گزارشي از بازار كتاب هاي جيبي؛
جيبي پر از خيال و خرد
مسعود لواساني
طرح: داود كاظمي
تجربه كتاب هاي جيبي در ايران به زماني بازمي گردد كه موسسه انتشارات «فرانكلين» انتشار كتاب هاي جيبي را با طرحي در مورد چاپ و نشر متون ايراني از جمله آثار نويسندگان معاصر ايران و با تأسيس مؤسسه كتاب هاي جيبي آغاز كرد. پيش از اين البته مؤسسه انتشارات اميركبير مجموعه كتاب هاي «چه مي دانم؟» از انتشارات گاليمار فرانسه و تعداد ديگري از كتاب هاي خود را به قطع جيبي منتشر كرده بود
|
|
|
|
اگر گذرتان به راسته كتابفروشي هاي خيابان انقلاب، كريمخان و يا «دراگ استور بوك »هايي مانند «شهر كتاب» افتاده باشد حتماً كتاب هايي هم به چشمتان خورده است كه قطع و اندازه كوچكي دارند (معمولاً ۱۰ در ۱۴) كه به قول معروف به آن كتاب جيبي مي گويند. يكي از عمده دلايل اين نامگذاري اين است كه اين قبيل كتاب ها در جيب جا مي شوند؛ اساساً فلسفه وجودي شان هم همين است كه خريدار به راحتي بتواند آن را در مترو، اتوبوس، تاكسي، هواپيما، محيط هاي عمومي و در هر فرصتي كه پيش مي آيد از جيبش خارج كند و بخواند.
سابقه انتشار كتاب جيبي در ايران به سالهاي پاياني دهه ۳۰ باز مي گردد، اما در غرب انتشار كتاب جيبي سابقه طولاني تري دارد؛ در ايران بنا به شرايط اقتصادي پس از انقلاب و جنگ انتشار كتاب به طور كلي با مشكلاتي مواجه بود و اين به دليل محدوديت هاي دوران جنگ بود كه كاغذ و مواد اوليه چاپ كتاب به مدت بيش از يك دهه كمياب بود. در اين ميان مؤسسات فعال در زمينه انتشار كتاب هاي جيبي هم پس از انقلاب وضعيت ديگري پيدا كردند. البته در اين سالها كتاب هايي در قطع جيبي هم منتشر مي شدند، اما نه به اين معني كه كتاب جيبي به عنوان طرحي براي كتابخواني و مورد توجه ناشران باشد.
كتاب جيبي به عنوان يك جريان مستمر و برنامه ريزي شده تا نيمه اول دهه ۷۰ وجود نداشت، آنچه كه در اين گزارش منظور نظر است به طور مشخص جرياني است كه از حدود سالهاي ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ جرقه هاي آن زده شد و هم اكنون بخشي از بازار كتاب را به خود اختصاص داده است.
كتاب هاي جيبي در ايران
آنچه كه به عنوان كتاب هاي جيبي امروزه در بازار كتاب ايران يافت مي شود طيف وسيعي از كتاب هاي سرگرم كننده - كه اصطلاحاً به آنها كتابهاي كادويي گفته مي شود - تا كتاب هاي داستان؛ شعر؛ رمان؛ علوم سياسي؛ اجتماعي و انساني را شامل مي شود.
وقتي براي نوشتن اين گزارش به چند كتابفروشي در تهران مراجعه كردم اين عناوين به چشم مي خورد: چه كسي پنير مرا جابجا كرد، قورباغه را قورت بده، مدير ده دقيقه اي.... love is، رازهايي براي ...، فال ورق و كتاب هايي از اين دست كه به وفور در بازار پيدا مي شوند.
در بازار كتاب ايران تعداد ناشراني كه به طور حرفه اي به انتشار كتاب هاي جيبي مشغول هستند از ۱۰ ناشر تجاوز نمي كند، البته فهرست ناشراني كه تاكنون كتاب جيبي چاپ كرده اند شايد بيش از ۱۰ عنوان باشد، اما آنهايي كه به طور جدي به اين كار مشغول هستند از اين فراتر نمي رود. توليد و انتشار كتاب هايي از اين دست در كشور ما سازو كارهاي توليدي و توزيعي خاص خود را دارد كه براي درك اين ساختار لازم است پيش از هر چيز به پيشينه انتشار اين كتابها در ايران نگاهي بيندازيم.
تجربه كتاب هاي جيبي در ايران به پايان دهه ،۳۰ آغاز دهه ۴۰ و زماني بازمي گردد كه موسسه انتشارات «فرانكلين» تحت سرپرستي همايون صنعتي زاده كار خود را آغاز كرد و در حدود يك دهه يكي از پرسودترين بخش هاي تجارت كتاب ايران؛ را سرپرستي مي كرد.
انتشار كتاب هاي جيبي نخست با طرحي در مورد چاپ و نشر متون ايراني از جمله آثار نويسندگان معاصر ايران در مؤسسه فرانكلين و با تأسيس مؤسسه كتاب هاي جيبي توسط آن آغاز شد. پيش از اين البته مؤسسه انتشارات اميركبير به مديريت عبدالرحيم جعفري مجموعه كتاب هاي «چه مي دانم؟» از انتشارات گاليمار فرانسه و تعداد ديگري از كتاب هاي خود را به قطع جيبي منتشر كرده بود.
روايت خود جعفري (۱) در اين باره چنين است: «فرانكلين در ابتدا با ناشران بعضي از كتاب ها مذاكراتي را انجام داد و از آنها خواست كه موافقت كنند كتاب هاي چاپ شده خود را به قطع جيبي به سرمايه فرانكلين در شركت كتاب هاي جيبي تجديد چاپ كنند و از اين بابت مبلغي به صاحب اثر و ناشر بپردازند.»
براساس روايت جعفري عده اي موافقت كردند و مؤسسه در ظرف مدت كوتاه صدها عنوان كتاب جيبي به اين طريق منتشر شد كه شمارگان آنها از ۵ تا ۲۰ هزار نسخه بود بعدها كه اين مؤسسه با پرداخت مبلغ ۵ ميليون تومان به اميركبير واگذار شد همچنان به كار خود ادامه داد.
انتشار كتاب هاي جيبي در آن سالها از چنان موفقيتي برخوردار بود كه حتي آوازه آنها به خارج از ايران هم راه يافته بود، به عنوان نمونه آصف فكرت نويسنده شهير افغان كه هم اكنون در اتاواي كانادا ساكن است وقتي از خاطرات نوجواني خود در مورد كتابفروشي هاي شهر هرات ياد مي كند از كتاب هايي جيبي نام مي برد كه توسط «شركت كتاب هايي جيبي» و در ايران به چاپ مي رسيده است. (۲)
«آصف فكرت» مي نويسد: «كتاب هاي قطع جيبي را كه در آن سالها فراوان چاپ مي شد و به دليل ارزان بودن خواستار بسيار داشت به دست مي آورديم. كتاب هاي جيبي ما (منظور جواناني افغاني است) را با مطبوعات غربي و نيز با شعر كهن و نو بيشتر آشنا مي ساخت.»
فريد قاسمي كارشناس و نويسنده تاريخ نشر ايران نيز در مورد سابقه كتاب هاي جيبي مي گويد: «انتشار كتاب جيبي در ايران با نگاه به تجربه موفق مؤسسات انگليسي، فرانسوي و آمريكايي آغاز شد. قبل از دهه ۴۰ كتاب جيبي در ايران چاپ شده بود، اما به عنوان يك جريان و طرحي براي كتابخواني نگاه نشده بود. اصلاً پيش از اين كتاب هاي چاپ سنگي با اين قطع و اندازه خصوصاً (يا در قطع پالتويي) براي مدارس و مكتب خانه ها به طبع رسيده و بعد از چاپ سنگي هم كتاب هاي ديگري در اين اندازه ها وجود داشت.
اما به اين شكل كه كتاب جيبي به عنوان يك روند ارائه شود و هدف از آن هم اين باشد كه كتاب ارزان در اختيار مردم قرار بگيرد از دهه ۴۰ شروع شد. اما نكته حائز اهميت در مورد اين كتاب ها بهاي آن بود كه خيلي به آن توجه مي شد؛ براي اينكه براي مردم ارزان تر باشد قيمت آن را بين ۲۰ ريال تا ۳۰ ريال در نظر مي گرفتند و با توجه به طراحي جلد خوب اين مجموعه ها، كيفيت بالاي چاپ و بدون غلط بودن آن مورد استقبال عامه مردم و روشنفكران قرار گرفت.»
در سالهاي دهه ۳۰ و ۴۰ مؤسسه اميركبير تعداد بسيار زيادي از كتاب هاي جيبي را روانه بازار كتاب كرد. «كتاب هاي پرستو» در حوزه ادبيات زير نظر عبدالله توكل و تينا كار مي كرد. كتاب هاي سيمرغ هم كه وابسته به اميركبير بود در حوزه علوم كاربردي و پژوهشي زير نظر پرويز شهرياري فعاليت مي كرد. در اين دوره داستان هاي عشقي، آثار كلاسيك ادبيات جهان و آثار نويسندگان ايراني مانند صادق هدايت، جلال آل احمد و بسياري ديگر، كتاب هاي مذهبي و سياسي هم به فرم كتاب هاي جيبي منتشر مي شد. از ناشران صاحب نامي كه در كار انتشار كتاب هايي اينگونه بودند مي توان به كتاب زمان، گوتنبرگ، شركت سهامي انتشار، توس، نيل و رواق اشاره كرد.
كتاب هاي جيبي در ايران با آغاز دهه ۷۰ بار ديگر مورد توجه ناشران و فعالان صنف كتاب قرار گرفت،اما پيش از همه مؤسسه اي با نام «كتاب همراه» بود كه انتشار دوباره اين كتاب ها را باب كرد. از سال ۱۳۷۴ بحث انتشار كتاب هاي جيبي به عنوان طرحي براي كتابخواني مطرح شد. اين مجموعه به گفته محمد كبريايي يكي از مديران اين پروژه با همكاري شهرداري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز به كار كرد. در آغاز كار تبليغات وسيعي در مورد اين كتاب ها در صدا و سيما و مطبوعات پخش و منتشر شد و سعي گردانندگان اين مجموعه بر اين بود كه كتاب هاي همراه در دراگ استورهايي مانند شهروند، رفاه، قدس، داروخانه، لوازم التحرير، كتابفروشي و سوپر ماركت ها عرضه شود و به فروش برسد.
بهاي اين كتاب ها در آغاز انتشار بين ۳۰ تا ۵۰ تومان بود، همين بهاي كم باعث شده بود كه مردم از آن استقبال كنند و تيراژ كتاب ها هم افزايش يابد. كبريايي مي گويد: برخي از كتاب هاي اين مجموعه تا ۱۰ هزار نسخه تيراژ داشت. تنوع موضوعات و عناوين اين كتاب ها؛ كه از داستان و رمان هاي خارجي تا افسانه و اسطوره هاي فارسي، امثال و حكم فارسي و خارجي، بهداشتي پزشكي، آثار كلاسيك ادبيات ايران و جهان، كتاب هاي آموزشي و موضوعات ديگر را شامل مي شد يكي از دلايل استقبال از اين مجموعه ها بود.
شمارگان بالاي عناوين منتشره «كتاب همراه» باعث مي شد گستره توزيع آن حداقل در تهران وسيع باشد و به طور بي سابقه اي در ايران كتاب وارد زندگي مردم شود. اما اگر چه «كتاب همراه» خوش درخشيد، ولي دولت مستاجل بود و به زودي تب آن فروكش كرد. بسياري از نوجوانان و جواناني كه علاقه مند به خريد و مجموعه سازي از سري كتاب هاي همراه بودند حالا متوجه غيبت پكيج هاي مخصوص «كتاب همراه» در سوپرماركت ها و لوازم التحرير فروشي ها شده اند و اغلب نمي دانند كه كتاب همراه هم اكنون هم به كار خود ادامه مي دهد و حجيم ترين كتاب هاي اين مجموعه هم به راحتي در جيب جا مي گيرد.
در سالهاي اخير، دو مجموعه موفق با قطع كوچك و كمي بلندتر از جيبي منتشر شد؛ يكي مجموعه نسل قلم از انتشارات كهكشان و ديگري تجربه هاي كوتاه از نشر تجربه. انتشارات كاروان بسياري از آثار پائولوكوئليو را در قطع جيبي منتشر كرده و ناشران ديگري هم در اين زمينه تجربه هايي داشته اند؛ ناشراني مانند نگار، يساولي (از ناشران نفيس)، مشكي، ماه ريز، چشمه، قدياني، كارنامه معين، ثالث، راشين، كتاب خورشيد و ديگران.
نكته مهم و اختلاف برانگيز در مورد كتاب هايي جيبي در اين سالهاي اخير قطع و اندازه آن است كه بسيار هم متنوع است و هر ناشري كتاب خود را در قطع و اندازه اي منتشر مي كند و ادعا دارد كه اين كتاب در قطع جيبي است. در برخي از اين كتاب ها ابعاد هر صفحه ۲۰+۱۲ يا ۱۱+۵/۱۶ سانتي متر است ،اما در ايران به دليل عدم تنوع كاغذ و به منظور جلوگيري از اتلاف آن دو قطع نصف رقعي و نصف وزيري براي كتاب هاي جيبي متداول است.
البته به جز اين قطع هاي ديگري هم وجود دارد كه ناشران ديگر ابداع كرده اند.
روايت ناشران و كتابخوان ها
از كتاب هاي جيبي
انقلابي رخ نخواهد داد؛ كتاب را بايد ارزان به دست مردم رساند
ناشران زيادي هم اكنون به كار انتشار كتاب هاي جيبي مشغول هستند چه كساني كه به طور جدي فقط كتاب جدي چاپ مي كنند و چه كساني كه در كنار ديگر فعاليت هاي خود چند عنوان محدود هم در اين قطع منتشر كرده اند.(۳)
محسن باقرزاده، مدير نشر توس نيز با سابقه بيش از ۴۰سال فعاليت در زمينه نشر كتاب، اولين كسي است كه در مورد انتشار كتاب هاي جيبي سراغ او مي رويم. او كه خود در اين زمينه تجربياتي دارد موقعيت شناسي، كيفيت و قيمت گذاري را سه فاكتور اصلي در انتشار كتاب هاي جيبي مي داند.
وي تصريح مي كند: من در سال هاي پيش از انقلاب و هم در سال هاي ابتدايي آن چندين عنوان كتاب در قطع جيبي و در موضوعات مختلف را به دست چاپ سپردم كه از اين ميان شاهنامه فردوسي نشر توس هنوز هم خواهان دارد.
باقرزاده ناشري است كه به گفته خودش موهايش را در خاك كتاب سفيد كرده است، مي گويد: كتاب هاي سياسي و يا فرهنگي كه من در قطع جيبي و با شمارگان بالا منتشر كردم همگي موفق نبودند و در اين ميان برخي عناوين تا سال ها به فروش نرسيدند و برخي ديگر هم فروش خوبي داشتند. در مجموع كسي كه مي خواهد كتاب جيبي منتشر كند بايد به قيمت گذاري و هزينه هاي چاپ توجه جدي داشته باشد.
نادر قدياني از جمله ناشراني است كه چندين عنوان كتاب مذهبي در قطع جيبي منتشر كرده است. تخصص نشر قدياني در حوزه ادبيات كودكان و نوجوانان است، اما او تاكنون كتابي براي كودكان و نوجوانان در اين قطع منتشر نكرده است.او خود اعتقاد دارد كه انتشار كتاب جيبي نياز به تخصص كافي دارد و هر كسي نمي تواند دست به اين كار بزند. قدياني انتشار كتاب جيبي و كتاب در قطع هاي بزرگ را دو رشته متفاوت از هم مي داند و با اشاره به تجربيات ناموفق برخي از ناشران كه سرمايه خود را در اين راه از دست دادند، مي گويد: كتاب هاي جيبي در ايران سابقه قديمي دارد و با انتشار كتاب هاي مذهبي مانند مفاتيح الجنان و اينگونه كتاب ها شروع شده است، اما امروزه بايد با محاسبه همه جوانب دست به اين كار زد.وي در ادامه مي افزايد: چندي قبل يكي از افراد علاقه مند به كار كتاب قصد داشت كتاب هاي جيبي را دوباره در ايران راه اندازي كند اما چون سرمايه كافي نگذاشته بود با شكست مواجه شد.
نشر معين يكي ديگر از ناشراني است كه از يكي دو سال پيش به طور فعال در زمينه كتاب هاي جيبي ظاهر شده است. او انتشار مجموعه كتاب هاي جيبي خود را به عنوان طرحي براي كتابخواني با انتشار مجموعه آثار كلاسيك ادب فارسي آغاز كرد و تاكنون در حدود ۲۰ عنوان از اين مجموعه را به چاپ رسانده است.
صالح رامسري مدير اين انتشارات درباره طرح خود براي انتشار كتاب هاي جيبي مي گويد: انتشار آثار كلاسيك فارسي در قطع جيبي در ايران كار تازه اي نيست، اما اين روزها رواج زيادي يافته است و بسياري از ناشران اقدام به اين كار مي كنند اما هيچ كدام به صورت حساب شده و با برنامه مشخص دست به اين كار نمي زنند.مشكلات چاپ كتاب هاي جيبي در ايران بيش از هر چيز مربوط به مشخص نبودن سياست هاي ارشاد در زمينه توليد كتاب است. ناشران زيادي علاقه مند به سرمايه گذاري در اين حوزه هستند اما مشخص نيست كه وزارت ارشاد در زمينه مميزي چگونه با اين طرح ها برخورد مي كند به اين خاطر ناشران ترجيح مي دهند در اين زمينه ريسك نكنند.وي درباره برخي از مشكلات انتشار كتاب هاي جيبي مي گويد: كتاب هاي جيبي نياز به كاغذ خاص خود دارد، اما متاسفانه تهيه كاغذ در بازار ايران بسيار دشوار است و براي پايين آمدن قيمت، استفاده از كاغذ ايراني هم موثر نيست چون به همان نسبت كه كاغذ ايراني كمياب است بهاي آن هم چندان تفاوتي با كاغذ خارجي ندارد.
كاوه كيانيان يكي از دست اندركاران نشر چشمه هم در اين باره مي گويد: گرايش نويسندگان به ادبيات ميني ماليستي زمينه ساز گسترش بيشتر كتاب هاي جيبي شده است. اين قطع براي انتشار خلاصه اي از رمان هاي حجيم، گزيده اشعار و فشرده كتب مرجع هم بسيار مناسب است. نشر چشمه نيز با اين اميد كه شايد تنوعي در قطع كتاب هاي خود، مردم بيشتري را به كتابخواني تشويق مي كند اقدام به ارائه عناوين جديد كتاب هاي خود در اين قطع كرده است.نشر مركز هم ناشر ديگري است كه در كارنامه فعاليت خود چندين عنوان كتاب جيبي دارد. اين ناشر از سال ۱۳۷۱ انتشار كتاب هاي جيبي را آغاز كرده است و بنا به اعلام روابط عمومي آن تاكنون ۲۰ عنوان كودك و نوجوان و چند عنوان كتاب در حوزه هاي ديگر مانند شعر، طنز و موضوعات ديگر به چشم مي خورد.
همچنين بنا به اطلاع، نشر مركز قصد دارد كتاب هاي جيبي خود را با عنوان كتاب هاي مريم و طرحي براي كتابخواني قشر نوجوان دنبال كند. شمارگان كتاب هاي جيبي منتشر شده در نشر مركز از ۳ هزار نسخه فراتر نمي رود.
كتاب خورشيد به مديريت مسعود كازري كتاب جيبي منتشر مي كند. اين كار از سال۱۳۸۰ در اين موسسه آغاز شده و تاكنون عناوين مختلفي از آثار ادبيات داستاني و داستان هاي ترجمه از ادبيات جهان را شامل مي شود.
زهرايي مدير كارنامه ناشري است كه انتشار كتاب هاي جيبي را خيلي جدي گرفته و البته در انتشار اين كتاب ها ابداعاتي هم داشته است؛ قطع بي بي اندازه مخصوصي در كتاب هاي قطع جيبي است.
اين قطع در نشر كارنامه شامل كتاب هاي متفاوتي است كه با كيفيت بالا و به شكل لوكس منتشر مي شود منتها در قطع كوچكتر.
يراقچي مدير كتاب پنجره، يكي ديگر از ناشراني است كه از زمستان سال گذشته انتشار كتاب هايي را در قطع جيبي آغاز كرده است. تاكنون سه عنوان از آثار نشر كتاب پنجره به صورت جيبي منتشر شده كه چاپ مكرر اين آثار نشان دهنده ميزان استقبال مخاطبان از آن است.بالا افتادن، جايي كه پياده رو تمام مي شود و نوري در اتاق زير شيرواني عناوين اين آثار هستند كه همگي در حوزه ادبيات داستاني جاي مي گيرند.
يراقچي در مورد علت رو آوردنش به نشر كتاب هاي جيبي مي گويد: صرفا دلايل اقتصادي نيست كه من را وامي دارد كه كتاب جيبي چاپ كنم بلكه من اول از همه به مخاطب كتاب هايي فكر مي كنم كه بتوانم بهاي كتاب هايم را پايين بياورم. وقتي بهاي يك كتاب ۳۰۰۰ توماني را تا ۵۰۰ تومان پايين بياورم خواننده كتاب هاي من مي تواند به جاي يك كتاب ۶ كتاب به خانه ببرد.
مدير كتاب پنجره مي گويد: شرط اول در چاپ يك كتاب توجه به بازار مصرف است اما صرفا با توجه به اينكه يك كتاب ممكن است پرفروش باشد من را وادار به چاپ آن در قطع جيبي نمي كند بلكه بايد نوع كتاب به روشي كه من در انتشار كتاب دنبال مي كنم هماهنگ باشد.
سيدعليرضا بهشتي، مدير نشر روزنه، مي گويد: رونق گرفتن كتاب هاي جيبي در ايران حاصل نگاه اقتصادي به نشر است. ناشران اگر به صنعت كتاب به عنوان يك فعاليت اقتصادي نگاه كنند مي توانند در اين حوزه موفق باشند. رونق گرفتن دوباره كتاب هاي جيبي در ايران حاصل نوع نگاهي است كه به نظر مي رسد آينده درخشاني هم داشته باشد.
نادر طبسيان، مدير نشر ماه ريز كه انتشار كتاب هاي جيبي را از سال ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ آغاز كرده است اعتقاد دارد: كتاب جيبي را نمي توان با شمارگان بالا منتشر كرد و نهايت تيراژي كه مي توان در نظر گرفت ۲ يا ۳ هزار نسخه است.
پخش كتاب هاي جيبي
به گفته شالچويي، مدير يك كتابفروشي در خيابان انقلاب :«كتاب هايي از اين دست سيستم توزيع خاص خود را دارد و در مناسبات پخش كتاب ايران بخش پرسودي را به خود اختصاص داده است.»
البته او حاضر نيست درباره سهم ناشران، پخشي ها و كتابفروشان و البته خوانندگان اين كتاب ها در اين تجارت سخن بگويد اما ناگفته پيدا است كه در فقدان يك سود حداقلي و معقول در اين زمينه، امكان افزايش توليد عناوين اين كتاب ها وجود نخواهد داشت.
يك خريدار كتاب هاي جيبي كه در نشر ثالث با او گفت وگو مي كنم در مورد كتاب هاي جيبي مي گويد: واضح است كتاب هاي جيبي به نسبت انواع قطع هاي رقعي، وزيري و رحلي قيمت پايين تري دارد. حمل و استفاده آنها آسان تر است و شايد بتوان گفت بيشتر از انواع ديگر براي هديه دادن مناسب است. او خود چندين جلد از اين كتاب ها را براي خواهرزاده خود كه به تازگي امتحاناتش را پشت سر گذاشته، هديه گرفته است.
اما از آن سو، كتابخوان ديگري اعتقاد دارد: ماندگاري و جلوه كتاب هاي غير جيبي به خصوص آثار كلاسيك و مانا در كتابخانه هاي شخصي و عمومي بيشتر است و من ترجيح مي دهم كه دوره دوجلدي ژان كريستف با قطع معمولي و جلد گالينگور را در منزل داشته باشم تا دوره هشت جلدي جيبي آن را.
پي نوشت:
۱ - جعفري، عبدالرحيم، در جستجو صبح، ج اول، ۱۳۸۴ تهران، روزبهان، ۴۳۹- ۴۳۸
۲ - افشار و جمعي از نويسندگان، كتابفروشي، ۱۳۸۳ تهران، شهاب
۳- البته تعداد ناشراني كه تاكنون كتابي به قطع جيبي منتشر كرده اند از اين بيشتر است، اما مجال گفت وگو با همه آنها (مانند كاروان و مشكي) فراهم نشد و از طرف ديگر گفت و گو با همه آنها از فرصت و حوصله اين گزارش خارج است.
|