شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۳
مروري برآثار مسعود مهرابي كاريكاتوريست ايراني
ميان سايه وروشن
006672.jpg
006675.jpg
006669.jpg
006666.jpg
006663.jpg
006660.jpg
006657.jpg
006654.jpg
006651.jpg
006648.jpg
006645.jpg
مسعود مهرابي متولد 1334 تهران، كارش را به عنوان كاريكاتوريست حرفه اي از سال 1351 در نشريات كشور آغاز كرد. سبك و تكنيك منحصر به فردش به زودي او را در بين كاريكاتوريست هاي هم دوره اش انگشت نما كرد. مضمون آثار او اغلب در برهوت و ناكجاآبادي هولناك اتفاق مي افتاد كه پيش از آن كم تر ديده شده بود.
در تقابل و تضاد با جامعه به ظاهر مدرن و رو به مدِنيت، پس زمينه مضامين سوررئاليستي آثار او در بيابان هايي سترون رخ مي داد. مكان هايي كه نماد آن، گاه خطي بود در افق و يا رشته كوه هايي سترگ در دور دست. نوع هاشورهاي خاص و بديع آثار او تابع هيچ منبع نور قانون مندي نبود. انگار خورشيد هر روز از هرجا كه دل طراح مي خواست طلوع مي كرد؛ از پشت كوه، از كنج يك اتاق يا از پشت يك ميز. آدم هاي او با آن كله هاي تخت شان – كه در نگاه اول توسري خوردگي و خفقان را تداعي مي كرد، دنيايي يكه، غريب و سياه را به نمايش مي گذاشتند. دنيايي كه جهان جعلي و دروغين روزگارش را به چالش مي كشيد.
چنين ويژگي هايي در آثار مهرابي، در چشم مخاطبان و خبرگان هنر، از او هنرمندي معترض و متفاوت به نمايش گذاشت. از همين رو در بهمن ماه 1354، زماني كه فقط بيست سال داشت، نمايشگاهي از آثارش ترتيب داده شد. اين نمايشگاه از اولين هاي اين رشته در ايران به حساب مي آيد. همان زمان ايراندخت محصص، معتبرترين كارشناس اين هنر درباره او نوشت: كوشش مهرابي، در نمايش نواهاي مختلف طنز از توجه و دقت ويژه اي برخوردار است. وي ما را با طنزهاي شاد و زودگذر، با طنزهاي اتفاقي و پايدار، با طنزهاي زرد و سياه، با طنزهاي نمكين و خنده آور و بالاخره با طنزهاي سمبوليك و سوررئال، آشنا مي كند. مهرابي طنز يابي  هوشيار و هشدار دهنده است. مهرابي در  نواهاي متنوع، طنز را در پارتيسيون آهنگين و مطبوعي ديدني كرده كه ما را به ستايش شگفتي ها و شگرفي هاي دنيايش وا مي دارد. آنطور كه آندره بروتون مي گويد: شگرفي هميشه زيباست. شگرفي هرچه كه باشد زيباست، اين فقط شگرفي است كه مي تواند زيبا باشد.
اولين نمايشگاه مهرابي سر آغاز سلسله نمايشگاه هايي از آثارش بود كه يكي پس از ديگري از طرف گالري هاي معتبر برپا شد. دوازده نمايشگاه انفرادي و همين تعداد نمايشگاه گروهي، محصول دوران پركاري كم نظير او تا سال 1372 است. در همين دوره، او جوايز و تقدير نامه هايي از نمايشگاه هاي جهاني دريافت كرد. او اولين كاريكاتوريست ايراني است كه جايزه نقدي و مدال نمايشگاه هاي جهاني را كسب كرده است. از آثار او تاكنون چند كتاب منتشر شده كه آخرين آن ها با نام ميان سايه و روشن ، مجموعه اي است به انتخاب آيدين آغداشلو و با مقدمه كاريكاتوريست بزرگ و طراز اول جهان، ميروسلاو بارتاك.
مهرابي به عنوان صاحب  امتياز و مدير مسئول ماهنامه فيلم، فصلنامه فيلم اينترنشنال و كتاب سال سينماي ايران، نزديك به 10 كتاب مرجع و ضروري در زمينه سينماي ايران تاليف كرده كه مشهورترين آن ها تاريخ سينماي ايران سال گذشته به چاپ دهم رسيد. او از اوايل دهه 1370 ندرتاً به طرح وكاريكاتور پرداخته و ما را در حسرت ديدن رفتار محيرالعقول آدمك هايي گذاشته كه امروزه جايشان خيلي سبز است!
تصحيح و پوزش :
در صفحه نمايشگاه 12 ارديبهشت ماه به اشتباه 2 بند آخر بيوگرافي آقاي علي درخشي به اشتباه به چاپ رسيده كه بدين وسيله اصلاح مي شود .

نمايشگاه
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
سلامت
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |