به بهانه افتتاح ايستگاه مترو در شرق تهران
سفر در سفر
اثرات مثبت مترو
پايتخت ايران صاحب مترو شده است تا باعث كاهش اتلاف وقت شهروندان گرامي شود؛ تا در مصرف بنزين صرفه جويي شود، تا به حمل و نقل بهتر سرعت بخشد، تا از ميزان تصادفات دلخراش بكاهد؛ علاوه بر اين مترو اثرات عميق فرهنگي و اجتماعي نيز در جامعه شهري تهران بر جاي گذاشته است. ايجاد فرهنگ نظم در سفرهاي درون شهري، دميدن روحيه نشاط و شادابي در ميان مسافران مترو از طريق فراهم نمودن محيطي آرام، زيبا، امن، ارتقاي سطح بهره وري مردم از طريق افزايش ساعات مفيد كاري و... از جمله اين آثار است.
|
|
امروز، ترافيك سنگين و آلودگي هواي تهران، جسم و روح مردمان پايتخت نشين را نشانه رفته است و هر دم به سوي آنان شليك مي كند.
اينك با گذشت زمان كوتاهي از راه اندازي خطوط ۱ ، ۲ و ۵ مترو آثار گسترده آن در بهبود ترافيك، كاهش آلودگي هوا، كاهش آلودگي صوتي، كاهش تنش هاي رواني ناشي از ترافيك و جلوگيري از اتلاف وقت مردم در خيابان هاي شلوغ و پر سر و صدا بر همگان آشكار شده است. علاوه بر اين مترو اثرات عميق فرهنگي و اجتماعي نيز در جامعه شهري تهران بر جاي گذاشته است. ايجاد فرهنگ نظم در سفرهاي درون شهري، دميدن روحيه نشاط و شادابي در ميان مسافران مترو از طريق فراهم نمودن محيطي آرام، زيبا، امن، ارتقاي سطح بهره وري مردم از طريق افزايش ساعات مفيد كاري و... از جمله اين آثار است. اينك نقش مترو در رفع آلودگي هاي مرگبار اين روزگار چيست؟! شركت مترو در حال حاضر روزانه با بيش از يك ميليون و دويست هزار سفر، تأثيرگذارترين نقش را ايفا مي كند. آيا كسي هست كه در سيستم حمل و نقل شهري چنين نقش مثبت و تأثيرگذاري را پنهان كند و به راحتي از كنار آن بگذرد؟!
اما درخصوص ايستگاه هاي تازه تأسيس و مورد بهره برداري قرار گرفته سبلان و دروازه شميران مي توان گفت كه در طراحي اين دو ايستگاه كه همانند ديگر ايستگاه هاي زيرزميني متروي تهران، به دست مهندسان مشاور ايراني انجام شده، تلاش شده تا محيطي زيبا و در عين حال آرام بخش براي مسافران ايجاد گردد. آنچه كه در زير خيابان هاي شلوغ، پر سر و صدا و دود آلود تهران خودنمايي مي كند.
ايستگاه هاي شيك، پيشرفته و وسيعي است كه سيمان و ميلگرد عمده ترين مصالح به كار رفته در سازه آنها است. به طور نمونه در ايستگاه تقاطعي دروازه شميران حدود بيست هزار متر مربع بتن ريزي، نوزده هزار متر مربع قالب بندي، دو هزار تن آرماتوربندي، پنج هزار متر مربع نصب سنگ و شصت و پنج هزار متر مكعب خاك برداري صورت گرفته است. در كاربرد مصالح به طور مشخص مسائلي از قبيل مقاومت در برابر آتش سوزي، مقاومت در برابر عوامل شيميايي، مقاومت در برابر ضربه و سايش و نيز ضد رطوبت بودن در نظر قرار گرفته شده است. تأمين روشنايي مناسب و نورپردازي زيبا در ايستگاه دروازه شميران و سبلان، آرامش ديد را تأمين مي كند و فضاي ايستگاه ها و نيز كيفيت خدماتي كه در آنها ارايه مي شود، به گونه اي است كه مسافران را به استفاده از حمل و نقل عمومي زيرزميني متقاعد مي سازد. براي ايجاد امنيت در مترو كه شامل حفظ جان انسان ها، حفاظت دستگاه ها و تجهيزات سرمايه اي و نيز ارايه مستمر خدمات حمل و نقل در شهر است، بر اساس استانداردهاي بين المللي پيش بيني هايي انجام شده كه از آن جمله تامين خروجي هاي اضطراري، ممانعت از پخش دود و تخليه به موقع آن با كمك سيستم تهويه، سيستم هاي كنترل مركزي برق و ترافيك، سيستم هاي علامت دهي، سيستم حفاظت اتوماتيكي (ATP) و سيستم مخابراتي (شامل سيستم اطلاع رساني، تلويزيون مداربسته، شبكه تلفن، بي سيم و...) و نيز استفاده از تجهيزات با مقاومت بالا در مقابل حريق است. به دليل برقي بودن سيستم مترو كه خود باعث ممانعت از آلودگي هوا مي شود، پست هاي شبكه فشار قوي ۲۰/۶۳ كيلو ولت جهت تغذيه شبكه مترو، پست هاي يك سو كننده جهت تغذيه قطارها (۷۵۰ ولت DC) و پست هاي توزيع نيرو و روشنايي جهت تغذيه تجهيزات ثابت احداث شده است. سيستم تهويه در ايستگاه ها و تونل ها كه فضاهاي سربسته زيرزميني هستند، شرايط مطلوب را از نظر درجه حرارت، رطوبت و پاكيزگي هوا تأمين مي نمايد. علاوه بر آن اين سيستم ها در مواقع اضطراري از قبيل آتش سوزي باعث تخليه سريع دود مي شوند.
مشخصات ايستگاه تقاطعي دروازه شميران
اين ايستگاه تقاطعي داراي چهار طبقه به مساحت تقريبي ۱۴ هزار متر مربع، با عمق حدود ۸/۱۹ متر در كيلومتر ۵۰۳+۱۱ از تقاطع خط دو و خط چهار متروي تهران (از خيابان پيروزي به سمت غرب تهران) است. ايستگاه زيرزميني دروازه شميران در ميدان ابن سينا و حوالي پل چوبي و خيابان شهيد نامجو واقع شده است. از طريق اين ايستگاه تقاطعي (خطوط ۲ و ۴) مي توان به مسجد قديمي و تاريخي فخرالدوله، مجلس شوراي اسلامي و بافت قديمي و سنتي كه يكي از قديمي ترين و شلوغ ترين مناطق تهران است دسترسي پيدا كرد كه كمك شاياني به حل مشكل ترافيك آن منطقه كرده است. مسافران محدود ايستگاه دروازه شميران، از اين پس براي دسترسي به مناطق مركزي و غربي شهر تهران مي توانند از اين ايستگاه استفاده كنند. ايستگاه مذكور به روش سازه نگهبان، دك گذاري و ترانشه باز اجرا شده است. هزينه احداث و ساخت ايستگاه دروازه شميران بالغ بر ۱۴۰ ميليارد ريال، هزينه ريالي تجهيزات آن ايستگاه، حدود ۲۰ ميليارد ريال و هزينه دلاري ساخت و نصب تجهيزات، حدود ۱۰ ميليون دلار است. ايستگاه دروازه شميران داراي فضاهاي تجهيزاتي شامل پست هاي روشنايي، پست يك سو كننده برق، اتاق رئيس ايستگاه، اتاق فني و اتاق هاي هواساز و فضاهاي غيرتجهيزاتي شامل ورودي ها، دسترسي هاي داخلي، سالن تهيه بليت، سكوي خط ۲ (احداث شده) و سكوي خط ۴ است.
مشخصات ايستگاه سبلان
ايستگاه زيرزميني سبلان، در خيابان شهيد مدني و خيابان سبلان قرار دارد. منطقه سبلان يكي از مناطق پرجمعيت و شلوغ شرق تهران است كه بافت قديمي و سنتي دارد. از طريق اين ايستگاه مي توان به مناطق شرقي يا مركزي و غربي شهر بزرگ تهران دسترسي داشت كه كمك شاياني به حل مشكل ترافيك آن منطقه مي كند. اين ايستگاه به خوبي مي تواند از بار سنگين ترافيكي منطقه كم كند و اهالي محدوده خيابان هاي شهيد مدني و سبلان كه يكي از پرجمعيت ترين مناطق قديمي شرق تهران محسوب مي شود، به راحتي مي توانند از آن استفاده كنند.
ايستگاه سبلان داراي چهار طبقه به مساحت تقريبي ۱۱هزار متر مربع، با عمق حدود ۴/۲۲ متر در كيلومتر ۹۰۲+۱۴ است. ايستگاه مذكور به روش سازه نگهبان، دك گذاري و سقف نهايي اجرا شده است. هزينه ريالي احداث و ساخت ايستگاه سبلان بالغ بر ۱۲۰ ميليارد ريال، هزينه ريالي تجهيزات آن ايستگاه حدود ۱۸ ميليارد ريال و هزينه دلاري ساخت و نصب تجهيزات حدود ۵/۸ ميليون دلار است. ايستگاه سبلان داراي فضاهاي تجهيزاتي شامل پست هاي روشنايي، پست يكسوكننده برق، اتاق رئيس ايستگاه و اتاق فني و فضاهاي غيرتجهيزاتي شامل ورودي ها، دسترسي هاي داخلي، سالن تهيه بليت و سكو است. در اين ايستگاه حدود هفت هزار مترمكعب خاكبرداري، ۳هزار و ۵۰۰تن آرماتوربندي، ۲۳ هزار مترمربع قالب بندي، ۲۶هزار متر مكعب بتن ريزي صورت گرفته و ۴ هزار متر مربع سنگ نصب شده است. و اينك با راه اندازي ايستگاه دروازه شميران و سبلان و افزايش حدود يكصد هزار سفر در اين دو ايستگاه، شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو) افتخار دارد كه با بيش از يك ميليون و ۳۰۰هزار سفر در روز، در خدمت شهروندان گريزان از آلودگي وحشتناك شهر باشد و...
هنر در دو ايستگاه جديد
مسافران مترو در ايستگاه دروازه شميران و سبلان، بنابر بافت سنتي و مذهبي منطقه شاهد آثار هنري و تابلوهاي چشم نوازي هستند كه به اين دو مكان جلوه خاصي بخشيد ه اند. در همين ارتباط مي توان در ايستگاه دروازه شميران به تابلوي «انا فتحنا لك...» در اندازه ۲*۴ متر مربع از جنس كاشي لعاب دار، تابلوي «موج ها» در اندازه ۲*۵ متر مربع از جنس سفال با پتينه، تابلوي «والفجر۵» در اندازه ۲*۵ مترمربع از جنس لعاب روي كاشي، تابلوي «تركيب هندسي» در اندازه ۲*۴ متر مربع از جنس كاشي شكسته و تابلوي «عاشورا» در اندازه ۲*۸ متر مربع از جنس لعاب روي كاشي اشاره نمود.
در ايستگاه سبلان از تابلوي «معماري مذهبي» در اندازه ۲*۴ متر مربع از جنس سفال، تابلوي «يا حسين(ع)»در اندازه ۲*۴ متر مربع، از جنس نقاشي روي سراميك، تابلوي «عاشورا» در اندازه ۲*۴ متر مربع از جنس سفال با پتينه و تابلوي «نقش در باد» به اندازه در مجموع ۹ متر مربع از جنس نقاشي روي سنگ مي توان نام برد.
|