پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۴
نگاهي به نمايشگاه «آيه هاي حضور» در فرهنگسراي بهمن
باز گشت به هويت
002235.jpg
ائلدار محمدزاده صديق
نمايشگاه دستاوردهاي فرهنگي - هنري «آيه هاي حضور» از روز پنج شنبه ۱۱ اسفند ماه به مدت يك هفته در فرهنگسراي بهمن داير شد. اين نمايشگاه با هدف معرفي دستاوردها و ظرفيت هاي فرهنگي، هنري و اجتماعي مراكز منطقه جنوب سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران و همچنين نيازسنجي از اهالي منطقه براي ايجاد و اجراي برنامه هاي فرهنگي در سال آينده برگزار شده بود.
جلال اسعدي، مسئول اين نمايشگاه و مدير روابط عمومي مراكز منطقه جنوب سازمان فرهنگي - هنري در اين باره مي گويد: «نمايشگاه آيه هاي حضور شامل ۲۸ غرفه، متشكل از فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ، كتابخانه ها، نگارخانه ها و ساير مراكز فرهنگي - هنري مناطق پنجگانه شهرداري (،۲۰ ،۱۹ ،۱۷ ،۱۶ ۱۱) است. فرهنگسراي بهمن، اقوام، انقلاب، ولا، ورزش و خانه هاي فرهنگ خزانه، كوشا، قلم، حر، شيخ هادي، ابوسعيد، سلمان فارسي، تلاش، ميعاد، مجتمع فرهنگي فجر و بعثت، كتابخانه هاي شيخ صدوق، كليني و خانه هاي فرهنگ مشاركتي از جمله شركت كنندگان در اين نمايشگاه هستند» .
وي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را تجلي زحمات و تلاش هاي همكاران مراكز سازمان فرهنگي - هنري منطقه جنوب دانست كه به منظور اخذ ايده هاي شهروندان و ترسيم روند فعاليت هاي سال آينده و لحاظ كردن نظريات و درخواست ها و نيازهاي مردم اين مناطق گردهم آمده اند.
جلال اسعدي درباره نظرسنجي و نيازسنجي از مردم قبل از اجراي هر گونه برنامه فرهنگي - هنري گفت: «توجه به نظريات مردم در ارائه فعاليت ها و طرح هاي سال آينده مفيد است و ترسيم كننده راه ما خواهد بود. در اين ارتباط فرم هاي نظرسنجي در ايام برگزاري نمايشگاه توسط بازديدكنندگان تكميل شد كه پس از تجزيه و تحليل در طراحي و اجراي برنامه هاي سال آينده هر يك از مراكز، مدنظر قرار خواهد گرفت.برگزاري چنين نمايشگاهي براي شناخت ظرفيت ها و برنامه ريزي فرهنگي، هنري، اجتماعي براي مردم منطقه قبل از آغاز فصل اوقات فراغت و در آستانه سال جديد، بهانه اي شد تا به سراغ مديركل هماهنگي و برنامه ريزي مراكز منطقه جنوب سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران رفته و شنواي ديدگاه هاي فرهنگي او باشيم. حاصل گفت وگوي ما با سعيد ماركلائي را از نظر بگذرانيد.

* براي شروع بحث، درباره برنامه هاي سازمان فرهنگي- هنري در منطقه جنوب تهران توضيح دهيد؟
- راهبرد اصلي سازمان در سال ۸۵ نگاه مبتني بر رفع نيازهاي محلات و احياي هويت مخاطبان محلي است. در واقع ما داريم در قالب هاي جذاب و نو با حفظ كرامت انساني و پيرايش مولفه هاي منفي موجود در بحث محله گرايي، نسبت به بازآفريني سنت هاي زيبا و ماندگار فرهنگ محله اقدام مي كنيم. اين برنامه كه از فروردين ۸۵ آغاز خواهد شد، شامل شناسايي و معرفي نخبگان محلات بزرگ منطقه و تقدير از ايشان و شكل گيري شوراي فرهنگي- فكري مناطق و... خواهد بود. از سوي ديگر با توجه به وجود و كثرت مناطق حاشيه نشين در اغلب مناطق جنوبي تهران و حضور ملموس معضلات فرهنگي در اين نقاط، راه اندازي دفتر امور فرهنگي اين مناطق در دستور كار قرار گرفته كه اميد است به زودي همه نهادهاي اجتماعي- فرهنگي به انجامي نيك ختم شود.
* آيا چارچوب خاصي براي طراحي و برنامه سازي در سال ۸۵ تدوين شده است، توضيح دهيد؟
- بله، طراحي و برنامه سازي ها در سال ۸۵ بر اساس ۱۰ محور اصلي تدوين و ارائه شده كه برخي از آنها شامل اين موارد است: نگاه محله گرايانه؛ هر مركز فرهنگي به نوعي مدير وضعيت فرهنگي پيرامون محله شهري خود است، پذيرفتني نيست كه در نزديكي يا همسايگي يك مركز فرهنگي ناهنجاري هاي بارز فرهنگي، اجتماعي نمود پيدا كند. محله گرايي داراي دو مولفه« انس با محله »و «تعامل با نهادهاي محلي»است. انس با محله، به معناي اعتمادسازي و ورود به زندگي و روابط اجتماعي يك محله است و تعامل با نهادهاي محلي به معناي مشاركت هاي مالي يا به دوش كشيدن وظايف ساير نهادها نيست، بلكه هر نهادي يك كاركرد اجتماعي و فرهنگي و هنري دارد و تعامل نهادهاي محلي به معني بهره گيري از ظرفيت ها و منابع مشترك براي مديريت فرهنگي يك محله است.
ارتقا و بهبود فرهنگ شهري: وظيفه اصلي ما در سازمان فرهنگي- هنري حركت به سوي بهبود فرهنگ شهري است. فرهنگ شهري يا شهروندي تنها فرهنگ ترافيك يا جمع آوري زباله نيست، بلكه هر نوع رفتار شهري در تمامي حوزه ها را شامل مي شود. به عبارتي در طراحي برنامه ها بايد تبيين اجتماعي و تاثير آن در فرهنگ شهري همواره مراعات شود.
توسعه اخلاق: همه اذعان و باور داريم كه نمي توانيم تهران را شهري اخلاقي نماييم. بداخلاقي ها، كم تحملي ها، اضطراب ها و تنش ها، مهمترين عوامل در كاهش سطح زندگي مناسب شهري در تهران است. دعوت مردم به رعايت اخلاقيات فردي و اجتماعي، چون مهرباني، صداقت، مدارا، تعاون، ايثار در قالب هاي متنوع فرهنگي و هنري اولويت هاي اصلي برنامه سازي است. شهري مي تواند شهر فرهنگي باشد كه در آن اخلاق، توسعه پيدا كرده باشد.
رعايت عدالت فرهنگي: عدالت فرهنگي به آن معنا نيست كه شهروندان تهراني از امكانات يكسان فرهنگي برخوردار باشند، بلكه بدان معناست كه مردم هر محله اي با توجه به شرايط اجتماعي فرهنگي و اقتصادي خود خدمات متناسب فرهنگي را دريافت كنند. مولفه اصلي برقراري عدالت فرهنگي براساس نگاه محله محورانه شناخت نياز محله اي است. بر همين اساس و با لحاظ ديدگاه شهروند مداري در هر برنامه بايد نياز حقيقي مردم در محله در نظر گرفته شود.
گسترش نشاط اجتماعي: تهران شهري خسته و پرتنش است و بازگرداندن شادابي اجتماعي در آن از اولويت هاي فرهنگ شهري است.
بازگشت به هويت: توسعه تهران، تاثير منفي بر حفظ هويت آن گذاشته است، نگاه هويت گرايانه در تمام شئون شهري و تلاش براي بازسازي هويت فرهنگي و اجتماعي تهران بايد در ارائه برنامه ها سيطره داشته باشد. نوآوري، خلاقيت و طراحي فرهنگي با دوري از كليشه پردازي: كليشه اي شدن، بزرگترين آفت براي يك فرآيند و برنامه فرهنگي است. اين آفت ستاد و مراكز سازمان را سخت تهديد مي كند. هنگامي كه طراحي برنامه اي در حد رجوع بايگاني طرح هاي سال گذشته خلاصه شود و در انتخاب موضوع و گزينش روش، تنها كليشه ها جابه جا شوند، ركود فرهنگي حاكم مي شود، توجه به فراگيري كمي، مشاركت هدفدار مردمي و توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر نيز ديگر چارچوب هاي طراحي شده در برنامه سازي سال ۸۵ است.
* تعيين چارچوب، برنامه سازي ها و ايجاد و اجراي مواردي كه نام برديد، براساس كدامين نيازها بوده است، آيا از قبل نيازسنجي از مردم صورت گرفته است؟
- ما يك سازمان با قدمت ۳ يا ۴ دهه نيستيم كه ادعا كنيم به صورت مدون و ملي يك پروسه سازمان طولاني را از يك نقطه مشخص حركت كرده و حالا در جايي روشن تر حضور داريم، از عمر سازمان فرهنگي- هنري حدود ۹ سال مي گذرد كه چند سالي هم مسائل و مشكلات خاص خود را داشته است. حضور حداقل ۴ رئيس سازمان طي اين ۹ سال با تنوع ديدگاه ها كه بعضاً متضاد هم نيز بوده اند مشكل مهمي است كه ما داريم، اما در دوره جديد رئيس سازمان فرهنگي- هنري استفاده از تجربيات بكر و مفيد همه همكاران قبلي و رايزني با مسئولان اسبق حتي در حد بالاترين رده ها را به منظور تركيب بندي جديد و هدف گذاري مطابق با نياز همشهريان مورد توجه قرار داده و اين چند ماه اخير شناسايي نيروهاي خبره از بطن سازمان و اعتماد به ايشان، در اولويت برنامه ها قرار گرفته است كه با تكميل فرآيند تا پايان سال جاري شاهد آن خواهيم بود. دفتر مطالعات راهبردي سازمان بيش از ۳۸۰ تحقيق از نيازهاي مخاطبان و راهكارهاي مقابله با آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي را به انجام رسانده كه تقريباً محتواي اكثر آنها به روز است و همكاري متقابل سازمان با ساير نهادها (ناجا، صدا و سيما، حوزه هنري، دانشگاه ها، سازمان تبليغات اسلامي و...) براي هماوايي و همدلي بيشتر در پيشبرد فعاليت هاي فرهنگي، روزبه روز نمود بيشتري مي يابد.
* جنابعالي نقش تشكل هاي مردمي و NGOها را در پيشبرد اهداف فرهنگي تا چه حد موثر مي دانيد، در مركز تحت مديريت شما چند تشكل مردمي فعال است، آيا حمايت خاصي از آنها صورت مي گيرد؟
- خيلي زياد! وقتي كه همه نگاه سازمان فرهنگي- هنري براساس نيازهاي مردم و محلات پايه ريزي مي شود، شما نمي توانيد _ و حق هم نداريد- كه خود به خود برنامه ريزي و اجراي آن را به دست بگيريد، زيرا مشاركت آنها مكمل اصلي و ضامن توفيق فرآيند اثرگذاري يك برنامه است... مصاديق عيني اين رويكرد، انجام حدود ۹۰درصد برنامه در بيش از ۱۵ مركز فعال منطقه جنوب است كه همگي با مشاركت تشكل هاي مردمي و بدون هزينه در طول ماه هاي شهريور به انجام رسيده و ما صرفاً برقراركننده و بسترساز اين برنامه ها بوده ايم و مردم اعم از جوانان، بانوان، بسيجيان عزيز و... خود وارد عرصه شدند و به مناسب هاي گوناگون از فضا، امكانات و توان ما براي بزرگداشت ايام الله بهره گرفتند.
شايد جالب باشد به اين نكته اشاره كنم كه اتفاقاً همين برنامه هاي مشاركتي از بهره وري بالايي برخوردار بودند و از برنامه هايي كه هزينه بيشتري به لحاظ مالي متقبل شده، اما نقش مردم و تشكل ها را كمتر لحاظ كرديم مثمرثمرتر بودند. در نگاه جديدي كه بر سازمان فرهنگي- هنري حاكم شده، محله به مشابه يك سيستم زنده و هسته اصلي همه برنامه ها، راهبردها، نيازسنجي ها و خلاصه مركز ثقل فعاليت هاي فرهنگي- اجتماعي مطرح بوده و اعتقاد ما اين است كه مراكز سازمان، نقش جذب و هدايت پتانسيل محلات را به سمت اهداف عاليه فرهنگي نظام برعهده دارند. در اين استراتژي كه امتحان خود را در برخي از محلات به خوبي پس داده است، مشاركت فعال هدفمند مردم حرف اصلي را در اجراي برنامه هاي فرهنگي مي زند.
* با توجه به اينكه بزرگترين فرهنگسراي كشور، فرهنگسراي بهمن در جنوب شهر واقع شده است، به نظر مي رسد اين فرهنگسرا با يك ركود برنامه ريزي همراه است، آيا مي توان علت اين موضوع را در مواردي همانند نبود بودجه يا مناسب نبودن فصل سال براي اجراي برنامه هاي فوق برنامه دانست؟
- فرهنگسراي بهمن به عنوان فرزندي كه زودتر از پدر- سازمان فرهنگي هنري- پا به عرصه فرهنگي پايتخت و حتي منطقه خاورميانه گذاشته، نقشي فراتر از يك مركز فرهنگي در جنوب تهران يا پايتخت را برعهده داشته است و بايستي به عنوان نمادهاي بين المللي از مركزي جامع و فراگير به آن نگاه كرد. من انتقاد شما را درباره ركود اين مركز مي پذيرم، اما با چشم انداز روشن از فعاليت هاي پيگير و مداوم براساس آينده، نويد مي دهم كه ان شاءا... به زودي و از روزهاي پاياني فروردين ماه سال ۸۵ آغاز و به اوج خواهد رسيد. فرازها و فرودهاي اين مركز در طول ۱۴ سال حيات فرهنگي، بيانگر فقدان نوعي نگاه ثابت و استوار بر مديريت آن بوده است، تغيير زود هنگام مديران (۸ مدير طي ۱۴ سال) استقلال گاه وبيگاه اين مركز در برخي از اين دوره ها، فقدان نيروي كارشناس، عدم پشتيباني مناسب از امكانات و فضاهاي اين مجموعه بزرگ، تغيير نام ناموفق آن از بهمن به ورزش طي ۳ سال گذشته و... همگي از جمله مواردي هستند كه بايستي در احياي هويت دوباره بهمن مدنظر قرار گيرند.
002232.jpg
* درباره كتابخانه هاي سازمان فرهنگي- هنري در اين منطقه هم توضيح بدهيد. جهت گسترش فضاهاي مطالعه و همراهي در نهضت كتاب و كتابخواني چه كارهايي صورت پذيرفته است؟
- تصور همه مخاطبان مراكز واجد كتابخانه آن است كه بهره وري قرائت خانه از يك سو و مجموعه تسهيلاتي كه براي ارايه فرهنگ مكتوب در نظر گرفته شده است از سوي ديگر، رضايت نسبي همشهريان به ويژه جوانان را برآورد كرده و مشكل اصلي، كمبود فضا براي مطالعه است كه رابطه مستقيمي با آپارتمان نشيني و افزايش جمعيت و كوچك تر شدن مساحت خانه هاي مسكوني دارد. نظرسنجي هاي ما نشان مي دهد كه بهره گيران از خدمات كتابخانه ها ، از تعدد نسخ و عناوين كتاب ها رضايت داشته، اما از كمبود حجم قرائت خانه ها ناراضي اند.
طي ۳ ماه اخير ۲ فضاي نسبتاً خوب براي راه اندازي كتابخانه هاي جديد در نظر گرفته شده است كه به زودي شاهد افتتاح كتابخانه مجتمع علوم و فنون واقع در منطقه پر تراكم ۱۳ آبان شهر ري خواهيم بود. از طرف ديگر برگزاري مسابقات كتابخواني را مي توان به عنوان يكي از برنامه هاي جذاب و اثر بخش مطرح كرد كه طي سال جاري بيش از ۴۰مسابقه از طرف ۳۰ مركز منطقه به انجام رسيده و حدود ۸هزار نفر در آن شركت نموده اند.
* مطمئناً يكي از برنامه هاي سازمان فرهنگي- هنري ايجاد و نهادينه سازي فرهنگ و آموزش شهروندي است، جهت اين مهم در خانه هاي فرهنگ و فرهنگسراها چه كارهايي صورت مي پذيرد؟
- آموزش فرهنگ شهروندي در قالب هاي جذاب و اثرگذار در مراكز سازمان پيگيري مي شود كه در منطقه جنوب به دليل بافت مهاجرپذيري آن و تنوع قوميت ها از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. برگزاري كارگاه هاي آموزش، مؤلفه هاي شهروندي- آپارتمان نشيني، توانمندسازي سالمندان، فرهنگ ترافيك، حفظ محيط زيست و...- به طور مرتب در مركز ما پيگيري مي شود كه شاهد استقبال مهم و مشاركت خوب نهادها و تشكل ها در برپايي آن هستيم. راهبرد شهرداري تهران در دوره مديريتي جديدي بر مبناي شهروند مداري تعيين شده و تحقق آن نيازمند عزمي جدي، برنامه ريزي هدفمند و طولاني و فرهنگ سازي است.
* جهت برخورد با تهاجم فرهنگي با شيوه فرهنگ پروري، ضمن الهام از آداب و رسوم اسلامي و ايراني، آيا از طريق مراكز فرهنگي امكان پذير است؟
- سازمان فرهنگي- هنري از بدو تاسيس تاكنون، پايه گذار حركت هاي اصيل و بنياديني در جهت توسعه فرهنگ اصيل اسلامي و ديني بوده و دوره جديد هم حركت در بستر ارزش هاي منبعث از شرع مقدس سرلوحه كارها و برنامه ها بوده است.
نكته ظريف آن است كه دشمن، بسيار جذاب و هدفمند در حال حمله به ارزش ها و اعتقادات است، هنوز هم در بند تكرار قالب هاي گذشته اند، در حالي كه برخورد جدي با تهاجم فرهنگي كه درون را نشانه رفته، مستلزم شناخت واقعي پتانسيل عظيم نهفته در دين و نيازسنجي از مخاطبان و انتقال مولفه ها و شاخص هاي شرع مقدس طي يك برنامه  زمانبندي شده است كه كمتر با تغيير مديريت ها تحول مي يابد.
ما در منطقه جنوب كه از بار ارزشي فوق العاده اي هم برخوردار است و شاهد حضور خانواده هاي محترم ايثارگر به تعداد فراواني هستيم، تكليفي برعهده داريم و در سال ۸۵ به حول و قوه الهي برنامه هاي نو و جذاب را مردمي كرده ايم كه ارايه الگو به جوانان از طريق شناسايي فرهيختگان دين باور در رأس برنامه هاست تا شهروندان عزيز افتخار به اين اسوه ها و باليدن را به اتكاي نيرو و نگاه خويش تجربه كنند.
كارگاه آشنايي با اهل بيت(ع) در ۱۲۰ برنامه مستقل ارايه خواهد شد، نمونه موفق ، به كارگيري هنر متعهد جهت شناسايي ابعاد پنهان زندگي و سيره معصومان(ع) است كه از همه روش هاي هنري براي جذب مخاطب و انتقال پيام بهره مي گيرد.
* كلان شهر تهران از انسان هاي گوناگون با آداب و رسوم گوناگون تشكيل شده است، رجوع به فرهنگ سنتي و مردمي و احيا و زنده نگه داشتن آن ها كه متشكل از زبان ها و گويش هاي مختلف است مي تواند يكي از شاخه هاي مهم برنامه ريزي فرهنگي باشد. در اين باره چه نظري داريد؟
- همان طور كه ما ميزبان اقوام مختلف هستيم، پايگاهي نيز براي ساماندهي فرهنگ و هنر اقوام ايراني داريم. فرهنگسراي اقوام كه در منطقه بهاران واقع شده است، تاكنون برنامه هاي متنوعي را براي شناساندن آداب و رسوم قوميت هاي ايراني اجرا كرده است كه از آن جمله همايش هاي پژوهشي، كارگاه هاي آموزشي، اجراي كنسرت و...است.
تصور ما آن است كه هنوز جاي كار بسياري براي كشف راز و رمزهاي زيبا و درس آموز اقوام ايراني وجود دارد كه ان شاءا... به زودي شاهد تحقق آن خواهيم بود.
* با توجه به نزديك شدن به اوقات فراغت و آغاز تعطيلات قشر عظيمي از جامعه، شامل دانش آموزان، دانشجويان، معلمان و مربيان جهت غني سازي اين اوقات و براي استفاده افراد با سلايق و اميال متفاوت فرهنگي چه برنامه هايي را در دست اجرا داريد؟
- برنامه هاي تابستان آينده تحت عنوان مديريت اوقات فراغت به صورت بسته برنامه در حال طراحي و برنامه ريزي است و هدف اصلي ما اين است كه يك مخاطب خاص بتواند طي يك پروسه زماني از تمام برنامه هاي متعدد فرهنگي- هنري در مراكز اين منطقه به شكل مطلوب و با هدايت استفاده كند كه در فرصتي مناسب در اين باره توضيح خواهم داد.
***
در حاشيه نمايشگاه به سراغ مسئولين غرفه هاي حاضر در نمايشگاه رفتيم تا با دستاوردها و برنامه هاي فرهنگي آن ها آشنا شويم.
هاشم گرجي مسئول غرفه فرهنگسراي بهمن در معرفي بزرگترين غرفه اين نمايشگاه گفت: اين غرفه از واحدهاي ورزش، آموزش، كانون نابينايان، علوم اجتماعي، بانوان و دختران، كانون قرآن و كتابخانه تشكيل شده است كه هريك دستاوردها و فعاليت هاي خود را در معرض نمايش گذاشته اندو هدف، آشناسازي مردم منطقه با فعاليت ها و برنامه هاي فرهنگسرا و همچنين آشنايي با خواسته ها و نيازهاي فرهنگي آنان جهت اجراي هرچه بهتر برنامه هاست.
وي نيازسنجي و نظرسنجي از مخاطبين قبل از اجراي برنامه ها را بسيار مهم دانست و ادامه داد: نبايد از كنار چنين نمايشگاه هايي به سادگي بگذريم، بلكه بايد ببينيم تا نمايشگاه بعدي آيا توانسته ايم به گفته هاي خود عمل كنيم و در اين مدت چه برنامه هاي فرهنگي را اجرا كرده و چه دستاوردهايي داشته ايم. گرجي آگاه سازي شهروندان از برنامه هاي فرهنگي را مهم ارزيابي كرد و عدم تبليغات مناسب را دليلي بر نبود استقبال از برنامه ها دانست. وي پرورش نيافتن برنامه ها قبل از اجرا را دليلي ديگر بر ضعف اجرا در برنامه هاي فرهنگي دانست.
قمر نوري زاده، مدير خانه فرهنگ سلمان فارسي فعاليت هاي انجام شده اين خانه فرهنگ را در دو بخش آموزشي و فرهنگي- هنري دانست و گفت: بخش اول شامل هنرهاي تجسمي، هنرهاي دستي، تزئيني، هنرهاي موسيقي، آموزش ويژه كودكان، علوم قرآني، زبان انگليسي و كامپيوتر است و بخش ديگر فعاليت ها نيز شامل فعاليت هاي فرهنگي- هنري خانه فرهنگ محله هاست كه در اين بخش توليدات فرهنگي بچه ها بعد از آموزش در معرض نمايش گذاشته مي شود. بخش فرهنگي هنري نيز از ۵ مقوله مذهبي، علمي، فرهنگي، اجتماعي و هنري تشكيل شده است. نوري زاده درباره برنامه هاي اجرا شده اين خانه فرهنگ در سال ۱۳۸۴ گفت: اين برنامه ها در ۵ مضمون اجتماعي، ترافيك، آپارتمان نشيني، باز يافت، مديريت زباله شهري و همچنين محيط زيست عاري از آلودگي انجام گرفته است. در اين رابطه چندين كتابچه ساده نيز چاپ و در بين اهالي محل پخش شده است.
حسن مرزبان مدير مجموعه فرهنگي - هنري بعثت نيز برگزاري چنين نمايشگاهي را جهت ارزيابي آنچه كه انجام داده و آنچه كه بايد انجام دهند بسيار مساعد دانست و گفت: جنوب تهران سرشار از ناهنجاري هاست و ما بايد فضايي را براي اين قشر محروم ايجاد كنيم تا از اين نعمت بي بهره نباشند و فضاسازي لازم براي برخورداري هاي فرهنگي- اجتماعي و برطرف شدن معضلات اجتماعي براي مردم اين نواحي صورت پذيرد.
ما نيز اميدواريم برگزاري چنين نمايشگاهي مسبب آن شود تا برنامه هاي فرهنگي، هنري و اجتماعي، براساس نياز و نظر مردم و با حضور آن ها برگزار شود.

خبر
مدير اجرايي اتحاديه هتلداران استان تهران:
تعطيلات نامناسب، هزينه سفر را
گران و خدمات را به قهقرا كشيده است
002238.jpg
حميد دهقان: هر سال با فرارسيدن تعطيلات نوروز و تابستان و اوج سفرهاي مردم به مناطقي كه آب و هواي دلپذيري دارند، موضوع اقامتگاه و هتلها و ميهمانسراها به عنوان مشكلي از دو سوي؛ از طرف هتلداران و مسافران رخ مي نمايد.
اقامتگاه هاي محدود با امكانات نه چندان فراوان، مديران هتلها ، رستورانها و كاركنان آنها را باكمبودهاي بي شماري روبه رو مي سازد و مسافران نيز به علت عدم برخورداري از اقامتگاه مناسب و پذيرايي هاي گاهي ناخوشايند پرسنل با هزينه هاي زيادتر چه بسا خاطرات خوشي از سفر خود نداشته باشند. در اين ميان، ارتباط ميان جهانگردان و هتلداران و آژانسهاي مسافرتي كه از خارج تور مي آورند مسائل مربوط به خود را دارند كه گاهي موجب مي شود اين دو صنف در تنگناهاي طاقت فرسايي قرار بگيرند.
رجبعلي خسروآبادي، مدير اجرايي اتحاديه هتلداران استان تهران كه مدتي در سمت معاونت سازمان ايرانگردي و جهانگردي از نزديك با موضوع هتلها و آژانسها آشنايي داشته در گفت وگو با همشهري ديدگاه هاي خود را در مورد مشكلات موجود گردشگري و هتلداري بيان كرده است.
خسروآبادي، با تقسيم وضع موجود هتلداري به دو رسته با مسافران متفاوت، مي گويد: هتلهايي ازجهانگردي پذيرايي مي كنند و درواقع هتلهاي توريست پذير ناميده مي شوند و هتلهايي هم مشتريان و مسافران داخلي دارند كه برخي از آنها امكان توريست پذيري را هم دارند، ولي در حال حاضر پذيرايي از حدود ۴۰ ميليون مسافر داخلي در طول سال را به عهده دارند و بيشتر به سوي سرويس دادن به مسافران داخلي سوق داده شده اند.
وي افزود: مشكل عمده هتلهايي كه بيشتر مشتريان آنها را مسافران داخلي تشكيل مي دهند، عدم تناسب در مورد سفرهاي داخلي است. دربعضي مواقع به علت زيادي مسافر، امكان ارائه خدمت مناسب وجود ندارد كه اين امر در ايام تعطيلات نوروز تبلور پيدا مي كند و در زماني غير از تعطيلات نوروز و تابستان به ميزان ظرفيت هتلها مسافر نيست كه از آنان پذيرايي شود.
به گفته خسروآبادي، در اكثر كشورهاي دنيا با تدوين برنامه هايي سفرها را به نحوي انتخاب كرده اند كه با نزديك  ساختن زمان سفرها، هم از سرمايه گذاري در بخش هتلها به خوبي بهره برداري مي شود و هم مسافران از خدمات مناسبي استفاده مي كنند. متاسفانه دركشور ما سفر در زماني كوتاه و پرتقاضا و خالي ماندن تخت هاي هتلها در مدت زمان بيشتر، از طرفي صنعت هتلداري را با بحران روبه رو ساخته و از سوي ديگر مسافران ايام پر تقاضا با گراني هزينه ها و خدمات نامناسب مواجه مي شوند. در حال حاضر حتي در شهرستان مشهد كه بيشترين مسافر را دارد، متوسط اشتغال هتلها در سال، ۴۲ درصد شده كه مسلماً براي سرمايه گذاران در رشته هلتداري توجيه اقتصادي ندارد.
خسروآبادي راه حل خارج شدن از اين بحران را اين چنين بيان مي كند: از چند سال پيش اقداماتي در مجلس شوراي اسلامي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و ميراث فرهنگي و گردشگري براي سامان دادن به تعطيلات شروع شد و در برنامه توسعه چهارم با هدف گسترش گردشگري بررسي تعطيلات رسمي كشور مورد توجه قرار گرفته است. چنانچه اين تلاشها به نتيجه برسد سفرهاي انبوه در ايام عيد به اصفهان و شيراز و مشهد در تابستان به مناطق شمال و كنار دريا تغيير مي يابد و جذابيت هاي مناطق گرمسيري مانند بوشهر، بندرعباس، اهواز، آبادان، چابهار، كيش و قشم در فصل زمستان پذيراي مردم تهران و ساير نقاط كشور خواهد بود.
وي افزود: موضوع مهم ديگر اختصاص بن سفر به كارمندان دولت است كه براساس آن، كارمندان و خانواده  آنان به جاي پرداخت صددرصد هزينه سفر، ۴۰درصد پرداخت مي كنند، يارانه دولت ۲۵ درصد و براي بخش خصوصي نيز ۳۵ درصد منظور شده است. مسلماً با عملياتي شدن اين طرح بيش از ۲ميليون كارمند دولت با افراد خانواده خود به ۱۰ ميليون نفر و شايد به ۱۵ ميليون نفر هم برسد. سفر چنين جمعي در زمانهاي كم تقاضا، هم گردش كار هتلها را رونق مي بخشد و هم كارمندان و افراد خانواده آنان با استفاده از تسهيلات قادر خواهند بود سفر كنند.
خسروآبادي خاطرنشان ساخت در صورت تقسيم بندي صحيح زمان سفر از فشارهايي كه در تعطيلات نوروز و تابستان به سازمانهايي از قبيل بهداشت و شهرداري و نيروي انتظامي وارد مي شود  نيز كاسته خواهد شد.
وي در مورد چاره جويي براي جبران خسارت آژانس هايي كه تورهاي آنان در روزهاي اخير باطل شده است، گفت: با توجه به اين كه در جهت بازاريابي و جذب مسافر مديران آژانسها تا عقد قرارداد هزينه هاي زيادي را متحمل شده اند، بجاست كه خسارات آنان از سوي ارگانها و سازمانهاي مرتبط جبران شود. بديهي است ياري رساندن به اين صنف بيش از كمك رساني به آسيب ديدگان سبزي كار اهميت دارد.
خسرو آبادي اظهار داشت: اختصاص جوايز صادراتي براي واردكنندگان تور از كشورهاي خارجي، شركت دادن آژانسهاي فعال در نمايشگاه هاي بين المللي و معرفي جاذبه هاي كشور در رسانه هاي كشورهاي خارجي در شرايط فعلي گامهاي موثري است كه براي تحقق هدفهاي مربوط به گسترش صنعت جهانگردي ضرورت دارد.

مرور
ده راهكار عملياتي براي ارزشيابي معلمان توسط مديران
002241.jpg
مهشيد باستاني پور مقدم
۱- عملكرد هر معلم را در فواصل زماني معين و به طور مستمر مورد بررسي  قرار دهيد.
فشار فعاليت هاي روزانه و حجم و تراكم كاري در مدرسه، غالباً باعث مي شود كه اجراي برنامه بررسي عملكرد سالانه در نظر بسياري از مديران با اولويت كم جلوه كند، در صورتي كه ارزشيابي عملكرد يكي از وظايف اصلي مديران است. اگر كار ارزشيابي به صورت مستمر و در فواصل زماني معين انجام نگردد، ممكن است بسياري از فعاليت هاي چشمگير معلمان ناشناخته باقي مانده يا فراموش شود. هر مدير موظف است بازخورد مستمر نتايج فعاليت ها را به معلمانش منعكس كند.
۲- براي هر معلم جلسه انفرادي بگذاريد.
با مراجعه به تقويم و با يك برنامه ريزي دقيق (بدون اضطراب هاي كاري مطالعه  نامه ها و دفاتر اداري، صداي زنگ تلفن و مكالمات تلفني، ارباب رجوع و مزاحمت هايي از اين قبيل) به منظور اجراي بررسي عملكرد معلمان وقت تعيين كنيد. سعي كنيد با كمك معاونين و مشاورين، وقت تعيين شده براي هر معلم، حتي المقدور در ساعت اداري و وقت موظف معلمان تنظيم شود.
۳- بحث با معلمين را روي اهداف و نتايج متمركز كنيد.
براي شروع، اين گونه آغاز كنيد اينها اهدافي است كه دستگاه (نظام آموزشي) به طور بلندمدت يا كوتاه مدت مشخص كرده (و با گريزي به طبقه بندي اهداف كلي در حيطه هاي دانشي، مهارتي و نگرشي اشاره  اي كلي به اهداف داشته باشيد) به نظر شما، فعاليت هاي آموزشي و پرورشي كه توسط شما در كلاس اجرا شده، تا چه حد به اهداف نزديك بوده است. آيا نتيجه كار را مطلوب ارزيابي مي كنيد؟
۴- بيشتر گوش كنيد و كمتر صحبت كنيد.
نبايد مكالمه يك طرفه اي را شروع كنيم و به سخنراني بپردازيم. در اين صورت استقلال و خلاقيت معلم (طرف ارزيابي) را از بين مي بريم و احتمالاً بخش عمده جلسه بررسي عملكرد را از دست خواهيم داد. كانون بحث در جلسات بررسي عملكرد معلم است. مدير بايد فعالانه گوش كند و كاملاً به معلم توجه نمايد.
۵- طي جلسه يادداشت برداريد.
از آنجا كه حافظه خيلي قابل اطمينان نيست، بهتر است در حين صحبت با معلمين يادداشت برداري كنيد. نكات برجسته مباحث را بنويسيد و در نهايت جمع بندي كنيد.
۶- سؤال هايي كه طرح مي كنيد، بيشتر جنبه حمايتي داشته باشند.
يكي از بهترين روش هايي كه نشان مي دهد مدير حامي و علاقه مند به معلم است آن است كه سؤالاتي از اين قبيل از او بپرسد:
الف- من چه كاري مي توانم بكنم كه شما كارتان را راحت تر و بهتر انجام بدهيد؟
ب- من چه كار خاصي براي كمك به شما مي توانم انجام بدهم؟
پ- آيا كاري هست كه من يا ساير همكاران (معاونين، مشاورين و...) بتوانيم با اجتناب از آن، انجام امور را براي شما آسان تر كنيم.
سپس به آنچه معلم مي گويد، گوش كنيد بعد در مورد انجام خواست هاي او قول مساعد بدهيد و اگر احياناً در مواردي نمي توانيد اين كار را انجام دهيد، موضوع را بگوييد.
رنسيس ليكوت (Rensis Likvet) در اين مورد مي گويد: مديران حمايت كننده، بهترين روابط را با زير مجموعه خود دارند و كاركنان آنها از بالاترين سطح انگيزش برخوردارند.
۷- مناعت طبع ايجاد كنيد و انگيزش را افزايش دهيد.
هدف بررسي عملكرد، بهبود عملكرد است كه مي تواند با ايجاد اعتماد به نفس و افزايش انگيزش معلمان صورت پذيرد. به خودتان اجازه ندهيد كه نقش قاضي يا هيأت منصفه را بازي كنيد. از تلاش هاي معلمان حمايت كنيد. نشان دهيد هميشه براي كمك به آنها آماده ايد. در جلسات از گفتن «من» به طور مداوم بپرهيزيد و سعي كنيد بيشتر از لفظ «ما» استفاده كنيد. كمتر به شكست ها و ناكامي ها اشاره كنيد. از فرصت ها و نقاط قوت به طور مداوم ياد كنيد. به معلمان اعتماد و اطمينان داشته باشيد و طوري عمل كنيد كه آنها بدانند براي آنان احترام و ارزش خاصي قائل هستيد.
۸- بر آينده تأكيد كنيد، نه برگذشته.
هدف بررسي عملكرد، صرفاً مرور كارهاي گذشته و يافتن اشتباهات و خطاها و علت هاي آنها نيست، بلكه بررسي گذشته به منظور يافتن فرصت هاي طلايي آينده است. سؤال آينده نگرانه خود را اين طور مطرح كنيد كه چگونه كارها را طوري برنامه ريزي كنيم كه ماه آينده (يا در آينده) فعاليت ها به نحو مناسب تر و شايسته تري انجام شود. سؤال هاي آينده نگر آهنگ مثبت دارند و اشتياق و انگيزش ايجاد مي كند و مدير به وسيله طرح آنها، انرژي مثبت در معلمين ايجاد مي كند.
۹- نحوه اجراي بررسي عملكرد را به تك تك معلمين آموزش دهيد.
آموزش كافي (سالم و مؤثر) به طور گوناگون نظير تهيه جزوات آموزشي و توزيع آن بين معلمين، تهيه يك گزارش توجيهي از عملكرد ماه قبل، استفاده مؤثر از حضور آگاهان و اساتيد فن در مدرسه و نظاير آن مي تواند اجراي نظام ارزيابي (ارزشيابي) را تسهيل كند.
۱۰- در عين جست وجوي تفاهم، موارد توافق را در نهايت مكتوب كنيد.
معلم را هدايت كنيد كه به خلاصه اي از عملكرد خود برسد. تفاهمات را خلاصه كنيد. خيلي پرتوقع نباشيد و خيلي قضاوتي عمل نكنيد. با چيزهايي هم كه نمي توانيد بپذيريد، موافقت نكنيد. در عين حال از آنجا كه توافقات نهايي در آينده الزام آور است، نتايج را مكتوب كنيد و اسناد مكتوب را به عنوان منبعي زنده و مستند در نظر بگيريد، اگر شرايط تغيير كند و اهداف نياز به تغيير داشته باشد، الزاماً بايد دوباره مذاكره و اصلاحات را لحاظ كنيد.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
كتاب
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |