يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵
يك آسيب فرهنگي بزرگ در راه است
نابودي نيمي از زبانهاي زنده دنيا تا سال ۲۱۰۰
004119.jpg
تعداد زبانهاي زنده دنيا هم اكنون شش هزار برآورد مي شود. اما به گفته زبانشناسان نيمي از اين زبانها تا سال دو هزار و صد نابود مي شوند.
لكوئت گرانول، زبانشناس فرانسوي و كارشناس زبانهاي سرخپوستي آمريكا كه در طرح تبيين معيارهاي زنده بودن زبانها با يونسكو همكاري داشته است، مي گويد: «آهنگ نابودي زبانهاي زنده دنيا سرعت مي گيرد و تا يك قرن ديگر نيمي از زبانهاي زنده دنيا ناپديد مي شوند. در استراليا و قاره آمريكا ميزان نابودي زبانها بيشتر خواهد بود و به نود درصد مي رسد.
قبل از ورود سفيدپوستان به ايالات متحده كنوني، ۳۰۰ زبان در اين منطقه صحبت مي شد.
در سال ،۱۹۹۲ تعداد اين زبانها كه برخي از آنها تنها يك گويشور داشته اند، ۱۷۵ زبان اعلام شده است. براساس پيش بيني ها تا پايان قرن حاضر تنها پنج زبان از اين تعداد باقي مي ماند.»
اين كارشناس فرانسوي درباره علت سرعت گرفتن آهنگ نابودي زبانها مي گويد: جهاني سازي، بوميان را به مهاجرت به شهرها مجبور مي كند. در آمريكا والدين متقاعد شده اند كه صحبت كردن به يك زبان بومي، ضعف محسوب مي شود و بدين روش امكان يافتن كار وجود ندارد. بدين ترتيب فشارهاي رواني از اين نوع،  موجب حركت به سوي تك زباني در آمريكا شده است. كودكان به يادگيري زبان بومي خود علاقه نشان نمي دهند.
با زوال زبانها، بسياري از اطلاعات و دانش زباني از بين مي رود. زبانها دريچه شناخت ذهن هستند و جنبه هاي مختلف نبوغ بشري را نشان مي دهند. محو زبانها مشكلات جدي هويتي به دنبال خواهد داشت.
گرنوال درباره زبانهايي كه در خطر نابودي هستند،  مي گويد: براساس اطلسي كه يونسكو منتشر كرده است، صد زبان در اروپا و صدها زبان در آمريكاي جنوبي در خطر زوال هستند. ممكن است زباني در منطقه اي به علت داشتن گويشور زنده بماند، اما همين زبان در منطقه اي ديگر با از دست دادن گويشوران خود نابود شود. بومياني كه زبان مادري خود را ياد نمي گيرند و به يادگيري زبانهايي چون انگليسي و اسپانيايي روي مي آورند، اغلب قرباني نابهنجاري زباني و فرهنگي مي شوند چون در اكثر موارد بر هيچ يك از زبانها تسلط نمي يابند. اين امر موجب افزايش خشونت در ميان آنها مي شود و به اشكال مختلف ظهور مي كند. بسياري به خود تخريبي همچون اعتياد به الكل و يا حتي خودكشي روي مي آورند.
چنين وضعي در ميان جوانان اهل مكزيك و پورتوريكو در آمريكا اغلب ديده مي شود. همين پديده، گاهي در ميان برخي دانشجويان مغربي تبار ساكن فرانسه كه زبان عربي نمي دانند نيز ديده مي شود. اين كارشناس فرانسوي نقش اينترنت را در محو زبانها هم مثبت و هم منفي ارزيابي مي كند چون از يك سو اينترنت به گسترش تك زبانگي كمك مي كند و از سوي ديگر مي توان هم اكنون تعداد زيادي سايت هاي اينترنتي را يافت كه به زبان هاي سرخپوستي اختصاص دارند.
با اين همه در پايان قرن حاضر به ترتيب زبانهاي انگليسي، اسپانيايي و عربي و پس از آنها زبانهاي آسيايي مانند چيني و هندي وضع بهتري خواهند داشت. در قاره آفريقا هم سواحيلي بيشترين گويشور را خواهد داشت. در واقع انگليسي احتمالاً در پايان قرن حاضر، همچنان زبان دوم خواهد بود كه در تجارت و تبادلات علمي بدان صحبت مي شود. احتمال بسيار ضعيفي وجود دارد كه زبانهاي جديدي در قرن حاضر ظهور كنند. خلق يك زبان، فرايندي آرام و با مراحل بسيار است. مرحله اول ايجاد «پيجين » است. اين زبان براي تسهيل تبادلات تجاري خلق مي شود. تبديل پيجين به كرئول يك تا دو نسل به طول مي انجامد. در واقع پيجين بايد زبان مادري عده اي شود كه بدان كرئول مي گويند. واژگان اين زبان از پيجين بيشتر است و گرامر نسبتاً ساده اي دارد. زبانها پس از عبور از اين مرحله به زبان رسمي تبديل مي شوند. گفتني است هم اكنون تعداد زبانهاي كرئول با پايه انگليسي در هند و آفريقا افزايش يافته است.
انتظار مي رود وضع زبان فرانسه در پايان قرن حاضر بهتر از ابتداي اين قرن باشد. اما فرانسويها مجبور خواهند شد زبانهاي خارجي بيشتري ياد بگيرند. هم اكنون نيمي از كلاسهاي درس در دانشگاههاي دانمارك به زبان انگليسي برگزار مي شود. دانماركي ها مجبور شده اند به يادگيري انگليسي روي بياورند، چون جز در دانمارك در كشور ديگري به اين زبان صحبت نمي شود.
گفتني است نود و شش درصد از كل زبانهاي زنده دنيا تنها در ميان سه درصد از مردم كره زمين صحبت مي شود.
زبانهاي چيني، انگليسي، اسپانيايي، روسي، فرانسه، هندي، عربي، پرتغالي، بنگالي، ژاپني و آلماني ده زباني هستند كه به عنوان زبان مادري يا زبان دوم به ترتيب بيشترين كاربرد را دارند. براساس برآوردها در سال ۲۰۵۰ ، ۱۶۶ ميليون نفر از جمعيت زمين در گروه سني ۱۵ تا ۲۴ سال به چيني سخن خواهند گفت.
منبع: لوموند
مترجم: فاطمه عظيمي فرد

ايران زيبا
رصدخانه مراغه نخستين مركز نجومي جهان
004116.jpg
حميد دهقان:رصدخانه مراغه معتبرترين و بزرگترين رصدخانه و مركز پژوهشي نجوم در جهان پيش از اختراع تلسكوپ است كه در سال ۶۵۷ هجري قمري به دستور هلاكوخان مغول و با نظارت خواجه نصيرالدين طوسي دانشمند والامقام ايراني تاسيس شد.
با شروع فعاليت رصدخانه مراغه، دانشمندان سراسر جهان به تدريس، تحقيق و پژوهش در اين مركز پرداختند. ابزارآلات دقيق نجومي و كتابخانه معتبر آن با بيش از ۴۰۰ هزار جلد كتاب در اختيار دانشمندان قرار گرفت.
004113.jpg
زيچ  معروف ايلخاني از دستاوردهاي دانشمندان اين رصدخانه به شمار مي آيد. هنگامي كه شهرت رصدخانه مراغه در كشورهاي جهان انتشار يافت نجوم شناسان و كارشناساني از كشورهاي چين، هند و شهرهاي مهمي مانند استانبول و سمرقند عازم مراغه شدند و پس از آموزش علوم نجوم و الگوبرداري از رصدخانه مراغه در موطن خود رصدخانه هايي تاسيس كردند.رصدخانه مراغه تا سال ۷۰۳ هجري قمري داير بوده كه پس از مرگ هلاكوخان و گذشت زمان و حوادثي مانند زلزله اين رصدخانه با شكوه تخريب شد و متروك ماند، كتيبه هاي سفالي زرين كه توسط خواجه نصيرالدين طوسي فراهم شده بود از ميان رفت و مصالح موجود در آن به يغما رفت.
در سال ۱۳۵۱ با عمليات حفاري باستان شناسي با نظارت دو پژوهشگر، دكتر سرفراز و دكتر ورجاوند، در بلنداي تپه اي و در منطقه اي كه مردم محل آنجا را «رصد داغي» ، (كوه رصد) مي ناميدند بقاياي اين مجموعه ارزشمند از دل خاك بيرون آمد. عمليات كاوش از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۳۷۴ متوقف شد و در اين سال ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي با نصب يك چادر فايبرگلاس عظيم براي تبديل اين مكان به مركز آموزش نجوم و موزه اي با آثار به دست آمده از كاوش هاي تپه رصدخانه اقدام كرد.
004110.jpg
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان شرقي به همشهري گفت: مقدمات تاسيس موزه رصدخانه مراغه فراهم شده و تا پايان امسال افتتاح خواهد شد.
هنگام غروب از تپه رصدخانه منظره باغ هاي پر از ميوه شهر مراغه تماشا دارد و گويي همه اتومبيل هاي جيپ ايران را در اين شهر جمع كرده اند در هر كوچه و برزن هر مدل جيپ را مي توان ديد.

بازارچه
004125.jpg
مديران برجسته
مؤلف: محمد ابراهيم خليلي/ ناشر: هژير/چاپ اول، ۱۳۸۴/۲۲۸ صفحه، وزيري/۲۵۰۰ تومان
اين كتاب شامل پيش گفتار و سه فصل «شناخت» ، «زينت هاي مدير» و «اخلاق مديريت» است.
مباحثي همچون شناخت، باوركردن و توانمندي هاي خويش، آماده سازي شخصيت انساني، تعريف موفقيت و مدير موفق، مطرح شده است.
در فصل دوم، مسايلي درباره ارتباط،  راهكارهاي عملي براي ايجاد ارتباط موثر با ديگران، چند توصيه به مديران، ارتقاء، اقتدار، مشورت كردن، افراد مورد مشاوره، احترام و... آمده است.
فصل سوم نيز به مطالبي درباره اكتساب،  اجتناب، آفات اخلاق مديريت و امتناع، اختصاص دارد.
آموزش گام به گام نرم افزار مهندسي هايسيس ۰۱/۳
مؤلف: شقايق خلجي/ ناشر: مؤسسه فرهنگي هنري ديباگران تهران/چاپ اول، ۱۳۸۴/۷۶۳ صفحه، وزيري/۶۴۰۰ تومان
اين كتاب شامل ۱۰ فصل است. در فصل اول نرم افزار هايسيس(Hysys) معرفي شده است. در فصل هاي دوم تا پنجم، نحوه شروع به كار و عملكرد در محيط هاي موجود در اين نرم افزار شرح داده شده است. نحوه نصب واحدهاي مختلف عملياتي و منطقي نيز در فصل هاي ششم، هفتم و هشتم توضيح داده شده است.
در فصل نهم، برخي از امكانات موجود در اين نرم افزار معرفي شده اند و در فصل دهم شبيه سازي كامل يك فرآيند و موارد مختلف آن بررسي شده است.
گواهي نامه بين المللي كاربري كامپيوتر ICDL-XP
مترجم: علي اكبر متواضع/ ناشر: موسسه فرهنگي هنري ديباگران تهران/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۱۶ صفحه، وزيري/۱۹۵۰ تومان
اين كتاب به موضوع واژه پردازي اختصاص دارد. طريقه ايجاد سند در واژه پرداز Word2002، استفاده از الگوها براي ساخت اسناد جديد، طريقه درج و ويرايش متن، استفاده از روش هاي مختلف فرم دهي به متن، كار با جداول، تصاوير و توليد خروجي و فايل واژه پرداز آموزش داده شده است.
يكصد راه  رهايي از استرس
نويسنده:جي، گايفورمك تيكو/ مترجم: سيمين فلاح/ چاپ اول ۱۳۸۴/ ۱۱۰ صفحه، رقعي/۱۲۰۰ تومان
مجموعه نرم افزارهاي مهندسي معدن و علوم زمين
مؤلف: علي غني زاده ضرغامي/ ناشر: مؤسسه فرهنگي هنري ديباگران تهران/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۴۷۶ صفحه، وزيري/ قيمت با سي دي۵۹۵۰ تومان
طراحي رابط flash
مترجم: مسعود پاك نظر/ ناشر: موسسه فرهنگي هنري ديباگران تهران/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۸۵صفحه، خشتي/۲۶۰۰ تومان
اين كتاب مروري است بر چگونگي شكل گيري رابط ۱۲ سايت موفق flash و نقش مهمي كه آنها در موفقيت سايت هاي خود ايفا كرده اند. در واقع اين كتاب ساخت سايت هاي flash را آموزش نمي دهد.
ميكروكنترلرهاي AVR
سري mega

تأليف: سعيد شجاعي- نادر مهرا/ ناشر: مؤسسه فرهنگي هنري ديباگران تهران/ چاپ اول۱۳۸۴،/ ۳۱۴ صفحه، وزيري/ قيمت با CD : ۳۹۰۰ تومان
004122.jpg
عصر تبليغات و بازاريابي
تازه ترين شماره  ماهنامه  عصر تبليغات و بازاريابي (شماره ۹ _ فروردين ۱۳۸۵) در ۱۰۰ صفحه رنگي و گلاسه با قيمت ۲۰۰۰ تومان چاپ و منتشر شد.
«تازه هاي خبر» و «تازه هاي نشر» دو عنوان مخاطبان اين نشريه است كه تازه ترين استراتژيهاي شركتهاي برتر دنيا نظير كوكاكولا، دايملر _ كرايسلر، فورد، ... را معرفي مي كند كه بر پايه  آن توانستند سودهاي كلاني به دست آورند. همچنين در بخش «تازه هاي نشر» با كتابهايي آشنا مي شويد كه در دو حوزه  تبليغات و بازاريابي منتشر شده است.
«تبليغات پرفروش؛ اصول، شيوه ها، تكنيكها» از عناوين جذاب اين شماره ي ماهنامه است. در اين مقاله براي دست اندركاران آگهي هاي مطبوعاتي، تيزرسازان تلويزيوني دستورالعملها و روشهايي ارائه شده است كه مبتني بر آن مي توانند فروش بيشتر كالاها و محصولات را تامين كنند. همچنين تهيه و توليدكنندگان بروشور، كاتالوگ،... درباره ي ايده هاي تبليغاتي مي آموزند.
ماهنامه  عصر تبليغات و بازاريابي با هدف ارتقاي صنعت تبليغات و بازاريابي، نشريه اي است براي كارگزاران تبليغات، مديران بازاريابي، مديران روابط عمومي و مديران عامل.
«آنچه مي خواهيد درباره  تبليغات بدانيد» شعار محوري اين ماهنامه  خبري، اطلاع رساني، تحليلي است.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |