پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۴
با رعايت اين ده روش
در زمستان مراقب موهاي خود باشيد
000945.jpg
عوامل جوي نظير درجه حرارت هوا، باد و باران و آلودگي هوا تأثير مستقيمي بر سلامت پوست و مو دارند. يكي از مهم ترين پديده هاي ناشي از كاهش درجه حرارت هوا در فصل زمستان خشكي و شكنندگي مو است كه در كنار اثرات ناشي از افزايش آلودگي هوا در اين فصل، به طور جدي سلامت مو را تهديد مي كند. علاوه بر دماي بسيار پايين، كاهش بيش از حد رطوبت محيط منزل يا محل كار نيز تأثير مهمي بر موي سر دارد. تغييرات ناگهاني جوي، باران، كمبود نور خورشيد، استفاده طولاني مدت از دستگاه هاي گرمازاي سشوار سبب خشكي و شكنندگي مو مي شوند و با از بين بردن شفافيت مو، ظاهري خسته و غمگين به موها مي بخشند. همچنين استفاده بيش از حد از كلاه و در نتيجه تعرق زياده از حد موي سر، سبب تجمع چربي در ريشه و الكتريسيته در نوك مو مي شود. كه اين حالت در نهايت خشكي نوك موها را كه در معرض عوامل جوي قرار دارند، رقم مي زند.
چند پيشنهاد ساده
* رطوبت منزل و محيط كار را كنترل كنيد. دستگاه هاي گرمازا سبب خشكي پوست و مو و از بين رفتن رطوبت طبيعي بدن مي شوند. سعي كنيد به مدت طولاني و به طور مستقيم در معرض حرارت اين دستگاه ها قرار نگيريد. براي كاهش خشكي هوا در محيط هاي سربسته از دستگاه هاي بخور استفاده كنيد كه علاوه بر تأمين رطوبت لازم محيط، هوا را نيز ضدعفوني مي كنند.
* براي خشك كردن موها ابتدا رطوبت موهايتان را با يك حوله خشك و تميز بگيريد ،سپس از سشوار استفاده كنيد و هيچ گاه سشوار را به طور مستقيم و از فاصله خيلي نزديك بر روي موهاي خود نگيريد.
* به هنگام استفاده از سشوار، از درجه حرارت پايين استفاده كنيد و به طور كلي استفاده از سشوار، دستگاه اتوي مو و... را محدود كنيد.
* شستشوي صحيح و مراقبت از مو، دو گام مهم براي داشتن موهايي زيبا و سالم است. قبل از هر چيز جنس مو، نوع پياز مو و نيازهاي خاص موي خود را بشناسيد و براساس آن شامپوي مورد نظر را انتخاب كنيد.
* براي شستشوي مو از شامپوهاي ملايم استفاده كنيد و با حركات آرام انگشتتان و به شكل يك ماساژ ملايم موهايتان را بشوييد.
از ماليدن بيش از اندازه موها خودداري كنيد، زيرا مو به دليل ظرافت خاص خود به راحتي در معرض شكنندگي قرار مي گيرد.
* در هنگام حمام كردن موهايتان را به دقت و حداقل بيش از يك بار، آبكشي كنيد. در آخرين دفعه آبكشي كردن موها، از آب سرد استفاده كنيد تا منافذ پوست به خوبي بسته شوند.
* يكي از مهم ترين خطراتي كه در روزهاي سرد زمستان سلامت پوست و مو را تهديد مي كند، حمام هاي طولاني مدت با آب بسيار داغ است. آب داغ سبب از بين رفتن لايه حفاظتي پوست، خشكي و در نتيجه از دست رفتن آب آن مي شود. از اين رو متخصصان پوست توصيه مي كنند در اين فصل، از آب ولرم براي حمام كردن استفاده كنيد و مدت زمان اين عمل را به حداقل كاهش دهيد.
* برس زدن موها سبب افزايش سرعت جريان خون شده و از تجمع چربي و آلودگي در ريشه مو جلوگيري مي كند. در همين حال شانه زدن بيش از اندازه موها، سبب شكنندگي و ريزش موها مي شود.
* به رژيم غذايي خود توجه كنيد. كمبود كربوهيدرات ها در برنامه غذايي روزانه، سبب خشكي مو مي شود. يك رژيم غذايي كامل، متنوع و سرشار از كلسيم، ويتامين و پروتئين نقش مهمي در حفظ بهداشت و سلامت مو دارد.
* شوره سر در فصل زمستان بيش از ساير فصول نمايان مي شود. اختلاف دماي ميان محيط بيرون و داخل سبب تحريك مو و پديد آمدن شوره سر مي شود. براي مقابله با شوره سر به نوع شامپو، نحوه شستشو و رژيم غذايي خود توجه كنيد. رژيم غذايي سرشار از چربي، زمينه رشد قارچ و بوجود آمدن شوره سر را فراهم مي كند.
مترجم: طلوع رياضي

فوق سري
000948.jpg
جواب تحقيقات علمي
نيروي هوايي آمريكا با اختصاص ۱۶۵ ميليون دلار بودجه به پروژه تحقيقاتي تيسيت آبي موفق به ساخت يك هواپيماي شگفت انگيز شد. هر چند اين پرنده هرگز به توليد انبوه نرسيد و در خدمت نيروي هوايي قرار نگرفت، ولي مهندسين تراز اول هوافضا بهترين بهره برداري ها را از تست هاي عملي آن كردند.
اين هواپيما تنها ۱۸متر طول و حدود ۴ متر ارتفاع داشت. فاصله دو سر بال آن ۳/۱۲ متر بود و از همه مهمتر اين بود كه تيسيت آبي با اين جثه كوچك تا ارتفاع ۳۰۰۰۰ پا پرواز مي كرد و آسمان ها را با سرعت ۲۸۷ مايل در ساعت مي پيمود. پروژه تحقيقات و ساخت آن به عهده شركت بزرگ سازنده هواپيماهاي نظامي نورثروپ بوده است كه بين سال هاي ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ به طول انجاميد.
پروژه تيسيت آبي از موفق ترين پروژه هاي علمي تاريخ نيروي هوايي آمريكا بوده است. يكي از اهدافي كه در ساخت تيسيت آبي مورد توجه بوده، استفاده از تكنولوژي رادارگريزي در انواع گوناگون آن بوده است. طبق گزارش هاي نيروي هوايي آمريكا تيسيت آبي اولين پروازش را در ماه فوريه سال ۱۹۸۲ انجام داد. پروازهاي آزمايشي آن ۳ سال به طول انجاميد و حدود ۱۳۵ فروند هواپيماي جنگنده در پروازهايش مسئوليت اسكورت آن را داشته اند.به گفته مهندسان، خصوصيات ساخت تيسيت آبي باعث ساخت غول پيكرترين هواپيماي بمب افكن دنيا با نام B-۲ يا شبح شد. هواپيماي شبح آمريكا هم اكنون قيمتي حدود ۲ ميليارد دلار دارد.
000951.jpg
۲۰ سال آينده نگري
شركت جنرال ديناميكز از پيش قراولان عرصه ساخت هواپيماهاي مفهومي (Concept) است. اين شركت در صنايع گوناگون دست دارد و موتورهاي صنعتي را با مهارت مي سازد.
در سال ۱۹۸۱ ميلادي نيروي هوايي آمريكا در قراردادي با هدف ساخت و تحقيقات بر روي يك هواپيماي جنگنده تاكتيكي پيشرفته، شركت جنرال ديناميك را به عنوان مسئول پروژه تحقيقات هواپيماي جنگنده پيشرفته انتخاب كرد.
شركت مذكور نيز شروع به ارائه انواع طرح هاي ابتدايي و مفهومي كرد كه در نهايت اين پروژه با ساخت هواپيماي جنگنده اف- ۲۲ به اتمام رسيد. هواپيمايي كه در مانورهاي هوايي بسيار پرقدرت و سريع عمل مي كند و طبق نظر كارشناسان در نزاع هاي هوايي بي رقيب است. البته به تازگي شركت هايي مانند سوخوي روسيه و يا شركت هاي اروپايي نيز چندين مدل هم سطح يا حتي برتر هم ارائه داده اند. ولي F-۲۲ يك جايگزين اصلح براي هواپيماهاي جنگنده آمريكايي بود.
شركت جنرال ديناميكز در ابتداي پروژه تحقيقات، مدلي را با نام مدل ۱۰۰ در دست بررسي گرفت كه يك هواپيماي تمام رادارگريز ملقب به اسنيكي پيت بود. اين طرح به صورت كاملاً سري شروع شد و پايان يافت و به همين دليل گزارشي از وضعيت پروازهاي آزمايشي آن در دسترس نيست، ولي برخي منابع خبري حاكي از پرواز هواپيماهاي مدل ۱۰۰ در سال ۱۹۸۸ داده اند. پس از ساخت آن براي ادامه پروژه ساخت هواپيماي جنگنده تاكتيكي پيشرفته (ATF) به صورت يك ائتلاف درآمدند. اين ائتلاف قدرتمند متشكل از سه شركت بوئينگ، لاكهيد مارتين و جنرال ديناميكز بود كه از روي طرح ابتدايي مدل ۱۰۰ توانستند هواپيماي YF-۲۲  را بسازند. طرح مدل ۱۰۰ ديگر پيگيري نشد تا زماني كه شركت جنرال ديناميكز تصميم بر ساخت هواپيماي آونجر (A12) را گرفت.
000954.jpg
از اسناد طبقه بندي شده
شركت لاكهيدمارتين هر ساله با يك طرح عجيب موجب شگفتي جهانيان مي شود. در شركت لاكهيد مارتين بخشي به نام اسكانك وورك وجود دارد كه اكثر طرح هاي مفهومي را شكل مي دهد و براي مراحل اجرايي به بخش  هاي ديگر واگذار مي كند.
در سال ۱۹۷۷ ميلادي بخش اسكانك شركت لاكهيد مارتين با مؤسسه تحقيقاتي پيشرفته دفاعي كشور ايالات متحده آمريكا قراردادي را به امضا رساند. طبق اين قرارداد شركت لاكهيد مارتين موظف شد تا دو نمونه هواپيماي مدل با مقياس ۶۰ درصدي كه قابل پرواز باشد را بسازد. نام اين دو نمونه هوبلو بود. پس از گذشت چندين ماه از تحقيقات شركت لاكهيد، وزارت دفاع آمريكا پروژه را فوق سري اعلام كرد و ادامه آن را به دست نيروي هوايي سپرد.
يكي از نكات بسيار جالب توجه اين پروژه زمان ساخت دو فروند هواپيماي هوبلو بود كه تنها بعد از گذشت چندين ماه از آغاز پروژه ساخته شدند.
دو فروند هواپيماي مدل، آزمايش هاي عملي را در مركز آزمايش هاي پروازي گروم در نوادا به پايان رساندند. اولين پرواز عملي طبق گزارشات در ماه ژانويه يا فوريه سال ۱۹۷۸ انجام شده است. (زمان دقيق آن جزء اسناد طبقه بندي شده نيروي هوايي آمريكاست.)
بسياري از كارشناسان پروژه هوبلو را پيش درآمد ساخت هواپيماي رادارگريز معروف اف- ۱۱۷ ملقب به شاهين شب مي دانند.
000957.jpg
تانك فرانسه
نيروهاي نظامي كشورها، توجه خاصي به تسليحاتشان دارند و به همين دليل آنهايي را كه گران قيمت تر هستند، با حساسيت هاي خاصي مي سازند. تكنولوژي رادار گريزي علاوه بر اين كه باعث نفوذ هواپيماها و كشتي ها به مناطق محافظت شده دشمن مي شود، از طرف ديگر خطر از بين رفتن آن را كاهش مي دهد. زيرا رادارهاي دشمن قادر به رديابي آن نيستند.
به تازگي نيروهاي زميني نيز تمركز خاصي بر ساخت تانك هاي رادارگريز دارند. به عنوان مثال كشور فرانسه، طرحي را از يك تانك ارائه كرده است كه البته پروژه تحقيقاتي آن براي چندين سال پيش بوده و مسئوليت ساخت آن برعهده جيات است كه جز تانك هاي (MBT) يا تانك جنگي محسوب مي شود. پروژه ساخت تانك رادارگريز توسط ژنرال پوآرممنت آغاز شد و نتيجه آن تانكي به نام اي ام ايكس _ ۳۰ بود. طراحان با تجربه تمام سعي خود را بر كم كردن سطح مقطع راداري به كار گرفته و توانسته اند كه يك تانك بسيار منسجم بسازند.
در ساخت بدنه از آلياژهاي خاص مواد جاذب امواج رادار استفاده شده تا سيگنال هاي رادار دشمن را جذب كرده و از خود عكس العمل نشان ندهد.
عميد نمازي خواه

همايش ها
همايش  ICTe آفريقا ۲۰۰۶
۱- تاريخ برگزاري: ۲۱-۱۷ مه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: كنيا/ نايروبي
۳- پست الكترونيكي: aphielix@nepadcouncil.org
۴- صفحه الكترونيكي:۲۰۰۶ http://www.nepadcouncil.org/ICTeAfrica
۵- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۳۰ ژانويه ۲۰۰۶
۶- نيم  نگاه: همايش مخابرات و اينترنت آفريقا با هدف گفت وگو و بحث آزاد درباره مخابرات و اينترنت، جايگاه صنعت مخابرات و اينترنت در جهان، جايگاه آفريقا در صنعت ارتباط و مخابرات، آينده مخابرات و ارتباطات به ويژه ارتباطات اينترنتي، سياست ها، برنامه ها و طرح هاي آتي صنعت مخابرات در كشورهاي مختلف، سنجش ميزان اطلاعات مردم جوامع مختلف در زمينه مخابرات و ارتباطات اينترنتي، ICT و جهاني شدن، ICT و خصوصي سازي بعضي كشورها، همگرايي صنعت مخابرات و ارتباطات در جهان، طراحي فيبرهاي نوري و جايگاه آن در ارتباطات امروزي، نسل آتي صنعت مخابرات، طراحي ارتباطات اينترنتي بر اساس فيبر نوري، موبايل و جايگاه آن در ارتباطات، ماهواره  ها و مخابرات، ICT؛ راهكارها و مشكلات، توسعه رسانه هاي جمعي در جوامع، بهسازي ارتباطات به ويژه در زمينه انتقال صوت و تصوير، انرژي خورشيدي و مخابرات، طراحي پايگاه هاي اطلاع رساني، شبكه ارتباطات اينترنتي برون مرزي، بررسي قراردادهاي مخابراتي ميان كشورها و بازبيني مجدد آنها و... برگزار مي شود. مقاله هاي ارسالي بايد به زبان انگليسي و همراه با اطلاعاتي در زمينه مشخصات فردي و سابقه پژوهشي فرد باشد.
همايش و نمايشگاه بين المللي مخابرات و اينترنت تركيه
۱- تاريخ برگزاري: ۱۴-۱۲ آوريل ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: تركيه/ استانبول
۳- پست الكترونيكي: acelyab@ite-turkey.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.CaspianteleComs.iteca.KZ
۵- مسئولان برگزاري: مركز اقتصاد و تجارت آزاد درياي سياه(BSEC)، بانك نوسازي و توسعه اروپا(EBRD)، موسسه استاندارد مخابرات اروپا(ETSI)، مركز بين المللي VSAT، OFDM، اپيك(OPIC)، مؤسسه تحقيقات و اطلاعات مخابراتي اروپا- جنوب آسيا(SETA)، مؤسسه توسعه ارتباطات آمريكا(USTDA)، مجمع بين المللي تله پورت(WTA) و... .
۶- نيم نگاه: همايش و نمايشگاه بين المللي مخابرات و اينترنت تركيه(IT) يكي از معتبرترين گردهمايي هاي بين المللي در زمينه مخابرات و اينترنت در منطقه آسيا به ويژه آسياي پاسفيك است.
از محورهاي مهم اين نشست مي توان به بررسي راهكارهاي رفع محدوديت ها در ارتباطات و مخابرات و گام نهادن در راه جهاني شدن ارتباطات منطقه آسياي پاسيفيك، منطقه كاسپين و جهاني شدن ارتباطات اين منطقه، بازسازي ها، تحولات و فرصت هاي جديد مخابراتي- اينترنتي در كشورهاي منطقه كاسپين و افغانستان، بررسي ظرفيت عبور خطوط مخابراتي- اينترنتي در منطقه كاسپين به عنوان منطقه اي استراتژيك ميان اروپا و آسيا، بهبود، تعديل و استاندارد كردن صنعت و تكنولوژي ارتباطات و مخابرات در آسيا به ويژه آسياي پاسيفيك، آشنايي با طرح هاي جديد اينترنتي- مخابراتي يا به اصطلاح تشكيل دولت اينترنتي در منطقه كاسپين، روسيه، تركيه و... اشاره كرد. از ديگر بخش هاي اين همايش مي توان به ميزگرد هاي متعدد با محور بررسي ماهواره ها و شبكه هاي برون مرزي مخابراتي در كشورهاي منطقه و امكان توسعه آن به عنوان يك صنعت مهم و بررسي جايگاه ارتباطات بي سيم و استفاده از فيبر نوري در منطقه كاسپين اشاره كرد. در اين همايش سخنراناني از كشورهاي چين، پاكستان، روماني، تاجيكستان، جمهوري آذربايجان، قرقيزستان، ازبكستان، قزاقستان، دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي جورجياي آمريكا، روسيه، ارمنستان، بلغارستان و يونان حضور خواهند داشت.
سيزدهمين همايش شخصيت شناسي اروپا
۱- تاريخ برگزاري: ۲۶-۲۲ جولاي ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: يونان/ آتن
۳- پست الكترونيكي: ecp13@triaenatours.gr
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.ecp13.gr
۵- مسئولين برگزاري: دانشگاه آتن دانشكده روانشناسي؛ مركز بين المللي مطالعات روانشناسي و شخصيت شناسي آتن
۶- نيم نگاه: روانشناسي علمي است براي شناسايي آن چه بر ذهن فرد تأثير گذاشته و رفتارهاي او را متأثر مي كند. در اين همايش مؤثر در پيشرفت؛ تأثير تحصيلات عالي بر رفتارهاي فردي و پيشرفت شخص در زندگي؛ تحولات شخصيتي در گذر از دوره  كودكي به دوره جواني و نوجواني(تكامل و تغيير)؛ رفتارهاي اجتماعي و تعارضات آن با شخصيت فرد؛ بررسي تأثير مشكلات اجتماعي به ويژه مشكلاتي چون تعرض؛ جنگ، مشكلات اقتصادي و... بر رفتارهاي شخص، بررسي تفاوت هاي اجتماعي زنان و مردان، شخصيت شناسي، فرهنگ و تمدن و تأثير آن بر رفتارهاي فرد و... بحث و گفت وگو خواهد شد.

نگاه
GMO ؛ مغذي يا كشنده؟
000960.jpg
دولت تايلند، يكي از بزرگترين توليد كنندگان محصولات كشاورزي در آسيا تصميم به جلوگيري از توليد محصولات كشاورزي و غذايي ژنتيكي (GMOs) گرفته است كه اين تصميم را مي توان نقطه عطفي در كشاورزي اين كشور و ساير كشورهاي آسيايي دانست.
تاكسين شيناواترا نخست وزير تايلند هفته گذشته با اعلام اين خبر افزود: «به اشتباه خود در زمينه توليد محصولات كشاورزي ژنتيكي پي برده ايم و درصدد جبران اشتباهات چند سال اخير خود هستيم. اين محصولات نتيجه اي جز نابودي نسل بشر نخواهد داشت.»
آمريكا يكي از بزرگترين توليد كنندگان محصولات غذايي ژنتيكي، هر ساله بسياري از محصولات غذايي و كشاورزي ژنتيكي خود را به كشورهاي مختلف مخصوصاً كشورهاي آسيايي و آفريقا صادر مي كند، اما از چند سال پيش كشورهاي آسيايي و اروپايي به مبارزه با ورود، كاشت و پرورش اين قبيل محصولات پرداخته اند كه اين مسأله باعث ركود صنعت غذايي- كشاورزي آمريكا شده است.
موج استفاده، كاشت و پرورش محصولات غذايي ژنتيكي پس از آمريكا، از حدود پانزده سال پيش در ژاپن آغاز شد. تا مدتها ژاپن كشوري بي رقيب در توليد محصولات غذايي- كشاورزي ژنتيكي در آسيا بود، اما از چند سال پيش با پيشرفت سطح آگاهي مردم و مسئولين اين كشور مبني بر مضرات مصرف چنين محصولاتي، توليد و مصرف آنها به طرز چشمگيري در ژاپن نيز كاهش يافت و اكنون مي توان توليد و مصرف محصولات كشاورزي ژنتيكي در ژاپن را در حد بسيار پايين و نزديك به صفر دانست (اگرچه هنوز هم براي صادرات توليدات ژنتيكي دارند!)
پس از ژاپن كشورهايي چون چين، فيليپين، استراليا، زلاندنو و اخيراً تايلند، توليد، مصرف و ورود محصولات غذايي ژنتيكي را تحريم كرده و از اين قبيل مواد غذايي استفاده نمي كنند.
«چنگ لوك كي» محقق و رئيس سازمان كشاورزي هنگ كنگ مي گويد: «كشورهاي آسيايي براي مدت ها به عنوان بزرگترين مصرف كنندگان محصولات غذايي- كشاورزي ژنتيكي (GMOs) مطرح بودند اما خوشبختانه با بالا رفتن سطح آگاهي مردم، مصرف، توليد و ورود اين قبيل مواد غذايي به كشورهاي آسيايي به طرز چشمگيري كاهش يافته است و اين جاي بسي خوشحالي است.»
او در ادامه مي افزايد: «شايد بتوان يكي از دلايل توليد، مصرف و يا ورود اين قبيل مواد غذايي به كشورهاي آسيايي و آفريقايي را «فقر و نياز»  اين كشورها براي رفع نياز تغذيه اي اين جوامع دانست چرا كه روش هاي سنتي و قديمي كشاورزي و توليد محصولات غذايي پاسخگوي رشد جمعيت اين كشورها نيست. اما در جوامع اروپايي نظير سوئد، سوييس، دانمارك، ايتاليا و... كه با رشد منفي جمعيت روبه  رو هستند، روش هاي جديد توليد محصولات كشاورزي- غذايي را تحريم و آن را عاملي براي مرگ آرام و بي صداي انسان هاي نيازمند مي دانند.»
اگرچه بسياري از كشورهاي آسيايي نظير چين، تايوان، ژاپن، تايلند و... مصرف، توليد و ورود محصولات غذايي ژنتيكي (GMOs) را تحريم كرده اند، اما هنوز هم بسياري از كشورهاي آسيايي نظير پاكستان، افغانستان، هند و... بهترين مصرف كنندگان اين قبيل مواد غذايي، به جهت فقر، تنگدستي و رشد روزافزون جمعيت هستند. از اين رو متأسفانه بايد منتظر بروز عواقب ناگوار مصرف اين قبيل محصولات غذايي- كشاورزي در سال هاي آتي در اين كشورها باشيم.
مهتاب. ص. خسروشاهي

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |