فرزانه هدفي- خانه از اصلي ترين فضاهاي زيستي است كه امروزه هدف و منظور اصلي آن، كه همانا تأمين رفاه و آسايش و دمي با آرامش غنودن است، را در محيط پرشتاب و دود و ماشين وار كنوني به وادي فراموشي سپرده است. خانه در عصر حاضر مفهوم واقعي خود را از دست داده و صرفاً بدل به فضاي مياني فاقد معنا بين فضاي خواب و استراحت و كار شده است. حال آن كه خانه به مفهوم واقعي خود نمايانگر فضايي است كه مخصوص ساكنان آن فضا طراحي شده و فارغ از تكرار قوطي هاي بي هويت مدرني است كه بنا به اعتقاد برخي معماران تاريخ مرگ اشتباهات آن را به تاريخ 1972زده اند، پس چرا ما هنوز به ادامه آن اصرار مي ورزيم؟ در ميان هياهوي امروزين سرعت و شتاب و در ميان آلونك هاي قوطي كبريتي، جاي بسي خوشبختي است هنوز هم مي توان در اقصي نقاط گيتي خانه هايي به معناي حقيقي يافت و براي پيروي از اين خط فكري برآنيم تا به خصوصيات مطرح در خانه Simpatica Sem House واقع در ماليبو كاليفرنيا كاري از گروه معماري كانر كه در مجله Architectural Record به عنوان خانه ماه مطرح شده است بپردازيم.
|
|
تصوير۱- نماي سفيد و شيشه اي كه برروي يك سطح متفاوت از محيط اطراف قرار گرفته تا ضمن تطابق با محيط از آن متمايز گردد. مساحت: 2400 متر مربع- كل هزينه صرف شده براي ساخت: 2/1 ميليون دلار
هنگامي كه دكتر ريچارد فينستين جراح و دندانپزشك در لس آنجلس، در سال 1996 با خانه كاملاً سوخته خود در ماليبو روبه رو شد، حتم داشت كه دنيا به آخر رسيده است چرا كه ظاهراً همه زندگي خود را از دست داده بود. معماري خانه وي تقليدي از خانه هاي رعيتي برزيلي بود كه به همراه تمامي داروندار و وسايل درونش سوخته و از بين رفته بود. بنابراين، تصور شروعي دوباره براي وي كه بيش از 20 سال در آن بنا سكونت داشت بسيار سخت بود. اما مساحت 3 آكري (هر آكر تقريباً 4500 متر است) زمين و مناظر زيباي تپه ماهورها و چشم انداز زيباي اقيانوس از سايت هنوز هم به وي تعلق داشت؛ حالا كه تقريباً 10 سال از آن واقعه گذشته، گروه معماري Kanner (دفتركار در لس آنجلس) براي وي خانه اي دنج و زيبا به مساحت 4200 فوت مربع خلق كرده اند كه به راستي فراتر از يك خانه است.... آنجا براي دكتر فينستين بدل به مكاني مقدس شده كه شاهد مدعا استفاده خلاقانه از شيشه، سفال، چوب و بتن است و نمايانگر آن است كه يك تراژدي مي تواند همزمان در حال آغاز يا پايان باشد!
تصوير۲- تلفيق دو حجم مكعبي و پرهيز از طولاني و يكنواختي در نماي غربي ساختمان.
مشاهده بناي سوخته ضربه و شوكي ناگهاني براي صاحبخانه بود؛ به طوري كه براي مدتي در خانه اجاره اي زندگي مي كرد. اما پس از فروكش كردن اين احساس، تصميم به دوباره سازي خانه گرفت. وي مي دانست كه خانه سوخته ارزشي نداشت؛ بنابراين تصميم گرفت تا در باب اينكه چه بنايي مي تواند از موقعيت مناظر اطراف بهره برد، به جستجو بپردازد. وي كه در ابتداي تحقيقاتش هيچ آگاهي نسبت به سبك هاي معماري نداشت، در ادامه تحقيقاتش كم كم سبك مورد علاقه خود (معماري مدرن) را يافت. به اعتقاد وي آثار معماراني همچون فرانك لويد رايت و تادائو آندو روح بخش بود. فينستين همچنين علاقمند به ايده فضاهاي وسيع و بزرگ، سقف هايي با ارتفاع بلند و نماي سفيد صاف و روشن شد.
تصوير۳- ديد از فضاي نشيمن واقع در طبقه همكف به بيرون
در اين ميان، يكي از دوستان فينستين، وي را به برادرش، كه يك معمار بود، معرفي كرد؛ اما گويي سوختن خانه كافي نبود چرا كه اندكي پس از توافق هاي صورت گرفته با چارلز كانر
(Charles Kanner)، معمار دار فاني را وداع گفت. بنابراين ادامه كار به پسر متوفي
(Stephen Kanner) معمار نسل سومي كه چندين جايزه به خاطر طرح هاي مدرن خود برده بود محول شد. اين امر موجب شد تا خواست كارفرما با دانش و توانايي فني معمار تلفيق يافته و بدل به يك همكاري عالي گردد.
موقعيت خاص زمين الهام گر پروسه طراحي بود؛ توپوگرافي و تيپولوژي سايت، پروژه را به سمت ساختمان دو طبقه باريك و دراز هدايت كرد. طرح در واقع دو حجم مكعبي شكل است كه توسط پله به هم مرتب شده اند. نماي غربي ساختمان با پنجره هاي دوجداره بزرگ پوشيده شده و پيش آمدگي هايي به منظور سايه اندازي در شيشه ها طراحي شده است كه اين تمهيد با ويژگيهاي اقليمي منطقه همخواني دارد، به تنهايي بسياري از مسايل مربوط به بهينه سازي انرژي را حل نموده و مطابق با استانداردهاي انرژي كاليفرنيا مي باشد.
تصوير۴- راه پله ارتباطي دو طبقه و بالكنها
پهناي 25 فوتي ساختمان شامل 4 اتاق خواب است كه هر يك حمام مستقلي براي خود دارند. از ديگر فضاهاي اين خانه مي توان به آشپزخانه و گاراژ اشاره كرد كه در منتها اليه جنوبي ساختمان قرار گرفته است. اتاق نشيمن و اتاق مطالعه در جبهه شمالي و اتاق هاي خواب در طبقه بالا قرار دارند. كمپوزسيون طرح به صورت مجموعه اي از لايه ها است و با اين حال، مسايل مقاومت در برابر حريق در معماري لايه گون و پيش آمدگي ها به خوبي رعايت شده و هماهنگي ميان مناظر خشكي و ساختمان با استفاده از تايلهاي سفالي سفيد رنگ در پوسته بيروني بنا حفظ شده است. همچنين به منظور ارتباط زيبايي شناسي ميان معماري خانه و شغل صاحبخانه (دندانپزشكي) از مصالحي (همچون تايلهاي لعابي، فولاد ضد زنگ و غيره) استفاده شده كه با حرفه وي همخواني دارد.
|
|
تصوير۵- اتاق خواب اصلي واقع در طبقه بالا و ديد به فضاي بيكران بيرون با استفاده از پنجره هاي سراسري محو تدريجي درون و بيرون.جنس كفپوش ها و كابينت ها در طبقه دوم از چوب درخت گيلاس است كه گرمي و صميميت را به ديوارهاي سفيد و شيشه اي مي بخشد و در همان حين، سنگ فرش بتني پيش ساخته در طبقه پايين وظيفه اضافه نمودن بافت به محيط را برعهده مي گيرد. به دليل علاقه وافر كارفرما به آشپزي، آشپزخانه با ابزار فولادي بالاي پيشخوان و استفاده گسترده از پوشش مرمر نقش مهمي را در خانه ايفا مي كند. رگه هاي آبي سنگ مرمر گويي تصويري از زمين كه از فضا گرفته شده است ، است. بالكنهاي واقع در هر سمت خانه از مزاياي بهترين ديد به مناظر اطراف بهره مي برد و در اين ميان يكي از بالكنهاي طبقه بالا فضاي بزرگي براي حيوانات صاحبخانه فراهم مي آورد.
از آنجا كه در زمين هاي همجوار هيچ همسايه اي در نزديكي اين خانه وجود ندارد و بنابراين امكان ديد زدن درون خانه وجود ندارد، كل خانه ديد به بيرون داشته كه بدان جلوه اي روياگون و بهشتي مي بخشد. فينستين از اين خانه با عنوان Simpatica Sem ياد مي كند كه كلمه هايي ايتاليايي و تبتي است و به معناي آميزه اي از روح و عقل است. اين نام كامل كننده سفر هيجان انگيز فينستين است، سفري كه واقعاً وي را به خانه بازگرداند.
براي فينستين امتزاج درون و بيرون خارق العاده است و از مزاياي هر روزه آن بهره مي برد: هنگامي كه صبح از خواب برمي خيزم و از عرشه خانه ام قدم به بيرون مي گذارم، احساس نشاط مي كنم... !