شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۳
روش هاي طبيعي جلوگيري از پيري
هنر جوان ماندن
ترجمه: ناديا زكالوند
006636.jpg
از آنجايي كه طول عمر افرادي كه در كشورهاي پيشرفته زندگي مي كنند رو به رشد است، مردم بيش از گذشته به بررسي  روش هاي بهتر زندگي كردن و به عقب انداختن پيري مي پردازند. به گفته محققان، پيري جرياني است كه به واسطه اتخاذ عادات بهداشتي مخرب و ذهن بدبين ايجاد مي شود. مي توان چهل، پنجاه يا هشتاد ساله شد و هنوز هم جوان باقي ماند. اين مسئله به طرز تفكر شما و اينكه چقدر خوب از خودتان مراقبت كنيد بستگي دارد. روش هاي بسياري براي جوان تر از سن تقويمي باقي ماندن وجود دارد كه بسياري از مردم با دقت كردن روي نحوه غذا خوردن، ورزش كردن، برقرار كردن ارتباط با ديگران و برخورد با مشكلات زندگي به اين امر دست يافته اند.
رژيم غذايي كم كالري
تحقيق در مورد طول عمر نشان داده است كه كاهش عدد كلي مصرف كالري در روز به طور چشمگيري عمر را طولاني مي كند، سلامتي انسان را حفظ كرده و او را جوان نگه مي دارد. بيش از حد خوردن يكي از بدترين عوامل سرعت بخشيدن به پيري است. خوردن زياد به تمام دستگاه هاي بدن فشار مي آورد و دستگاه هاضمه براي هضم آن غذاها انرژي اضافي خود را از دستگاه هاي ديگر بدن گرفته و مي سوزاند. علاوه بر آن پرخوري اضافه وزن مي آورد و چربي اضافي در ايجاد بيماري هاي قلبي و ديابت هنگام ميانسالي دخالت دارد. تمام اين موارد تنها يك نتيجه ساده را گوشزد مي كند و آن اين است كه اگر كمتر بخوريد، بيشتر عمر مي كنيد!
علائم مهم زيستي
علائم زيستي به آن دسته از علائمي گويند كه فرد را از لحاظ جسمي در خصوص اينكه چقدر از سن تقويمي اش جوان تر باقي مانده است محك مي زند و شامل خشكي پوست، رنگ خاكستري مو و كلسترول خون است. در تحقيقات آزمايشگاهي انجام شده روي حيوانات معلوم شده است آن دسته از حيواناتي كه تحت رژيم غذايي كم كالري قرار گرفته اند، نسبت به آن دسته از حيوانات كه هر چه مي خواستند خورده اند طولاني تر و سالم تر زندگي كرده اند. كمتر خوردن به معناي از قلم انداختن مواد مغذي نيست بلكه به معناي جايگزيني غذاهاي پركالري حاوي چربي ها و قند اضافي با غذاهاي مغذي و خام مي باشد.
اگر اين كار را مي خواهيد شروع كنيد و در دوران ميانسالي خود قرار داريد پيشنهاد مي كنم اين رژيم  ضد پيري را با كاهش 60 درصد از مصرف كالري كه به طور معمول مي خوريد در مدت زمان 5 تا 7 سال شروع كنيد. اين كاهش در زنان بايد 1300 كالري و در مردان 1800 كالري باشد. البته براي افراد بسيار فعال بايد اندكي بيشتر از اين مقدار كالري باشد.روش كم خوري كنترل شده، دماي بدن را به طور چشمگيري پايين مي آورد و از ميزان سوخت و ساز آن مي كاهد و اين دو عامل در افزايش طول عمر مهم هستند.
قدرت مواد غذايي خام
پيروي كردن از رژيم غذايي مملو از مواد خام- به ويژه ميوه- روش موفقيت آميزي براي جوان باقي ماندن است. آنزيم هاي موجود در غذاهاي طبيعي و تازه، كاركرد دستگاه هاي بدن را در سطح مطلوبي حفظ مي كند. هنگامي كه غذا طبخ مي شود آنزيم هاي مهم آن از بين مي روند بنابراين خام خواري يا خوردن آب خوراكي هاي خام بسياري از مواد مغذي مورد نياز بدن را تضمين مي كند. شواهد نشان مي دهد كه يك رژيم غذايي حاوي 50 درصد ميوه خام، طول عمر را افزايش مي دهد. در حقيقت محققان مدعي اند كه رژيم غذايي متشكل از 70درصد ميوه خام و سبزي به راستي مراحل پيري را معكوس مي كند: بدن لاغرتر مي شود، چين و چروك ها صاف تر شده و از همه مهم تر فعاليت مغز به طور چشمگيري بهبود مي يابد.
ميوه هاي برتر
با وجو د اينكه تمام ميوه ها خوب هستند، اما برخي كارايي ضد پيري دارند. تا جايي كه امكان دارد از ميوه هاي طبيعي استفاده كنيد. ميوه هايي كه از آفت كش ها به دور بوده اند و مزه بهتري دارند.
سيب : سيب  زهرزدايي عالي با ويژگي هاي ضدعفوني كننده است كه به سيستم ايمني بدن نيرو مي  بخشد. همچنين در خود پكتين دارند كه به دفع فلزات سنگيني چون سرب و جيوه از بدن كمك مي كنند.
كيوي: كيوي دو برابر پرتقال ويتامينC و دو برابر آوكادو ويتامين E دارد و ذخيره اي غني از پتاسيم است.
توت: توت، توت فرنگي، قره قاط، كشمش بي دانه و انگورهاي سياه در خود مواد گياشيمي دارند و به فلاون ها معروف شده اند. اين مواد ضد اكسيد اسيون هاي قوي هستند كه از بدن در برابر راديكال هاي آزاد حفاظت مي كنند.
ليموترش: ليموها در بدن اثر سم زدايي دارند.
خرما و انجير: خوراكي هاي فوق غني از كلسيم، آهن و پتاسيم بوده و براي هضم غذا بسيار خوب هستند.
سبزيجات مهم
سبزيجات در فراهم كردن مواد معدني، فلاون هاي زيستي(هر يك از انواع فلاون ها كه در حفظ و نگهداري ديواره مويرگ ها و كاستن احتمال خونريزي كاربرد دارد و در گياهان به ويژه مركبات يافت مي شود)، ضد اكسيداسيون فتوشيميايي و پروتئين و براي دوباره جوان كردن و احياي سلول هاي بدن حياتي اند. در ضمن با آنها مي توان ضيافتي رنگين و خوش طعمي ايجاد كرد.
هويج : هويج يكي از سبزي هاي ضد پيري است. آن علاوه بر پاكسازي، تقويت و فعال سازي دستگاه هاي بدن، غني از بتاكاروتن است كه از احتمال ابتلا به سرطان مي كاهد. خوردن فقط يك هويج در روز احتمال ابتلا به سرطان ريه را تا 50 درصد مي كاهد.كدو حلوايي، كدو و سيب زميني هاي شيرين سرشار از بتاكاروتن هستند. آوكادوها منبع خوبي از چربي هاي اشباع نشده مونو هستند كه ممكن است به بدن در كاستن ميزان كلسترول بد كمك كنند. به علاوه آوكادو با داشتن منبع خوبي از ويتامين E جلوي پير شدن پوست را مي گيرد و با پتاسيم موجود در آن جلوي بالا رفتن فشار خون را مي گيرد.
بروكلي، گل كلم، كلم هاي فندقي، كلم و آب تره، غذايي از گياه شيمي هستند كه در برابر سرطان و سم مقاومت مي كنند و كارايي كبد را بهبود مي بخشند. بروكلي يا همان كلم سياه سرشار از ويتامين هاي B و C است و در خود كلسيم، اسيدفوليك، آهن و پتاسيم دارد. اسفناج نيز حاوي مقدار بالايي از مواد معدني و ضداكسيداسيون است.
مصرف ماهي
مصرف انواع ماهي، پروتئين، مواد معدني، ويتامين و اسيدهاي چرب امگا 3 مورد نياز بدن را فراهم مي كند.
ماهي سفيد در خود چربي اندكي دارد در حالي كه ماهي هاي پرچرب مانند تن و ماكرال سرشار از ويتامين A  و D هستند. اسيدهاي چرب امگا 3 در پيشگيري از بيماري قلبي عروقي موثر هستند و پوست را شفاف و درخشان مي سازند.
پروتئين
پروتئين ماده اي حياتي است اما بايد روزانه از آن بسيار كم مصرف كرد. زيرا مقدار مصرف زياد آن مشكلاتي را به وجود مي آورد به ويژه كه در سنين بالا فرد را به پوكي استخوان مبتلا مي كنند.براي مبارزه با مراحل پيري بهترين كار جايگزين كردن پروتئين حيواني تا حد ممكن با پروتئين  گياهي- كه كم چرب است- مي باشد.
گوشت قرمز و طيور
اگرچه گوشت قرمز حاوي موادي چون آهن، روي و ويتامين B است، اما در خود سم، داروهاي مختلف و نيز آفت كش دارد. در عين حال پر از چربي هاي اشباع شده است. تا آنجا كه مي توانيد در مصرف گوشت هاي قرمز ميانه رو باشيد.گوشت طيور منبع خوبي از پروتئين هاي مطلوب، ويتامينB و آهن است و چنانچه قبل از پختن پوست آنها دور اندخته شود، چربي بسيار كمي خواهند داشت. با اين حال از مصرف گوشت طيور هم تا حد ممكن بايد كاست. علاوه بر آن سعي كنيد از گوشت حيواناتي تغذيه كنيد كه به طور طبيعي رشد كرده باشند.
محصولات لبني
سودمندترين محصول لبني ماست است زيرا علاوه بر اينكه تشكيل مخاط نمي دهد بلكه تعداد باكتري هاي مفيد در روده را افزايش داده و اسيدهاي هيدروكلريك موجود در معده را خنثي مي سازد؛ اما شير و پنير تشكيل مخاط مي دهند(اين مواد باعث گرفتگي بيني مي شوند) و سرشار از چربي هاي اشباع شده اند و بهتر است در مصرف آنها ميانه روي كنيد.
حبوبات
لوبيا و حبوباتي چون عدس، لوبيا چيتي، لوبيا مانگ و نخود منبعي غني و عالي از پروتئين گياهي هستند. سعي كنيد هنگام پخت، لوبيا را به صورت خالص مصرف كنيد. اما گاهي اوقات هم مي توانيد افزودني هايي مانند شكر به آن بيفزاييد.به طور مثال در غذاهاي چيني و ژاپني تا قرن ها از توفو(خمير سويا كه سفيد و پنير مانند است) استفاده مي شد و به دليل كم شدن چربي هاي اشباع شده، مردمان اين سرزمين ها بسيار كمتر به سرطان مبتلا مي شدند.

شگفتي ها
زن 63 ساله انگليسي براي حاملگي آماده مي شود
006633.jpg
اي بي سي نيوز‎/ ترجمه علي ملائكه- خانم 63 ساله اي كه قرار است به مسن ترين زن انگليسي بدل شود كه حامله شده در پاسخ به منتقدان مي گويد كه تنها پس از فكر كردن بسيار تصميم گرفته است بچه دار شود.براساس گزارش ها پاتريشيا راشبروك خانم روانپزشك 63 ساله انگليسي ۹۰، هزار دلار براي بارور شدن به دكتر سورينو آنتينوري متخصص مشهور ناباروري ايتاليايي پرداخته است و قرار است در دو ماه آينده جنين آزمايشگاهي در رحم او قرار داده شود.دكتر آنتينوري به خاطر ايجاد بارداري در زنان بالاي 60 سال شهرت دارد و در رسانه هاي ايتاليايي با نام پدر كودكان ناممكن از او ياد مي شود.
براساس قانوني كه به تازگي در ايتاليا وضع شده است زنان بالاي 50 سال از دريافت درمان براي باروري منع شده اند، به همين خاطر دكتر آنتينوري در يكي از كشورهاي بلوك شرق سابق كلينيكي را براي اين كار برپا كرده است.دكتر آنتينوري مي گويد كه از اين لحاظ تقاضاي خانم راشبروك را قبول كرده است كه سن زيستي او (برخلاف سن تقويمي اش) در واقع 45 سال است و او تمام معيارهاي مادر شدن را دارد.
گرچه در بريتانيا قانوني براي ممانعت از درمان زوج هايي كه در دهه شصت زندگي هستند براي باروري وجود ندارد، اما پزشكان انگليسي به خاطر خطرات ناشي از بارداري در اين سن براي سلامت مادر و نگراني هايي كه در مورد مراقبت و رفاه كودكي كه بدنيا مي آيد وجود دارد از انجام اين كار اجتناب كرده اند.واكنش هاي مختلفي در انگليس به اين خبر ابراز شده؛ از ابراز بي ميلي گرفته تا افسوس خوردن به خاطر كودكي كه بايد انگ داشتن مادري كهنسال را برخود تحمل كند.برخي از حاميان بارداري در سنين بالا به اين امر اشاره مي كنند كه والدين مسن تر در موقعيت بهتري از لحاظ پختگي و تجربه زندگي قرار دارند و در نتيجه كودك مطمئناً از عشق و مراقبت بيشتري برخوردار خواهد شد. در مقابل منتقدان با خشم و بيزاري اظهار مي كنند كه گويا خانم راشبروك از پذيرفتن تقدير زيستي اش اكراه دارد. خانم راشبروك در دفاع از تصميمش مي گويد: من و شوهرم اين مسئوليت را با جديت بسيار پذيرفته ايم و منافع كودك بيش از هر چيزي براي ما اهميت دارد.
باروري آزمايشگاهي (IVF) در چند دهه اخير به تحقق روياهاي بسياري از زوج هاي بي فرزند براي داشتن خانواده كمك كرده است. مسن ترين زني كه در جهان فرزند زنده زاييده است خانم آدريانا ايليسكو اهل بخارست روماني بوده است كه در سال 2005 در 66 سالگي دختري به دنيا آورد.

سلامت
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |