پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۳
كالبد شكافي زلزله 1906 سان فرانسيسكو
... و اينك آخرالزمان
003765.jpg
آرش نهاوندي
سان فرانسيسكو منطقه اي دارد موسوم به توئين پيكس؛ جايي كه مي توان از آن منظره اي بسيار زيبا از شهر را مشاهده كرد. لو زوبك يكي از دانشمندان ارشد فعال در مؤسسه زمين شناسي ايالات متحده (USGS) در حال ديدن دورنماي شهر از طريق يكي از دوربين هاي مخصوص مستقر در اين منطقه است. او گنبد مطلاي ساختمان شهرداري،  خيابان بازار - كه به صورت مورب ترسيم شده است- تپه هاي شيب دار شهر، قايق هايي كه با گذر از زير پل گولدن گيت در آب هاي نيلگون اقيانوس آرام طي طريق مي كنند را در نگاهي گذرا از نظر مي گذراند اما چند مايل آن طرف تر ناگهان نگاهش به طرز بسيار موحشي به نقطه اي در ميان آب هاي نيلگون خيره مي ماند، اين مكان در واقع همان محلي است كه در بامداد 18آوريل سال 1906 پوسته زمين مانند پوسته يك تخم مرغ ترك خورد، اين واقعه حتي پس از وقوع حوادثي بس مخرب و دردناك مانند برخورد هواپيما به برج هاي دوقلو و توفان كاترينا از مهيب ترين حوادث تاريخ ايالات متحده آمريكا محسوب مي شود.
در لابه لاي نوشته هاي به جا مانده از زمان حادثه به نقل از شاهدان عيني اين گونه شرح داده شده است: زمين به شدت تكان مي خورد، گويي تندبادي سهمگين آمده است، سطح آن نيز حالتي مواج پيدا كرده بود و مانند امواج خروشان اقيانوس بي كران تكان مي خورد، ساختمان ها به شدت تاب مي خوردند، ساعت هاي ديواري متوقف شده بودند و تنها صداي ناقوس هاي كليساها طنين انداز بود، لوله  هاي اصلي تأمين آب شهر تركيدند، لوله هاي گاز منفجر شدند، سيم هاي انتقال دهنده جريان برق قطع شدند. پس از وقوع اين فاجعه زبانه هاي آتش بالا گرفت و شهر سه شبانه  روز بي آنكه آتش نشانان بتوانند فعاليت خاصي جهت مهاركردن آن انجام دهند، در آتش خانمانسوز زلزله سوخت.
حتي پس از گذشتن 100 سال از وقوع آن حادثه نتايجي كه زلزله وخيم ياد شده در پي آورد، همچنان امروز نيز تكان دهنده است. قريب به 28 هزار ساختمان تخريب شد، بيش از 3 هزار نفر كشته شده و دست كم 225 هزار نفر از ساكنان سان فرانسيسكو بي خانمان شدند. اما هيچ كس حتي دانشمندان نمي توانند در مورد اين مسئله كه چرا چنين خشمي به ناگاه از اعماق زمين چنين بلايي بر سر شهر آورده، توضيحي ارائه دهند. اين واقعيت به واقع از تمام نتايج زلزله تكان دهنده تر بود.
با اعزام تيمي از دان شمندان زمين شناس از دانشگاه بركلي كاليفرنيا تحت سرپرستي آندرو لاوسون اوضاع تغيير كرد. پس از تحقيقات انجام شده توسط اين تيم علمي، گسلي به طول 700 مايل به موازات سواحل كاليفرنيا كشف شد. آنها (دانشمندان دانشگاه بركلي) اين گسل را سان آندرآس نامگذاري كردند. اين نام را از روي نام جواهري كه در 10 مايلي سان فرانسيسكو كه زماني ثروتمندترين شهر غرب آمريكا محسوب مي شد- گرفتند.
لاوسون و تيم همراهش در سال 1908 با انتشار كتابي دوجلدي به شرح نظريه جديدي درباره زلزله پرداختند؛ نظريه ارتجاعي. اين نظريه تا به امروز درباره زلزله و گسل كاليفرنيا صدق مي كند.
ساليان سال دانشمندان به درستي بر نظريه ارتجاعي بودن اين زلزله تأكيد كردند و اساس تحقيقات خود را برآن قرار دادند، در نهايت و پس از تحقيقات گسترده روي گسل سان آندرآس مشخص شد كه پوسته زمين مانند كشي كه آن را بيش از حد كشيده باشند پاره شده است.
براساس تحقيقات اوليه همچنين مشخص شد كه زلزله ها از شدت و ضعف برخوردارند و داراي سيكل زماني مشخص اين به آن معناست كه در هر منطقه احتمال بازگشت زلزله پس از سپري شدن يك دوره زماني مي رود- هستند كه منطقه زلزله خيز كاليفرنيا و به عبارتي بهتر شهر سان فرانسيسكو نيز از جمله اين مناطق محسوب مي شوند.
اين مسئله سبب شده است تا زوبك و همكارانش نسبت به تهيه نقشه اي مجدد از گسل سان آندرآس اقدام عاجلي به عمل آورند، آنها حتي در اين نقشه درصدد به نمايش درآوردن گسل هاي فرعي گسل  كاليفرنيا نيز هستند. در همين راستا آنها به مطالعه زمين شناختي اين گسل در اعصار پيش از تاريخ نيز خواهند پرداخت تا بهتر بتوانند لحظه وقوع زلزله مرگبار سال 1906 را بازسازي كنند. امسال صدمين سالگرد وقوع آن زمين لرزه دلخراش است، در واقع در تاريخ 18 آوريل 2006 زلزله سان فرانسيسكو نيمي از سيكل خود را پيموده و احتمال دارد تا يك صد سال ديگر سيكل خود را كامل كند؛ اين به معناي وقوع زلزله اي بسيار بزرگ در سال 2106 است.
شمارش معكوس براي زلزله عظيم بعدي سان فرانسيسكو آغاز شده است، در همين چارچوب هر چه بيشتر در مورد زلزله و نحوه مقابله با آن دانسته شود، از نحسي و شومي آن نيز به هنگام وقوع حادثه كاسته خواهد شد.
تلاش هاي كارول پرنتيس و همكارانش از ديرين شناسان در مبحث زلزله، نيز سبب شده است كه مردم ساكن خليج سان فرانسيسكو اطلاعات بيشتري درباره مسير وقوع زلزله داشته باشند. پرنتيس با استفاده از عكس هاي قديمي توانسته است زواياي تاريك پاره اي از نكات مبهم زلزله 1906 را روشن سازد. به عنوان مثال او تعدادي از شكاف هاي زلزله خيز و مناطقي را كه احتمال آسيب  ديدن آنها بيش از سايرين است، مشخص كرده است. در ميان مناطقي كه گسل از ميان آنها مي گذرد مي توان به شهر 40 هزار نفري سان برونو كه با فرودگاه بين المللي سان فرانسيسكو هم مرز است اشاره كرد. البته در شهر سان فرانسيسكو گسل هاي ديگري نيز نظير گسل هاي هي وارد، كالاوراس، سان گرگوريو و راجرز گريك وجود دارند. از اين ميان، بسياري گسل  هي وارد را از گسل هاي تشكيل دهنده گسل  سان آندرآس مي دانند، اين گسل از تپه هاي واقع در باريكه شرقي خليج سان فرانسيسكو و زمين فوتبال دانشگاه بركلي مي گذرد. محل عبور گسل، نزديك تونل كالدوكوت است كه روزانه 153 هزار ماشين از آن گذر مي كند.
بر فراز گسل هي وارد، اتوبان هاي زيادي كشيده شده اند،  لوله آب هايي كه از مناطق كوهستاني به سان فرانسيسكو كشيده شده اند نيز از بالاي اين گسل عبور مي كنند. تعداد زيادي ملك خصوصي نيز در اين محدوده وجود دارند كه پيش از تصويب قانون زلزله به تملك درآمده و بناهاي آن ساخته شده اند. اما بايد توجه داشت گسل ها آن گونه كه گمان برده مي شود خطرناك نيستند بلكه موج هاي زلزله از هر چيز ديگري خطرناك ترند. در نتيجه مقاوم سازي بناها در برابر زلزله نيز يكي از زمينه هاي اصلي مقابله با اين پديده شوم طبيعي را فراهم مي آورد.

ايران
زلزله در ايران نيز، تهديدي بالقوه محسوب شده و احتمال دارد هر لحظه اين پديده شوم بخشي از خاك ايران را كه روي كمربند زمين لرزه قرار دارد، به لرزه درآورد.
تعدد زلزله در كشورمان به ويژه زلزله مرگبار و دردناك بم، سبب شده است تا در ايران نيز تحقيقات گسترده روي زلزله ها و گسل هاي آن كه زير محدوده شهري عبور مي كنند، انجام گيرد. در سال هاي اخير حتي طرح هايي به منظور مقاوم سازي بناهاي شهري در ايران و آموزش چگونگي مقابله با اين پديده شوم به اجرا درآمده است؛ طرح هايي كه قرار است طي سال هاي آينده حجم وسيع تري از آنها نيز به اجرا درآيند.
به اين طرح ها بايد زنگ زلزله را نيز افزود؛ طرحي كه مدارس را در برگرفته و طي آن مانورهاي زلزله براي دانش آموزان برگزار شده است؛ مانورهايي كه تقويت هوشياري و عملكرد سريع دانش آموزان به هنگام وقوع زلزله را در پي دارد. شهرداري تهران نيز طي سال اخير از اجرايي شدن بسياري از طرح هاي مقاوم سازي در سطح شهر تهران كه يكي از بزرگترين مناطق زلزله خيز جهان محسوب مي شود، خبر داده است.
به واقع تنها در صورت مقاوم سازي بناهاي شهري و روستايي است كه مي توان تا حد زيادي از خسارت پديده شوم زلزله كاست.

قوانين سخت ايالتي براي تابعيت
هفت خوان رستم آلماني
003762.jpg
نامزدهاي دريافت تابعيت آلماني در ايالت هسن آلمان بايد آزموني در مورد كشور ميزبان را پشت سر بگذارند. صد سؤال براي تابعيت برنامه اجتماعي جديدي است كه اين روزها سر و صداي زيادي به پا كرده است. اين سؤال ها بسيار جدي و دشوار هستند و دانش خارجي ها در مورد كشور آلمان را محك مي زنند. به اعتقاد آلماني ها نبايد به اين سادگي ها مليت آلماني را به كساني داد كه هيچ چيز از اين كشور نمي دانند. اين سؤال ها در مورد تاريخ، فرهنگ، زندگي سياسي و ارزش هاي آلماني است.
اين سؤالات به هيچ وجه جنبه تشريفاتي ندارد، بلكه به خوبي دانش افراد در مورد علم و طبيعت را مشخص مي كند. به عنوان مثال در ميان سؤالات اين پرسشنامه مي توان اين سؤالات را ديد: كدام فيزيكدان آلماني با كشف خود در سال 1895 در تشخيص بيماري ها تحول ايجاد كرده است؟ (ويلهلم كنراد رونگتن با كشف اشعه X ) يا اوتوهان براي اولين بار در سال 1938 به چه كشف علمي مهمي نائل آمده است؟ (شكاف هسته اي) سؤالات در زمينه تاريخي نيز به هيچ وجه ساده نيستند: در روزهاي۹ نوامبر سال 1938 و 9 نوامبر سال 1989 چه حوادثي به وقوع پيوسته است؟ (قتل عام شب كريستال و سقوط ديوار برلين). به هر حال آلماني ها فكر مي كنند دانستن اين موارد يكي از الزامات براي يك آلماني معاصر است. در بخش نهادها نيز بايد به سؤالي در مورد تعريف دولت راست گرا پاسخ داد. همچنين بايد بند اول قانون اساسي آلمان را نيز به طور خلاصه شرح داد. در چنين شرايطي براي يك مهاجر، شركت در آزمون بدون گذراندن دوره هاي آموزشي كار ساده اي نيست.
ولكر بوفير، وزير داخله هسن مي گويد: هميشه مي توان در مورد مناسب بودن سؤال ها بحث كرد، اما به هر حال اين پرسشنامه مدركي است كه با آن مي توان كار پيدا كرد و در ضمن مشخص مي كند كه دانستن چه مواردي براي آلماني بودن ضروري است . اما در ايالات ديگر وضع به اين منوال نيست و همه چيز بسيار ساده برگزار مي شود. فريتزردولف كورپر، نايب رئيس حزب SPD در پارلمان آلمان با تمسخر در مورد اين اقدام هسن مي گويد: اگر خود آلماني ها هم مجبور باشند به اين سؤال ها پاسخ دهند مسلماً نيمي از آنها مردود خواهند شد. اين درست نيست كه براي حل مشكلات مهاجران سؤالاتي سخت در مورد رودها و كوه هاي آلمان طرح كنيم .
طبق قوانين فدرال آلمان در مورد تابعيت، ايالات آزادند تا براي پذيرش افراد و تشخيص صلاحيت آنها خودشان تصميم گيرنده باشند. در برخي مناطق به راحتي درخواست ها امضا مي شوند و برخي مناطق بسيار سخت گيرانه و موشكافانه عمل مي كنند.
در برخي ايالات از جمله بادن وورتمبرگ كه همانند هسن اكثريت آن را محافظه كاران تشكيل مي دهند، از ابتداي سال مصاحبه هايي صورت مي گيرد كه نه تنها دانش افراد را محك مي زند بلكه ارزش هاي اعتقادي آنها را نيز مدنظر دارد. به عنوان مثال يكي از سؤال ها اين است: آيا زن بايد از شوهرش حرف شنوي داشته باشد؟ آيا مرد مي تواند زنش را تنبيه كند؟...
اين مسأله از نظر برخي احزاب رسوايي بزرگي است. آنها مي گويند به اين ترتيب در آينده، ديگر گرفتن گذرنامه آلماني در بخش هاي جنوبي غيرممكن مي شود و در شمال نيز بايد از هفت خوان رستم عبور كرد. در چنين شرايطي مقامات دولت مركزي به اين فكر افتاده اند كه شايد بهتر باشد قوانين همه ايالت ها يكسان شود.

پيشخوان
003768.jpg
آركانزاس دموكرات گازت
اين روزنامه آمريكايي با چاپ تصويري از مردم آسيب ديده در زلزله بروجرد در ايران، اين فاجعه را پوشش داده است. بنابر گزارش ها تا به حال حدود
60 نفر جان خود را از دست داده اند و هزاران نفر بي خانمان شده اند. از آنجا كه هلال احمر ايران براي كمك به بازماندگان نياز به نيروي انساني خارجي ندارد فقط دارو، پتو و چادر از كشورهاي خارجي نظير روسيه و ايتاليا به منطقه فرستاده شده است. يكي از بزرگ ترين مشكلاتي كه مردم زلزله زده با آن روبرو هستند نابودي تقريبا تمام دام هايشان است كه اين مسئله ضربه مهلكي بر پيكر اقتصاد محلي منطقه وارد خواهد كرد.
003774.jpg
شانگهاي ديلي
اين روزنامه چيني خبر اول خود را به ديدار ون جيابائو، نخست وزير چين و همتاي استراليائي اش جان هوارد در استراليا اختصاص داده است. در اين ديدار چندين تفاهم نامه بين دولت هاي چين و استراليا منعقد شد كه مهمترين آنها صدور سنگ معدن اورانيوم از استراليا به چين است. طبق اين قرارداد استراليا از سال 2010 هر سال بيست هزار تن سنگ معدن به چين صادر خواهد كرد.استراليا بيشترين ميزان ذخائر سنگ معدن اورانيوم در جهان را داراست و حدود 40 درصد توليد جهاني اين ماده گران بها را در اختيار دارد.
003777.jpg
كلارين X
روزنامه اسپانيايي زبان كلارين X از تلاش هاي دولت آرژانتين جهت جلوگيري از افزايش ميزان دستمزدها در اين كشور خبر داد.در همين چارچوب وزارت اقتصاد آرژانتين اعلام كرده است كه تنها با افزايش حقوق ها تا سقف 16 درصد موافقت خواهد كرد.اين تصميم دولت موجب بروز اعتراضاتي ميان اصناف مختلف و بويژه كاميونداران شده است. اصناف تهديد كرده اند در صورتي كه دولت آرژانتين بر تصميم خود مبني بر جلوگيري از افزايش دستمزدها تأكيد كند، موجي از اعتصابات اين كشور را فراخواهد گرفت.
003780.jpg
لاخورنادا
روزنامه لاخورنادا خبر اول خود را به پيشنهاد يكي از احزاب مكزيكي درباره صدور مجوز جاسوسي به ايالات متحده در فرودگاه هاي اين كشور اختصاص داده است. براساس اين پيشنهاد كه قرار است در كنگره مكزيك مطرح شود دو كشور ياد شده طي توافقات احتمالي مبادرت به تاسيس كنسولگري در ترمينال هاي هوايي خود خواهند كرد. اين پيشنهاد بر مبناي توافقات امنيتي جهت جلوگيري از تهديدات خارجي ارايه شده است.

دريچه
003771.jpg
بزرگترين كشور نفتي دنيا
ونزوئلا بزرگترين ذخاير نفتي جهان را در اختيار دارد. اين خبر به ظاهر كم اهميت شوك غريبي را در ميان كارشناسان ايجاد كرده است، اين يك خبر صرفاً سرگرم كننده نيست بلكه نتيجه مطالعات مستمر و پيگير انجام شده در وزارت ارزيابي ايالات متحده آمريكا است.
اين مطالعات نشان مي دهد كه با احتساب ذخاير نفت سنگين كه تاكنون برداشت آنها به صرفه نبوده، كشور ونزوئلا و نه عربستان سعودي، بيشترين نفت را در ميان اعضاي اوپك خواهد داشت.
اگر بهاي نفت در 50 دلار تثبيت شود، بسياري از ميدان هاي نفتي كه تا به امروز بهره برداري از آنها به صرفه نبوده و به همين دليل در ذخاير نفت به حساب نمي آمدند به مجموع منابع زيرزميني موجود در جهان اضافه خواهند شد.
تاكنون تصور مي شد، عربستان سعودي داراي بزرگترين ذخاير نفتي جهان است، ذخايري كه سال ها است، منطقه خاورميانه را دچار بي ثباتي كرده و زمينه ساز حضور قدرت هاي خارجي در منطقه شده است.
اين در حالي است كه كشور ونزوئلا ذخاير بزرگي از نفت بسيار سنگين دارد، كه اگر با تثبيت قيمت نفت در كف 50 دلار مورد بهره برداري قرار بگيرد، اين كشور را به بزرگترين منبع نفت جهت تبديل مي كند.
003786.jpg
كوكائين و مجسمه هاي مذهبي
هفته پيش بود كه پليس آمريكا اعلام كرد يك شبكه بزرگ قاچاق هروئين را كشف و منهدم كرده است؛ گروهي كه فعاليتشان از مكزيكوسيتي تا نيويورك گسترش داشت . اما خب اين مسئله چه ارتباطي به تصوير دارد؟ اين تصوير، يكي از هزاران مجسمه حضرت مريم را نشان مي دهد كه هروئين ها درونشان جاسازي مي شدند.
قاچاقچيان كه مقصد اصلي شان مكزيك بود، قالب هاي بزرگ هروئين را در دل اين مجسمه ها جاي مي دادند؛ مجسمه هايي كه بيشتر براي تزئين آرامگاه ها و قبور مورد استفاده قرار مي گيرند.
پليس 11 نفر را دستگير كرده و نزديك به 200 كيلوگرم كوكائين و 500هزار دلار نيز كشف كرده است. گيلبرايد- مسئول اين پروژه- مي گويد: آنها بي آنكه به مردگان احترام بگذارند مجسمه ها را براي انتقال ميليون ها دلار كوكائين به نيويورك مورد استفاده قرار داده اند . او مي گويد: اين شبكه به طور كامل- حتي تا كوچك ترين توزيع كننده آن- متلاشي شده است.
003783.jpg
نجات قورباغه هاي نادر
هفت بلژيكي و يك فرانسوي كه در شبكه قاچاق قورباغه بين آمريكاي جنوبي و اروپا دست داشتند دستگير شدند و هم اكنون در فرانسه تحت بازجويي هستند. 32 نوع بالغ از دندروبات ها كه نوعي از قورباغه هاي بسيار ريز با رنگ هاي بسيار زنده هستند و كلكسيونرها به آنها علاقه وافري نشان مي دهند توسط نيروهاي پليس كشف شدند. اين موجودات كوچك به قيمتي از 30 تا چندين هزار يورو به فروش مي روند و دليل آن نيز كمياب بودنشان است. فردريك توماس از آژانس مركزي مبارزه با تخريب محيط زيست و بهداشت عمومي مي گويد كه اين قورباغه ها تحت حمايت كنوانسيون بين المللي واشنگتن هستند. پس از كشف اين باند قاچاق، قورباغه ها به موزه تاريخ طبيعي كه گونه هاي بسيار نادر در آنها نگهداري مي شوند منتقل شدند.
۸ مرد دستگيرشده در ژاندارمري مركز حمل و نقل هوايي اورلي(وال دومارن) نگهداري مي شوند و به احتمال زياد به زودي در دادگاه فرانسوي وال  دومارن محاكمه خواهند شد. جرم آنها كه حمل و نقل غيرقانوني يك گونه حفاظت شده غيرخانگي است باعث خواهد شد كه در بلژيك نيز دادگاهي براي محاكمه شان تشكيل شود.
دستگيري آنها پس از هشدار مقامات بلژيكي صورت گرفت. محققان بلژيكي اعلام كردند قاچاقچيان ممكن است از مبدأ گويان به اورلي در حركت باشند و به پليس فرانسه هشدار داد ممكن است آنها با سازمان هاي جنايي نيز در ارتباط باشند.

جهانشهر
شهر تماشا
تهرانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |