نگاهي به احتمال افزايش قيمت خودرو در سال آينده
تابع متغيرهاي مختلف
|
|
وزير صنايع و معادن اخيرا اعلام كرده است كه به دنبال اجرايي شدن تبصره ۱۳ لايحه بودجه سال ،۸۵ قيمت خودرو با اخذ عوارض ۴ درصدي بابت واردات و ۵ درصدي از عموم براي اولين شماره گذاري خودرو افزايش مي يابد.
اين درحاليست كه بنا به گفته برخي تحليل گران از محل اين افزايش، خودروسازان سودي نخواهند برد، بلكه سهم سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از محل فروش خودرو افزايش پيدا خواهد كرد.البته در اين ميان دبير سابق انجمن خودروسازان نظر ديگري را بيان مي كند. داوود ميرخاني رشتي افزايش قيمت خودرو در سال آينده را ناشي از افزايش ۱۰ درصدي تعرفه CKD خودروها و قطعات وارداتي مي داند.وي معتقد است علت اصلي افزايش قيمت خودرو در سال آينده ناشي از همين موضوع است.مديرعامل شركت مهندسي بازرگاني خودروي سايپا نيز در پاسخ به اين پرسش كه آيا هدف اصلي از تبصره ۱۳ لايحه بودجه سال ۸۵ افزايش سهم درآمدي سازمان گسترش است، اظهار مي كند: ظاهرا اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس موافق اين تبصره نيستند و احتمالا تبصره فوق تعديل خواهد شد، پس بهتر است بعدا در اين باره صحبت شود.به گفته رمضان شرقي، افزايش قيمت خودرو تاثيرات اساسي در كل اقتصاد كشور مي گذارد، لذا در اين باره بايد با دقت بيشتري صحبت گردد.اين درحاليست كه عليرضا طهماسبي، وزير صنايع و معادن اعلام كرده است حذف تبصره ۱۳ لايحه بودجه سال ۸۵ چون به نفع اجراي سياست هاي كلان دولت نيست بعيد به نظر مي رسد.وي معتقد است قيمت خودرو تابع متغيرهاي مختلفي است.
بانك ها سود تسهيلات به خودروسازان را كاهش دهند
در تاييد همين اظهارنظر وزير صنايع كه در گفت وگو با خبرگزاري فارس مطرح شده بود، دبير انجمن قطعه سازان در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهري مبني بر علت تصميم دولت بر افزايش قيمت خودرو با طرح تبصره ۱۳ در لايحه بودجه ،۸۵ مي گويد: سال گذشته قيمت خودرو افزايش نيافت اما قيمت مواد اوليه مورد نياز قطعه سازان حدود ۳۰ تا ۸۰ درصد به دنبال بالارفتن بهاي نفت افزايش يافت كه نتيجه آن بحراني شدن وضعيت قطعه سازي در كشور بود.به گفته محمدرضا نجفي منش، در واقع طي سال هاي اخير قيمت خودرو متناسب با نرخ تورم و افزايش دستمزدهاي كارگري افزايش نيافته است.
وي مي افزايد: طي ۲ سال گذشته دولت يك هزار ميليارد تومان از محل صنعت خودرو درآمد داشت، در سال آينده نيز قرار است از محل واردات خودرو ۲۰۰ ميليارد تومان درآمد كسب كند. درواقع اگر دولت اين مبالغ را اخذ نكند قيمت خودرو به شدت كاهش مي يابد، درواقع اين روش اخذ ماليات غيرمستقيم از سوي دولت باعث افزايش قيمت خودرو مي شود.
نجفي منش در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه براي كاهش قيمت خودرو چه بايد كرد، اظهار مي كند: هم اكنون بانك هاي داخلي تنها ۲۰ درصد از اعتبارات خود را دراختيار خودروسازان به صورت وام قرار مي دهند حال آنكه در جهان، بانك ها ۸۰ تا ۸۵ درصد از نياز مالي خودروسازان را با اعطاي وام تامين مي كنند.وي يكي از علل افزايش قيمت خودرو را هزينه هاي مالي كه خود ۱۰ درصد هزينه را شامل مي شود مي داند و معتقد است: درصورتي كه ۲ ميليارد دلار از محل حساب ذخيره ارزي دراختيار بانك ها قرار گيرد واحدهاي كوچك و بزرگ صنعتي مي توانند اقدام به توليد بيشتر كرده و در نتيجه نرخ تورم هم كاهش يابد. همچنين درصورتي كه بانك ها سود تسهيلات خود به خودروسازان و قطعه سازان را از ۱۸ درصد به ۱۰ درصد كاهش دهند قيمت خودرو در سال آينده ثابت خواهد ماند.
قيمت خودرو بايد براساس بازار مشخص شود
مديرعامل سازه گستر سايپا در همين زمينه به ايسنا گفته است كه قيمت خودرو بايد براساس بازار مشخص شود نه دستور.
به گفته مهندس آريافر، با اصلاح ساختار و افزايش بهره وري، اصلاح در طراحي و فرايند مهندسي و جايگزيني مواد اوليه هنوز هم مي توان قيمت قطعات خودرو را در سال آينده كاهش داد، از اين رو افزايش قيمت خودرو به دليل افزايش قيمت قطعات توجيه پذير نيست.وي معتقد است با كمك مشاوران خارجي و با اصلاح طراحي و جايگزيني مواد، هنوز هم مي توانيم قيمت خودرو را كاهش دهيم. به عبارت ديگر نه تنها نبايد قيمت خودرو در سال آينده افزايش يابد، بلكه بايد براي حفظ يا كاهش قيمت آن بررسي هايي انجام گردد.
وي مي گويد: قيمت خودرو در سال آينده به دنبال افزايش قيمت قطعات بالا نمي رود.
مخالفت نمايندگان مجلس با افزايش قيمت خودرو
به هر صورت با اعلام صريح مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس با مخالفت اكثر نمايندگان با افزايش قيمت خودرو در سال آينده و مغايربودن آن با شعار دولت مبني بر تثبيت قيمت ها بايد ديد آيا دولت بر اجراي تبصره ۱۳ لايحه بودجه ۸۵ اصرار خواهد كرد.
احمد مهدوي ابهري در اين مورد معتقد است كه اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس خواستار حذف اين تبصره از لايحه بودجه سال ۸۵ هستند و پيشنهاد خود را در اين زمينه مطرح كرده اند.بايد ديد اين مقوله در كميسيون تلفيق و صحن علني تا چه حد با مخالفت نمايندگان مواجه خواهد شد.طبق قانون تجميع عوارض بايد ۳ درصد بابت عوارض اخذ گردد كه در تبصره ۱۳ لايحه بودجه ۸۵ اين رقم ۴ درصد درنظر گرفته شده كه بنا به نظر نمايندگان مجلس برخلاف اصل حمايت از مصرف كنندگان است.
|