برداشت دوم
نمايشگاه بهاره يا فروشگاه فوق العاده
همه ساله با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال مصادف با جنب و جوش بيشتر براي خريد سال نو و نو شدن است.
خريدهايي كه شايد تنها يك بار در سال اتفاق بيفتد و يا حتي يك بار در چند سال. اما مطمئناً اين اتفاق در روزهاي پاياني سال كهنه رخ مي دهد. انگار نو شدن سال بهانه خوبي است براي نو شدن سر و وضع و كفش و لباس. روزهاي آخر سال، پررونق ترين روزهاي كاسبي براي انواع و اقسام واحدهاي صنفي است، حتي واحدهاي خدماتي هم در اين روزها حسابي پركارند.
صنوف پوشاك، كيف و كفش فروشان، آجيل و خشكبار فروش ها، خياطان و حتي فروشندگان لوازم ورزشي، چيني و بلور، لوستر و پارچه فروشان اين روزها كسب و كار خوبي دارند.
اما مشكلي كه در اين ميان براي خريداران پيش مي آيد روبه رو شدن با قيمت هايي است كه نسبت به چند ماه گذشته افزايش چشمگيري داشته اند.
ديگر همه با اين قانون بازار آشنا هستند كه افزايش تقاضا مساوي با بالارفتن قيمت هاست.
آنهايي كه تصميم گرفته اند براي سال نو خريد كنند، قطعاً اين كار را انجام مي دهند و در اين ميان هرچند از سرنارضايتي ولي بالاجبار به گراني ها تن مي دهند.
در اين ميان چند راه حل وجود دارد؛ يكي خريد كردن در ديگر ايام سال است.
البته اكثر كساني كه با گراني هاي شب عيد مواجه مي شوند هر سال اين تصميم را براي سال آينده مي گيرند و باز هم در سال هاي بعد آن را فراموش مي كنند.
راه ديگر خريد كردن از نمايشگاه بهاره و فروش هاي فوق العاده اي است كه در آخرين ماه سال كهنه برگزار مي شود.
نمايشگاه بهاره چند سالي است كه در محل دائمي نمايشگاه هاي تهران برگزار مي شود و همه ساله نظرات موافق و مخالف بسياري را برمي انگيزد.
در جبهه موافق، انواع و اقسام واحدهاي صنفي و توليدي قرار دارند كه توليدات خود را براي سال نو در نمايشگاه عرضه مي كنند.
واحدهاي صنفي كه در طول سال توليدات خود را تنها به مغازه ها و فروشگاه هاي سطح شهر عرضه مي كنند اما در نمايشگاه بهاره مي توانند مستقيماً آن را به مشتري عرضه كنند.
غير از اين، واحدهايي كه فقط فروشنده هستند محصولات توليدي هاي مختلف را عرضه مي كنند بازهم فرصتي پيدا مي كنند تا با اجاره يك يا چند غرفه، در مقابل سيل مشتري قرار بگيرند.
خريداراني از اقشار مختلف كه قصد كرده اند انواع و اقسام مايحتاج و نيازهاي خود را از اين نمايشگاه تأمين كنند. نمايشگاهي كه در آن تنها توليدات داخلي و آن هم با تخفيف هاي مشخص شده از سوي نهاد برگزار كننده نمايشگاه به فروش مي رسد.
سال گذشته اين نمايشگاه برگزار نشد و فروش فوق العاده جايگزينش شد.
اما در سال 82 از ميان 180هزار واحد صنفي موجود در سطح كلانشهر تهران در حدود 1600 واحد در نمايشگاه ، بهاره شركت كردند و وزارت بازرگاني و سازمان بازرگاني استان تهران بابت صدور هر مجوز مبلغ 10هزار تومان از متقاضيان اخذ كرد.
در سال۸۳ فروش فوق العاده جايگزين نمايشگاه متمركز بهاره شد و محدوديتي براي شركت واحدهاي صنفي در فروش فوق العاده وجود نداشت. در اين سال مسئولان وزارت بازرگاني وقتي امكان برگزاري يك نمايشگاه متمركز را منتفي دانستند به فكر برگزاري فروش فوق العاده افتادند.
در اين فروش كالاها با تخفيف 15 تا۲۰ درصد به مشتري عرضه مي شد و به واحدهاي مجري اين طرح، تابلو و پلاكاردي را بر سر در مغازه خود نصب مي كردند. همچنين فروشندگان ملزم به ارائه فاكتور در قبال كالاها مي شدند.
برگزاركنندگان اولين طرح، فروش فوق العاده را موفق تر از نمايشگاه بهاره مي دانستند با اين توجيه كه برپايي نمايشگاه بهاره در چند نقطه كلانشهر تهران ضمن اينكه جايگاه قانوني ندارد بواسطه محدوديت در مشاركت كليه صنوف، زمينه ايجاد رقابت آنان را از بين برده و بازار سياهي در پوشش حمايت از مصرف كننده و توليد كننده ايجاد مي كند، چرا كه دست به دست شدن غرفه هاي محدود نمايشگاه موجب جبران هزينه ها از جيب مردم مي شود ضمن اينكه مصرف كنندگان و خريداران نيز بعد از اتمام كار نمايشگاه بهاره، قدرت جبران ضررهاي تحميل شده از سوي فروشندگان را ندارند، بنابراين خريدار محكوم به تهيه كالا بدون هرگونه پشتيباني از سوي دولت و فروشنده مي شود.
|