شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۱
وقتي بازار پوشاك پوست مي اندازد
مانتوفروش ها به حراج مي روند
005559.jpg
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
رهام وزيري
وقتي اداره ها و شركت ها و مدارس تعطيل شدند و مردم از كار روزانه فارغ، بسياري پس از استراحت بعدازظهر ترجيح مي دهند وقت خود را به تفريح اختصاص دهند. در اين ميان، گروهي هم هستند كه عقيده دارند بهترين تفريح، خريدكردن است. حالا حتماً هم نبايد كالايي كه مي خرند خيلي بزرگ و گران قيمت باشد. هر چه باشد، به قول مادربزرگ خاك بازار براي سودا خوب است.
خانم ها بخش بزرگي از خريداران و بازارنوردان را تشكيل مي دهند و هر روز بازارهاي تهران و بورس هاي مختلف كالا شاهد حضور زنان و دختراني است كه به قصد خريدكردن يا قيمت گرفتن، راهي آنجا شده اند. لباس، بيشترين جذابيت را براي جذب خانم ها به سمت مكان هاي فروش خود در ميان ديگر اجناس دارد و به همين دليل اگر عصرها سري به ميدان هفت تير يا سه راه جمهوري يا مراكز خريد ديگر نقاط شهر بزنيد، با انبوه بانواني مواجه مي شويد كه براي خريد يا ديدن لباس هاي جديد به اين مكان ها آمده اند و اگر بيشتر دقت كنيد، مشاهده مي كنيد مغازه هاي مانتوفروشي بيش از هر زمان ديگري پذيراي خانم هاي علاقه مند هستند. هر چند ديگر فروشندگان لباس هم چندان بيكار ننشسته اند. مانتوها به مانند ديگر كالاهاي پوشيدني، بيش از هر چيز ديگري تابعي از مد و مدل هستند و ميزان فروش و قيمت آنها ارتباط تنگاتنگي با اين مسئله دارد.
در رده بندي كلي مي توان مانتوها را به 3 دسته كلي تقسيم كرد كه عبارتند از مانتوهايي كه هم پارچه ايراني دارند و هم در ايران دوخته شده اند، دسته دوم مانتوهايي كه پارچه تركيه اي دارند ولي در ايران برش خورده و دوخته شده اند و دسته سوم هم مانتوهايي هستند كه هم پارچه تركيه اي دارند و هم اينكه خياطان تركيه اي آنها را بريده و دوخته اند.
سري اول، يعني مانتوهايي كه كلاً كار ايران است، ارزان ترين مانتوهاي موجود در بازار هستند كه از قيمت 11هزار تومان شروع شده و به 17 يا 18هزار تومان هم مي رسد. البته اين قيمت ها مربوط به فصل هايي غير از فصل حراج اين مانتوهاست. يكي از فروشندگان در مورد اين اختلاف قيمت 6 تا 7هزار توماني مي گويد: اينجا مدل مانتو و طرح پارچه اي كه مانتو با آن دوخته شده است اهميت پيدا كرده و قيمت نهايي كار را مشخص مي كند. اين فروشنده در مورد اين مسئله كه روشن يا تيره بودن رنگ مانتو چه تاثيري بر قيمت آن دارد مي گويد: در حال حاضر ديگر رنگ مانتو چندان اهميتي در قيمت آن ندارد ولي به طور كلي مانتوهاي رنگ روشن گران تر از تيره ها هستند ولي اختلاف قيمت چندان زيادي كه قابل بحث و عنوان كردن باشد، با هم ندارند . 
از ما نشنيده بگيريد و به اين فروشنده هم نگوييد، ولي مانتوهاي روشن و تيره هم مدل، گاهي 2هزار تا 2هزار و 500 تومان با هم اختلاف قيمت دارند.
دسته دوم، يعني مانتوهايي كه پارچه تركيه اي دارند ولي در ايران دوخته مي شوند نيز از انواع پرطرفدار بازار مانتو هستند. اين مانتوها نه اختلاف دوخت زيادي با ساير مانتوهاي دسته اول دارند و نه قيمت آنها چندان تفاوتي مي كند. تنها تفاوت آنها اين است كه پايه قيمت آنها اندكي بالاتر است و به جاي 11هزار تومان از 13 يا 14هزار تومان شروع مي شود. سقف قيمت آنها هم معمولاً 18هزار تومان است كه در مواردي به خاطر طراحي پارچه تا 21هزار تومان هم افزايش پيدا مي كند.
پارچه تركيه اي دوخت تركيه، سومين رده مانتوها را تشكيل مي دهد و اغلب مانتوهايي كه به عنوان مانتو خارجي به فروش مي رسند از اين دسته هستند. اين مانتوها از پرطرفدارترين انواع مانتو به خصوص در ميان طبقات با درآمد بالا هستند. قيمت اين مانتوها معمولاً از 25هزار تومان شروع مي شود اما يكي از خريداران كه معلوم است بازار را حسابي زير پا گذاشته، عقيده دارد كه در فصل غير از حراج، مانتو تركيه اي را نمي توان كمتر از 30هزار تومان خريداري كرد. باز هم اينجا قانون غيرقابل نقض بازار مانتو، يعني طرح و مدل، به ميان مي آيد و همين مسئله، قيمت مانتوهاي تركيه اي را تا 40هزار تومان يا حتي بالاتر هم مي رساند. در بازار مانتو يك عامل ديگر هم بر قيمت كالا تاثير مستقيم دارد و آن هم اين است كه مانتو را از كجا خريداري كرده باشيد؛ از بورس هاي مركز شهر باشد يا بالاي شهر؛ از مغازه هاي حاشيه خيابان باشد يا مراكز خريد. همه اينها باعث مي شود كه اختلاف خريد شما گاهي به 10هزار تومان يا حتي بيشتر هم برسد. نكته جالب بازار مانتو اين است كه هر 2 دسته مغازه داران نيز از يكديگر دل  پري دارند. مغازه داران بالاي شهر و مراكز تجاري مي گويند كه مغازه هاي مراكز شهر با ارزان فروشي باعث خراب شدن بازار شده اند و آنها هم عقيده دارند كه فروشندگان مراكز تجاري و بالاي شهر با اضافه كردن هزينه دكوراسيون و ديگر هزينه هاي تجملي باعث غيرواقعي شدن قيمت ها شده اند. اما در اين ميان آنچه ديده مي شود اين است كه هر 2 گروه، مشتريان خاص خود را دارند و از اين نظر چيزي به يكديگر بدهكار نيستند.
اما مانتوهاي مجلسي، يك دسته جدا در رده بندي ها براي خود به وجود آورده اند كه هم از نظر طراحي و مدل و هم از نظر قيمت يك سر و گردن از بقيه بالاتر ايستاده است. مرغوب ترين مدل هاي مانتوهاي مجلسي از پارچه كرپ ژاپني تهيه و توليد مي شود. رنگ در اين مانتوها تعيين كننده قيمت نيست زيرا اغلب آنها به رنگ مشكي هستند. جدا از كيفيت پارچه، مهمترين عامل تعيين قيمت اين مانتوها طراحي آنهاست كه بيشتر به وسيله نواردوزي و سنگ دوزي و مليله دوزي انجام مي گيرد. هر مانتويي كه بيشتر كار دست باشد و سنگ دوزي بيشتري داشته باشد، از قيمت بالاتري نيز برخوردار است. قيمت اين مانتوها از 25هزار و 30هزار تومان شروع شده و همين طور بالا مي رود. در مواردي قيمت اين مانتوها به يكصدهزار تومان و بيشتر هم مي رسد. تازه اين قيمت اين مانتوها در سه راه جمهوري است؛ در مغازه هاي بالاي شهر كه خدا به خير بگذراند.
مانتوهاي خارجي دست اول، چندان به بازار ايران راه ندارند. او متداول ترين مانتوهاي خارجي كه استفاده عمومي پيدا كرده اند از اسپانيا و بيشتر از طريق امارات متحده عربي به ايران وارد مي شوند. جنس اين مانتوها از كتان است و معمولاً قيمتي بين 40 تا 70هزار تومان دارند. ماجراي طرح و مدل را هم يادتان نرود. در اين روزها بسياري از مانتوفروشي ها اجناس خود را حراج كرده اند و قيمت ها به طور اساسي در اين بازار شكسته است. به عنوان نمونه مانتوهايي كه شب عيد 30 تا 35هزار تومان قيمت داشتند الان به 14هزار تومان نيز فروخته مي شوند و مدل هاي 13 يا 14هزار توماني، بيش از 5 هزار تومان قيمت ندارند.
يكي از خريداران مانتو عقيده دارد كه اين طرح ها بيشتر به دليل تغيير فصل است و مانتوفروش ها اجناس روزشان را حراج نمي كنند مگر به دليل تغيير شغل يا چيزي شبيه به اينها! مانتوهاي دست دوم كه در فروشگاه هاي تاناكورا به فروش مي رسند اغلب مانتوهاي خارجي هستند كه به بهاي بسيار ناچيز به فروش مي رسند. اغلب اين مانتوها دوخت كشورهاي اروپاي شرقي يا آمريكا هستند، اما همان دست دوم بودنشان باعث مي شود كمتر كسي تمايل به خريداري آنها داشته باشد. يكي از مشتريان مانتوفروشي، دليل عجيبي براي خريد نكردن از فروشگاه هاي تاناكورايي دارد. او مي گويد من شنيده ام اين مانتوها را از تن مرده ها بيرون مي آورند و به همين دليل به دلم نمي چسبد، اما يكي از خريداران تاناكورا مي گويد كه اينها با اينكه دست دوم هستند اما مستعمل نشده اند و من تنها براي جلوگيري از بيماري، آنها را پس از خريد در آب مي جوشانم و سپس استفاده مي كنم. قيمت اين مانتوها گاهي به 2 يا 3هزار تومان هم مي رسد.
به هر حال اين روزها فصل سرد سپري شده و بازار مانتو نيز مانند بقيه پوشيدني ها پوست اندازي مي كند و قيمت ها روزبه روز شكسته مي شوند تا كم كم مدل هاي تابستانه از راه برسند و يك بار ديگر فواره قيمت ها در اين بازار فوران كند.

اصناف
005553.jpg
ثبات بازار خودرو
رئيس اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان خودرو مي گويد؛ ثبات در بازار خودرو ادامه مي يابد و قيمت ها در سطح فروردين ماه تثبيت شده است. جلال ريخته گر نظامي تأكيد مي كند: هيچ تغييري در بازار خودروي تهران و حتي در مورد خودروهاي پرفروش ايجاد نشده و پيش بيني مي شود امسال بازار خودروها با ثبات باشد.گزارش هاي دريافتي حاكي است كه قيمت برخي خودروها در نخستين ماه از سال 85 با كاهش روبه رو بوده است.
بلاتكليفي در بازار سيمان
دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان در ماه هاي اخير روزهاي پركاري را پشت سر گذاشته است. او در شرايطي كه تعيين قيمت سيمان به چالشي پيش روي توليدكنندگان سيمان تبديل شده پيش بيني كرده است: با توجه به اختلاف قيمت موجود بين آهن آلات و سيمان، قيمت بازار آزاد سيمان در ماه هاي آينده با افزايش قابل توجهي روبه رو شود. محمدحسن پورخليل معتقد است:  در حال حاضر قيمت سيمان در بازار آزاد استان تهران در بالاترين حد خود قرار دارد. هم اكنون هر تن سيمان تيپ 2 در بازار آزاد تهران به طور متوسط 15 تا 20 هزار تومان گران تر از قيمت مصوب داد و ستد مي شود. او تأكيد مي كند: قيمت فولاد و آهن آلات در سال 85 معادل 25 تا 30 درصد بالا رفته و اين موضوع موجب شده فشار زيادي از ناحيه خريداران سيمان بر كارخانه هاي توليدكننده سيمان وارد شود، زيرا اجراي طرح هاي بتني در ساختمان سازي به صرفه تر از اسكلت فلزي شده است. در اين شرايط براي جلوگيري از افزايش سريع قيمت سيمان در بازار آزاد، بايد افزايش قيمت منطقي سيمان و همچنين ايجاد تعادل بين قيمت آهن آلات و سيمان در دستور كار مسئولان قرار گيرد.


سبد هزينه ها
كاهش قيمت گاز مصرفي
005556.jpg
عزيزالله رمضاني، مدير گازرساني شركت ملي گاز يك خبر خوش به اقشار كم درآمد داده است، او گفته، طرحي در حال آماده شدن است كه اميدواريم به تصويب هيأت وزيران برسد. در صورت تصويب اين طرح دهك هاي پايين به جاي پرداخت 80 ريال براي هر مترمكعب گاز، 25 ريال پرداخت مي كنند و دهك هاي سوم تا هفتم، 80 ريال پرداخت مي كنند و دهك هاي بالاتر نسبت به مازاد مصرف جرايمي در حدود 12 تا 18 تومان بايد پرداخت كنند.

دخل و خرج
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |