پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۰۸
فيلم هاي آخر هفته
حادثه و ماورا
000702.jpg
امروز و فردا مي توانيد آثاري از كلينت ايستوود، كوين كاستنر، نيكول كيدمن و آرنولد شوارتزينگر را بر صفحه تلويزيون تان تماشا كنيد.
رضا مسلمي ـ زندگي بي نقص يا به روايتي ديگر؛ يك دنياي كامل را كلينت ايستوود در سال 1993 كارگرداني كرد. داستان فيلم درباره يك مجرم فراري به نام رابرت هاينز است كه فيلم با فرار او از زندان آغاز مي شود. او همراه با همدستش، پسربچه اي به نام فيليپ را مي دزدند و همراه با او راهي تگزاس مي شوند. اما از طرف ديگر رابرت گارتنر پليس پرسابقه تگزاسي هم به دنبال آنها روانه مي شود تا گروگان دزديده شده را نجات دهد. ولي درواقع اين لايه بيروني داستان است و ماجراي اصلي فيلم رابطه اي ا ست كه ميان هاينز و فيليپ شكل مي گيرد و در طول سفر آنها با يكديگر بيشتر آشنا مي شوند. زندگي بي نقص در گونه تريلر دسته بندي مي شود و به خاطر حال و هواي داستان، بدون شك سرگرم تان مي كند. در اين فيلم علاوه بر ايستوود كه مانند هميشه در فيلم هاي خودش حضور دارد، كوين كاستنر و لورا درن نيز بازي مي كنند. فيلمنامه آن را هم جان لي هانكوك نوشته است. اين فيلم را كه در نسخه اصلي اش زماني در حدود دو ساعت و 10 دقيقه دارد مي توانيد فرداشب در حوالي ساعت 22:30 از شبكه سوم و برنامه صد فيلم تماشا كنيد. فقط حواس تان باشد كه ايستوود زماني اين فيلم را ساخت كه هنوز مثل اين روزها كارگردان معتبري نشده بود و فيلمي مانند نابخشوده را نساخته بود. در ضمن زندگي بي نقص در سينماهاي آمريكا با درجه
P G -13 به نمايش درآمد كه توصيه مي شود افراد زير 13 سال همراه با والدين اين فيلم را تماشا كنند.
000708.jpg
اما در اين سال ها حتما نام آلخاندرو آمه نابار را چند باري شنيده ايد. چه آن زمان كه با فيلم ديگران توانست ياد و خاطره هيچكاك را براي طرفداران سينما زنده كند و يا هنگامي كه همين فيلم در سينماهاي تهران به نمايش درآمد و يا سال گذشته كه آخرين فيلمش، درياي درون در ميان نامزدهاي پاياني اسكار فيلم هاي خارجي قرار گرفت. خلاصه كه امروز مي توانيد در حوالي ساعت 3 بعدازظهر تكرار فيلم سينمايي ديگران را از شبكه چهار و برنامه سينما چهار تماشا كنيد. فيلم داستان زن تنهايي ا ست كه همراه با دو فرزند خردسالش در خانه اي متروكه زندگي مي كند و در انتظار بازگشت همسرش از جنگ است. او براي فرار از تنهايي و انجام كارهاي خانه، چند خدمتكار را استخدام مي كند. اما با جلو رفتن داستان، او به اوضاع مشكوك مي شود و مي فهمد كه خدمتكارها چيزي را از او پنهان مي كنند. علاوه بر اين صداهاي مرموزي هم در خانه شنيده مي شود و پسرش به او مي گويد كه با يك روح در ارتباط است...
فيلم محصول سال 2001 سينماي آمريكاست و مهم ترين حسن اش هم در همان تعليقي ا ست كه در جاي جاي فيلم گنجانده شده است و با كارگرداني دقيق آمه نابار تا انتهاي داستان به اوج مي رسد. ديگران در نسخه اصلي اش زماني در حدود يك ساعت و 41 دقيقه دارد و نيكول كيدمن نقش اصلي آن را بازي مي كند. اين فيلم هم براي نمايش در سينماها درجه P G -13 را گرفت.
اما شبكه دو نيز فردا در ساعت 18:30 و از برنامه سينما دو ، فيلم سينمايي روز ششم را نمايش خواهد داد. فيلم داستانش را در آينده اي نه چندان دور روايت مي كند و ماجراي مردي  است كه يك روز از سر اتفاق با نسخه شبيه سازي شده خودش ملاقات مي كند و متوجه مي شود كه در دام توطئه خطرناكي افتاده است. فيلم مانند باقي آثاري كه آرنولد شوارتزينگر در آنها نقش اصلي را بازي مي كند، حال و هوايي اكشن و ماجراجويانه دارد و بيش از اينكه به فكر مخاطب سخت گير سينما باشد، براي راضي كردن تماشاگران عادي تلاش مي كند. روز ششم را راجر اسپايس وود كارگرداني كرده و منتقدان هم چندان آن را تحويل نگرفته اند اما از تماشاگران نمره B را گرفته كه به معناي متوسط است. در كنار آرنولد كه آن  روزها هنوز وارد دنياي سياست نشده بود، بازيگراني همچون مايكل راپاپورت و توني گلدوين نيز حضور دارند. درجه اين فيلم هم مانند دو فيلم بالا، P G -13 است.

تماشاخانه
نقش خواني خانه عروسك
نمايشنامه خانه عروسك نوشته هنريك ايبسن با كارگرداني رهام مخدومي در فرهنگسراي نياوران نقش خواني مي شود.
ساراي قشقايي- اين اولين بار نيست كه اثر جذاب نمايش نامه نويس نروژي در كشور به اجرا درمي آيد. خانه عروسك از نمايشنامه هاي شاخص ادبيات جهان است كه به جهت موضوع خاص و المان هاي ادبي و اجتماعي مورد توجه كارگردانان كشور بوده است. اين نمايش بارها و بارها در اكثر نقاط دنيا به صورت هاي نمايش، تله تئاتر، نقش خواني و حتي فيلم سينمايي به تصوير كشيده شده است. حتي كارگردان مشهور سينما داريوش مهرجويي با اقتباس از اين نمايش فيلمي به نام سارا را تهيه و كارگرداني كرد كه بازيگران قدرتمندي چون، خسرو شكيبايي، امين تارخ و نيكي كريمي در آن به ايفاي نقش پرداختند. با اين حساب مي توان گفت كه رابطه ايرانيان با ايبسن رابطه اي قديمي است و به سال هاي طلايي تئاتر ايران در دهه 30برمي گردد. ايرانيان پيش از اين نيز درباره ايبسن و تجربه هاي خود از كار با متن هاي اين نويسنده سخن گفته اند. حتي آربي آوانسيان كارگردان با سابقه تئاتر درباره تجربه كارگرداني نمايش هاي ايبسن در سمينار ايبسن در ايران كه در سال 2003 در موزه ايبسن برپا شده بود صحبت كرده و عكس ها و اسلايدهايي از اجراهاي خود نمايش داد. هنريك ايبسن نمايشنامه نويس نروژي در سال 1828 در نروژ متولد شد. او را پدر نمايش هاي مدرن مي خوانند. ايبسن در سال 1906 درگذشت اما با گذشت نزديك به صدسال از مرگ او هنوز نمايش هايش در نقاط مختلف روي صحنه مي رود.
از نمايش هاي مهم او مي توان به دشمن مردم ، استاد معمار ، جان گابريل بوركمن ، خانه عروسك و مرغابي وحشي نام برد. حتي در سال 1992 مركز ايبسن شناسي در دانشگاه اسلو تأسيس شد و به دنبال آن نويسندگاني از تمام دنيا در آن مركز به تحقيق مشغول شدند. حالا در فرهنگسراي نياوران رهام مخدومي نمايش خانه عروسك را روزهاي شنبه و يكشنبه 8 و۹ بهمن ساعت 16روي صحنه خواهد برد.

درشهر
خانه وبلاگ نويسان
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ايام دهه فجر، باشگاه وبلاگ نويسي تهران را افتتاح مي كند.
سوده فهيم- تا همين چند سال قبل وبلاگ نويسي براي خيلي ها ناشناخته بود و البته براي بسياري هم ترس آور. آن زمان وبلاگ كاركرد دفترچه يادداشت الكترونيكي براي افراد داشت و استفاده هاي ديگر آن ناشناخته بود. اما از روزي كه اين دفترچه الكترونيكي كاركرد خاطره نويسي و يا يك دفترچه شعر را از دست داد و به يك فضاي اطلاع رساني، ارتباط و مبادله افكار و نظرات تبديل شد مورد توجه برخي از متصديان فرهنگي كشور قرار گرفت.
حالا سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران نه در جايگاه مقابله بلكه در جايگاه تشويق جوانان به مشاركت الكترونيكي باشگاه وبلاگ نويسي را در خانه هنر گل ها افتتاح مي كند. اين اولين بار است اما قطعاً آخرين نخواهد بود. هدف از راه اندازي اين باشگاه حمايت از كانون هاي مجازي وبلاگ نويسي، آموزش و ايجاد تخصص وبلاگ نويسي، فراهم كردن بستر مناسب براي تبادل آراي فرهنگي- هنري و در نهايت ايجاد شهر الكترونيكي است. مهندس مهدي عباسعلي رئيس مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي- هنري با اشاره به اين كه بيش از 4 سال از عمر وبلاگ نويسي نمي گذرد تصريح كرد: ايجاد شهر الكترونيكي و هويت دادن به اين مهم يكي از چشم اندازهاي مهم و اساسي راه اندازي اين باشگاه است.
از نظر وي وبلاگ نويسي (متني) مرحله خود را پشت سر گذاشته است و هم اكنون وبلاگ هاي تصويري در حال شكل گيري است و وبلاگ ها به سمت صدا و راديو اينترنتي پيش مي رود. افتتاح اين باشگاه از جمله اقداماتي است كه پس از فراهم شدن بستر مناسب سخت افزاري و نرم افزاري و مهيا شدن نيروي متخصص انساني و تجهيز فضاي مناسب فيزيكي بر ارتقاي تعاملات فرهنگي در استفاده بهينه از الكترونيك گام مؤثري خواهد برداشت.
وبلاگ يك فرصت است نه تهديد و عينيت يافتن شهروند الكترونيكي به گونه اي است كه هر شهروند با حوزه الكترونيك آميخته شود.

نگارخانه
بم، ابيانه و هلند از درون دريچه ديافراگم
نمايشگاه عكس طبيعت با آثاري از دانيال مصطفايي در فرهنگسراي نياوران برپا شده است.
سعيده امين چقدر خوب است آدمها درجايي كه نشسته اند هزاران كيلومتر دورتر از خود را با يك تصوير از دريچه ديافراگم دوربين تجربه كنند. درك دنيايي خارج از آنجا كه هستي، طبيعتي كه تاكنون آن را نديده اي و آدمهايي كه هيچ سنخيتي با تو ندارند. فقط نبايد با كوتاه كردن فاصله جغرافيايي صورت بگيرد بلكه حتي يك نظر از آن طبيعت حتي اگر در يك كاغذ عكاسي، ثبت شده باشد امكان پذير است.
دانيال مصطفايي چه آن زمان كه در سوئد زندگي مي كند و چه روزهايي كه در ايران آثار تاريخي را در دوربين ديجيتال حرفه اي خود ثبت مي كرد، درك از آدمها را مهمترين هدف عكاسي خود قرار داده بود.
مصطفايي 38 ساله 16 سال است كه در سوئد زندگي مي كند. عكاسي، نقاشي و مجسمه سازي از هنرهاي مورد علاقه هموطنان مقيم سوئد است.
در سال قبل تابستان سال 82 به بم آمد و عكسهايي از ارگ بم گرفت كه فكر نمي كرد آن بنا در زلزله مهيبي به تلي از خاك بدل شود. وقتي آدمها با اشتياق پله هاي ارگ را بالا مي رفتند و او چليك چليك عكس مي گرفت.
۱۴ قطعه از آن عكسها آن قدر ارزش داشتند كه روزي يكي از اضلاع نمايشگاه عكس او را تشكيل بدهد.
ضلع دوم اين نمايشگاه روزي شكل گرفت كه مصطفايي به ابيانه و كاشان رفت تا از مردمان آن خطه يادگاري بردارد. آدمها در عكسهاي او المان اصلي را تشكيل مي دهند. از بدشانسي به فصل گلاب گيري كاشان نرسيد اما روزهاي ابيانه، مردمانش و آئينش براي او فراموش ناشدني است.
۱۷ عكس از اين دو خطه حالا بخشي از نمايشگاه عكس او را تشكيل مي دهد. ضلع سوم اما جايي در جنوب غربي سوئد است. شايد آنها كه به اين كشور سفر كرده باشند حتماً استان هلند را ديده باشند. سرزميني با طبيعتي بكر، با صحنه هايي كه به طور طبيعي تداعي كننده اشياء جاندار و بي جان هستند، طبيعتي كه خلاقيت هنري هر بيننده اي را بيدار مي كند.
اين طبيعت را اولين بار آرنه ايزاكسون نقاش مشهور سوئدي كشف كرد. اين سرزمين بخش زيادي از معادن گرانيت را در خود جاي داده است. مجسمه سازان بسياري به اين بخش از سوئد مي آيند تا روي بلوك هاي شكل دار سنگي كارهاي مجسمه سازي و سنگ تراشي انجام بدهند.
آرنه در حال حاضر در اين بخش يك نمايشگاه دائمي از آثار هنري منجمله نقاشي، مجسمه، سنگ تراشي و عكاسي برپا كرده است.
دانيال مصطفايي از اين مجموعه حدوداً 50 قطعه عكس را جمع آوري كرده و در نمايشگاهي در فرهنگسراي نياوران به نمايش گذاشته است.
او سابقاً سه نمايشگاه در ايران گذاشته و چندين نمايشگاه عكس، نقاشي و مجسمه را در كشور سوئد برگزار كرده است. او دانش آموخته رشته ارتباطات از دانشگاه سوئد است و در اين رشته، عكس و فيلم را انتخاب كرد.
در تمام آثارش هم او به دنبال يك طبيعت بكر، يك مردم بكر و بومي بدون تأثير از مدرنيسم شهري مي گردد. براي اين كار هم به جاهاي زيادي سفر كرده است.
نمايشگاه او به مدت دو هفته در نگارخانه فرهنگسراي نياوران برپاست و علاقه مندان مي توانند همه روزه از ساعت 9 الي 20 براي بازديد از اين نمايشگاه به انتهاي خيابان پاسداران، روبروي كاخ نياوران، فرهنگسراي نياوران مراجعه كنند.

مائده هاي زميني
تاراتوي يوناني
اولين بار كه غذاي يوناني خوردم در همين رستورانهاي خودمان طعم واقعي يك غذاي تند را چشيدم.
ساراي قشقايي تاراتو يك غذاي يوناني است و محتوي انواع و اقسام فلفل. بسياري از آقايان كه طرفدار طعم تند هستند از طرفداران اين خوراك محسوب مي شوند. اگر روزي مي خواهيد همسر خود را با غذا خوشحال كنيد بد نيست تاراتو را امتحان كنيد.
مواد لازم براي 6 نفر:
بادمجان دلمه اي يا بادمجان قلمي بدون تخم۱ و نيم كيلوگرم، فلفل قرمز دلمه اي 2 عدد، فلفل سبز دلمه اي 2 عدد، ماست كيسه اي۵۰۰ گرم، فلفل قرمز كوبيده 1 قاشق چايخوري، ليموترش 2 عدد (يا 2 تا 3 قاشق سوپخوري آبليمو)، روغن زيتون 4 تا 5 قاشق سوپخوري، سير 1 بوته، فلفل قرمز تند به مقدار كم، زيتون سياه 150 گرم
براي تهيه اين غذا ابتدا بادمجانها و فلفلهاي سبز و قرمز را شسته، خشك مي كنيم و آنها را در سيني فر مي گذاريم. سيني را روي پايين ترين پنجره فر با حرارت 350 درجه فارنهايت قرار مي دهيم تا بادنجانها و فلفل ها كاملا پخته و نرم شوند (معمولا 45 دقيقه براي پختن آنها كافي است. البته اگر تعدادي از آنها زودتر پختند، از فر بيرونشان مي آوريم) تخم فلفل ها را مي گيريم. بادنجانها را پوست كنده، سر آنها را نيز مي بريم و فلفل  ها و بادنجانها را خوب نرم مي كنيم. بعد پوست سير را گرفته، مي كوبيم تا كاملا نرم شود. آبليمو را با سير، فلفل قرمز كوبيده و فلفل قرمز تند و كمي نمك داخل مايه بادنجان و فلفل مي ريزيم. روغن زيتون را كم كم با ماست مخلوط مي كنيم و در ظرف مي ريزيم و روي آن را با زيتون سياه تزئين مي كنيم. ظرف را براي مدتي در يخچال مي گذاريم تا تاراتو كاملا سرد شود. براي نرم كردن بادنجان و فلفل بهتر است از ميكسر يعني مخلوط كن برقي استفاده كنيد. طبخ اين غذا بسيار ساده است حتما آن را امتحان كنيد.

عكس روز
پس از سال ها
000705.jpg
جعفر پناهي پس از سال ها با فيلم تازه اش آفسايد در جشنواره حاضر است. به نظر مي رسد دل او براي نشست هاي مطبوعاتي هم تنگ شده بود...
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد

آب و هوا
آفتاب در زمستان
000714.jpg
ميثم فقيهي- هوا كمي بهتر شده. البته اين بهتر شدن براي ما معناي ديگري دارد. ما كه دوست داريم برف و باران بيايد، اما هواي بهتر يعني آفتاب در زمستان.

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
مي دانم كه هفته گذشته منتظر پخش ايران بهشتي ديگر بوديد و چون به خاطر تعطيلي پخش نشد، حسابي دمغ شديد. به همين خاطر حواس تان باشد كه امروز در حوالي ساعت 12:30 شبكه يك را از دست ندهيد. شب هنگام هم بعد از اخبار ساعت 21 و در حوالي ساعت 9:45 مي توانيد قسمت ديگري از مستند جذاب و بي نظير ايران را تماشا كنيد كه اختصاص به شهر شيراز دارد. بد نيست بگويم كه حميد مجتهدي اين مستند جذاب را در مدت 4 سال و با هزينه شخصي ساخته و اين روزها هم دارد قسمت هاي ديگري از ايران را فيلمبرداري مي كند تا مجموعه اش كامل شود. حالا كه صحبت مان در باب مستندها گل انداخته دو پيشنهاد ديگر هم دارم؛ يكي مستند بذر آتش كه گويا هر روز در حوالي ساعت 17:30 از شبكه دو پخش مي شود و موضوع اش درباره پاك سازي مناطق مين گذاري شده در طول جنگ ايران و عراق است و دومي هم مستندي  است با عنوان جيرفت؛ تمدن گمشده كه چند وقت پيش هم از تلويزيون پخش شد و اختصاص دارد به تاريخ شهر جيرفت و آثار باستاني به جا مانده از اين شهر و كساني كه اين آثار را براي رسيدن به لقمه ناني، به خارجي ها فروخته اند. اين مستند را مي توانيد فردا در حوالي ساعت 5 بعد از ظهر از شبكه دوم تماشا كنيد.
اما از مستندها كه بگذريم به مجموعه ها و فيلم هاي داستاني مي رسيم. امروز مي توانيد در ساعت 21:50 از شبكه دو مجموعه عكاس خانه را تماشا كنيد يا اينكه به سراغ شبكه تهران برويد و در حوالي ساعت 11 شب قسمت تازه اي از مجموعه مظنونين را ببينيد. شبكه سه هم در ساعت 20:15 فيلم سينمايي اش را پخش مي كند كه مانند برنامه سينما يك اين هفته خبري درباره اش منتشر نشده است و بايد منتظر باشيم و ببينيم مسئولان پخش چه خوابي براي مان ديده اند. البته درباره سينماي يكي ها مي توان با قطعيت بيشتري صحبت كرد چون اگر فيلم جديدي نداشته باشند، باز هم JFK را پخش خواهند كرد. شب هاي برره را هم كه چند روز پيش خبر اضافه شدن 35 قسمت ديگر به نود قسمت اوليه اش منتشر شد، مي توانيد در حوالي ساعت 22:30 تماشا كنيد. نيمكت را هم كه مانند هميشه به  شدت پيشنهاد مي كنم از دست ندهيد؛ ساعت 20:30 از شبكه اول.
اما فردا را مي توانيد با يكي دو برنامه زنده ورزشي كه از شبكه هاي مختلف پخش مي شود شروع كنيد يا اينكه اگر سريال هاي ايراني را ترجيح مي دهيد در ساعت 11 به تماشاي مثل هميشه بنشينيد. شبكه يك هم گويا براي اين هفته فيلم سينمايي در برابر سيل را انتخاب كرده كه هيچ اطلاعي از نام كشور سازنده و عوامل آن منتشر نشده و نمي دانم ارزش ديدن دارد يا نه. اما در عوض اگر از طرفداران قديمي آرنولد شوارتزينگر هستيد مي توانيد تا ساعت 18:30 صبر كنيد و از شبكه دوم و برنامه سينما دو فيلم سينمايي روز ششم را ببينيد. فيلم را راجر اسپايس وود كارگرداني كرده و موضوعش درباره سوژه محبوب اين سال ها يعني شبيه سازي انسان هاست. در كنار آرنولد هم مايكل راپاپورت، توني گلدوين و ميشل روكر حضور دارند. برنامه صد فيلم اين هفته هم كه ساعت 22:30 از شبكه سه پخش مي شود، اختصاص دارد به نمايش فيلم سينمايي زندگي بي نقص ساخته كلينت ايستوود. فيلم محصول سال 1993 سينماي آمريكاست و علاوه بر ايستوود، كوين كاستنر هم در آن نقش آفريني كرده است. علاوه بر اين فيلم ها، مي توانيد در ساعت 22:10 قسمت ديگري از افسانه عقاب هاي مبارز را ببينيد يا اينكه در ساعت 20:45 به تماشاي مجموعه گنجينه معبد بنشينيد كه هر دوي اين مجموعه ها از محصولات شرق آسياست.

امروز
گرافيك و تصويرسازي
گرافيك آدم را سرذوق مي آورد. تصويرسازي و تلفيق تصاوير خلاقيت آدمها را گاهي قلقك مي دهد. قدسيه عليزاده يكي از اين گرافيست هايي است كه خوب بلد است با تصاوير بازي كند. خانه فرهنگ شيخ هادي حدود 40 اثر گرافيكي از آثار اين هنرمند را به نمايش گذاشته است. علاقمندان مي توانند همه روزه از ساعت 9 الي 13 و 15 الي 19 به نشاني خيابان وليعصر، نرسيده به جمهوري، كوچه وزيري، كوچه شهيد سخنور مراجعه كنند.

قصه نويسي
شايد هر كسي بتواند از پس قصه گويي بر بيايد اما هر كسي نمي تواند از پس قصه نويسي بربيايد حتي اگر تخيل قوي نيز داشته باشد. گاهي ما آدمها اين استعداد را در درونمان كشف نكرده ايم اما اگر هم كرده باشيم قدرت كاربري آن را نمي دانيم. كتابخانه شيخ كليني كارگاه قصه نويسي را با حضور روح الله مهدي پور عمراني عضو انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در روزهاي دوشنبه هر هفته از ساعت 15 الي 17 برگزار مي كند.
علاقمندان براي شركت در اين كارگاه مي توانند به نشاني شهرري، خيابان امام حسين عليه السلام، خيابان شهيد منتظري، كوي انصاف مراجعه كنند.

براي نابينايان
قرار نيست فقط آنهايي را كه چشم دارند جدي بگيريم. بايد ديد چه كسي با چشم دل مي بيند. آنهايي كه تمام دستاوردهاي ديدني خود را با چشم دل در يك نمايشگاه در معرض ديد عموم مي گذارند.
كانون نابينايان فرهنگسراي بهمن نمايشگاه دستاوردهاي معلولين و نابينايان را در گالري شماره 2 فرهنگسرا برگزار مي كند. زيباتر اينكه مسابقه عصازني در محوطه اين فرهنگسرا نيز برگزار خواهد شد. در اين مسابقه تمامي نابينايان علاقمند در سطح شهر تهران و ساير نقاط كشور مي توانند شركت كنند. كافي است همان روز به مركز ثبت نام اين فرهنگسرا مراجعه كرده و نام خود را در ليست شركت كنندگان قرار دهند. باتوجه به نزديك شدن روزهاي عاشورايي نيز برنامه زيارت عاشورا را در نمازخانه اين فرهنگسرا از ساعت 15 الي 17 و مسابقات قرآن نيز همه روزه برپا خواهد شد. مسابقه بريل خواني گلستان سعدي از ديگر برنامه هاي اين فرهنگسرا است. اين برنامه هاي جذاب از تاريخ 11 الي 24 بهمن ماه برگزار خواهد شد. علاقمندان مي توانند از روزهاي يادشده به ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند.

نمايشگاه حجاب
فرهنگسراي طبيعت با همكاري و مشاركت حوزه 156 بسيج خواهران جماران نمايشگاه حجاب را برگزار كرده است. اين نمايشگاه كه شامل ماكت هايي از فعاليت خواهران در طول 8 سال دفاع مقدس در پشت خط مقدم جبهه هاي جنگ، انواع پوشش هاي اسلامي و دستاوردهاي فعاليت خواهران بسيجي است را تا 12 بهمن ماه در معرض ديد عموم قرار خواهد داد.
علاقمندان مي توانند براي بازديد همه روزه از ساعت 9 الي 12 و 13 الي 19 به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند.

عطر سيب
با فرارسيدن ايام محرم، نمايشگاهي با عنوان عطر سيب براي ارايه خدمات به هيات هاي مذهبي، مساجد و حسينيه ها برگزار مي شود. اين نمايشگاه در مصلاي بزرگ تهران برگزار مي شود و در آن اقلام و ابزار مربوط به روزهاي عاشورايي به مردم اهدا مي شود.

كتاب و كتابخواني
همزمان با دهه فجر مسابقه كتابخواني نقد و خلاقيت در تفكر از سوي كتابخانه شيخ هادي نجم آبادي برگزار مي شود. كتاب نقد و خلاقيت در تفكر نيز به تمامي علاقمندان اهداء و برگه ويژه مسابقه نيز به شركت كنندگان داده مي شود.
كتابخانه شيخ هادي نجم آبادي واقع در فرهنگسراي تفكر از 5 تا 15 بهمن ماه آماده توزيع كتاب و برگ هاي مخصوص مسابقه است و به برگزيدگان جوايز ارزنده اي اهدا شود.

يادداشت
مرگ عاشقان زيباست
محمود معتقدي
بايد عاشق شد و رفت، بادها در گذرند...
م. آزاد، شاعر پروازهاي طبيعت و انسان، در چشم انداز زمستاني سرد، سرانجام پس از دردي جانكاه، در سينه خاك آرميد.
شاعر قصيده بلندباد كه خود از شاگردان سخت كوش شعر نيمايي بود، در همه حال در اين فضا زيست و در همين فضا به تغزل پرداخت. او براي بيان طبيعت و انسان به تدريج از فضاهاي رمانتيك به چشم انداز موقعيت هاي اجتماعي دست يافت. او همواره از عشق پلي مي  ساخت براي رسيدن به آرمان هاي انساني.
زبان شعر آزاد زباني پالوده و دور از اوج و فرودهاي جاري در شعر بوده است. شاعر گل باغ آشنايي ، شاعري تصويرگرا بود و در پيوند با طبيعت از عناصري زنده و هميشگي بهره  مي گرفت.
نزديكي  زبان آزاد به نيما و اخوان نشان مي دهد كه او چندان تمايلي به فضاهاي تازه و حركت هاي زباني نداشته است. شرح عشق، پريشاني و جست و جو در طبيعت، دغدغه دائمي  او بود.
معرفت آزاد به شعر و ادبياتِ گذشته او را به سمت بازانديشي و بازنويسي متون گذشته  برده است. به همين خاطر در حوزه ادبيات كودك و نوجوان، نزديك به پنجاه اثر را به زباني تازه بازنويسي كرد.
آزاد علاوه بر كار شعر در قلمرو ترجمه و ويرايش هم دستي داشت. اما در شعر از هم نسلان خود روز به روز دور و دورتر مي شد. به همين خاطر كارنامه شعري او به تعداد انگشتان يك دست مي رسيد.
با اين همه در دهه چهل و پنجاه از شاعران تاثيرگذار بود. آزاد در سال هاي اخير چندان فعال نبود.
منم اين گياه تنها به گلي اميد بسته، همه شاخه ها شكسته به اميد نشستيم و به يادها شكفتيم در آن سياه منزل، به هزار وعده مانديم...

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |