سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۳۳
جهانشهر
Front Page

ازدواج هاي چند ميليون دلاري در هند
تجارت كثيف
002169.jpg
جواد نصرتي
در چادري كه نور فلورسنت نارنجي فضايي ملتهب و پرانرژي به آن بخشيده است، آشواني چوپرا در حال پذيرايي از ميهمانان مراسم عروسي دخترش سامارا- با پسري به نام شريك   است. در ميان اين سالن كه به بزرگي يك زمين كريكت است ميز بزرگي با 42 نوع غذا چيده شده است و هزار ميهماني كه مشتاقانه منتظر سرو غذا هستند تا چند لحظه ديگر به اين ميز رنگين حمله خواهند كرد. ديواره هاي اين چادر بزرگ به رنگ طلايي است و سقف آن را پارچه اي از ساتن مشكي با ستاره هاي نقره اي تشكيل مي دهد و پرده هايي از جنس ابريشم در قسمت هايي از چادر براي تزئين آن آويزان است. 20 بخاري گازي، ده ها چراغ روشنايي رنگي و 288 شمع تزئيني، تنها بخشي از لوازم جانبي به كار گرفته شده در اين چادر هستند و از آنجا كه طبق رسوم كهن هندي عروسي بايد جداگانه براي خانواده عروس، داماد، خويشاوندان و دوستان برگزار شود تمام آنچه كه گفته شد در هفت روز آينده پنج بار براي برگزاري عروسي دختر چوپرا كه پزشكي در دهلي نو است مورد استفاده قرار خواهند گرفت. او انتظار دارد اين مراسم ده ها هزار دلار هزينه براي او درپي داشته باشد كه البته همه اينها تنها مربوط به مراسم اصلي نيستند. او مي گويد: به شما مي گويم... تجارت عروسي بهترين تجارت كثيف در هند است .
همه در هند به خوبي مي دانند چنين مراسمي گاهي كمرشكن و خانه برانداز است، اما چرا برگزاري آنها به سرعت در اين كشور هزار چهره رواج پيدا كرده است؟
با رشد سريع قشر بسيار ثروتمند در هند چگونگي برگزاري مراسم عروسي به فرصتي تبديل شده است تا قشر برگزيده هندي با استفاده از موقعيت اجتماعي خود فخرفروشي كند. حتي محقرانه ترين مراسم در اين اجتماع چند صد ميهمان دارند و چندين روز برگزار مي شوند و با و جود جمع و جور بودن، صاحبان مجلس را تا مرز ورشكستگي پيش مي برند. در يكي از مراسم  طبقه نخبگان هند براي نمونه، سوبراتاروي رئيس شركت هاي زنجيره اي صحرا، 10 هزار ميهمان خود را با 26 هواپيما به لوك نو- منطقه اي در شمال هند- منتقل كرد تا مراسم 128 ميليون دلاري ازدواج همزمان دو پسرش را در اين منطقه جشن بگيرد.
اما چه كساني از برگزاري چنين جشن هاي مجللي سود خواهند برد؟ ويكاس گوتگيتا- رئيس شركت برگزاري مراسم عروسي مرنزان تپال- يكي از آنهاست. او تنها يكي از كساني است كه در صنعت 10 ميليارد دلاري برگزاري مراسم عروسي در هند مي تواند جيب خود را پر از پول كند، اما اين برگزاركنندگان تنها نافعان مراسم شيرين و دوست داشتني رسيدن دو زوج به يكديگر نيستند، تحليلگران در هند معتقدند رشد روزافزون تقاضاي خريد طلا و جواهراتي كه در عروسي ها هديه مي شوند باعث شده است ارزش فلزات گرانبها در هند به بالاترين ميزان خود طي 25 سال اخير برسد.
يكي از رقيبان گوتگيتا و همچون او، كسي كه از برگزاري عروسي ها بيش از همه شادماني مي كند، نيت اراهجا رئيس مؤسسه برگزاري مراسم عروسي كرييتواكسپلرژن است. مؤسسه او عروسي هايي را كه از 20 هزار دلار (ميانگين هزينه يك مراسم عروسي بسيار خوب در آمريكا) تا 2 ميليون دلار هزينه داشته باشند، برگزار مي كند. از مشخصه هاي يك مراسم 2 ميليون دلاري مي توان به كارت هاي دعوتي كه توسط نقاش معروف ام.اف حسين طراحي و اجرا مي شوند و هلي كوپتري كه عروس و داماد را به محل برگزاري مراسم مي رسانند اشاره كرد. راهجا به خوبي اهميت چنين مراسمي را مي داند و آن را فراتر از رسيدن يك دختر و پسر خوشبخت به هم مي داند: اين مراسم يكي شدن دو خانواده است و اغلب يكي شدن دو تجارت .
اما رواج برگزاري چنين مراسمي باعث پيدايش مشكلات شهري زيادي در هند شده است. از آنجا كه هندي ها به برگزاري مراسم در فضاي آزاد و هواي مطبوع اهميت زيادي مي دهند، چنين مراسمي بيشتر در چند شب مشخص زمستان خنك هند برگزار مي شوند. در دهلي اين امر يعني برگزاري 15 هزار عروسي در يك شب و به تبع آن ترافيك وحشتناك در خيابان هاي هميشه شلوغ يك شهر 14ميليون نفري. در اين شب ها معمولاً صدها هزار خودروي ميهمانان عروسي ها در كنار خيابان ها پارك مي شوند و در پايان مراسم هنگامي كه همه آنها خسته و بي حوصله مي خواهند به خانه هايشان بازگردند كابوس ترافيكي شهر شروع مي شود. دردسر اصلي اين شلوغي بي حد و حساب متوجه پليس مي شود و به همين خاطر پليس در برخي مناطق به مراسم بدون مجوز عروسي، حمله مي كند و هداياي عروسي را به عنوان مدرك ضبط مي كند. در همين راستا با توجه به برگزاري حدود 30 هزار مراسم عروسي در دو هفته اول ماه جاري در دهلي نو، دادگاه عالي دهلي اجازه برگزاري مراسم عروسي در پارك ها و جاده هاي خارج شهر دهلي را صادر كرد.
آحاي كومار يكي از مسئولان شهري هند در اين زمينه مي گويد: ما اين كار را به عنوان گزينه آخر انجام مي دهيم. همه يك عروسي خوب را دوست دارند، اما گاهي پيش مي آيد كه شهر به يك جهنم خوب تبديل مي  شود.
اما حتي خود كومار هم مي داند كه چنين دستورالعمل هايي كه مردم را از برگزاري دلخواه مراسم عروسي منع مي كند نخواهد توانست معضل مراسم عروسي در هند را حل كند. خود او مي گويد: قرار است من آخر اين هفته به مراسم عروسي يكي از خويشاوندانم بروم، اما اداره من آنها را مجبور كرده است محل برگزاري مراسم عروسي را تغيير دهند. با اين حساب من محبوب ترين مرد مراسم عروسي نخواهم بود .
مراسم عروسي در آيين هندو
آيين عروسي هندو رسوم خاصي دارد كه فقط توسط هندوها شناخته مي شود و بسته به نوع برگزاري آن مي تواند چندين روز طول بكشد. طبق باورهاي مردم، عروسي هندوها بايد بيرون از خانه و زير يك چادر برگزار شود و اگر امكان برگزاري آن در بيرون خانه ميسر نباشد چنين چادري درون خانه برپا و مراسم زير آن انجام مي شود. به اين چادر منداپ گفته مي شود. در اين مراسم اصراري بر نشستن روي صندلي وجود ندارد و ممكن است از ميهمانان روي فرش يا بالش هاي مخصوصي پذيرايي شود. جلو و مركز منداپ آتش مقدس وجود دارد؛ آتشي كه اين روزها بنا به الزامات زندگي مدرن در يك ظرف روشن مي شود.
عروس در اين آيين بر اساس باورهاي سنتي، يك ساري (لباس سنتي زنانه هندي) قرمز يا قرمز و سفيد بر تن مي كند و ساري بايد با حالتي كه حاكي از نجابت عروس باشد پشت موهاي او انداخته شود.
با به روز شدن زندگي شهري در هند بسياري از رسوم برگزاري عروسي ها دستخوش تغيير شده اند، اما برخي از آنها هنوز به قوت خود باقي هستند. يكي از اين رسوم، پوشيدن صندل يا كفشي است كه به راحتي از پا جدا شود. پرهيز از پوشيدن لباس هاي مشكي هم يكي از رسومي است كه هندي ها آن را رعايت مي كنند.
استفاده از حنا به عنوان زينتي براي عروس در مراسم عروسي هنديان نيز سنتي است كه در سال هاي اخير در خارج از هند رواج زيادي يافته است (اين مراسم با مراسم مشابهي كه در ايران وجود دارد متفاوت است). هندويان به اين مسأله اهميت بسيار زيادي مي دهند و افسانه اي وجود دارد كه مي گويد هر چه مراسم تزئين دست و پاي عروس بيشتر طول بكشد، عروس بيشتر مورد توجه خانواده داماد است.
منبع: Time.com

پيشخوان
002163.jpg
ال موندو
روزنامه اسپانيايي زبان ال موندو خبر و عكس اول خود را به تظاهرات مردم اسپانيا در مخالفت با اقدام دولت در مذاكره با گروه اتا (جدايي طلبان باسك) اختصاص داده است.
10هزار نفر با تظاهرات در خيابان هاي مادريد از دولت اسپانيا خواسته اند كه براي انعقاد پيمان صلح با گروه اتا مذاكره نكنند.اين در حالي است كه خوسه لوييس ساپاترو- نخست وزير سوسياليست اسپانيا- گفته است كه اگر جدايي طلبان اتا سلاح هاي خود را زمين بگذارند، او آماده مذاكره با آنهاست.
002166.jpg
ال گرافيكو
روزنامه ورزشي ال گرافيكو چاپ اسپانيا خبر اول و عكس اصلي خود را به شادي ياران تيم بارسلونا پس از پيروزي در برابر تيم رئال ساراگوسا اختصاص داده است.گل هاي بارسلونا را در اين ديدار ساموئل اتوئو و هنريك لارسن به ثمر رساندند.
تيم فوتبال بارسلونا هفته گذشته و در چارچوب جام قهرماني باشگاه هاي اروپا نيز در برابر تيم 10 نفره چلسي در شهر لندن با نتيجه 2 بر يك به پيروزي رسيده بود.

|  ايرانشهر  |   جهانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   عكاس خانه  |
|  شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |