پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۳
اتاق كودك
از آنجايي كه كودكان از اتاقشان براي بسياري از فعاليت ها در كنار استراحت و خواب استفاده مي كنند، تقسيمات و قلمروهاي خاص و مشخص خود را طلب مي كند
003744.jpg
محمدرضا كاشاني
فرآيند رشد انسان ها، در كودكي، تاثير بسزايي در شخصيت آنان دارد. عقيده بسياري از متخصصان تعليم و تربيت بر اين است كه شخصيت هر انسان در 7 سال اول زندگي او شكل مي گيرد، فرآيند رشد كودك در سال هاي اوليه زندگي متاثر از عوامل بسياري است. فعاليت، به عنوان عامل اصلي رشد و يادگيري كودك فرآيندي است كه در ارتباط با فضا و محيط كودك، رشد همه جانبه او را موجب مي گردد. فضاهاي مرتبط با فعاليت كودكان بايد داراي شرايط مناسب و مطلوب براي رشد فيزيكي، ذهني، عاطفي و اجتماعي آنان باشد. تحقق اين امر از طريق بكارگيري عناصر طراحي معماري كه منطبق با شرايط جسمي و رواني كودك باشد، امكان پذير است.
طراحي اتاق كودك مي بايست با روحيه كودكان در تطبيق باشد و بايد طوري طراحي شود كه تا مدرسه رفتن كودك مورد استفاده قرار گيرد، از اين رو در طراحي فضاهاي كودكان، شناخت كودك اهميتي خاص مي يابد و از آنجايي كه كودكان دنياي تخيلي خاص خويش را دارند، بسياري از آنان در سنين زير 7 سال، دنيا را آنطور كه بايد باشد مجسم مي كنند، نه آنگونه كه هست و همين امر باعث مي شود محيط كودكان آن فضايي نباشد كه معمار بدون شناخت، آن را طراحي مي كند. چنان كه وقتي معماري بر نمودهاي سنتي زندگي از طريق تفاوت هاي مفهومي تاثير مي گذارد، برخوردهايي مطرح مي شود كه قبل از آن به طور كامل پنهان بودند و اين چنين است كه آشكار و هويدا مي شوند.
شكل كلي فضاي معماري كودكان از عناصري منحصر به فرد، برجسته و آنچه بر انگيزنده احساسات وي است، سرچشمه مي گيرد. اشكال خالص هندسي رفتار ادراكي كودك را مورد توجه قرار مي دهند و اجازه نمي دهند تا مفاهيم گوناگون در جزييات تصوري كودكانه مدفون بماند. نقاشي هاي كودكان نشان مي دهد كه كودكان در تصوراتشان، فضا را چگونه مي بينند. آنها بطور دقيق و كامل (به عنوان كاربر ) فضا را قبول كرده و آن را با جزييات در ترسيماتشان بيان مي كنند كه خود مايه تعجب است.
كودكان معمولاًً دوست دارند در مورد اينكه اتاقشان چگونه ديده مي شود، بحث كنند. آنها اظهارات مهمي مي نمايند و نظراتي درباره رنگ اتاق و ديوارها و مبلمان مناسب خود را بيان مي كنند و مي خواهند در مورد آنها تصميم پذيري شود. بدين گونه كودكان فرضيه طراحان را قطعي خواهند كرد. اين فرضيه اساس طراحي خواهد بود كه تصور كودكانه، اشكال معماري و شاخص مخصوص به خود را بر مي انگيزد، مثل آنچه كه اينگونه توسط كودك بيان مي شود: شبيه به ماهي است، سر و چشم دارد، مثل قايق است اما بدون پارو.
اتاق كودك قلمرويي مخصوص به آنان است. آنجا براي آنان همچون جهان بزرگ تصور مي شود. آنان در آنجا به موسيقي گوش فرا مي دهند، بازي مي كنند، در روياهاي خود فرو مي روند، كتاب مي خوانند و.... از اين رو كودك همواره در حال جنبش و جنبيدن است و دوست دارد كنجكاوي و كاوش را همراه با بازي در دنياي خود انجام دهد، بنابراين محيط اطرافش بايد مطابق با فعل و انفعال درون كودك باشد و حواس و حس كنجكاوي او را بر انگيزد. از اين رو بهترين فضاها جهت كودكان مي بايست، رنگارنگ، جذاب، پر مشغله و منظم، پر نشاط ولي با اين حال آرامش بخش و در عين حال بي خطر باشد. نائل گشتن بدان ها تنها بوسيله برنامه ريزي دقيق ميسر خواهد بود. از اين رو با مد نظر گرفتن عناصر زير خواهيم توانست در ايجاد محيطي مناسب و متناسب با حال و هواي آنان و هر آنچه در رشد و تعالي آنان تاثيرگذار است، فائق گرديم.
۱.مشورت: با كودك خود صبحت كنيد؛ فعاليت هاي مورد علاقه او را بيابيد و توجه نماييد او از چه چيزهايي لذت مي برد. از صفات منحصر به فرد او به دقت مطلع شويد و بيابيد كه دوست دارد محيطش چگونه آراسته شود. كودكان بايد كمك كنند تا محيط خود را بيافرينند، بدين گونه آنها ياد مي گيرند، مسئوليت پذير بوده و براي به ثمر رساندن كيفيت استعداد وجودي خود كوشش نمايند.
۲.مقياس و مبلمان: طراحي فضاي منطبق با شرايط كودكان به طور قطع بستگي به شناخت كافي از ويژگي هاي رشد آنان دارد. خصوصيات جسمي  و رواني كودكان در مراحل مختلف رشد، اساس برنامه ريزي فضا و طراحي براي آنان است. اندازه ميز و صندلي، كمدهاي اسباب بازي و نيز ارتفاع مناسب دستگيره درها، دستشويي ها، شيرها و... ضروري است. اگر فضا و عناصر آن متناسب با اندازه هاي كودكان باشد، آنها به سادگي مي توانند از فضاها و وسايل مربوط به خود استفاده كنند. قطعات متنوع مبلمان، نيمكت، ميز و صندلي، تابلوها، قفسه ها و ... كه با مقياس و در حد و اندازه آنان ساخته مي شود، اغلب براي هر بازي شكل ويژه اي به خود مي گيرند.
۳.تقسيمات فضا: اتاق كودك بايد به طريقي چند منظوره طراحي شود و از آنجايي كه كودكان از اتاقشان براي بسياري از فعاليت ها در كنار استراحت و خواب استفاده مي كنند، تقسيمات و قلمروهاي خاص و مشخص خود را طلب مي كند. از قبيل فضايي براي مطالعه و بازي هاي مهيج و همچنين فضايي براي سرگرمي. فضاي بازي بايد در كنار فضاي خواب و استراحت كودك و در ارتباط مناسب با آن طراحي شود. تجهيزات مورد نياز در فضاي بازي شامل: قفسه و صندلي، پارك كودك و... است.
۴.محدوديت ها: كودك در اين مرحله كنجكاو و بي باك است؛ تا آنجايي كه آنها هيچ گونه اطلاعي از خطر ندارند. از اين رو با ايجاد قفسه ها نه تنها اشيايي مانند بطري و دارو در ارتفاعي مناسب و به دور از دست كودك در امان است، بلكه محيط نيز نظمي  دوچندان مي يابد.
۵.رنگ: رنگ هاي روشن به چشم بچه ها با شكوه هستند. براي ديوارها از كاغذ ديواري رنگي و يا رنگ شاد استفاده كنيد و رنگ و بافت را به آنها اضافه نماييد. مي توانيم حريم ها و همچنين لبه هاي ديوار را مشخص و برجسته نماييم و ابرها و ستارگان را بر سقف اضافه نماييم. كودكان رنگ هاي تابناك و درخشنده را دوست دارند؛ اما شما مي توانيد با به كار بردن رنگ هاي شاد و تابناك در روي هر ديوار محدوه اي رنگي را نيز معين كنيد. رنگ هاي شاد و شفاف و آزاد، تصور كودكانه را بر مي انگيزند و آنان را به آفرينش و خلاقيت تشويق مي كنند. همچنين پيدايش يا ظهور ديوارهاي روشن از قبيل استفاده از كاركترهاي كارتوني و مانند آن در ديوارهاي اتاق هاي كوچك مي تواند بسيار مفيد باشد.
۶.روشنايي: فضاهايي با نور طبيعي و شفاف اثر مثبت بر كودكان دارند. به عبارت ديگر اتاق هاي تاريك با نور مصنوعي و نامناسب اثر منفي در پي خواهند داشت. از اين رو گزيدن نحوه و ميزان روشنايي در اتاق كودك اهميتي بس مهم را ايفا مي نمايد و تاثير مهمي  در خواندن و نوشتن و ايجاد آرامش و تمركز آنان دارد. نور مناسب فضا را جهت محيطي آرام و مناسب براي مطالعه آماده مي نمايد. بررسي تاثير ميزان نور در شب نيز در روحيه آنان حائز اهميت است.
۷.پنجره ها: پنجره و جهت آن در اتاق كودك اهميتي ويژه دارد. از طريق آن نور شمالي به داخل مي تابد و شادابي و سحرخيزي را به بار مي آورد. كودكان پنجره هايي را كه در تقابل و مرتبه چشمانشان است بيشتر دوست مي دارند، بطوري كه ايشان مجبور نيستند براي نگاه كردن به خارج قد بكشند. از سوي ديگر كودكان از ميان پنجره ها حركت خورشيد را دنبال مي كنند تا زماني كه به محل مشخصي برسد و غروب كند، فعاليت هاي خود را خاتمه مي دهند.
در گرداگرد اين عناصر كودكان بازي مي كنند و از اين طريق از تصوراتشان بهره مي برند تا دنياي خودشان را بيافرينند. از اين رو با ايجاد كنش و واكنش و ايجاد كنجكاوي خواهيم توانست كودك خود را به فكر فرو بريم. ايجاد كنش دنياي جديدي را روي كودك خواهد گشود و او را در شناخت هر چه بيشتر پيرامون و دنياي پر رمز و راز خود تشويق خواهد نمود. چنان كه معماري و عناصرش برانگيزنده نيروي حركتي و تشويقي خواهند بود؛ آن هنگام ديگر پاياني بر اين باور نخواهد بود.
منابع:
معماري براي كودكان نوشته والتر كرونر- ترجمه احمد خوشنويس

جدول كاكورو
003738.jpg
كاكورو مانند سودوكو، يك بازي جهاني است.
اين بازي در سال 2005 مطرح شد و مدت كوتاهي طول كشيد تا توجه عامه مردم را به خود جلب كند.
اين جدول، قبل از اينكه در روزنامه هاي ديگر مطرح شود، اولين بار در روزنامه گاردين به چاپ رسيد.
ساختار كاكورو خيلي شبيه جدول كلمات است و مي توان آن را در هر سايزي طرح كرد و تنها تفاوت آن، اين است كه اعداد مورد نظر مرجع ندارند و با جمع اعداد احتمالي در هر ستون و سطر مي توان اعداد مورد نظر را پيدا كرد.
اين جدول در بسياري از نقاط دنيا شناخته شده است و علاقه مندان آن معتقدند به زودي زود- مانند سودوكو- در همه جاي دنيا فراگير خواهد شد.
روش حل جدول كاكورو
راه حل هاي زيادي براي حل اين جدول موجود است و همچنين تكنيك هايي كه به شما كمك مي كنند تا بتوانيد به راه حل دست پيدا كنيد.
در اينجا مي خواهيم يك نمونه از حل جدول كاكورو را به شما نشان داده و نكته هايي را به شما گوشزد كنيم.
نكته اول: تركيب حداقلي اعداد
اين جدول اعدادي را در انتها و ابتداي هر سطر و ستون مشخص كرده است كه بايد با جمع اعداد احتمالي از 1 تا۹ بدون تكرار به عدد مورد نظر رسيد. بهترين روش براي حل جدول، جست وجوي خانه هايي است كه حداقل از جمع دو عدد حاصل مي شوند. معمولاً اين اعداد از دو خانه در جدول تشكيل شده است.
به اعداد۳و 4 در جدول زير دقت كنيد. به طور مثال براي عدد 3، دو احتمال وجود دارد(2و۱) و(1و۲) (در ضمن مانند جدول سودوكو، از عدد صفر نمي توانيم استفاده كنيم)و براي عدد 4 سه احتمال(1و۳)، (3و۱)و(2و۲) وجود دارد كه احتمال(2و۲) پذيرفته نيست چون در حل جدول از عدد تكراري نمي توانيم استفاده كنيم.
به جدول زير دقت كنيد: احتمالات عدد۳ و احتمالات عدد۴ به شما كمك مي كند تا جدول را حل كنيد و احتمالات جدول، شما را محدودتر مي كند. براي عدد 7 در جدول پايين به طور نرمال مي توان احتمالات:
(5و۲) و (6و۱)يا(2و۵)و (1و۶) را در نظر گرفت.
از طرفي مي دانيم كه جمع عدد 3 (2و۱) يا (1و۲) است؛ پس قراردادن جمع اعداد(3و۴) و(4و۳) منتفي است.
نكته دوم: اعداد مشترك
متوجه شديم براي جمع اعداد۳ و۴ احتمالات(2و۱) و(1و۲) براي عدد۳ و احتمالات(1و۳) و(3و۱) براي عدد۴وجود دارد.عددي كه بين اين احتمالات مشترك است، عدد يك است.
نكته: اعداد بالاي مربع، نشان دهنده مجموع اعداد ستون افقي و اعداد پايين مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون عمودي است.
تهيه و تنظيم: همشهري محله
003741.jpg


علوم خانگي
سيستم اتوماسيون خانه
هديه درمان- پيشرفت سريع و فراگير شدن فناوري اطلاعات و ارتباطات، سبب ايجاد زمينه هاي مختلف و متنوع بكارگيري آن در تمامي  ابعاد زندگي انسان شده است. يكي از كاربردهاي جديد فناوري اطلاعات و ارتباطات، توسعه سيستم هاي اتوماسيون ساختمان است. سيستم اتوماسيون ساختمان، راهكارهاي مديريت مصرف انرژي را همراه با رفاه و امنيت بيشتر در قالب سيستمي يكپارچه ارايه مي كند.
اتوماسيون ساختمان در مجموع استفاده از تكنولوژي اطلاعات در راستاي مديريت ساختمان است كه محصول آن سيستمي پويا، ايمن و سودمند است كه به مديريت واحد و يكپارچه ساختمانها كمك مي كند. در جهت كاهش هزينه هاي صنعت ساختمان و استفاده بهينه از تكنولوژي و بكارگيري فناوري ارتباطات و رايانه عملكرد سيستم هاي مديريت و اتوماسيون ساختمان چشمگيرتر مي گردند كه در مجموع صرفه جويي انرژي را در بر خواهد داشت بطوري كه صرفه جويي هاي ناشي از بكارگيري اين سيستم ها در مدت زمان كوتاهي موجب جبران هزينه هاي مربوطه مي شود. سيستم هاي كنترل هوشمند داراي انعطاف بالايي خواهند بود كه مي توان به راحتي آنها را با نيازهاي مختلف منطبق نمود. همچنين در هنگام
بهره برداري به راحتي مي توان عمليات تغيير و بهينه سازي براي راهبري بهتر و كاهش هزينه هاي انرژي و كاهش هزينه هاي تعميراتي را انجام داد. به طور كلي ساختمان هوشمند ساختماني است كه فناوري اطلاعات و سيستم هاي ارتباطي در آن تركيب شده و حاصل آن سيستمي  يكپارچه، پويا و ايمن مي باشد. اتوماسيون ساختمان براي هر كس از يك جنبه اي جذاب است:
براي بعضي نظارت از راه دور بر خانه و آگاهي داشتن از وقايعي كه در آن اتفاق مي افتد و براي برخي مديريت سيستم انرژي و گرمايش و سرمايش و براي ديگر افراد رفاه ناشي از نصب سيستم جذاب است. در ساختماني كه مجهز به سيستم اتوماسيون ساختمان مي باشد كنترل روشنايي، تردد، گرمايش و سرمايش و ساير موارد گفته شده مطابق دلخواه كاربر برنامه ريزي مي شود. همچنين توسط اين سيستم ورود و خروج افراد خانه و يا افراد غريبه از طريق Email , SMS و پيام صوتي به اطلاع سايرين و صاحبخانه مي رسد و در صورت لزوم سيستم ايمني فعال شده و با ارسال پيام صوتي به مركز پليس، آلارم هاي لازم نيز فعال مي گردد. كنترل بسياري از تجهيزات خانگي نيز از طريق اين سيستم قابل برنامه ريزي است: بعنوان مثال مي توان ماشين لباسشويي يا ظرفشويي را در زماني كه مصرف انرژي بالا نمي باشد و ساكنين خانه نيز در منزل نيستند روشن نمود. علاوه بر برنامه ريزي موارد فوق، ساكنين خانه مي توانند در هر لحظه دستورات لازم را به تجهيزات خانگي خود ارسال نمايند. به عنوان مثال بدون نياز به جابجايي و با استفاده از يك ريموت كنترل، مي توانند لامپ هاي درون يا بيرون منزل را روشن و خاموش و يا حتي ميزان روشنايي آنها را نيز كنترل كنند.

آشپزخانه
برنامه  ريزي كنيد
مديريت آشپزخانه يكي از فعاليت  هايي است كه هر خانم خانه  دار آن را پذيرفته است و با وجود اينكه تمام طول هفته خود را نيز در آن مي  گذراند باز هم يك روز تعطيل را براي ساماندهي به كليت اجزاي آن نياز دارد.
به هر حال آنچه اهميت دارد اين است كه چگونه مي  توان يك روز تعطيل مفيد را در آشپزخانه گذراند و از آنجا كه اين روز هم براي استراحت شما اختصاص يافته، ترجيح مي  دهيم به شما كاري را پيشنهاد كنيم كه كمي جنبه تفريحي هم داشته باشد، بنابراين يك فعاليت فكري مي  تواند براي شما سودمند باشد. به نظر مي  رسد تهيه يك برنامه غذايي هفتگي فراغت و آسايش شما را در طول هفته آينده تضمين كرده و امكان فعاليت منظم  تري را براي شما ايجاد كند. اولين نكته  اي كه براي رسيدن به چنين هدفي اهميت دارد، بررسي امكانات مواد غذايي است كه شما در يخچال يا فريزر خود براي تهيه غذا طي هفته آينده در دست داريد. با تهيه يك ليست كوچك از اين مواد، امكانات تهيه برنامه براي شما فراهم مي  شود، اما يك نكته كوچك و قابل توجه اين است كه شما چگونه با همين مواد مي  توانيد غذاهاي متنوع  تري طبخ كنيد. جست  وجو در ذهن يا كتاب آشپزي يكي از اين راه  هاست، اما به شما پيشنهاد مي  كنيم كه با خانواده خود هم مشورت كنيد، چراكه توجه به ذائقه آنها بيش از همه مي  تواند شما را در تهيه برنامه غذايي ياري كند. در نهايت توجه به ارزش غذايي و نياز رشدي خانواده نيز براي لحاظ در برنامه به شما توصيه كرده و پيشنهاد مي  كنيم كودكان و سالمندان را در اين برنامه فراموش نكنيد.

يادداشت
در جستجوي معماري روزآمد اما خودي
علي خيابانيان- دهه هاي 30 و 40 به تصريح بسياري از صاحب نظران يكي از اعصار پربار ادبيات و هنر ايران به شمار مي آيد. رويكردي نو كه پايه هاي فكري و معرفتي جديدي را بنيان گذاشته و موجبات رشد و شكوفايي بسياري شد. در اين دو دهه داستان نويسي، شعر، نمايشنامه نويسي، نقد ادبي، تحقيقات تاريخي و اجتماعي و حتي هنرهاي تجسمي بهترين دستاوردهاي خود را عرضه كردند و تأثيرات آنها تا دهه اخير نيز قابل بررسي است.
تبادلات فكري و علمي با دنياي غرب از يك طرف و نگرش عميق و كاربردي روشنفكران آن دوره به سنت، بستري مناسب و در عين حال پويا از روند تكاملي هنر و انديشه را ارايه كردند. توجه به الگوها و ارزش هاي گذشته و تلاش در جهت بروز مفاهيم مورد نظر از شاخصه هاي نتايج اين دوران به شمار مي رود.
فعاليت هاي متنوع دانشكده هنرهاي زيبا و ارتباط تنگاتنگ آن با دانشكده ادبيات و فلسفه در كنار شرايط اجتماعي حاكم بر آن دوران، كنشي فراگير و سازنده در عرصه هنر و معماري را پايه ريزي كرد كه نتايج آن را با رشد اقتصادي دهه 50 در معماري كشور مي توان سراغ گرفت. بناهاي مهمي كه هم اكنون به عنوان نمادهايي از ايران معاصر مطرح مي شوند، همه و همه يادگاري از دوراني هستند كه اكنون بسيار دور مي نمايد. دقت و ظرافت نسل اول معماران معاصر در بهره گيري از معماري گذشته ايران و بازتابي نو و دور از هرگونه تقليد فرمال بسيار قابل تحسيني است.
بر خلاف نظر برخي متفكران، انديشه پيوسته مسير تكاملي خودش را طي مي كند و به طريق اولي، هنر نيز سير قهقرايي ندارد چه مجالي براي ظهور داشته باشد و چه نداشته باشد. با بررسي دقيق در دوره هاي مختلف معماري و صرف نظر از مشكلات اقتصادي و اجتماعي موجود، مي توان نمود بارزي از تفكر و رشد نسبي از آن را يافت. در مراحل بعدي است كه بناهاي ساخته شده و دستاوردهاي معماري را مي توان مورد نقد قرار داد.
ظهور و پيدايش يك معماري خوب و موفق به عوامل بسياري بستگي دارد كه تضعيف هر كدام از آنها مي تواند تأثيرات مهمي در عمق و شكل گيري آن داشته باشد ولي نمي توان منكر سير فكري معماري در آن دوره بود؛ چه بسا آرا و انديشه هاي متفكري به تنهايي جوابگوي نيازهاي دهه هاي بعد از خود بوده و به علت نبود بستري مناسب به منصه ظهور نرسيده است. معماري با رويكرد ميان گستره اي كه دارد از مباحث و فرايندهاي مختلف علمي و هنري بهره گرفته و در هر دوره اي توانسته است الگو ها و مفاهيم جديدي را مطرح كرده و بدين وسيله كمبودهاي موجود در ساير عرصه ها را جبران نمايد.
از اواخر دهه 50 تا اواخر دهه 60 به تبع تب تند وقايع سياسي و اجتماعي و به خصوص جنگ تحميلي، روند صعودي موجود در هنر و معماري با ركود نسبي مواجه شد ولي با خاتمه جنگ در سال 1367 بازسازي كشور و مناطق جنگ زده شروع شده و ساخت و ساز در كشور رونق بسياري يافت. بسياري از مصالحي كه در دوران جنگ به خاطر شرايط اقتصادي و مشكلات موجود در كشور وارد نمي شد، وارد شد؛ همين امر نقش بسزايي در تنوع و تجسم ايده هاي خاص معماران داشت و فضاي راكد معماري را تا حدي به تحرك واداشت. اما هنوز زمان بيشتري لازم بود تا معماران نسل دوم، كه متولدين دهه هاي 30 و 40 بودند تجارب و آموخته هاي خود را ارايه دهند. نسلي كه از آموزه هاي اساتيد بزرگي بهره گرفته و با شناختي كه از معماري مدرن و پست مدرن دارند، در بستري نو و تكنولوژيك شروع به فعاليت كردند. رويكرد فلسفي به معماري در غرب و پديد آمدن ايده هاي نو در آفرينش و فضا مشغله هاي ديگري را بر سازماندهي فكري معماري دهه 70 ايجاد كرد كه جاي بسي تامل است و نمي توان چنين مرحله مهمي را در عرصه ساخت و ساز و تبعات ناشي از آن را ناديده گرفت.
از اواخر دهه گذشته با ايجاد فضايي مناسب و كارآمد در زمينه هاي پژوهشي و هنري تا زمان حال شاهد دستاوردهاي بسياري در زمينه سينما، تئاتر، هنرهاي تجسمي هستيم كه بازتاب فرهنگي-اجتماعي قوي داشته اند و حتي در عرصه هاي جهاني نيز موفقيت هاي بسياري را به دست آورده اند. همين موضوع گواهي است بر روند تكاملي انديشه و جدايي آن از هر گونه چرك و زنگار دوره هاي زماني. فضايي مناسب و بستري آماده توانايي بيان بسياري از ناگفته ها و نانوشته هاي گذشته را مهيا مي سازد و امكان پرورش استعدادهاي جديد را فراهم مي آورد. اما معماري گستره وسيع تري را بر مي تابد و مدت زمان لازم براي اجرا شاخصه مهمي در اين سير تكاملي به شمار مي رود و ثمره فكري آن ديرتر به منصه ظهور مي رسد. البته نبايد فراموش كرد كه واسطه تفكر معماري خوب و بستري مناسب، معماراني هستند كه ايده هاي موجود را به عمل تبديل مي كنند و اين وظيفه دشوار تا حد زيادي بر عهده نسل مياني دهه اخير معماري است؛ نسلي كه شايد در ده 30 عمر خويش با مسائل و مشكلات بسياري مواجه شده و در شكل گيري شخصيت معماري خويش تا حدودي موفق نبوده است.
شايد بتوان دهه گذشته را به بهانه تجربه هاي جديد و نوپا و شرايط اقتصادي جامعه توجيه كرد ولي نمي توان نبود روند فكري مشخصي را در فرايند ساخت و ساز در كشور را انكار كرد. تفكري كه نسل مياني در فضاي آكادميك و اجتماعي با آن درگير بوده و انتظاري بر انتقال مفاهيم و انديشه هاي صاحب نظران دهه هاي قبلي است. مفاهيمي كه نسل بعدي معماري كه هم اكنون مباني فكري و عملي ايشان در حال پي ريزي است ، بسيار نيازمند آن است. حلقه متصل كننده اي كه نسل اول و سوم معماري ايران را به هم دوخته و ما را از سردرگمي و بيراهه هاي اخير مي رهاند.

زيبـاشـهر
شهر تماشا
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |