چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۹
سلامت
Front Page

تاثير ذهن بر سلامت جسم
چرا بايد خوشحال باشيم؟
005409.jpg
ترجمه: عبدالوهاب فخرياسري
افسردگي مزمن مي تواند شادي ها را از ما بدزدد: شواهد بسياري در دست است كه نشان مي دهد حتي مي تواند سلامتي مان را نيز از ما بربايد.
بريس ميلر، مهندس ساكن توپكا در كانزاس سيتي، مشكلي نداشت، تا اين كه بازنشسته شد. او كه مهندس قابلي بود، عليرغم توسل به بيش از ده پزشك از مهندسي مراقبت پزشكي خويش برنمي آيد. ميلر 74 ساله هم اكنون به تعداد زيادي از متخصصين، شامل متخصص قلب، متخصص دستگاه ادراري و تناسلي و متخصص پرتونگاري براي سرطان پروستات، متخصص غدد براي مشكلات كليوي و روانپزشك براي اداره و درمان دوره هاي تشديد افسردگي، مراجعه مي كند. علاوه بر همه اينها، سال هاست كه بيماري دوقطبي نيز وي را آزار مي دهد: تا كنون پزشكي را نيافته ام كه مشكلم را حل كند .
برشمردن همه علل بيماري ميلر امكان پذير نيست: تركيبي از ژن هاي بد، تقدير نه چندان بروفق مراد و رژيم غذايي نامناسب، احتمالا، در مكان هاي نخست علل قرار دارند. با اين حال، اخيرا به اين فكر افتاده كه وضعيت روحي اش هم مهم است. مدتي است كه پزشكان پي به اين واقعيت برده اند كه كساني كه دچار بيماري هاي مزمن اند، در معرض ابتلا به افسردگي قرار دارند و آنهايي هم كه اكنون مبتلا هستند بيماري شان سير خوبي نخواهد داشت. در دنياي امروز، بيشتر با افسردگي مواجه مي شويم: تنهايي تلخ و ناگوار نه تنها مي تواند انسان ها را دچار افسردگي كند، بلكه به سلامتي  جسمي شان نيز آسيب وارد مي سازد. دكتر دوايت اوانز، رئيس دپارتمان روانپزشكي دانشكده پزشكي دانشگاه پنسيلوانيا مي گويد: شواهد روزافزوني وجود دارند، حاكي از اين كه ممكن است افسردگي علت و يك عامل خطر مهم براي ابتلا به بيماري هايي چون كم خوني عضله قلب، سكته  مغزي، بيماري ديابت و بيماري هايي (چون اچ.آي.وي/ايدز) كه اساس ايمني دارند، باشد. به علاوه، اخيرا شواهدي به دست آمده كه نشان مي دهند اختلالات خلقي مي توانند بر سير بيماري هاي ديگر تاثير گذارند. كاملا روشن است، افسردگي مي تواند هم علت و هم معلول بيماري هاي جسمي باشد.
عوامل خطر: ماه گذشته نتايج مطالعه اي با شركت تعداد زيادي بيمار دچار افسردگي نشان داد كه 37 درصد اين افراد دو برابر عموم مردم در معرض خطر ابتلا به بيماري ديابت نوع 2 قرار داشتند. مطالعات ديگر، نيز، اين رقم را تاييد مي كنند. (در سال 1674، توماس ويليس، پزشك انگليسي، نوشت: ديابت از بيماري ماليخوليا حاصل مي شود.) مطالعه جديدي بر روي بيماران مبتلا به آلزايمر نشان داد بيماران داراي سابقه ابتلا به افسردگي، پلاك هاي بزرگ تري در مغزهاي شان داشتند. خانم هاي افسرده يائسه بدون سابقه ابتلا به بيماري هاي قلبي، احتمالا بيشتر از همسالان خويش مي ميرند. پژوهشگران در دانشگاه شيكاگو، در ماه مارس سال جاري (اسفند گذشته)، نشان دادند كه تنهايي مي تواند فشار خون را تا 3 رقم افزايش دهد. سرطان پانكراس (به دلايلي كه هنوز نمي دانيم)، غالبا به دنبال يك دوره افسردگي بسيار شديد ظاهر مي شود.
و زماني كه افسردگي و ماليخوليا پا به پاي بيماري مي آيند، وضعيت جسمي بيمار وخيم تر هم مي شود. در اين صورت، مثلاً، كنترل بيماري ديابت دشوارتر خواهد بود. چندين مطالعه ديگر نيز نشان داده اند كه در ماه هاي پس از حمله قلبي، بيماران دچار افسردگي بيشتر از ديگران مي ميرند.
اگر حق با پژوهشگران باشد، هزينه انساني به حال خود گذاشتن افسردگي بسيار بالاست. نزديك 25 درصد زنان در آمريكا و 10 درصد مردان، زماني دچار افسردگي آشكار باليني بوده اند. در مطالعه بزرگي كه توسط سازمان جهاني بهداشت، دانشكده بهداشت دانشگاه  هاروارد و بانك جهاني صورت گرفت، معلوم شد كه تا سال 2020، افسردگي (تنها پس از بيماري هاي قلبي) مقام دوم را در ميان بيماري هايي كه موجب از كارافتادگي مي شوند، به دست خواهد آورد.
دليل اين تاثير ذهن بر سلامت جسم چيست؟ مطمئنا،
افسردگي مزمن كمكي به در پيش گرفتن شيوه زندگي سالم به بيماران نمي كند. به قول نانسي فراژر اسميت، استاد روانپزشكي در دانشگاه هاي مونرآل و مك گيل، كه مطالعاتي طولاني بر روي رابطه بين افسردگي و بيماري هاي قلبي- عروقي داشته ، فرد افسرده ورزش نمي كند، به احتمال زياد از خوردن داروهاي لازم خودداري مي كند، وزن كم كردن برايش دشوار است و دست از سيگار كشيدن برنمي دارد.
بيوشيمي: افسردگي به شيوه هايي بر سيستم بدن بيماران اثر مي گذارد كه دانشمندان تازه دارند از آنها سر درمي آورند. براي مثال، در كنار مواد شيميايي كه موجب شروع و پيشرفت التهاب مي شوند، هورمون هاي استرس بيشتري توليد مي شوند. وقتي هورمون كورتيزول در پاسخ به استرس ترشح مي شود، سطح قند خون براي تامين انرژي بالا مي رود. مغز دچار افسردگي مرتب علامت مي دهد كه تحت استرس قرار و نياز به انرژي بيشتر دارد، كه اين نيز تنظيم قند خون را بيش از پيش دشوار مي سازد. آيا اين مي تواند دليل بروز يا بدتر شدن بيماري ديابت بر اثر افسردگي باشد؟
احتمالا، پاسخ بدن به استرس بر دستگاه قلب و عروق فرد افسرده نيز تاثير مي گذارد. هنگامي كه سيستم انعقادي خون آماده مسدود كردن خونريزي از محل ضايعه مي شود، سلول هاي چسبنده اي موسوم به پلاكت ها براي جلوگيري از خونريزي به يك باره هشيار مي  شوند. در يك مطالعه  نشان داده شد كه در فرد افسرده پلاكت ها آمادگي بيشتري براي اين كار دارند. مشكلي كه از اين وضعيت به وجود مي آيد، بروز حملات قلبي و سكته هاي مغزي است. مواد شيميايي موسوم به سايتوكين نيز به طرف جريان خون هجوم مي آورند. پيام برهاي سيستم ايمني التهاب را دامن مي زنند كه حاصل آن ضخيم تر شدن ديواره رگ ها و تشكيل پلاك هايي است كه ديواره شريان ها را سخت و انعطاف ناپذير مي سازند. تغيير وضعيت طبيعي قلب، حركت در بين دو حالت استراحت و ضربان است. عضله اي كه سخت تر شده، كمتر مي تواند به نيازهاي همواره در حال تغيير بدن به خون و اكسيژن پاسخ دهد. مطالعه اي كه نتايجش ماه گذشته در مجله كالج قلب آمريكا منتشر شد، به اين نتيجه  رسيد كه استرس رواني بيشتر از استرس جسمي در آزمون ورزش موجب كاهش جريان خون به عضله قلب - يا ايسكمي- مي شود. ديويد شپس، استاد داخلي و جانشين رئيس بخش طب قلب و عروق در دانشگاه فلوريدا، مي گويد: استرس و افسردگي، احتمالا منشاء 30 درصد تمام حملات قلبي هستند.
هنوز خيلي زود است كه از اين شواهد نتيجه گيري كنيم كه افسردگي، مثلا مانند سيگار يا كلسترول بالا، علت مستقيم بيماري قلبي است و ترك آن موجب جبران خسارت يا نجات زندگي بيمار خواهد شد. در واقع، دو مطالعه بزرگ اخيرا نتوانستند ثابت كنند كه بيماران قلبي كه تحت درمان با داروهاي ضد افسردگي قرار مي گيرند، زمان طولاني تري زنده خواهند ماند. با اين حال، پزشكان كاملاً گوش به زنگ اند و لااقل نسبت به بيماران قلب حساس، چرا كه اين افراد به احتمال بيشتر در اثر بيماري قلبي شان از پاي در خواهند آمد تا افسردگي. ريچارد ستاين، مدير مركز پيشگيري بيماري هاي قلبي نيويورك مي گويد: اگر بيمار قلبي هستيد، لازم است از سطح كلسترول خون و ميزان فشار خونتان و اين كه به چه رژيم غذايي و برنامه هاي ورزشي نياز داريد، مطلع باشيد. حال اگر افسرده هستيد، آن را نيز به فهرست بالا اضافه كنيد.
منبع: US News and World Affairs

غذاهايي كه بلاي جان مي شوند
005406.jpg
گلرخ ثريا- برخلاف پدرها و مادرها كه كمتر پا به رستوران هاي فست فود (غذاهاي حاضري) مي گذارند، جوانان و نوجوانان انواع ساندويچ ها و پيتزاها را به غذاهاي سنتي ترجيح مي دهند. اين روزها كمتر جواني است كه رستوران هاي فست فود را نشناسد و با دوستان خود به آنها سر نزده باشد.
فست فودها؛ غذاهاي تنبلي
فست فودها غذاهايي هستند كه خيلي آسان و سريع تهيه مي شوند و در رستوران هايي با همين نام عرضه مي شوند. صنعت توليد غذاهاي سريع در بسياري از كشورهاي جهان در حال رشد بي سابقه اي است و سالانه ميليون ها دلار در اين مكان ها خرج مي شود كه يكي از مشتريان پر و پا قرص آنها جوانان و نوجوانان هستند.رستوران هاي فست فود دو شاخص اصلي دارند؛ يكي آنكه غذا پس از سفارش خيلي سريع آماده مي شود و با حداقل امكانات به مشتري ارائه مي شود. در سال هاي اخير بحث هاي جنجال برانگيزي مبني بر اينكه اين غذاهايي كه سريع تهيه و خورده مي شود، چه از نظر ارزش غذايي و چه از نظر عادات غذايي براي سلامتي انسان مضرند، بالا گرفته است و صاحبان اين صنايع تلاش مي كنند اين رستوران ها را به رستوران هايي با خدمات فوري تغيير نام دهند ولي مردم هنوز به همان نام فست فود عادت دارند.
اين غذاها در رستوران ها در حجم زيادي توليد شده و يا گرم نگه داشته شده و يا پس از سفارش مشتري دوباره گرم مي شوند. بسياري از اين رستوران ها به صورت زنجيره اي فعاليت مي كنند و محصولات غذايي هر يك از اين شعبات در يك واحد كنترل كيفيت، كنترل مي شود. غذاهاي فست فود راحت تري مانند سمبوسه نيز وجود دارند كه پس از خريداري از مغازه در حال راه رفتن ميل مي شوند.
ساندويچ و پيتزاي خوشمزه
غذاهاي فست فود مورد علاقه جوانان، پيتزا، انواع ساندويچ، هات داگ، چيپس و پنير و مرغ سرخ كرده است كه معمولاً در كنار آنها سيب زميني سرخ كرده و تنوري و انواع سالاد كلم و سالاد فصل به عنوان مخلفات ميل مي شود. ساندويچ يكي از همان غذاهاي جمع و جور و شيك مورد علاقه جوانان است كه از دو لايه نان كه در وسط آنها گوشت، سبزيجات و پنير و انواع سس و ادويه اضافه شده، تشكيل شده است. جوانان ساندويچ را غذاي مناسبي براي مدرسه، محيط كار و دانشگاه و ورزش مي دانند. هات داگ نوعي سوسيس يا ساندويچ است كه با انواع ادويه خوش طعم شده است. همبرگر يكي از همان غذاهاي خوش طعم مورد پسند جوانان است كه با شكل گرد نان خود كه وسط آن گوشت سرخ كرده با لايه هايي از سبزيجات و ادويه قرار دارد، معروف شده است. انواع خاصي از همبرگر به نام چيزبرگر، لايه ها و ورقه هايي از پنير را در ميان خود دارند. در كنار تمام اين غذاها نوشابه هاي گازدار معمولاً از قلم نمي افتد. نوشابه ها عمدتاً از آب تصفيه شده، افزودني هاي مصنوعي و شكر تصفيه شده توليد مي شوند. اسيد موجود در نوشابه هاي گازدار موجب فرسايش ميناي دندان شده و همچنين قند بالاي اين محصولات، پوسيدگي دندان ها را تسريع مي كند. به علاوه نوشابه ها فاقد ارزش  غذايي بوده و به خاطر ميزان قند بالايشان داراي كالري زيادي مي باشند كه تمام رژيم هاي لاغري سفت و سخت شما را نقش بر آب مي كنند. نوشابه هاي رژيمي به دليل داشتن قند مصنوعي آسپارتام، اشتهاآورند.
جوانان؛ فست فود خورهاي حرفه  اي
اينكه چرا جوانان غذاهاي فست فود را ترجيح مي دهند، دلايل متفاوتي دارد. عده اي از جوانان معتقدند در دنياي امروز كه كار و تحصيل مجال آشپزي هاي طولاني سنتي را به آنها نمي دهد، فست فودها انتخاب هايي آسان و سريع هستند. همچنين اگر از منزل دور باشيد و گرسنگي تمام قواي جسمي و فكري شما را ضعيف كرده باشد، يك رستوران فست فود خيلي آسان و سريع به دادتان مي رسد. به علاوه ذائقه بسياري از جوانان به اين غذاها عادت كرده است و آن را لذيذ تر از غذاهاي سنتي مي دانند. محيط گرم و جوان بعضي از اين رستوران ها نيز دليل ديگري براي جذب بعضي جوانان به اين رستوران هاست.
فست فودهاي مضر
براي نشان دادن اثرات مضر فست فودها بر سلامت انسان در سال 2004 ميلادي فيلم مستندي ساخته شد كه كارگردان اين فيلم در مدت يك ماه، هيچ چيز به جز فست فودهاي مك دونالد را نمي خورد و هيچ ورزش و فعاليتي انجام نمي داد. در پايان اين مدت او بسيار چاق تر شده و به بيماري هاي مختلفي نيز دچار شده بود.نتايج آخرين مطالعات دانشمندان نشان مي دهد جوانان و نوجواناني كه در يكي از وعده هاي غذايي روزانه خود يكي فست فود مي خورند، نسبت به ساير همسالان خود كالري، نمك و چربي بيشتر و ويتامين و مواد معدني كمتري دريافت مي كنند.
يافته هاي جديد محققان نشان مي دهد جواناني كه به فست فود عادت دارند، با چاقي و مشكلات ناشي از آن دست و پنجه نرم مي كنند. نتايج يك مطالعه 15 ساله روي جواناني كه پا به سن گذاشته اند، نشان داد كه آنهايي كه در جواني فست فودها را به عنوان يكي از وعده هاي غذايي خود قرار داده اند، چاق تر از ديگران هستند.تحقيقات ديگري نشان مي دهد كه نوجواناني كه لاغرند نسبت به آنهايي كه چاق ترند، در يك رستوران فست فود بيشتر غذا مي خورند و اين نشان مي دهد توانايي بدن در مصرف كالري هاي اضافي به اينكه چقدر اضافه وزن داريم، برمي گردد. همچنين در مناطقي كه تعداد رستوران هاي فست فود كمتر است، بيماري هاي قلبي و عروقي كاهش مي يابد. برعكس در مناطقي كه مردم به غذاهاي فست فود عادت دارند، علاوه بر ارزش هاي غذايي اين غذاها، عادت هاي بد مانند پرخوري، كم تحركي و سريع غذا خوردن بر اثرات نامطلوب فست فودها بر سلامت انسان مي افزايد.
چند توصيه
سس مايونز و پنير ممنوع: گوشت و سوسيس  هاي موجود در همبرگر و انواع ساندويچ در روغن هاي اشباع شده سرخ مي شوند و حاوي چربي زيادي مي باشند. سس مايونز و پنير ساندويچ ها نيز مملو از چربي اضافي مي باشد. بنابراين اگر نمي توانيد از اين دسته از ساندويچ ها دل بكنيد، حداقل آنها را با خيارشور، گوجه فرنگي، سس گوچه فرنگي يا سس خردل كه چربي اضافه ندارند، مصرف كنيد.
درود بر گوشت كبابي: گوشت هايي كه در روغن كاملاً سرخ شده اند و به اصطلاح روغن از آنها مي چكد را كمتر ميل كنيد و سعي كنيد از انواع همبرگر و ساندويچ هايي كه در آنها گوشت كبابي وجود دارد استفاده كنيد.
سالاد نبين چه ريزه: اكثر ما عادت كرده ايم كه سالاد را در كنار غذا ميل كنيم ولي سالاد هايي كه در آنها از انواع سبزيجات مانند كاهو و هويج و نيز غلاتي مانند ذرت پخته شور يا شيرين استفاده شده است مي توانند جاي يك وعده غذايي را بگيرند.

درمانگاه
مواظب نوشابه هاي انرژي زا باشيد
005403.jpg
مترجم: سودابه قيصري- محققان دانشگاه فلوريدا اعلام كرده اند كه نوشابه هاي انرژي زا كه امروزه فروشگاه ها و سوپر ماركت ها را تسخير كرده اند حاوي مقدار زيادي كافئين هستند و بايد ميزان آن را حتماً  روي قوطي خود اعلام كنند.
محققان، ميزان كافئين 10نوشيدني انرژي زاي پرفروش را به همراه 7نوع ديگر از نوشيدني هاي تجاري پرفروش تجزيه كردند. بسياري از نوشيدني هاي انرژي زا دو برابر ساير نوشيدني ها كافئين داشتند، اما ميزان كافئين از يك مارك تا مارك ديگر و حتي در يك مارك مشخص نيز متفاوت بود. به طور مثال يك نوشيدني 380 گرمي كوكاكولاي كلاسيك حاوي 29ميلي گرم كافئين و كوكاكولاي رژيمي، حاوي 38 ميلي گرم و كوكاكولاي رژيمي با ليمو، حاوي 6/39ميلي گرم كافئين بود. پپسي بيشترين ميزان كافئين را در بين نوشيدني هاي غيرالكلي با 45 ميلي گرم به خود اختصاص داد. يك فنجان 240گرمي قهوه معمولي بين 100 تا 150 ميلي گرم كافئين دارد.
نوشيدني هاي انرژي زا مصرف كنندگان بسيار زيادي دارند و به نظر مي رسد كه هر هفته، انواع مارك هاي جديد آن به قفسه هاي سوپر ماركت ها افزوده مي شود، اما بيشتر مصرف كنندگان نمي دانند كه تعداد بسيار زيادي از اين نوشيدني ها از ميزان زيادي كافئين براي توليد انرژي استفاده مي كنند.تحقيقات دانشگاه فلوريدا نشان داد كه برخي مارك  ها كه به ويژه از طريق اينترنت تبليغ مي شوند و ادعا دارند كه نوشيدني آنها كاملاً   خالص است تا 141ميلي گرم در يك قوطي 380 گرمي، از كافئين استفاده كرده اند.
ميزان كافئين موجود در نوشيدني هاي انرژي زا و قهوه هاي تجاري توسط FDA (سازمان غذا و دارو) تأييد نشده و ميزان قهوه موجود در بيشتر اين نوشيدني ها بيشتر از حد مجاز اعلام شده است.
كافئين و سلامتي
مصرف بيش از حد كافئين، اختلالات سلامتي از بي خوابي و بدخوابي تا سردردهاي شديد تا به دنياآوردن نوزاد كم وزن را به دنبال دارد. كافئين همچنين با افزايش ضربان قلب و فشار خون نيز مرتبط است و همه اين موارد نشان مي دهد كه بايد در مورد ميزان مصرف آن حساس بود. دكتر سينتياساس مي گويد: تأثير كافئين روي اشخاص، متفاوت است و اين خود دليل ديگري بر اين است كه بايد ميزان كافئين، روي قوطي هاي نوشيدني كاملاً  مشخص باشد. وي افزود:  برخي افراد مي توانند پس از نوشيدن يك فنجان قهوه، واقعاً  قوي به رختخواب رفته و راحت بخوابند و ديگر افراد ممكن است با مصرف ميزان مشابه قهوه، دچار حالات هيجاني،  عصبي و بي خوابي شوند. اطلاع از ميزان كافئين در محصولات، به افراد در انتخاب بهتر و اينكه آيا اين ميزان براي آنها مناسب است يا خير، كمك مي كند. درست مانند هر محرك ديگري، استفاده از كافئين براي مبارزه با خستگي ممكن است به طور موقت باعث ايجاد احساس خوبي در شما شود، ولي مطمئن باشيد بعداً  تاوان آن را پس خواهيد داد.
بروس گلدبرگ- استاد دانشگاه كاليفرنيا- نيز مي گويد: FDA از توليد كنندگان خواسته كه وجود كافئين در محصولات خود را روي برچسب قوطي هاي نوشيدني بنويسند، ولي از آنها نخواسته كه ميزان را نيز تعيين كنند كه اين شيوه بايد تغيير كند. تبليغات براي مصرف نوشابه هاي انرژي زا بسيار غلط انداز است و مردم را به شدت به اشتباه مي اندازد. اگر اين نوشابه ها بخواهند به مردم انرژي فوق عادي بدهند، بايد حتماً  از ميزان بسيار زيادي كافئين استفاده كنند كه همين مسئله به سلامتي مردم ضربه مي زند، بدون اينكه مصرف كننده از آن اطلاعي داشته باشد.
منبع: web med

جوابيه
محلول نگهداري لنز
در پي چاپ خبري در مورد محلول نگهدارنده لنز Renu with MoislureLoc به نقل از خبرگزاري ايرنا در صفحه سلامت مورخه 2/2/1385 شركت ديوروناك نماينده شركت Bausch&Lomb توليدكننده اين محلول توضيح زير را جهت اطلاع مصرف كنندگان به روزنامه ارسال كرد:
مديرمسئول محترم روزنامه همشهري
سلام عليكم، در رابطه مقاله چاپ شده در صفحه سلامت مورخه 2/2/1385 آن روزنامه... اصلاح و تكميل اين موارد به منظور اطلاع رساني صحيح و كامل و جلب اطمينان مصرف كنندگان ضروري به نظر مي رسد.
۱ - نخستين موارد ابتلا به عفونت از شرق آسيا گزارش شده.
۲ - اين شركت اعلام كرده آنچه ذكر شده تنها مربوط به محلول Renu with MoislureLoc ساخت كارخانجات گرين وايل- كاروليناي جنوبي در ايالات متحده است و با محصولاتي كه در كارخانه ميلان- ايتاليا جهت توزيع در اروپا، خاورميانه و آفريقا توليد مي شود مربوط نمي شود.
۳ - تا كنون مواردي از كراتيت قارچي كه يك نوع التهاب قرنيه چشم است در اروپا، خاورميانه و آفريقا گزارش نشده.
۴ - مراكز كنترل بيماري (CDC) و سازمان غذا و دارو (FDA) ايالات متحده آمريكا موكداً اعلام كرده اند كه هيچ گونه رابطه علمي بين محلول Renu with MoislureLoc و بيماري كراتيت قارچي وجود ندارد.

تازه ها
005400.jpg
دارويي جديد براي درمان تالاسمي
ايرنا- يك دانشمند ايتاليايي داروي جديدي به نام دفراسيروكس (deferasirox) تهيه كرده است كه نحوه درمان مبتلايان به كم خوني مزمن مثل تالاسمي ماژور را متحول مي كند.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس از ميلان، مبتلايان به تالاسمي شديد به تزريق مكرر خون نياز دارند، اما همين تزريق خون نيز مي تواند به تجمع بالقوه مرگبار آهن در بدن بينجامد.
درمان استاندارد كنوني رفع آهن اضافي با استفاده از داروي دفروكسامين(deferoxamine) است كه تا زماني كه بيمار خون دريافت مي كند بايد مصرف شود.
اين كار براي بسياري از بيماران تا پايان عمر بايد انجام شود. هرچند اثربخشي و ايمني اين دارو اثبات شده است، اما ضرورت تزريق آرام دارو به مدت 8 تا 12 ساعت در شب از طريق وريد يا زيرپوست طي يك دوره پنج تا هفت روزه براي بيماران دشوار و رنج آور است.
برخلاف deferoxamine دارويdeferasirox به صورت شربت كه يك بار در روز مصرف مي شود شيوه نويدبخشي براي رفع اين آهن اضافي از بدن بيماران است.
دكتر ماريا دومنيكا كاپليني از دانشگاه ميلان گفت: آساني و سهولت مصرف اين دارو به اين معناست كه بيماراني كه نياز به انتقال مكرر خون دارند به ويژه كودكان كم سن و سال مي توانند تحت درمان موفقيت آميز قرار گيرند و از زندگي سالم و طبيعي برخوردار شوند.
005394.jpg
تست تنفسي تشخيص سرطان سينه با نانو
ايرنا- كارشناسان از تهيه تست تنفسي تشخيص سرطان سينه با بهره گيري از فناوري نانو خبر مي دهند كه درصورت موفقيت آميز بودن مي تواند به آزمايش سريع، ارزان و غيرتهاجمي سرطان سينه بينجامد.
به گزارش خبرگزارش يونايتدپرس از نيويورك، اين تست كه بدون نسخه پزشك قابل عرضه خواهد بود مي تواند در غربالگري سرطان سينه مورد استفاده قرار گيرد.
تحقيقات قبلي نشان داده است مولكول هاي حاصل از سرطان سينه در تنفس و ادرار نيز قابل مشاهده است.
جرگ لاهان شيميدان و دانشمندان علوم مواد دانشگاه ميشيگان در آن آربور و همكارانش سطوحي را تهيه كردند كه بر روي الكترودها قرار مي گيرد و مي تواند اين تركيبات موسوم به متابوليت ها را تشخيص دهد.
اين سطوح فقط يك مولكول هستند. اين مولكول ها به طور طبيعي در رديف هايي به حالت ايستاده قرار مي گيرند. در حالت ايستاده پاكت هاي نانومتري بين مولكول ها متابوليت ها را جذب مي كنند. وقتي برق به آن متصل شود مولكول خم مي شود و با قطع ارتباط با پاكت ها، محتواي آنها را به بيرون پرتاب مي كند.
اين پاكت ها نه فقط متابوليت ها بلكه انواع مولكول ها را به خود جذب مي كنند. اما براي آنكه فقط متابوليت ها جذب شوند برق قطع و وصل مي شود و هر بار ولتاژ آن تغيير مي كند.
محققان مي گويند با 15 ارزيابي مختلف مي توان دريافت هيچ دو نوع مولكول متفاوتي طرح مشابهي بر روي سطوح متفاوت ندارند؛ اين يعني همان اثر انگشت.
تشخيص سرطان سينه غالبا تهاجمي است و نياز به نمونه برداري دارد يا بايد از پرتونگاري با اشعه ايكس يا ديگر تجهيزات گرانقيمت استفاده شود.
بسياري از درمان ها براي سرطان سينه نويدبخش است فقط تشخيص به موقع حائز اهميت است.
دانشمندان ناچارند از چندين نوع سطوح مختلف در يك ابزار استفاده كنند.
انتظار مي رود چنانچه نتايج اوليه موفقيت آميز باشد اين تست تشخيصي طي 5 تا 10سال بعد به توليد تجاري برسد.
005397.jpg
درمان حملات ميگرن
ايــــسنا-آمپول تزريقي سوماتريپتان (Sumatriptan) با نام تجاري ميگرستاپ (Migrstop) براي درمان حملات ميگرن براي نخستين بار در كشور توليد شد.
دكتر مهدوي فر از مديران شركت داروسازي اسوه ، گفت: ميگرن يكي از شايع ترين بيماري هاي سيستم مغز و اعصاب است كه حدود 15درصد زنان و 4 تا 6درصد مردان به اين بيماري مبتلا هستند.
وي افزود: اين دارو كه به صورت زيرجلدي تزريق مي شود، سريعترين روش درماني براي بهبود حملات ميگرني و سردردهاي خوشه اي به شمار مي رود.
اين فرآورده علاوه بر كاهش سريع درد، در كنترل علائم همراه ميگرن ازجمله تهوع و استفراغ نيز موثر است.
دكتر مهدوي فر در پايان خاطرنشان كرد: آمپول سوماتريپتان تزريقي (ميگرستاپ) به عنوان ابزاري قدرتمند در دست متخصصان نورولوژي مي تواند درمان ميگرن را در كشور دگرگون كند.

|  شهر تماشا  |   گزارش  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   زيبـاشـهر  |   نمايشگاه  |
|  سلامت  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |