چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۸ - Apr 12, 2006
بهار بورس در اختيار سهام خودرو
011208.jpg
گروه بورس _ سپيده بهكام: تازه ترين بررسي هاي آماري نشان مي دهد از ابتداي سال جاري تاكنون سهام گروه خودرو و ساخت قطعات بيشترين تعداد خريدار را به سوي خود جلب كرده است.
به گزارش همشهري اين بررسي ها نشان مي دهد ۳هزارو ۹۶۶ نفر در اين مدت سهام اين گروه را در تالارهاي مبادلات سهام دست به دست كرده اند. ارزش داد و ستدهاي انجام شده بر سهام خودرو در اين مدت ۴۶۹ ميليارد ريال برآورد شده است.
براساس اين گزارش پس از گروه خودرو ساخت قطعات فعالان بازار در سه هفته اخير ترجيح داده اند در سهام بانك ها سرمايه گذاري كنند به طوري كه در اين مدت ۳هزار و ۵۶۳ نفر سهام اين گروه به ارزش ۸۱ ميليارد ريال را داد و ستد كرده اند. محصولات شيميايي سومين گروهي است كه از ابتداي سال جاري تا كنون بيشترين تعداد خريدار را به خود اختصاص داده است. در اين مدت يك هزار و ۱۸۶ نفر در سهام شركت هاي گروه محصولات شيميايي سرمايه گذاري كرده اند.
ارزش معاملات صورت گرفته بر روي سهام اين شركت ها طي اين مدت در مجموع به ۵/۲۵ ميليارد ريال مي رسد.
در رديف چهارم اين دسته بندي مي توان گروه فلزات اساسي را با يك هزار و ۱۲۲ خريدار قرار داد. در اين مدت ارزش داد و ستدهاي گروه فلزات اساسي ۴۹ ميليارد ريال اعلام شده است.
اين گزارش حاكي است در سه هفته اخير پس از گروه هاي ياد شده فعالان بازار سهام ترجيح دادند به ترتيب در سهام شركت هاي گروه ماشين آلات و تجهيزات، سيمان، سرمايه گذاري، انبوه سازان، غذايي، معادن، هلدينگ ها و ساخت محصولات فلزي سرمايه گذاري كنند.
در اين بين بيشترين ارزش مبادلات به گروه هلدينگ ها اختصاص يافت به طوري كه در اين مدت ارزش داد و ستدهاي صورت گرفته بر روي سهام اين شركت ها توسط ۱۱۸ نفر به يك هزار و ۵۲۶ ميليارد ريال رسيد.

نگهداري حساب سهامداران در كارگزاري ها ساماندهي مي شود
011139.jpg
گروه بورس: بر اساس آئين نامه اي جديد كه در مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه تدوين شده، نحوه نگهداري وجوه مشتريان نزد شركت هاي كارگزاري ساماندهي مي شود.
به گزارش همشهري، موضوع نگهداري وجوه مشتريان همواره در بورس تهران از عوامل مناقشه برانگيز بين كارگزاران و سرمايه گذاران بوده كه به نظر مي رسد اين آيين نامه از قدرت رفع اين مشكل برخوردار باشد.بر اساس اين آيين نامه، هرگونه برداشت و دريافت وجوه توسط كارگزار براي خريد و فروش اوراق بهادار فقط از طريق حساب سپرده اي خواهد بود كه مشتريان نزد يكي از بانك ها به نام خود به عنوان «حساب سپرده مشتري» افتتاح مي كنند.
«حساب سپرده مشتري» بايد به گونه اي باشد كه كارگزار نيز حق برداشت وجوه را داشته باشد و اين كار از طريق دادن شماره حساب مزبور به كارگزار و هماهنگي لازم با بانك مورد نظر ممكن خواهد بود.از سوي ديگر نحوه برداشت توسط كارگزار از «حساب سپرده مشتري» با مسدود كردن مبلغ مورد نظر پس از تأييد وصول سفارش خريد مشتري و انتقال آن به حساب جاري خود پس از صدور اعلاميه خواهد بود. در ماده ديگر اين آئين نامه آمده است: مشتري علاوه بر واريز كردن وجوه به حساب سپرده خود، حق دريافت اطلاعات مورد نياز در مورد وضعيت حساب خويش را از بانك خواهد داشت. اين اطلاعات شامل؛ ميزان موجودي، صورت گردش حساب و هرگونه اطلاعات ديگر در مورد «حساب سپرده مشتري» است. دريافت اطلاعات مربوط به وضعيت حساب سپرده مشتري بسته به امكانات بانك مورد نظر مي تواند از طريق تلفن، فاكس، اينترنت و يا ساير شبكه هاي الكترونيك انجام گيرد.
در اين آئين نامه تصريح شده، مشتري بايد در بانك هايي مبادرت به «افتتاح حساب سپرده مشتري» كند كه بانك هاي مزبور امكان ارائه خدمات مورد نظر كارگزار، جهت تسهيل در امر برداشت و دريافت وجوه مورد معامله را داشته باشند. چنانچه كارگزار شماره حساب هاي متعددي از مشتري دريافت كرده باشد، در استفاده از هريك از آنها مخيّر خواهد بود مگر اين كه مكلف به استفاده از حساب خاصي شده باشد.
در ديگر ماده اين آئين نامه آمده است: كارگزار در صورتي مجاز به انتقال وجه مورد معامله مسدود به حساب خود خواهد بود كه اعلاميه كتبي يا الكترونيكي خريد اوراق بهادار مورد سفارش مشتري را صادر كرده باشند. وجه مورد معامله مسدود بايد از لحاظ كميت و مدت نگهداري توسط كارگزار، با معامله مزبور منطبق باشد، در غير اين صورت، كارگزار متخلف تلقي و علاوه بر جبران خسارات وارده به مجازات نيز محكوم خواهد شد. در مواقع ابطال يا لغو معامله، كارگزار بايد به طور فوري نسبت به استرداد يا رفع انسداد از مبالغ مسدودي اقدام كند.
كارگزار وجوه حاصل از فروش اوراق بهادار متعلق به مشتري را مي تواند، در صورت تعدد حساب هاي وي، به هريك از حسابهاي مزبور واريز كند مگر اين كه مشتري حساب خاصي را بدين منظور تعيين كرده باشد. در ادامه تأكيد شده است: كارگزار خريدار بايد قبل از انجام معامله از وجود نقدينگي كافي در «حساب سپرده مشتري» اطمينان حاصل كند، در غير اين صورت، مسئوليت زماني متوجه مشتري خواهد بود كه قبلاً  سفارش خريد را تسليم كارگزار كرده باشد.
در صورت بروز هرگونه اختلاف ميان كارگزار و مشتري در مورد «حساب سپرده مشتري» تاريخ و ساعت خريد و برداشت وجه مورد معامله توسط كارگزار، ملاك رسيدگي خواهد بود.ظرف يك ماه پس از تصويب اين آئين نامه، كارگزارها مؤظف  اند تمامي وجوه مشتريان را كه در حساب آنان تحت عنوان «حساب جاري معاملاتي كارگزاري» در نزد بانك ها است، يا مستقيماً به مشتريان تسليم كنند و يا اين كه به شماره حسابي كه مشتريان تحت عنوان «حساب سپرده مشتري» به آنها ارائه مي دهند، واريز كنند. پس از انقضاي مهلت مقرر در ماده ۲۰ اين آيين نامه، هرگونه پرداخت و دريافت وجوه از مشتريان توسط كارگزار جهت خريد و فروش اوراق بهادار، غير از طريق «حساب سپرده مشتري» ممنوع بوده و متخلفين علاوه بر استرداد وجوه به مجازات محكوم خواهند شد.

هفتم ارديبهشت آخرين مهلت اجراي قانون جديد
011136.jpg
ايسنا: الزام شركت ها به ارائه پيش بيني عملكرد با نظر حسابرس براي حمايت از سهامداران و شفافيت بيش تر بازار صورت گرفت.
حيدر مستخدمين حسيني، رييس هيات مديره اوراق بهادار تهران در گفت وگو با ايسنا، درباره مصوبه جديد شوراي بورس مبني بر لزوم ارسال اطلاعات بودجه اي و پيش بيني عملكرد شركت ها با نظر حسابرس توضيح داد: هيات مديره بر مبناي گزارشي كه به مجمع عمومي يا صاحبان سهام مي دهد بحث برنامه هاي آينده را مطرح مي كند، پيش بيني آينده هم در گزارش هيات مديره به صاحبان سهام در مجمع ارائه مي شود بنابراين برخي از اطلاعات كه تحت اين پيش بيني در گزارش هيات مديره مي آيد مي تواند به دور از واقعيت در ارتباط با بخش بودجه  اي خودش باشد.
وي به ارائه اظهارنظر از سوي حسابرسان در راستاي پيش بيني كه براي بودجه در صورت هاي مالي تاثيرگذار است اشاره كرد و افزود: اين موضوع در چارچوب بحث هايي است كه به لحاظ شفافيت اطلاع رساني در سال گذشته مورد تصويب شوراي عالي بورس و هيات مديره قرار گرفته و اجرايي مي شود.
مستخدمين حسيني اعمال اين اظهارنظرها را به نفع سهامداران دانست و افزود: در طول سال مشاهده مي كنيم برخي از شركت هاي پذيرفته شده در بورس مرتب پيش بيني سود خود را تغيير مي دهند. بعضا شركت هايي را داريم كه در مقاطع كمتر از يك ماه تا سه بار هم تغيير سود دارند. اين تغييرها در مدت يك ماه قابل پذيرش نيست بنابراين اين امر نه تنها در قيمت سهم تاثير خواهد گذاشت بلكه اثرات تخريبي بر سهامداران جزء مي گذارد.
رييس هيات مديره بورس اوراق بهادار با بيان اين كه اين تصميم قطعا به نفع بازار و در جهت توسعه شفافيت و اطلاع رساني است ادامه داد: سهامداران جزء نمي توانند هر روز به دنبال بازار حركت كنند بنابراين بايد شركتي كه اطلاعات مالي و بودجه خودش را ارائه مي دهد صورت هاي مالي پيش بيني را براي دوره بعد ارائه دهد، به هر حال بحث مربوط به پيش بيني عملكرد علمي است كه بايد مديران از وضعيت حاكم به شركت ها مطلع شوند و رشد آن را در بودجه و صورت هاي مالي ببينند. حسيني درباره قانون جديد بازار اوراق بهادار توضيح داد: اميدواريم شورا بتواند هيات مديره سازمان را تعيين كند. فرصت زيادي براي اجراي قانون نداريم. هفتم ارديبهشت ماه آخرين مهلت اجرايي شدن قانون است و اميدواريم در اين فاصله به عنوان اولين كار هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار معرفي شده تا بتوانند اجراي قانون را تسريع كنند.
وي از برگزاري اولين دوره مهندسي مالي در مركز آموزش عالي رجاي قزوين خبر داد و افزود: در جهت گسترش فرهنگ بازار سرمايه و علمي كردن آن اولين رشته مهندسي مالي در مقطع كارشناسي ارشد از سوي يكي از مراكز آموزش عالي وزارت علوم و تحقيقات پيگيري و اولين دوره آن در مركز آموزش عالي رجاي قزوين برگزار مي شود.
او ادامه داد: اين متخصصان مي توانند براي مديريت ريسك، مديريت مالي و آشنايي هرچه بيشتر با ابزارهاي مالي در بازار حضور يافته و پاسخگوي نياز بازار باشند.

بستر رونق بازار سهام در سال ۸۵ وجود دارد
ايسنا: آمادگي رشد قيمت ها در بازار، آغاز دوران تثبيت دولت و قانون جديد بازار اوراق بهادار از چشم اندازي اميدبخش و رونق بازار در سال ۸۵ حكايت دارد.
علي اكبر جعفري ندوشن - معاون تالار يزد  - تاكيد كرد: بورس در سال ۸۴ دوران افت خود را سپري كرد، به طوري كه قيمت برخي سهام  از قيمت ذاتي پايين تر آمد و به شرط مشاهده ثبات سياسي و اقتصادي امكان رشد قيمت ها در هر لحظه وجود دارد.
او با بيان اين كه پتانسيل رشد قيمت ها در بازار بسيار است، خاطرنشان كرد: فراهم آمدن بستري براي رشد قيمت ها در سال ۸۵ ، روشن شدن سياست هاي اقتصادي دولت و اجرايي شدن قانون جديد بازار سرمايه و فراهم آمدن ابزارهاي جديد براي كنترل و نظارت بر معاملات، نشانه هايي از اميد به رونق بازار در سال ۸۵ است.

واگذاري سهام عدالت در قم
مهر: اولين جلسه واگذاري سهام عدالت به رياست استاندار قم تشكيل شد.
در اين جلسه عباس محتاج، برپي گيري امور مربوط به سهام عدالت در استان قم تأكيد كرد و گفت: آمار واقعي واجدين شرايط دريافت سهام عدالت در استان قم بسيار فراتر از آمار فعلي اعضاي تحت پوشش كميته امداد، بهزيستي و بسيج  است.

برنامه تأسيس چهار تالار منطقه اي بورس كشاورزي
011133.jpg
گروه بورس: مسئولان بورس كشاورزي در آخرين روزهاي حيات اين سازمان، در گفت وگو با رسانه هاي مختلف به تشريح تحول پيش رو در قالب قانون جديد پرداخته اند؛ به طوري كه دبيركل بورس كشاورزي روز گذشته از راه اندازي دو تالار منطقه اي در دو استان اصفهان و گلستان طي ماه هاي آينده با مجوز شوراي بورس خبر داد.
احمد كبيري در گفت وگو با خبرگزاري مهر گفت: دو تالار اصفهان و گلستان طي ماه هاي آينده به بهره برداري مي رسد و مراحل مقدماتي افتتاح دو تالار در حال طي شدن است. همچنين دو استان خراسان و فارس آمادگي لازم را براي افتتاح تالار دارند كه با كسب مجوز از شوراي بورس تالارهايي هم در اين مناطق افتتاح مي شود.
كبيري ادامه داد: هدف اوليه از ايجاد تالارهاي منطقه اي ايجاد تسهيلات جهت دسترسي سريع مشتريان و خريداران به بازار است.با افتتاح تالارهاي منطقه اي بسياري از مشكلات خريداران و مشتريان اصلاح مي شود. وي گفت: ارزش كالاهاي دادوستد شده طي سال نخست بيش از ۴۰۰ ميليارد ريال بوده ولي با توجه به خرد بودن بازار محصولات كشاورزي اين رقم، رقم ناچيزي است. در مجموع عملكرد بورس كالاي كشاورزي طي يك ساله نخست مثبت ارزيابي مي شود. در اين مدت حجم معاملات در سال ۸۴ نسبت به سال پيش از آن ۲۰ درصد رشد يافته، كالاي كشاورزي آمادگي لازم را جهت هدفمند كردن يارانه ها دارد و بورس مي تواند از نوسانات ناشي از هدفمند كردن يارانه ها جلوگيري كند.وي اجراي قانون جديد بازار سرمايه را موجب رونق بورس دانست و افزود: با اجرايي شدن قانون جديد بازار سرمايه بسياري از مشكلات ساختاري بورس اصلاح مي شود.
عرضه پنبه تضميني
از سوي ديگر يك مقام مسئول بورس كشاورزي گفت: بورس كالاي كشاورزي آمادگي ورود كل پنبه تضميني خريداري شده توسط سازمان تعاون روستايي كشور را دارد.
عباس بنازاده، مدير امور بازاريابي و كارگزاران بورس كالاي كشاورزي در گفت وگو با ايانا ضمن اعلام اين مطلب افزود: قرار بود كل پنبه تضميني خريداري شده توسط سازمان تعاون روستايي كشور در بورس عرضه شود ولي تاكنون هيچ دعوتي از اين سازمان براي ورود پنبه به بورس ارائه نشده است.
وي با اشاره به آغاز برداشت محصولات زراعي در ابتداي سال جاري افزود: برداشت گندم از پنجم فروردين ماه در استان خوزستان آغاز شده است و از ۱۵ روز ديگر نيز برداشت جو در كشور آغاز مي شود كه پيش بيني مي شود، با برداشت اين محصولات شاهد رونق معاملات بورس كشاورزي نيز باشيم.
عباس بنازاده با ذكر اين مطلب كه معاملات طي هفته اول سال جاري نسبت به سال گذشته از افزايش نسبي برخوردار بوده است افزود: در پايان سال گذشته به دليل شيوع آنفلوآنزاي مرغي، عرضه و تقاضاي نهادهاي طيور در بورس به شدت كاهش يافت كه اميدواريم امسال نسبت به سال گذشته شاهد عرضه و تقاضاي مناسب تري در بورس باشيم.
مدير امور بازاريابي بورس با اعلام اين مطلب كه كلزا از محصولات با اهميت در بورس است، افزود: به زودي برداشت كلزا نيز در كشور آغاز مي شود كه پيش بيني مي شود حجم عرضه و تقاضاي اين محصول استراتژيك در بورس نيز افزايش قابل توجهي پيدا كند.

شاخص بورس تهران ۵/۳ واحد بالاتر رفت
011130.jpg
گروه بورس: دادوستدهاي ديروز در بورس تهران ۵/۳واحد رشد را براي شاخص كل قيمت سهام رقم زد و اين شاخص را به رقم ۹هزار و ۵۰۶ واحد رساند.
به گزارش «همشهري» شاخص عملكرد تالار اصلي در اين روز با ۹واحد رشد مواجه شد و به ۹هزار و ۲۱۵ واحد افزايش يافت. معاملات كاشي اصفهان روز گذشته مهمترين عامل افت ۱۶واحدي شاخص عملكرد تالار فرعي شناخته شد.
اين شاخص ديروز در پايان معاملات به عدد ۹ هزار و ۷۸۳ واحد كاهش يافت. در جريان خريد و فروش هاي روز گذشته بورس تهران شاخص بازده نقدي و قيمت، ۱۰ واحد افزايش را تجربه كرد و روي عدد ۲۶هزار و ۹۸۴واحد ايستاد. عملكرد شركت هاي صنعتي طي معاملات ديروز مثبت ارزيابي شد به طوري كه موجب افزايش ۵/۷واحد شاخص صنعت شد و اين شاخص را به رقم ۷هزار و ۴۶۸واحد نزديك كرد. معاملات بانك پارسيان و ساختمان ايران هم روز گذشته به شدت روي شاخص واسطه گري هاي مالي تأثير گذاشت و اين شاخص را با ۱۱۰ واحد افت روبه رو كرد. اين شاخص كه عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد، در پايان معاملات ديروز به ۲۰هزار و ۹۴۳ واحد كاهش يافت. بر اساس اين گزارش، معاملات ديروز بورس تهران افزايش ۲۳واحدي شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي و رشد ۳۹واحدي شاخص سهام وسايل نقليه را به دنبال داشت اما در اين روز شاخص سهام فلزات اساسي ۶واحد افت كرد.

افزايش حجم تقاضاي ايران خودرو ديزل
گروه بورس: حجم تقاضا براي خريد سهام ايران خودروديزل براي چندمين روز متولي روبه افزايش گذاشت و به ۶/۳ميليون برگه سهم طي معاملات ديروز رسيد.
به گزارش «همشهري» در اين روز ۳۹۵ نفر براي خريد سهام ياد شده به ارزش ۱۳ميليارد ريال به كارگزاري ها مراجعه كردند. پس از ايران خودرو ديزل، روز گذشته بيشترين دستور خريدها براي سهام پتروشيمي اصفهان، معادن بافق، ايران خودرو، پتروشيمي آبادان و نورد آلومينيوم صادر شد. در اين روز ۱۹۸ نفر براي خريد ۸۲۳ هزار سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش ۶/۴ ميليارد ريال برگه خريد صادر كردند. ۷۲ نفر نيز در مراجعه به كارگزاري ها تقاضاي خريد ۶۳۸ هزار سهم معادن بافق به ارزش ۸/۳ ميليارد ريال را داشتند.
تعداد متقاضيان سهام ايران خودرو هم ديروز به ۱۲۶ نفر رسيد كه اين تعداد برگه هاي دستور خريد مربوط به يك ميليون سهم اين شركت به ارزش ۶/۳ ميليارد ريال را تحويل شركت هاي كارگزاري دادند.
ديروز بيشترين حجم بازارگرداني مربوط به سهام دو شركت سرمايه گذاري غدير و سرمايه گذاري مسكن بود.در كفه عرضه، روز گذشته سيمان فارس و خوزستان در رديف اول ايستاد. ۵۷۵ سهامدار اين شركت ديروز ۹/۱ ميليون سهم سيمان فارس و خوزستان به ارزش ۹ميليارد ريال را در بازار عرضه كردند. ۱۹۲ نفر هم ۵/۱ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۲/۶ ميليارد ريال را روز گذشته به فروش گذاشتند.در اين روز كاري پس از دو شركت يادشده بيشترين دستور فروش ها براي سهام سايپا، سيمان خاش، سيمان سپاهان، بانك اقتصاد نوين و سامان گستر اصفهان صادر شد.

سهام دريايي چگونه در بورس عرضه مي شود
گروه بورس: شبكه اطلاع رساني دريايي ايران (مانا) اين روزها با علاقه بسياري اخبار و عرضه سهام شركت هاي كشتيراني در بورس را پيگيري مي كند. اين سايت خبري در تازه ترين گزارش خود نوشته است: پذيرش مشروط كشتيراني در بورس اوراق بهادار به همراه شركتهاي بزرگ ديگري همانند شركت ملي نفتكش و غيره يكي از گامهاي اساسي جهت حضور مردم در صنايع سنگين كشور و البته با تكنولوژي بسيار پيشرفته خواهد بود.
اين تجربه پيش از اين در صنايع ديگري همانند خودروسازي و يا پتروشيمي تكرار شده است اما در صورت عملياتي شدن خريد و فروش اين نوع سهام در بورس، اولين تجربه حضور در بازار اوراق بهادار در بخش كشتيراني و پس از آن صنايع كشتي سازي  است.
پذيرش كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تاكنون بصورت مشروط از سوي بورس انجام و شرايطي براي درج نام آن بر روي تابلوي تالار مشخص شده كه يكي از آنها دريافت مجوز از سهامدار يا سهامداران عمده براي ورود است. حضور ۴۹ درصدي دولت در اين شركت سود ده با وجود آنكه موضوع دولتي بودن كشتيراني را منتفي مي كند اما همچنان دست دولت را براي دخالت و يا برنامه ريزي و جهت دهي به فعاليتهاي آن باز گذاشته است، چنانچه اين وضعيت در برنامه چهارم توسعه و حتي لايحه بودجه نيز به چشم مي خورد.
اين در حالي است كه موافقت دولت براي ورود كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به بورس در سال جديد از سه حالت نمي تواند خارج باشد اول اينكه سهامداران عمده كه سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي(با ۵۱ درصد سهام) هستند بر سر فروش سهام اين شركت در صورت بهبود وضعيت نسبي بازار به توافق برسند.
در همين حال يكي از دلايل اصلي عدم ورود شركتهايي مانند كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به بورس كه بخشي از سهامشان دولتي است در واقع عامل سوددهي آنها براي دولت بوده است.
در حالت دوم مصوبه مجلس شوراي اسلامي است كه مي تواند يا دولت را به واگذاري سهم دولت در كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از طريق بورس و يا مزايده توسط سازمان خصوصي سازي موظف كند و يا به دولت اجازه دهد سهام خود را در اين شركت به دليل بدهي به سازمانهايي نظير تأمين اجتماعي و ديگر صندوقهاي رفاهي و بازنشستگي واگذار نمايد.
اين گونه مصوبه هاي نمايندگان محترم مجلس براي واگذاري و فروش سهام دولت در شركت هاي زيرمجموعه خود در واقع به نوعي پيدا كردن منابع مالي براي پوشش هزينه ها است، چنانكه در سالهاي گذشته نيز براساس قانون بودجه، سازمان خصوصي سازي متعهد به فروش مقادير معتنابهي از سهام دولت در بورس و يا از طريق مزايده بود كه عموماً به دليل مشكلات ساختاري و نبود كشش لازم در بازار محقق نمي شد.
آنچه مي تواند مصوبه مجلس شوراي اسلامي را با ابهام مواجه كند سياست گذاري دولت براي شركتهايي همانند كشتيراني جمهوري اسلامي ايران است كه بخش عمده سهام آنها در دست دولت بوده و سالانه در برنامه هايي چون برنامه چهارم توسعه، سند چشم انداز ۲۰ ساله و يا قانون بودجه به واسطه همين اختيار، حركت و برنامه ها در چارچوبهاي مشخصي خلاصه مي شود.
از سوي ديگر عرضه سهام كشتيراني با مصوبه مجلس و توسط سازمان خصوصي سازي در تالار بورس بدون درج نام آن بر روي تابلوي بورس به هيچ عنوان امكان پذير نخواهد بود، مگر اينكه براي اجرايي شدن قانون، ديگر شرايط لازم از نگاه هيأت پذيرش ايجاد شود.
در اين ميان با ورود سهامداران عمده كه احتمالاً جديد هم خواهند بود، وضعيت تازه اي پيش روي اين شركت قرار مي گيرد به گونه اي كه اگر نسنجيده اقدام به عرضه عمده و بلوكي سهام اين شركت كشتيراني شود، اعتماد بازار سهام و حتي مجموعه شركت هاي وابسته به صنايع دريايي براي ورود به بورس سلب خواهد شد.
در هر حال اگر مجلس شوراي اسلامي مصوبه اي را براي حالت دوم به تصويب برساند و سازمان خصوصي سازي نيز كه براساس آخرين گزارش ها تنها به ۴۰ درصد از اهداف خود در سال گذشته رسيده، موفق به فروش سهام كشتيراني در سال جديد بشود، تنها در صورتي اين اقدام موفق خواهد بود كه به ظرفيت هاي خاص بازار سرمايه در ايران توجه شود، در غير اين صورت اين اقدام تنها موجب هدر رفتن بيت المال و اعتبار جهاني شركت هايي مانند كشتيراني خواهد شد بلكه منافع تعداد زيادي از سهامداران و حتي كارمندان آن را نيز به خطر مي اندازد.
گزينه هاي پيش روي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران البته بخش سومي نيز دارد و آن اينكه همچنان به بهانه وضعيت نامتعادل بازار، سهامداران عمده آن از فروش و عرضه سهام در بورس ايران صرف نظر كرده و به بازار سرمايه ديگر كشورها بينديشند، آنچنان كه در ميان سخنان برخي از مسئولان كشتيراني احتمال انتخاب اين گزينه نيز به چشم مي خورد.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۵.۷۷
۱۳۶۴
۲۵,۰۰۰
توليدمواداوليه داروپخش
۲.۵۵
۱۸۵
۷,۴۵۰
حق تقدم سيمان شاهرود
۲
۲۳۳
۱۱,۸۹۴
پتروشيمي خارك
۲
۱۲۳
۶,۲۷۴
پارس دارو
۲
۴۰
۲,۰۴۱
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۲
۱۸
۹۲۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۲
۲۹
۱,۴۸۱
فولاد كاويان
۱.۹۹
۷۱
۳,۶۴۲
ايران خودروديزل
۱.۹۹
۶۵
۳,۳۳۲
الكتريك خودرو شرق
۱.۹۹
۱۲۵
۶,۴۰۳
تولي پرس
۱.۹۹
۱۵۶
۷,۹۷۸
پتروشيمي آبادان
۱.۹۹
۱۰۹
۵,۵۹۵
پتروشيمي اصفهان
۱.۹۹
۱۱۸
۶,۰۳۶
معادن بافق
۱.۹۹
۱۵۵
۷,۹۲۵
دارويي رازك
۱.۹۹
۱۲۵
۶,۴۱۴
آلومتك
۱.۹۹
۱۰۴
۵,۳۲۸
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۱.۹۹
۲۶۰
۱۳,۳۱۰
نفت بهران
۱.۹۸
۲۷
۱,۳۹۲
صنعتي آما
۱.۹۸
۸۱
۴,۱۶۹
نورد آلومينيوم
۱.۹۸
۶۷
۳,۴۴۷
دارويي لقمان
۱.۹۸
۶۴
۳,۲۸۹
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۱.۹۸
۶۲
۳,۱۹۲
ايران خودرو
۱.۹۸
۲۸
۱,۴۴۱
سرما آفرين
۱.۹۸
۷۲
۳,۷۱۳
داده پردازي ايران
۱.۹۸
۱۳۰
۶,۷۰۰
داروسازي اسوه
۱.۹۷
۴۱
۲,۱۲۵
گلتاش
۱.۹۷
۴۱
۲,۱۲۱
توليدالياف پلي پروپيلن
۱.۹۷
۱۹
۹۸۵
توليد محور خودرو
۱.۹۶
۲۷
۱,۴۰۶
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۱.۹۶
۲۹
۱,۵۰۸
پارس خودرو
۱.۹۴
۲۳
۱,۲۰۸
پلي اكريل
۱.۹۳
۱۷
۸۹۶
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۱.۹۳
۲۶
۱,۳۷۱
قند پارس
۱.۹۲
۳۶
۱,۹۰۸
نيروترانس
۱.۹۲
۱۱۰
۵,۸۴۳
سينا دارو
۱.۹
۱۹
۱,۰۱۹
لوازم خانگي پارس
۱.۸۹
۸
۴۳۱
پارس الكتريك
۱.۸۸
۲۹۰
۱۵,۷۰۰
افست
۱.۶۴
۱۱
۶۸۱
بهپاك
۱.۶۱
۲۰
۱,۲۵۹
فنرسازي خاور
۱.۵۶
۳۰
۱,۹۴۹
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱.۰۲
۱۲
۱,۱۸۹
مهركام پارس
۱
۴۰
۴,۰۶۰
سايپا
۰.۸۱
۱۲
۱,۴۹۸
حق تقدم سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۰.۶
۱۱
۱,۸۳۰
شهد ايران
۰.۵۸
۱۱
۱,۹۱۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۰.۵۱
۴۵
۸,۹۱۷
سيمان شاهرود
۰.۳۸
۲۲
۵,۸۵۰
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰.۳
۶
۱,۹۸۰
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۲۴
۲۲
۹,۰۵۷
داروسازي فارابي
۰.۲۲
۱۱
۵,۱۰۰
سايپاديزل
۰.۰۶
۵
۷,۷۴۰
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۰.۰۲
۱
۴,۳۰۰
صنعتي دريايي ايران
۰.۰۱
۱
۷,۰۰۰
داروسازي روزدارو
۰
۰
۶,۱۱۴
معدني و صنعتي چادرملو
۰
۰
۱,۱۱۷
سرمايه گذاري بهمن
۰
۰
۲,۰۵۲
قند ثابت خراسان
۰
۰
۱۱,۱۹۸
سنگ آهن گل گهر
۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۰
۲,۹۹۹
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰
۰
۹,۱۶۵
صنايع ريخته گري ايران
۰
۰
۱,۱۴۰
رينگ سازي مشهد
۰
۰
۵,۱۰۲
كارخانجات داروپخش
۰
۰
۳,۳۳۸
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰.۰۴-
۱-
۲,۶۳۲
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۰.۱-
۴-
۴,۱۹۶
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۱-
۳-
۳,۰۴۵
كارخانجات توليدي شيشه دارويي رازي
۰.۱۳-
۵-
۳,۸۲۰
حق تقدم سيمان سپاهان
۰.۱۹-
۱۷-
۸,۹۶۸
زامياد
۰.۳۸-
۱۵-
۳,۹۱۹
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۵۷-
۶۹-
۱۲,۰۰۰
سيمان بهبهان
۰.۶۷-
۶-
۸۹۳
درخشان تهران
۱.۰۸-
۶۰-
۵,۵۰۰
لبنيات پاك
۱.۱۱-
۸۲-
۷,۳۱۱
سيمان تهران
۱.۱۵-
۴۷-
۴,۰۳۱
تراكتورسازي ايران
۱.۴۱-
۲۶۲-
۱۸,۳۷۳
كالسيمين
۱.۴۳-
۳۰-
۲,۰۶۱
توليدفروموليبدن كرمان
۱.۴۹-
۷۸-
۵,۱۷۰
گسترش صنايع انرژي آذرآب
۱.۵۳-
۲۱-
۱,۳۵۰
ليفت تراك سازي سهند
۱.۵۶-
۴۸-
۳,۰۳۸
لنت ترمز ايران
۱.۷۵-
۲۸-
۱,۵۶۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۱.۷۷-
۶۲-
۳,۴۴۰
شاهد
۱.۷۹-
۵۲-
۲,۸۶۰
كمباين سازي ايران
۱.۸-
۲۱-
۱,۱۴۳
كارخانه فارسيت درود
۱.۸۵-
۴۴-
۲,۳۳۲
بانك كارآفرين
۱.۸۸-
۶۸-
۳,۵۵۰
ايران ارقام
۱.۸۸-
۳۶۷-
۱۹,۱۶۰
فرآوري موادمعدني ايران
۱.۸۹-
۳۷-
۱,۹۱۸
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۱.۹-
۱۷-
۸۷۹
آبسال
۱.۹-
۱۲-
۶۱۹
نورد و لوله اهواز
۱.۹۳-
۲۷-
۱,۳۷۵
آبگينه
۱.۹۴-
۲۶-
۱,۳۱۳
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۱.۹۴-
۶۱-
۳,۰۸۵
حمل و نقل توكا
۱.۹۴-
۱۹-
۹۵۹
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱.۹۴-
۱۷-
۸۵۹
آزمايش
۱.۹۵-
۱۶-
۸۰۶
صنايع مخابراتي راه دورايران
۱.۹۶-
۳۲-
۱,۶۰۴
كارخانجات صنعتي پيام
۱.۹۶-
۳۶-
۱,۸۰۰
ماشين سازي نيرومحركه
۱.۹۶-
۲۶-
۱,۲۹۸
كف
۱.۹۶-
۳۳-
۱,۶۵۳
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۱.۹۷-
۴۱-
۲,۰۴۱
كربن ايران
۱.۹۷-
۴۵-
۲,۲۳۶
ليزينگ صنعت و معدن
۱.۹۷-
۳۱-
۱,۵۴۵
بانك پارسيان
۱.۹۸-
۳۷-
۱,۸۳۲
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۱.۹۸-
۴۳-
۲,۱۲۵
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۱.۹۸-
۸۰-
۳,۹۵۱
عمران و توسعه فارس
۱.۹۸-
۴۴-
۲,۱۸۲
مارگارين
۱.۹۸-
۵۰-
۲,۴۷۰
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۱.۹۸-
۵۱-
۲,۵۲۷
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱.۹۸-
۲۰۲-
۱۰,۰۲۵
پتروشيمي اراك
۱.۹۸-
۱۹-
۹۴۳
سرمايه گذاري بوعلي
۱.۹۸-
۴۹-
۲,۴۲۱
رايان سايپا
۱.۹۸-
۲۵-
۱,۲۳۸
پتروشيمي شيراز
۱.۹۸-
۱۹۱-
۹,۴۳۴
توليد سموم علف كش
۱.۹۹-
۱۲۴-
۶,۰۹۴
كابل باختر
۱.۹۹-
۲۳-
۱,۱۳۴
لاستيك البرز
۱.۹۹-
۱۷۸-
۸,۷۶۵
سيمان شرق
۱.۹۹-
۲۷-
۱,۳۲۸
جوش و اكسيژن ايران
۱.۹۹-
۵۵-
۲,۷۰۷
سامان گستراصفهان
۱.۹۹-
۴۸-
۲,۳۶۹
بانك اقتصادنوين
۱.۹۹-
۲۵-
۱,۲۳۴
سرمايه گذاري نيرو
۱.۹۹-
۸۶-
۴,۲۳۸
ملي سرب و روي ايران
۲-
۱۴-
۶۸۶
گروه صنعتي ملي (هلدينگ )
۲-
۱۵۲-
۷,۴۶۲
داروپخش (هلدينگ )
۲-
۵۵-
۲,۶۹۷
صنعتي بهشهر
۲-
۲۲۲-
۱۰,۹۰۴
سيمان صوفيان
۲-
۲۹۱-
۱۴,۲۷۱
نفت پارس
۲-
۲۰۲-
۹,۹۰۰
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۲-
۳۱-
۱,۵۲۲
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۲-
۱۳۴-
۶,۵۷۰
صنايع جوشكاب يزد
۲-
۱۵۳-
۷,۴۹۷
پتروشيمي فارابي
۲-
۹۹-
۴,۸۶۰
سيمان فارس و خوزستان
۲-
۳۹۸-
۱۹,۵۳۸
سيمان كرمان
۴۷.۸۷-
۲۲۹۶-
۲,۵۰۰
كاشي اصفهان

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |