پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۷ - Jul 6, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي فرمايد:
محبوبترين كارها درپيش خدا كاريست كه دوام آن بيشتر است، اگرچه اندك باشد.
(صحيح مسلم، كتاب صلاة المسافرين وقصرها،  ح ۱۳۰۵)
امروز با حافظ
كه فكري در درون ما از اين بهتر نمي گيرد
بيا اي ساقي گلرخ بياور باده رنگين
عجب گر آتش اين زرق در دفتر نمي گيرد
صراحي مي كشم پنهان و مردم دفتر انگارند
آب و هوا
005034.jpg
آب و هوا

عكس روز
005067.jpg
عكس :ايتارتاس / ولاديمير بوگايف
اين ماهي ۱۷ كيلوگرمي توسط ماهيگيران روس، آن هم با قلاب از رودخانه ايرتيش صيد شده است.

اصل مطلب
در پاسخ به شبهه فرمايد
ابوالفضل زرويي نصر آباد
005073.jpg

فرهنگسرا
مسابقه شعر و مقاله
فرهنگسراي بانو به منظور تجليل از مقام شامخ حضرت فاطمه (س) مسابقه اي با عناوين زير برگزار مي كند: مهر و عواطف مادري حضرت فاطمه (س) به فرزندانش، فعاليت هاي اجتماعي و سياسي حضرت فاطمه (س)، فاطمه و همسرداري، فاطمه (س) عبادت و پارسايي، امام خميني (ره) و منزلت زن، حجاب، پوشش و آراستگي زن. علاقمندان مي توانند آثار خود را حداكثر تا ۲۳ تيرماه به فرهنگسراي بانو ارسال كنند و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با تلفن ۸۸۷۹۹۱۵۴ تماس حاصل كنند.
جنگ تابستانه ۹۰ شبي
فرهنگسراي طبيعت در راستاي غني سازي اوقات فراغت خانواده ها، برنامه هاي شاد و متنوع از ۲۲ تيرماه آغاز مي كند. اين ويژه برنامه ها شامل اجراي تئاتر، موسيقي، مسابقه و با حضور هنرمندان صدا و سيماست. علاقمندان مي توانند روزهاي پنجشنبه و جمعه هر هفته از ساعت ۱۹ تا ۲۲ در سالن گلبانگ فرهنگسرا شاهد اين برنامه ها باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر نيز مي توانيد با شماره ۷۷۳۵۴۷۳۵ تماس بگيريد.

سينما در پارك
برنامه جشن فيلم پارك
005037.jpg
برنامه نمايش فيلم در پارك هاي شهر تهران از امشب آغاز مي شود. آنهايي كه دوست دارند فيلم ديدن در فضاي باز را تجربه كنند مي توانند ساعت ۲۰ امشب و فردا شب به يكي از بوستان هاي بعثت، ملت، گفت وگو و يا پليس بروند.برنامه اين دو شب فيلم هاي «آتش بس» به كارگرداني تهمينه ميلاني و «چند مي گيري گريه كني» به كارگرداني شاهد احمدلو است.فيلم «آتش بس»،  پنجشنبه در بوستان هاي بعثت و گفت وگو و روز جمعه در بوستان هاي ملت و پليس به نمايش درمي آيد.«چند ميگيري گريه كني» روز پنجشنبه در بوستان هاي ملت و پليس و روز جمعه در بوستان هاي بعثت و گفت وگو نمايش داده مي شود.نمايش فيلم ها رأس ساعت ۲۰ آغاز مي شود و تماشاي آن براي علاقه مندان رايگان است.

در شهر چه خبر
يك كاسه آش
حالا ديگر مي توانيد يك ديزي يا يك كاسه آش را با خيال راحت و قيمت مناسب تدارك ببينيد، چون از چهارراه مولوي خبر مي رسد در پي نخود و لوبيا قيمت لپه هم در روزهاي اخير كاهش يافته. گزارش هاي دريافتي از مركز عمده فروشي حبوب در تهران حاكيست، چهارراه مولوي، قيمت نخود در عمده فروشي ها از كيلويي ۹۲۰ تومان به ۷۸۰ تومان، لپه از ۱۱۵۰ تومان به ۱۰۷۰ تومان و قيمت لوبيا قرمز هم با كاهش اندكي از ۶۲۰ تومان به ۶۰۰ تومان رسيده است. در مقابل عدس كه بازار نامناسب سال پيش كشاورزان را از كشت وسيع آن پشيمان كرده بود رو به گراني مي رفت كه واردات اين محصول قيمت آن را روي ۷۰۰ تومان نگاه داشت.
لقمه ارزان قيمت
«فست فودها» همان طور كه از نام آنها پيداست سريع ترين غذاهاي ممكن محسوب مي شوند اما در ايران نوع جديدي از اين غذاي آماده مي رود تا ركورد قيمت را نيز به خود اختصاص دهد. يك لپي، دولپي و اين اواخر چهار لپي عناويني براي تداعي كننده فلافل هاي لبناني ۳۰۰ تا ۶۰۰ توماني شده اند. فلافل فروشي ها كه از طريق استفاده از مواد اوليه ارزان قيمت به همراه جذب مشتري رشد سريعي در سطح شهر تهران داشتند و هم اكنون مرز خيابان ها و ميادين بالاي شهر را هم درنورديده اند. اما اين روزها صنف يادشده كه زيرپوشش و نظارت هيچ اتحاديه اي قرار ندارد آمدن بار جديد نخود به بازار حبوب را به فال نيك گرفته و به گفته عمده فروشان حبوب، نخود سال پيش كه در شرف كرم خوردگي و افت قيمت قرار دارد را خريداري مي كنند.
خواب تابستاني كاشي
سرانه مصرف سالانه كاشي و سراميك هر ايراني ۳/۱ متر در مقابل ۵ متر مصرف سرانه مردم اروپا قرار دارد. اما علت خواب تابستاني راسته كاشي فروشي ها خيابان شيراز، بني هاشم و آيت الله كاشاني به اين موضوع محدود نمي شود.
سفت كاري ساختمان ها در فصل تابستان و محدود شدن نازك كاري ها شامل لوله كشي و كاشي كاري در فصل زمستان باعث شده تا فروشندگان اين راسته ها در برخي موارد تا غروب آفتاب، هيچ رقمي را در فهرست فروش روزانه خود وارد نكنند. مصطفي گودرزي رئيس اتحاديه كاشي ساز و كاشي فروش نيز با اشاره به ثبات قيمت كاشي و سراميك طي ۵ سال گذشته مي گويد: برخلاف رشد قيمت تمامي مصالح ساختماني، نبود فرهنگ مناسب مصرف كاشي و تعدادي بالاي توليدكنندگان، قيمت اين كالا را به طور كامل ثابت نگاه داشته است.وي مي افزايد: برخلاف اغلب كشورهاي دنيا كه براي نصب كاشي و سراميك از چسب استفاده مي كنند به كار بردن سيمان موجب شده تا تعويض اين كالا در ايران به هيچ وجه صرفه اقتصادي نداشته باشد.

نرخ فروش انواع
سيم كارت صفر تلفن همراه
در بازار روز چهارشنبه تهران
005082.jpg

بازار سيم كارت در انتظار تعادل
بازار سيم كارت تهران از افزايش ۱۰ هزار توماني قيمت ها در دو روز گذشته خبرمي دهد. در اين روز ها سيم كارت هاي پيش شماره ۴ و ۵ همچنان بستانكاري از شركت مخابرات را به رخ سيم كارت هاي ديگر مي كشند و خود را پس از پيش شماره هاي ۲ و ۳ در صدر جدول قيمت ها نگاه داشته اند. پيش شماره ۴ نيز كماكان طرفدار زيادي ندارد و رسيدن قيمت آن به ۵۱۰ هزار تومان نتيجه افزايش قيمت سيم كارت است.
با وجود اين تحولات افشار فروتن لاريجاني رئيس انجمن صنفي فروشندگان سيم كارت، گوشي و لوازم جانبي نيز در تحليل اوضاع بازار سيم كارت مي گويد: بازار سيم كارت در انتظار اخبار جديدي نيست.
اما عملي نشدن وعده مسئولان در واگذاري به موقع سيم كارت ها اجازه تعادل و تثبيت نسبي را به قيمت ها نمي دهد.

طلا، سكه و ارز
005079.jpg

تلويزيون
005076.jpg

آلودگي هواي تهران
005040.jpg

برگزاري نخستين دوره آموزش
روزنامه نگاري شهري و حقوق كودك
نخستين دوره كارگاه آموزش روزنامه نگاري شهري و حقوق كودك با همكاري همشهري محله و صندوق حمايت از حقوق كودكان (يونيسف) آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي همشهري محله، اين كلاس ها روز چهارشنبه ۱۴ تير آغاز به كار كرد كه تا ۲۱ تير ادامه دارد.
در مراسم افتتاحيه اين دوره كه علي اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس كتابخانه ملي، مهندس چيني فروشان، مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، دكتر حسين انتظامي، مدير عامل مؤسسه همشهري و جمعي از اساتيد مطرح علوم ارتباطات و روزنامه نگاران حضور داشتند، در ابتداي مراسم، سردبير كل همشهري محله هدف برگزاري كلاس ها را اهميت دادن به بخش كودكان در رسانه ها به ويژه همشهري محله اعلام كرد و افزود: امروز بيش از هزار خبرنگار افتخاري در مناطق ۲۲ گانه تهران فعال هستند كه آثار بيش از ۴۰ درصدشان در همشهري محله منتشر شده است.
سيد ناصر موسوي جزايري در مورد نحوه برگزاري اين كلاس ها گفت: ۱۴ نفر از خبرنگاران افتخاري فعال و برگزيده در كارگاه آموزش روزنامه نگاري و حقوق كودك شركت مي كنند. اين كلاس ها توسط اساتيد با تجربه انگليسي، ايراني و پاكستاني برگزار مي شود. در بخش ديگر دوره ها نيز كه مربوط به آموزش بزرگسالان است بيش از ۲۰ سردبير و خبرنگار همشهري محله، كلاس «آموزش روزنامه نگاري به كودكان» را مي گذرانند.
علي اكبر اشعري نيز ضمن پديده خواندن همشهري محله در ميان رسانه هاي دنيا گفت: رشد همشهري محله بسيار فراتر از سنش بوده و گام هاي بلند در فعاليت هاي اين رسانه كاملا محسوس است.
در ادامه كريستين سالازر رئيس دفتر يونيسف در ايران ضمن تشكر از مديران مؤسسه همشهري براي برگزاري دوره هاي آموزشي گفت: ما طرفدار امور مشاركتي و رسانه اي هستيم و معتقديم بايد به كودكان فرصت صحبت كردن داد و از آنجا كه همشهري محله به زندگي مردم بسيار نزديك و مردمي ترين رسانه است، بهترين وسيله براي رسيدن به اين هدف خواهد بود. سالازر با كم نظير توصيف كردن پروژه افزود: شعار رسمي ما در اين دوره ها اين است: «به حرف بچه ها گوش كنيم.»
در بخش ديگر مراسم مهندس چيني فروشان از اهميت بالاي زبان كودك در مطبوعات سخن گفت و افزود: كار همشهري محله كه براي نخستين بار انجام مي شود، بسيار ارزشمند است و نياز به حمايت دارد.
گفتني است نخستين كلاس آموزش روزنامه نگاري و حقوق كودك پس از مراسم افتتاحيه و با حضور افتخاري آقايان شكرخواه، نمك دوست، محكي، گيويان و بهرام پور و با حضور كودكان منتخب و علاقه مند آغاز شد.در پايان اين كلاس ها، مطالب تهيه شده توسط كودكان و نوجوانان در همشهري محله مناطق چاپ خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خاك
بعد از درگذشت بابا و مامان، تصميم گرفتند همه دارايي هاي پدري را، براي آنكه كدورتي پيش نيايد،  يكجا بفروشند. مراسم سالگرد بابا را در تكيه محل برگزار كردند... با همسايه هاي روستاي پدري خداحافظي كردند... سالهاست وقتي كه عيد مي آيد نمي دانند كجا بروند... دلشان هواي روستاي پدري مي كند... از تمامي خاك روستا فقط يك قطعه به آنها تعلق دارد: قبر بابا و مامان.
عادل جهان آراي

گشتي در دنياي خبرها
توپ سيماني
برلين: چند جوان در برلين براي اينكه به آزار و اذيت تماشاگران حاضر در رقابتهاي جام جهاني بپردازند اقدام به تهيه توپهاي سيماني كردند. به عبارتي ديگر اين افراد داخل توپهاي جام جهاني سيمان ريختند و توپها را كنار خيابان مركزي شهر برلين قرار دادند.
آنها سپس از رهگذران كه بيشتر تماشاگران رقابتهاي جام جهاني بودند مي خواستند تا به اين توپها ضربه بزنند. به هر حال هر تماشاگري كه به اين توپهاي سيماني ضربه مي زد از ناحيه پا به شدت آسيب مي ديد. به گفته پليس حداقل ۶نفر با اين حربه مجروح شده اند. فينال رقابتهاي جام جهاني يكشنبه آينده در برلين برگزار خواهد شد.
كوچكترين زمين فوتبال جهان
برلين: يك دانشمند آلماني موفق به طراحي كوچكترين زمين چمن جهان شده است. اين زمين  طراحي شده به حدي كوچك است كه مي توان ۲۰ هزار نوع از اين زمين را تنها روي نوك تار موي انسان جاي داد. به گفته مخترع، اين زمين با استفاده از نانو تكنولوژي ساخته شده و ابعاد آن ۵۰۰ در ۳۸۰ نانومتر مي باشد و طبيعتاً تنها با ميكروسكوپهاي قوي مي توان آنرا مشاهده كرد. اين دانشمند كه در دانشگاه كايزرسلاترن تدريس مي كند مي گويد: واقعا افتخار مي كنم كه به چنين موفقيتي دست يافته ام اما مشكل من اين است كه نمي توانم آنرا به مردم نشان بدهم. لازم به ذكر است هر نانومتر يك ميلياردم متر است.
سرگرداني در بزرگراهها
لندن: دو روز قبل اتفاق بسيار جالبي در كشور انگليس رخ داد. ۳۰ مسافر انگليسي كه با هواپيما در فرودگاه هيترو لندن فرود آمده بودند قصد داشتند به شهري كه در فاصله ۳۴۰ كيلومتري لندن واقع بود برسند، به همين دليل يك اتوبوس بين شهري از شركت اتوبوسراني مستقر در فرودگاه اجاره كردند. اما نكته جالب اينكه راننده اتوبوس دو دقيقه بعد از خروج از پاركينگ فرودگاه كنار جاده توقف كرد و به نقشه خيره شد. داستان از اين قرار بود كه وي و دستيارش نمي دانستند كه از كدام مسير بايد به مقصد رسيد. همچنين با توجه به اينكه هم راننده و هم كمك راننده لهستاني بودند و به زبان انگليسي تسلط نداشتند به همين دليل راهنمايي هاي مسافران را هم متوجه نمي شدند. به هر حال آنها با تحمل مشقت هاي بسيار و چندين بار گم شدن در بزرگراههاي انگليس چند ساعت ديرتر به مقصد رسيدند.
آتش در بستني
نيويورك: معمولا مردم با خوردن بستني خنك مي شوند اما اخيرا يك بستني فروشي در آمريكا سه نوع بستني عرضه كرده كه خوردن اين بستني ها نه تنها خنكي در پي ندارد بلكه درون بدن فرد مصرف كننده را به آتش مي كشد. اين مغازه بستني هايي با اسانس فلفل و سس بسيار تند عرضه مي كند كه كمتر كسي مي تواند تندي بستني ها را تحمل كند.
تحريم پرتغال
لندن: شكست تيم ملي فوتبال انگليس مقابل پرتغال باعث شده تا جهانگردان انگليسي از سفر به كشور پرتغال صرفنظر كنند. پيش از بازي اين دو تيم، كشور پرتغال چهارمين مقصد پرطرفدار جهانگردان انگليسي براي گذراندن تعطيلات به شمار مي آمد كه پس از آن بازي رتبه كشور پرتغال از چهارم به پانزدهم سقوط كرد. ظاهرا جهانگردان انگليسي مي خواهند با تحريم كردن پرتغال از اين كشور انتقام شكست تيم ملي كشورشان را بگيرند.
تكرار قهرماني
005043.jpg
005046.jpg
005049.jpg
واشنگتن: رقابتهاي جهاني خوردن ساندويچ سوسيس برگزار شد و كوباياشي از ژاپن مقام قهرماني خود را تكرار كرد. وي موفق شد طي ۱۲ دقيقه، ۵۳ و سه چهارم ساندويچ سوسيس ميل كند. اين براي ششمين سال متوالي است كه اين مرد ۲۸ ساله به مقام قهرماني اين مسابقه دست مي يابد. در واقع وي با خوردن اين تعداد ساندويچ ركورد قبلي خود را به ميزان يك چهارم ساندويچ بهبود بخشيد. نزديك ترين رقيب وي در اين مسابقه يك جوان ۲۲ ساله از آمريكا بود كه ۵۲ ساندويچ خورد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |