شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

استيون جرارد
كاپيتان وفادار
001035.jpg
ترجمه : علي راد
اشاره: رافائل بنيتز، سرمربي ليورپول، پس از تمديد قرارداد جرارد نفس راحتي كشيد و اين درست در زماني بود كه جرارد، قصد ترك اين تيم را داشت، اما با يك چرخش كامل در اين تيم باقي ماند. پس از كمك به ليورپول براي پيروزي برابر ميلان در بازي فوق العاده فينال جام قهرمانان در استانبول، استيوي اظهار كرده بود كه احتمالاً باشگاه را ترك مي كند و مذاكراتي نيز با برخي تيم ها انجام داده بود. به نظر مي آمد چلسي مقصد اصلي او خواهد بود، زيرا آنها با مبلغ سي و دو ميليون پوند خواهان به خدمت گرفتن جرارد بودند، اما سرانجام پيشنهاد آنها رد شد و در آخرين لحظات نقل و انتقالات، اين هافبك بيست و پنج ساله در برابر برق پول هاي پايتخت نشينان مقاومت كرد و در مرسي سايد باقي ماند. استيوي وفاداري اش به ليورپول را با امضاي قرارداد چهار ساله با اين تيم به اثبات رساند كه ميزان دستمزد وي يكصدهزار پوند در هفته عنوان شده است.
او در طول دوران حضورش در آنفيلد يك بار قهرمان اروپا، يك جام يوفا، يك جام حذفي و دو جام اتحاديه شده است و در حال حاضر چشم به آن دارد كه در طول مدت بازي اش در اين تيم ليگ برتر را نيز فتح كند. او و يارانش در طول اين فصل نشان دادند كه رقيب خوبي براي چلسي و ديگر تيمها به شمار مي روند چرا كه در دوازده بازي پياپي نباختند، اگر چه اين نوار در هفته گذشته توسط منچستر قطع شد.

* بازي كردن در جام باشگاههاي جهان چطور بود؟
- ما طرفداران زيادي در آسيا داريم و سفر به آنجا و بازي در برابر هواداران هميشه خوشحال كننده است. تماشا كردن جام جهاني از خانه برايم بسيار ناراحت كننده بود. از اينكه شانسي پيدا كردم تا دوباره به آنجا بروم خيلي راضي هستم. نتيجه بازي پاياني (يك بر صفر به سود سائوپائولو) نااميدكننده بود اما نمايش ما در آن بازي برخلاف نتيجه خيره كننده بود.
* آيا اين درست است كه ليورپول در اروپا نمايش بهتري از ليگ برتر داشته است؟
- فكر مي كنم صعودمان در اروپا و بالارفتن سطح بازي ما همه را تحت تاثير قرارداده و رسانه ها روي آن بيشتر زوم مي كنند. اگر ما بتوانيم اين سطح بازي در ليگ داخلي نيز به كار بگيريم نتيجه بسيار رضايت بخش است. در هفته هاي اخير نمايش بهتري نسبت به گذشته داشتيم و به نظر مي رسد تيم در كليه رقابت هايي كه در آن حضور دارد پيشرفت كرده است.
* قدرت غلبه بر چلسي را داريد؟
- تيم ما نتايج خوبي را در اين چند وقت بدست آورده و انسجام خوبي نيز دارد، بخصوص در برابر برخي تيم هاي بزرگ و در مقابل تيم هاي كوچكتر نيز تزلزلي از خود نشان نداده است. فكر مي كنم عادلانه باشد اگر بگويم ما در كورس قهرماني هستيم. البته فاصله ما با صدر جدول بسيار زياد است كه با كسب نتايج بهتر و تداوم آن مي توانيم فاصله امتيازات را كمتر كنيم. اعتماد به نفس ما در طول زمان بيشتر و بيشتر مي شود. ليورپول نشان داده كه اختلافش با چلسي بسيار كم است. اگر ما انسجام بيشتري در كليه بازي ها از خود نشان دهيم مطمئن هستم كه قدرت كافي را براي رقابت قهرماني خواهيم داشت.
* با عملكرد خوب چلسي، چقدر فشار روي شما براي پيروزي در كليه بازي ها وارد مي شود؟
- مسئوليت ما كسب نتايج خوب است. به عنوان يك فوتباليست، دوست دارم در تمام بازي هايي كه در آن شركت مي كنيم برنده شويم. پيروزي در مسابقات فوتبال عادت خوبي است و ليورپول قصد دارد تمامي جام هاي ممكن را فتح كند و به رقابت هاي نهايي راه پيدا كند.
* آيا ليورپول آماده تكرار افتخاراتش است؟
- دفعات زيادي ليورپول آمادگي گام گذاردن در رقابت و كسب مقام را داشته ،اما تاكنون اين اتفاق نيفتاده است. در حال حاضر تيم قدرتمندتري داريم، بهترين تيمي كه تا به حال در آن حضور داشتم، يعني در تمامي ساليان حضورم در اين تيم.
001047.jpg
* پس از شايعاتي كه تابستان گذشته در مورد تمديد قراردادت به گوش مي رسيد، به نظر مي رسد بيش از قبل از فوتبال لذت مي بري. اين طور نيست؟
- هيچ وقت از اين خوشحال تر نبودم. باشگاه در مسير درستي حركت مي كند. علاوه بر اين از نظر بدني در شرايط خوبي قرار دارم. در گذشته بازي هاي زيادي را به دليل مصدوميت از دست مي دادم و اين برايم بسيار نگران كننده بود. در حال حاضر بسيار خوشحال هستم و از بازي خودم لذت مي برم.
* رافائل بنيتز قابليت بازي كردنت در پست هاي مختلف را تحسين كرده است. آيا از اينكه در نقاط مختلفي به كار گرفته مي شوي، راضي هستي؟
- اين روزها روال كار اين طور نيست. نمي توانم تنها به خودم فكر كنم و خودخواه باشم. اين تيم است كه جام را فتح مي كند و من نيز جزئي از تيم هستم؛ اين احساسي كه در حال حاضر دارم. در حقيقت در پست هاي مختلفي بازي كردم و فقط تنها منتظر آن هستم كه به من گفته شود درون دروازه قرار بگيرم كه اگر اين طور شود در تمامي نقاط ممكن بازي كردم.
* آيا اين تغييرات به تو لطمه اي خواهد زد؟
- در حال حاضر به اين موضوع به عنوان يك مشكل نگاه نمي كنم. هر اندازه كه مربيان من را در تركيب اصلي قرار دهند، اعتماد به نفس بيشتري خواهم داشت. همه مي دانند كه علاقه دارم به عنوان يك هافبك هجومي بازي كنم. اگر بخواهم خودخواهانه به قضيه نگاه كنم و بگويم كه در پست مورد علاقه ام بازي نمي كنم، اصلا درست نيست. من به عنوان عضوي از تيم، بايد وظيفه ام را انجام دهم.
* از شما نقل قول مي شود كه حتي پس از دوران فوتبالتان دوست داريد در آنفيلد بمانيد... .
- راه درازي در پيش است، اما در مورد آينده بايد فكر كنم. من باشگاه را دوست دارم و از سن ۸ سالگي در اينجا حضور دارم و اين دوران واقعاً براي من بسيار خوش گذشت. دوست دارم كه هميشه با ليورپول در تماس باشم، حتي در سمت مربيگري يا مديريت.
* در انتظار جام جهاني هستي؟
- البته؛ نخستين تورنمنتي كه در آن حضور پيدا كردم، يورو۲۰۰۰ بود. در آن زمان بازيكني بسيار جوان و در حال كسب تجربه بودم. در انتظار اين جام هستم و مطمئن هستم كه نمايش خوبي خواهم داشت. جهان فوتبال هنوز بهترين نمايشم در پيراهن تيم ملي انگلستان را نديده است.
* شانس انگلستان را در جام جهاني چقدر مي داني؟
- مانند هميشه، برزيل يكي از شانس هاي اصلي است و آرژانتين نيز همانند آنها يكي از تيم هايي است كه شانس بالايي دارد، اما ما هم مثل آنها بخت قهرماني را داريم. فكر نمي كنم كه تيمي از رويارويي با ما خوشحال باشد. ما بازيكناني داريم كه در بالاترين سطح بازي خود قرار دارند. حذف از يورو ۲۰۰۴ بسيار نااميدكننده بود، پس جام جهاني فرصتي مناسب است كه پيشرفت كنيم و به مراحل بالاتر راه پيدا كنيم. هنوز مدت زيادي از فصل باقي مانده و ابتدا بايد آن را به پايان برسانيم، اما مطمئنم كه تابستان آينده برايمان بسيار اميدواركننده خواهد بود.
001032.jpg
شناسنامه
- نام كامل: استيون جورج جرارد
- تاريخ و محل تولد: سي ام مه ۱۹۸۰ در انگلستان
- قد: ۱۸۸ سانتي متر
- وزن: ۷۸ كيلوگرم
- نخستين بازي ملي: مه ۲۰۰۰ برابر اوكراين
- بازي ملي: ۳۴ بازي و ۶ گل
- باشگاه ها: ليورپول
- افتخارات: جام يوفا (۲۰۰۱)، جام قهرمانان (۲۰۰۵)، سوپرجام اروپا (۲۰۰۵ و ۲۰۰۲)، جام اتحاديه انگلستان (۲۰۰۳ و ۲۰۰۱)، جام حذفي انگلستان (۲۰۰۱)، بازيكن سال فوتبال انگلستان  (۲۰۰۱)، بهترين بازيكن جام باشگاه ها (۲۰۰۵)

نگاه
جام جهاني چگونه آغاز شد
001029.jpg

جام جهاني ۲۰۰۶ در پيش است. هجدهمين دوره مسابقات فوتبال جام جهاني پس از ۷۶ سال در آلمان مشترك انجام خواهد شد. رخداد بزرگ جام جهاني توانست بر هدفمندي فوتبال در عرصه ميدان سبز بيشتر تاكيد كند. براي آشنايي با اين رويداد مهم از اين شماره تاريخچه آن را مرور مي كنيم تا خوانندگان علاقه مند به مسابقات فوتبال جام جهاني بتوانند با اتفاقات و مسائل جاري هر دوره آشنا شوند. از سال ۱۹۳۰ آغاز مي كنيم.
***
جام جهاني فوتبال توسط ژول ريمه، رئيس مبتكر و خلاق فدراسيون فوتبال فرانسه طرح ريزي شد و در كنفرانس انتورپ و در حين بازي هاي المپيك آمستردام مورد تصويب قرار گرفت. اگرچه طرح او بسيار جالب بود اما به نظر نمي آمد عملي باشد.
ريمه، براي رسيدن به اهداف و ايده هايش تلاش كرد و تنها كسي كه او را در اين امر ياري كرد هانري دولوناي ،هموطن و دبير فدراسيون فوتبال فرانسه بود. كوشش ريمه در ارتباط و هم عقيده ساختن رؤساي فدراسيون هاي فوتبال در تمامي قاره هاي جهان بسيار متفكرانه و همراه با سياستي مناسب بود.
راضي كردن كشورها به انجام چنين مسابقاتي با هزينه زياد و زمان بر بسيار سخت تر از ايجاد سازمان ملل متحد پس از جنگ جهاني اول بود، اما هانري دولوناي در يك سخنراني تاريخي ضمن تحريك روحيه ناسيوناليستي تمام كشورها و اشاره به اين نكته مهم كه بازيكنان حرفه اي قادر نخواهند بود در مسابقات فوتبال المپيك كه اختصاص به آماتورها دارد شركت نمايند و شايد در اين امر دست به خلاف بزنند واكنشي مثبت را در بين كشورها پديد آورد. بدين ترتيب در كنگره بارسلون پيشنهاد برگزاري جام جهاني مورد تصويب قرار گرفت و كشور اروگوئه به دليل قهرماني در مسابقات المپيك و جشن يكصدمين سال استقلال كشورش انتخاب شد تا به جز احداث ورزشگاه يكصد هزار نفري، هزينه حضور تمامي كشورها را نيز بر عهده بگيرد. ژول ريمه تا سال ۱۹۵۴ در سمت خود باقي ماند و در پنج دوره جام جهاني ناظر انجام اين مسابقات بود و اهداءكننده جام ژول ريمه كه توسط آبل لافور، مجسمه ساز فرانسوي ساخته شده بود.
مسابقات جام جهاني فوتبال در ابتدا با حضور سيزده تيم شكل گرفت كه از سال ۱۹۹۸ به يكصد و شصت و هشت كشور افزايش يافت و تعداد تيم ها در دور نهايي به سي و دو تيم ارتقاء پيدا كرد. البته جنگ جهاني وقفه اي دوازده ساله در اين مسابقات ايجاد كرد، اما مانع قطع شدن آن نشد. بر طبق مقررات ،هر تيمي كه سه بار فاتح جام مي شد آن را براي هميشه به خانه مي برد كه برزيل در سال ۱۹۷۰ براي سومين بار جام ژول ريمه را فتح كرد و صاحب هميشگي آن شد. با گذشت ۱۷ دوره از جام جهاني تنها هفت تيم اروگوئه، ايتاليا، برزيل، آرژانتين، آلمان، فرانسه و انگلستان موفق به فتح جام شده اند، اما خارج از ميدان حوادثي به وجود آمد تا جام جهاني فوتبال به ابعاد سياسي، اقتصادي و اجتماعي ديگر ارتقا پيدا كند و به رويدادي جهاني در تمام زمينه ها مبدل گردد .

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سينما  |   فرهنگ   |   ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |