شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۱
مبارزه آقاي شهردار براي بقا
مصاف يك سياهپوست با دو سفيدپوست
005574.jpg
آرش نهاوندي
انتخابات شهرداري ها از جمله رويدادهايي هستند كه در عالم سياست چندان مورد توجه قرار نمي گيرند، اما وقوع توفان كاترينا در سال گذشته و مسائلي كه در پي آن آمده باعث شده است تا انتخابات شهرداري نيواورلئان بخش مهمي در اخبار اجتماعي- سياسي خبرگزاري هاي جهان را به خود اختصاص دهد. اهميت مسئله به قدري است كه توجه گزارشگراني نظير جيمي كوماراساي را نيز به خود جلب كرده است.كوماراساي پيش از اين به نيواورلئان رفته و گزارشي درباره مناطق مصيبت زده شهر تهيه كرده بود، اين بار نيز او به نيواورلئان عزيمت كرده و گزارش جالب و خواندني را درباره انتخابات شهرداري اين شهر تهيه كرده است. در اينباره بخوانيد:
علي رغم آنكه پذيرش سمت شهردار نيواورلئان از آخرين كارهاي مطلوب نظر يك سياستمدار است، 23 نفر كانديداي احراز اين مقام هستند كه قرار است در انتخابات شهرداري نيواورلئان - امروز- شركت كنند.
در واقع رقابت ها بر سر پست شهرداري آنقدر گرم است كه هفت كانديداي اصلي، تمام وقت خود را طي هفته اخير، صرف رفتن از اين شبكه تلويزيوني به آن شبكه تلويزيوني جهت هر چه بيشتر داغ كردن مباحثات انتخاباتي كرده اند.
محور اصلي اين مباحثات نيز برنامه هايي است كه كانديداها جهت بازسازي شهر همچنان مصيبت زده نيواورلئان ارائه مي كنند؛ نيواورلئان هنوز وضعيت عادي خود را پس از وقوع توفان ويرانگر كاترينا، باز نيافته است.
با توجه به اينكه بحران زدگي محور اصلي شعارهاي انتخاباتي را تشكيل مي دهد، بسياري از كانديداها مي توانند پاسخ رقباي خود را به پرسش هاي گويندگان تلويزيوني از پيش حدس بزنند و در صدد ارائه راهكار هاي بهتر برآيند، اما چيزي كه هيچ كس از آن اطلاع درستي ندارد، واكنش مردم به انتخابات و گزينه اصلي انتخابي آنان است. البته نحوه رأي گيري و چگونگي مشاركت مردمي در آن نيز تبديل به معضل بزرگي براي برگزاركنندگان اين انتخابات شده است. وقوع توفان مهيب و مرگبار كاترنيا در واقع بسياري از شهروندان نيواورلئان را در سراسر آمريكا پراكنده است.تاكنون پيش بيني شده است كه بيش از 20 هزار نفر در زمان انتخابات در شهر حضور نداشته باشند.
امكان سفر بسياري ديگر از شهروندان به مسقط الرأس خويش- نيواورلئان- و شركت در انتخابات نيز از جمله مواردي است كه از هم اكنون به پرسش گذاشته شده و گمانه زني هايي نيز درباره آن انجام شده است.در واقع بسياري از هم اكنون مي پرسند: چگونه مي توان نيواورلئاني هاي ساكن خارج شهر را براي روز انتخابات به شهر بازگرداند.
نقش مسابقه
اغلب افرادي كه شهر را تخليه كرده اند، از سياه پوستان آمريكايي- آفريقايي تبار هستند كه اين مسئله باعث تشديد رقابت در اين انتخابات و پديد آوردن شرايطي بسيار خاص شده است. در همين چارچوب بسياري از رهبران نهادهاي حقوق بشر آمريكا نظير جسي جكسون و ال شارپتون در جريان سفر خود به نيواورلئان ضمن اعلام آنكه اين انتخابات غير دموكراتيك است و به منظور خارج كردن سياه پوستان آمريكايي از گود رقابت سياسي و از ميان بردن ميراث آمريكايي- آفريقايي شهر برگزار مي شود، اين فرآيند سياسي را غير قانوني خوانده اند.
به رغم اين مخالفت ها، انتخابات برگزار خواهد شد و تنها كانديدايي كه اميد پيروزي وي در اين انتخابات بسيار بالا است، كسي نيست جز ري نگين سياه پوستي كه هم اكنون نيز عنوان شهردار را در پي نام خود يدك مي كشد.پيش از وقوع توفان كاترينا بسياري تصور مي كردند كه او جاي پايش را محكم كرده و به احتمال قريب به يقين مجدداً به عنوان شهردار انتخاب خواهد شد، اما اكنون و پس از وقوع توفان مرگبار كاترينا، اوضاع فرق كرده و نحوه مواجهه ري نگين با بازسازي شهر، ديدگاه هاي متفاوتي را درباره وي پديد آورده است.
حتي سخنان و اقدامات بعدي وي كه در بيشتر مواقع بر حفظ هويت شكلاتي تأكيد داشت نيز نتوانسته است ديدگاه هاي متناقض درباره وي را از ميان ببرد. در واقع استفاده از واژه شكلات بسياري از شهروندان سفيد پوستي كه در انتخابات قبلي به وي رأي داده بودند را دچار ترديد كرده است.
حمايت از آقاي شهردار
كارول لوئيس كه در بخش فرانسوي نشين شهر داراي يك مغازه كادويي است، مي گويد: من تصور مي كردم شهردار نگين، مردي محترم و با نزاكت است كه مشاوران او را گمراه كرده اند و قصد دارند با اتكا به تجويزهاي سياسي غلط، از برگ برنده نژاد براي كسب پيروزي او استفاده كنند.
اين شهروند نيواورلئاني سپس مي افزايد: اما اگر واقع بينانه به قضيه نگاه كنيم، متوجه خواهيم شد كه تنها سياه پوستان نبودند كه خانه هاي خود را بر اثر وقوع توفان كاترينا، از دست داده اند كه سفيدپوستان نيز خانه هايشان را از كف به در داده اند و سرنوشت مشتركي با سياه پوستان پيدا كرده اند.اين فروشنده نيواورلئاني با چهره اي آكنده از غم و اندوه فراوان مي گويد: هر فردي كه در اين شهر زندگي مي كند به نوعي از توفان ناگوار آسيب ديده است، در نتيجه همگي ما به فردي نياز داريم كه براي حل مشكلات شهر اقدام كند.اما چند مايل پايين تر با فردي صحبت كردم كه مي گفت: من دقيقاً به خاطر آنكه ري نگين اقدام عاجلي در بازسازي شهر انجام نداده است، مي خواهم به وي رأي دهم.
از ماه ژانويه سال جاري كه باير ون لفرانس يكي از ديگر شهروندان نيواورلئاني با عصبانيت در حال جمع كردن بقاياي مخروبه هاي ناشي از توفان بود، اوضاع تغييري نكرده و همچنان آثار ويرانه ها در گوشه و كنار شهر به چشم مي  خورد. تنها چيزي كه از آن زمان تغيير كرده خلق و خوي لفرانس است.
لفرانس در آن زمان از اين مسئله كه شهردار چهار ماه براي بررسي وضعيت مناطق آسيب ديده جهت ساخت مجدد منازل قابل بازسازي، فرصت تعيين كرده است، بسيار خشمگين بود. او تصور مي كرد كه چنين اقدامي سبب خواهد شد تا جمعيت سياه پوست در محله وي اكثريت را از دست بدهند.
تغيير عقيده
اگرچه ارزيابي هاي اوليه از شدت خسارات وارده به شهر به عمل نيامده، بايرون دو كارگر را براي فنس بندي محوطه خانه اش استخدام كرده است.او اكنون بر اين باور است كه شهردار نگين جهت دادن فرصتي براي بازسازي محله اي كه وي در آن زندگي مي كند، اقدام به صدور دستور منع ساخت و ساز نكرده است. او مي گويد: من زماني درباره وي چيزهاي بدي مي گفتم، اما هنگامي كه درباره اقدامات نگين به طور منطقي فكر كردم، متوجه شدم كه در صدد كمك به مردم است.اين اظهارات متناقض در حالي از سوي شهروندان نيواورلئاني بيان مي شوند كه بر اساس نظرسنجي هاي انجام گرفته، آقاي نگين در انتخابات داراي دو رقيب سرسخت است كه هر دو آنها سفيد پوست هستند.
يكي از اين افراد ميچ لاندر فرزند يكي از شهرداران سابق سفيدپوست نيواورلئان است كه طي سال هاي اخير در اين سمت به انجام وظيفه مي پرداخته است. ديگري ران فورمن يكي از تجار مهم شهر است كه توانسته است در رقابت هاي جايزه مطبوعاتي پوليتزر نيواورلئان نامي براي خود دست و پا كند.
با اين حال نتايج نظرسنجي ها حكايت از آن دارد كه هيچ كدام از كانديداها نخواهند توانست در دور اول انتخابات شهرداري نيواورلئان به پيروزي برسند.
نتيجه آنكه منتظر رقابتي داغ در دور دوم اين انتخابات كه روز بيستم ماه مه- 10 روز پيش از آغاز فصل جديدي از وقوع توفان ها- برگزار مي شود، باشيد.

بازي با مرگ در شهر آسمان خراش ها
005580.jpg
كيارش طهماسبي- ديويد بلين با انجام عمليات محير العقول در اوايل هزاره بيست و يكم سر و صداي زيادي به پا كرده است. او در صدد برآمده جا پاي بزرگاني نظير هوديني بگذارد و نام خود را براي هميشه در تاريخ ركوردها ثبت كند.
او قرار است مانند يك قهرمان افسانه اي هفت روز را در زير آب به سر برد تا واقعه اي غريب را در عالم واقع خلق كند.
از همين رو است كه كار وي در اذهان به عنوان فعاليتي محير العقول تصور مي شود، البته بسياري نيز معتقدند كه اين كارها نوعي سياه بازي است و سبب عوام فريبي مي شود، سياه بازي يا تردستي، مهم اين است كه بدانيم، انجام اين نوع حركات محير العقول دست كم در تاريخ معاصر سابقه داشته و چيزي نيست كه به يك باره فردي به ابداع و انجام آنها پرداخته باشد، در اين باره در گزارشي مي خوانيم:
ديويد بلين تردست و شعبده باز بزرگ خبر از انجام كاري محير العقول داده است. او اعلام كرده است كه در نظر دارد هفت روز را در يك كانتينر پر از آب زير دريا به سر برد. اين عمل عجيب قرار است در نيويورك به نمايش درآيد اين فرد خيال پرداز كه پيش از اين و در سال 2003 نيز 44 روز را به منظور نشان دادن توانايي اش در گرسنگي كشيدن در جعبه اي شيشه اي به سر برده بود، اين بار از لوله هاي تغذيه و هوا (اكسيژن) استفاده خواهد كرد. پس از يك هفته او لوله هاي هوا را كنار خواهد زد تا از اين طريق وارد مرحله اي جديد براي ثبت شكست ركورد نگهداشتن تنفس شود.
بلين 33 ساله در سال 2003 نيز در ميدان تايمز نيويورك، 62 ساعت را در يك قالب يخي بزرگ به سر برده بود.
اما اين بار با همه مواقع فرق مي كند و آرتيست ديوانه داستان ما قرار است وارد گويي كروي شكل به ارتفاع 5/2 متر شود كه آن را از قبل پر از آب كرده اند. او از روز 1 ماه مه كار خارق العاده خود را آغاز خواهد كرد. سازمان دهندگان اين نمايش محير العقول گفته اند، اميدوارند افراد زيادي براي ديدن بلين بيايند و با لمس كردن اين جسم كروي شكل براي وي آرزوي موفقيت كنند.
اما پيش از خارج شدن از كانتينر كروي شكل كه در مركز نمايش هاي هنري لينكلن قرار داده خواهد شد، بلين تلاش خواهد كرد، ركورد جديدي در زمينه حبس نفس از خود بر جاي بگذارد. در حال حاضر ركورد نگهداشتن نفس در قفسه سينه، 8 دقيقه و 58 ثانيه است.
بلين در حالي خود را براي انجام چنين نمايش مهيجي آماده مي كند كه پيشتر و در لندن به هنگام فرو رفتن در جعبه شيشه اي از سوي تماشاگران مورد انتقاد شديدي قرار گرفته بود. در آن هنگامه دردناك و تأسف بار جعبه بلين توسط توپ هاي بازي گلف و تخم مرغ از سوي تماشاچيان مورد هدف قرار گرفت. يت اسميت سخنگوي بلين دراين باره گفته است كه تردست بزرگ، بلين انتظار دارد، اتفاقاتي از اين دست در زادگاهش رخ ندهد.
سخنگوي اين شعبده باز ماهر مي افزايد: هرگاه بلين عمليات محير العقولي را در نيويورك انجام داده است، مردم واكنش بسيار مثبتي نشان داده اند.
نيويوركي ها غالباً با اين گونه مسائل با آرامش خاصي برخورد مي كنند.
هوديني
اخبار انجام چنين نمايش خيره كننده اي توسط ديويد بلين خاطره ديگر تردستان و شعبده بازان، نظير ديويدكاپرفيلد و هري هوديني را در اذهان زنده مي كند. از ديويد كاپرفيلد بسيار گفته، نوشته و نمايش داده شده است، اما كمتر به هري هوديني پرداخته شده است. شايد بدين دليل كه هوديني با زمان ما دست كم 8 دهه فاصله دارد و بسياري از جوانان امروزي از وي خاطره چنداني در ذهن ندارند.
هري هوديني با نام انريش ويس به سال 1874 در بوداپست، پايتخت مجارستان متولد شد. بسياري وي را به عنوان يكي از برجسته ترين شعبده بازان و متخصصان فرار از قيد و بند مي شناسند. همچنين او توانسته است عنوان محقق مسائل روحي را از آن خويش كند.
هري هوديني داراي اصليت مجارستاني بود، والدين وي از زماني كه وي كودك بود به آمريكا مهاجرت كردند. در سال 1891، انريش پس از عمري تمرين و تلمذ تبديل به يك تردست بزرگ شد، او حتي از آن زمان خود را هري هوديني مي ناميد، زيرا در انجام كارهاي محير العقول از ژان اوژن روبرهودين فرانسوي الهام گرفته بود، البته در ابتدا نمايش هاي هوديني براي وي موفقيت چنداني را به همراه نياوردند. او در اوايل كار، خود را بر انجام تردستي هاي ساده متمركز كرد. او در يكي از اين نمايش هاي محير العقول كه در لندن انجام شد، يك فيل بزرگ را با تعليم دهنده اش از صحنه محو كرد.
او پس از مدتي كسب تجربه در تردستي هاي سنتي به كار روي نمايش هاي سخت تري روي آورد؛ نمايش هايي كه به آنها اصطلاحاً فرار مي گويند.
او ميان سال هاي 1904 تا 1910 نمايش هاي بسياري را در زمينه باز كردن دست بند زنجير و طناب انجام مي داد. اغلب نيز مي توانست در حالي كه با طنابي در فراز استخري آويزان شده بود خود را از مخمصه نجات دهد. او در سال 1913 مشهورترين عمليات محير العقول خود شكنجه آبي چيني در سلول را انجام داد، طي اين نمايش، هوديني در حالي كه به طور معكوس در يك جعبه شيشه اي داراي چهارچوبه فولادين محبوس شده بود به مدت بيش از بيست دقيقه نفس خود را نگه داشت، او برخي از ترفندهاي به  كار گرفته شده در اين تردستي ها را در كتابي به سال 1920 تشريح كرد.
او در اين كتاب توضيح داده بود كه بسياري از دست بندها را مي توان با استفاده مقتضي از نيروي بدن باز كرد. در پاره اي از مواقع نيز هوديني در زمان نمايش از قفل بازكن هاي كوچكي كه در لباس هايش مخفي كرده بود استفاده مي كرد.البته هوديني هيچ گاه تمامي اسرار تردستي هايش را فاش نكرد و همانند ساير تردست هاي بزرگ تاريخ، مردم به رمز و راز كليه فعاليت هاي وي پي نبردند. هوديني سرانجام پس از انجام آخرين هنر نمايي خود در تئاتر گريك شهر ديترويت، به سال 1926 درگذشت.
از زندگي هوديني فيلمهاي بسياري ساخته شده كه در خيال پردازانه ترين آنها، توني كرتيس بازيگر مشهور سينماي هاليوود به ايفاي نقش پرداخته است. در اين فيلم بزرگنمايي هاي غريبي به ويژه درباره مرگ اين تردست بزرگ شده است؛ براساس سناريوي اين فيلم، مرگ وي در يك سلول شكنجه آبي چيني به تصوير كشيده شده است. در حالي كه به واقع چنين اتفاقي در آن زمان رخ نداده بود.

پيشخوان
005586.jpg
مسكو تايمز
روزنامه مسكو تايمز با انتخاب تيتر گازپروم براي دنيا خوب است، گزارش اول خود را به دفاع معاون
گازبروم از سياست هاي اين شركت بزرگ در اروپا اختصاص داده است.
آلكساندر مدودف كه در اجلاس اقتصاد روسيه سخن مي گفت با استناد به جمله اي از انجيل: بگذاريد فردي كه گوش دارد از نعمت شنوايي برخوردار شود ، تلاش كرد تا اقدامات شركت گازپروم را نزد اروپاييان موجه جلوه دهد.
005583.jpg
شانگهاي ديلي
روزنامه شانگهاي ديلي تصوير اول خود را به ديدار ون جيابائو - نخست وزير چين- با تعدادي از مزرعه داران اختصاص داده است.
اين ديدارها در چارچوب سفر چهار روزه نخست وزير چين به جنوب غربي به كشور انجام مي گيرد.
ون، در چارچوب ديدار خود از منطقه اي روستايي -كه قرار است در آن چندين پروژه سدسازي به اجرا درآيد- رسيدگي به وضعيت حمل و نقل و تأمين آب آشاميدني مردم را خواستار شد.
005571.jpg
لا راسون
روزنامه لا راسون چاپ آرژانتين اعلام وضعيت اضطراري در محله هاي جنوبي بوينوس آيرس -پايتخت اين كشور- را براي عنوان خبر اول خود برگزيده است.اين وضعيت به دليل آلودگي آب شرب شهري رخ نموده است.
براساس گزارش اين روزنامه هر روز بر تعداد كودكاني كه بر اثر آشاميدن آب آلوده به بيماري مبتلا مي شوند، افزوده مي شود.
005562.jpg
هامبورگ مورگن پست
اين روزنامه آلماني در گزارشي كه به عنوان تيتر يك روزنامه انتخاب شده است به مسأله اشتغال زنان و حضور كمرنگ آنها پرداخته است و تيتر آيا مادران آلماني اين قدر تنبل هستند؟ مسئله اي را كه به آهستگي در حال تبديل شدن به بحراني بزرگ در آلمان است، تحليل و بررسي كرده است. زنان شاغل در آلمان، بنابراين گزارش وقت بسياري كمي براي پرداختن به خانه و خانواده خود دارند.

دريچه
005565.jpg
بازگشت به وطن
در اين تصوير تعدادي از زنان دينكا در انتظار سوار شدن به كشتي براي بازگشت به وطن شان ديده مي شوند. دينكاها قومي بزرگ در جنوب سودان هستند كه با آغاز جنگ هاي داخلي مجبور به ترك سودان شدند و بيرون از مرز به زندگي ادامه مي دادند. اما اكنون با گذشت يك سال از پايان جنگ هاي داخلي در سودان، دينكاها تصميم به بازگشت به سودان گرفته اند و با استفاده از يك كشتي، طول رودخانه نيل را به سوي جنوب سودان طي خواهند كرد. اما فقط زنان و كودكان به اين كشتي سوار خواهند شد چون مردان آنها بايد با گله هاي بزرگ گاو كه تمام هستي آنان است و در فرهنگ آنها از جايگاه بالايي برخوردار است، به سودان بازگردند. دينكاها كه به خاطر خطوطي كه بر اثر ضربات چاقو بر صورت خود، به عنوان زينت ايجاد مي كنند شهرتي عالم گير دارند و يكي از فقيرترين جوامع در آفريقا به شمار مي روند. بروز چندين سال جنگ داخلي وضع زندگي آنان را بدتر كرده است و حالا بدون آن كه چيزي به جز گاو داشته باشند، در حال بازگشت به سودان هستند. گرسنگي و سوء تغذيه بسياري از زنان و كودكاني را كه در كشتي هستند آزار مي دهد. آنها تا پيش از رسيدن به نيل، از مشكل كم آبي هم رنج مي بردند و آب آشاميدني در اختيار نداشتند.
اين دسته از مهاجرين دوازده نفر هستند كه طي چند سفر با كشتي به سودان بازخواهند گشت. آنها در مجموع نيم ميليون رأس گاو دارند.
005568.jpg
قربانيان بي گناه
والري ديميتريف جوان 19 ساله اي كه بر اثر ابتلا به سرطان نتوانسته است هنوز دبيرستان خود را به پايان برساند دوره هاي بلند مدت و طاقت فرساي شيمي درماني او را از زندگي روزانه اش محروم كرده است و حالا او دوباره براي چندمين بار به مركز سرطان شهر دونستك مراجعه كرده است تا تحت مداواي مجدد قرار بگيرد. والري تنها يكي از ده ها پسر و دختر جواني است كه با سرطان متولد شده است و احتمالاً بر اثر آن روزي هم از پا در خواهد افتاد. تنها جرم او اين بوده كه در منطقه اي به دنيا آمده است كه دقيقاً بيست سال پيش بزرگترين فاجعه اتمي جهان در آنجا رخ داده است. شهر محل زندگي والري، نزديك به نيروگاه اتمي چرنوبيل قرار دارد و هنگامي كه بيست سال پيش چرنوبيل به يك باره منفجر شد براي هميشه تشعشعات مخرب راديواكتيويته خود را به شهرهاي اطراف هديه داد. هنگام انفجار نيروگاه چرنوبيل در 80 مايلي شمال كيف در اوكراين فعلي، 30 نفر در همان لحظه جان خود را از دست دادند و از آن زمان تا كنون 13500 نفر بر اثر اثرات مخرب تشعشعات راديو اكتيويته حاصله از انفجار جان خود را از دست داده اند. امسال مراسم بزرگداشت قربانيان چرنوبيل در حالي برگزار خواهد شد كه معترضان از كوتاهي دولت براي كمك رساني به مردم آسيب ديده اطراف چرنوبيل، به شدت عصباني هستند و در خيابان هاي كيف پايتخت اوكراين- دست به تظاهرات مي زنند.
005577.jpg
سرزمين اساطير
اينجا معبد معروف جوخانگ در قلب تبت و نزديكي شهر افسانه اي لهاسا است. مردم قرباني ها و نذورات خود را براي اهدا به روح بودا به صحن معبد آورده اند و آنها را در هواي آزاد رها كرده اند. در تبت كه زمستان ها دمايش به شانزده درجه زير صفر مي رسد، يخچال مفهومي ندارد و مردم هميشه غذا و گوشت خود را در فضاي باز نگه داري مي كنند. مردم تبت بسيار معتقد هستند و به شدت به اجراي مراسم آئيني بودائيان اهميت مي دهند و در هنگام برگزاري مراسم مذهبي با شكوه تمام شهرها و روستاهاي خود را تزئين مي كنند. براي مردمي كه با زندگي در طبيعت خو گرفته اند، حتي رنگ ها هم يادآور عناصر طبيعت هستند در جشن ها چهره شهرها و روستاها را با پرچم هاي رنگين دگرگون مي كنند. در فرهنگ مردم تبت آبي مظهر فضا، سفيد مظهر هوا، قرمز مظهر آتش، سبز مظهر آب و زرد مظهر زمين است. شرايط متفاوت طبيعي در اين سرزمين اساطيري چهره بسيار متفاوتي دارد. كوه هاي سر به فلك كشيده و دشت هاي پست، همه جايگاه مردمي است كه هزاران سال است آئين مذهبي خود را هر سال با شكوه تر از سال هاي گذشته برپا مي دارند. آنها به قدري به مكان هاي مذهبي خود اهميت مي دهد كه معبد جوخانگ را از قرن هفتم تا كنون هميشه در شكوه و عظمت نگهداري كرده اند.

جهانشهر
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |