قاعده بازي
كمپاني هاي معظم هاليوودي سنجيده تر از هر زمان ديگري روي ساخت دنباله بر فيلم هاي موفق شان تكيه مي كنند بازي شيريني كه هاليوودنشان داده است قواعدش را به خوبي مي شناسد
|
|
خسرو نقيبي
فروش افتتاحيه فيلم ترسناك۴ كه عالي ارزيابي شده بار ديگر بحث دنباله سازي هاي موفق هاليوود را باب كرده است. هاليوودي ها قهرمانان شان را دوست دارند چرا كه مردم جهان اين مخلوقات را دوست دارند و اين يعني ميليون ها دلار پول؛ براي همين هم آنها هيچ وقت داستان را با يك فيلم به پايان نمي رسانند. در واقع شايد ما نتوانيم براي فيلم هاي مهم و پرفروش سينمايمان دنباله سازي كنيم اما در آن سو استوديوهاي بزرگ هاليوودي راه و رسم اين بازي را خوب بلدند. در هاليوود، اصلاً نمي توان يك فيلم پرفروش را بدون دنباله تصور كرد و چه بسيارند طرح هايي كه اصولاً بر مبناي چند قسمتي ساخته شدن، نوشته شده اند. بازي شيرين دنباله سازي، هر ساله درصد مهمي از اقتصاد استوديويي را به خود اختصاص مي دهد و يكي از اصلي ترين فرمول هاي امتحان پس داده فروش است.
تعداد دنباله هاي امسال البته به نسبت سال هاي قبل كه تعداد دنباله ها فراتر از انگشتان دو دست بود كمتر است، اما كمپاني هاي معظم امسال حتي سنجيده تر از سال قبل پول بيشتري را هم از همين دنباله ها به حساب خود واريز كرده اند.
* * *
در ميان دنباله ها داستان هري پاتر پنجم جدا از ديگران است. توليد 7 فيلم هري پاتر بر اساس 7 داستاني كه رولينگ نوشته يا در حال نگارششان است، يك برنامه استوديويي مدت دار و حساب شده است. كمپاني برادران وارنر اين روزها در حال آماده سازي قسمت پنجم مجموعه است كه كارگرداني اش را هم به يك كارگردان تلويزيون انگلستان يعني ديويد ييتس سپرده است.
شرك 3 اما تنها و تنها در پي موفقيت و محبوبيت خيره كننده قسمت اول و دوم ساخته خواهد شد و برخلاف آثار ديزني كه معمولاً قسمت هاي تازه انيميشن ها راهي كلوپ هاي ويديويي مي شود، اين فيلم دريم وركز هم مستقيماً براي نمايش عمومي ساخته مي شود؛ شرك البته محبوبيتي فراتر از بچه ها دارد تا آن حد كه قسمت قبل سال گذشته در بخش مسابقه جشنواره كن هم پذيرفته شد. نظرات درباره ساخت قسمت تازه متناقض است اما آنچه اهميت دارد، فروش خيره كننده فيلم هاي قبل است كه ركوردهاي زيادي را جابه جا كرده و در بازار DVD هم موفق بوده. فيلم همچنان از ادي مورفي، مايك مايرز و كامرون دياز براي صداهاي نقش هاي اصلي اش استفاده مي كند.
اسپايدرمن اما محبوبيتش فراتر از سينما ميان خود آمريكايي ها و جزئي از فرهنگ عامه است. در واقع اين قهرمان كتاب هاي كميك استريپ شركت مارول حالا در سينما همان كاري را مي كند كه پيش تر در تلويزيون و قبل از آن در بازار كتاب انجام داده و كارگرداني سام ريمي كه نگاهي كاملاً شيفته وار و بي چالش به اين قهرمان دارد، كاملاً به مذاق مخاطبان هم خوش آمده؛ اسپايدرمن سوم البته و احتمالاً فروش افتتاحيه قسمت نخست كه ركورد فروش افتتاحيه يك فيلم در تاريخ آمريكاست- را نخواهد داشت اما به هر حال فيلم و سوژه كاملاً پول پاروكن هستند. توبي مك گوآير و كريستن دانست در اين قسمت تازه ديگر ستاره هايي تمام عيار و محبوبند كه خودشان مي توانند تضمين فروش فيلم بعدي هم باشند.
* * *
سال هاي آغازين هزاره جديد اما بهشت دنباله سازي بود هرچند حاصلش آن قدرها هم خوشايند نبود. سه سال پيش دو ماتريكس به صورت پياپي بر پرده رفتند كه هرچند فروش هاي معقولي داشتند اما شكست هاي هنري شان چيزي نبود كه بتوان آن را كتمان كرد. مردان ايكس 2 هم گيشه موفقي داشت هرچند در پايان سبب شد برايان سينگر از كارگرداني كل قسمت هاي بعدي پروژه كنار بكشد و حالا مردان ايكس 3 با كارگرداني ديگر روانه پرده مي شود. در اين دو سه سال حتي فيلم هايي به مراتب قديمي تر هم در تب دنباله سازي صاحب دنباله شده بودند. ساخت سومين قسمت ترميناتور پس از گذشت بيش از 10 سال نشان از اين موضوع داشت؛ اما بودند قهرماناني كه در گيشه آن قدرها هم موفق نبودند و باعث فروكش آن تب شدند. از اين جمله بود قسمت دوم تامب رايدر يا همان مهاجمين مقبره كه حتي از نام لارا كرافت هم در عنوانش بهره گرفت اما نتيجه بخش نبود و همين طور فرشتگان چارلي 2 كه به مذاق طرفداران بخش اول خيلي خوش نيامد. آن هجوم عجيب كمپاني ها به دنباله سازي در دو سه سال قبل كه گاه ضررهاي هنگفتي را سبب شد، اصلي ترين دليل حسابگري اين يكي دو سال كمپاني ها هم محسوب مي شود. حسابگري هوشمندانه اي كه خيلي چيزها را به نفع استوديو ها رقم زد.
* * *
جز آن سه فيلم ابتدايي كه بر مبناي سه كاراكتر ويژه و فانتزي خلق شده بودند، فيلم هاي رئال تري هم بودند كه در دنباله سازي موفق نشان دادند. از اين جمله سال قبل قسمت هاي دوم دو فيلم محبوب قانونا بلوند و خاطرات پرنسس روي پرده رفت كه فروش هاي خوبي هم داشتند. مجموع فروش همه اين آثار كه رقمي ميلياردي است، نشان مي دهد نظام استوديويي تا چه حد به كارهايي از اين دست احتياج دارد و اصلاً چگونه يك اسطوره، قهرمان يا كاراكتر ويژه شكل مي گيرد تا اين اقتصاد سرپا بايستد.
|