سنگ بناهاي محكم ادبيات عاميانه
بدون شك زندگي ما ايرانيان تا حد زيادي با ادبيات عاميانه پيوند خورده است، زيرا در اين زمينه داراي چنان پشتوانه محكم و ستبري هستيم كه رايحه هاي آنها مستقيم يا غيرمستقيم به جان تك تك ما حلول كرده است.
اين آثار كه معمولاً با زباني بسيار ساده نوشته شده اند باري از معنويت و اصول را با خود يدك مي كشند، يعني عمقي از معني در پشت كلماتي روزمره.
شايد گفتن اين حرف كمي ريشه در تكرار داشته باشد كه ما بايد سررشته هاي فهم كلامي را در لابه لاي چنين آثاري جست وجو كنيم و ادبيات معناگراي مان را در هاله اي از همين اصل دنبال نماييم.
همانگونه كه مي دانيم توجه به اين خشت هاي اوليه بناي ادبيات كشورمان مدتي طولاني در محاق بي توجهي بود و بسياري از اهالي فن سردرگمي ادبيات امروز را حاصل از همين امر مي دانند. آنچه كه امروزه در جامعه ادبي و بازار كتاب ريشه اي از اميدواري دارد اين است كه خوشبختانه رويكردهاي مسئولانه در رفع اين نقيصه به شكلي خيزشي آغاز شده است، يعني اين كه ناشراني فهيم و پژوهشگراني سرد و گرم چشيده بر آن شده اند تا به يكباره همگان را به كنه عظمت ادبيات عاميانه آشنا سازند.
يكي از اين حركات مبتني بر فهم ادراك زمانه از سوي انتشارات ققنوس آغاز شده است ناشري كه مجموعه اي تحت عنوان «مجموعه ادبيات عامه» را روانه بازار كرده است.
مختارنامه
اولين كتابي كه به دست ما رسيده «مختارنامه» است. كتابي كه هر ايراني حتماً در طول عمر خود بارها و بارها نامش را شنيده و بخش هايي از آن را از حفظ است. اين كتاب كه در بيست و چهار باب تنظيم شده يكي از آثار ماندگار ادب عامه ايراني است كه ريشه هايي از قيام سيدالشهدا را با خود دارد.
عطاءالله بن حسام واعظ هروي در مختارنامه ريشه هاي عقيدتي ازلي ابدي د ر ارادت به ائمه اطهار را به خوبي به تصوير كشيده است. او در همان ابتدا چنين گفته است: «بدان كه مختار ابوعبيده ثقفي از جمله مخلصان اهل بيت طاهرين و شيعيان اميرالمومنين(ع) بود.»شيخ ابوجعفر بابويه در كتاب خود اين اخبار را روايت كرده كه روزي حضرت سيد اوصيا جناب علي مرتضي در كوچه هاي مدينه مي گذشت، جمعي از كودكان باهم بازي مي كردند، مختار در ميان ايشان بود و بر ميان سر گيسوئي داشت.
اميرالمومنين فرمود كه اين پسر كيست؟ عرض كردند پسر ابوعبيده. او را بخواند و به زانوي خود نشانيد و دست مرحمت به روي او مي ماليد و مي فرمود:« اي پسر من، كي باشد تو خون ما را از اعادي ما بازخواهي...؟» در همين چند سطر آغازين خواننده در تعليقي از حس داستاني فرو مي رود، به گونه اي كه ديگر نمي تواند دست از خواندن بقيه كتاب بردارد.
اين كتاب كه با ورود مسلم ابن عقيل به كوفه آغاز مي شود يكي از قابل اعتناترين آثار به جامانده است كه حس اعتماد خواننده به وقايع پديدآمدن واقعه عاشورا را جلب كرده است.
آنچه كه در اين كتاب بيشتر از هر مسأله ديگر با ذهن خواننده همساني پيدا مي كند ارادت ذاتي مختار به حضرت سيدالشهدا عليه السلام است، يعني همان حسي كه در تمام ما وجود دارد.
حسين كرد شبستري
از مجموعه ادبيات عامه اتتشارات ققنوس يكي ديگر از كتاب هايي كه بعد از ساليان دراز مجدداً وارد بازار شده است داستان حسين كرد شبستري است. اين داستان كه به لحاظ ماندگاري و اصالت يكي از بهترين آثار به جامانده فارسي است حالا ديگر جزئي از ضرب المثل هاي فارسي است.
حسين كرد شبستري از آن زمره كتاب هايي است كه با توجه به بن بست شيوه هاي داستان نويسي و درافتادن به مخمصه تكرار بايد يك بار ديگر با دقت فراوان خوانده شود.
اين كتاب را مي توان به عنوان كتاب باليني هر ايراني در اعصار گذشته عنوان كرد، كتابي كه حتي در ميان عامي ترين افراد هم شناخته شده است. شيوه نوشتاري اين كتاب و دارا بودن تمامي خصلت هاي داستاني يكي از مزيت هاست كه راز ماندگاري اش را رقم زده است.
همان گونه كه مي دانيم و در مقدمه ناشر هم آمده است داستان هاي عاميانه فارسي گنجينه هايي از مضمون، تمثيل، ضرب المثل ها و آداب و رسوم فارسي زبانان به شمار مي روند.
توجه به چنين گنجينه هايي، در اصل، پاسداشت فرهنگ و ادب كهن سرزميني است به وسعت زبان فارسي و چه بسيار كسان كه با خواندن اين داستان ها با كتاب پيوندي هميشگي يافته اند، زيرا اين داستان ها كه اغلب روايت پهلواني و مردانگي و عشقند، با نثري شيرين و پرطمطراق، با افسانه سازي و خيال پردازي، خواننده را بر سر شوق مي آورند و به خواندن ترغيبش مي كنند.
راز ماندگاري اين چنين آثاري در شيوه نوشتاري آنهاست، يعني آنچه كه خوانندگان در اعصار گذشته خوانده اند و به سبب جذب بيش از حد به شكل سينه به سينه به ديگران منتقل كرده اند.
حسين كرد شبستري از آن جمله كتاب هايي است كه گويي با كلام نقاشي شده است، يعني سير حوادث اين اثر به گونه ايست كه خواننده به جاي سروكارداشتن با كلمات به عمق خيال فرو مي رود.خواننده در اين اثر تمام قضايا را مي بيند، يعني شدت فضاسازي به گونه ايست كه ناخودآگاه او را با تصاويري زنده رو در رو مي كند. اين اثر كه يكي از افتخارات ادبيات عاميانه به جامانده است حالا ديگر از مرزهاي ايران بيرون رفته و در اغلب كشورهاي آسياي ميانه و ديگر كشورها طرفداراني پروپاقرص پيدا كرده است.
آغازي كه اين كتاب از آن برخوردار است آغازي است براي دعوت حرفه اي به خواندن، يعني حس افسانه سازي ذهن خواننده را تحريك مي كند. يكي ديگر از محاسن اين كتاب سروكار داشتن با تمام حس هاي انساني است، يعني هم براي شنيدن مناسب است، هم براي خواندن و هم به لحاظ ايجاد حس هاي تصوير ذهني.
براي دوستاني كه مي خواهند براي اولين بار با اين كتاب آشنا شوند چند سطر آغازين را تقديم مي كنيم: «اما راويان اخبار و ناقلان آثار و طوطيان شكرشكن شيرين گفتار و نغمه سرايان خيل شاخسار، بعد از ثناي آفريدگار، از راه دشواري، بدين گونه كه روايت كرده اند كه در عهد شاه عباس جنت مكان، فرزند زاده اسدالله الغالب علي ابن ابيطالب، مسيح دكمه بند تبريزي، پسر بهزاد خان دست پرورده بداغخان پرچولي، در شهر بلخ كوسه خضرخان و اقلان را به آتش كشت و چنان آتشي روشن نمود كه چشم خورشيد را تيره و تار كرد...»