پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۷ - Jul 6, 2006
كارگردان هاي سينمايي درباره نمايش فيلم در پارك ها مي گويند
آشتي مردم با سينما در هواي باز
004950.jpg
004935.jpg
004956.jpg
004932.jpg
004959.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: خبر نمايش فيلم هاي سينمايي در پارك هاي شهر تهران در همين مدت زمان اندك پس از اعلام، واكنش هاي متفاوتي را از سوي سينماگران برانگيخته است.
نمايش فيلم در چهار بوستان تهران در برنامه صد نمايش فيلم به همت شركت توسعه تصوير شهر سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران انجام مي گيرد و بنابر اعلام اين سازمان قرار است فيلم هاي مطرحي همچون «به نام پدر»، «آتش بس»، «چند مي گيري گريه كني»، «كافه ستاره»، «سوغات فرنگ» و... در اين برنامه به صورت رايگان نمايش درآيد.
ما در اين ميان به سراغ كارگردان ها رفتيم، هر چند مي دانستيم آنها به لحاظ قانوني حقي در مورد نحوه نمايش فيلم خود ندارند و حقوق اين كار متعلق به تهيه كننده است، يعني تهيه كننده است كه تصميم مي گيرد در قبال درخواست نمايش فيلمش در پارك ها پاسخ مثبت يا منفي بدهد.
ابوالحسن داوودي كه فيلم خوش ساخت «تقاطع» را در نوبت اكران دارد در رابطه با اين طرح مي گويد: اميدوارم اين اقدام به گونه اي نباشد كه فيلم ها بي ارزش قلمداد  شوند، چون فيلم همانند كالاست و بايد در عرضه و تقاضا، خود را نشان بدهد. ما بايد فيلم را به كساني كه به قصد فيلم ديدن به پارك آمده اند نمايش دهيم. آنهايي كه به هر دليلي غير از اين به پارك مي آيند مسلماً تماشاگر سينما نيستند. افراد مسن هم كه حوصله فيلم ديدن ندارند، اما اگر در اين ميان افرادي باشند كه با نيت تماشاي فيلم به پارك ها بيايند، اين حركت مثبت است.
اين كارگردان با اشاره به سينماهاي روبازي كه در گذشته وجود داشت، مي گويد: در گذشته سينماي روباز بود، ولي نه به اين صورت. سينماهاي روباز لژ خانوادگي داشت و با اقدام كارشناسي ساخته شده بود.
اما در اين شرايط ساخت سينماي روباز هم به نفع ما نيست. همين تعداد سينماي حاضر بايد مرمت شوند سينما هايي كه بعضاً ۶۰ سال از عمرشان مي گذرد، مطمئناً فضاي مناسبي براي فيلم ديدن نيستند. آنهايي كه پول پرداخت مي كنند حق دارند فيلم خوب را در فضايي مناسب ببينند. تماشاي فيلم خوب در سالن سينما فاكتور چهارم است. يعني آدم ها بنا به دلايلي به سينما مي روند كه چهارمين دليل، تماشاي فيلم خوب است و وقتي سه دليل اول بنا به دلايلي ناديده گرفته مي شوند فكر مي كنيم فقط اتفاق چهارم بايد رخ دهد. با نمايش فيلم بايد ديد آيا مي توانيم آنچه مناسب مردم است نمايش دهيم. اگر شرايطي فراهم شود كه سالن هاي ما آرامش، شخصيت و امكانات تكنيكي مناسب را همراه نمايش هاي روز دنيا به تماشاگر بدهند، آن وقت بسياري از آنهايي كه اين روزها با سينما قهرند دوباره مي آيند در صف مي ايستند و فيلم مي بينند. در برخي جشنواره هاي جهاني مثل كن هم فيلم هايي را در فضاي باز، نمايش مي دهيم. به طور مثال مرور آثار فليني، اين فيلم ها مخاطب خاص خود را دارند. اگر چنين شيوه اي در كشور ما نيز عملي شود مناسب است.
بيژن ميرباقري، كارگردان نيز در مورد اين طرح مي گويد: به نظر مي رسد اين اقدام ريشه اي نيست، يك جريان فصلي كه به زودي فراموش مي شود و احتمالاً در سال هاي آينده و با تغيير مديريت ها اثري از آن باقي نمي ماند.
اين كار در اصل اگر به صورت تبليغ در فضاهاي شهري باشد درست است، اما بايد ديد آيا با اين كار تماشاگري به سينما اضافه مي شود؟ آن وقت عده اي مي گويند فيلم ها را در پارك هم مي توانيم ببينيم، اما اگر فضاي پارك داراي شرايط مطلوب و فاقد صداهاي مزاحم باشد و در مجموع شرايط استاندارد فراهم باشد شايد مردم از تماشاي فيلم در پارك ها راضي شوند. اين يك اقدام تفريحي براي مردم است، اما بهتر است نگرش تفريح گونه به سينما را با روش هاي ديگري نيز كاناليزه كنيم تا تماشاگر به سالن هاي سينما جذب شود. كارگردان «ما همه خوبيم» در ادامه با اشاره به انتخابي بودن مقوله سينما به عنوان تفريح مي گويد: سينما يك مقوله انتخابي است، يعني مردم پول مي دهند و فيلم مي بينند. بهتر است در پارك ها كاري بكنند كه ضريب انتخاب تماشاگر بالا برود و آنها براي فيلم ديدن در سالن هاي سينما ترغيب شوند به طور مثال فيلم هاي روي اكران سينماها را تبليغ كنند. قطعاً من نمي خواهم فيلمم در فضا و شرايط نامناسب نمايش داده شود. اين كار مثل اين است كه در سالن انتظار فرودگاه فيلم نمايش دهيم و مسافراني كه معلوم نيست چند دقيقه آنجا هستند چون فيلم را انتخاب نكرده اند، مخاطب آن باشند.
من به عنوان كارگردان ترجيحم بر اين است كه تماشاگر فيلم را به طور كامل ببيند، نه فقط چند سكانس آن را، پس اگر نمايش فيلم در پارك به گونه اي باشد كه مردم خودشان آن را به عنوان تفريح در ساعات خاص انتخاب كرده باشند، مناسب است.
فرزاد موتمن مي گويد: اگر در اين طرح، كارشناسي هاي لازم انجام گرفته باشد، خوب است. به عقيده من فيلم كالاي باارزشي است، لذا بايد مراقب باشيم شأن آن را حتي در پارك رعايت كنيم.
مسلماً نيت شهرداري براي انجام اين كار رفاه شهروندان است. خوب است نقش سينما نيز در اين ميان ناديده گرفته نشود.
سينماهاي روباز نيز كاركرد خاصي دارند و بايد ديد آيا با فرهنگ ايراني همخواني دارد؟ هر چند كه در حال حاضر در ايران چنين سينماهايي نداريم.
كارگردان فيلم هاي «باج خور» و «شب هاي روشن» در ادامه مي گويد: سياستگذاري هاي كلي باعث شده سينما از برنامه روزانه مردم خارج شود امروزه هيچ كس براي سينما رفتن برنامه ريزي نمي كند و دليل آن سياستگذاري هاي نادرست فرهنگي است.
اميدوارم نمايش فيلم در پارك ها همانند تبليغي براي جذب مردم به سالن هاي سينما شود و مردم دوباره با سينماها آشتي كنند.
احمد اميني كه اين روزها سريال «اولين شب آرامش» را از شبكه۳ سيما در حال پخش دارد نيز معتقد است هر اقدام تازه اي حتماً يك سري مزايا و عوارض دارد. او مي گويد: دست اندركاران انجام اين طرح حتماً با كار كارشناسي آن را اجرا مي كنند. فراهم كردن مخاطب تازه براي سينماي ايران كار خوبي است، اما بايد ديد شرايط به چه نحوي است و برنامه صاحبان فيلم به چه صورت است. نمايش فيلم در پارك ها مي تواند تبليغ مثبتي باشد و آنهايي كه فيلم را در پارك مي بينند اگر آن را بپسندند حتماً مبلغ خوبي براي فيلم مي شوند و در اكران عمومي تماشاي آن را به ديگران توصيه مي كنند، اما اگر اين طرح ساختار و ضوابط مدوني نداشته باشد قطعاً به فيلم ها لطمه مي خورد.
كارگردان «چتري براي دو نفر» در ادامه با اشاره به اينكه از جزئيات طرح اطلاعي ندارد، مي گويد: به هر حال اين طرح اقدام مثبتي است كه مي تواند افرادي را كه به سينما كم توجه هستند جذب سينما كند. در همه جاي دنيا در پارك ها فيلم نمايش مي دهند و حتي گروه هاي موسيقي برنامه اجرا مي كنند. هر كسي فكر خودش را دارد، اگر شرايط مهيا و مناسب باشد من با نمايش فيلم هايم در پارك ها موافقم.
مردم چه مي گويند؟
در اين ميان مردم نيز نظرات جالبي در ارتباط با اجراي طرح نمايش فيلم در پارك هاي شهر دارند. جوان دانشجوي ۲۰ ساله اي معتقد است اين حركت اقدام خوبي است كه مي تواند حال و هواي پارك ها را عوض كند، به گونه اي كه پارك ها تبديل به فضاهاي فرهنگي شوند.
خانم كارمندي نيز مي گويد: بايد ديد اين طرح چگونه اجرا مي شود، ولي از نظر من اقدام مثبتي است. چه اشكالي دارد در پارك ها فيلم ببينيم، حتي اين طرح مي تواند بسياري را تشويق به سينما رفتن كند.
يك مترجم ۴۰ ساله نيز معتقد است اگر اين طرح قانونمند باشد قطعاً اثرات مثبتي درپي دارد.
جوان ۳۰ ساله اي مي گويد: لذت تماشاي فيلم در فضاي باز همانند لذت تماشاي فوتبال در استاديوم است. اينكه به همراه يك جمع، كار مشتركي انجام دهم، حس خوشايندي به من مي دهد.
به هر حال اين اقدام اگر چه با ترديدها و ابهامات فني دست اندركاران فيلم ها در رعايت حريم و حرمت آثارشان همراه است، ولي قطعاً اقدام موثري براي پر كردن وقت هاي خالي مردم و آشتي آنها با هنر هفتم است، هر چند كه براي موفقيت يك طرح، همكاري همه اعضا و اجزاي درگير آن ضروري است و انتظار مي رود تهيه كنندگان و كارگردانان سينما با سعه صدر بيشتري به ماجرا نگاه كنند.

نگاه روز
نواختن از سرگشاد شيپور
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: نوشتن دشوار است، اما دشوارتر از آن، نوشتن از رنج هاي دشوار مردمي است كه در يك قدمي مان نفس مي كشند.
***
۱- زني را مي شناسم كه هر روز ساعت ۵/۵ صبح با دختر يك ساله اي در بغل، از خانه اي اجاره اي در مشيريه، چادرش را به دندان مي گيرد تا ۵/۱ ساعت بعد به مهدكودك محل كارش در خيابان اشرفي اصفهاني برسد؛ با ماهي ۸۵هزار تومان براي ۱۰ساعت شستن طرف ها و پختن غذا و بردن بچه هاي مردم به دستشويي؛ زني كه ساعت هفت عصر دوباره چادرش را به دندان مي گيرد و دوان دوان به خانه مي رود؛ براي پختن غذاي مردش كه خسته و گرسنه از راه مي رسد.
۲- دختر سه ساله اي را مي شناسم كه هر شب جلوي پنجره تنها اتاق خانه شان مي ايستد و به حياط خيره مي شود و گوش تيز مي كند براي شنيدن صداي موتور پدر تا سرانجام مثل هر شب، مادر در آغوشش بگيرد و آرام به رختخواب ببرد.
۳- مردي را مي شناسم كه حالا ۱۲ روز است هر روز ساعت هفت صبح ظرف غذايش را برمي دارد و به پارك لاله مي رود و تا ساعت چهار، روي نيمكت زير بيد مجنون مي نشيند و به نيازمندي هاي همشهري خيره مي شود؛ مردي كه هنوز نمي داند چطور به زنش بگويد دوباره بيكار شده است.
***
نسل هاي گذشته ادبيات داستاني، تحت تأثير رويكردهاي اجتماعي- سياسي دوران خود كه عموماً مغلوب ديدگاه هاي سوسياليستي و چپ بود، خواهي نخواهي به اجتماع و رنج هاي مردم كشورشان توجه ويژه اي داشتند. علي اشرف درويشيان، به عنوان برجسته ترين چهره اين جريان در نسل هاي گذشته، تمام شهرت خود را از توجه به همين رنج ها به دست آورد.
اما ديگران همچون محمود دولت آبادي، اسماعيل فصيح، علي محمد افغاني و... نيز همواره جامعه و شخصيت هاي واقعي آن را در رويدادهاي واقعي(عموماً همراه با تلخي)، موضوع اصلي داستان هاي شان قرار مي دادند. البته نويسندگان ديگري كه ديدگاه هاي سياسي تري داشتند، توجهشان به مسائل اجتماعي، رنگ سياسي بيشتري داشت؛ همچون هوشنگ گلشيري كه حتي در كارهاي مدرني نظير «شازده احتجاب» نيز فضاهاي واقعي را دستمايه داستان كرده است.
اين فرايند، اما در نسل جديد نويسندگان ايران، فرايندي نزولي و به سوي فضاهاي لوكس است. همان طور كه گرايش هاي سياسي- اجتماعي در نويسندگان جديد، بسيار كمرنگ تر از پيشينيان است، ادبيات داستاني معاصر نيز هر روز فاصله بيشتري از رنج هاي مردم مي گيرد. حالا نويسندگان جوان ايران، بيش از توجه به رنج هاي مردم دوروبرشان كه با هزار موضوع قابل پرداخت، شخصيت هاي قابل توجهي براي نوشتن هستند، ترجيح مي دهند از كافي شاپ ها و ميهماني ها و رويدادهايي بنويسند كه هيچ ربطي به هيچ يك از دغدغه هاي گوناگون مردم ندارند. اين موضوع اگر مهم ترين دليل تيراژ پايين كتاب ها نباشد، دست كم يكي از مهم ترين علت هاي آن است؛ چيزي كه همواره موضوع گله  نويسندگان بوده است، بي آنكه دست كم پس از سال ها نواختن از سر گشاد شيپور، موسيقي رنج را شنيده باشيم.

راهنما
ابراهيم حسن بيگي:
نويسنده امروز كم حوصله است نه مخاطب
004944.jpg
ايسنا: ابراهيم حسن بيگي معتقد است، در ايران هرگزگرايش به رمان نويسي بلند  وجود نداشته و آن چه در اين زمينه خلق شده، بيشتر رمان هاي عامه پسند بوده است. اين داستان نويس تصريح كرد: در كشور ما بيشتر رمان هاي حجيم در قالب ادبيات عامه پسند بوده كه قدري بازار كتاب را به خود معطوف مي كرد و بعد از آن آتشش خاموش مي شد.
وي با بيان اين مطلب كه رمان نويسان ما اصولا كم نويسند، گفت: به جريان رمان نويسي در ايران نمي توان به عنوان جريان فعالي نگريست، ولي در همين حدي كه رمان در جامعه ما خلق مي شود، رمان هاي برجسته اي نمي بينيم و نويسندگان ما همين مقدار رمان هايي كه خلق كرده اند، تك جلدي بوده تا چندجلدي.
حسن بيگي يكي ديگر از عواملي را كه در اين سال ها رمان هاي چندجلدي كمتر خلق مي شوند، امكان چاپ نشدن اثر دانست و ادامه داد: البته نويسنده وقتي طرحي براي داستان به ذهنش مي آيد، نبايد نگران چاپ شدن يا نشدنش و يا خواننده نداشتن آن باشد؛ او بايد اثرش را بنويسد، اما نويسندگان ما امروز با اين مشكل درگيرند.
وي افزود: غير از سانسور، نويسندگان امروز ما با مشكل عرضه كتاب، انتشار آن، كتاب نخواندن مردم و ... مواجهند كه اين عوامل به عامل اصلي كه همان خلق نشدن رمان حجيم است، كمك مي كند و باعث مي شود كمتر نويسنده اي به سمت خلق آثار حجيم برود، مگر آن قدر عاشق كارش باشد كه بنويسد، به اين اميد كه پس از مرگش، سال ها بعد كسي آن را چاپ كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي :
ارقام مربوط به سرانه كتابخواني را تاييد نمي كنم
004941.jpg
مهر: محمدحسين صفارهرندي با اشاره به اينكه هنوز مطالعه دقيقي در مورد ميزان مطالعه در كشور و سرانه كتابخواني وجود ندارد و آمارهايي كه در اين مورد ارائه مي شود قابل اعتماد نيست، گفت: سرانه كتابخواني در ايران نسبت به گذشته كاهش يافته است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود : چه بسا سرانه مطالعه در ايران از كشورهاي ديگر هم بيشتر باشد، ولي تاكنون مطالعه جدي در اين مورد صورت نگرفته است.
اما اگر بخواهيم ادعا كنيم كه مسئله كتابخواني و مطالعه در كشور ما رونق دارد بايد بگوييم كه با كشورهاي ديگر در اين زمينه خيلي فاصله داريم و ارقام و اعدادي كه در اين زمينه گفته مي شود مبني بر اينكه سرانه مطالعه در ايران ده دقيقه و كمتر از اين است، مورد تاييد ما نيست .
وي در پاسخ به اين سوال كه در روز چند ساعت مطالعه مي كنيد، گفت : من به اقتضاي كارم مجبور هستم كه مطالعه زيادي داشته باشم . بخشي از اين مطالعه مربوط به اخبار و اطلاعات روزمره است و مختصري از آن هم به كتاب اختصاص دارد .هم اكنون مشغول مطالعه كتاب خاطرات عزت شاهي هستم و قبل از آن هم رماني مي خواندم با اسم خانواده تيبو.

شكايت مايكل داگلاس از دو شركت تجاري
004938.jpg
گروه ادب و هنر - پاي مايكل داگلاس هم به دادگاه رسيد. اين بازيگر قديمي سينما عليه دو كمپاني رسانه اي رسماً به دادگاه شكايت كرد. او مي گويد اين كمپاني ها بدون اجازه وي از نام و عكس او سوءاستفاده تبليغاتي كرده اند.
به نوشته BBC ، داگلاس در شكايت خود مدعي شده كه مسئولين اين كمپاني ها - استوديو فاميلي تلويزيون و گروه پاراديگم مديا كه در فلوريدا مستقر هستند - با مراجعه به وي خواستند كه چند عكس از او براي مقاصد غيرتجاري بگيرند. اين عكسها قرار بود در خدمت يك كار آموزشي قرار گيرد.
اما در كمپاني هاي فوق اين عكسها براي مقاصد تجاري و سودآوري مورد استفاده قرار گرفته و از نام و عكس داگلاس به گونه اي استفاده شده كه گويا وي اسپانسر كارهاي تجاري اين كمپاني هاست. داگلاس در متن شكايت خود خواستار دريافت كل سودي شده كه دو كمپاني در ارتباط با اين قضيه به دست آورده اند. به جز اين، او يك غرامت ۷۵ هزار دلاري هم خواسته است.
هنوز از واكنش كمپاني هايي كه داگلاس از آنها شكايت كرده خبري در دست نيست. اما رئيس دادگاه براي مسئولين هر دو كمپاني برگه هاي احضار فرستاده است. اگر آنها نتوانند در دادگاه از خود دفاع كنند، ملزم به پرداخت جريمه هستند. مايكل داگلاس پسر كرك داگلاس بازيگر كلاسيك سينما - سال ۱۹۸۷ براي درام افشاگرانه «وال استريت» (اليور استون) اسكار بهترين بازيگر مرد سال را گرفت. وي قبل از آن براي توليد «ديوانه اي از قفس پريد» (۱۹۷۸) هم اسكار بهترين فيلم سال را دريافت كرده بود.

جام جهاني همچنان فيلم قرباني مي كند
004947.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: افت فروش فيلم ها در سطح بين المللي هنوز ادامه دارد. توجه مردم - به ويژه در قاره اروپا- به بازي هاي جام جهاني باعث ركود فروش و خالي ماندن سالن سينماها از تماشاچي شده است.
به نوشته خبرگزاري رويتر، همين ركود فروش باعث شد تا تهيه كنندگان فيلم پر سر و صداي «سوپرمن برمي گردد» تصميم بگيرند فيلم خود را در قاره اروپا اكران عمومي نكنند. اين فيلم طي هفته اي كه گذشت فقط در ۱۱ كشور آسيايي روي پرده سينماها رفت(اين رقم را با رقم «رمز داوينچي» كه شش هفته قبل در ۴۴ كشور جهان به روي پرده رفت مقايسه كنيد).
قسمت پنجم مجموعه فيلم «سوپرمن» در اين ۱۱كشور ۲۰ ميليون دلار فروش كرد و صدرنشين جدول هفتگي فروش بين المللي شد. تحليلگران اقتصادي مي گويند قاره آسيا - و به ويژه آسياي جنوب شرقي- كمتر از اروپا در معرض تب مسابقات فوتبال قرارگرفت و فروش بين المللي فيلم ها هم اكنون بيشتر مربوط به فروش فيلم ها در اين قاره است. نمايش اروپايي «سوپرمن برمي گردد» از ۱۲ جولاي (بيست و يكم تير) در اروپا آغاز مي شود.
«ماشين ها» انيميشن كامپيوتري جديد كمپاني والت ديزني با فروش ۱۵ميليوني خود دومين فيلم جدول بين المللي فروش است. فيلم كه در ۳۰ كشور جهان روي پرده است، طي چهار هفته نمايش، ۴۳ ميليون دلار فروش كرده است. رديف بعدي جدول هم اختصاص به يك انيميشن كامپيوتري ديگر دارد. «بر فراز پرچين» از كمپاني دريم وركز با يك فروش ۵/۱۰ ميليوني، فروش كلي خود را به ۳۹ ميليون دلار رساند. فيلم در ۲۲ كشور جهان روي پرده است.

مورينو: جيمز باند دوستدارانش را راضي مي كند
گروه ادب و هنر- بازيگر اصلي زن قسمت جديد مجموعه فيلم جيمزباند پيش بيني مي كند كه دانيل كريگ- بازيگر جديد نقش مأمور دو صفر هفت- تمام دوستداران اين مجموعه فيلم قديمي را راضي كند.
به نوشته BBC، كاترينا مورينو بازيگر ايتاليايي سينما مي گويد: كريگ يك بازيگر بزرگ است و با بازي اش در فيلم چيزي به تماشاگران ارائه خواهد داد كه آنها تا قبل از اين مشابه آن را نديده اند. وي به دوستداران فيلم هاي جيمز باندي قول داد كه در فيلم «كازينورويال» با جيمز باندي ملاقات خواهند كرد كه هيچ از يك جيمز باندهاي قبيلي شبيه آن نبوده اند.
مورينو گفت: «البته قسمت جديد جيمزباند در مقايسه با فيلم هاي قبلي از خشونت بيشتري برخوردار است. «كازينو رويال» اولين قصه يان فلمينگ درباره مأمور دو صفر هفت بود و اين به معني آن است كه ما روي پرده مي بينيم كه جيمز باند چگونه جيمز باند شد. دانيل كريگ چيزهاي تازه اي را به وجود اين كاراكتر اضافه كرده است.»
سال قبل، انتخاب كريگ به عنوان جيمز باند جديد سينما با واكنش تند انتقادي بسياري از دوستداران فيلم هاي جيمز باندي روبه رو شد. آنها مي گفتند ما يك جيمز باند مو طلايي نمي خواهيم. با اين حال تهيه كنندگان فيلم از انتخاب خود دفاع كردند. كريگ ششمين جيمز باند سينما بعد از جرج لازنبري، شون كانري، راجرمور، تيموتي دالتن و پيرس برازنان است.

شاهنامه در مجتمع فرهنگي تهران
گروه ادب و هنر- مجتمع فرهنگي هنري تهران، نشست ادبي با موضوع شاهنامه فردوسي برگزار مي كند. در اين نشست اميد عطايي فرد، مورخ و شاهنامه پژوه، ضمن سخنراني در مورد شاهنامه فردوسي، جديدترين كتاب خود با نام «ديباچه شاهنامه» را معرفي مي كند.
اين نشست ساعت ۱۸ بيستم تيرماه در مجتمع فرهنگ هنر تهران برگزار مي شود.
اين مجتمع فرهنگي در خيابان شريعتي پايين تر از خيابان ملك واقع شده و شركت در آن براي عموم آزاد است.

نكوداشت «محمدرضا سرشار» برگزار شد
فارس- نكوداشت «محمدرضا سرشار» (رضا رهگذر) داستان نويس و قصه گوي قصه هاي ظهر جمعه، توسط سازمان اوقاف و امور خيريه و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، عصر ديروز در سالن اجتماعات كوثر صدا و سيما با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
در اين همايش علاوه بر محمدحسين صفار هرندي، معاونان رئيس صدا و سيماي جمهوري اسلامي،  مدير شبكه يك سيما، رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، مدير كتابخانه ملي ايران و رئيس انجمن قلم، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از نويسندگان كشور همچون بلقيس سليماني، محمدرضا بايرامي،  محسن مؤمني شريف و عليرضا قزوه حضور داشتند.
در اين مراسم محسن پرويز، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در دومين جشنواره قرآني قرار شد از نويسندگاني كه به ادبيات ديني و قرآني خدمت كرده اند تجليل به عمل آيد و در اولين گام محمدرضا سرشار انتخاب شد. وي افزود: نوآفريني در زندگي پيامبر در كتاب «در سرزمين نور»، «آنك آن يتيم سفركرده» تلاش هاي اين نويسنده را در ارائه بهتر معارف قرآني نشان مي دهد. رضا اميرخاني، رئيس انجمن قلم گفت:  سرشار از اين جهت كه براي تقويت ادبيات داستاني فعاليت مي كند، اسوه است؛ هرگونه تضعيف اين اسوه ظلم به ادبيات داستاني است.
رضا اميرخاني رئيس انجمن قلم كه در مراسم نكوداشت محمدرضا سرشار سخن مي گفت، اظهار داشت: من مطمئن هستم كه سرشار در پيشگاه خداوند از زندگي اي سخن خواهد گفت كه وقف ادبيات داستاني كرده است. وي افزود: سرشار به هر صورت كه براي او مقدور بود براي ادبيات خدمت كرده است. اگر او نقد نوشته است، اگر او قصه گويي كرده است، اگر او شاگردپروري كرده است، فقط به خاطر ادبيات داستاني بوده است. اميرخاني ادامه داد: اگر كسي فكر مي كند كه سرشار فقط نقد مي نوشت يا قصه مي گفت، به اين شخصيت كه داراي ابعاد گوناگون است ظلم كرده است.
وي با بيان قصه اي گفت: گفته اند كه باغباني بود كه براي چيدن سيب هايش از چوب درختان سيب نردبان مي ساخت و در پايان ديد كه هيچ درختي براي باغ او نمانده است. رئيس انجمن قلم در پايان گفت: ما نيز امروز از نردبان فروشي محمدرضا سرشار به جايي رسيده ايم و او درختان سيب خود را قطع كرد تا براي ما نردبان بسازد.در اين مراسم فيلمي درباره محمدرضا سرشار به نمايش گذاشته شد. همچنين عليرضا قزوه به خواندن دو قطعه شعر پرداخت و جوايزي از سوي مسئولان هر نهاد به محمدرضا سرشار اهدا شد.

نمايش زير پوست شهر در دوهزار مدرسه فرانسوي
004929.jpg
ايسنا:  فيلم سينمايي «زير پوست شهر» به كارگرداني رخشان بني اعتماد از سوي سازمان سينما و دانشجويان فرانسه براي نمايش در بيش از دو هزار مدرسه اين كشور انتخاب شد.
هرساله هياتي متشكل از ۲۰۰ تا۳۰۰ استاد دانشگاه سينما از سوي اين سازمان براي نمايش در دوره پيش دانشگاهي، سه فيلم از سينماي جهان را انتخاب مي كنند كه امسال يكي از آن فيلم ها «زير پوست شهر» از ايران است.
اين نمايش ماه سپتامبر(شهريورماه) آغاز مي شود و سراسر مدارس كشور فرانسه را شامل مي شود. همچنين چندي قبل «زير پوست شهر» در سينماهاي فرانسه اكران گسترده داشت.
«زير پوست شهر» به كارگرداني بني اعتماد، سال ۷۹ به نمايش عمومي در آمد. اين فيلم در مدت زمان  ۹۳ دقيقه بازيگراني چون گلاب آدينه، محمدرضا فروتن و باران كوثري را به خدمت گرفته است.

نخستين جشنواره شعر كودك دفاع مقدس در كرمانشاه
ايسنا: نخستين جشنواره سراسري شاعران كودك و كودكان شاعر كشور ۲۷ و ۲۸ تيرماه با موضوع دفاع مقدس در كرمانشاه برگزار مي شود.
اين جشنواره براي اولين بار در سطح كشور در سه رده سني كودك (۷ تا ۱۲ سال)، نوجوان (۱۲ تا ۱۷ سال) و بزرگسال بالاي ۱۷ سال برگزار مي شود.
بنا بر اعلام دبيرخانه جشنواره، تاكنون يكهزارو۳۰۰ شعر دفاع مقدس براي ستاد جشنواره فرستاده شده است كه از ميان آنها يكصد و۲۰ اثر به عنوان انتخاب اوليه و ۴۰ اثر به عنوان برگزيده هاي نهايي انتخاب مي شوند.
در اين جشنواره شاعراني چون مصطفي رحماندوست، جواد محقق، ناصر كشاورز و عبدالجبار كاكايي حضور خواهند داشت. در اولين روز جشنواره شاعران به شعرخواني مي پردازند و صبح روز دوم، ادبيات كودك و نوجوان در حوزه دفاع مقدس مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.

جشن ترانه و موسيقي در عيد مبعث
فارس: جشن ترانه و موسيقي ويژه بزرگداشت سال پيامبر اعظم همزمان با جشن بعثت با عنوان «نگين آفرينش» به همت باشگاه راديويي جوان برگزار مي شود.
در بخش موسيقي از استادان و پيشكسوتاني كه آثار برگزيده اي درباره پيامبر اكرم (ص) توليد كرده اند، تجليل خواهد شد و در بخش مسابقه موسيقي نيز طي ارائه فراخوان و دريافت توليدات موسيقايي درباره پيامبر و بررسي توسط هيات داوران۵، اثر برگزيده معرفي مي شوند.
ترانه نيز در دو بخش استادان و جوانان برگزار مي شود كه در بخش استادان، ترانه هاي شاعران نامي كشور گردآوري و از سه ترانه برگزيده تقدير خواهد شد و سپس آثار برگزيده در كتابي كه در اين جشن منتشر مي شود، چاپ خواهد شد. در بخش جوانان نيز از ۵ سروده و ترانه هاي شاعران جوان كه طي فراخوان ارسال شده اند، تجليل مي شود.
در حاشيه اين برنامه ۱۱۴ ترانه برگزيده جوانان در كتاب ويژه اين جشن منتشر مي شود، همچنين علاوه بر اين۵، ترانه برگزيده نيز جهت توليد آثار موسيقي در اختيار مركز موسيقي و سرود صدا و سيما قرار خواهد گرفت.

داريوش مهرجويي: شهرداري به كمك سينما بيايد
ايسنا: اگر در مقابل تقاضايي كه براي اكران فيلمهاي ايراني در جامعه به وجود آمده و شاهد آن هستيم، عرضه درستي داشتيم، يقيناً فيلمهايي كه هم اكنون در اكران سينما هستند به چندين برابر فروش و مخاطب فعلي، دست پيدا مي كردند.
داريوش مهرجويي در ادامه تصريح كرد: اغلب مشكلات سينماي ايران از گذشته تا كنون به كمبود سالن برمي گردد اگر اين مشكل رفع مي شد مطمئناً فيلمهايي كه به اصطلاح فرهنگي هستند نيز مخاطب خود را پيدا مي كردند و آنها نيز به فروش ايده آل خود مي رسيدند.
مهرجويي در اين خصوص خطاب به شهرداري گفت: اگر در تمام شهركهايي كه در تهران و اطراف آن وجود دارد، سالني براي نمايش فيلم وجود داشت قطعاً شرايط فروش فيلمهاي ايراني وضعيت متفاوتي پيدا مي كرد.در جامعه اي كه بيش از ۶۵درصد جامعه را جوانان تشكيل داده اند، قطعاً مخاطب بالقوه براي رفتن به سينما وجود دارد كه بايد شرايط مناسبي به وجود آيد كه آنها بتوانند به سينما بروند بنابراين شهرداري هم بايد به كمك دولت بيايد و با همكاري هم پروژه هاي بزرگ سينمايي راه  بيندازند.شهرداري مي تواند در اين ايام سالن هاي استاندارد تابستاني بسازد كه هر شب در طول تابستان با در نظر گرفتن استانداردها به صورت حرفه اي براي مردم فيلم نمايش بدهند.مهرجويي همچنين خواستار آن شد كه فرهنگسراها در تمام مناطق كشور به درستي براي اكران فيلم ها عمل كنند و در برخي موارد به اكران تك سانسي اكتفا نكنند، چون اين سالنها در شرايطي كه سينماي ايران با كمبود سالن مواجه است ظرفيت مناسبي براي اكران است.

راديو فرش افتتاح شد
گروه ادب و هنر- راديو فرش روز گذشته در شبكه سراسري افتتاح شد.
اين شبكه به منظور ارتقاي سطح آگاهي بافندگان و دست اندركاران فرش، ارائه يافته هاي جديد و نتايج تحقيقات بازار فرش داخلي و خارجي به فروشندگان فرش راه اندازي شده است.اين راديو در حال حاضر روزهاي دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۰:۱۱ تا ۳۰:۱۱ برنامه اجرا مي كند.
رويكرد اين راديو، آموزش و اطلاع رساني است و توليدكنندگان مواد اوليه، طراحان و نقاشان، بافندگان و مصرف كنندگان مي توانند از برنامه هاي آن استفاده كنند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |