پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۱ - Mar 9, 2006
رئيس اداره پيشگيري از حوادث وزارت بهداشت:
۹۰ درصد حادثه ديدگان چهارشنبه سوري
شب عيد را در بيمارستان مي گذرانند
007677.jpg
فارس: رئيس اداره پيشگيري از حوادث وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب كه ۵۷ درصد حادثه ديدگان چهارشنبه سوري هر سال دانش آموزان و دانشجويان هستند، گفت: ۹۱ درصد حادثه ديدگان چهارشنبه سوري، شب عيد را در بيمارستان سپري مي كنند و فقط ۸/۶ درصد آنان قبل از عيد بهبود مي يابند.
عليرضا مغيثي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: امسال براي اولين بار وزارت بهداشت با تشكيل ستاد كشوري كنترل و پيشگيري از حوادث چهارشبه سوري برنامه هاي دقيقي را براي آموزش عمومي و جمع آوري اطلاعات جامع در مورد حوادث چهارشنبه سوري اجرا مي كند.
وي ادامه داد: با وجودي كه آمار حادثه ديدگان مراسم چهارشنبه سوري سالانه حدود ۱۰درصد افزايش مي يابد اما وزارت بهداشت فقط آمار افرادي را كه به بيمارستانهاي تحت پوشش دانشگاههاي علوم پزشكي مراجعه مي كنند را در اختيار دارد و معمولا آمار حادثه ديدگاني كه به بيمارستانهاي خصوصي، تامين اجتماعي، مطبها و ديگر مراكز درماني خصوصي مراجعه مي كنند در آمار كشوري ثبت نمي شود كه امسال درصدد رفع اين مسئله هستيم.
معاون غير واگير مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت اضافه كرد: در زمان حاضر همه بيمارستانهاي كشور آمادگي كامل براي پذيرش هر تعداد مجروح و حادثه ديده را در چهارشنبه سوري دارند و هيچ محدوديتي از اين نظر وجود ندارد اما اميدواريم كه واقعا با آموزش همگاني و افزايش آگاهي مردم و به خصوص جوانان حتي يك نفر حادثه ديده در مراسم چهارشنبه سوري امسال نداشته باشيم.وي گفت: چهارشنبه سوري سال ،۸۱ تعداد ۱۱۵۹ نفر حادثه ديده ثبت شده داشتيم كه اين آمار در سال ۸۲ به ۱۳۰۰ نفر افزايش يافت كه ۹۵ درصد اين حادثه ديدگان در شهرها بوده اند.
اين آمار در استانهاي آذربايجان شرقي و غربي، تهران، كردستان و فارس بيش از ساير نقاط بوده و در استانهايي مثل كهكيلويه و بويراحمد، گلستان، هرمزگان و يزد ميزان اين حادثه ديدگان صفر بوده است.
وي گفت: بر اساس آمار سال گذشته ۶۲ درصد موارد حادثه ديده؛ دچار سوختگي شده اند، ۱۴درصد پارگي و بقيه دچار خراشيدگي شده اند، همچنين بر خلاف آمار كلي سوختگي هاي كشور كه بيشتر در خانمهاي خانه دار است۸۰، درصد حادثه ديدگان چهارشنبه سوري مرد بوده اند.وي افزود: به طور كلي ۳۶ درصد اين حادثه ديدگان در گروه سني ۱۶ تا ۲۳ سال و حدود ۳۰ درصد نيز در گروه ۸ تا ۱۵ سال هستند و در مجموع حدود ۶۶ درصد از حادثه ديدگان چهارشنبه سوري را گروه ۸ تا ۲۳ سال كه شامل دانش آموزان و دانشجويان مي شود تشكيل مي دهند.
رئيس اداره پيشگيري از حوادث وزارت بهداشت اضافه كرد: بر اساس آمار موجود ۵۵ درصد حادثه ديدگان بر اثر ترقه دچار حادثه شدند و حدود ۱/۱۱درصد با مواد منفجره دست ساز حادثه ديده اند.
پرتاب مواد محترقه
و ايجاد اختلالات رواني
از سوي ديگري يك روانشناس اعلام كرد:  استرس ناشي از پرتاب مواد محترقه به سوي افرادي كه حتي از اين مواد خطرناك دور هستند ، مي تواند موجب ايجاد يا تشديد اختلالات رواني شود.
دكترعلي ميرزابيگي ، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: استرس نقش اساسي در بروز بيماريها و اختلالات قلبي و مغزي و تشديد اين اختلالات دارد.
وي اظهار داشت: شيوه برگزاري مراسم چهارشنبه سوري به شيوه غلط و مخرب تبديل شده است ، بنابراين وجود مراكزي كه در آنها اين مراسم به شيوه بي خطر برگزار شود ، ضروري است.
استاد دانشكده روانشناسي وعلوم تربيتي دانشگاه تهران تصريح كرد: پرتاب مواد محترقه جلوي پاي افراد به ويژه زنان و مردان مسن عمل ضد اجتماعي محسوب مي شود كه بايد با اين رفتارها مقابله كرد و بهترين راه مقابله نيز فرهنگ سازي و ايجاد امكانات تفريحي مناسب و برخورد با مراكز توليد و توزيع مواد محترقه است.
وي گفت: مراسم چهارشنبه سوري يكي از مراسم تاريخي كشور است كه اگر در حد و حدود خودش به شيوه قديم اجرا شود مي تواند براي كودكان جنبه تفريحي و سرگرمي داشته باشد و به عنوان خاطره مطلوب در ذهن باقي بماند.
ميرزابيگي ادامه داد: در سالهاي گذشته فقط از ترقه هاي كم صدا استفاده مي شد كه بدون ايجاد خطر، براي كودكان نيز جالب بود اما در سالهاي اخير اين مراسم تبديل به صحنه هاي انفجاري شده كه علاوه بر ايجاد ضايعات جسمي ، موجب ايجاد استرس زياد براي افراد مي شود.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* پاس بلند (به ديگران) احتياج به «پاي بلند» ندارد
* طرف از بس درد دل نكرد... دل درد گرفت!
* بچه چيزي را كه مي خواهد «گريه مي كند» ، وقتي كه بزرگ شد «گله مي كند».
* «محبت يخ زده» چون آب شود از چشمان جاري مي شود.

در ديدار سفير كوبا با رئيس كتابخانه ملي ايران عنوان شد:
همكاريهاي فرهنگي ايران و كوبا توسعه مي يابد
سفير كوبا در ديدار از ساختمان و امكانات كتابخانه ملي ايران، وعده داد براي توسعه ارتباطات كتابخانه اي و فرهنگي ميان دو كشور همه امكانات در اختيار خود را به كار مي گيرد.
«فرناندو گارسيا ريكاردو» ، در گفت و گو با «علي اكبر اشعري» رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي تاكيد كرد كه با توجه به پيشينه تاريخي دو كشور، ارتباطات فرهنگي بايد افزايش يايد و وي به عنوان يك ديپلمات هر اقدامي كه لازم باشد انجام مي دهد. اشعري نيز در اين ديدار با مطلوب خواندن روابط سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با كتابخانه ملي كوبا، از سفير كوبا خواست كه همكاري هاي لازم براي امضاي سه قرارداد سازمان با با كتابخانه ملي، مركز آرشيو و مركز كتابخانه هاي مدارس كوبا از سوي سفارت كوبا فراهم شود. اين پيشنهاد از سوي سفير كوبا قابل تامل و اجرايي ارزيابي شد.
اشعري در ادامه سخنان خود توضيحاتي درباره ساختمان سازمان اسناد و كتابخانه ملي و امكانات گسترده آن براي ارايه خدمات پژوهشي و مطالعاتي ارايه داد و درباره انواع كالاهاي آرشيوي در اين سازمان گفت: «در اينجا ۶۰ قلم كالا چون فيلم، كتاب ،نوارهاي كاست، تمبر، سند، و نشريات ،مطبوعات نگهداري مي شود و هنرمندان و نويسندگان مي توانند با مراجعه به سازمان اسناد و كتابخانه ملي، آثار خود را به ثبت برسانند و در صورتي كه براي آفريننده اثر مشكلي پيش بيايد ،مرجع قضايي نظر اين سازمان را جويا مي شود.»
اشعري همچنين تاكيد كرد: تلاش مي كنيم تمامي آثاري را كه مربوط به ايرانيان است و يا به موضوعاتي درباره ايرانيان پرداخته و همچنين موضوعات علمي منتشره در دنيا را گردآوري كنيم. سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران داراي حدود يكهزار متر مربع بناست و تا كنون بخش هاي عمده اي از بناهاي آن ساخته شده و ساخت بخش هاي ديگر نيز تا چهار ماه آينده به اتمام مي رسد.

سرپرست كميته امداد اعلام كرد:
اختصاص ۶۰درصد حداقل دستمزد كاركنان
دولت به خانواده هاي نيازمند
ايسنا: سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) از ساخت ۲۰۰ هزار باب خانه براي مددجويان تحت پوشش خبر داد و گفت: در اولين اقدام، هفته آينده، ساخت خانه براي ۲ هزار كپرنشين كرمان آغاز مي شود.
نيري در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا با مناسب توصيف كردن بودجه مصوب كميته امداد در كميسيون مجلس شوراي اسلامي گفت: امسال با بودجه مصوب، درهاي تازه اي به روي اين نهاد در زمينه مستمري، اشتغال، مسكن و ديگر امور مددجويان باز خواهد شد. وي افزود: براي اشتغال مددجويان تحت پوشش نيز بودجه بسيار خوبي از سوي مجلس مصوب شده و ۱۰ درصد بودجه ۱۲۵۰ميليارد توماني «اشتغال» وزارت كار و امور اجتماعي، علاوه بر بودجه جداگانه كميته امداد، براي اين نهاد در نظر گرفته شده است.
نيري تنها مشكل فعلي كميته امداد را بيمه روستاييان تحت پوشش اين نهاد عنوان و تصريح كرد: در اين زمينه اختلاف نظري با وزارت رفاه و تامين اجتماعي داريم كه در حال بررسي و رفع آن هستيم. به گفته سرپرست كميته امداد امام (ره) ميزان مستمري هاي امسال مددجويان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. وي افزود: همچنين مددجويان كميته امداد و بهزيستي در اولويت دريافت سهام عدالت قرار گرفته اند كه اين جاي قدرداني دارد.
سرپرست كميته امداد امام (ره) بر تلاش بيشتر براي رضايتمندي مددجويان تحت پوشش تاكيد و اعلام كرد: مجلس شوراي اسلامي، ۶۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد كاركنان دولت را براي مددجويان در نظر گرفته است.

با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي:
تاريخ و فرهنگ و تمدن اسلام و ايران
در كتب درسي قرار مي گيرد
گروه علمي فرهنگي: در آخرين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه به رياست آقاي دكتر احمدي نژاد تشكيل شد، مقرر گرديد تاريخ و فرهنگ و تمدن اسلام و ايران در متن كتب درسي مدارس و دانشگاه ها قرار گيرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، براساس اين ماده واحده، نظر به اهميت آشنايي جوانان با پيشينه درخشان تاريخ و تمدن ايران و اسلام، وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامي موظفند خلاصه اي از تاريخ تمدن اسلام و ايران را در متون كتب درسي كليه رشته هاي تحصيلي متناسب با موضوع آن جاي دهند.
در اين ماده واحده تصريح شده است كه محتواي هر يك از موضوع ها حسب مورد در وزارتخانه ها يا دستگاه هاي ذي ربط تدوين و ارائه شود. همچنين تصريح شده كه به منظور ايجاد هماهنگي و انسجام در متون مورد نظر و پيگيري و نظارت بر اجراي اين مصوبه، كميته اي با مسئوليت دكتر ولايتي و با حضور معاونان ذي ربط دستگاه هاي فوق الذكر تشكيل شود. گزارش پيشرفت كار اين كميته نيز هر سه ماه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه مي گردد.
در اين جلسه طرح شاخص هاي ارزيابي آموزش و پرورش نيز مورد بررسي قرار گرفت و بر توجه بيشتر به شاخص هاي انسان محور و توجه به ويژگيهاي دانش آموزان تربيت شده به عنوان اصلي ترين خروجي نظام آموزشي در شاخص هاي آموزش و پرورش تأكيد شد و مقرر گرديد هيأت نظارت و ارزيابي ضمن مدنظرقراردادن موارد مطرح شده نسبت به بهينه سازي شاخص ها اقدام كند.

تشديد نظارت و كنترل بر توقف هاي دوبله
و غير مجاز در ايام پاياني سال
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، از تشديد نظارت و كنترل نيروهاي راهنمايي و رانندگي بر پارك هاي حاشيه اي و توقف هاي دوبله و غير مجاز در روزهاي پاياني سال خبر داد.
سردار حسين ساجدي نيا در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، با اشاره به حضور شبانه روزي نيروهاي راهنمايي و رانندگي در سطح شهر تهران از زمان آغاز طرح نوروزي افزود: با تعامل و هماهنگي صورت گرفته ميان سازمان ترافيك شهرداري و راهنمايي و رانندگي، كنترل و نظارت مضاعفي بر توقف هاي دوبله و غيرمجاز خودروها كه سنگيني بار ترافيك در روزهاي پاياني سال را رقم مي زند، اعمال خواهد شد. وي با بيان اينكه از نيروهاي راهنمايي و رانندگي خواسته شده در روزهاي پاياني سال، در حد امكان از روش ارشادي به جاي جريمه كردن استفاده كنند، تصريح كرد: از آنجا كه روزهاي پاياني سال را مي گذرانيم سعي مي كنيم كام شهروندان تهراني را با جريمه كردن تلخ نكنيم اما در عين حال با متخلفاني كه حقوق شهروندان را تضييع كنند، برخورد قاطع مي كنيم.
به گزارش مهر، افزايش زمان سرويس رساني مترو تا ساعت ۱۱ شب و خطوط اتوبوسراني و تاكسيراني شهر تهران تا پايان ساعت فعاليت فروشگاههاي زنجيره اي و مجتمع هاي تجاري (يك بامداد)، از ديگر پيش بيني هاي صورت گرفته به منظور توزيع زمان سفرهاي درون شهري شهروندان در روزهاي پايان سال است.

كميسيون مقام زن سازمان ملل:
روند حضور زنان در مشاغل اجرايي
در سراسر جهان بسيار كند است
فارس: كميسيون مقام زن در سازمان ملل متحد اعلام كرد: روند حضور زنان در مشاغل اجرايي و تصميم گيري در سراسر جهان بسيار كند است.
به گزارش مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، بر اساس گزارش كميسيون مقام زن سازمان ملل با وجود موفقيت ۳ زن در شيلي، ليبريا و آلمان در رسيدن به بالاترين مقام اجرايي كشور در سال گذشته ميلادي، هنوز روند حضور زنان در مشاغل اجرايي و تصميم گيري در سراسر جهان بسيار كند است.
مشاور ويژه دبير كل سازمان ملل در اين باره گفت: طي ۱۰ سال گذشته روند رشد حضور زنان در پارلمان ها ( مجالس قانون گذاري) سريع بوده با اين حال با در نظر داشتن نرخ رشد فعلي، برابري بين زنان و مردان در پارلمان هاي كشورهاي جهان تا سال ۲۰۴۰ امكان پذير نخواهد بود.
راشل مايانجا مي افزايد در مواردي مانند مشاغل تجاري، دانشگاهي، جامعه مدني، رسانه اي و دادگستري پيشرفت حضور زنان حتي آهسته تر نيز بوده است.بر پايه اين گزارش، بر اساس گزارش كميسيون مقام زن سازمان ملل، رواندا با رقم ۸/۴۸ درصد بيشترين زنان قانون گذار را در پارلمان خود دارد.بعد از رواندا سوئد با ۳/۴۵ و نروژ با ۹/۳۷ درصد زن در مجلس در مكان هاي سوم و چهارم جهان قرار دارند.
براساس مطالعه فدراسيون بين المللي روزنامه نگاران، اگر چه يك سوم روزنامه نگاران جهان را زنان تشكيل مي دهند، با اين حال كمتر از ۳ درصد از مديران اجرايي و تصميم گيران اصلي رسانه هاي جهان زن هستند.
اين گزارش حاكيست، در حالي كه تعداد قابل توجهي از زنان از دانشگاه ها غالبا با نتايجي بهتر از مردان فارغ التحصيل مي شوند، هنوز زنان قادر به گرفتن مشاغل مطمئن يا دريافت كمك هزينه تحقيقاتي به اندازه مردان نيستند، به علاوه زنان در مشاغل مهم در دانشگاه حضور ندارند.از سوي ديگر مدير اجرايي صندوق جمعيت ملل متحد طي پيامي به مناسبت ۸ مارس، روز جهاني زن اعلام كرد:« امروز در روز جهاني زن من هم همصدا با ديگران مقام زن را گرامي  مي  دارم. پيشرفت زنان پيشرفت همگان است.بدون مشاركت و توانمندسازي كامل زنان هيچ راه  حل پايداري براي مشكلات مبرم جامعه پيدا نخواهد شد.زنان نه تنها زندگي مي  بخشند، بلكه سازنده صلح نيز هستند و لازم است كه در حل كشمكش  ها نقش بسزايي را ايفا نمايند. زنان كار مي كنند، هر چند كار آنان در بسياري از موارد از ارزش و مزد كمتري برخوردار مي  شود. زنان، مايه استحكام خانواده  ها و جوامع هستند در حالي كه نقش  هاي چندگانه آنان در بسياري از موارد شناخته نشده و ارج نهاده نمي  شود.
بله، زنان با مردان تفاوت دارند؛ ولي اين تفاوت را بايد با شناخت اين موضوع كه تمامي انسان  ها در برخورداري از حقوق و شان انساني يكسان آفريده شده  اند، تجليل كرد.تمامي انسان  ها بايد از فرصت  ها و حمايت  هاي قانوني برابر برخوردار باشند.»
تبعيض عليه زنان
در قوانين ۳۶ كشور جهان
دفتر سازمان  عفو بين الملل  در اسپانيا در گزارشي  اعلام  كرد، دست  كم  در قوانين  ۳۶ كشور جهان  تبعيض  عليه  زنان  وجود دارد.
روزنامه  ال پاييس  چاپ  اسپانيا ديروز گزارش  كرد، سازمان  عفو در مورد قوانين  مربوط به  تبعيض  عليه  زنان ، به  ممنوعيت  حضور زنان  براي  اخذ رأي  در عربستان ، مصونيت  مردان  در خشونت هاي  خانوادگي  در نيجريه  و يا قيم  بودن  مردان  در اموال  زندگي  در شيلي  اشاره  كرده  است .در متن  اين  گزارش  آمده  است ، تبعيض  در فرهنگ  وسنت حضور دارد، اما همچنين  آن را مي توان  در چارچوب  قوانين  حقوقي  كشوري  در امور خانواده ، اقتصادي ، اشتغال  و ديگر موارد ديد.
عفو بين الملل  در اين  گزارش  به نام  تبعيض ، ريشه  خشونت  است  به  قوانين  ۳۶ كشور اشاره  كرده  و آن را انعكاس  عدم  وجود برابري  و تبعيض  زنان  خوانده  است  كه  همزمان  خشونت  عليه  زنان  را در آن جوامع  ترويج  مي دهد.طبق  اين  گزارش  با عدم  برابري  حقوق ، زنان  از امكانات  براي  مقابله  با موارد تبعيض  كه  در همه  جوانب  زندگي  از آن رنج  مي برند، محروم  هستند.
اين  سازمان  شرايط موجود در قوانين  تبعيضي  را غير قابل  پذيرش  اعلام  و خاطرنشان  كرده  است ، ۲۵ سال  پيش  سازمان  ملل  عهدنامه اي  را براي  از بين  بردن  تبعيض  عليه  زنان  تصويب  كرد. در اين  گزارش  به  قوانين  لبنان  اشاره  شده  است  كه  به  مردان  اجازه  ارتكاب  جرم  را در دفاع  از عفت  و آبرو مي دهد.
همچنين  به  قوانين  گواتمالا حاكي  بر اين  كه  مرد تجاوزكار اگر با زني  كه  مورد خشونت  وي  قرار گرفته  است  ازدواج  كند جرم  وي  معلق  مي ماند، اشاره  كرده است .طبق  اين  گزارش  در نيجريه  به  مردان  اجازه  داده  مي شود كه  همسران  خود را مورد تنبيه  بدني  قرار دهند در صورتي  كه  جراحت هاي  وخيم  ايجاد نكنند.

بانك مركزي و صندوق هاي قرض الحسنه
حسين مهديان
زماني كه بانك مركزي در خدمت طاغوت و دربار، اموال بيت المال را در مسير خواسته هاي ناروا و نامشروع آنها قرار داده بود و با خروج بي حساب و كتاب ارز ثروت و سرمايه ملي به تاراج مي رفت و در خدمت بيگانگان قرار مي گرفت صندوق هاي قرض الحسنه در خدمت انقلاب و امام و رسيدگي به امور خانواده هاي زندانيان زير شكنجه اداء وظيفه مي كردند.
زماني كه روساي بانك ها و مسئولين شعب، وقت فراغت را در باشگاه هاي تفريحي وابسته به بانك ها به سر مي بردند مسئولين و موسسين صندوق ها تحت تعقيب بودند يا در زندان ها به سر مي بردند. زماني كه در كنار هر مسجد كه سنگر دفاع و مبارزه عليه طاغوت، مردم آماده جهاد و شهادت شده بودند يك صندوق قرض الحسنه قرار مي گرفت تا مشكلات و نيازهاي طبقه محروم و مظلوم دوران سمتشاهي را در حد توان برطرف كنند و مجبور بودند فشارهاي ساواك را كه به بهانه هاي مختلف تحت بازجويي و تهديد قرار مي داد تحمل كنند.
اكنون انصاف و وجدان پاك اين حق را به صندوق هاي قرض الحسنه مي دهد كه پرسش نامه تنظيم كنند و از بانك مركزي بخواهند به سئوالات بي شمار آنها پاسخ داده شود. ليست كامل و مشخصي را كه از سيستم هاي بانكي استفاده هاي غيرقانوني و ناروا و نامشروع كرده اند و ارزهاي بي حساب و كتاب را از خزانه ملت در اختيار عوامل بيگانگان امثال ثابت پاسالها، هژبر يزداني ها، ايادي ها، اشرف و شمس پهلوي ها والا حضرت ها، والا گهرها قرار داده اند معرفي كنند و توضيح دهند اين اموال با چه مجوزي صرف چه مصارفي و چه اهدافي شده آيا صرف طرح هاي عمراني، كشاورزي _ توليدي _ صنعتي، سدسازي و غيره شده است كه معمولا در فرم هاي درخواست مصارف آنها بايد ذكر شده باشد، ضروري است مورد به مورد ارايه داده شود.
آيا مردم حق دارند اين سئوال را پاسخ بگيرند در شرايطي كه مردم محروم، در فقر و تنگدستي به سر مي بردند و سرپناهي براي زندگي نداشتند و در زاغه ها زندگي مي كردند و از حداقل غذا و درمان بي بهره بودند و در شرايطي كه در مدرسه هاي سه شيفته، بچه هاي ما بر اثر سوءتغذيه با چهره هاي افسرده در كلاس توان درك درس معلم را از دست داده بودند چه كساني با سكوت خود بستر مناسب را براي غارت بيت المال فراهم كردند و حق الناس با اين وسعت را چگونه توجيه مي كردند و با حقوقي كه مي گرفتند مردم را از عمق فاجعه آگاه نمي ساختند و فرياد سر ندادند و از مراجع و فقها و امام كمك نخواستند تا در مقابل تعدي و تجاوز سد ايجاد كنند و در پيشگاه تاريخ و در مقابل ملت سرافكنده نباشند.
در جامعه ما كمتر اتفاق مي افتد كه مردم در ماه يا سال شاهد سوءاستفاده هاي مالي از بانك ها نباشند. ضعف مديريت، عدم رسيدگي و كنترل دقيق تا كي بايد ادامه داشته باشد. بازرسين و مسئولين موقعي حضور پيدا مي كنند كه آنچه نبايد بشود شده است شما حافظ سرمايه هاي ملي اين مملكت هستيد. دنياي علم و تكنيك و الكترونيك به جايي رسيده تا هر زمان و در هر مكان بخواهند از وضع و گردش كار و موجودي و جزئيات هر شعبه اي از بانك مطلع مي شوند، حال آيا فقط مساله صندوق ها مانده است؟!
با عنايت به اينكه صندوق هاي قرض الحسنه مورد حمايت و عنايت دولت و ملت قرار گرفته و هر عاملي كه باعث تضعيف آن بشود موجبات نارضايتي عموم مردم ايران به ويژه طبقات محروم جامعه را فراهم كرده، عندالله مسئول مي باشد.
در پاسخ به اين سئوال كه انتقاد كرديد ولي راه حل ارايه نداديد پيشنهاد مي كنم همانطور كه مطلع هستيد اوايل پيروزي انقلاب پيشنهاد تاسيس بانك اسلامي توسط عده اي از متدينين وفادار انقلاب ازجمله فقيه عالي قدر شهيد عالي مقام مرحوم دكتر بهشتي با موافقت و تاييد حضرت امام رحمه الله عليه بنيانگزار جمهوري اسلامي ايران به دولت ارايه شد باتوجه به اينكه همه بانك ها ملي شده بود همراهي و همكاري هاي لازم صورت نگرفت و مساله متوقف ماند ولي در شرايط كنوني كه بيش از دهها موسسه مالي و اعتباري كه خدمات بانكي ارايه مي دهند به وجود آمده و با تبليغات وسيع تلويزيوني تا ۲۶ درصد از مردم تحت عنوان كارمزد بهره دريافت مي كنند،با اين اقدام شايسته بخشي از گذشته ها جبران گشته و همه صندوق هاي زيرپوشش، در چارچوب مقررات جاري كشور شعبات اين موسسه خواهند بود و اين مساله ريشه اي براي هميشه حل و پرونده همه نگراني ها بسته و افتخار توفيق ادامه راه خوبان و نيكان را در حفظ سنت مقدس قرض الحسنه به دست خواهيد آورد. اداء وظيفه در خدمت رساني به مردم كه بدون مزد و منت صورت پذيرد آنقدر در پيشگاه الهي عظمت و اهميت پيدا مي كند و ارزش معنوي آن در والاترين منزلت به مرحله اي از تعالي مي رسد كه خداي جل و علي و عزوجل گيرنده آن قرض مي شود.

دبيركل مؤتلفه از برنامه ريزي براي
پيروزي اصولگرايان در انتخابات شوراها خبر داد
محمد نبي حبيبي دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي با اشاره به برنامه ريزي اين حزب براي انتخابات دوره سوم شوراها در سال آينده، گفت: هدف در اين انتخابات بايد اين باشد كه اصولگرايان در شوراها غلبه كامل داشته باشند.
به گزارش روابط عمومي اين حزب، وي كه در جمع دبيران استان ها و شهرستان هاي مؤتلفه اسلامي سخن مي گفت،افزود: ما در مؤتلفه اسلامي برنامه ريزي جدي داريم كه چه كساني عضو دوره سوم شوراها باشند، البته در درجه اول با مجموعه اصولگرايان وارد مي شويم و عقل حكم مي كند كه  انرژي هايمان را در يك جا متمركز كنيم، ولي ما در مؤتلفه از هم اكنون مشغول هستيم.
دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي همچنين از برنامه ريزي براي افزايش اعضاي حزب از طريق معاونت امور طرفداران و تشكل هاي مؤتلفه اسلامي خبر داد.
حبيبي در انتهاي سخنان خود ضمن تشريح ديدار اعضاي شوراي مركزي اين حزب با رئيس جمهور، بر ضرورت حمايت از دولت و همچنين تقويت جبهه پيروان خط امام و رهبري تأكيد كرد. در بخش ديگري از اين نشست، حبيب الله عسگراولادي، دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري و عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي در سخناني اظهار داشت: ما امروز در معرض يك امتحان هستيم و آن اينكه براي استوار كردن جبهه پيروان خط امام و رهبري به استخوان بندي اصلي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب تلاش كنيم.
عسگراولادي با تأكيد بر اينكه بايد نيروهاي مخلص را دعوت به يگانگي و يكپارچگي كنيم، گفت: تشكل هاي اصولگرا در عين حفظ استقلال بايد با هم هماهنگ و متحد باشند و هماهنگي ما هم بايد با آهنگ رهبري باشد.

مادر يك قرباني جنگ عراق:
ارتش آمريكا و بوش خيانتكارند
گروه سياسي خارجي: زكلست زاپالا مادر شرودر بيكر _ سرباز كشته شده آمريكايي در عراق _ ارتش آمريكا و بوش را به خيانت متهم كرد.
خانم زاپالا در مصاحبه خود با مطبوعات تركيه در شهر استانبول ارتش آمريكا را به تخطي از وظايف و خيانت به مردم كشور خود متهم نمود و گفت: «عملكرد آمريكايي ها در زندان هاي عراق بخشي از اين خيانت است. وظيفه ارتش آمريكا حفاظت و حراست از قانون اساسي آمريكاست،  نه اشغال عراق.» وي در مصاحبه خود گفت: «بوش از ملاقات با من امتناع مي كند. پنتاگون نيز دوست ندارد انتقادهاي من را بشنود. در كشور به اصلاح دموكراتيك آمريكا مرا از پنتاگون به زور اسلحه بيرون كردند. من و تمام افراد خانواده ها مخالف با جنگ هستيم، اما علي رغم اين پسرم را به زور به عراق بردند.»
خانم زاپالا در ادامه مصاحبه چنين گفت: «اغلب مردم آمريكا مطالعه نمي كنند پيرامون مسائل فكر نمي كنند و هرچه در رسانه ها مي بينند و مي شنوند، باور مي كنند. بوش آمريكايي ها را با احتمال وقوع ۱۱ سپتامبرهاي جديد مي ترساند.» خانم زاپالا سخنگوي اولياي كشته شدگان در جنگ عراق است. اين گروه گلداستار نام داشته و ۵۰ عضو دارد. خانم زاپالا مي گويد: «پلاكي كه روي جسد پسرم بود كد ۷۲۰ داشت. مي خواهم به بوش بفهمانم كه پسر من فقط يك شماره نبود.» وي گفت: «خانواده هاي سربازان آمريكايي از انتقاد مي ترسند، زيرا مورد تهديد و حمله قرار گرفته و توسط پنتاگون به خيانت متهم مي شوند. دولت آمريكا جامعه اين كشور را عليه ما تحريك كرده و مردم را فريب مي دهد.»

نوزادان سراسر كشور تا پايان سال ۸۵
صاحب شناسنامه الكترونيكي مي شوند
مهر: معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال، از صدور شناسنامه هاي الكترونيكي نوزادان سراسر كشور و همچنين نوزادان ايراني خارج از كشور تا پايان سال ۸۵ خبر داد.
سعيد عبودي افزود: در حال حاضر حدود ۳۵۰ اداره ثبت احوال كشور صدور شناسنامه هاي الكترونيكي نوزادان را عملياتي كرده اند و تلاش مي كنيم طي آينده نزديك سراسر كشور و نمايندگي هاي جمهوري اسلامي در خارج از كشور را نيز تحت پوشش قرار دهيم. شناسنامه هاي رايانه اي يكي از خروجي هاي سيستم مكانيزه ثبت احوال است كه پس از استقرار سيستم صدور مكانيزه سند سجلي در سراسر كشور، صدور شناسنامه هاي رايانه اي نيز عملياتي شد. وي در خصوص ويژگي اين شناسنامه ها اظهار داشت: به دليل روكش ايمني مخصوص كه سطح اين شناسنامه ها را پوشانده، علاوه بر افزايش ضريب ايمني و مصون ماندن از هر گونه دخل و تصرف، از آنجا كه تمام مراحل صدور به وسيله دستگاههاي چاپگر صورت مي گيرد، بنابراين رسم الخط هاي مختلف در آن تاثيري نخواهد داشت.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |