گزارشي از برپايي اولين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان زير ۲۵ سال
بيان قوي در آثار هنرمندان نوپا
الهه رحماني خاكي
|
|
جشنواره هنرهاي تجسمي از ۱۶ الي ۱۹ تير در محل نگارخانه اصلي و شماره ۲ فرهنگسراي نياوران با هدف ارتقاء سطح هنري و حمايت از هنرمندان جوان ايراني در زمينه هاي نقاشي، طراحي، پوستر و تصويرسازي برگزار شد.
اين جشنواره كه به مناسبت اعلام سال آموزش هنر (۲۰۰۶) از سوي يونسكو برگزار شده، اولين جشنواره اي است كه مختص جوانان زير ۲۵ سال برپا شده است. در اين نمايشگاه موضوع و تكنيك و مواد مورد استفاده در آثار آزاد اعلام شده و هر هنرمند حداكثر با ۵ اثر امكان شركت در اين جشنواره را داشته است.طي فراخوان اعلام شده براي نمايشگاه، در مجموع ۳۲۶۰ اثر از ۱۱۵۰ هنرمند به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه از اين ميان ۲۷۰ اثر از ۱۶۳ هنرمند از سوي هيأت داوري براي شركت در بخش مسابقه جشنواره انتخاب شدند.
سيف الله پويا راد به عنوان مدير جشنواره و آيدين آغداشلو به عنوان رئيس هيات داوري جشنواره انتخاب شدند. ساير اعضاي هيات انتخاب را سيد محمد احصايي، فرح اصولي، آريا اقبالي و حسين خسروجردي تشكيل دادند. در اين جشنواره از ۲۱ استان كشور، آثار نقاشي، طراحي و تصويرسازي و پوستر دريافت شده كه نزديك به ۷۰ درصد از شركت كنندگان متعلق به شهرستانهاي كشور بوده اند.در حاشيه جشنواره هنرهاي تجسمي در فرهنگسراي نياوران كارگاه هاي تخصصي نقاشي روي شيشه، منقش نمودن اجسام پارچه اي و چيني با حضور ژنويو فونتانيه هنرمند زن فرانسوي برگزار شد.
همچنين آموزش و مسابقه نقاشي براي كودكان نيز همزمان با افتتاحيه جشنواره هر روز در فضاي باز اين فرهنگسرا برپا شد.
در راستاي ارزشيابي آثار رسيده، مدير جشنواره كيفيت اكثر آثار را خوب ارزيابي كرد و گفت: استعداد بالاي جوانان ايراني بر كسي پوشيده نيست و اميدوارم با گسترش فرصت هايي نظير جشنواره هنرهاي تجسمي، جوانان مجال بيشتري براي بروز توانمنديهاي خود بيابند.
آيدين آغداشلو درخصوص نحوه انتخاب اعضاي هيات داوري و در پاسخ به اينكه آيا بهتر نيست در كنار اساتيد حاضر در هيات انتخاب از متخصصين و هنرمندان جوان تر نيز كه از لحاظ سطح علمي و هنري و تجربه كاري در مرحله قابل قبولي قرار دارند، استفاده كرد گفت: «در ابتدا بايد خاطرنشان كنم كه ما در هيات انتخاب آثار هنرمندان ۲۵-۱۵سال را مورد ارزيابي قرار داديم و آثار نقاشي كودكان زير ۱۰سال را به طور كامل در معرض نمايش گذاشتيم كه عمدتاً از شهرستانها به خصوص تبريز فرستاده شده بود.
بيشترين آثار انتخابي متعلق به هنرمنداني بود كه يا فارغ التحصيل دانشگاه هاي هنر بودند و يا هنرجوي آموزشگاه هاي هنري، بنابراين با نگاهي به مجموعه آثار ارسالي مهارت بالاي هنرمندان جوان كاملاً روشن و واضح بود. هنگامي كه اين مجموعه را مشاهده كردم اين احساس را نداشتم كه با آثار نوپايي روبه رو هستم زيرا خيلي از آنها حتي قدرت شركت در بي ينال هاي كشوري را داشتند، به همين مناسبت اين نياز را احساس كردم كه داوري آنها نياز به اهل فن دارد كه بتوانند انتخاب كاملاً قابل قبولي را داشته باشند.
وي در ادامه و در پاسخ به اين سؤال كه به چه علت تركيب هيات داوري در اكثر نمايشگاه ها شناخته شده و حدوداً يكسان است گفت: در هيات هاي داوري تعداد معدودي افراد هستند كه جدا از گروه بندي هاي خاص از لحاظ تخصص و تجربه كاري در مرتبه بالايي قرار دارند و در كنار اين مهارت و بار عملي، داراي مجموعه آثار باارزشي نيز مي باشند. همچنين بي طرفانه به قضاوت آثار مي پردازند و در كنار تمام اين مسائل از سليقه خوبي نيز در انتخاب برخوردار هستند. به همين علت لازم مي دانيم از چنين افرادي در اكثر هيات هاي انتخابي استفاده كنيم.
آيدين آغداشلو درخصوص آثار به نمايش درآمده در جشنواره هنرهاي تجسمي گفت: بيشتر آثار در حد بسيار خوبي بودند و تجربه هنري هنرمندان كاملاً مشهود بود چنانچه در بسياري از آنها اگر سنشان را نمي دانستيم قادر به حدس زدن آن نبوديم.به نظر من اين جشنواره هنري بسيار نويد بخش بود زيرا نسل جوان ما فرصت بيان پيدا كردند.
در حاشيه مراسم افتتاحيه سه نفر از داوران اين جشنواره نظرات خود را درباره جشنواره و حضور بخش خصوصي در فعاليت هاي هنري اعلام كردند.
سيد محمد احصايي گفت: اين جشنواره را به هيچ وجه نبايد دست كم گرفت، برنامه ريزي خوب، حضور غيرمنتظره جوانان مستعد و هيأت داوراني كه شناخته شده اند نمايشگاهي را شكل داده است كه پيامدهاي هنري درخشاني را در پي خواهد داشت.احصايي گفت: در ميان آثار اين نمايشگاه نقاشي هايي را ديدم كه با ديدنشان به شوق و هيجان آمدم و باورم نمي شد كه يك جوان شهرستاني در نخستين سال هاي جواني به چنين توانايي برسد.
فرح اصولي نيز گفت: با اين اتفاق يك قدم به بلوغ هنري كشور نزديك شده ايم. چنانچه در همه كشورهاي پيشرفته، متولي هنر بخش هاي خصوصي است و ميزان سرمايه گذاري و مشاركت آنها نقش بسزايي در سرنوشت هنري هر كشور دارد. وي آثار اين جشنواره را بسيار خوب ارزيابي كرد وگفت: يكي ديگر از وجوه ارزشمند اين جشنواره بها دادن به جوانان است. شك نكنيد اين حركت ها سطح كار آنها را بالا خواهد برد و استعدادهاي نو و خلاق شناسايي مي شوند كه بعدها بسيار از آنها خواهيد شنيد.
حسين خسروجردي نيز گفت: هميشه بخش خصوصي در هنرهاي تجسمي حضوري پررنگ داشته است. مواد اوليه هنرهاي تجسمي توسط بخش خصوصي ساخته مي شود. اين جشنواره درواقع يك پيوند منطقي ميان توليدكننده مصالح هنري و هنرمندان بود.
|