پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۱ - Mar 9, 2006
اگر دير اقدام شود، بازار جهاني زعفران را از دست مي دهيم
طلاي سرخ خراسان، رقيب خارجي پيدا كرد
007569.jpg
007572.jpg
007575.jpg
گروه شهرستانها: رئيس صندوق توسعه صادرات زعفران اعلام كرد كه موقعيت صادراتي اين محصول گرانقيمت در خراسان به خطر افتاده است. وي ضمن هشدار درخصوص افت قيمت زعفران، از توليد و ترويج زعفران در ۲۰ منطقه همجوار ايران در خاك افغانستان خبر داد و خواستار برنامه ريزي جدي مسئولان و زعفران كاران خراسان براي حفظ بازار داخلي و صادراتي اين محصول شد.
علي شريعتي مقدم افزود: پس از مشكلات بسيار توليد و خريد زعفران در داخل كشور، امروز توليد و توسعه كشت زعفران در ۲۰ منطقه افغانستان، يك خطر جدي براي اين محصول ملي محسوب مي شود.
رئيس صندوق توسعه صادرات زعفران كشت زعفران در افغانستان از حمايت كشورهاي هلند، آمريكا و فرانسه بهره مند است و طبق آخرين گزارش رسمي رايزن بازرگاني، در ۲۰ منطقه از اين كشور زعفران كاري رو به افزايش و تقويت است.
او ادامه داد: بودجه اختصاص يافته به بخش زعفران در خراسان در سال هاي قبل ناكافي بوده و موجب عقب ماندگي در اين بخش شده است.
رئيس صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: با اشاره به گسترش جهاد كشاورزي و تعدد هزينه هاي آن، ابراز اميدواري كرد كه كاهش بودجه، باعث تاثير منفي بر زعفران نشود.
شريعتي مقدم با اشاره به قول هاي مساعد دولت براي كمك به صندوق هاي غير دولتي زعفران، ابراز اميدواري كرد كه در جلسه آينده شوراي عالي صادرات، قوانين مورد نياز براي حمايت از اين صندوق ها تصويب و به مرحله اجرا گذاشته شود.
وي گفت: تاثير مثبت خريد توافقي زعفران امسال را نمي توان انكار كرد ولي اگر اين كار با هماهنگي بخش خصوصي انجام مي شد، قطعا نتيجه اي بهتر داشت، بطوري كه اكنون شاهد هستيم پس از پايان خريد تضميني، قيمت زعفران مجددا افت كرده است.
رئيس صندوق توسعه صادرات زعفران، اظهار كرد:  با توجه به اين كه قيمت ۳۲۰ هزار تومان را براي خريد هر كيلو زعفران پيشنهاد كرده بوديم، اين قيمت براي زعفران درجه يك در نظر گرفته شد و با همين قيمت بالغ بر ۴۰ هزار كيلوگرم زعفران خريداري شد.
شريعتي مقدم با اشاره به عادت زعفران كاران مبني بر فروش مقداري از محصول شان در روزهاي پاياني سال پيشنهاد كرد، خريد دولت تا پايان سال ادامه داشته باشد تا نياز كشاورزان به پول نقد تامين شود.

خبر و نظر
نشستند و گفتند و برخاستند
چند تن از مسئولان صاحب نظر و صاحب اختيار در استان مركزي و شهرستان اراك براي بررسي مشكلات فرودگاه اراك گرد هم آمدند تا براي رفع آنها بحث و تبادل نظر كنند و چاره كار بيابند. اين فرودگاه چنان كه خبرگزاري ايسنا گزارش مي دهد، بعد از ۷ سال تعطيلي، به تازگي شروع به كار كرده اما با مشكلات تازه اي روبه رو شده است.
يكي از صاحبان تصميم و اختيار گفت: علت اصلي ركود فعاليت ها در اين فرودگاه، عدم استقبال شهروندان است.ديگري بدون آن كه بگويد چرا شهروندان از مسافرت هاي هوايي استقبال نمي كنند گفت: كار، كار رسانه هاست. وسايل ارتباط جمعي بايد تبليغات كنند تا مردم به فرودگاه سرازير شوند!يكي از انتهاي سالن جلسه گفت: مشكل ،تأمين سوخت فرودگاه است. مدير فرودگاه و ساير مسئولان بايد براي حل اين مشكل و ديگر مشكلات، اهتمام ورزند. يكي ديگر گفت: فرودگاه پروژكتور ندارد و شبها پرواز ميسر نيست. ديگري اصلاً نگفت مگر خريد و نصب چند پروژكتور واقعاً اين قدر مهم است كه اين همه آدم سرشناس، دور هم بنشينند و درباره آن حرف بزنند؟ اما بغل دستي همين آدم گفت  ما روشنايي جاده فرودگاه را تا نزديك ساختمان آن تأمين مي كنيم اما كاري به پروژكتور و تأمين روشنايي فرودگاه نداريم.يكي هم گفت تصفيه خانه شركت آب و فاضلاب كنار فرودگاه است و بوي تعفن آن، مسافران را فراري مي دهد، اما يك صاحب نظر درباره آلودگي زيست محيطي، اين گفته را رد كرد و گفت: بگذاريد مسئولان بهداشت محيط در اين خصوص نظر بدهند!
يك نفر ديگر كه از اين توضيح خوشش نيامده بود گفت: اصلاً تدبير مسئولان اوليه در ساخت همزمان فرودگاه و تصفيه خانه آب و فاضلاب كنار هم، اشتباه بوده و بايد اين مسئله بررسي شود.دست آخر بدون اين كه هيچ راه حلي براي برطرف شدن اين مشكل و مشكلات ديگر ارائه شود، تصميم گيران، چاي و شربت پاياني را سركشيدند و براي ادامه برنامه هاي روزانه، هركدام با اتومبيل و راننده مخصوص، راهي جلسات ديگري شدند.حالا اراكي ها منتظر باشند تا همين روزها ببينند مشكلات فرودگاه چگونه حل مي شود و كدام مسئول بي تدبير براي توليد اين مشكلات، مورد مؤاخذه قرار مي گيرد!
محمد رضا فرجاد

سوءاستفاده يك پزشك زنجاني از موقعيت شغلي
زنجان- يك پزشك در زنجان كه از دفترچه بيمه بيماران دياليزي سوءاستفاده مي كرد، دستگير شد.
روابط عمومي فرماندهي انتظامي استان زنجان اعلام كرد: در پي دريافت اخباري مبني بر سوءاستفاده مالي يك پزشك از بيماران، پس از تحقيقات مأموران مشخص شد كه تعدادي از بيماران دياليزي به صورت روزانه توسط وي ويزيت نمي شوند و از آنجا كه مهر نظام پزشكي وي در اختيار منشي بخش بوده، پرونده هاي پزشكي و برگه هاي بيمه اي بيماران در پايان هر ماه به صورت يكجا ممهور و به سازمانهاي بيمه اي ارسال شده است!در بررسي هاي تكميلي، مجموعه مبالغ دريافتي غيرقانوني پزشك مذكور ۱۳۶ ميليون و ۲۳۳ هزار ريال محاسبه شد و با دستور مقام قضايي متخلف احضار و در بازجويي هاي به عمل آمده، به پاره اي از اقدامات مجرمانه خود اعتراف كرد.اين متهم با قرار قانوني روانه زندان مركزي زنجان شد.

۴۰۰ قايق و اتوبوس دريايي جابجايي مسافران
نوروزي قشم را بر عهده مي گيرند
007566.jpg
قشم- مدير عامل  تعاوني  اتوبوس داران  و قايق  داران  دريايي  قشم  گفت : در ايام تعطيلات  نوروزي  ۴۰۰ فروند اتوبوس  و قايق  دريايي  مسافران  نوروزي  را در مسيرقشم ، بندرعباس  و برعكس جابجا مي كنند.
غلامرضا پاسلاري  در گفت  و گو با ايرنا افزود: اين تعاوني  در مسير بندر لافت  به  بندر پهل  نيز كار جابجايي  مسافران  را بر عهده داشت .
پاسلاري  با اشاره  به  نصب  يك  فروند بارج  در اسكله  شهيد ذاكري ، محل  تردد اتوبوس ها و قايق هاي  دريايي ، اظهار داشت : اين  بارج  با هدف  تسهيل  در تردد آن گروه از مسافراني  كه  از اين  اسكله  اقدام  به  خروج  از جزيره  قشم  مي كنند ، نصب شده است تا به تاريكي هوا برنخورند. وي گفت : تمامي  شناورهاي  زيرپوشش  تعاوني قايق داران  و اتوبوس داران  دريايي قشم  داراي  مجوز و مجهز به  تجهيزات  ايمني  و جليقه  نجات  هستند.
او با بيان  اين  كه  هم  اينك  قايق ها و اتوبوس هاي  دريايي  روزانه  بين ۵ تا ۶ هزار مسافر را در مسير قشم  به  بندرعباس  جابجا مي كنند، افزود: پيش بيني  شده است  كه  در ايام  تعطيلات  نوروز اين  ميزان  به  ۱۵ هزار مسافرورودي  و ۲۰ هزار نفر خروجي از قشم برسد.
پاسلاري  اضافه  كرد: سازمان  بنادر و كشتيراني  نيز تضمين  كرده  است  كه  در ايام  نوروز شناورها در مسيرحقاني  به  شهيد ذاكري ، شهيد باهنر به  بهمن ، پهل به  لافت ، چارك  به  كيش  و حقاني  به  هرمز تجهيز شوند.وي  با بيان  اين  كه  در ايام  تعطيلات  نوروز شناورهاي  ناجي  و شناورهاي  تجسسي و نجات  غريق  سازمان  بنادر و كشتيراني در مسيرهاي  تردد شناورها مستقر مي شوند، گفت : اين  شناورها كار امدادرساني  به  حادثه ديدگان  احتمالي  را در شرايط بحراني  بر عهده  خواهند داشت .
مدير عامل  تعاوني  اتوبوس داران  و قايق  داران  دريايي  قشم  گفت : در ايام تعطيلات  نوروزي  مسير قشم  ، بندرعباس  علامت گذاري  مي شود و اتوبوس ها و قايق هاي دريايي  از اين  مسيرها تردد مي كنند.
پاسلاري  افزود: هم  اينك  كار ساماندهي  مبادي  ورودي  و خروجي  اسكله  شهيد ذاكري  در قشم  آغاز شده  است  و به زودي  تكميل  خواهد شد.

شهردار تبريز:
بيشترين نارضايتي مردم از شهرداريهاست
تبريز - خبرنگار همشهري: رويكرد مديريت جديد شهرداري تبريز ارائه چهره اي مقبول تر از شهرداري و جلب رضايت شهروندان و مراجعين است. مهندس عليرضا نوين، شهردار تبريز، در ديدار اهالي منطقه ۲ تبريز افزود: متأسفانه بي تدبيري برخي از مسئولان باعث نارضايتي مردم مي شود و اين امر گناه نابخشودني است.وي با اشاره به آمارگيري هاي به عمل آمده در مورد ميزان رضايت مردم از دستگاه هاي دولتي گفت: اين آمارها نشان مي دهد كه بيشترين ميزان نارضايتي مردم در سطح كشور، از شهرداري هاست و اين نه فقط مربوط به شهر تبريز، بلكه مربوط به كل شهرداري هاي كشور است، در حالي كه به دليل كثرت مراجعان، شهرداري ها بزرگترين دستگاه خدمت رساني در شهرها به شمار مي آيند و لذا بايد با سعه صدر و خدمت صادقانه طوري عمل نمائيد كه مردم از دستگاه هاي دولتي ناراضي خارج نشوند.

انجمن ورزشي «دارت» در بروجرد آغاز به كار كرد
بروجرد- انجمن ورزشي «دارت» در بروجرد فعاليت خود را آغاز كرد.
مسئول تربيت بدني بروجرد گفت: اين انجمن زير نظر انجمن دارت جمهوري اسلامي فعاليت مي كند.
منصور فرهودي تصريح كرد: اين رشته ورزشي به دليل كم هزينه بودن و نداشتن شرايط سني در كشور، مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفته است.
وي گفت: هم  اكنون مسئولان اين ورزش در تلاش هستند تا اين انجمن را در كشور به فدراسيون و در شهرهاي كشور به صورت هيات ورزشي تبديل كنند.
وي يادآور شد: اين ورزش براي اغلب مردم سرگرم كننده و مفرح بوده و هم اكنون مسئول اين انجمن در حال تلاش براي توسعه اين ورزش در پاركها و فضاهاي سبز شهر مي باشد.

تيم ملي بسكتبال با ويلچر ايران در زنجان اردو مي زند
زنجان- مربي تيم  ملي  بسكتبال  با ويلچر ايران ، از برگزاري  اولين  مرحله   اردوي  آمادگي  و انتخابي  اين  تيم  در زنجان  خبر داد.
كمال  عشق  با اعلام  اين  مطلب  به  ايرنا ، افزود: اين اردو از ۱۹ تا ۲۳ اسفندماه  جاري  در مجموعه  ورزشي  جانبازان  و معلولين  زنجان  برپا خواهد شد.
وي  با بيان  اينكه  در اين  مرحله  از اردو، ۳۶ ورزشكار رده هاي  سني  جوانان  و بزرگسالان  از مناطق  مختلف  كشور حضور خواهند داشت ، خاطر نشان  كرد: حسن  پالار، كمال  مقدادي ، غفور كامروا و كمال  عشق  نيز به عنوان  مربي،  ورزشكاران  حاضر دراين  اردو را هدايت  خواهند كرد.وي سطح آمادگي فني ورزشكاران زنجاني را مطلوب ارزيابي كرد و گفت: بهمن سيفي، سيدابوالفضل موسوي، عليرضا احمدي، وحيد غلام آزاد، ابراهيم احمدي، ابراهيم تقي لو و مهدي قرباني ورزشكاران ملي پوش زنجاني هستند كه در اردوي آمادگي زنجان حاضر خواهند شد.

حذف پيش شماره تلفن روستاهاي حومه شهر يزد
يزد _ پيش شماره تلفن هاي ثابت روستاهاي حومه يزدحذف شد و به تلفن هاي شهر يزد پيوست.كساني كه قصد ارتباط تلفني با اين روستاها را دارند مي توانند از پيش شماره تلفن شهر يزد (۰۳۵۱) استفاده نمايند.روستاهاي مشمول اين امر محمدآباد، دهنو، سيدميرزا، شحنه، حسين آباد ريسماني، فهرج، خويدك و احمدآباد مشير هستند.

اصالت هاي فراموش شده در كشتي محلي مازندران و گيلان
007578.jpg
ورزش كشتي همراه با آداب و رسوم و حركت هاي خاص خود، شايد يكي از معدود ورزش هايي در شمال ايران باشد كه از ديرباز هميشه مورد توجه بوده است، اما متاسفانه گذر زمان، اصالت و رسالت، صفا و صميمت و آن چه را كه از گذشته در اين ورزش به عنوان يك اصل شناخته مي شد، به مرور محو كرده است و به نظر مي رسد براي حفظ آن بايد چاره اي انديشيد.
به گزارش ايسنا، واژه كشتي از ماده «كست» است كه در پهلوي به معني پهلو، سو و كنار است و در فارسي نيز كشت و كست به همين معناست.
براي نمونه، از كست خوراسان به طرف مشرق، كست اباختر به طرف شمال و غيره مي توان ياد كرد.
در اوستا براي كستي معني بند دين و كمربند ذكر شده است و آن كمربندي است سفيد و باريك و بلند كه از هفتاد و دو نخ پشم سفيد گوسفند بافته مي شود و هر زرتشتي پس از هفت سالگي كه سدره مي پوشد، كشتي را به دور كمر مي بندد كه مفهوم آن،بندگي خداوند است.
روح سلحشوري و دلاوري ايرانيان عاملي بود تا از ديرباز به ورزش كشتي بيشتر از حد معمول توجه كنند، زيرا اين ورزش علاوه بر قوي شدن جسم، مهارت و توانمندي لازم را براي ورزش كار به ارمغان مي آورد تا در جنگ ها به آساني مقهور دشمن نشود، به همين منظور در زورخانه ها بيشتر آلات و ابزار آن بر اساس يكي از ادوات جنگ هاي آن موقع ساخته مي شد كه ميل يادآور گرز، كباده: كمان و سنگ: سپر است و تمرين كشتي همانند ديگر كردارهاي زورخانه يكي از ضرورت هاي مهم محسوب مي شد كه كشتي گير به انجام آن ملزم بود.
تمرين و ممارست بيش از اندازه بعضي از كشتي گيران باعث مي شد تا آنان اتكا به نفس فوق العاده پيدا كنند.
گاهي بعضي از آن ها با خارج كردن تمام رقيبان خود از ميدان، ابداع هايي براي جلب توجه بيشتر از خود بروز مي دادند كه نمونه آن آيينه به زانو بستن بود كه اين عملكرد، ميدان داري و حريف را ناچيز شمردن به شمار مي رفت يا عده اي در كشتي فقط به صورت سرپا كشتي مي گرفتند و زانو زدن و كشتي گرفتن را كسر شأن و منزلت خود مي دانستند.در مازندران هم گاهي كشتي گيران كه حريف را هم سنگ خود نمي ديدند، كال چرم يا كفش چرمي را از پاي خود بيرون نمي آوردند.

شهرداري تبريز، سازمان فرهنگي - هنري داير كرد
تبريز _ خبرنگار همشهري: در مراسم معرفي نخستين مديرعامل سازمان فرهنگي _ هنري شهرداري تبريز، شهردار اين شهر ابراز اميدواري كرد با طي مراحل قانوني و اجرايي، در اوايل سال جديد مقدمات شروع كار رسمي اين سازمان فراهم آيد. شهردار همچنين يكي از وظايف شهرداري ها را فعاليت در عرصه هاي فرهنگي و هنري دانست و از اين كه تا به حال، كوشش هاي ديگر دستگاه ها و مسئولان، در ارتقاء فرهنگ و هنر استان تأثير كافي نداشته است ابراز تأسف كرد.
در اين مراسم سيد قاسم سيدناظمي به عنوان مديرعامل سازمان نوتأسيس فرهنگي- هنري شهرداري تبريز معرفي شد.

عيادت استاندار گيلان از پيشكسوت مطبوعاتي
رشت - خبرنگار همشهري: مهندس عبداللهي، استاندار گيلان ديروز با حضور در خانه علي طاهري مديرمسئول هفته نامه كادح و پيشكسوت مطبوعات گيلان كه چندي است به علت بيماري در منزل بستري است، عيادت كرد.
استاندار در اين ديدار، نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه را در بيان مسائل و مشكلات موجود مردم و جامعه حائز اهميت دانست و تقويت اطلاع رساني مطبوعات را مورد تأكيد قرار داد. استاندار همچنين در جريان روند مداوا و درمان طاهري قرار گرفت و ضمن آرزوي سلامتي ايشان، در جهت تداوم درمان و تأمين امكانات، هماهنگي لازم را به عمل آورد.

دانشجوي لرستاني دستگاه سوئيچ پرينتر خودكار ساخت
خرم آباد - دانشجوي برگزيده جشنواره خوارزمي استان لرستان موفق به ساخت دستگاه سوئيچ پرينترخودكار شد.
سعيد دهقان، دانشجوي كارداني رشته نرم افزار دانشگاه آزاد ايذه كه با ساخت دستگاه سوئيچ خودكار، مقام اول استاني جشنواره خوارزمي را كسب كرده است به ايسنا گفت: اين سيستم به صورت دستي در بازار موجود است كه كارآيي آن در برخي موارد محدود است اما نمونه خودكار اين دستگاه مزيت هايي دارد؛ از جمله اين كه مي توان به ازاي هر ميكروكنترولر در آن ۲۵۶ رايانه را به طورهمزمان به يك دستگاه چاپگر وصل كرد.
وي با بيان اين كه درصدد ثبت اختراع اين دستگاه است، مزيت ديگر اين سيستم را امكان تغيير سرعت آن با توجه به سيستم كامپيوترها عنوان كرد.

تازه  هاي علوم پزشكي در گلستان
گرگان _ معاون  آموزشي  دانشگاه  علوم  پزشكي  گلستان  از راه  اندازي  مركز پژوهشي تحقيقات  عفوني  تا آخر امسال  در گرگان  خبر داد.
دكتر عبدالله  عباسي  به  ايرنا گفت : كليه  مشكلات  و موارد مربوط به  بيماريهاي  عفوني  و انگلي توسط پزشكان  متخصص  عفوني  و اساتيد ديگر در اين  مركز بررسي  خواهد شد.
به  گفته  دكتر عباسي ، مركز تحقيقات  عفوني  دومين  مركز تحقيقاتي  پزشكي - علمي است  كه  در استان  گلستان  راه اندازي  مي شود.مركز تحقيقات  گوارش  به عنوان اولين  مركز تحقيقاتي  حدود يكسال  پيش  در گرگان  راه اندازي  شده است .
معاون  آموزشي  دانشگاه  علوم  پزشكي  گلستان  همچنين  از برگزار شدن  آزمون دستياري  پزشكي  در هفته  گذشته  براي  اولين  بار در استان  خبر داد.
پزشكان  عمومي گلستان  براي  گرفتن  تخصص  در اين آزمون شركت كردند.
وي  يادآور شد: تخصص هاي  اطفال ، زنان  و داخلي  از سال  آينده  در دانشگاه علوم  پزشكي  گلستان  راه اندازي  مي شود و پزشكان  عمومي علاقه مند به  فراگيري  اين  تخصص ها در صورت  قبولي  مي توانند در اين  رشته ها تخصص  بگيرند.

زرگران يزدي ۲۹ كيلو طلا به خارج كشور صادر كردند
يزد _ مدير گمرك  استان  يزد گفت : براي  نخستين  بار، ۲۹ كيلوگرم  فلز گرانبهاي  طلا به  ارزش  ۴۰۴ هزار دلار، طي  سال جاري  از اين  استان  به  خارج  كشور صادر شد.
فرود عسگري  در گفت  وگو با ايرنا افزود: اين مقدار طلا توسط طلاسازان  و زرگران  يزدي ، ساخته  و پرداخته  شده  است .به  گفته  او، همچنين  طي  اين  مدت  مقداري  محصول  زعفران  به  ارزش  ۶۸ ميليون دلار از يزد به  خارج  از كشور صادر شد.ديگر كالاهاي  صادراتي  يزد شامل  اكسيد موليبدن ، كاشي ، فروموليبدن ، پسته  و مغزپسته ، تابلوي  برق ، قير، تاير و تيوپ  است.
وي افزود: اين  كالاها به  ۵۵ كشور جهان  ازجمله  ايتاليا ،عراق ، پاكستان ، روسيه ، افغانستان ، انگلستان  و آلمان  صادر شد.

دزفول را به شبكه راه آهن وصل كنيد
دزفول _ نماينده  مردم  دزفول  در مجلس  شوراي  اسلامي گفت : اين  شهر با برخورداري  از امكانات اقتصادي  فراوان ، استعداد لازم  براي  اتصال  به  شبكه  سراسري  راه  آهن  كشور را داراست .
سيداحمد آوايي  در گفت  وگو با ايرنا افزود: جمعيت ۵۰۰ هزار نفري  اين  شهرستان  و نيز حجم  بالاي  محصولات  كشاورزي  توليد منطقه  در كنار كارخانجات  صنعتي  در دست  احداث ، ضرورت  اتصال  شهرستان  دزفول  به  شبكه راه  آهن  كشور را دو چندان  كرده  است .
وي  افزود: با احداث  كارخانجات  بزرگي  چون  كربن  بلك ، سيمان ، خوراك  دام  و نيز صدور مجوز احداث  سيلوي  ۱۰۰ هزار تني  گندم  در دزفول ، براي  حمل  و جابجايي  توليدات  اين  كارخانجات  نياز به  احداث  ايستگاه  باري  خط آهن  در دزفول  است .آوايي  گفت : از وزير راه  و ترابري  ،بررسي  و مكان  يابي  خط راه آهن  به  دزفول  درخواست  شده ، كه  مورد موافقت  قرار گرفته  و اجراي  اين  طرح  در بخش  تحقيقات  و توسعه  راه  آهن  كشور در حال  بررسي  است .وي  افزود: چنانچه  اين  طرح  مورد تأييد قرار گيرد، خط راه  آهن  از سمت شرقي  رودخانه  بالا رود جنوبي  عبور كرده  و ايستگاه  راه آهن  دزفول  در غرب  اين شهر ساخته  خواهد شد.

برگزاري دومين سوگواره خورشيد در مراغه
گروه شهرستان ها: در آستانه اربعين حسيني، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان مراغه، دومين سوگواره خورشيد را برگزار مي كند.
نخستين سوگواره خورشيد نيز سال گذشته برگزار شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.دومين سوگواره خورشيد از هجدهم اسفند به مدت سه روز برگزار و به همت اداره فرهنگ و ارشاد مراغه و با همكاري انجمن نمايش اين شهرستان، در محل تالار صوفي به اجرا درخواهد آمد.
ازجمله بخش هاي سوگواره خورشيد، اجراي نمايش «قافله اشك» به نويسندگي و كارگرداني فريدون ولايي، پرده خواني، شعرخواني و مداحي است.

طرح سفيران خدمت در كاشان به اجرا درمي آيد
كاشان _ خبرنگار همشهري: طرح سفيران خدمت در شهرستان كاشان اجرا خواهد شد.
فرماندار كاشان در نشست شوراي اداري شهرستان گفت: اين طرح در راستاي شعارهاي دولت با عنوان فقرزدايي، عدالت محوري و خدمت بي منت با اعزام اتوبوس حامل مسئولان شهرستان براي خدمت رساني به روستائيان در چهار مرحله اجرا مي شود.
حسينعلي حاجي در ادامه افزود: اين طرح در بخش هاي قمصر، نياسر، برزك و مركزي و با همكاري شهرداران و بخشداران بخش ها و نيز مسئولان محلي و اعضاي شوراهاي اسلامي روستاها براي رفع مشكلات روستائيان به اجرا درخواهد آمد.وي در بخش ديگري از سخنانش از تشكيل ميز «رسيدگي به شكايات مردم» در فرمانداري كاشان خبر داد و گفت: اين ميز بدون تعطيلي در اختيار مردم است و خود نيز شخصا روزهاي دوشنبه به شكايات رسيدگي خواهم كرد.

گشايش نمايشگاه تخصصي «شيريني و شكلات» در اصفهان
اصفهان _ سومين نمايشگاه تخصصي نان، شيريني، شكلات، نوشيدني ها و صنايع وابسته، در اين هفته در محل نمايشگاه هاي بين المللي استان اصفهان گشايش يافت.
۴۵ شركت داخلي در قالب ۶۰ غرفه محصولات خود را در اين نمايشگاه عرضه كرده اند.شركتهاي حاضر در اين نمايشگاه از استانهاي اصفهان، تهران، مازندران، قزوين، كرمانشاه، آذربايجان شرقي و غربي، هرمزگان و خراسان رضوي مي باشند.نمايشگاه نان، شيريني و شكلات و صنايع وابسته در فضايي به مساحت بالغ بر ۲ هزار متر مربع داير شده است.

مطبوعات محلي استان مركزي؛ فرصت ها و چالش ها
007581.jpg
اراك _ وسايل ارتباط جمعي و ازجمله نشريات محلي در راستاي اعلاي فرهنگ در استان ها نقش قابل توجهي دارند.
هم اكنون ي۱۷هفته نامه، ۲روزنامه و بيش از۱۲فصلنامه و ماهنامه  با هدف توسعه ارتباطات و تقويت فرهنگ قومي و محلي در استان مركزي فعاليت مي كنند.
به رغم همه كاستيها، ترديدي نيست كه رسانه ها، مطبوعات و نشريات محلي استان مركزي طي دهه هاي اخير سهم برجسته اي در توسعه و سير تحولات ملي و محلي داشته و نقش تاثيرگذار اين نشريات در عرصه هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، صنعتي و زيست محيطي اين منطقه قابل ارزيابي است.
از آنجا كه كه اولويتها و نيازهاي جوامع در سطوح ملي و محلي يكسان نبوده و در بسياري موارد متفاوت است، مطبوعات و رسانه هاي محلي مي توانند با برجسته سازي نيازها و اولويتهاي ويژه هر منطقه نقش مهمي در حل مشكلات محلي ايفا كنند.
گرچه درخصوص كيفيت و مشكلات نشريات محلي ديدگاهها و نظرهاي متفاوتي وجود دارد اما در باب اهميت اين نشريات نوعي اتفاق نظر به چشم مي خورد.
مديركل فرهنگ و ارشاداسلامي استان مركزي معتقد است: مطبوعات محلي بهترين جايگاه براي تقويت فرهنگ قومي، عرضه توانمنديهاي منطقه اي و تعامل سازنده بين مردم و مسئولان است.
نصرت الله مرادي مي گويد: رسانه هاي محلي با استفاده از ابزار نقد، سهم بسزايي در ايجاد نشاط و پويايي بخش هاي مختلف و اصلاح امور دارند.
وي رقابت سازنده مطبوعات محلي را فرصتي براي اصحاب رسانه استان دانست وگفت: باا رائه عملكرد و فضاي سالم نقادي است كه مطبوعات محلي به بار مي نشيند.
مرادي چالش عمده مطبوعات محلي را ضعف محتوا دانست و گفت: نداشتن شمارگان بالا، خالي كردن عرصه به نفع رسانه هاي سراسري، بي توجهي به نياز مخاطب و استفاده  از نيروهاي كم تجربه، مهمترين عوامل ضعف نشريات محلي است.
 وي افزود: استان مركزي پيشينه درخشاني در تربيت نخبگان فرهنگي دارد و سبقه مطبوعات آن به سال ۱۳۲۶قمري و نشريه اتفاق مي رسد.
او گفت: مطبوعات محلي بايد با مجهزشدن به دانش و ابزار روز، ترميم جايگاه و تقويت بنيه مالي خود به عنوان بازوي قوي مشاوره مسئولان و ركن موثر در پيشبرد اهداف توسعه منطقه اي تبديل شود.
مديرمسئول هفته نامه عطر ياس استان مركزي بر اين باور است كه مطبوعات محلي اين استان در مجموع فروش مناسبي روي پيشخوان دكه ها ندارند.
داود باقري افزود: توسعه در مقوله فرهنگ و اطلاع رساني بحثي زير بنايي است كه اصحاب مطبوعات با نگاه تيزبين و حركت برنامه اي به عنوان يكي از موتورهاي محركه آن محسوب مي شوند.
وي ادامه داد: متوليان فرهنگي و مديران اجرايي در استان بايد با يك برنامه ريزي جامع، مطبوعات محلي را در توسعه  امر خطيراطلاع رساني ياري كنند.
مدير مسئول هفته نامه لاله سرخ نيز گفت: در استان براي انتشار نشريات با مشكلات زيادي روبه رو هستيم كه كمبود نيروي انساني ماهر، نبود امكانات فني و چاپ و كمرنگ بودن فرهنگ مطالعه از جمله آنهاست.
محمد حسن فخرزاده افزود: تغيير نگاه دولت به حوزه فرهنگ وبه كارگيري جدي مطبوعات محلي در ابعاد آموزشي، مالي وحرفه اي از ضروريات امروز حل چالشهاي اين نشريات است.مدير هفته نامه چشم براه نيز معتقد است: اگرمطبوعات محلي به دور از هرگونه هياهو و بازيهاي سياسي در تقويت سطح فرهنگي و دانش مخاطبان خود بكوشند در پيشبرد اهداف خود موفق خواهند بود.
رمضان ياحقي اظهار داشت: خيلي ها فكر مي كنند كه كمبود امكانات فني و نداشتن مخاطب، دليل ضعف مطبوعات است در صورتي كه نبود رقابت سالم و مداوم، عمده ضعف مطبوعات محلي است.
سردبير هفته نامه« نامه امير» معتقد است: مطبوعات استان با توجه به برنامه هاي آموزشي خانه مطبوعات استان مركزي و اداره كل ارشاد نسبت به سالهاي گذشته روند صعودي وكيفي را طي مي كنند اما تا رسيدن به وضعيت مطلوب فاصله دارند.مهدي نيك عهد افزود: مادامي كه رسانه هاي محلي جايگاه خود را ميان مخاطبين شان تثبيت نكنند و آزادانه به درج حقايق همت نگمارند اين مشكلات پابرجا مي مانند.
نماينده مردم اراك و كميجان در مجلس شوراي اسلامي گفت: زماني يك نشريه قادر به قلم زدن آزاد است كه مشكل مالي نداشته باشد و مجبور به تملق گويي يا تبليغ اركان قدرت نشود.
دكتر حسن مرادي افزود: نشريات و در رأس آن مطبوعات محلي بايد آيينه تمام نماي معضلات و مشكلات استان باشد، نه اينكه باگرايش به قطب هاي سياست و قدرت ،صفحات خود را با آگهي يا تبليغ پركنند.وي ادامه داد: همه دست اندركاران استان وبه خصوص متوليان امر فرهنگ و مطبوعات وظيفه دارند زمينه بهبود كمي و كيفي رسانه ها را مهيا كنند.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |