بوگاتي 2006Veyron 16/ 4
سريع ترين، قوي ترين، گران ترين
|
|
ساسان گلفر
هفته هاي گذشته با يكي از سريع ترين و قدرتمندترين اتومبيل هاي جهان - شورولت كوروت 2006 06 -Z آشنا شديم كه باتوجه به قابليت هايش با قيمتي مناسب ( 65هزاردلار ) در دسترس طرفداران اين نوع اتومبيل قرارگرفته است. اين هفته نگاهي داريم به يكي ديگر از سريع ترين و قدرتمندترين خودروهاي جهان كه البته بعيد مي دانم با اين قيمتي كه دارد به راحتي در دسترس من و شما و اكثر علاقه مندان به چنين ابراتومبيل هايي قرار بگيرد؛ يك ميليون و دويست هزار دلار.
در واقع، گفتن يكي از سريع ترين و... درباره بوگاتي 2006Veyron 16/ 4 بي انصافي است. اين اتومبيل به تحقيق، سريع ترين، قدرتمندترين و گران ترين اتومبيل جهان است كه به مرحله توليد رسيده است.
بوگاتي 2006Veyronجديد كه براي اولين بار حدود چهارماه پيش در ميدان مسابقه مشهور تارگافلوريو در سيسيل ايتاليا در معرض ديد جهانيان قرار گرفت، حاصل بيش از چهار سال تلاش و تحقيق و آزمايش شبانه روزي تيم هاي پژوهش و طراحي مختص اين خودرو است و هفت سال بعد از آن به نتيجه رسيد كه گروه فولكس واگن امور اين شركت توليد كننده خودروهاي تجملي و ماشين هاي مسابقه را كه اندكي كمتر از يك قرن سابقه دارد، در دست گرفت و روي خط توليد گذاشتن قوي ترين و سريع ترين خودرو جهان را در دستور كار قرار داد.
در واقع توليد مدل Veyron براي خريداران از سال 2004 آغاز شده است و اين اتومبيل كه توليدش به صورت دستي انجام مي گيرد در تيراژي محدود (300 دستگاه) عرضه مي شود. البته نمونه هاي اوليه Veyron 16/ 4 حدود۴سال پيش در معرض ديد قرار گرفته بود. زادگاه بوگاتي Veyron 16/ 4 شهر مولشهايم فرانسه است؛ شهري كه اتوره بوگاتي (متولد 1881، ايتاليا) اولين اتومبيل خود را در سال 1909 در آن ساخت و با خريدن مزرعه اي به نام شاتو سن ژان به وسعت 140 هزارمترمربع و املاك اطراف آن، يك عمر براي تحقق روياي توليد اتومبيل آينده تلاش كرد.
در كارگاه هاي ناحيه مولشهايم كه به يمن حضور استادكاران ماهر بوگاتي شهرتي جهاني يافته است، سالانه 70 دستگاه اتومبيل با دست ساخته مي شود و در اختيار خريداران ثروتمند اين اتومبيل هاي منحصر به فرد قرار مي گيرد. اما از سال 1998 كه علامت تجارتي بوگاتي به يك زير مجموعه گروه فولكس واگن تبديل شد، اين شركت به عنوان يك شركت تابعه فرانسوي و با مديران فرانسوي اداره مي شود و كار فشرده و متمركزي را براي ايجاد يك خط توليد و به كارگيري فن آوري هاي جديد صنعت خودرو در اين ناحيه انجام داده كه آخرين نتيجه آن مدل 2006 بوگاتي
Veyron 16/ 4 است.
پيش از آنكه بخواهيم نگاهي از نزديك به اين اعجوبه سرعت و قدرت بيندازيم، من به نوبه خود از طرف مسئولان قيمت گذاري بوگاتي از خوانندگان محترم عذرخواهي مي كنم كه با قيمت 2/1 ميليون دلاري اين اتومبيل، عملا تعداد زيادي از خوانندگان عزيز را از تملك بوگاتي Veyron 16/ 4 محروم كرده اند و اميدوارم كه قيمت مدل هاي بعدي (اندكي) ارزان تر شود تا ما هم بالاخره بتوانيم به آرزوي چندين و چند ساله خود برسيم و بوگاتي دار بشويم. فكر مي كنم نصب موتور پيكان روي بدنه بوگاتي پيشنهاد خوبي براي رسيدن به اين هدف باشد! ما پيشنهاد خود را از راه دور براي مسئولان اين شركت مي فرستيم و اميدواريم مثمرثمر واقع شود، اما اگر هم نشد، اشكالي ندارد! به هرحال از قديم گفته اند: وصف العيش، نصف العيش ؛ ما هم با توصيف بوگاتي Veyron 16/ 4 د۲۰۰۶ دلمان خوش است كه 600 هزار دلار صرفه جويي ارزي كرده ايم و خودمان را بابت حق نصف العيش به اندازه 600 هزار دلار از خوانندگان محترم طلبكار مي دانيم!
شوخي كردم؛ اصولا اين قبيل حقوق را كي داده و كي گرفته كه ما دومي اش باشيم، پس نگران مخارجش نباشيد و باقي وصف العيش را بخوانيد.
اولين رقمي كه در فهرست مشخصات فني بوگاتي Vveyron 16/ 4 جلب نظر مي كند و افسانه هاي هزار و يك شب را به ياد مي آورد، رقم 1001 اسب بخار است. تصورش را بكنيد اين 1001 اسب بخار
(736 كيلووات) در دورموتور 6000 دور در دقيقه، يك خودرو 1890 كيلوگرمي ( 4162 پوند) را تا كجاها كه نمي برد! البته قدرت موتور به تنهايي كافي نيست، پس گشتاور شگفت آور 923 پوند – فوت (1250نيوتن- متر) در دور موتور 2200 تا 5500 دور در دقيقه را به آن بيفزاييد تا به يك رقم حيرت انگيز ديگر برسيد: از صفر تا 100 كيلومتر در ساعت در زماني كوتاه تر ازآنكه به پايان اين جمله برسيد؛ 5/2ثانيه! اگر پايتان را از روي پدال برنداريد و چيزي يا كسي جلويتان نباشد، فرض كنيد مثلا در پيست تارگا فلوريو يا بيابان هاي شمال آفريقا هستيد، ناگهان متوجه مي شويد كه به سرعتي رسيده ايد كه پيش از اين فقط در مقام خلبان يا سرنشين هواپيما تجربه كرده ايد؛ 406 كيلومتر در ساعت (253 مايل در ساعت) و به عبارت ديگر 113 متر در ثانيه كه يعني يك سوم سرعت صوت.
چنين توانايي هاي حيرت آوري به يمن پيشرفت هاي اخير در فن آوري موتور اتومبيل امكانپذير شده است. موتور بنزيني 16 سيلند بوگاتي Veyron از نوع w16 توربوشارژ از دو بلوك 8 سيلندر تشكيل شده كه با زاويه 90 درجه به شكل خاصي در هم فرو رفته اند تا فضاي كمتري اشغال كنند و گنجايش آن 8 ليتر (8/487 اينچ مكعب) است. موتور 64 سوپاپ (چهار سوپاپ در هر سيلندر) كه مكانيزم محرك سوپاپ آن DOHC (دو ميل سوپاپ رو) است، با سيلندرهايي به قطر 86 ميلي متر (4/3 اينچ) و نسبت تراكم 9 به 1 توانايي توليد چنين قدرت عظيمي را دارد كه نسبت وزن به توان آن را به 2/4 پوند بر اسب بخار و نسبت توان به حجم موتور را به 4/123 اسب بخار بر ليتر مي رساند.
قدرت موتور از طريق سيستم هفت دنده DSG منتقل مي شود كه از اتومبيل هاي مسابقه كلاس رويال گرفته شده است. تغيير دنده از طريق يك كليد اهرمي متصل به فرمان اتومبيل صورت مي گيرد و راننده نيازي به استفاده از كلاچ ندارد. سيستم كلاچ دوبل اجازه مي دهد كه اين تغيير دنده در 2/0 ثانيه انجام شود و قدرت موتور همواره به دو ديفرانسيل اعمال شود و به تايرهاي سيستم PAX ميشلن 520R 690/245 جلو و 540R 710/335 عقب برسد. مصرف سوخت بوگاتي Veyron 16/ 4 البته سر به جهنم مي زند: 4/31 ليتر در هر يكصدكيلومتر شهر (كدام شهر؟) و 7/15 ليتر در يكصد كيلومتر جاده. ماشين ما همين يك عيب را دارد؛ تقصير خودش نيست، طفلكي 16 سيلندر است ديگر، هيبريد كه نيست! بنزين خورش يك خرده زياد است كه اين هم مشكل لاينحلي نيست. يا كارت هاي هوشمند چند نفر را روي هم مي گذاريم يا كارت هوشمند يك خلبان را قرض مي گيريم!
مي رسيم به قد و هيكل و شكل و شمايل بوگاتي خودمان! اين ماشين 176 اينچ (4 متر و 47 سانتي متر) طول، 79 اينچ (2 متر و 1 سانتي متر) عرض، 47 اينچ (1 متر و 20 سانتي متر) ارتفاع دارد، دو در است و با اين طول و عرض فقط براي دو سرنشين جا دارد، چون موتور عظيم و ساير تجهيزاتش بخش عمده فضا را اشغال كرده است. حيف شد! نمي توانيم دست همسر و پنج بچه قد و نيم قدمان را بگيريم و با بوگاتي خودمان يك دوري بزنيم. ظاهرا طراحان اين شركت شعار فرزند كمتر، زندگي بهتر، بوگاتي بيشتر را نصب العين قرار داده اند!
اما بدنه Veyron 16/ 4 از جنبه آيروديناميك شاهكار است. براي اينكه بتوانيد تا 406 كيلومتر در ساعت برانيد و مقاومت هوا نه جلويتان را بگيرد و نه به پرواز وادارتان كند، مسلما تمهيدات خاصي در شكل و انحنا و زواياي خودرو لازم است و با يك نگاه به تصوير بوگاتي تا حدودي مي توان دريافت كه طراحان و سازندگان بوگاتي براي رسيدن به اين هدف تا چه حد از خود مايه گذاشته اند.
مشخص ترين جزء آيروديناميكي كه در نظر اول جلب توجه مي كند، بادشكن عقب است كه در كنار گلگير عقب در تونل باد بسيار عالي جواب داده است. جزء ديگري كه اهميت بسيار زيادي در حفظ توازن و كاهش اصطكاك دارد، دريچه هاي ورودي هواي جلو است و مجراي هوايي كه از زير خودرو عبور مي كند.
زير شاسي تخت ميان دو محور چرخ مزيت بزرگي است كه به جريان يافتن بهتر هوا كمك مي كند و بادشكن جلو براي ايجاد اثر مكش يا به اصطلاح اثر جاده لازم است. تلاش مهندسان بوگاتي بيش از هر چيز به حفظ توازن آيروديناميك خودرو معطوف بوده كه اين امر در امكان راندن در بالاترين سرعت و بالاترين بار وارد بر چرخ ها بدون ايجاد اشكال براي راننده بوگاتي به خوبي به اثبات رسيده است.
از نظر آسايش و تجهيزات داخلي نيز بوگاتي Veyron16/4 اگر نگوييم بي نظير، حداقل كم نظير است. در داخل كابين عناصر ورزشي و تجملي در هماهنگي كامل قرار دارند و به خوبي با هم در تعامل هستند و در همان لحظه اول كه راننده در اتومبيل را باز مي كند، حسي از زيبايي و اعتماد به كارايي فوق العاده را به او القا مي كنند. (خدا نصيب كند!) يك دورسنج بزرگ در مركز و چهار صفحه نمايشگر جانبي آن يادآور گذشته افسانه اي بوگاتي در مقام توليدكننده نامدار ماشين هاي مسابقه است. نمي دانم هنگامي كه پشت فرمان بوگاتي نشسته ايد آيا مي توانيد به چيز ديگري غير از احساس رانندگي لذتبخش اين غول سريع و بسيار توانا فكر كنيد يا نه و آيا حوصله گوش كردن به موسيقي را داريد يا نه، اما اگر دلتان خواست چيزي گوش كنيد سيستم صوتي اين اتومبيل را امتحان كنيد. سيستم صوتي ساخته شده توسط ديتربرومستر، از عالي ترين توليدكنندگان سيستم هاي Hi-Fi برلين اجازه نمي دهد كه از ماشين ما پياده شويد! اما بهتر است ديگر پياده شويد چون سفر 2/1 ميليون دلاري ما دارد به پايان مي رسد. پيش از پياده شدن به داشبورد چوبي و فلزي دست ساز و كليدهاي كنسول مركزي و صندلي هاي چرمي نفيس و فرمان چرمي با علامت EB
(نشان خانوادگي مدل Veyron) و رنگبندي زيبا و نفس گير داخل كابين بوگاتي نگاهي بيندازيد و با يادآوري اين جمله از توماس بشر – مدير بوگاتي اتومبيلز- به خودتان دلداري بدهيد كه شايد روزي پشت فرمانش بنشينيد: اين اتومبيل را طوري ساخته ايم كه هر كسي بتواند آن را براند .
|