پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۴
گفت وگو با دانيل فان بويتن
روياي قهرماني با هامبورگ
000969.jpg
ترجمه مريم دري منش
دانيل فان بويتن در طول دوران فعاليت ورزشي اش براي شارلروا و استاندارد لوتيش بلژيك و نيز المپيك مارسي فرانسه بازي كرده است، سپس مارسي در فصل ۲۰۰۴/۲۰۰۳ وي را به طور قرضي به منچستر سيتي داد و در فصل ۲۰۰۴ به هامبورگ آلمان پيوست، جايي كه الان كاپيتان مي باشد. او كه پسر يك بيسباليست معروف در اروپاست در حال حاضر رهبري خط دفاعي هامبورگ را برعهده دارد. وي بازيكن تكنيكي است كه با قد ۹۶/۱ متري و وزن ۹۶ كيلويي تنها از قدرت بدني اش در بازي استفاده نمي كند، ضربات سر او در محوطه جريمه تيم مقابل براي هر حريفي خطرناك است. وي در فصل ۲۰۰۵/۲۰۰۴ پنج گل براي هامبورگ به ثمر رساند. قابليت هاي دفاعي او را مي توان در يارگيري هاي قدرتمندانه و نيز نوع بازي اش ديد، به طوري كه اين خصوصيات القابي را نيز از طرف هواداران تيم برايش به ارمغان آورده است، القابي مثل تارزان، گودزيلا و...
كاپيتان محبوب تيم شمالي پس از بر سر زبان افتادن خبر رفتنش از اين تيم، تمام شايعات را رد كرد تا هواداران هامبورگ از اين بابت نفسي به راحتي بكشند.
باشگاه هامبورگ در حال حاضر در رده دوم بوندسليگا پس از بايرن مونيخ قرار دارد و فان بويتن به خوبي مي داند كه تيمش چه چيزي كم دارد تا بتواند به صدر جدول راه پيدا كند. مصاحبه وي را با مجله كيكر مي خوانيد.

* شما تعطيلات سال نو را به عنوان تيم دوم جدول رده بندي بوندسليگا سپري كرديد. آيا جشن رضايت بخشي داشتيد؟
- بله، همه چيز خوب بود. ولي من معمولاً به ندرت راضي هستم.
* يعني شما هم همان روحيه و اخلاق پدرتان را داريد كه فقط عنوان اولي را به حساب مي آورد؟
- دقيقاً. طبيعي است كه به خاطر آنچه بدان دست يافتيم خوشحالم، ولي پدرم به من ياد داده كه انسان وقتي راضي باشد در سراشيبي سقوط قرار مي گيرد. من در يك شهر بزرگ هستم، در يك باشگاه بزرگ كاپيتان هستم و الان هم تيم دوم جدول هستيم، ولي من بازهم بيشتر مي خواهم. مي خواهم در بوندسليگا و در ليگ قهرمان اروپا باز هم بهتر شويم.
* الان بايرن مونيخ رهبر و تيم اول بوندسليگا است. هامبورگ توانسته به عنوان تنها تيم، بايرن را با شكست مواجه كند و در جام حذفي نيز فقط در وقت اضافه مغلوب مونيخي ها شد. فكر نمي كنيد اينها همه گواهي بر بزرگي شما باشد؟
- بايرني ها هنوز هم يك پله بالاتر از ما قرار دارند و نسبت به ما برتري دارند، چرا كه اين باشگاه چندين دهه است كه در رده هاي بالا قرار دارد و بازيكنانش با فشار ناشي از مسابقات آشناتر هستند. اما ما به آنها مي رسيم. ما مي خواهيم به آن بالا برسيم، جايي كه الان بايرني ها هستند.
* بايرن هدف و الگوي شماست؟
- واضح است كه بايرن هدف ماست. ها.اس.فا بايد همين طور ادامه دهد تا بتوانيم مثل بايرن مونيخ بزرگ شويم. شهر و تماشاگران اين امكان را در اختيار ما گذاشته اند. ما همچنان قصد داريم در سال هاي آتي جزو ده تيم برتر اروپا باشيم. اين راه را نمي توان در طول يك سال طي كرد، ولي كاري را كه مي خواهيم انجام دهيم از مدت ها قبل شروع شده است.
* آيا هامبورگ امسال هم مي تواند براي بايرن خطرآفرين باشد يا اين كه نيم فصل قبل ديگر تكرار نمي شود؟
- چرا، ما باز هم مي توانيم مثل نيم فصل اول بازي كنيم. حتي بهتر هم مي توانيم واقعاً اينها اتفاق نبود. ولي كار براي ما سخت تر شده است.
* براي چه؟
- چون الان در آلمان خيلي بيشتر ما را جدي مي گيرند و حساب ديگري براي تيم ما باز مي كنند. الان حريفان ما را مثل بايرن، برمن و شالكه مي بينيد. الان ما جزو بزرگان به حساب مي آييم. از الان به بعد تيم هاي ديگر در تعقيب ما هستند. بايد بتوانيم شرايط و موقعيت جديد را تحمل كرده و از پس آن برآييم.
* جدول نشان مي دهد كه شما تعقيب كننده بايرن و تيم دوم هستيد ولي روساي باشگاه هنوز هم به جام يوفا فكر مي كنند نظر شما چيست؟
- ما الان دوم هستيم و من طوري بار آمده ام كه هرچه را كسب كرده ام نگه دارم. اكنون هم مي خواهم با تمام نيرو از موقعيت فعلي تيم دفاع كنم.
* آيا اين روحيه در بقيه اعضاي تيم هم وجود دارد؟
- بله، اين روحيه با آنچه در يك سال و نيم پيش زماني كه تازه به هامبورگ آمده بودم، كاملاً فرق دارد. الان بازيكنان معمولي تبديل به برنده هايي واقعي شده اند.
* سهم شما در اين ميان چقدر است؟
- نمي دانم.
* واقعاً نمي دانيد؟
- من زماني كه شكست مي خوريم ناراحت مي شوم. فرقي هم نمي كند كه كجا و در مقابل چه تيمي باشد. حتي در مسابقات كوچك هم كه به نظر مربي چندان اهميت ندارد، اگر ببينم كسي شل بازي مي كند در مقابلش مي ايستم.
* و سهم توماس دال چه اندازه است؟
- او خيلي خوب و تقريباً به اندازه اي غيرقابل تصور فوق العاده است. روزهايي هست كه ما بازيكنان در تمرينات فكر مي كنيم: واقعاً كه چقدر اين مربي خوب است! دقيقاً همه احساس مي كنند كه او همه چيز را تا آخرين جزئيات در آماده سازي تيم در نظر مي گيرد. او از ما رفتار حرفه اي مي خواهد و خودش اولين كسي است كه اين گونه رفتار مي كند و به طور كلي خيلي سخت گير و سرسخت و در عين حال كاملاً به بازيكنانش نزديك است.
* شما واقعاً شيفته كار او هستيد.
- چون كارش و حركتي كه در تيم ايجاد كرده بسيار فانتزي و زيباست. من مطمئنم كه او در آستانه موفقيت هاي بزرگي به عنوان يك مربي است. در ايتاليا همه او را مي شناسند و باشگاه هاي بزرگ زيادي در آينده خواهان به خدمت گيري او خواهند بود. او با تمام وجودش مربي است، همان چيزي كه من دوست دارم.
* در مورد خود شما هم هميشه مي گويند كه باشگاههاي بزرگ با شما تماس دارند. تابستان مي خواستيد برويد، زمستان امسال از بلژيك دوباره شنيده شد كه قرار است از هامبورگ به تيم بهتري برويد.
- ولي همه اين حرف ها اشتباه بود. من در تعطيلات با هيچ روزنامه نگاري صحبت نكرده ام. چرا بايد الان از اينجا بروم؟ اينجا احساس خوشايند و خوبي دارم و هامبورگ تيمي نيست كه كسي در اين مرحله آن را ترك كند. باشگاه در حال پيشرفت است و امكانات مناسبي هم دارد، الان نمي توان از اينجا رفت. حتي خالد بولاروز كه تابستان آينده به همراه تيم ملي هلند به ميدان خواهد رفت و در معرض ديد باشگاههاي بزرگ ديگر خواهد بود، پيش از موعد قراردادش را تا سال ۲۰۱۰ تهديد كرده است، چون فلسفه و روش اين تيم صحيح و اصولي است.
* با اين حال دوست و هموطن شما اميل امپنزا در اين مرحله هامبورگ را ترك كرد. از اين اقدام او متعجب نشديد؟
- از اين كار او غمگين و ناراحت شدم. اما با اين وجود اين بهترين راه حل براي هر دو طرف بود. چون كه او ديگر آنطور كه از او انتظار مي رفت بازي نمي كرد و نيز ديگر در اينجا احساس خوبي نداشت. گرچه به نظر من مسخره است. همه در اينجا احساس خوبي دارند.
* آيا زياد با او صحبت نمي كرديد؟
- بديهي است كه اين كار را مي كردم. تقريباً بيشتر از خانواده ام. هنوز هم همين طور است. نزد او به خانه اش رفتم و پرسيدم كه آيا چيزي كم دارد.
* اكنون او در قطر بازي مي كند. كار وي برايتان قابل درك است؟
- نه، به هيچ وجه نمي توانم بفهمم. او مي گفت كه پيشنهاد قطري ها از لحاظ مالي خيلي خوب بوده است. اما به نظر من همه چيز پول نيست. من نمي توانم من مي خواهم عنوان كسب كنم و چه عنواني را در قطر مي توانم داشته باشم؟ چه چيز؟ هيچ! و اگر داشته باشم به چه دردم مي خورد؟ اما من مطمئن هستم كه اميل در يكي دو ماه آينده از نبودن در هامبورگ احساس كمبود خواهد كرد.
* چرا؟
- چون بعداً متوجه خواهد شد كه چه چيز در اين باشگاه داشته است. در دنيا باشگاه هاي زيادي نيستند كه اين   قدر به بازيكنانشان اهميت دهند. من در مارسي و در منچسترسيتي بودم. مسلماً كاري كه مردم در اينجا براي بازيكنان انجام مي دهند باور كردني نيست. از آتوبا، دمل، فان درفارت بپرسيد، آنها هم همين را خواهند گفت. اينجا در هامبورگ كارهاي بيشتري براي بازيكنان انجام مي دهند تا اين كه فقط به موقع حقوقشان را پرداخت كنند.
* آيا رمز موفقيت هم همين است؟
- بديهي است. وقتي من احساس مي كنم كه يك تماشاگر خودش را براي من مي كشد، من هم مي خواهم پاسخ احساس او را بدهم و اگر بخواهيم كاملاً حرفه اي نگاه كنيم: فوتبال شغل من است. اگر در شغلم احساس خوبي داشته باشم، مي توانم بهتر و بيشتر كار كنم.
* آيا شخص شما هم مي تواند باز بهتر كار كند و يا اين كه شما در دور رفت به بالاترين سطح بازي خود رسيديد؟
- من الان احساس خوبي دارم. اما اين را احساس مي كنم كه هنوز در پايان راه نيستم. متوجه شده ام كه آمادگي بدني ام روز به روز بيشتر مي شود. پدرم در دوران فعاليت ورزشي اش به عنوان بيسباليست با ۳۲ سال سن به حداكثر توان خود رسيد. من هم مطمئن هستم كه هنوز به حداكثر نرسيده ام. بازهم بهتر خواهم شد.
* با اين وجود در جام جهاني به عنوان يك بلژيكي فقط تماشاچي خواهيد بود. اين موضوع چه اندازه برايتان دردناك است؟ هرچه باشد مادر شما آلماني است و از لحاظ تئوري مي توانستيد براي آلمان بازي كنيد.
- واقعاً ناراحت كننده است كه در جام جهاني حضور ندارم. تماشا كردن بازيها بسيار دردناك است. الان در كشوري زندگي مي كنم كه هر روز در مورد جام جهاني صحبت مي كنند. حتي در رختكن تيم. خيلي دلم مي خواست در مقابل برزيل و تيم هاي بزرگ ديگر به ميدان مي رفتم.
* و سپس هامبورگ را در راه رسيدن به يك باشگاه بزرگ اروپايي ترك مي كرديد؟
- مي خواهم با هامبورگ بزرگ شوم. ما بايد با اين كار باقي بمانيم. همه ما هم احساس مي كنيم ه چه پيش مي آيد. راه ما بايد تاريخي شود. دوست ندارم در پايان كارم بگويم كه من در سالي كه هامبورگ خوب بازي مي كرد در آن تيم بودم. مي خواهم چند سال اينجا بمانم تا به همراه بقيه اين راه را طي كنم. اينجا همه اين طور فكر مي كنند: خالد بولاروز، رافائل فان در فارت، در چند سال آينده مي توانيم به اين افتخار كنيم كه همه ما وقتي هامبورگ دوباره بالا رفت در آن تيم حضورداشتيم.
000972.jpg
دانيل فان بويتن در يك نگاه
متولد: ۷ فوريه ۱۹۷۸ در شيماي بلژيك
قد: cm ۱۹۷
وزن: kg ۸۷
افتخارات
۱ مقام هشتمي در سال ۲۰۰۵ به همراه هامبورگ در بوندسليگا
۱ مقام شانزدهم در سال ۲۰۰۴ به همراه منچسترسيتي در ليگ برتر انگليس
۱ مقام سومي درسال ۲۰۰۳ به همراه المپيك مارسي در ليگ دسته اول فرانسه
باشگاه هايي كه تاكنون براي آنها بازي كرده
فرويد كاپل (۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱)
المپيك شارلروا (۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳)
يو بي اس آولايس (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴)
اف. ث. سامزي (۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷)
آ ر اس سي شارلروا (۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹)
استاندارد لوتيش (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱)
المپيك مارسي (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴)
منچستر سيتي (قرضي در فصل ۲۰۰۴/۲۰۰۳)
در مجموع از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ براي باشگاههاي المپيك مارسي، منچستر سيتي و هامبورگ ۱۰۹ بار به ميدان رفته و ۱۶ گل نيز به ثمر رسانده است و از سال ۲۰۰۲ نيز به عضويت تيم ملي بلژيك درآمده كه در ۱۷ بازي ملي ۲ گل زده است.

جوان ترين قهرمان ويمبلدون
زندگي آسان مارتينا هينگيس
000975.jpg
فاطمه ابوطالبي
نام: مارتينا
نام خانوادگي: هينگيس
تاريخ تولد: ۳۰/۹/۱۹۸۰
محل تولد: اسلواكي
مارتينا هينگيس يكي از موفق ترين تنيسورهاي زن جهان است. در سال هاي ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ به طور متوالي به عنوان جوان ترين تنيسور در ليست جهاني قرار گرفت. هينگيس ۳۶ برد انفرادي و ۳۴ برد در بازي هاي دو نفره را در كارنامه ورزشي اش دارد. مهم ترين موفقيت هاي او ۵عنوان قهرماني گرنداسلم در فاصله سال هاي ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ است.
مارتينا در سوم سپتامبر ۱۹۸۰ در اسلواكي متولد شد. علاقه به ورزش در خانواده او زياد است. پدرش، كارول هينگيس تنيسور اسلواك است و مادرش نيز ملاني موليتروا، تنيس باز است.
مارتينا از كودكي به تنيس علاقه نشان داد و با كمك مادرش بازي تنيس را ياد گرفت. از ۵ سالگي در تورنمنت هاي تنيس شركت مي كرد. در سال ۱۹۸۷ از خانواده اش جدا شد و به سوئيس عزيمت كرد و مليت اين كشور را نيز براي خود انتخاب كرد. در سال ۱۹۹۳ مارتينا تنها در سن سيزده سالگي اولين مقام قهرماني را با جونيور كلاسمنت در مسابقات اپن فرانسه كسب كرد.
او در تاريخ تنيس تاكنون جوان ترين تنيسور زني است كه توانسته در گرنداسلم جونيور، قهرمان شود. در ويمبلدون نيز تا مرحله نيمه نهايي در مسابقات انفرادي و دو نفره پيش رفت. در سال ۱۹۹۴ هينگيس ۱۴ساله به عنوان موفق ترين تنيسور سوئيس معرفي شد و به عنوان يك بازيكن حرفه اي در زوريخ معروف شده، در تورنمنت OTF كشورش تا مرحله يك هشتم نهايي پيش رفت اما در مقابل ماري پيرس متوقف شد. در همان سال در مكان سيصد و نود و نهم ليست تنيسورهاي جهان قرار گرفت.اما به سرعت رشد كرد و توانست در بين ۲۰ تنيسور برتر جهان براي خود جايي باز كند. مارتينا در ۱۵ سالگي تا مرحله نيمه نهايي مسابقات قهرماني اپن آمريكا پيش رفت و توانست رتبه سيزدهم را در ليست برترين هاي جهان به خود اختصاص دهد. در سال ۱۹۹۵ توانست مونيكا سلز- تنيسور معروف آمريكايي- را مغلوب كند. در اين سال در تورنمنتي در نيويورك تا مرحله نيمه نهايي، حريفان خود را شكست داد، اما در اين مرحله با بازيكن قدري چون اشتفي گراف آلماني روبه رو شد. در سال ۱۹۹۶ به همراه هلنا سوكوا در مسابقات دونفره ويمبلدون پيروز شد و نام خود را به عنوان جوان ترين قهرمان ويمبلدون در تاريخ تنيس ثبت كرد. در تورنمنت بين المللي سيدني استراليا و در مرحله فينال، جنيفر كاپرياتي آمريكايي را مغلوب كرد و موفقيت ديگري را به مجموعه موفقيت هايش افزود. بزرگ ترين موفقيتش در سال ،۱۹۹۷ پيروزي در مسابقات اپن استراليا و در مرحله فينال، مقابل ماري پيرس بود. در تاريخ تنيس هنوز بازيكني نتوانسته عنوان جوان ترين تنيسور قهرمان گرنداسلم را از او بگيرد. موفقيت هاي پي درپي مارتينا جايگاه او را در ليست برترين هاي جهان تغييرداد و سرانجام در سال ۱۹۹۷ به عنوان نفر اول برترين هاي جهان معرفي شد، ضمن اينكه او تاكنون جوان ترين تنيسور موفق در تاريخ اين ورزش است. پس از اين ركورد، مجدداً در هشتم فوريه ۱۹۹۹ بار ديگر جايگاه اولي جهان را در ليست برترين ها به خود اختصاص داد. مارتينا در نيمه دوم سال ۲۰۰۲ در مقابل جنيفر كاپرياتي آمريكايي مغلوب شد تا اين بازيكن بتواند با اين برد، شكست در مسابقات بين المللي سيدني استراليا را در مقابل مارتينا جبران كند.
از ديگر موفقيت هاي چشمگير مارتينا مي توان به سه قهرماني متوالي در سالهاي ،۱۹۹۷ ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ در مسابقات قهرماني اپن استراليا اشاره كرد. اين تنيسور سوئيسي اسلواكي الاصل، سوئيس را نيز ترك و به آمريكا عزيمت كرد و در فلوريدا اقامت گزيد. سال ۲۰۰۲ بود كه آسيب ديدگي در ناحيه قوزك پا و درد مزمن آن باعث شد كه مارتينا نتواند عناوين قهرماني اش را بيش از پيش افزايش دهد و بدين ترتيب او از زمين مسابقات دور شد و مسابقات قهرماني اپن آمريكا را از دست داد و پاي خود را به تيغ جراحي سپرد. در سال ۲۰۰۵ و پس از دوري ۳ ساله از مسابقات، در مسابقات WTA تايلند شركت كرد اما در اولين بازي اش و در مقابل مارلن وينگرتنر آلماني، بازي را در ست سوم واگذار كرد اما اين باعث نشد كه او به تلاش براي حضور در مسابقات ادامه ندهد و بدينگونه بود كه مارتينا از حضورش در مسابقات حرفه اي سال ۲۰۰۶ خبر داد و اكنون پس از ۳سال استراحت و خانه داري، با حضور در مسابقات اپن استراليا بار ديگر شانس خود را براي قهرماني در اين مسابقات آزمايش مي كند و معتقد است به دليل سبك خاصي كه دارد شانس خوبي براي قهرماني دارد.
مارتينا در نوامبر سال گذشته و زماني كه اعلام كرد مجدداً به تنيس و مسابقات قهرماني برمي گردد، تعجب همگان را برانگيخت. وي كه ۲۰۰ هفته در صدر ليست برترين تنيسورهاي جهان قرار داشته و ۵ مقام قهرماني مهم جهان را در كارنامه دارد اين بار به استراليا آمده تا شايد چهارمين قهرماني اش را در مسابقات اپن استراليا جشن بگيرد.
صعود «مارتينا هينگيس»
«مارتينا هينگيس» قهرمان  سابق  تنيس  زنان  جهان  و دارنده  پنج  مدال  قهرماني  در رقابت هاي  جايزه  بزرگ  اين  رشته ، بعد از حضور مجدد در مسابقات  تنيس ، ۲۳۲ پله  در جدول  رده بندي  اتحاديه  تنيس  بازان  زنان  جهان  صعود كرد.
در آخرين  رده بندي  كه   اعلام  شد، «كيم  كلايسترز» بلژيكي  يك  پله  بالاتر از «اميلي  مورسمو» قهرمان  فرانسوي  رقابت هاي  جايزه  بزرگ  ملبورن ، در مكان  نخست  جدول  رده بندي  ايستاد.
كلايسترز براي  نخستين  بار از سال  ۲۰۰۳ تاكنون ، در رديف  شماره  يك  بهترين  تنيس بازان  زن  جهان  ايستاد و «ليندزي  داونپورت» آمريكايي  به  رتبه  سوم  تنزل  كرد.
مورسمو نيز بعد از مدت ها تلاش  و ممارست ، اولين  قهرماني  در رقابت هاي  گرند اسلم  تنيس  را در استراليا بدست  آورد.
«جاستين  هنين» حريف  وي  به  دليل  احساس  ناراحتي  معده  نتوانست  ست  دوم  را به  پايان  ببرد و از ادامه  مسابقه  انصراف  داد.
«سره نا ويليامز» آمريكايي ، قهرمان  تنيس  آزاد استراليا در سال  گذشته ، امسال  در دور سوم  مرحله  نخست  حذف  شد و با ۲۴ پله  سقوط در مكان  سي  و نهم  قرار گرفت .
مارتينا هينگيس  تنيس باز سوئيسي  كه  سابقا شماره  يك  زنان  جهان  بود، بعد از بازگشت  به  دنياي  تنيس  و شركت  در رقابت هاي  تنيس  آزاد استراليا ۲۳۲پله  در جدول  رده بندي  تنيس بازان  زن  جهان  صعود داشت  و در رديف  ۱۱۷ قرارگرفت .
هينگيس  در سال  ۲۰۰۲ به  دليل  آسيب ديدگي  اعلام  بازنشستگي  كرده  بود.
مارتينا در خصوص بازگشتن به تنيس با روزنامه «نت سيتونگ» گفت وگويي انجام داده كه متن آن بدين شرح است:
* خانم هينگيس از اينكه مجدداً در مسابقات گرنداسلم ملبورن كه توانسته ايد در آنجا مهمترين عناوين ورزشي را كسب كنيد حضور يافته ايد، چه احساسي داريد؟
- فوق العاده است. احساس مي كنم از مسابقات دور نبوده ام و زماني كه در يك ورزشگاه خالي براي تمرين شركت مي كردم، حضور در اين مسابقات را تصور مي كردم. زيباترين خاطراتم را در اينجا دارم و اين خود بخشي از احساساتم است.
* خودتان از اينكه اولين هفته مسابقات را بدون مشكل پشت سر گذاشتيد تعجب نكرديد؟
- براي اين منظور به شدت كار كرده بودم، اما مهم اين است كه فريب نخوري و از تصور نااميد ي هاي اجتناب ناپذير كه ممكن است هر لحظه پيش آيند، غافل نشوي. اما از اينكه خوب بازي مي كنم لذت مي برم و مي دانم به خاطر سبك خاصي كه دارم و به دليل توانايي هايي كه دارم از شانس خوبي براي قهرماني برخوردارم.
اگر شك برانگيز نبود، مي گفتم من از مسابقات دور نبوده ام.
* اتحاديه تنيس، سال گذشته سر و صداي زيادي برپا كرد مبني بر اينكه تنيس زنان، جذاب تر از تنيس مردان است. شما اين را قبول داريد يا نه؟
- در واقع من هيچ تفاوتي نمي بينم. اين به شخصيت افراد بستگي دارد.
* اگر به شما بليت تماشاي مسابقه بين فدرر و آغاسي يا بين شاراپوا و سرناويليامز هديه داده شود، ترجيح مي دهيد كدام يك را انتخاب كنيد؟
- سؤال سختي است. بازي هر چهار بازيكن ديدني است. شاراپوا مقاوم تر و حرفه اي تر است.
* به عنوان يك تنيسور بازنشسته، آيا براي تبليغ ماشين لباسشويي در تلويزيون حاضر مي شويد؟
- البته اين به نوع آگهي و تبليغات بستگي دارد، اما بايد بگويم لباسشويي براي من يك تفريح و تفنن است.
* زماني كه از ورزش تنيس دور بوديد آيا زندگي عادي داشتيد؟
- زندگي نرمال براي من ميان هواپيما، هتل و زمين تنيس مي گذرد و غير از اين، چيز ديگري نمي تواند باشد. من هيچ چيزي را از دست نداده ام و هيچ شكايتي هم در اين مورد ندارم.
* اينكه سه سال از تنيس دور شديد، چقدر سخت بود؟
- همواره ترس و احتياط را با همديگر داشتم و به اين فكر مي كردم كه آيا مي توانم به تنهايي در يك خانه زندگي كنم و به كارهاي خانه از جمله شستن و پختن مشغول شوم.

تورينو در آستانه رويدادي بزرگ
برگزاركنندگان  المپيك  زمستاني  تورين  گروه ۸۰۰ نفره اي  را براي  استقبال  از ورزشكاران ، خبرنگاران  و تماشاگران  تشكيل داده اند تا به  بهترين  شكل  از مهمانان  اين  بازي ها استقبال  كنند.
كميته  برگزاري  بازي ها لباسهاي  متحدالشكلي  براي  گروه  استقبال  در نظرگرفته  و توصيه  شده  لبخند را فراموش  نكنند.
سرجيو چيامپارينو شهردار تورين ، حضور استقبال كنندگان  براي  ميزباني بهتر اين  بازي ها را مهم  دانست  و گفت : بخش  بزرگي  ازموفقيت  المپيادها به خدمات  رساني  كافي  داوطلبان  بستگي  دارد.
پاسخ  دادن  به  سئوالات  مهماناني  كه بخاطر بازي ها وارد شهر مي شوند به  شيوه اي  مودبانه  و ملايم ، اهميت  زيادي در ارزيابي  نهايي  كيفيت  ميزباني  دارد.
وزارت  كشور ايتاليا در ايام  بازيهاي  زمستاني  تورين ميزبان  ۲۱ رئيس  ايالت ، شش  خانواده  سلطنتي  و ۱۵ تن  از سران  كشورهاست .
در اين  بازي ها ۲۵۰۰ ورزشكار شركت  خواهند كرد و فضاي  شهرتورين  براي پذيرايي  از بيش  از يك  ميليون  تماشاگر آماده  شده  است .
طبق  گزارش  ها، ۱۵ هزار نفر براي  تامين  امنيت  بسيج  شده اند و هواپيماي ويژه  ناتو نيز بر فراز منطقه  برگزاري  بازي ها، ديده باني  خواهد كرد.
دولت  ايتاليا ۹ گونه  تمبر يادبود بازي هاي  زمستاني را به  ارزش  ۲۳/ ۰ سنت  تا ۷۰/ ۱ يورو منتشر مي كند.
تصاوير و طرح هايي  از برخي  رشته هاي  ورزشي  و نمادهاي  بازي هاي  زمستاني بر روي  تمبرها چاپ  شده  است .
شهر ونكوور كانادا كه  ميزبان  المپيك  زمستاني  سال ۲۰۱۰ است ، غرفه اي  در محل  برگزاري  بازي هاي  تورين  داير كرده  تا اين  شهر را معرفي  كند.
غرفه  ونكوور از هم  اكنون  تا روز ۲۱ مارس ، ۱۰ ساعت  در روز باز است  وخدمات  چندرسانه اي  درمورد كانادا، امكان  بازي  هاكي -خياباني  كانادايي  درميدان  و هداياي  مختلف  به  بازديدكنندگان  ارايه  مي كند. پاپ  بنديكت  شانزدهم  طي  پيامي كه  توسط كاردينال  سورينوپولتو اسقف  تورين  به  برگزاركنندگان  بازي هاي  زمستاني  ۲۰۰۶ ابلاغ  شد، براي  بهتر برگزار شدن  اين  بازي ها دعا كرد.
وي  آرزو كرد بازي هاي  تورين  زمينه اي  براي  تقويت  دوستي  و صلح  ميان مردم  باشد.
بيش  از ۱۵۰ طراح  از شهر تورين ، نمايشگاه  آثار خودرا همزمان  با برگزاري  بازي هاي  زمستاني  برپا مي كنند.در اين  نمايشگاه  بيش  از ۲۰۰ نوع  محصولات  محلي  از شكلات  گرفته  تا كلاه ايمني  والنتينو روسي ، از مبلمان ، كلاه هاي  بورسالينو تا مشعل  المپيك  وفنجان  قهوه ، روكش  اتومبيل  و گوشي  موبايل ، ارايه  مي شود.
شهر سالزبورگ  اتريش  اميدوار است  ورزشكاران  اين  كشوربا كسب  نتايج  درخشان  در بازي هاي  تورين ، زمينه  انتخاب  سالزبورگ  براي ميزباني  المپيك  زمستاني  ۲۰۱۴ را فراهم  كنند.
هينز يان  رايت  دبير كميته  ملي  المپيك  اتريش  اظهارداشت : بازي هاي تورين  فرصت  مهمي براي  ماست .اينجا پنجره اي  است  كه  مي توانيم  نشان  دهيم  بااينكه  كشور كوچكي  داريم  مي توانيم  قهرماناني  داشته  باشيم .

روژه  فدرر در صدر
000978.jpg
اتحاديه  تنيس بازان  حرفه اي  جهان    تازه ترين  رده بندي  برترين هاي  اين  رشته  ورزشي  را اعلام  كرد و «ماركوس  باگداتيس» تنيس باز جوان  قبرسي  ۵۴ پله  در فهرست  برترين هاي  تنيس  جهان  صعود كرد. باگداتيس  ۲۱ ساله  كه  با شكست  حريفان  نامدار خود در رقابت هاي  تنيس  آزاد ملبورن  استراليا به  فينال  اين  پيكارها راه يافته  بود با كسب  ۱۲۱۹ امتياز در رده  بيست  و هفتم  برترين هاي  اين  رشته ورزشي  قرار گرفت .در اين  فهرست ، روژه  فدرر سوييسي ، رافائل  نادال  اسپانيايي  و اندي روديك  آمريكايي  بسان  هفته هاي  گذشته  در رده هاي  اول  تا سوم  ايستادند.
اسامي ۱۰ تنيس  باز برتر مرد جهان  به  شرح  زير است :
۱ - روژه  فدرر از سوييس  ۷۲۷۵ امتياز
۲ - رافائل  نادال  از اسپانيا ۴۶۱۵ امتياز
۳ - اندي  روديك  از آمريكا ۲۷۸۵ امتياز
۴ - ديويد نلبنديان  از آرژانتين  ۲۵۷۰ امتياز
۵ - ايوان  ليوبيچيچ  از كرواسي  ۲۳۹۵ امتياز
۶ - نيكولاي  داويدنكو از روسيه  ۲۳۵۵ امتياز
۷ - گيلرمو كوريا از آرژانتين  ۲۱۰۰ امتياز۸ - گاستون  گواديو از آرژانتين  ۲۰۵۰ امتياز
۹ - اندره  آغاسي  از آمريكا ۲۰۲۵ امتياز
۱۰ - ديويد فرر از اسپانيا ۱۷۸۰ امتياز
همچنين  فدراسيون  بين المللي  تنيس ، فهرست  برترين  تنيس بازان  زن  جهان  را اعلام  كرد كه «كيم  كليسترز» بلژيكي  در صدر ايستاد.
اسامي ۱۰ تنيس  باز برتر زن  اين  رشته  به  شرح  زير است :
۱ - كيم  كليسترز از بلژيك  ۳۴۷۸ امتياز
۲ - اميلي  مورسمو از فرانسه  ۳۳۷۷ امتياز
۳ - ليندزي  داونپورت  از آمريكا ۳۰۱۳ امتياز
۴ - ماريا شاراپووا از روسيه  ۲۷۸۰ امتياز
۵ - ژوستين  هنين  از بلژيك  ۲۵۷۰ امتياز
۶ - مري  پيرس  از فرانسه  ۲۴۳۰ امتياز
۷ - ناديا از پتروا از روسيه  ۲۰۱۴ امتياز
۸ - پتي  اشنايدر از سوييس  ۱۹۰۰ امتياز
۹ - النا دومنتيه وا از روسيه  ۱۶۸۳ امتياز
۱۰ - ونوس  ويليامز از آمريكا ۱۶۳۰ امتياز

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |