زاويه ديد
خودرو؛ اقليمي كه دو سرنشين در آن نمي گنجد
شهرام جباري زادگان- دو پادشاه در يك اقليم نمي گنجد. اين ضرب المثل قديمي مثال وضعيت موجود تهران و خودروهاي تك سرنشين اين كلان شهر است. به اين ترتيب با زبان حال مي توان گفت: در تهران دو سرنشين در يك خودرو نمي گنجد!
هر وسيله نقليه به طور متوسط امكان جابه جايي پنج سرنشين را دارد. با توجه به پيش بيني رفت و آمد روزانه حدود دو ميليون خودروي شخصي در تهران و با فرض اين كه هر خودرو پنج سرنشين داشته باشد، عملاً امكان جابه جايي ده ميليون نفر از اين طريق وجود دارد. متأسفانه در حال حاضر ارقام بالا صرفاً به صورت فرضيه باقي مانده، چرا كه درصد بسيار بالايي از وسايل نقليه در تهران تنها با يك سرنشين حركت مي كنند و تعداد بسيار زياد خودروهاي تك سرنشين، ميانگين سرنشين هر خودرو را به تنها 5/1 نفر كاهش داده است. هم اكنون هر وسيله نقليه در تهران به طور متوسط فقط 5/1 سرنشين دارد و به جاي ده ميليون نفر، سه ميليون نفر از اين طريق جابه جا مي شوند و به عبارتي براي جابه جايي اين سه ميليون نفر 600 هزار و حداكثر يك ميليون خودرو كفايت مي كند.
اين در صورتي است كه در حال حاضر دو ميليون خودرو به اين منظور به كار گرفته مي شود، به اين معنا كه هر روز شاهد يك ميليون و 400 هزار و حداقل يك ميليون وسيله نقليه اضافه كه به صورت تك سرنشين در سطح شهر تردد مي كنند هستيم.
در روزهاي ابتدايي اجرايي اين طرح تأثير آن بر كاهش مصرف بنزين 20 درصد اعلام و مدتي بعد اين ميزان 10 درصد عنوان شد، چندي پيش گزارش دادند ميزان مذكور به 4 درصد تقليل يافته، در حالي كه در واپسين روزهاي اجراي اين طرح در اسفند ماه سال گذشته اثر آن بر كاهش مصرف بنزين تنها 5/1 درصد برآورد شد.
موضوع فوق تنها نمونه اي از كم رنگ و كم رنگ تر شدن اجراي طرح زوج و فرد با گذشت زمان است در حالي كه به نظر مي رسد اجراي طرحي مانند ممنوعيت ورود خودروهاي تك سرنشين به داخل محدوده اضطرار در مدت زمان معيني از طول روز (مثلاً از ساعت 30/6 تا 30/8 صبح) بركاهش تراكم ترافيك مؤثر خواهد بود.
برعكس اجراي طرح زوج و فرد كه دارندگان وسيله نقليه را از حق طبيعي استفاده از خودروي شخصي در نيمي از ايام هفته محروم مي كند و عملاً ناقض حقوق شهروندي به شمار مي آيد، اعمال محدوديت ورود به محدوده اضطرار در ساعات محدودي از زمان اوج ترافيك نه تنها ناقض حقوق شهروندي محسوب نمي شود. بلكه در شرايط موجود عين عدالت بوده و طرحي در دفاع از حقوق اكثريت شهرونداني است كه حق آنها از سوي اقليتي از شهروندان نقض مي شود.
خواه ناخواه استفاده فرساينده و فزاينده از خودروهاي تك سرنشين با حداكثر مصرف سوخت از يك طرف و حداقل بازدهي و بهره وري از طرف ديگر، به عنوان يك معضل جدي از طريق تحديد محيط زيست شهري، جريان زندگي عادي شهروندان را مورد تهديد قرار داده است كه نياز به چاره جويي فرانگرانه از جانب كليه دستگاه هاي دست اندركار دارد، چالشي كه پيامدهاي پر دامنه آن از جمله تشديد آلودگي هوا و تراكم ترافيك به بحران در جامعه شهري دامن زده است.
|