چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۸ - Apr 12, 2006
تحليل حمايت مايكروسافت و اينتل از برنامه هاي توشيبا
حمايت دو جانبه
011142.jpg
عليرضا سزاوار :عده كمي از افراد پس از آگاهي از اظهارات كمپاني هاي مايكروسافت و اينتل مبني بر حمايت از HD-DVD توشيبا در مقابل blu-Ray سوني متعجب شدند. در حالي كه موضع مايكروسافت در قبال نسل بعدي رسانه هاي ذخيره سازي نوري به طور رسمي بي طرف اعلام شده بود. ولي يكي ازدلايل حمايت اين كمپاني  معتبر و اينتل از توشيبا،را برخي كارشناسان رابطه كاري نزديك آنها با يكديگر اعلام كرده اند.
در صورتي كه دلايل مهم تري نيز وجود دارد. از طرف ديگر گفته شده بود كه مايكروسافت از پشتيباني محصولي كه توليد سوني باشد، خودداري مي كند، در حالي كه اين طور نيست و بر خلاف رقابت سختي كه با يكديگر دارند، همكاري هاي دو جانبه اي نيز دارند. در نتيجه قطعاً تصميم پشتيباني از HD-DVD توسط اينتل و مايكروسافت نه به خاطر رقابت سخت با سوني، بلكه به خاطر ويژگي هاي ممتاز و ارزيابي بالندگي هاي طرح توشيباست.
تقريباً همه ما از طرح رمزنگاري CSS كه براي محافظت در مقابل تكثير غيرمجاز DVDها استفاده مي شد، اطلاع داريم. پس از شكست اين طرح BR-DVD و HD-DVD هر دو به گونه اي طراحي شدند كه ظاهراً شكستن قفل هاي آنها غيرممكن است، در صورتي كه اين تفكر ساده لوحي محض است. از طرفي كپي DVD ها در ايالات متحده از نظر قانوني، غيرمجاز است. و از طرف سازمان «US code» ممنوع اعلام شده.
در صورتي كه اين قانون هم اكنون تقريباً تغيير كرده زيرا كساني كه براي مصارف شخصي اقدام به كپي مي كنند برابر با سارقان حرفه اي جريمه مي شوند. مايكروسافت نيز از اين تغيير قانون استقبال كرده است. در حال حاضر HD-DVD تنها قالب نسل بعدي است كه توانايي ايجاد كپي قانوني از محتواي ديسك ها را ارائه مي دهد و با استفاده از ويژگي  مديريت كپي، اعمالي مانند قرار دادن محتواي يك ديسك ديجيتالي روي هاردديسك و يا انتقال قانوني يك فيلم به يك پخش كننده به كار گرفته است. از آن گذشته امكان تهيه حداقل يك نسخه كپي را به كاربران مي دهد. مايكروسافت مي گويد: اگرچه ارائه اين ويژگي  اجباري است، اما استوديوها نيز در دريافت هزينه مختار هستند. مايكروسافت اميدوار است كه استوديوها امكان تهيه حداقل يك نسخه رايگان را در محصولات خود قرار دهند. تا اين ويژگي  ممتاز HD به بهترين نحو اجرا شود.
علاوه بر اين، از آنجا كه كپي نظارت شده بخشي از مشخصه طرح «AACS» است، بنابر اين مختص برنامه هاي مايكروسافت يا اينتل نيست. در حالي كه هر دو شركت معتقد هستند محصولات مربوط به آنها در صورتي كه مديريت كپي طرح توشيبا را در اختيار داشته باشند، محبوبيت بيشتري خواهند داشت و اين طرح نيز زيرمجموعه اي از ملزومات كه كليه شركت ها از موتورولا گرفته تا apple مشتاق به داشتن آن هستند را از نظر فني تعريف كرده است.
در حالي كه Blu-Ray در حال حاضر رسماً چنين پشتيباني اجباري از محصولات ارائه شده را اعلام نكرده است. همچنين سؤالات فراواني درباره اين كه آيا اين گزينه را خواهد پذيرفت يا نه؟ وجود دارد. تا به حال BR، تنها تحت شرايطي AACS را پذيرفته و آن را هم موكول به مرور و بررسي كرده است.
هر چند مديريت كپي در Blu-Ray با مشكل جدي روبه رو نيست، با اين حال مايكروسافت گمان مي برد كه اگر اين موضوع علني شود امري كاملاً مهم خواهد بود، به طوري كه توليدكنندگان محتوا به طور كامل از ارائه آن خودداري كنند. همچنين نحوه هماهنگي قوانين خاص پذيرش طرح BR با طرح مديريت كپي يعني AACS هنوز نامعلوم است و نسبت به مديريت كپي تعهدي ندارد.
مايكروسافت همچنين تأكيد مي كند كه پشتيباني مركب HD-DVD براي مشتريان ايده آل خواهد بود، زيرا پخش كننده ها قادر خواهند بود با آنها سازگار باشند و آن گاه اين صنعت از نظر كلي به سرعت به فناوري چاپ HD-DVD تغيير روش داده و با يك تير دو نشان را هدف قرار مي دهد.
همان طور كه مي دانيد يك DVD از دوديسك تشكيل شده كه بر روي هم داراي ضخامت ۴/۱ ميلي متر هستند. طرح كنوني توشيبا، قرار دادن محتواي SD بر روي يك سطح ديسك و محتوايHD بر روي سطح ديگر است.
اين طرح به طور كامل مشكلات موجود در دستگاه هاي قديمي پخش كننده DVD را كه ناشي از تمركز بر روي محتواي دو لايه اي يك سطح ديسك است، حذف خواهد كرد و از آنجا كه هزينه تبديل خط توليد فعلي DVD به خط توليد HD-DVD بسيار كمتر از پشتيباني از BR است، طرفداران طرح توشيبا نيازي به تفكر دوباره در مورد اين تبديل را لازم نمي بينند. تأييد كلي اين قالب به معني خشنودي همه دست اندركاران اين صنعت خواهد بود و نيز موجب خشنودي خريداراني خواهد شد كه مي توانند در پخش كننده HD، به راحتي DVD را نيز استفاده نمايند.
به طور كلي تصميم مايكروسافت و اينتل بر اساس شرايط موجود گرفته شده نه بر مبناي آنچه طرفداران قالب هاي مذكور ادعا مي كنند در چند ماه آينده به وجود خواهد آمد. مايكروسافت مي گويد: HD-DVD داراي ظرفيت هاي بيشتر و امنيت بالاتري است. به طوري كه داراي ۳۰ گيگابايت ظرفيت است در حالي كه ظرفيت BR به ۲۵ گيگابايت مي رسد. هر چند Blu-Ray در محيط آزمايشگاه ۵۰ گيگابايت حجم را نشان مي دهد. ولي در عمل و خارج از آزمايشگاه، ديسك ۵۰ گيگابايتي وجود ندارد.
پيكربندي اساسي اين ديسك ها هنگامي صورت خواهد گرفت كه دستگاه هاي پخش Blu-Ray مانند پلي استيشن وارد بازار شوند و اگر پشتيباني از ديسك ۵۰ گيگابايتي تا آن زمان عملي نشده باشدكه احتمالاً نيز چنين است، ديسك هاي BR در دستگاه هاي پخش، داراي همان ظرفيت ۲۵ گيگابايتي خواهند بود. توشيبا در حال حاضر ۳۰ گيگابايت را به عنوان ظرفيت استاندارد ديسك هاي HD-DVD در نظر گرفته و اعلام كرده كه از هم اكنون فرآيند توليد آن را تكميل كرده است. بنابر اين مي توان پشتيباني ۳۰ گيگابايتي اين طرح را انجام شده در نظر گرفت. علاوه بر اين HD اكنون از ديسك هاي مركب نيز پشتيباني مي كند؛ در حالي كه طرح هاي مربوط به Blu-Ray هنوز ارائه نشده است.
به گفته مايكروسافت علي رغم تمام اينها مايكروسافت هنوز به دستيابي به يك استاندارد عمومي اميدوار است، اما چنين استانداردي الزاماً به پشتيباني ويژگي هايي مانند كپي نظارت شده و پشتيباني مركب نيازدارد.
چيزي كه اكنون روشن است، اين است كه HD-DVD مراحل بررسي و انتقاد را پشت سر گذاشته و اكنون بسيار اميدوار كننده به نظر مي رسد. كه البته اين طور هم هست. به طوري كه استوديوهاي فيلمسازي نيز در برابر آن عكس العمل بسيار خوبي نشان داده اند و به درستي دريافتند كه حمايت و استفاده از آن فوق العاده براي آنها مهم و كاربردي است و آينده ديجيتال به اين طرح توشيبا لبخند مي زند.

تراشه جديد IBM براي افزايش امنيت اطلاعات
011151.jpg
گروه علمي فرهنگي - محمد تقي رسولي :شركت IBM به منظور افزايش امنيت اطلاعات و فايل ها در كامپيوترهاي قابل حمل، تلفن هاي همراه و ابزارهاي الكترونيكي اقدام به توليد تراشه اي كرده است كه توانايي رمزگذاري(Encryption) اطلاعات را با استفاده از مدارهاي ماشيني دارا است.
پيش از اين براي رمزگذاري اطلاعات در نگهداري يا در هنگام ارسال آنها از روش هاي مختلفي استفاده مي شده است كه از جمله آنها مي توان به فن هاي مختلف رياضي و كليدهاي رمز اشاره نمود كه به صورت نرم افزاري اطلاعات را رمز نموده و مجدداً از حالت رمز خارج مي كردند. اما اخيراً و به دليل فاش شدن اكثر روش هاي رمزگذاري نرم افزاري، شركت هاي معتبر براي اين منظور به سمت توليد تراشه هايي داخل كامپيوتر و بدين منظور نموده اند.
متخصصان شركت IBM معتقدند كه تنها در صورتي هكرها نمي توانند به اطلاعات كاربران دسترسي پيدا كنند كه از تراشه هاي سخت افزاري براي رمزگذاري استفاده شود. اين تراشه ها مستقيماً و تحت كنترل پردازنده مركزي كامپيوتر عمل مي نمايند.
اين در حالي است كه در روش هاي رمزگذاري پيشين به دليل جدا بودن موتور اصلي رمزگذاري از مغز اصلي كامپيوتر(پردازنده) همواره اين امكان وجود داشت كه هكرها از حفره هاي مابين اين دو نفوذ نمايند.
به منظور جلوگيري از عملكرد هكرها، IBM اقدام به معرفي اين تراشه  به نام Secure Blue نموده است كه صرف نظر از نوع و سازنده پردازنده ها مي توانند به آنها متصل شود.
IBM اولين شركتي نيست كه رمزگذاري را بر عهده پردازنده مركزي گذارده و پيش از آن اينتل نيز با ارائه تكنولوژي La Grande اين تكنولوژي را ارائه نموده بود، اگرچه تفاوت هايي از نظر معماري بين اين دو وجود دارد. در واقع تكنولوژي IBM پيشرفته تر و ارزان تر خواهد بود.
اكثر كارشناسان اعتقاد دارند تكنولوژي Secure Blue به حدي قابل انعطاف و كارآمد مي باشد كه مي تواند در تلفن هاي همراه و موزيك پليرها استفاده شاياني داشته باشد. آنها اعتقاد دارند كه اين سيستم رمزگذاري مي تواند علاوه بر كمك به كامپيوترهاي قابل حمل و تلفن هاي همراه، راهكار بسيار مفيدي براي رمزگذاري اطلاعات CDها و در واقع نرم افزارهاي داراي كپي رايت باشد تا از كپي  غيرمجاز نرم افزارها جلوگيري نمايد.
با وجود سازگاري Secure Blue با اكثر پردازنده ها ولي مسئولان IBM در حال حاضر فقط با شركت هايي همكاري مي نمايند كه واحد مهندسي IBM در آنها مستقر مي باشد. از جمله آنها مي توان به مايكروسافت، نينتندو و سوني اشاره نمود. تعدادي از شركت هاي نرم افزاري نيز از IBM در خواست مشاركت در اين پروژه را نموده اند كه PGP Corp معروف ترين آنها مي باشد. Black Berry نيز در حال مذاكره با IBM است.
امنيت اطلاعات و داده ها همواره يكي از بزرگترين دغدغه هاي كاربران و شركت هاي كامپيوتري بوده است.

عربستان به باشگاه هسته اي مي پيوندد
ايرنا:به گفته يك محقق كويتي عربستان سعودي در حال تدارك يك برنامه هسته اي است. خبرگزاري يونايتدپرس به نقل از پايگاه اينترنتي ميدل ايست نيوزلاين گزارش داد عبدالله النوفيضي در سميناري در دوحه قطر گفت دانشمندان سعودي خواستار راه اندازي برنامه هسته اي در اين كشور شده اند، اما هنوز تاييد خاندان حاكم سعودي را دريافت نكرده اند.
رياض هر گونه قصد ايجاد برنامه انرژي هسته اي را تكذيب مي كند، اما برخي منابع در خليج فارس به ميدل ايست نيوزلاين گفتند مقامات سعودي در مورد برنامه توسعه و تحقيق هسته اي مذاكراتي انجام داده اند و اين برنامه با كمك پاكستان و ديگر متحدان رياض اجرا خواهد شد. يك منبع در خليج فارس گفت عربستان سعودي منتظر نمي ماند كه همسايگانش سلاحهاي هسته اي توليد كنند. در مورد مسئله برنامه هسته اي عربستان فقط زمان آن مشخص نيست.

نوت بوك جديد توشيبا با قابليت هاي DVD و TV
گروه علمي فرهنگي-بهنام نظيري راد :شركت ژاپني توشيبا اعلام كرده كه اولين نوت بوك پرقابليت خود را با درايو نوري HD DVD براي نسل جديدي از لوح هاي فشرده DVD كه توانايي نمايش بسيار بالايي را دارند توليد كرده است.اين كامپيوتر قابل حمل در نمايشگاه بين المللي CeBIT كه در هانوفر آلمان برگزار مي شود در معرض ديد عموم گذاشته شده است.
پيش بيني مي شود اين نوت بوك در بازار خرده فروشي با قيمت ما بين ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ يورو، به فروش برسد و تا هفته هاي آينده در دسترس همه كشورها و مشتريان قرار بگيرد.
اسكار كنيدرز مدير بخش بازارهاي اروپايي كمپاني توشيبا اعلام كرده: «اين كامپيوتر در واقع يك جنگ افزار بيليون دلاري ديگر براي مبارزه با استاندارد بعدي DVD است. نبردي كه در واقع مابين كمپاني هاي غول پيكر الكترونيكي از قبيل سوني، سامسونگ، فيليپس، ماتسوشيتا(پاناسونيك) و NEC و قهرمان HD-DVD شركت توشيبا كه همان نوت بوك جديد اين شركت مي باشد، است.»

نام ايران براي نخستين بار در تقويم فدراسيون جهاني روبوكاپ درج شد
ايرنا:نخستين دوره مسابقات روبوكاپ آزاد ايران از تاريخ ۱۸فروردين تا ۲۰ همين ماه در نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، ايران به دليل عدم صدور رواديد تيم هاي روبوكاپ ايراني از سوي آمريكا براي شركت در مسابقات روبوكاپ در ايالات متحده تصميم به برگزاري اين مسابقات جهاني داخل كشور گرفت كه اين كار موجب برگزار نشدن مسابقات در آمريكا به دليل استقبال تيم هاي مختلف جهان از مسابقات روبوكاپ ايران شد.
حضور قابل توجه تيم هاي مختلف خارجي و داخلي از دانشگاه هاي معتبر جهان باعث شد كه اين دوره از مسابقات بازتاب گسترده اي را در سطح داخل و خارج از كشور داشته باشد.

به ياد نخستين پرواز فضايي انسان
جشن هاي «شب يوري» فردا شب در سراسر جهان برگزار مي شود
011145.jpg
ايسنا:بيش از ۸۰ گروه در ۳۱ كشور جهان از جمله ايران، شامگاه ۱۲ آوريل برابر با ۲۳ فروردين ماه را به ياد پرواز نخستين انسان به فضا در چهل و پنج سال پيش جشن  مي گيرند.
براساس فهرست ارائه شده در سايت رسمي «yuris night» (شب يوري) در ايران، يك گروه نجومي در زنجان، مراسم ويژه اي را براي بزرگداشت اين مناسبت فضايي تدارك ديده است. از شش سال پيش تاكنون هر ساله در بسياري از نقاط جهان با برگزاري مراسم و برنامه هاي علمي ويژه، اين شب به يادماندني گرامي داشته مي شود. اين برنامه ها، ماهيتي شبيه روز نجوم دارد با اين تفاوت كه اهدافي مانند آشنايي با ماموريت هاي فضايي و داستان سفر انسان به فضا نيز در آن نهفته است.
يوري گاگارين، نخستين فضانوردي بود كه در روز ۱۲ آوريل سال ۱۹۶۱ ميلادي، با فضاپيماي روسي «وستك» (زمين) به فضا رفت و با فضاپيماي خود يك دور در مدار زمين چرخيد. گاگارين در حالي كه درون يك كپسول در داخل فضاپيما قرار داشت در مدت يك ساعت و ۴۸ دقيقه بيش از ۴۰ هزار كيلومتر در فضا پرواز كرد. ۱۲ آوريل همچنين يادآور پرتاب نخستين فضاپيماي جهان است. شاتل «كلمبيا» حامل جان يانگ و رابرت كريپن فضانوردان ناسا كه ۲۵ سال پيش (۱۲ آوريل ۱۹۸۱) به فضا پرتاب شد، اولين سفينه فضايي بود كه توانايي پرواز مجدد داشت. طي چند سال گذشته تلاش هايي براي برگزاري «شب يوري» در ايران نيز انجام شده است كه به دليل همين برنامه ها، در چهار سال گذشته نام ايران در زمره كشورهاي برگزار كننده مراسم «شب يوري» ثبت شده است.

شباهت پستي  و بلندي هاي مريخ با صحراهاي آمريكا
ايسنا:دانشمندان به استناد تصاوير دريافتي از مريخ نورد «فرصت» كه از سطح اين سياره گرفته و ارسال شده اند اعلام كردند كه در سطح اين سياره سرخ شكاف ها و برجستگي هايي وجود دارد كه شباهت فراواني به ناهمواري هاي موجود در صحراهاي آمريكا دارند.
به گزارش ايسنا،  به گفته ستاره شناسان و دانشمندان آمريكايي وجود اين شكاف ها حتي مي تواند گوياي وجود آب در اين سياره مرموز باشد. به گفته دانشمنداني كه اين تصاوير را از نزديك بررسي مي كنند، اين شكاف ها شباهت فراواني به شن ها و برجستگي هاي موجود در صحراي White Sands در ايالت نيومكزيكوي آمريكا دارند.

خداحافظي شاتل هاي فضايي
011148.jpg
ايسنا:رييس آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا) اعلام كرد كه اين آژانس به استفاده از فضاپيماهاي روسي طي سال هاي آتي ادامه خواهد داد.
مايكل گريفين در تازه ترين اظهارات خود گفت: ناسا براي ارسال فضانوردان و محموله هاي مورد نظر خود به ايستگاه فضايي بين المللي هم چنان از فضاپيماهاي ساخت روسيه استفاده خواهد كرد. رييس آژانس فضانوردي آمريكا در ادامه گفت: تكميل ساخت ايستگاه فضايي بين المللي بسيار مهم است و براي تحقق اين موضوع از كپسول هاي سويوز استفاده خواهد شد. وي در ادامه خاطر نشان كرد: ما هم چنان از خدمات فضايي روسيه حتي پس از سال ۲۰۱۰ ميلادي يعني زماني كه فضاپيماي جديد ناسا نيز براي پرتاب هاي فضايي آماده نيست، استفاده خواهيم كرد. گريفين سال ۲۰۱۰ ميلادي را زمان به موزه رفتن شاتل ها اعلام كرد.

مايكروسافت فعاليت هاي آزمايشگاهي لينوكس را به اشتراك مي گذارد
ايرنا:بر اساس گزارش هاي اعلام شده مايكروسافت قصد به اشتراك گذاري فعاليت هاي آزمايشگاهي لينوكس را دارد.
بر اساس گزارش سايت ايتاليايي KATAWEB شركت مايكروسافت براي انجام اقدام ياد شده در درصدد راه اندازي يك وب سايت است. نام اين وب سايت PORT25 است كه در كنفرانس جهاني لينوكس در بوستون در مورد آن بررسي و صحبت خواهد شد.
مدير اين شركت هدف از راه اندازي اين وب سايت را پشتيباني از آن دسته از كاربراني عنوان كرد كه مايكروسافت را با نرم افزار OPEN- SOURCE ادغام كرده اند. شركت مايكروسافت از آزمايشگاه هاي لينوكس براي آزمايش و تست نرم افزارهاي جديد كه قصد عرضه آن را دارد اعلام كرده تا از قابليت هاي هماهنگي با سيستم هايي چون لينوكس آگاه شود.
بر اين اساس شركت مايكروسافت مصاحبه هاي ويديويي با كارمندان با سابقه اش را تدارك خواهد داد كه كاربران امكان استفاده از محصول و كدهاي منبع را با هم مي دهد، اما اين شركت اخيرا توانسته نرم افزارهايي توليد كند كه قابليت هماهنگي با اين محصولات را داشته باشد.

هشدار بيش از حد نرم افزارهاي ضد ويروس زيان آور است
ايرنا:تحقيقات انجام شده توسط كارشناسان رايانه اي نشان مي دهد كه استفاده بيش از حد از نرم افزارهاي ضد ويروس هم زيان آور هستند.
بر اساس گزارش سايت ايتالياييKATAWEB كارشناسان به اين نتيجه رسيدند كه هشدارهايي كه توسط نرم افزارهاي ضد ويروس در زمينه ويروس ها ارايه مي شود هم مانند اسپم ها زيان آور هستند.
علت اين امر آن است كه بسياري از نرم افزارهاي امنيتي ايميل ويروس ها را در نامه هاي جديد بررسي مي كنند. غافل از اينكه بسياري از ويروس هايي كه سيستم را آلوده مي كنند توسط كاربران ارسال نمي شود بلكه به وسيله ويروس هاي ديگر ارسال مي شوند. بر اين اساس كارشناسان امنيتي در صدد هستند تا در نسخه هاي جديد نرم افزارهاي ضد ويروسي اين ايراد را برطرف كنند.
اما نمي توان به طور قطع اميدوار بود كه اين مشكل برطرف مي شود چون باعث ايجاد ترافيك بيشتري براي نرم افزارهاي ضد ويروسي مي شود. ايجاد ترافيك زياد براي نرم افزارهاي ضد ويروسي سبب كاهش سرعت عمل اين نرم افزار مي شود.
اين كارشناسان اعلام كردند كه به روز كردن نرم افزارهاي ضد ويروسي سبب افزايش سرعت عمل اين نرم افزار مي شود و ايراد ياد شده را تا حدي كاهش مي دهد.

بازگشت فضانوردان روسي، برزيلي و آمريكايي از فضا
گروه دانش و فناوري- مرتضي اسلام زاده: صبح يكشنبه ايستگاه فضايي بايكانور غرق در شادي بود چرا كه شاهد بازگشت ۳ فضانورد از ايستگاه فضايي به زمين بود. فرمانده «بيل مك آرتور» و «والوي توكاروف» مهندس پرواز به همراه آقاي «ماركوس پونتس» فضانورد برزيلي كه هفته پيش با گروه جانشين راهي ايستگاه فضايي بين المللي شده بود به زمين بازگشتند.
فرمانده مك آرتور گفت: «بي صبرانه منتظر بازگشت به زمين و در آغوش كشيدن خانواده خود بوده است» و مهندس توكارف نيز حرف هاي فرمانده را تأييد كرد.
اين دو فضانورد در ماه اكتبر سال گذشته به ايستگاه فضايي رفته بودند و در مدار زمين گردش مي كردند. نكته جالب اين بود كه اين دو فضانورد در پرواز به سمت آسمان يك دانشمند آمريكايي به نام پروفسور «گري گري اولدسن» را به همراه داشتند و در بازگشت فضانورد برزيلي ماركوس پونتس.برنامه فضايي سازمان ناسا در ايالات متحده براي رساندن تجهيزات و البته فضانوردان تازه نفس به ايستگاه فضايي بين المللي اكثراً به سازمان فضايي روسيه اتكا دارد چرا كه از سال ۲۰۰۳ و پس از فاجعه انهدام فضاپيماي «چلنجر» در فضا، سازمان فضانوردي ايالات متحده ناسا، تنها يك مأموريت فضايي را به انجام رسانده است.
منبع: Nasa

شبيه سازي كيهان اوليه
گروه علمي فرهنگي - صدرا جزايري: دو اخترشناس يكي از دانشگاه كاليفرنيا و ديگري از دانشگاه تي سوكوبا قويترين ابر رايانه دنيا به نام شبيه ساز زمين را كه پيش از اين براي شبيه سازي روند شكل گيري زلزله از آن بهره برداري مي شد به كار گرفتند تا بتوانند رشد و نمو كهكشان ها را از نخستين ثانيه ها پس از تولد كيهان بررسي كنند. آنها به اين نتيجه رسيدند كه نمو كهكشان ها بسيار سريع تر از آن چه فكر مي كرديم صورت مي گيرد. بنابر نظريه مشهور- از پايين به بالا _در ابتدا كيهان با به هم پيوستن ابر هاي گازي و ايجاد ستاره ها تشكيل شده و بعد از آن ستاره ها در سيستم هاي بزرگ تري گرد هم آمده اند.
محققان شرايط اوليه كيهان را بر اساس محاسبات اين نظريه سرد و تاريك شكل دادند. اين نظريه در سال ۲۰۰۳ با رصد هايي كه روي امواج ريزموج كيهاني صورت گرفت قوّت يافت. بر اساس آن در حال حاضر۴ درصد كيهان جرم معمولي است، ۲۲ درصد جرم تاريك و ۷۴ درصد آن را انرژي تاريك تشكيل داده است.
آنها به اين نتيجه رسيدند كه كهكشان هاي اوليه سريع تر از آن چه فكر مي كرديم تشكيل شده اند، در كم تر از ۳۰۰ ميليون سال حباب هاي گازي ستاره ها و سپس كهكشان ها را توليد كرده اند،( البته شكل كهكشان ها و ساختارهاي آنها با نمونه هاي امروزي متفاوت بوده است )و در كمتر از ۱۱بيليون سال كهكشان هايي به شكل كنوني به وجود آمده اند. اين شبيه سازي نشان مي دهد كهكشان راه شيري تقريباً همان ساختار شيميايي را دارد كه در سن يك بيليون سالگي داشته! در صورتي كه ما فكر مي كرديم كهكشان ها به آرامي در طول عمر خود با مراحل شكل گيري ستاره ها و وقوع ابرنواختر ها، ساختار خود را از عناصر سبك به عناصر سنگين تغيير مي دهند حال آن كه مي بينيم اين روند با سرعت بيشتري انجام مي گيرد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |