تازه هاي ديترويت۲۰۰۶
نمايشگاه بين المللي خودروي آمريكاي شمالي كه ژانويه هر سال در ديترويت برگزار مي شود يكي از مهمترين نمايشگاه هاي خودروي جهان از لحاظ ارائه تازه ترين مدل هاي توليدي و مفهومي خودروسازان سراسر جهان است. نگاهي داريم به چند نمونه از اتومبيل هاي عرضه شده در نمايشگاه امسال.
لكسوس LS 460 2007
گل سرسبد مدل هاي كاملاً جديد لكسوس يك اتومبيل آماده براي رفتن روي خط توليد است كه از لحاظ جذابيت و نوآوري، بيشتر به اتومبيلي مفهومي براي ساليان آينده مي ماند. موتور خورجيني 8 سيلندر 6/4ليتري با قابليت توليد 380 اسب بخار قدرت، سيستم انتقال قدرت هشت دنده، حسگرهاي دما كه روي بدنه نصب شده اند و دماي كابين را خودبه خود تنظيم مي كنند، صندلي هاي ماساژدهنده و سيستم هوشمند جهت يابي بخشي از ويژگي هاي جالب توجه اين خودرو هستند.
بي. ام. و. Roadster M
از بعضي جنبه ها اين مدل شبيه است به مدل بسيار پرطرفدار Roadster Z4 ، اما اصلاحات بسياري در آن صورت گرفته است؛ چرخ هاي خاص، بادشكن تازه اي براي زير سپر و لوله اگزوز چهارگوش نكاتي تازه در طراحي بدنه اين اتومبيل هستند و موتور 6 سيلندر خطي 2/3 ليتري 320 اسب بخار، ديفرانسيل قفل شو و اصلاحاتي در جهت بهتر ساختن سيستم ترمز، نشان از قابليت هاي فني چشمگير Roadster M دارند. از لحاظ سيستم انتقال قدرت مي توان بين شش دنده دستي يا دنده اتوماتيك استپترونيك يكي را انتخاب كرد. گفته مي شود قيمت پايه اين اتومبيل در حدود 52هزاردلار خواهد بود.
آئودي Roadjet
اين اتومبيل مفهومي از همان موتور 6 سيلندر خورجيني 2/3 ليتري مدل هاي A4، A6 و A8 بهره مي برد، اما قدرت آن از 255 به 300 اسب بخار افزايش يافته است. سيستم انتقال قدرت آئودي Roadjet هفت دنده DSG است. اين خودرو بدنه تقريباً چهارگوش و جعبه مانندي دارد و با فاصله 112 اينچي (282 سانتيمتر) بين دو محور چرخ به ابعاد يك SUV بزرگ نزديك مي شود.
فراري GTB 599
وزن 3534 پاوند
( 1603 كيلوگرم) فراري 2007 599 GTB براي يك موتور 12 سيلندر خورجيني كه در 7200 دور در دقيقه 620 اسب بخار قدرت توليد مي كند، چابكي و تحرك فوق العاده اي ايجاد مي كند. نسبت قدرت به وزن۳۵۰ اسب بخار به ازاي هر تن آن را فراتر از مك لارن SLR مي برد و به اين اتومبيل فرمول يك شتاب از صفر تا صد كيلومتر 7/3 ثانيه مي دهد. قيمتش را اما بهتر است نبينيد.
بسيار خب، مي گويم: 240 هزار دلار.
شورولت كامارو
اتومبيل افسانه اي دهه هاي 1960 و 1970 ميلادي در قالب يك اتومبيل مفهومي با چرخ هاي 21 و 22 اينچي و تودوزي زيبا و معركه به صحنه بازگشته است. موتور 8 سيلندر خورجيني LS2 آن، 6 ليتر گنجايش و 400 اسب بخار توان دارد. سيستم انتقال قدرتش 6 دنده دستي است و سيستم تعليق مستقل عقب آن فراتر از آن است كه فورد موستانگ بتواند خوابش را ببيند.
فورد Reflex
خودرو سه سرنشين در ميان توليدات فورد براي خودش نوعي نوآوري به شمار مي آيد، اما اين تنها نكته تازه اتومبيل مفهومي Reflex نيست. موتور دوگانه سوز (هيبريد) ديزل و الكتريكي اين فورد كه 155 اسب بخار قدرت دارد ظاهراً متوسط مصرف سوخت اين خودرو سبك وزن را به 3/4 ليتر در هر يكصد كيلومتر رسانده است كه مايه مسرت و امتنان طرفداران محيط زيست است. طراحي اين اتومبيل نيز از چند جنبه نگاهي به آينده دارد؛ درهاي پروانه اي معكوس، جلو داشبورد خورشيدي و چراغ هاي LED . عجيب است كه در تودوزي آن، نه چرم به كار رفته است و نه چوب.
نيسان Urge
يك اتومبيل مفهومي ديگر كه براي سه سرنشين در نظر گرفته شده است. در نظر اول شبيه به Z 350 به نظر مي رسد، اما جلوتر كه برويد از ظاهر استخواني آن شگفت زده خواهيد شد. همه چيز آن از قاب در تا چراغ هاي پشت از ماشين بيرون زده وبه عبارتي ورقلمبيده است! حتي موتور آن از زير كاپوت ديده مي شود. وزن نيسان Urge نيز بسيار كم است: 2400 پاوند ( 1089 كيلوگرم) اما شركت نيسان در مورد مشخصات فني آن هيچ اطلاعاتي نداده جز آنكه گفته دور موتور بسيار زياد و حجم موتور اندك .