دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۱
فراري 599 , GTB , 2007 فيورانو
گرگ بيابان ها
004620.jpg
ساسان گلفر
خدا يك چنين اتومبيل اسپرتي را نصيب گرگ بيابان نكند.
البته منظورم همين اتومبيلي نيست كه قرار است الآن معرفي شود، بلكه آن اتومبيل اسپرتي است كه چند روز پيش سوار شدم. براي رفتن به نقطه اي از شهر عجله داشتم، بنابراين به تاكسي سرويس تلفن زدم تا به خيال خودم سريعتر به مقصد برسم. اول كه مي خواستم سوار ماشين آژانس شوم، هرچه سعي كردم سر دربياورم كه اين اتومبيل با چنين هيبتي ساخت كدام كارخانه است، متوجه نشدم؛ تا وقتي كه سوار شدم و تازه آنجا بود كه فهميدم از همان علامت تجارتي است كه جايگزين پيكان شده است. اتومبيل به راه افتاد و در زماني حدود ده ثانيه از صفر تا 10 كيلومتر در ساعت شتاب گرفت و بعد با سرعت حداكثر 15 كيلومتر در ساعت به سمت مقصد تاخت. البته تاختن كه چه عرض كنم، هر جا به گودالي يا دست اندازي مي رسيد كاملاً مي ايستاد و پاورچين پاورچين از روي آن رد مي شد. خلاصه آن عده از شما كه سوار ماشين مشدي ممدلي شده اند، مي دانند كه من چه كشيدم تا به مقصد رسيدم. وقتي از راننده پرسيدم چه بلايي به سر ماشينش آمده، گفت: ماشين اسپرت است، تيونينگ اش كرده ام، فنرهايش را خوابانده ام. پرسيدم پس چرا كمي سريعتر نمي رود؛ گفت: نمي شود آخر، كف اش به زمين مي گيرد. معني اسپرت را هم فهميديم.
البته از حق نگذريم در همين تهران خودمان هم هستند كساني كه واقعاً كارهاي خوبي در زمينه تيونينگ انجام مي دهند و در حوزه خودروهاي اسپرت بسيار خبره هستند. نمونه دستاوردهاي طرفداران خودروهاي اسپرت را در نمايشگاه اتومبيل هاي اسپرت كه چندي پيش در تهران برگزار شد، ديديم. اتفاقاً - اگر پايمان را كمي از حوزه بحث امروز فراتر بگذاريم- در زمينه موتورسيكلت هاي اسپرت اين روزها جشنواره اي در جريان است. اگر همين امروز و فردا سري به فرهنگسراي بهمن بزنيد، مي توانيد 150 دستگاه موتورسيكلت استثنايي در رده هاي سرعت، كراس، تريال، كلاسيك، تريل و چهارچرخ را در اولين جشنواره فرهنگي ورزشي موتورسيكلت كه به همت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و هيات موتورسواري و اتومبيلراني استان تهران برگزار شده و تا پايان فروردين ادامه دارد، ببينيد. شايد با اين كارها تعريف اسپرت تا اندازه اي روشن شود.
به هر حال، سواري در اتومبيل اسپرت با سرعت مشدي ممدلي و پاسخ آن راننده آژانس مرا به اين فكر انداخت كه امروز يك نمونه برتر اتومبيل اسپرت را در اين صفحه معرفي كنم و چه چيز بهتر از اتومبيل داغي كه تازه از تنور درآمده باشد...
فراري 599 GTB 2007 فيورانو، يكي از هيجان انگيزترين مدلهاي سال 2006، روز اول ماه مارس ( 11 اسفند 84) به بازار آمد تا جانشين فراري 550 و 575 مارنلو شود، البته با فضاي داخلي بيشتر و قدرتي به مراتب مهيب تر از اجدادش. تولد اين اتومبيل داراي بدنه تمام آلومينيومي به معناي خداحافظي فراري با شاسي فولادي نيز هست. البته خبر ورود GTB حدود دو ماه پيش از آن توسط آمدئو فليسا، نايب رئيس شركت فراري، در جريان نمايشگاه خودروي ديترويت اعلام شده بود. اما ورود آن به بازار طبق سنت فراري طي ضيافت شامي در بولونيا اعلام شد و نوزاد نو رسيده رسميت يافت. براي اين نوزاد پيش از تولد نامهاي مختلفي در نظر گرفته بودند از جمله ايمولا و 600 ، اما سرانجام آن را 599 GTB فيورانو ناميدند كه GTB مخفف عبارتي ايتاليايي به معني اتومبيل بزرگ سفري كوپه و 599 نشان دهنده حجم موتور 5 هزار و 999 سي سي آن است.
فراري GTB طولي برابر 467 سانتي متر و عرض 196 سانتي متر دارد. فاصله محور دو چرخ آن 275 سانتي متر و حداكثر ارتفاعش 134 سانتي متر است. طراحي اين اتومبيل دو در و دو سرنشين در كارگاهي در پينين فارينا و بر مبناي فراري 612 اسكاگليتي، برادر بزرگتر و چهار سرنشين آن، صورت گرفته است. در طراحي آن چند جنبه همزمان در نظر گرفته شده است، درنورديدن مرزهاي رانندگي سريع و لذتبخش كه وجه مشخص مدل هاي بلندآوازه اي همچون F40 است، عملكرد و قدرت چشمگير با به كارگيري پيشرفته ترين فناوري ها و نوآوري ها كه اين اتومبيل را به حد اتومبيل هاي تك سرنشين F1 برساند و دستيابي به بالاترين استانداردها از لحاظ جادار بودن، آسايش سرنشينان، ارگونوميك و ايمني. بدنه و ظاهر 599 تا آن اندازه يادآور 612 هست كه معلوم شود نسبشان به يك جا مي رسد؛ هرچند از نظر خطوط سقف و قسمت بسيار مرتب تر و شكيل تر عقب اتومبيل با آن فرق دارد. طراحي بدنه بسيار ظريف و درخشان GTB به نوعي پيكرتراشي مي ماند، با خطوطي آن چنان نرم و ملايم و موزون و در عين حال تركيبي چنان تهاجمي كه ترديدي بر جا نمي گذارد كه اين از كارگاه پينين فارينا بيرون آمده است و بر مبناي دقيق ترين محاسبات آيروديناميك و پيشرفته ترين ترفندهاي آيروديناميكي براي عملكرد هرچه بهتر اتومبيل طرح شده است.
اين طراحي در عين تأكيد بر جنبه اسپرت، ظرافت منحصر به فردي دارد. فراري 599 GTB از لحاظ برتري هاي موجود در آن بدون ترديد يكي از نقاط عطف تاريخ اتومبيل هاي اسپرت است.
اما برتري هاي فراري 599 تنها به طرح ظاهري آن محدود نمي شود و در اصل حرف اول را، همچون هر اتومبيل اسپرت ديگر، موتور و توانايي و قدرت آن مي زند. موتور اين فراري كه در قسمت جلو قرار دارد، برگرفته از انزو فراري است، موتور 12 سيلندر خورجيني 6 ليتري كه دو رديف سيلندر آن در زاويه 65 درجه نسبت به يكديگر قرار گرفته اند، 620 اسب بخار قدرت در دور موتور 7600 دور در دقيقه توليد مي كند؛ يعني 103 اسب بخار به ازاي هر ليتر. اين موتور دو ميل سوپاپ رو و داراي تنظيم زماني پيوسته متغير سوپاپ كه بسيار قدرتمندتر از موتور 612 و در واقع قوي ترين موتور 12 سيلندر فراري است، گشتاور عظيمي نيز دارد: 448 پاوند- فوت در دور موتور 5600 دور در دقيقه و همچنين حداكثر دور موتور 8400 دور در دقيقه؛ قدرتي كه به اين اتومبيل 1581 كيلويي شتاب از صفر تا 100 كيلومتر در ساعت برابر۷ /3 ثانيه و حداكثر سرعت 330 كيلومتر در ساعت مي دهد.
در قسمت عقب اتومبيل، آخرين نسل از سيستم انتقال قدرت 6 دنده دستي F1-A فراري قرار گرفته كه در زماني كمتر از يك دهم ثانيه قادر است دنده را تغيير دهد و البته، شايد بتوان گفت متاسفانه، اين بار از سيستم تمام الكترونيك E ديفرانسيل خبري نيست. مصرف بنزين اين اتومبيل ديفرانسيل عقب 12 سيلندر، به گفته كارخانه سازنده در هر يكصد كيلومتر بزرگراه 3/21 است و لابد چون قرار نيست ما در راه بندان خيابان هاي تهران فراري 599 برانيم، مصرف بنزين آن در شهر را اعلام نكرده اند.
يكي از جنبه هاي برجسته فناوري فراري 599 به كارگيري سيستم تعليق جديد با ضربه گيرهاي مغناطيسي (MR) است كه در كسري از ثانيه با كنترل از طريق جريان الكتريكي كه از مايع داخل ضربه گيرها مي گذرد، تنظيم و تعديل هاي لازم را انجام مي دهد و نمي گذارد آب در دلتان تكان بخورد. اين روش كه نخستين بار در شورولت كوروت 2003 آزمايش شده و پس از آن در كاديلاك STS نيز مورد استفاده قرار گرفته، جديدترين پاسخ فناوري پيشرفته به يك مشكل دردآور و استخوان خردكن قديمي است. فراري اعلام كرده است كه سيستم تعليق MR تا اندازه زيادي از غلت جلوگيري كرده و با ايجاد توانايي گردش بسيار بيشتر موجب مي شود در مدل 599 رانندگي ايمن تر و لذتبخش تري را تجربه كنيد.
سيستم هاي كنترل كشش و پايداري فراري 599 GTB نيز مشابه سيستم ديگري است كه در شورولت كوروت مورد استفاده قرار گرفته و شورولت آن را كنترل فعال فرمان گيري مي نامد. البته سيستم فراري F1-Track نام دارد. در كوروت فقط اين امكان وجود دارد كه سيستم را روشن يا خاموش كنيد، اما در فراري 599 امكان تنظيم آن را در درجات گوناگون از طريق يك كنترل مغناطيسي داريد. با سيستم
F1-Track و با كمك چرخ هاي 19 اينچي جلو و 20 اينچي عقب و با اطمينان از ترمزهاي 9/12 اينچي سراميك كربن مي توانيد حتي در برف سريع و راحت رانندگي كنيد.
در داخل كابين نيز توازني ميان احساس ورزشي يك اتومبيل اسپرت و احساس راحتي و امنيت و نوعي فضاي دلپذير و صميمي برقرار است. تودوزي ظريف و مجلل و سطوح چرمي سمت سرنشين در كنار تجهيزات و نمايشگرهاي طرف صندلي راننده كه از پيشرفته ترين فناوري هاي مهندسي مواد فيبر كربن و آلومينيوم بهره برده و تركيب مناسب و ماهرانه اين دو، بهترين مصداق توازني است كه صحبتش را كرديم. درباره رنگ پس زمينه دو امكان انتخاب قرمز يا زرد را داريد كه در كنار نقره اي آلومينيوم و رنگ نمايشگرها و فرمان و داشبورد و صفحات كنار در از جنس فيبر كربن تضاد زيبا و طرح تازه و جذابي پديد مي آورد.
از جمله تجهيزات استاندارد فراري 599 مي توان از چراغ جلوي bi-xenon و چراغ عقب LED، حسگرهاي گرد و خاك و باران، سيستم تهويه دو ناحيه اي، ستون فرمان قابل تنظيم برقي، راديو و پخش CD مخفي و دزدگير داراي حسگر حركتي نام برد. تجهيزات پيشرفته گوناگون ديگري هم در اختيارتان است، از جمله، حسگرهاي جلو و عقب براي پارك كردن، تجهيزات صوتي سازگار با iPod، سيستم دزدگير ماهواره اي و امكانات خاصي كه براي قرار گرفتن چمدان ها و اسباب و وسايل در اين فراري تعبيه شده است.
اسپرت خوبي به نظر مي رسد، فقط مي ماند اين كه 240 هزار دلار از كجا بياوريم كه يك فراري۵۹۹ GTB 2007 فيورانو بخريم كه براي آن هم بالاخره يك فكري مي كنيم.

آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |