پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۳
۱۲ ميليون تقاضاي خريد لوازم خانگي در ايران وجود دارد
رويارويي لوازم خانگي ايراني و خارجي
003756.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
محسن شمشيري
فروشندگان بازار لوازم خانگي تهران معتقدند كه پيش از طرح موضوعاتي مانند پرونده هسته اي ايران در شوراي امنيت و ... فروش 5/7 ميليون سيم كارت تلفن همراه، فروش اوراق مشاركت و ... باعث ركود نسبي در بازار لوازم خانگي شده است و نقدينگي را از بازار لوازم خانگي به سمت بانك ها هدايت كرده است.
اما با اين وجود آمارها نشان مي دهد كه در سال 84 بيش از 12 ميليون تقاضا براي خريد لوازم خانگي از قبيل تلويزيون، يخچال، فريزر، يخچال فريزر، لباس شويي، جاروبرقي، ظروف تفلون و استيل، مبلمان، فرش و ... وجود داشته است. به عبارت ديگر هر خانواده ايراني به طور متوسط حداقل يكي از اين لوازم خانگي را خريداري كرده است. به نظر مي رسد كه صنعت لوازم خانگي هنوز جذاب ترين بازار را براي خانواده ها و به ويژه بانوان و كدبانوهاي خانه دارد.
اما كارشناسان مي گويند كه با توجه به گستردگي نيازهاي خانواده ها و جمعيت جوان جامعه ايراني، تنوع لوازم خانگي و افزايش رفاه نسبي حاصل از خريد اين وسايل، انتظار مي رود كه فروش لوازم خانگي در بازار ايران به بيش از اين رقم برسد تا با توجه به حضور مؤثر و موفق شركت هاي ايراني در بازار منطقه، شاهد اشتغال بيشتر، رونق كسب و كار در توليد، فروش و خدمات پس از فروش مناسب در بازار لوازم خانگي و ... باشيم.
به نظر مي رسد كه مهم ترين عامل موفقيت توليدكنندگان لوازم خانگي ايران مي تواند توجه به قدرت خريد پايين مصرف كننده ايراني و ايجاد شرايطي براي اطمينان دادن به مشتري از كيفيت نسبي كالا در شرايط نابسامان واردات كالاهاي خارجي و تقلب بسيار در اجناس ساخت بازار مشترك، چين و... باشد.
اگر توليدكننده قيمت را تا حدوي پايين تر از اجناس خارجي به بازار ارائه كند و مشتري را مطمئن سازد كه كيفيت و مرغوبيت كالا تضمين شده است، مطمئناً آينده بازار لوازم خانگي ايران از رونق و حضور بيشتر شركت هاي ايراني حكايت خواهد داشت.
بر اساس آمار، سالانه 12 ميليون تقاضا براي خريد لوازم خانگي در ايران وجود دارد. بيشترين تقاضا مربوط به تلويزيون با يك ميليون و 800 هزار دستگاه، يخچال با يك ميليون و 500 هزار دستگاه، ماشين لباسشويي با يك ميليون و 450 هزار دستگاه، پلوپز با 800 هزار تقاضا، اجاق گاز و بخاري گازي هريك با 700 هزار تقاضا، آبگرمكن  با 250 هزار تقاضا و ساير لوازم خانگي مانند ظرفشويي و ... در مجموع با 800 هزار تقاضاست. به دليل گران بودن قيمت ظرفشويي ها كمترين تقاضا در ايران مربوط به خريد ظرفشويي است. به عبارت ديگر مصرف كننده بايد 300 تا 900 هزار تومان بپردازد و در عين حال دو مرحله شست وشو و 15 دستورالعمل را ياد گرفته و يك دفترچه راهنما را مطالعه كند تا بتواند از ظرفشويي مورد نظر استفاده كند و تازه 20 تا 100 دقيقه انتظار بكشد تا ظرف ها شسته شود. اما استفاده از ساير كالاها مانند يخچال، تلويزيون و جاروبرقي سهل تر و ضروري تر است به همين دليل اين كالاها تقاضاي بسيار بالايي دارند.
۴۰۰ واحد توليدي در سراسر ايران سالانه حدود يك هزار و 200 ميليارد تومان لوازم خانگي توليد مي كنند و با 24 هزار نفر از كارگران و متخصصان خود در كارگاه هاي توليدي و 12 هزار نفر در شبكه خدمات پس از فروش، رونق قابل توجهي را به بازار كالاي ايران داده اند و سهم به سزايي در اقتصاد ملي دارند.
لوازم خانگي ايران با سابقه تاريخي 55 ساله خود در حال گذار به دوران كاهش هزينه ها، تنوع توليد، جوينت شدن با شركت هاي معتبر توليد كننده لوازم خانگي جهان و مشاركت با شركت هاي صاحب نام اروپايي و آسيايي است و در كنار عرضه محصولات با قيمت هاي كمتر و داشتن كيفيت نسبي، برنامه هاي صادرات به كشورهاي منطقه، صرفه جويي انرژي و ارائه اطلاعات به مصرف كننده براي مصرف كمتر برق به هنگام استفاده از لوازم خانگي داخلي و ... را هدف گرفته است.
واردات لوازم خانگي با مارك هاي تجاري مختلف، با كيفيت هاي مختلف، مرغوب، نيمه مرغوب، تقلبي و ... مصرف كننده ايراني را سرگردان كرده است و مشتري با وجود پرداخت هزينه ها و پول بيشتر، با نارضايتي از واردات اجناس بي كيفيت در اين انديشه است كه چرا از توليدكننده ايراني حمايت نمي شود تا بتواند جنس با كيفيت و ضمانت و خدمات پس از فروش مطمئني را به مصرف كننده ايراني ارائه دهد. چرا شرايط بازار لوازم خانگي به گونه اي است كه مشتري را مجبور مي كند تا چند برابر قيمت تمام شده كالا پول بپردازد و به كيفيت مورد انتظار خود هم دست پيدا نكند.
اگرچه واردات در مواردي باعث ايجاد فضاي رقابتي شده و توليدكننده ايراني را به بهبود كيفيت و ايجاد تنوع در توليد دعوت كرده است اما به خاطر فاصله زياد قيمت لوازم خانگي ايراني و خارجي، بر ميزان توليد لوازم خانگي ايراني تأ ثير زيادي نداشته است.
محمدجعفر دانش مارناني معاون وزير صنايع و معادن در اين زمينه به همشهري مي گويد: وزارت صنايع تعرفه ها را براي ايجاد رقابت متعادل كرده است و فرصت داده تا رقابت در عرصه توليد بيش از گذشته شود اما بايد هوشمندانه از توليد داخلي به منظور توسعه صادرات نيز حمايت كنيم.
وي افزود: اكنون اكثر شركت ها محصولات جديدي توليد كرده اند و ظرفيت صادراتي خود را در راستاي سياست هاي وزارت صنايع و معاون افزايش داده اند.
دانش مارناني ميزان حضور سرمايه گذاران خارجي در بخش لوازم خانگي را چشمگير نمي داند و حمايت وزارت صنايع از سرمايه گذاران خارجي را مشروط به توليد براي صادرات عنوان مي كند.
اما به عقيده برخي كارشناسان صنعتي، بازار لوازم خانگي ايران بهتر است به جاي واردات كالاهاي ساخته شده به سمت مشاركت مستقيم با شركت هاي معتبر و صاحب نام حركت كند. متأسفانه برخي شركت ها تنها به گرفتن حق ليسانس و مجوز استفاده از برند با نام تجاري يك شركت معتبر اكتفا كرده اند در حاليكه مشاركت و سرمايه گذاري مشترك در هزينه ها و توليد و فروش باعث تنوع دادن مستمر به توليدات و افزايش درجه رقابتي، استفاده از دانش فني شركت مادر، انتقال دائمي دانش فني، تكنولوژي و روش هاي مديريت، توليد و... مي شود.
شعار بسياري از شركت هاي توليد كننده حق با مشتري است اما از حرف تا عمل فاصله بسيار است و برخي شركت ها در اين كار موفق نيستند و مشتري از همان ابتداي خريد لوازم خانگي با خوش شانسي يا بدشانسي روبه رو است اگر با بدشانسي روبه رو باشد با مشكلات و نارضايتي بسيار در شبكه خدمات پس از فروش مواجه مي شود. زيرا بسياري از تكنسين ها و كارگران ماهر فني در خدمات پس از فروش تنها با گذراندن يك دوره كوتاه مدت يك ماهه و يك هفته اي، وارد شبكه خدمات پس از فروش شركت شده اند و بسياري از آنها تنها علاقه مند به تعويض قطعه هستند تا بتوانند بابت آن از شركت پول بگيرند و از مشتري هزينه بازديد و اياب و ذهاب و... دريافت كنند.
لزوم بهبود كيفيت لوازم خانگي ايراني در بسياري از زمينه ها غير قابل انكار است و مصرف كنندگان نيز به تدريج از رضايت نسبي بيشتري برخوردار شده اند. وزارت صنايع و معادن در عرصه خدمات پس از فروش لوازم خانگي، سرگرم تدوين استانداردهاي لازم است تا استانداردهاي لوازم خانگي ايران و خدمات پس از فروش آن به يكي از نقاط قوت اساسي اين صنعت تبديل شود.
در حال حاضر شركت هاي مختلف لوازم  خانگي كه كشورهاي فرانسه، ايتاليا، انگلستان، نروژ، كره جنوبي، هند، پاكستان، عربستان، ژاپن، كانادا، اوكراين، كويت، سوئد، آلمان، امارات، تركيه و چين در ايران حضور دارند و بهترين شرايط براي استفاده از اين شركت ها مشاركت توليد كنندگان ايراني و خارجي در زمينه انتقال تكنولوژي، دانش فني و گسترش شبكه خدمات پس از فروش از طريق توانايي شركت هاي ايراني در نقاط مختلف كشور است تا كالا با به دست آوردن كيفيت، هزينه هاي توليد كمتر و رضايت مشتري بتواند بازار لوازم خانگي ايران را متحول كند و منافع توليد كننده و مصرف كننده از اين طريق تأمين شود تا ميزان حضور دلالان و افراد متقلب كه اجناس بدون كيفيت و گران را به نام اجناس اصلي و با كيفيت مي فروشند در بازار كمتر شود.
حبيب الله انصاري دبير كل شوراي صنايع گاز و لوازم خانگي مي گويد: شركت هاي ايراني مي توانند در كنار شركت هاي معتبر خارجي در نمايشگاه حضور يابند و لوازم برقي، گازسوز، ظروف چيني، استيل، تفلون و انواع وسايل پخت و پز، ملامين، لباسشويي، يخچال، يخچال فريزر، ظرف شويي، فريزر و... را عرضه كرده و به رقابت مؤثر و نسبي با ساير شركت ها بپردازند.
انواع ماشين لباسشويي ساخت ايران در دو نوع سطلي و تمام اتوماتيك در بازار ايران در كنار محصولات خارجي به رقابت پرداخته اند و علاوه بر وزن هاي سه، پنج و هفت كيلويي، انواع۹،۸،۷،۶، و۱۰ كيلويي نيز در بازار موجود هستند اما ماشين هاي بالاي هفت كيلو معمولا خارجي هستند و شركت هاي ايراني به توليد ماشين هاي زير 7كيلو اشتغال دارند.
تنوع محصولات در تك تايمر، دو تايمر و سه تايمر و همچنين در شير ورودي آب سرد و آب گرم مورد توجه مردم قرار گرفته است، برخي به دليل مصرف كمتر برق به خريد ماشين لباسشويي دو شير علاقه دارند.
همچنين برخي مشتريان به محصولات داراي سيستم خشك كن با هواي گرم گرايش دارند تا چروك كمتري در لباس ها ايجاد شود. برخي ماشين ها نيز صددرصد لباس را خشك مي كنند و ضد چروك است اما تعداد ديگري نيز وجود دارند كه لباس را تا 80 درصد خشك مي كند.
ديگر ماشين  لباسشويي در دو نوع تمام استيل يا پلاستيكي ساخته مي شود. ديگ داخل مدل هاي جديد پلاستيكي است و عمر كمتري دارد و مصرف كننده بايد براي خريد محصول مورد نظر خود دقت كند.
ماشين هاي كهنه شور يا سطلي كه مدلي قديمي است اگرچه تقاضاي كمي دارند اما بازهم توليد مي شوند و براي موارد مصرف خاص مناسب اند.
اما ماشين هاي دو قلو كه در يكي لباس شسته و در ديگري خشك مي شود با تقاضا و اقبال بيشتري از سوي مردم روبه رو است اگرچه ماشين هاي اتوماتيك كه نياز به تنظيم و برنامه دارند از تقاضاي زيادتري برخوردار است.
لباسشويي ديجيتالي
ماشين هاي لباسشويي هم ديجيتالي شده و اخيراً وارد بازار شده اند تنها با فشار يك دكمه همه كارها انجام مي شود و نيازي به تنظيم برنامه ندارند. گفته مي شود كه پديده ديجيتالي، انقلابي را در شستن لباس ها، ضد چروك بودن آنها و... به راه مي اندازد.
كارشناسان توصيه مي كنند كه حتماً ماشين نو و آكبند بخريد و اختصاص هزينه براي آن را بيش از مبلغ 200 هزار تومان، براي كهنه شور 45 هزار تومان و براي اتوماتيك تا 500 هزار تومان در نظر بگيريد.
مبلمان، پرهزينه
تغيير مبلمان يكي از اتفاقات نكته دار و پرهزينه است كه از سوي خانم ها مطرح شده اما اغلب با مقاومت و مخالفت آقايان روبه رو مي شود. هزينه خريد يك دست مبلمان خوب زياد است و قدرت خريد پايين مردم باعث شده است كه بازار يافت آباد مانند سال هاي قبل از رونق چندان زيادي برخوردار نباشد.
علاوه بر يافت آباد، بازار دلاوران ، حسن آباد ، جمهوري ، ميرداماد ، وليعصر و ... مبلمان هاي گران قيمت و بين 500 هزار تومان تا بيش از 30 ميليون تومان را عرضه مي كنند و خريد يك دست مبلمان به درد خور حسابي جيب سرپرست خانوار خالي مي كند. بهتر است با حوصله بيشتر و در موقع مناسب با جست وجو در مورد قيمت و كيفيت مناسب كالا اقدام به خريد كنيد و به راحتي و آرامش خود بيشتر توجه كنيد.
بسياري از خانوارها به خريد مبل راحتي رضايت مي دهند و هزينه كمتري مي پردازند اما گروه هاي متوسط به بالا چوب و پارچه مرغوب را براي مبلمان خود مي پسندند. گروه ديگري نيز مبل استيل را با قيمت هاي بالا انتخاب مي كنند.
البته همانطور كه آپارتمان ها و متراژ خانه هاي مسكوني كوچك مي شود مبلمان هاي هشت تا 10 نفره نيز به مبلمان هاي زير 7 نفره تبديل شده و هزينه خريد نيز تا حدودي كم مي شود.
بنابراين اگر آپارتمان شما زير 80 متر وسعت دارد مي توانيد مبلمان زير 8 نفره بخريد چون مبلمان 8 نفره به بالا در خانه شما جا نشده و به فرض جا شدن حجم بسياري از فضا را اشغال مي كند.
صنعت مبل ايراني حدود 80 تا 90 درصد بازار را در اختيار دارد قيمت يك دست راحتي 7 نفره از 60 هزار تومان شروع شده و تا يك و نيم ميليون تومان بالا مي رود.
مبل استيل 7 نفره نيز از تنوع بسياري برخوردار است و گران قيمت  ترين كالا در بازار مبل محسوب مي شود. از مبلمان استيل تشك دوبل گرفته تا تشك ثابت با قيمت هاي مختلف 400 هزار تا 30 ميليون تومان در بازار ديده مي شود.
برخي مغازه ها مبل خارجي مي فروشند و رقم هاي ميليوني براي مبل هاي وارد شده از مالزي، تركيه، ايتاليا، چين و ... تعيين كرده اند. ايتاليا بهترين كيفيت مبل و چين بيشترين فروش را در بازار مبل ايران دارند.
مواظب باشيد چيني  ها جنس خود را به نام جنس ايتاليايي قالب مي كنند.
هزينه حمل مبلمان از خارج به ايران باعث مي شود كه قيمت آن تا سه برابر قيمت مبلمان در كشور مبدأ افزايش يابد.
كارگر محبوب خانه
جارو برقي متنوع ترين و پرطرفدارترين و ضروري ترين و البته پرسروصدا ترين كالاي مورد نياز خانواده ها در بازار لوازم خانگي است. اين كارگر محبوب خانگي توجه بسياري را در هنگام خريد به خود جلب مي كند. شركت ها سعي مي كنند كه تبليغ كنند محصول آنها بي صدا است اما مي توان گفت كه تاكنون جارو برقي كاملاً بي صدا ساخته نشده است.
توليد كنندگان جاروبرقي ايراني در رقابت با شركت هاي خارجي در دستيابي به بهبود كيفيت و جلب رضايت مشتري موفقيت قابل توجهي داشته اند و جارو برقي هاي قدرتمند، ارزان، با كيفيت، محكم و مرغوبي را ساخته اند. قدرت مكش بالاي جاروبرقي هاي ايراني رضايت مشتري را جلب كرده اما هنوز صداي آزار دهنده آن ها به عنوان مشكلي حل نشده باقي مانده است. در جهان امروز جاروبرقي هايي ساخته شده است كه حدود 400 هزار تومان قيمت دارد و سرعت مكش آنها 200 مايل در ساعت است. الكتروموتور برخي از اين مدل ها 100 هزار دور در دقيقه مي چرخد!
در بازار ايران قيمت اغلب انواع جاروبرقي بين 30 تا بيش از 400 هزار تومان تغيير است. بي ترديد بايد به اصلي بودن و ميزان وات جاروبرقي در هنگام خريد توجه ويژه اي داشت.
نكته قابل توجه اين كه فروش اقساطي جاروبرقي در فروشگاه ها با پرداخت نقدي آن حدود 20 هزار تومان تفاوت دارد.
تفاوت قيمت جاروبرقي هاي اصل با مونتاژ يا تقلبي نيز حدود 50 تا 100 هزار تومان است.
پرفروش ترين جاروبرقي هاي موجود در بازار امين حضور تهران در انواع ايراني 70تا 90 هزار تومان قيمت دارند و مشابه خارجي اين كالا نيز به قيمت 100 تا 150 هزار تومان فروخته مي شوند.
مهيا رستمي يكي از فروشندگان لوازم خانگي بازار تهران مي گويد: با وجود ركود نسبي در بازار لوازم خانگي، خريد و فروش جاروبرقي، به ويژه جارو برقي ايراني از رونق خوبي برخوردار است و روز به روز نيز بيشتر مي شود. مدل هاي ارزان اين جاروبرقي ها بين 52 تا 70 هزار تومان و مدل هاي ديگر بين 130 تا 200 هزار تومان در بازار عرضه مي شوند.
مريم منصوري فروشنده ديگر لوازم خانگي نيز مي گويد: بايد در هنگام خريد جاروبرقي به اصل بودن قدرت وات، مكش، صدا و قيمت آن توجه كرده و حتماً به مراكز معتبر و داراي ضمانت نامه و گارانتي مراجعه نمود.

نگاه از روزنه ديجيتال
003759.jpg
ايجاد تعادل در دخل و خرج زندگي، علاوه بر تلاش براي كسب درآمد و روزي و قرار دادن كالاها و خدمات مورد نياز در سبد هزينه هاي خانواده به منظور كسب رفاه نسبي و آرامش رواني اعضاي خانواده، اولويت ها و مطالبات ديگري را نيز بايد دربرداشته و مورد توجه قرار دهد.
امروزه شهروندان هر جامعه براي ايجاد احساس تعلق به زندگي و اجتماع به جست وجوي شغل مناسب و كسب موقعيت اجتماعي و ثبت خاطرات شيرين و نقاط عطف زندگي و... نيز توجه دارند و بسياري معتقدند كه اگرچه ايجاد سرپناه، اجاره خانه، خريد مسكن، تامين هزينه هاي خوراك، پوشاك، آموزش اعضاي خانواده، تفريح و... در كنار پيدا كردن شغل مناسب و كسب درآمد اولويت هاي اساسي زندگي امروز به شمار مي آيند تا تعادل نسبي در دخل و خرج زندگي و معيشت آنها به وجود آيد، اما در كنار اين تلاش و جست وجو و پيگيري ها، آنها خواهان ثبت خاطرات زندگي هستند، زيرا ما از پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و نياكان خود آموخته ايم و شنيده ايم كه زندگي و روزگار سپري مي شود و هر دوره از زندگي و هر دهه از تاريخ معاصر ما ويژگي هاي خاص خود را داشته و كم يا زياد پول داري و بي پولي، پركالري و كم كالري، پرهزينه و كم هزينه و... عمر براي همه گذشته است و آنچه باقي مانده است خاطرات زندگي است. اين خاطره است كه با هر كيفيتي براي ما اهميت دارد و حتي خاطرات تلخ و استرس ها و اضطراب هاي گذشته را پس از سال ها شيرين ارزيابي مي كنيم و ما از گذشته اغلب به نيكي و شيريني ياد مي كنيم. اين كه پدربزرگ يا پدر هر كيلو گوشت را 2 يا 4 تومان يا به قيمت امروز 4 هزار و 500 تومان خريداري كرده... امكانات زندگي به خاطر رشد تدريجي تكنولوژي و دانش، از جعبه آواز تا راديو ترانزيستوري، تلويزيون سياه و سفيد، تلويزيون رنگي، ويدئو و... تغيير كرده و دچار تحول شده است و... جاي افسوس و ناراحتي ندارد، بلكه امروز براي همه ما تبديل به خاطراتي شيرين شده است و در كنار فراز و نشيب هاي زندگي، تصويري خاكستري در ذهن ما ثبت كرده و تلخي ها را نيز تبديل به خاطرات شيرين كرده است. ما گاهي علاقه منديم كه عكس ها و فيلم هاي گذشته را براي مرور خاطرات ببينيم. در گذشته عكاس ها و هنرمندان با دوربين هاي حجيم خود تصاوير سياه و سفيد را با هنرمندي خاصي از طبيعت، افراد خانواده، شهروندان جامعه، خيابان هاي شلوغ و خلوت شهر، دوچرخه، نانوايي، كوهستان، مسابقات ورزشي، دروازه هاي شهر، شهرهاي تاريخي، آثار باستاني، دولتمردان مجلس و... گرفته اند و البته كار آنها براي ثبت يك واقعه يا پديده مشكل تر از امروز بوده است، اما به هر حال ديدن آن عكس ها و فيلم هاي مربوط به تاريخ يك ملت، زندگي يك خانواده و فاميل و وضعيت شهرها و... براي امروزي ها بسيار جالب توجه و شيرين است. امروزه نيز به خاطر وجود دوربين هاي ديجيتالي، عكسبرداري و فيلمبرداري آسان تر شده است.
علاوه بر نقل قول ها و تعريف كردن بزرگترها و هم سن و سال هاي ما از خاطرات گذشته، ديدن يك يا چند عكس يادگاري به ما انرژي تازه اي مي دهد، اميدها و آرزوهاي ما را زنده مي كند، استرس و نگراني و اضطراب ها را تبديل به اميد مي كند. براي هر جوان يا ملتي اميد واژه بااهميت و باارزشي است و همه ما با اميد زنده ايم و در كنار روزمره گي و توجه هر روزه به كسب درآمد و تامين هزينه هاي خوراك، پوشاك، مسكن و... همه ما به سفر، ديد و بازديد از خويشاوندان و دوستان، بازديد آثار طبيعي و باستاني و مكان هاي تفريحي و ثبت خاطره ها از دريچه دوربين هاي عكاسي و فيلمبرداري علاقه داريم. مدرسه رفتن بچه ها،  عروسي اعضاي فاميل، مسافرت ها و... را ثبت و ضبط كرده و در آلبوم عكس ها، كامپيوتر شخصي و فيلم هاي ويدئويي و سي.دي و... نگهداري مي كنيم.
برخي دوربين هاي هندي كم ژاپني كه جزو اولين كالاهاي عرضه شده از اين نوع در ايران بوده است به دليل داشتن كيفيت و خدمات مناسب در بين دوربين هاي ديجيتال با تقاضاي زيادي از سوي خريداران مواجه شده اند. ميانگين F-Lense اين دوربين ها در حدود 8/1 است و نوار ضبط دوربين هاي جديد از فرمت ميني DV بهره مي برد و بيشتر مدل ها از افكت هاي تصويري لانگ شات، عنوان گذاري و... برخوردارند.
برخي مدل ها قدرت زوم X990 ديجيتال و X20 اپتيكال دارند و با بهره گيري از پورت انتقال تصوير و صداي S-video انتقال تصوير و عكس و صدا را با كيفيتي بالاتر انجام مي دهند و امكاناتي چون دوربين هاي عكاسي و كارت مموري هشت مگابايتي (SD Ram) و با حافظه تعداد عكس هاي بيشتر را دارند و از افكت هاي تصويري مناسب برخوردارند. قيمت دوربين هايي با اين امكانات اغلب بين 300 تا 400 هزارتومان است اما قيمت يك مدل خاص كه بيشتر اين امكانات را دارد حدود 480هزارتومان است.

بازار
ظروف تفلون يا استيل؟
ظروف تفلون،  اگرچه در برخي كشورها با برخورد انتقادآميز توصيه براي استفاده كمتر از آنها مواجه شده اند، اما در بازار ايران همچنان با تقاضاي زياد خريداران روبه رو هستند.
در اين زمينه برخي كارشناسان مي گويند كه ظروف تفلون را بهتر است به صورت نو خريداري كرده و از تعمير مجدد، بازسازي و نوسازي ظروف تفلون خودداري كنيد، زيرا مواد استفاده شده در اين ظروف ممكن است در مجاورت حرارت زياد و داغي بيش از حد اجاق  گاز تبديل به مواد مضر شوند، بنابراين تاريخ مصرف موثر ظروف تفلون بايد مورد توجه باشد و مقاومت حرارتي بالا و شيميايي در مقابل اسيدها و بازها بايد مدنظر قرار گيرد تا از مرغوبيت بالايي برخوردار بوده و سرطان زا نباشند.
حداقل در هنگامي كه احساس مي كنيد استهلاك ظروف بيشتر شده و قطعات تفلون كنده مي شود بايد استفاده از آن ظرف را كاهش دهيم و ظروف ديگري را جايگزين كنيم.
بيش از يكصد شركت ايراني در توليد ظروف تفلون فعاليت مي كنند و 30 شركت از آنها موفق به دريافت گواهينامه استاندارد شده و كيفيت آنها در حد محصولات درجه يك خارجي است، حتي برخي محصولات آنها به كشورهاي آسياي ميانه و اروپا نيز صادر مي شود.
بازار تيمچه تهران كه بورس اصلي تفلون است در سال هاي اخير با حضور بيشتر ظروف استيل تقريباً از رونق افتاده و در كسادي يا ركود نسبي به سر مي برد.
معروف ترين مارك هاي متعلق به آلمان از جنس تيتانيوم و پلاتينيوم ساخته شده و قيمت بالا و تقاضاي كمي دارند.
اما مارك هاي معروف و مرغوب ايراني از تقاضاي نسبي بيشتري برخوردار است و قيمتي بين 15 تا 150 هزار تومان دارند.
سرويس 7 پارچه ساير مارك هاي شناخته شده ايراني نيز بين 35 تا 45 هزار تومان فروخته مي شوند. قيمت آنها با درب پيركس پنج هزار تومان گران تر است.
قابلمه پلاتينيوم آلمان حدود 83 هزار تومان و قابلمه ضدخش آلماني نيز حدود 140 هزار تومان به فروش مي رسند.
اگرچه ظروف تفلون به مدت 30 سال است كه در بازار ايران حضور دارند، اما ظروف استيل طي 10 سال گذشته توانسته اند 40 درصد تقاضاي بازار را جذب خود كنند. اين ظروف طي پنج سال آينده بازار تفلون را كنار زده و عمده سهم بازار را از آن خود مي كنند.
در اين مدت نيز مشتريان بايد به شفافيت، مرغوبيت و وزن ظروف دقت كنند. تفلون هرچه شفاف تر باشد، ظروف تفلون دار هرچه ورق ضخيم تري داشته باشند از كيفيت بهتر و طول عمر بيشتري برخوردار خواهند بود. در حالي كه اگر تفلون نامرغوب باشد همراه غذا كنده مي شود و از بين مي رود. در شستن ظروف تفلون هم بايد از مايع ظرفشويي استفاده كرد نه از پودرهاي شوينده. بازسازي تفلون هم مقرون به صرفه و بهداشتي نيست و حتي غيرمجاز است.
ظرف شويي كم تقاضا
بازارهاي عمده ظرف شويي به جز تهران در بنادر جنوبي كشور متمركز است. 99 درصد ظرف شويي هاي موجود، وارداتي است كه از كيفيت مرغوب تا اجناس تقلبي و بدون كيفيت را شامل مي شود.
قيمت ظرف شويي از 300 هزار تومان تا يك ميليون تومان بسته به مدل، رنگ، ظرفيت، كشور سازنده و نام تجاري كالا متغير است. پرداخت اين هزينه شايد بيشتر براي كساني مطلوب است كه دست آنها نسبت به پودر و شوينده ها حساس است. براي بسياري از خانواده ها، اين محصول تنها كالايي گران قيمت و لوكس بوده و كمتر مورد توجه شان قرار مي گيرد.
بعضي از اين كالاها كه ساخت بازار مشترك است توسط برخي فروشندگان به نام جنس اصلي و با كيفيت فروخته شده و در مقابل آن پول زيادي از مشتريان گرفته مي شود، اما پس از مدتي مشتري متوجه مي شود كه اين محصول نامرغوب را با چه قيمت گزافي خريده است، در حالي كه رضايت موردنظر افراد خانواده نيز تامين نشده است. حتي در مواردي جنس ايتاليايي را به نام جنس آلماني مي فروشند تا پول بيشتري از خريدار بگيرند و از اين طريق براي دستيابي به سود بيشتر به مصرف كننده اجحاف مي كنند، اما در كنار لوازم  خانگي لوكس و گران قيمت مانند ظرف شويي، لوازم خانگي ضروري و مناسب مانند جاروبرقي، لباسشويي، يخچال، راديو و تلويزيون و... هم وجود دارد و استانداردهاي زندگي و سرانه اين وسايل در زندگي اقتصادي مردم و نقش آنها در آرامش افراد، اشتغال زايي در بخش توليد، فروش و خدمات پس از فروش، رونق كسب و كار و بازار، آسايش خانواده ها و... هر روز رو به افزايش است. امروزه بيش از 98 درصد مردم ايران از لوازم خانگي ضروري زندگي برخوردار شده اند و لازم است كه اطلاعات بيشتري از بازارهاي لوازم خانگي، قيمت ها، نام هاي تجاري معتبر، خدمات پس از فروش، اطمينان از كيفيت جنس و حمايت از توليد ملي با هزينه و پرداخت پول كمتر به مشتريان داده شود.
مشتريان ايراني به عنوان اصلي ترين عامل تعيين كننده روند بازار لوازم خانگي در سال هاي تعيين كننده آينده با انتخاب خود خواهند گفت كه كدام يك از كالاهاي توليد داخل و يا خارج شايستگي حضور در عرصه زندگي خصوصي آنها را خواهند داشت.
دوباره پيش آمدن اين فرصت، چندان قابل پيش بيني نيست. به همين دليل ساده توليد كنندگان لوازم خانگي ايراني بايد در سال هاي روبه پايان پيش رو، همت خود را صرف افزايش كيفيت توليدات براي رقابت با لوازم خانگي مشابه خارجي كنند.
اين كار غير ممكن نيست اگر چه ممكن كردن آن نيز به پذيرش فشار فعاليت مضاعف نياز دارد. آن روز راحت تر مي توانيم بگوييم ايراني، كالاي ايراني بخريد.

دخل و خرج
شهر تماشا
تهرانشهر
جهانشهر
زيبـاشـهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |