ها، عابر بانك تهيه كردند حالا مي دانند كه ديگر داخل و خارج بانك تفاوت چنداني با هم ندارد. البته يك تفاوت وجود دارد اينكه ممكن است تا نوبت شما بشود، پول دستگاه خودپرداز تمام شود.
صف هاي طولاني مقابل اين دستگاه ها در روزهاي تعطيل و ساعات پاياني روز و شب ها بيشتر به چشم مي خورد.
صف هايي كه از ضرورت نياز به پول افرادي كه در صف ايستاده اند خبر مي دهد اما به ناگهان با خرابي دستگاه صف از هم مي پاشد و هريك از ديگري، آدرس نزديك ترين شعبه داراي، عابربانك را مي پرسد.
البته آنهايي كه از دستگاه هاي خودپرداز استفاده مي كنند، مي دانند كه دريافت وجه از آنها در ساعات پاياني شب امري محال است چون اكثر آنها ديگر موجودي شان در آن ساعت ها به پايان رسيده است.
غير از اينها، ندادن صورت حساب نيز از جمله مشكلات برخي از اين دستگاه ها است. دستگاه ها در ساعاتي كه كاغذشان تمام مي شود، برگه اي براي اعلام موجودي و ميزان برداشت به مشتري نمي دهند.
از ديگر نواقص نصب دستگاه ها در مكان هاي نامناســـــب از جمله پياده روهاي تنگ است. صف هايي كه جلوي اين دستگاه ها تشكيل مي شود عبور عابرين را مختل مي كند. در اين ميان يك راه حل براي آنهايي كه در طول روز و البته در ساعات كار بانكي به پول نياز دارند، مراجعه به داخل بانك مورد نظر است. دستگا ه هاي خودپرداز در داخل بانك هم وجود دارند كه در صورت نياز به پول زياد يا خرابي دستگاه مي توان به آن مراجعه كرد. البته در اين ميان هستند بانك هايي كه چنين دستگاه هايي را در داخل ندارند و صاحب عابربانك اين بانك ها تنها مي تواند از دستگاه هاي خودپرداز پول دريافت كنند.
مديرعامل يكي از بانك هاي دولتي نيز، خرد بودن اسكناس را عمده ترين مشكل باجه هاي خودپرداز مي داند.
اينكه بيشترين مبلغي كه مي توان در دستگاه هاي خودپرداز قرار داد دو هزارتوماني است و از طرفي بايد حدود 50 درصد مخزن اسكناس هزارتوماني باشد، اين امر باعث كاهش ظرفيت ارائه پول خودپردازها مي شود ضمن اينكه باعث مي شود در روزهاي تعطيل، اسكناس اكثر باجه تمام شده و كاركنان بانك مجبور مي شوند چندين بار براي شارژ مجدد مخزن خودپرداز به بانك مراجعه نمايند.
اما آيا به راستي چنين مراجعه اي صورت مي گيرد؟
اخيراً در خبرها آمده بود كه استفاده از دستگا ه هاي خودپرداز در ايران 81 برابر استاندارد جهاني است و استفاده زياد ازدستگاه هاي ATM(خودپرداز پول) باعث خرابي زودرس آنها مي شود.
در حال حاضر در كل كشور حدود 50هزار دستگاه كارت خوان وجود دارد. البته بد نيست اين را هم بدانيد كه دستگاه هاي خودپردازي كه در حال حاضر در ايران از آنها استفاده مي شود، ساخت داخل نيستند. در حال حاضر فناوري ساخت دستگاه هاي عابربانك در اختيار 10كشور اروپايي و آمريكايي است، اما به تازگي ايران نيز به فناوري ساخت عابربانك دست يافته است. دستگاهي كه ادعا مي شود در مقايسه با نمونه هاي خارجي بازدهي مناسبي دارد.
هرچند كه در حال حاضر تنها يكي از بانك ها حاضر شده اين دستگاه را خريداري كند و هنوز نظام بانكي از خريد آن استقبال گسترده اي نكرده است.
دكتر حسين كدخدايي، كارشناس اقتصادي معتقد است مردم جامعه ما به استفاده از پول نقد، بيشتر عادت دارند، البته اين روزها استفاده از عابربانك ها هم رايج شده است. اما در اين ميان دو قشر ممكن است از عابربانك استفاده نكنند.
يكي آن دسته كه با دستگاه ها آشنايي نداشته و آن را يك عمليات پيچيده كامپيوتري فرض مي كنند و با ماشين بيگانه اند. دوم آنهايي كه دريافت و پرداخت آنچناني ندارند و ترجيح مي دهند براي انجام خرده عمليات هاي بانكي به داخل بانك مراجعه كرده و از پول نقد استفاده كنند.
اما به نظر شما با اين آمار بالاي نقص و عدم كارآيي دستگاه هاي عابربانك تصور نمي كنيد در آينده اي نزديك، گروه هاي تازه اي نيز به دو دسته بالا اضافه شوند؟
سهمي از زنجيره به هم پيوسته تكنولوژي
زندگي پيچيده تر مي شود. به نوعي مي توان گفت كمتر انساني مي تواند خود را از زنجيره به هم پيوسته تكنولوژي جدا كند. ما بيش از گذشته به يكديگر نيازمنديم و به همين دليل فاصله ها در ارتباطات نمي تواند از حدي مشخص، بيشتر شود آنقدر كه مي بينيم اتصال حتي روستاها در نقاط مختلف جهان به شبكه اينترنتي به بحث اجرايي جدي تبديل شده است. در تجارت الكترونيك نيز ديدن چنين تحولات همه گيري چندان عجيب نيست. كارت هاي اعتباري مطرحي مانند مستركارت و يا ويزاكارت جهان را فتح كرده اند. اگر اين گفته برخي صاحب نظران اغراق نباشد تا چند سال ديگر كشورهايي كه زيرساخت هاي لازم را براي راه اندازي تجارت الكترونيكي از طريق شبكه اينترنت فراهم نكرده اند در بايكوت اقتصادي كامل قرار خواهند گرفت. مي دانيم كه ايران از نظر زيرساخت هاي مورد نياز تجارت الكترونيكي همچون مخابرات، قوانين و... وضعيت چندان مناسبي ندارد. اما در كنار هراس از تحولات ارتباطي پيش رو موضوعي غم انگيز نيز همچنان جلوه گر است. شعب بانك هاي دولتي و خصوصي در داخل كشور با وجود به كارگيري برخي تجهيزات مدرن هنوز نتوانسته اند قدري از رضايت مشتري را به دست آوردند. گاهي اگر از انصاف دور نباشد تكنولوژي روز با شيوه هاي سنتي به كار گرفته شده نه تنها باري از دوش مشتري برنداشته اند بلكه حتي مي توان گفت او را واداشته اند تا از گذشته و شيوه سنتي بانك ها به نيكي ياد كنند!
|