چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۹
چرا از رنگ مي ترسيم؟
اولين گام براي كنار گذاشتن ترس در استفاده از رنگ، فهميدن تأثيرات روانشناختي آن بر روي انسان است
005436.jpg
الهام علوي زاده
اكثر افراد با تغييرات ظاهري حاصل از تغيير رنگ آشنا هستند، اما چه تعداد از افراد به تغييرات به وجود آمده در فضا توجه مي كنند؟ گاهي ما با فضاهاي خاصي روبه رو مي شويم كه نيازمند راه حل هستند. به عنوان مثال يك اتاق باريك با سقف مرتفع بدون تناسب به نظر مي رسد. در اين مورد شايد نصب يك سقف كاذب يا استفاده از رنگ تيره در سقف، مناسب باشد. گذشته نمونه هايي از تقسيم بندي فضايي را نشان مي دهد كه ممكن است براي روشي كه ما امروزه زندگي مي كنيم مناسب نباشد. در دهه هاي 1960 و 1970 پلاستيك و قطعات فلزي به وفور در محيط هاي داخلي به كار گرفته مي شدند. امروزه، با توجه به اينكه اصل كلي همان است، روش برخورد با استفاده از پانلهاي سبك، آجرهاي شيشه اي، صفحات حصيري تاشو در
رنگ بندي هاي خاص، تغيير كرده است.
رنگ، يكي از اثرگذارترين عناصر فضايي بر ذهن انسان است. نمود رنگ قرمز به عنوان القا كننده حرارت، آبي القا كننده سردي، سبز القا كننده سرزندگي و ... نشان دهنده تأثير بارز رنگ بر احساس و ذهنيت انسان است. روانشناسي رنگ و اينكه چگونه رنگ، رفتار انسان را تحت تأثير قرار مي دهد، امروزه به عنوان يك مبحث مهم موضوع مطالعه و تحقيق در دانشگاهها است. اتاق هاي بيمارستان، كلاس ها، رستوران ها و ادارات به گونه اي رنگ مي شوند كه رفتار و حالات رواني كاربران اين محيط ها را تحت تأثير قرار دهند.
همانطور كه محصولات داخل قفسه هاي يك سوپر ماركت در رنگ هايي بسته بندي مي شوند كه توجه خريدار را جلب كرده و او را تشويق به خريد كنند. بنابراين چرا افراد در مورد استفاده از رنگ در محيط خانه مردد هستند؟ چرا فضاي بي رنگ و خنثي براي عموم مردم ايده آل شده است؟ چرا ما از رنگ مي ترسيم؟
اولين گام براي كنار گذاشتن ترس در استفاده از رنگ، فهميدن تأثيرات روانشناختي آن بر روي انسان است. رنگ قرمز به عنوان تحريك كننده اشتها شناخته شده، بنابراين يك رنگ عالي براي اتاق غذاخوري است. آبي و سبز، هر دو تازه و آرامش بخش هستند و رنگ هايي از طبيعت هستند كه مي توانند بهترين انتخاب ها براي اتاق خواب باشند.
زرد و نارنجي مثل خورشيد پرانرژي هستند بنابراين مي توانند انتخاب هاي خوبي براي فضاهايي كه انسان نياز به فعاليت و صرف انرژي دارد، مثل آشپزخانه باشند.
نارنجي در حالت كم رنگ براي يك اداره مناسب است و همان تأثير پرانرژي قرمز و نارنجي را دارد، اما بدون جلب توجه است.
تكنولوژي معاصر از جمله تصاوير، مانيتورها، پوستر ها و... امتياز استفاده از تركيب بندي شديد رنگ ها را بوجود آورده است، به عنوان مثال بنفش با سبز مغز پسته اي، فيروزه اي با نارنجي و... اما بايد در انتخاب و تركيب رنگ ها با هم بسيار دقت كرد.
رنگ بنفش و سبز مغز پسته اي با هم همخواني دارند، زيرا رنگ مكمل مي باشند و در دايره رنگ در مقابل هم قرار دارند. رنگ فيروزه اي و نارنجي هم به همين ترتيب هستند. شايد تصور كنيد كه نارنجي و سرخ متضاد هستند در حالي كه در دايره رنگ كنار هم قرار مي گيرند و داراي هارموني هستند. خريدن يك دايره رنگ، كه در آن نحوه ارتباط رنگ ها و چيدمان آنها و رنگ هاي مكمل مشخص شده است و در اكثر فروشگاه هاي لوازم هنري وجود دارد، با ارزش است تا قبل از خريدن زرد گريپ فوروتي و سبز زيتوني براي رنگ كردن اتاق خواب، نگاهي به آن بيندازيد.
اين به اين معنا نيست كه رنگ هاي دراماتيك و ملايم هيچ جايگاهي در تركيب رنگ ما ندارند. تا كنون خانه هاي بسياري به رنگ بژ و كرمي و تناليته هاي آن رنگ آميزي شده اند و رنگ استاندارد معمول براي خانه هاي جديد مگنوليايي است. ديوار هايي به رنگ هاي ملايم و نامحسوس مثل استخواني، براي زندگي كردن بسيار مناسب هستند اما ايجاد كنتراست در آنها با انتخاب رنگ هاي خاص در لوازم جانبي منزل و روكش ها و رومبلي ها باعث روح بخشي به فضا مي شود. قاليچه هاي چند رنگ،سراميك ها يا شيشه هاي رنگي، نقاشي هاي رنگي و پر نشاط، كوسن هاي نرم با رنگ هاي درخشان و... باعث روح بخشي و عدم يكنواختي فضا مي شوند. اين تركيب بندي ها علاوه بر تغيير محيط نشاندهنده خصوصيات شخصي شما هستند.
رنگ هاي قوي و شديد بهترين انتخاب ها براي فضاهايي هستند كه كاربري كمتري دارند و شخص مدت زمان كمتري را در طول روز در آن مي گذراند. راهرو ها و رختكن ها براي اين مورد مناسب هستند و هيچ كس زمان زيادي را در اين فضا ها نمي گذراند. صرفا به خاطر اينكه اين فضا ها ممكن است كوچك يا باريك باشند، از استفاده از رنگ هاي تند نترسيد. يك رختكن كوچك، يك رختكن كوچك است و رنگ سفيد هيچ تغييري در آن به وجود نمي آورد، پس چرا از رنگ شرابي يا سرمه اي براي رنگ كردن آن استفاده نكنيم؟ يك رنگ صورتي با يك آبي كبود شيك به همراه مقدار كمي يشمي ممكن است بهترين انتخاب براي اتاق شما باشد. مهمترين چيز توجه به كميت است. ابتدا رنگ اصلي خود را مشخص كنيد و سپس مقدار رنگ هاي بعدي را تعيين كنيد.
به بافت و زمينه رنگ مورد استفاده خود توجه كنيد. يك اتاق غذاخوري به رنگ قرمز روشن مي تواند با استفاده از لعاب هاي مختلف متعادل تر شود و از حرارت آن كاسته شود. به اين ترتيب رنگ اصلي حفظ مي شود و درجه روشني آن تغيير مي كند. همچنين رنگ ها مي توانند براي القاي تأثيرات غيرواقعي استفاده شوند. مثلاً يك مبلمان قديمي ارزان قيمت، با تغيير رنگ روكش آن مي تواند گرانقيمت به نظر برسد.
زماني كه در جستجوي ايده براي تصميم در مورد رنگ اتاق خود هستيد، به مبلمان و اشياي موجود در آن توجه كنيد. ممكن است نقاشي يا قاليچه اي داشته باشيد كه الهام بخش شما باشد. بسياري از طراحان داخلي تركيب رنگ هاي خود را از يك رنگ خاص الهام مي گيرند. به اطراف خود نگاه كنيد شايد يك گلدان ارغواني قديمي با پوشش قرمز قفسه كتاب هاي شما نقطه شروعي براي انتخاب رنگ شما باشند.
رنگ هاي شاد را انتخاب كنيد و از آنها لذت ببريد.

علوم خانگي
خانه ،آميزه اي از روح و عقل
فرزانه هدفي- خانه از اصلي ترين فضاهاي زيستي است كه امروزه هدف و منظور اصلي آن، كه همانا تأمين رفاه و آسايش و دمي  با آرامش غنودن است، را در محيط پرشتاب و دود و ماشين وار كنوني به وادي فراموشي سپرده است. خانه در عصر حاضر مفهوم واقعي خود را از دست داده و صرفاً بدل به فضاي مياني فاقد معنا بين فضاي خواب و استراحت و كار شده است. حال آن كه خانه به مفهوم واقعي خود نمايانگر فضايي است كه مخصوص ساكنان آن فضا طراحي شده و فارغ از تكرار قوطي هاي بي هويت مدرني است كه بنا به اعتقاد برخي معماران تاريخ مرگ اشتباهات آن را به تاريخ 1972زده اند، پس چرا ما هنوز به ادامه آن اصرار مي ورزيم؟ در ميان هياهوي امروزين سرعت و شتاب و در ميان آلونك هاي قوطي كبريتي، جاي بسي خوشبختي است هنوز هم مي توان در اقصي نقاط گيتي خانه هايي به معناي حقيقي يافت و براي پيروي از اين خط فكري برآنيم تا به خصوصيات مطرح در خانه Simpatica Sem House واقع در ماليبو كاليفرنيا كاري از گروه معماري كانر كه در مجله Architectural Record به عنوان خانه ماه مطرح شده است بپردازيم.
005415.jpg
تصوير۱- نماي سفيد و شيشه اي كه برروي يك سطح متفاوت از محيط اطراف قرار گرفته تا ضمن تطابق با محيط از آن متمايز گردد. مساحت: 2400 متر مربع- كل هزينه صرف شده براي ساخت: 2/1 ميليون دلار
هنگامي كه دكتر ريچارد فينستين جراح و دندانپزشك در لس آنجلس، در سال 1996 با خانه كاملاً سوخته خود در ماليبو روبه رو شد، حتم داشت كه دنيا به آخر رسيده است چرا كه ظاهراً همه زندگي خود را از دست داده بود. معماري خانه وي تقليدي از خانه هاي رعيتي برزيلي بود كه به همراه تمامي  داروندار و وسايل درونش سوخته و از بين رفته بود. بنابراين، تصور شروعي دوباره براي وي كه بيش از 20 سال در آن بنا سكونت داشت بسيار سخت بود. اما مساحت 3 آكري (هر آكر تقريباً 4500 متر است) زمين و مناظر زيباي تپه ماهورها و چشم انداز زيباي اقيانوس از سايت هنوز هم به وي تعلق داشت؛ حالا كه تقريباً 10 سال از آن واقعه گذشته، گروه معماري Kanner (دفتركار در لس آنجلس) براي وي خانه اي دنج و زيبا به مساحت 4200 فوت مربع خلق كرده اند كه به راستي فراتر از يك خانه است.... آنجا براي دكتر فينستين بدل به مكاني مقدس شده كه شاهد مدعا استفاده خلاقانه از شيشه، سفال، چوب و بتن است و نمايانگر آن است كه يك تراژدي مي تواند همزمان در حال آغاز يا پايان باشد!
005418.jpg
تصوير۲- تلفيق دو حجم مكعبي و پرهيز از طولاني و يكنواختي در نماي غربي ساختمان.
مشاهده بناي سوخته ضربه و شوكي ناگهاني براي صاحبخانه بود؛ به طوري كه براي مدتي در خانه اجاره اي زندگي مي كرد. اما پس از فروكش كردن اين احساس، تصميم به دوباره سازي خانه گرفت. وي مي دانست كه خانه سوخته ارزشي نداشت؛ بنابراين تصميم گرفت تا در باب اينكه چه بنايي مي تواند از موقعيت مناظر اطراف بهره برد، به جستجو بپردازد. وي كه در ابتداي تحقيقاتش هيچ آگاهي نسبت به سبك هاي معماري نداشت، در ادامه تحقيقاتش كم كم سبك مورد علاقه خود (معماري مدرن) را يافت. به اعتقاد وي آثار معماراني همچون فرانك لويد رايت و تادائو آندو روح بخش بود. فينستين همچنين علاقمند به ايده فضاهاي وسيع و بزرگ، سقف هايي با ارتفاع بلند و نماي سفيد صاف و روشن شد.
005421.jpg
تصوير۳- ديد از فضاي نشيمن واقع در طبقه همكف به بيرون
در اين ميان، يكي از دوستان فينستين، وي را به برادرش، كه يك معمار بود، معرفي كرد؛ اما گويي سوختن خانه كافي نبود چرا كه اندكي پس از توافق هاي صورت گرفته با چارلز كانر
(Charles Kanner)، معمار دار فاني را وداع گفت. بنابراين ادامه كار به پسر متوفي
(Stephen Kanner) معمار نسل سومي  كه چندين جايزه به خاطر طرح هاي مدرن خود برده بود محول شد. اين امر موجب شد تا خواست كارفرما با دانش و توانايي فني معمار تلفيق يافته و بدل به يك همكاري عالي گردد.
موقعيت خاص زمين الهام گر پروسه طراحي بود؛ توپوگرافي و تيپولوژي سايت، پروژه را به سمت ساختمان دو طبقه باريك و دراز هدايت كرد. طرح در واقع دو حجم مكعبي شكل است كه توسط پله به هم مرتب شده اند. نماي غربي ساختمان با پنجره هاي دوجداره بزرگ پوشيده شده و پيش آمدگي هايي به منظور سايه اندازي در شيشه ها طراحي شده است كه اين تمهيد با ويژگيهاي اقليمي  منطقه همخواني دارد، به تنهايي بسياري از مسايل مربوط به بهينه سازي انرژي را حل نموده و مطابق با استانداردهاي انرژي كاليفرنيا مي باشد.
005427.jpg
تصوير۴- راه پله ارتباطي دو طبقه و بالكنها
پهناي 25 فوتي ساختمان شامل 4 اتاق خواب است كه هر يك حمام مستقلي براي خود دارند. از ديگر فضاهاي اين خانه مي توان به آشپزخانه و گاراژ اشاره كرد كه در منتها اليه جنوبي ساختمان قرار گرفته است. اتاق نشيمن و اتاق مطالعه در جبهه شمالي و اتاق هاي خواب در طبقه بالا قرار دارند. كمپوزسيون طرح به صورت مجموعه اي از لايه ها است و با اين حال، مسايل مقاومت در برابر حريق در معماري لايه گون و پيش آمدگي ها به خوبي رعايت شده و هماهنگي ميان مناظر خشكي و ساختمان با استفاده از تايلهاي سفالي سفيد رنگ در پوسته بيروني بنا حفظ شده است. همچنين به منظور ارتباط زيبايي شناسي ميان معماري خانه و شغل صاحبخانه (دندانپزشكي) از مصالحي (همچون تايلهاي لعابي، فولاد ضد زنگ و غيره) استفاده شده كه با حرفه وي همخواني دارد.
005424.jpg
تصوير۵- اتاق خواب اصلي واقع در طبقه بالا و ديد به فضاي بيكران بيرون با استفاده از پنجره هاي سراسري محو تدريجي درون و بيرون.جنس كفپوش ها و كابينت ها در طبقه دوم از چوب درخت گيلاس است كه گرمي  و صميميت را به ديوارهاي سفيد و شيشه اي مي بخشد و در همان حين، سنگ فرش بتني پيش ساخته در طبقه پايين وظيفه اضافه نمودن بافت به محيط را برعهده مي گيرد. به دليل علاقه وافر كارفرما به آشپزي، آشپزخانه با ابزار فولادي بالاي پيشخوان و استفاده گسترده از پوشش مرمر نقش مهمي را در خانه ايفا مي كند. رگه هاي آبي سنگ مرمر گويي تصويري از زمين كه از فضا گرفته شده است ، است. بالكنهاي واقع در هر سمت خانه از مزاياي بهترين ديد به مناظر اطراف بهره مي برد و در اين ميان يكي از بالكنهاي طبقه بالا فضاي بزرگي براي حيوانات صاحبخانه فراهم مي آورد.
از آنجا كه در زمين هاي همجوار هيچ همسايه اي در نزديكي اين خانه وجود ندارد و بنابراين امكان ديد زدن درون خانه وجود ندارد، كل خانه ديد به بيرون داشته كه بدان جلوه اي روياگون و بهشتي مي بخشد. فينستين از اين خانه با عنوان Simpatica Sem ياد مي كند كه كلمه هايي ايتاليايي و تبتي است و به معناي آميزه اي از روح و عقل است. اين نام كامل كننده سفر هيجان انگيز فينستين است، سفري كه واقعاً وي را به خانه بازگرداند.
براي فينستين امتزاج درون و بيرون خارق العاده است و از مزاياي هر روزه آن بهره مي برد: هنگامي كه صبح از خواب برمي خيزم و از عرشه خانه ام قدم به بيرون مي گذارم، احساس نشاط مي كنم... !

نگاه نو
خلاقيت بيشتر، خانه اي راحت تر
بهرام هوشيار يوسفي- همه ما با احساسات هيجان انگيز و دراماتيكي كه تغييرات كوچك(به طور مثال، در رنگ يك ديوار در خانه) مي تواند در روحيات ما حادث كند، كم و بيش آشناييم. اينجا و آنجا در خانه دوستان و آشنايان حتما كساني را سراغ داريم كه كمي جرات به خرج داده و بدون هزينه اي قابل توجه و تنها با انتخاب چند رنگ مناسب و چه بسا غير متعارف، توانسته اند فضاهايي جذاب و به يادماندني را خلق كنند... . اما اين تمام ماجرا نيست؛ به راستي چند نفر را سراغ داريد كه حاضرند فرم و شكل فضاي زندگي شان را تغيير دهند؟!
واقعيت اين است كه در بسياري موارد، ما در خانه هايمان با مشكلاتي روبه رو هستيم كه تماما به شكل و حجم فضاي زيستمان در خانه باز مي گردد؛ اتاقي دراز با سقفي بلند؛ راه حل مي توانند چراغ هايي باشند كه از سقف بيرون مي زنند و ارتفاع را كوتاه تر به نظر مي رسانند يا به طور مثال، جاي تنگ براي حمام و سرويس بهداشتي، لاجرم حذف ديوار حايل بين اين دو را به همراه خواهد داشت... . اينها راه حل هايي هرچند ابتدايي ولي نسبتا كارا هستند كه البته با فقدان دانش مربوط
با طراحي فضا هماهنگي دارند!
بياييد اندكي گسترده تر فكر كنيم. راه حل هاي ساده اي كه به آنها اشاره شد مربوط به فضاهايي است كه احساس مي كنيم مشكلاتي دارند. موضوع وقتي جالب توجه مي شود كه خانه ما از نظر خودمان كاملا مناسب است (يعني فكر مي كنيم مناسب است!) ولي تصميم مي گيريم به عملي دست بزنيم كه آن را بازانديشي فضايي مي ناميم. به عبارت بهتر با اعمال مجموعه اي از دستورالعمل هاي بهسازي فضا مي خواهيم وضعيت موجود را در جهت مثبت تغيير دهيم: به طور مثال با نصف دو تمام فضاهاي چهارگوش (مثل آنچه كه به عنوان اتاق به آن عادت داده شده ايم!) با نصب دو
آينه داراي هم پوشاني انعكاسي بسيار بزرگ تر به نظر خواهند رسيد، يا مثلا اگر ارتفاع اتاق تان كافي باشد مي توانيد در يك ضلع نيم طبقه اي جهت تلويزيون نگاه كردن يا خوابيدن با دسترسي، پله اي زيبا و تاثيرگذار بسازيد و از فضاي زير آن نيز جهت قراردادن ميز مطالعه استفاده كنيد (يعني حدود 35درصد افزايش فضا بدون تغيير در حجم كلي اتاق). به راحتي با ايجاد تغيير تراز ارتفاعي اتاق ها، مي توانيد حس جداسازي فضايي را ايجاد كنيد، بدون اينكه ديواري در كار باشد و بسياري نكات ديگر.
تمام تغييرات اشاره شده، بودن كوچك ترين تغيير ساختاري در وضع موجود است، يعني اينكه شما عموما عمليات بنايي نخواهيد داشت و البته هزينه  زيادي نيز به شما تحميل نخواهد شد؛ حال به دور و بر خود دوباره نگاه كنيد. چه تغييراتي مي تواند فضا را براي شما كاراتر و دلچسب تر كند؟ و البته فراموش نكنيم كه بعد از اين تغييرات، شما در فضايي زندگي خواهيد كرد كه امضاي خلاقيت شما پاي آن است.

انتشار اولين شماره دكوراسيون داخلي داريس
005430.jpg
اولين شماره ماهنامه دكوراسيون داخلي منتشر شد؛ در آغاز اين شماره از زبان سردبير مي خوانيم:
مانند پرنده باش كه روي شاخه سست و ضعيف لحظه اي مي نشيند و آواز مي خواند و احساس مي كند كه شاخه مي لرزد ولي معهذا به آواز خواندن خود ادامه مي دهد، زيرا مطمئن است كه بال و پر پرواز دارد.
ويكتور هوگو
قيد تأسف همواره قرين تمامي موضوعاتي مثبت و لازمي است كه نتوانسته با فرهنگ غني ما در مفهومي امروزين عجين شود و در اين ميان معماري داخلي در معناي متعالي كلمه، كاملاً مصداق دارد؛ در كشور ما در حوزه آكادميك هنوز رشته اي مستقل براي اين گرايشي كه طراحي يا معماري داخلي ناميده مي شود وجود ندارد (درد اول)...! در كشور ما هيچ تشكلي كه به نمايندگي از حرفه معمار داخلي بپردازد وجود ندارد (درد دوم)...! در كشور ما مردم خوانش صحيح و هدايت شده اي از آنچه در آن زندگي و كار مي كنند ندارند (درد سوم)...! در كشور ما هيچ نشريه اي كه به طور نظام مند به توليد دانش و تفكر در اين عرصه بپردازد ـ تكرار مي كنم توليد دانش و تفكر ـ وجود ندارد...!
همينطور مي شود ادامه داد شمارش اين درد هاي مشترك را...! در ادامه مي خوانيم: نكاتي در مورد نورپردازي باغ، حكايت آن چشم انداز
بي خطر و امن...، نگاهي به سيستم اتوماسيون ساختمان، حمام، رويكردي به طراحي خودي، مرمت تالار گردهمايي كنگره آمريكا در ايالت نيويورك توسط معماران فرانسيس بولاك، داستان يك بازسازي شكوهمند...، تغيير كاربردي يك عمارت مسكوني به بنايي با كاركرد عمومي تكنولوژي جديد در كالبد كهن يك نشانه ملي تاريخي....و ....

رنگ شناخت
آبي
رنگ آبي از جمله رنگهايي است كه در خانه ها حتماً مي توان يافت. آبي كمرنگ را در طرح قالي ها يا حتي در آسمان تابلوي نقاشي منزل مي توان مشاهده كرد. رنگ آبي همانند ديگر رنگهاي اصلي داراي شخصيت و ابهت خاص خود است. رنگ آبي رنگي است كه مي تواند به دكوراسيون منزل معناي خاصي ببخشد.
تيره ترين نوع رنگ آبي، سورمه اي است و پس از آن آبي با مخلوط بيشتري از رنگ قرمز است. اين رنگ ها غالباً در فضايي به همراه چوبهاي تيره رنگ استفاده مي شوند. اين نوع رنگ آبي تيره از لحاظ حالت و بيان رنگ با طيف رنگ هاي آبي روشن كاملاً متفاوت است. رنگ آبي روشن ممكن است در زمينه پرده هاي گلدار با رنگهاي متضاد پديدار شود. رنگ آبي تيره زمينه اي را فراهم مي آورد كه از طريق آن مي توان يك اتاق ساده آرام پديد آورد و يا عناصر معماري پيچيده فضا بهتر نمايان كرد. انواع روشنتر رنگ آبي هم كه به واسطه آنها مي توان فضايي بهاري و يا در جكوزي ها فضايي كه نمايان گر آب است، استفاده كرد.
رنگ آبي، رنگي ملايم و آرامش بخش است. بنابراين با استفاده از رنگ آبي روشن در زمينه اتاق مي توان فضايي آرامش بخش ايجاد كرد. رنگ آبي سبز بيشتر براي فضاهايي مانند جكوزي و استخر و ... استفاده مي شود، زيرا جداي از آرامش بخش بودن آن، عمق فضايي بيشتر و بزرگتري را در ذهن مخاطب ايجاد مي كند. استفاده از آن در دستشويي و حمام و يا اتاق خواب مناسب است. در اين گونه فضاها مي توان رنگهاي مكملي چون صورتي، زرد، نارنجي و ... را نيز به كار برد.در سالن غذاخوري استفاده از رنگ آبي تيره و رنگ آبي كبالت و روكش چوب تيره براي ديوارها در حالي كه سقف سفيد مات است، فضاي مطبوعي را به همراه نورپردازي اي مناسب ايجاد مي كند.در فضاي نشيمن مي شود از تركيبي از رنگهاي گرم و سرد استفاده كرد. به عنوان مثال تركيبي از يك ديوار زرد و پرده هايي كه گلهايي با رنگ گرم در زمينه آبي دارند را استفاده كرد. اما به هنگام تركيب رنگها بايد به اين نكته توجه كرد كه هر رنگي بيانگر حالت به خصوصي است و تركيب رنگها خود ايجادكننده حس ديگري جداي از حالت هر رنگ به طور مجزا است.زينا گليز بروك طراح داخلي مي گويد: فكر مي كنم كه همگي ما به طور غريزي شناختي از رنگ داريم و اين شناخت با محل جغرافيايي ما مرتبط است. يعني اين كه ما در كجا بزرگ شده ايم و در سنين بلوغ به دنبال چه آمال و اهدافي بوده ايم. به تصور من، رنگ مانند مد، كيفيتي مقطعي و مرحله اي دارد و ما نيز اين مراحل را طي مي كنيم.
كريسس كيسن مدن طراح، نويسنده و مجري برنامه HGTV مي گويد: يك راه استفاده از رنگهاي مختلف استفاده از كاغذ ديواري است. من قبلاً در اين مورد واهمه داشتم ولي اكنون متوجه شده ام كه اگر بخواهم حالتي به خصوص را بيان كنم استفاده از كاغذ ديواري به طرق مختلف اين امكان را به من مي دهد.

آشپزخانه
ميگو سالم ترين غذاي جهان
005433.jpg
عليرضا بي پروا
ميگو ماده غذايي بسيار مفيدي بوده كه در بين بسياري از افراد از محبوبيت بالايي برخوردار است و خوشبختانه در كشور ما ميگو به طور تازه يا يخ زده در تمام طول سال در دسترس است. اما بالا بودن قيمت ميگو بين مواد غذايي ديگر ، اين وعده غذايي مفيد را از خانه هاي كشور ما دور كرده است.
ميگو يك منبع بسيار غني از ويتامين B12 و ويتامين D و سلنيوم بوده و مقدار ناچيزي چربي و كالري دارد. ميزان پروتئين موجود در هر 120 گرم ميگو حدود 7/23 گرم بوده كه رقم بالايي است. كه حدود 47 درصد از نياز روزانه يك فرد سالم را تأمين مي كند.
تركيبات ويژه مواد غذايي ميگو آن را به عنوان يك غذاي مناسب براي كمك به تنظيم قند خون تبديل كرده است. يكي از فوايد ديگر اين ماده مغذي خاصيت ضد سرطاني مي باشد.
ميگو يك منبع عالي از سلنيوم است كه مصرف هر 120 گرم آن 7/81 درصد از نياز روزانه بدن به اين عنصر تأمين مي شود. شواهدي موجود است كه سلنيوم DNA را ترميم كرده و مانع از آسيب وارده به سلول ها مي شود.
به علاوه از تكثير سلول هاي سرطاني نيز جلوگيري كرده و از مرگ سلولي مي كاهد. سيستم ايمني در بدن را براي حذف سلول هاي فرسوده و غيرعادي تحريك مي كند.
همچنين سلنيوم با پيوستن به قسمت فعال بسياري از پروتئين ها، مانند گلوتاتيون و پراكسيداز، خاصيت ضد سرطاني پيدا مي كند. حال چگونه ميگو را انتخاب و نگهداري كنيم. مانند هر غذاي دريايي بهتر است ميگو در جايي نگهداري شود كه بتواند خوب و تازه باقي بماند.
سعي كنيد محل خريد و فروشندگان ماهي و ميگو را خوب بشناسيد تا بتوانيد به آنچه خريداري مي كنيد اعتماد كنيد. زماني كه مي خواهيد ميگو را طبخ كنيد استفاده از ميگوي منجمد يا تازه مسأله مهمي است. گوشت ميگوي منجمد ماندگاري بيشتري دارد و مي توان تا چند هفته نگهداري كرد در حالي كه ميگوي تازه را فقط مي توان 1 تا 2 روز نگهداري كرد.
يكي از علامت هاي تازه بودن ميگو محكم بودن گوشت آن و چسبندگي گوشت به پوسته خارجي مي باشد. بر روي پوست ميگو نبايد دانه هاي سياهرنگ باشد چرا كه اين امر نشان دهنده نرم شدن گوشت ميگو است. به علاوه پوسته نبايد زرد رنگ و دانه دانه باشد و بو نشانه خوبي براي تازگي ميگو است. ميگو با كيفيت تازه كمي بوي آب هاي شور را دارد ولي نبايد بوي تندي و زهم را بدهد.
اميدوارم با گفتن درباره اين ماده مهم غذايي حاضر به درست كردن يك نوع ميگوي ساده و لذيذ باشيد.
مواد لازم:
ميگوي درشت 500 گرم
آرد يك و يك دوم پيمانه
تخم مرغ 2 عدد
آب معدني گازدار يا ما ءالشعير يك يا يك دوم پيمانه
نمك و فلفل و جوز هندي به مقدار لازم
روغن مايع مخصوص سرخ كردن به مقدار لازم.
ميگوها را خوب بشوييد و سر آنها را جدا كنيد به طوري كه دم آنها گرفته نشود. ميگوها را از پشت باز كرده و برش دهيد و قسمت سياه را خارج كنيد. مقداري نمك و فلفل و جوز هندي نيز به ميگو بزنيد و كنار بگذاريد.
در اين فاصله خمير بنيه را حاضر كنيم. تخم مرغ و آرد و كمي نمك را با يكديگر مخلوط كنيد و كم كم آب معدني گازدار يا ماءالشعير را اضافه نماييد تا به غلظت ماست درآيد. حالا ميگوها را از دم گرفته و داخل خمير بنيه بزنيد و در روغن داغ داغ روي حرارت ملايم قرار دهيد، وقتي رنگ ميگوها طلايي شد آنها را بيرون آوريد و ميل كنيد.

زيبـاشـهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |