افق
روابط عمومي و جايگاه آن...
يكي از مشكلات عمده روابط عمومي ها در كشور، فقدان منابع علمي و كاربردي است. سرعت عبور روابط عمومي ها از عصر كهكشان گوتنبرگ و ورود به دنياي الكترونيكي، بسيار سريع و بدون تدبير واقعي در منابع علمي و تحقيقاتي بوده است، لذا همواره اين هنر، دچار چالش هاي جدي به ويژه در شناخت ماهيت روابط عمومي ها بوده است.روشن است كه روابط عمومي به عنوان يك علم داراي اصول منطقي، نظريه، الگو و... بوده و از قدرت پيش بيني نتايج و قابليت تكرارپذيري و ظرفيت بسيار بالا براي سازماندهي روابط اجتماعي و بهبود عملكرد سازماني برخوردار است.
با تجهيز علمي و حرفه اي آن مي توان به قول «اميل دوركيم» نگاه بيمارگونه اي را كه نسبت به روابط عمومي شكل گرفته، محو كرد و به عنوان يك الگوي موفق براي توسعه از آن نام برد.
بي شك علاوه بر پژوهش، يكي از راه هاي رسيدن به توسعه، سعي در ايجاد تأثيرات متقابل ميان علم، تئوري و تجربه است. مطالعه و بررسي در حوزه فعاليت و عملكرد روابط عمومي ها نشان دهنده خلأ در خلق آثار ملي و بومي است، به طوري كه با گذشت بيش از نيم قرن از حضور و عمر روابط عمومي در ايران تنها شاهد تأليف حدود ۵۰ كتاب در اين زمينه هستيم!
اگر پاسخگويي و شفاف سازي براي شكل دهي و ترغيب افكار عمومي اصل و اساس كار است، پس «روابط عمومي پاسخگو» بهترين مرجع است. مديران و مسئولان ارشد روابط عمومي وزارتخانه ها، نهادها، سازمان ها و... با تبيين ديدگاه ها، نظرات و عملكردها ضمن بحث و بررسي علمي در حوزه روابط عمومي، از تجربيات علمي و كاربردي خود مي گويند تا ضمن چالش و گفتگو، ميزان نفوذ و قابليت پذيري و تأييد يا رد نظرات صاحبنظران و تئوري پردازان حوزه روابط عمومي در كشور سنجيده شود و از اين نشست ها مجموعه اي مدون و البته علمي و كاربردي براي علاقه مندان به ويژه دانشجويان اين حوزه تهيه نماييم.
هر چند آگاهي از اصول اساسي روابط عمومي يك پيش شرط ضروري براي پيشرفت است، ولي مي دانيم كه هيچ شيوه متداولي وجود ندارد كه در هر شرايطي مناسب باشد. ما تلاش مي كنيم با بهره گيري از امكانات رسانه اي مانند راديو، گامي هر چند كوچك در ارتقاي اين هنر برداريم.
- نفس حضور در رسانه ها به توسعه و ترويج اين حرفه كمك خواهد كرد؛ چرا كه رسانه در انتقال و نهادينه كردن مفاهيم و ارزش ها تأثير شگرفي دارند.
- گرچه با توسعه كمي دانشگاهها، مراكز آموزش عالي، علمي و كاربردي در كشور مواجهيم و البته جاي بسي خرسندي است ليكن افزايش قشر تحصيل كرده حوزه روابط عمومي كه به صورت ملموس و اجرايي وارد (گود) نشده اند مسبب سرخوردگي، سردرگمي و يأس فارغ التحصيلان شده است.
- شعار روابط عمومي علم و عمل است و دانشجوي اين حوزه انتظار دارد همزمان با كسب دانش و علوم مربوطه عامل و مجري دريافت هاي آكادميك باشد كه اين امكان براي او فراهم نيست!
با تحولات امروزي و افزايش سطح آگاهي مخاطبان و مواجه با مخاطبان فعال در جامعه و نيز اهتمام به مقوله هايي چون: پاسخگويي مسئولان و شفاف سازي، تكريم ارباب رجوع، مي طلبد همزمان با اين توجهات، دست اندركاران روابط عمومي كشور از پوسته و لاك محافظي كه به دور آن پيچيده اند خارج شده و با نگرشي جديد و فراهم آوردن بستري مناسب به عنوان اهرمي مؤثر اقدامي عملي در جهت تغيير نگرش مسئولان و مخاطبان به اين حوزه از خود نشان دهند.
علي اكبر خدا بخش
|