رسانه شيعه-12
گونه شناسي هيأت هاي مذهبي در ايران 1384-1357
محسن حسام مظاهري
عامل مهمي كه موجبات تشديد اين روند را فراهم ساخته، هنجارشكني زماني و استمرار جلسات هيأت ها در همه روزهاي سال است. در نتيجه، عده اي حرفه مداحي را در پيش گرفتند، و مسئله پاكت ! كه در هيأت هاي سنتي، بيشتر جنبه نمادين و تبرك گونه داشت، آرام آرام به اصل مسئله تبديل شد. تا جايي كه امروز ديگر هر مداح، نرخ خودش را دارد؛ نرخي كه هنگام سفارش كار توسط بانيان هيأت، درباره چند و چون آن مذاكره به عمل مي آيد.به معناي ديگر هم مي توان مداحي پاپ را مصداق پديده بازار دانست؛ و آن به خصلت مخاطب محوري اين هيأت ها برمي گردد.
۷. بهره گيري از تكنولوژي صوتي روز
پيشرفت چشمگير و روزافزون تكنولوژي صوتي، تاثير مستقيمي بر همگاني شدن و عام شدن مداحي پاپ به جا گذاشت. چرا كه ديگر لزوم رعايت شروط سخت پيش روي علاقمندان در مداحي سنتي، كه مربوط به قابليت ها و استعدادهاي طبيعي صداي فرد مي شد، رنگ مي باخت. مداحان جواني در هيأت هاي نوپدپد، غالباً به دليل فقدان بهره گيري از آموزش هاي پيشين اين عرصه، نه تنها با دستگاه هاي آواز آشنايي نداشتند، بلكه حتي با قوانين اوليه خواندن هم بيگانه بودند. وجود دستگاه هاي اكو و تنظيم صوت، آنها را از اين آموزش هاي دست و پاگير، بي نياز مي ساخت؛ ضمن اين كه امكان خواندن همزمان و تركيبي دو يا چند مداح را هم فراهم مي آورد.
۸. پديده شهري
مداحي پاپ هم مانند خود هيأت هاي پاپ، در ارتباط تنگاتنگ با مفهوم شهر در جامعه صنعتي مي باشد و پايگاه خاستگاه اصلي اش، شهرهاي بزرگ صنعتي و نيمه صنعتي است؛ و در روستاها حضور جدي ندارند.
۹. بهره مندي از سيستم توزيع گسترده و قوي
هيأت هاي پاپ از سيستم توزيع گسترده و قوي اي برخوردارند كه وظيفه رساندن محصولات و كالاهاي فرهنگي هيأت (فيلم، سي دي و....) به مخاطبان و علاقمندان، در اسرع وقت و با استفاده از همه امكانات موجود (نظير اينترنت) را عهده دار است. در شهرهاي بزرگ، عموماً اين سيستم، در محل هاي خاص و مشخصي متمركز شده است.
۱۰. پيدايش آداب و نمادهاي جديد و نامتعارف
برخلاف هيأت هاي سنتي، هيأت هاي پاپ، بسيار ساده و بي تكلف و عاري از ابزار و آلات و آداب خاص هستند. اين مسئله در عين حال كه به رشد و گسترش كمي اين هيأت ها سرعت مي بخشد، ولي آنها را از كاركردهاي مثبت وجود آداب، نمادها و ابزار خاص هيأت (نظير: هويت بخشي به اعضا و تمايزيابي در قبال ديگر گروه ها) محروم مي سازد. پاسخي كه هيأت هاي پاپ به اين محروميت داده اند، به دو صورت است: اولاً: تعريف آداب جديد و ثانياً: تعريف نشانه ها و نمادهاي جديد .آداب نوين هيأت هاي پاپ بيشتر در زمينه شيوه هاي عزاداري و جشن است. اين هيأت ها، همگام با نوآوري در سبك هاي نوحه خواني، در سينه زني هم دست به ابداعاتي زده اند كه نتيجه آن، ظهور پديده سبك در سينه زني هاست؛ سبك هايي كه در تناسب با خواندن مداح، تغيير و تنوع مي يابد. نشانه هاي جديدي هم كه اين هيأت ها براي خود تعريف مي كنند، غالبا از 3 خصلت ساده ، نامتعارف و فردي بودن برخوردارند.
ادبيات هيأت هاي پاپ
در هيأت هاي سنتي، مقوله شعر آييني از جايگاه والا و منحصر به فردي برخوردار است. اما در هيأت هاي پاپ اين جايگاه به شدت تضعيف و تخريب شده است. در كنار سواد ادبي پايين مداحان پاپ، اصالت يافتن آهنگ به جاي شعر عامل موثر بر اين مسئله بوده است. لذا ما با نوع جديدي از ادبيات داراي كاركرد مذهبي، در اين هيأت ها مواجه مي شويم، كه چه از لحاظ ساختار و قالب، و چه از نظر درون مايه، نقاط متمايز بسياري با نمونه هاي مشابه پيشين خود دارد. اصولاً خصلت اصلي اين ادبيات جديد، عام بودن آن است؛ در مقابل خاص بودن ادبيات آييني. بدين معنا كه يك شعر آييني را به جهت تصريح ساختار الفاظ و درون مايه انحصاري اش، جز در مقام مشخص خود (درباره اهل بيت)، نمي توان استفاده كرد. اما اين خصلت منحصر كننده، در مورد غالب قطعات ادبيات رايج در هيأت پاپ وجود ندارد. چرا كه تعابير و واژه هاي به كار گرفته شده، ديگر انحصاري و خاص نيستند و در مقام هاي بسيار ديگر هم كاربرد مي توانند داشته باشند. به اختصار برخي ويژگيهاي اين ادبيات جديد را در دو قسمت قالب و ساختار و درون مايه مرور مي كنيم:
الف. قالب و ساختار
مشخصات زباني:
۱. بهره گيري از عبارت هاي عربي
يكي از آدابي كه به ندرت در هيأت هاي انقلابي هم ديده مي شد، استفاده از برخي اشعار يا عبارت هاي عربي مشهور به عنوان ذكر سينه زني بود. در هيأت هاي پاپ، اما با موارد استفاده بسيار عبارات عربي مواجه مي شويم. اين عبارات عربي مورد استفاده 3 دسته اند: عبارات برگزيده از متون ديني (قرآن كريم، ادعيه، احاديث و زيارات)، عبارات موزون و مشهور عربي و عبارات خودساخته با واژه هاي عربي، كه توسط مداح يا شاعر ساخته شده و پيش از اين مورد استفاده اي نداشته است.
۲. بهره گيري از ادبيات سلطنتي
تعبير كردن از شخصيت و مقام اهل بيت به شاه و سلطان و نظاير آن، براي نشان دادن والا بودن مقام و منزلت آنها، پيش از اين و در هيأت هاي سنتي امري رايج بود. ريشه اين باور، كه در ادبيات نظم و نثر پارسي هم نمونه هاي فراواني از آن وجود دارد، را مي توان به اعتقاد كهن ايرانيان پيش از ورود به اسلام، به فره ايزدي به معناي شكوهي ايزدي كه در وجود شخص شاه جلوه گر مي شود، هم نسبت داد. خصوصاً كه اين باور جاهلي، پس از ورود اسلام و در دوران هاي سلطنت سلسله هاي مختلف شاهي هم بازسازي شده و حتي وجهه ديني هم پيدا كرد. با پيروزي انقلاب اسلامي، اين باور هم منسوخ شد و برعكس، شاه و كليه مشتقات و واژگان منسوب و مرتبط با آن، بار ضدارزشي گرفتند.
|