تحليل مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهرداري؛
بازدارندگي در ورود سرمايه
|
|
بوروكراسي اداري
در پروسه قانوني اداري سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي، اگر همه چيز آماده باشد و مشكل قانوني و حقوقي نداشته باشد موضوع به فراخوان گذاشته مي شود. مدارك سرمايه گذاران را جمع كرده، آنهايي كه از فيلتر ما رد مي شوند، سهم مشاركت شهرداري و سرمايه گذار پيشنهاد مي شود. تقريباً ۴۰ تا ۴۵ روز پروسه اجرايي كردن و قرارداد بستن طول مي كشد.
پيش از اين پروسه صدور پروانه و گرفتن مجوز از كميسيون ماده پنج بين ۹ ماه تا يك سال طول مي كشيد، كه اين پروسه را به ۵۰ تا ۶۰ روز رسانديم كه تكليف زمين ۵۰ تا ۶۰ روز مشخص مي شود با اين توصيف تقريباً۳ ماه طول مي كشد تا پروژه اجرايي شود.
درك ضرورت مشاركت هاي مردمي و سرمايه گذاري، زماني كه با نگاه مديران و دولتمردان گره مي خورد، مشكلات پيش روي سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي را كه وظيفه جذب سرمايه را برعهده دارد، چندين برابر مي كند، از همين رو دكتر محمد ابراهيم ياوري - رئيس سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران- معتقد است مشكلات درون سازماني و برون سازماني با اين نگاه تا حد قابل توجهي رفع خواهد شد.
گفت وگوي زير با اين هدف تهيه و تنظيم شده است.
* چه چيزي در جذب سرمايه ها چه از داخل و چه از خارج اهميت دارد؟
- بحث سرمايه گذاري يك كار پيوسته است. اين را به اين جهت مي گويم كه بايد بپذيريم كار سرمايه گذاري يك كار بلند مدت و پيوسته اي است كه از مذاكرات و طرح هاي پيشنهادي شروع مي شود تا زماني كه كلنگ زده و كار ساخت آغاز مي شود و در نهايت طرح افتتاح مي شود. براي انجام يك پروژه تجاري- فرهنگي در فضاي علمي و تخصصي مختلف بايد كار علمي بكنيد و پيوسته پيگيري كنيد تا به نتيجه برسد.به نظر من اگر نگوييم من انجام دادم يا نتيجه كار من است خيلي بهتر است، من مي گويم نتيجه يك روند سياستگذاري سازمان سرمايه گذاري اسمش را بگذاريم كه همه مديران قبلي و بعدي در آن دخيل هستند.به عنوان مثال مهندس مددي - مدير اسبق سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي- كار ساختارسازي خوب انجام دادند، از آنجايي كه ساختارسازي حركتي است در جهت رشد، سرعت، كيفيت و نظام مند كردن سازمان سرمايه گذاري، اگر اين كار در سازمان انجام نمي شد، شايد من به عنوان مدير بعدي به اين راحتي كه پيش مي رود، حركت نمي كردم.
* شما ايشان را به عنوان كسي كه كار ساختارسازي انجام دادند، قبول داريد؟
- ايشان در هر دو وجه كار كرد. هم بحث جذب سرمايه گذاري را انجام داد و هم ساختارسازي كرد. اگر مهندس مددي همه نيرويش را براي سرمايه گذاري مي گذاشت با يك سرعت كمتر از آن چيزي كه پيش مي رفت و من هم مجبور بودم با همان سرعت كم پيش بروم، اما او مقدار بيشتري از نيرو را براي ساختارسازي گذاشت، ساختارسازي در بلند مدت و زماني كه خودش نيست جواب مي دهد، صحبت من اين است كه سرعت عمل من تنها به من ربط ندارد به نگاه اولين مدير سازمان از ابتداي كار ربط داشته، به عملياتي كه مدير قبلي انجام داد مربوط بوده و به من هم ربط خواهد داشت، من مي توانم سرعت نفر بعدي را خيلي بيشتر از سرعت خودم بكنم به شرط اينكه من هم ساختار سازي ها را بهينه، رفتارها را درست و سازمان را نظام مند كنم.
* موانع راهكارها براي بالا بردن حجم سرمايه گذاري هر چه بيشتر چيست؟
- مهم ترين موانع داخلي عدم تعادل مناسب بين ما و شهرداري مناطق است كه از دوره هاي قبل بوده و هنوز هم وجود دارد. تنها تفاوت آن در كمتر يا بيشتر بودن اين تعامل است. يعني پذيرش سازمان در مناطق ضعيف است چون نگاه ها، تغيير يافته به عنوان مثال نگاه شهردار فعلي به سرمايه گذاري قوي تر از شهردار قبلي بوده است.
* تأسيس سازمان سرمايه گذاري به جهت نظام مند كردن فعاليت مشاركتي بخش خصوصي شهر تهران با شهرداري بوده است كه در حال حاضر نيز هدف آن جذب سرمايه گذاري هاي خارجي و داخلي بخش خصوصي است.در انجام اين مأموريت يك سري موانع و مزايا وجود دارد، در اين مورد توضيح بيشتري مي دهيد؟
- ما يك سازمان وابسته به شهرداري هستيم و به همين دليل تمام امكانات شهرداري در امر سرمايه گذاري و مشاركت در اختيار ماست و بهترين زمينه هاي موجود شهر تهران را داريم، بهترين فضاهاي اقتصادي شهر تهران در اختيار ماست و بهترين امكاناتي كه از نظر مجوزهاي ناظر قانوني نياز است در اختيار ما قرار دارد. اينها مزاياي سازمان سرمايه گذاري براي جذب سرمايه هاي كشور است. هدف كلان شهرداري خدمات رساني است. به همين جهت ما در مشاركت هايمان نگاه خدمات رساني هم تعريف كرده ايم. يعني پروژه هايمان را در بخش هاي تجاري، اداري، فرهنگي تفريحي و گردشگري تعريف مي كنيم، با نگاه خدمات رساني. يعني اگر نگاه تجاري داشته باشيم توجه مي كنيم اين پروژه از نظر مكاني جاي خوبي باشد، دسترسي هاي آسان داشته باشد، مردم محله و منطقه از آن استفاده كنند و در كنار فضاي تجاري كار فرهنگي و تفريحي هم انجام دهيم.
* آيا شما در بخش عمراني هم مي توانيد با شهرداري همكاري داشته باشيد.
- بله، اما كاري كه ما مي توانيم براي معاونت فني و عمراني انجام دهيم، يك كار سه جانبه است. يعني شريك سرمايه گذار در كار عمراني انجام دهد و سود آن را در يكي از پروژه ها تعريف كنيم. در اين زمينه مذاكراتي انجام داديم اما كار عملياتي عمده اي صورت نگرفته است.سرمايه گذاري هايي را كه به سوددهي مي رسد در بودجه شهرداري و در قسمت عمراني استفاده مي شود ،اما اين موضوع مستلزم اين است كه پروژه هاي مشاركتي به اتمام برسد تا سود آن به خزانه شهرداري وارد شود و آنها اين بودجه را از طريق بودجه كلان شهرداري به بحث هاي عمراني تخصيص دهند. يعني پروژه هاي مشاركتي به طور غيرمستقيم اين درآمدزايي را ايجاد مي كند ،اما به دنبال اين هستيم تا اين موضوع را وسعت عمل بدهيم.
* سقف اين سود كه به شهرداري برمي گردد چقدر است؟
- اين موضوع بستگي به سرعت عمل ما دارد. ميانگيني نداريم چون پروژه هايي كه آماده فروش است هنوز فروخته نشده است. يك كار مشخص نيست كه بگوييم مثلاً امسال ۱۰۰۰ ميليارد تومان پول مشاركتي داشتيم.
* اما اين رقم اعلام شده است.
- مأموريتي به ما واگذار شده است و تا سقف ۱۰۰۰ ميليارد تومان سود از طريق شهرداري به عهده ما گذاشته شده است. اين كار براي سازمان ما سخت نيست، به طوري كه كارهايي كه تا الان آماده شده و در سال ۸۴ فروخته شده ۱۰۰ ميليارد تومان است. امسال آقاي قاليباف براي ما تخمين سود ۱۰۰۰ ميليارد تومان پيش بيني كرده يعني اين رقم نسبت به سال گذشته۱۰ برابر شده، فكر مي كنم رسيدن به اين موضوع كار سختي نيست، چون حجم عملياتي كه در سال جاري انجام خواهيم داد۲۵۰۰ ميليارد تومان است كه قطعاً۱۰۰۰ ميليارد تومان نقدينگي ايجاد خواهد كرد. اما به موانع و مشكلاتي برخورد مي كنيم كه اين ها موانع كار را بيشتر مي كند.
* اين موانع و سختي ها چه موضوعاتي است؟
- مشكلات درون سازماني مهم ترين آنهاست. معمولاً بين عوامل ذي ربط يك كار مشاركتي اتفاق مي افتد كه اين عوامل ذي ربط كاملاً مشخص است. سازمان سرمايه گذاري، شهرداري منطقه، معاونت شهرسازي و معماري و معاونت حمل و نقل و ترافيك است. در مرحله آخر كميسيون ماده ۵ براي تغيير كاربري پيش رو قرار دارد. ما با اين عوامل درگير هستيم هر كدام از اين عوامل لنگ بزند، كار مي خوابد. پس يك تعامل جدي و مستحكم بايد بين اين عوامل ايجاد شود.
* آيا وجود يك مديريت واحد توازن خوبي را در اين تعامل ايجاد نمي كند؟!
- در حوزه شهري، شهردار مديريت واحد را اعمال مي كند و در اين سازمان نيز مي تواند در رأس هرم به اين دستگاه ها ابلاغ كند، پيگيري كند، دستور دهد و تأكيد كند، اما گاهي كار در بدنه معطل مي ماند و آن قسمت از بدنه يا آن فرد مسئول مخالف طرح است و تا بخواهي مشكل را از طريق رأس هرم حل كنيد كار ۴۸ ساعت و حتي چند روز و گاهي ماه ها معطل مي ماند.
* شهردار تهران در جلسات سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي حضور دارند؟
- آقاي قاليباف رئيس كميسيون عالي سرمايه گذاري هستند و مشكلات سازمان معمولاً از طريق طرح در اين كميسيون حل مي شود كه برگزاري جلسات اين كميسيون نيز بستگي به دستور كار سازمان دارد.
* چه چيزي بيش از همه در سرمايه گذاري مشكل زا بوده است؟
- بزرگترين معضل كشور ما نگاهي است كه به سرمايه گذار وجود دارد. تا چند وقت پيش سرمايه گذار، زالوصفت خطاب مي شد در صورتي كه سرمايه گذار چه داخلي و چه خارجي مي تواند با هدايت دولتمردان در جهت اهداف تعيين شده دولت و ملت جلو برود، كاري كه در تمام دنيا انجام مي شود. سرمايه اي وجود دارد كه اگر جذب كنيم و در اهداف كشور پيش برويم كار بهينه اي كرده ايم. بايد اين نگاه را به سرمايه گذار داشته باشيم.
*مشكل جذب سرمايه خارجي در زمان شهرداري احمدي نژاد هم وجود داشت، آيا با رئيس جمهور شدن او اين مشكل حل شده است؟
- بله، حركت هايي را دولت شروع كرده است كه در صورت جديت در كار، خوب خواهد بود. اين دولت خيلي راحت تر از دولت هاي قبلي مشكلات خود را حل مي كند و به اين دليل كه اين دولت نگران حاشيه نيست و بهترين فرصت براي حل مشكل را دارند. نگاه به سرمايه گذار و جذب سرمايه يك نگاه كاملاً تخصصي است براي اينكه مشكلات بيكاري، ركود توليد، هزينه توليد و... را حل كنيد و حذف آن از دست دادن يك آيتم اقتصادي خوب است. در حال حاضر ۵ درصد از آن چيزي كه هدف جذب سرمايه در سطح كلان بوده در ايران محقق شده است.
|