پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۵
رسانه ها و ورزش
فوتبال و امواج رسانه اي
محمدرضا منصوريان
001326.jpg
نقش ارتباطات و رسانه ها در توسعه ورزش، امروزه انكارناپذير است. ما در جهاني زندگي مي كنيم كه مي توانيم همه چيز را در همه وقت براساس نياز به آن پديده به دست آوريم. خوشبختانه سير تحولات و پيشرفت هاي ارتباطي نيز به گونه اي است كه در سال هاي آيند با توجه به توسعه فنون و علوم امكان دسترسي و دستيابي به دستاوردهاي اطلاعاتي روزانه افزون تر خواهد شد.
برگزاري بازي هاي جام هجدهم جهاني فوتبال در آلمان و پوشش گسترده رسانه اي آن به ما نشان داد كه زندگي انسان معاصر بر اثر نفوذ رسانه ها با بحراني عظيم روبه رو است مانند امواجي كه مرتباً در جريان است و چنانچه نتوان استفاده بهينه و مناسبي از آن داشت، حتي مي تواند از احتمال فاجعه يك جنگ اتمي هم خطرناك تر و تهديد كننده تر باشد.
به شكل ظاهري عملاً تسهيلات و خدماتي كه توسعه ارتباطات در جهان معاصر به وجود آورده نشانه هايي از نوعي خدمات ويژه است كه در بدو امر زندگي و آسايش بشريت را به مرحله كمال رسانده است، اما در كنار آن آسيب هاي جدي و خطرناكي را هم به همراه خود دارد كه چنانچه درباره آن تجزيه و تحليل درستي صورت نپذيرد، اساساً مي تواند به همان ميزان خساراتي را به نسل كنوني وارد سازد.
هر شهروند صد روز در سال را كه در يك عمر تقريباً طبيعي نزديك به ثلث زندگي اوست در تماس با وسايل ارتباط جمعي مي گذراند. خطر اينجاست كه انسان (خواننده، شنونده، تماشاگر) طي اين بيست و پنج سال از زندگي خود مطالبي را جذب مي كند و اصوات و تصاويري را به ذهن پذيرا مي شود كه اغلب داراي كيفيتي متوسط اند و هرگز نابغه، هنرمند يا متفكري را كه شايد ممكن بود از او به وجود آيد پديد نخواهند آورد. عجيب اينجاست كه پس از هزاران سال كه بشر تا سرحد ابتذال بر دانش محدود و راكد خود مي انديشيد و مغز مي فرسود، اينك ناگهان سيل امواج رسانه اي است كه اذهان و انديشه ها را در خود غرقه مي دارد و دنياي امروز انسان را فرا گرفته است.
براي تجربه كردن پيروزي وسايل ارتباط جمعي بر تمدن جديد و حضور همگاني رسانه ها، لازم نيست كه تا سال هاي دور در انتظار بمانيم. از همين امروز مي توان پي برد به اين كه نيروي رسانه اي نيز مانند صنعت و اتومبيل و شهرنشيني، شاهد پيشرفت هاي بزرگي است كه سراسر تلاش نسل هاي آينده را براي مبارزه با مضار و مشكلاتش به خود مصروف خواهد داشت. اين گونه زيان هاي رسانه اي از هم اكنون به روشني ظاهر مي شود و با مقدار و نيز با كيفيت آن مربوط است.
حجم اطلاعات به حدي رسيده است كه مغزها و زندگي انساني را آلوده و تباه سازد،همچنان كه تفاله ها و مدفوعات صنايع، موجب آلودگي طبيعت است. زيرا آنچه در زبان بوم شناسان آلودگي نام گرفته، عبارت است از توليد ماده يا موادي به مقدار زياد كه بسته شدن حلقه تحويل و بازگشت آن به طبيعت ميسر نيست. يعني طبيعت قادر نيست آنها را دوباره جذب كند و به طور طبيعي مورد استفاده قرار دهد. مواد پاك كننده و رنگ زداي صنعتي رودخانه ها را فرامي گيرد و آنها را به صورت كف آلوده درمي آورد و ماهي ها را مي كشد. د.د.ت خاك و سپس نباتاتي را كه از آن مي رويد و سپس گوشت احشامي را كه از آن تغذيه مي كنند تباه مي كند.
تفكر مستقل
جامعه شناسان بحق شكايت دارند از اين كه نزديك به ۶۰ درصد از شهرنشينان هرگز كتابي نمي خوانند، اما اگر زماني را كه به وسايل ديگر ارتباط جمعي اختصاص مي يابد در نظر بگيريم مي بينيم كه وجود همان ۴۰ درصدي كه هنوز كتاب مي خوانند، خود معجزه اي است. در زندگي حرفه اي نيز جريان اطلاعات سيل آساست. كارمندان محكومند به اينكه از مجلات تخصصي تا گزارش ها و يادداشت هاي فني داخلي و نتايج بررسي ها و تحقيقات، همه چيز را بخوانند و جذب كنند. در بحبوحه جام جهاني فوتبال ديديم كه نه فقط مقدار اطلاعاتي كه از سوي رسانه هاي مثلاً تخصصي بر سر ما مي بارد بيش از اندازه بسيار است، بلكه كثرت دفعات ريزش اين آبشار نيز از حد بيرون است. چه احتياجي است به اين كه همه روز از آنچه رخ مي دهد و هر ساعت از وضع خواب و خوراك فلان بازيكن يا مربي اطلاع يابيم؟
اغلب اطلاعاتي كه به اين شكل جذب مي شوند نفهميده باقي مي مانند و با اطلاعات و پيام هاي جذب شده ديگر در ارتباط نمي آيند و در نتيجه نمي توانند به كمك آنها روشن شوند و در مغز طبقه بندي نمي شوند و نمي توانند تفكر يا بحثي را ياري كنند.
مغز چنان سرگرم بلعيدن اطلاعات است كه ديگر فرصت نمي كند اطلاعات اخذ كرده را تحليل كند و افكار جديدي خاص خود پديد آورد. به اين ترتيب ما در معرض خطر آنيم كه ديگر توان و بخصوص فرصتي براي تفكر مستقل نداشته باشيم.
ظهور واكنش هاي سالم
خوشبختانه بد بينان هرگز كاملاً درست نمي بينند. بشريت توانسته است بر طاعون و هيتلريسم پيروز شود و چه بسا كه بتواند خود را از غرق شدن در گرداب تبليغات و وسايل ارتباط جمعي نيز حفظ كند. زيرا هر قدر سطح تعليم و تربيت بالاتر رود، امكانات براي ظهور و واكنش هاي سالم افزايش خواهد يافت.
يكي از راه هاي كاوش آينده، پي بردن به اين نكته است كه رابطه اشخاصي كه امروز صاحب نفوذترين افكارند، نسبت به وسايل ارتباط جمعي چگونه است؟ اشتياق مردمي در استقبال از بازي هاي جام جهاني فوتبال نشان داد كه با عادي ترين آموزش هاي سنجش هوش مي توان فهميد كه شايد ظرف ۱۰ تا ۲۰ سال آينده علاقه ها و سليقه هاي عمومي را مي توان به چنين فضايي نزديك تر كرد.
در حال حاضر در ارتباط با نقش و اهميت انعكاس ورزش در رسانه هاي همگاني ما دو نگاه كلي وجود دارد. اول اينكه نگراني عمده كساني كه به نتايج اجتماعي حضور و نقش ورزش در رسانه ها توجهي دارند متوجه كودكان و نوجوانان است. آمارهاي موجود نشان مي دهد كه كودك ايراني تا قبل از آنكه به كودكستان وارد شود بيش از ۳ هزار ساعت برنامه هاي ورزشي را در تلويزيون تماشا كرده است و هنگامي كه پس از پايان تحصيلات از دانشگاه خارج مي شود تعداد ساعاتي كه جلوي صفحه تلويزيون گذرانده و يا به مطالعه روزنامه ها و مجلات تخصصي ورزشي پرداخته، از ساعاتي كه در كلاس درس بوده حداقل دو برابر بيشتر است. خطرات اين موضوع غيرقابل انكار و سزاوار نگراني است.
برخي ديگر پوشش گسترده ورزش در رسانه ها را منشأ اثراتي سودمند مي دانند. اين گروه معتقدند كه رسانه ها مي آموزند، مطلع مي كنند و اذهان را مي گشايند و كودكان و نوجوانان را شاداب تر و اجتماعي تر مي سازند و حتي معتقدند كه از انگيزه هاي متجاوزانه و خشونت خود رهايي مي يابند. با توجه به اين وضعيت اگر بخواهيم از حالات غيرعادي موجود دور بمانيم و به اعتدال لازم برسيم، بايستي در جهان وسايل ارتباط جمعي امروز حكمت عملي جديدي پديد آوريم كه آموختن و به كار بستن آن براي عموم مردم از بسياري كارهاي ديگر مفيدتر باشد. با پذيرفتن انضباطي جديد مي توان اميدوار بود بتوانيم راههاي فراواني پيدا كنيم كه ذهن از امواج عظيم اطلاعات لذت برد و در عين حال از خطر غرقه شدن در آن، در امان باشد. قبل از هر چيز بايد قيود و زنجيرهاي عادت را درهم شكست. هيچ چيز خطرناك تر از عادات روزانه اي نيست كه بر هم انباشته شده اند. هر يك از ما از روي عادت و بعضاً علاقه به صورت روزانه و تكراري روزنامه و نشريات ورزشي زيادي مي خوانيم و يا به تماشاي برنامه هاي مختلف ورزشي در تلويزيون مي نشينيم كه جز اندكي از آنها، برايمان ضروري نيست. اگر بخواهيم كه به سر حد بلاهت نزديك نشويم، بايد واكنش سالم اراده خود را كه مي خواهد تجربه اي نارضايت بخش را فوراً متوقف كند، پرورش دهيم.

نگاه
تبليغات در ورزش
001323.jpg
از ورزش به عنوان يك هدف يا ابزاري براي دستيابي به اهدافي نظير رشد و تكامل بدني مطلوب، اصلاح مهارت هاي حركتي، رشد شخصيت و پيشرفت اجتماعي استفاده مي شود. ورزش در سطوح جهاني و بازي هاي المپيك به عنوان عاملي براي پيشرفت، تفاهم و احترام متقابل در بين ملل كاربرد دارد. در عصر ارتباطات، الكترونيك و اطلاعات، ديگر رويدادها منحصر به يك نقطه خاص جغرافيايي نمي شود. افراد در كوتاه ترين زمان ممكن مي توانند از تمامي وقايع سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و از جمله ورزشي كه خود خارج از مقولات ذكر شده نيست، مطلع شوند. با وجود اينكه ورزش امروز سخت مورد توجه مردم است، اما هنوز هم اين پديده در جايگاه مناسبي در كشور ما قرار ندارد كه براي اين امر دلايل زيادي وجود دارد. شايد يكي از آنها استفاده غلط از تبليغات باشد. براي رشد و توسعه ورزش، راه هاي مختلفي وجود دارد كه از آن جمله استفاده مطلوب از تبليغات است.
رسانه ها همان كانال هاي ارتباطي هستند كه به وسيله آنها پيام به گيرنده ارسال مي شود. اهداف، نوع مخاطب،  نوع محتوا و نوع سازماندهي در تعيين نوع رسانه نقش بسيار مهمي ايفا مي كنند.
در تبليغات هيچ گونه محدوديتي در مورد نوع رسانه وجود ندارد. رسانه هاي مورد استفاده در تبليغات مربوط به ورزش مي تواند شامل اين موارد باشد: انواع كتب، جلد كتاب و آلبوم عكس و يا جلد آلبوم نوارهاي موسيقي، راديو، تلويزيون، تئاتر، سينما، فيلم، فيلم استريپ، اسلايد، طلق شفاف، انواع چارت ها، روزنامه ، مجله، لباس ورزشي، برچسب شيشه ماشين، اطلاعيه هاي پارچه اي، تي شرت، پاك كن، مدادتراش، مداد، خودكار،  كفش ورزشي، ديوار، تابلو اعلانات، گل سر، آگهي تبليغات روي بدنه اتوبوس و ماشين، خط كش، جامدادي، پوستر، روزنامه ديواري و...
در طراحي تبليغات چه ديداري و چه شنيداري و يا هر دو بايد از اصول خاصي نظير سادگي، توازن، تباين، تاكيد، پيوستگي و هماهنگي پيروي شود.
به عبارت ديگر: براي اينكه يك رسانه ساده باشد، بايد از ارائه اطلاعات طولاني پرهيز شود و يا حداقل اطلاعات طولاني تقسيم بندي شوند. هر رسانه بايد از توازن رسمي يا غيررسمي برخوردار باشد. براي جذاب كردن آن بهتر است كه از راه هاي ديگري استفاده شود. اجزاي يك رسانه بايد از ارتباط منطقي برخوردار باشد تا بتواند موثر واقع شود، پيوستگي و هماهنگي لازم را تداعي كند و در جامعه تاثير بگذارد و نقش سازنده و موثر داشته باشد.

بررسي ليگ برتر انگليس
فوتبال در جزيره
001317.jpg
جام جهاني با تمام زيبايي هايش پايان يافت تا بار ديگر فوتبال جهان به وضعيت عادي خود برگردد. تيم هاي مختلف به كشورهاي خود بازگشتند تا در انتظار آغاز ليگ هاي داخلي باشند. بعد از پايان بازي هاي جام جهاني فوتبال كه به يك صنعت پولساز بدل شده در قالبي ديگر جلوه خواهد كرد. جدا از اين كه كدام تيم قهرمان جهان شده است، اين رشته پرطرفدار در دنيا از اين به بعد با بازي هاي ليگ هاي معتبري چون بوندس ليگا، كالچو ايتاليا، لاليگا اسپانيا، ليگ برتر در انگليس، لاشامپيونه در فرانسه و ... به نوعي ديگر علاقه مندان را معطوف خود مي كند.
انگليس از جمله كشورهايي بود كه حضور ناموفقي در جام داشت و در مرحله يك چهارم نهايي از دور رقابت ها كنار رفت. اكنون با گذشت مدت كمي از اين حادثه كه بسياري ازعلاقه مندان به فوتبال در اين كشور را آزرد، با نزديك شدن به شروع رقابت هاي ليگ برتر در انگليس به تدريج اين خاطره تلخ از ذهن هواداران خارج مي شود.
ليگ برتر انگليس با قدمتي بيش از صد سال يكي از پوياترين و منظم ترين ليگ هاي دنيا به شمار مي رود.
از روز ۲۸ مرداد برابر با ۱۹ آگوست، جزيره شاهد آغاز مجدد اين بازي ها خواهد بود. جام جهاني بهترين فرصت بود تا در اين ميان تيم هاي اين كشور به جست وجو براي يافتن بازيكنان بزرگ براي حضور در تيم هاي خود بپردازند. از جمله اين نفرات مي توان به آندرانيك تيموريان ستاره تيم ملي ايران در جام جهاني اشاره كرد كه از سوي باشگاه بولتون و اندرز انگليس پيشنهادي را دريافت كرده است.
رقابت هاي فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ سه ميهمان تازه نيز دارد. بعد از سقوط تيم هاي ساوتهمپتون، نوريچ سيتي و كريستال پالاس به رقابت هاي دسته اول انگليس، در پايان فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ تيم هاي ردينگ، واتفورد و شفيلد يونايتد به ليگ برتر راه يافتند. بايد در انتظار عملكرد اين تيم ها باشيم زيرا شايد در پايان فصل بار ديگر به دسته پايين تر سقوط كنند.
قدرت رومن
چلسي با رومن ابراموويچ ميلياردر روس خود و خوزه مورينيو، بعد از اين كه فصل پيش به مقام قهرماني رسيدند در فصل جاري نيز يكي از مدعيان اصلي فتح جام به شمار مي روند.
از خريدهاي اين تيم مي توان نتيجه گرفت كه آنها چه هدفي را دنبال مي كنند. در حال حاضر چلسي بالاك هافبك  بازيساز بايرن مونيخ و اندري شوچنكو را به خدمت گرفته است و بازيكناني نظير روبرتو كارلوس(رئال مادريد) ، كارلوس توز (كورينتيانس) لوچوگونزالس (پورتو) و فرناندو تورس (آتلتيكو مادريد) را در ليست خريدهاي خود قرار داده است.
چلسي اگر چه در ليگ قهرمانان اروپا در فصل پيش موفقيتي نداشت، اما با قهرماني زود هنگام در ليگ برتر انگليس بار ديگر فوتبال جزيره را تحت الشعاع خود قرار داد. در اين فصل تنها چهره برجسته اي كه از اين مجموعه كهكشاني جدا شده ادورگوديانسن مي باشد كه راهي بارسلونا شده است.
چلسي فصل پيش با ۹۱ امتياز، ۲۹ پيروزي، ۴ تساوي و ۵ شكست، با ۷۲ گل زده و ۲۲ گل خورد فاتح اين رقابت ها شدند.
چلسي در اولين هفته رقابت هاي ليگ برتر در استمفورد بريج به مصاف منچستر سيتي مي رود. برخلاف فصل قبل اين بار در بازي نخست، چلسي ميزبان است. فصل پيش ابتدا چلسي در خانه حريف يك بر صفر به پيروزي رسيده بود و در بازي برگشت در لندن اين بار دو بر صفر حريف را مغلوب كرد.چلسي تاكنون در تمامي جام هاي ليگ برتر، جام خيريه، جام حذفي و اتحاديه ۳ عنوان قهرماني را در هر جام به دست آورده است.
آنها با انگيزه فراواني پا به اين دوره از بازي ها خواهند گذاشت و براي چهارمين قهرماني مبارزه سختي را در پيش دارند.
دردسرهاي فرگي
منچستر يونايتد كه در انگليس به شياطين سرخ معروف هستند با ۱۵ بار قهرماني، در فصل قبل يكي از مدعيان اصلي رسيدن به اين عنوان بودند.
آنها با سرالكس فرگوسن سرمربي نامدار خود افتخارات بي شماري در فوتبال جزيره كسب كرده اند ولي فصل قبل را تنها با جام اتحاديه به پايان بردند. اين تيم اولين بار در فصل ۱۹۰۸-۱۹۰۷ فاتح اين جام شد.البته در اين فصل منچستر يونايتد دست به خريدهاي بزرگ نزده و در حال رايزني براي به خدمت گرفتن فرناندو تورس از آتلتيكو مادريد و محمد ديارا از ليون است. اين دو بازيكن از جمله مهاجمان خوب فوتبال اروپا هستند. منچستر يونايتد در حال حاضر بايد رودون نيستلروي و كريستين رونالدو را براي ماندن در اين تيم ترغيب كند، زيرا در صورت جدايي اين دو از منچستر خط حمله اين تيم لطمه بزرگي خواهد خورد.
مهاجمان منچستر يونايتد فصل پيش موفق شدند ۷۲ بار فاتح دروازه حريفان باشند كه اين تعداد گل برابر بود با گلهاي تيم چلسي كه به مقام قهرماني رسيد. لوئيس ساها، رودون نيستلروي، اولگنار سولسكياشر، كريستين رونالدو، وين روني مجموعه كم نظير مهاجمان اين تيم هستند.
البته با توجه به اتفاقاتي كه در جام جهاني رخ داده است بايد منتظر برخورد وين روني با رونالدو باشيم، البته قطعاً  مسئولين باشگاه منچستر يونايتد براي حل كردن اين اختلاف راه حل مناسبي را در نظر خواهند گرفت.
در جريان ديدار تيم هاي انگليس و پرتغال در مرحله يك چهارم نهايي جام جهاني رونالدو با تحريك داور باعث اخراج روني شد، البته اين نظر وين روني است و رونالدو در اين باره گفت: در مورد آن حادثه من در تصميم داور دخالتي نداشتم. با توجه به اين برخورد از سوي روني، احتمال جدايي رونالدو از منچستر بيشتر از نيستلروي است. باشگاه رئال مادريد يكي از اصلي ترين مشتريان خريد رونالدو است.
منچستر يونايتد در اولين بازي خود در ليگ برتر انگليس به مصاف فولام مي رود. فولام فصل پيش با ۴۸ امتياز مقام دوازدهم جدول را از آن خود كرد درحالي كه منچستر يونايتد نايب قهرمان شد.فرگوسن در مورد حضور منچستر در رقابت هاي اين فصل گفت: به واسطه حضور بازيكنان در جام جهاني ما هنوز نتوانسته  ايم تمرينات منظمي را آغاز كنيم و طي روزهاي آينده قطعاً  با حضور كليه بازيكنان براي حضور موفق در ليگ برتر تلاش خواهيم كرد. وي اظهار اميدواري كرد كه باشگاه منچستر تمام تلاش خود را براي حفظ رونالدو و نيستلروي به خرج دهد.
شروع دوباره توپچي ها
تيم آرسنال آخرين بار در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ در ليگ برتر به مقام قهرماني رسيد. اين تيم فصل پيش عملكرد درخشاني در ليگ برتر نداشت و به مقام چهارم دست يافت تا حداقل جواز صعود به مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.
آنها در فصل گذشته هر چه در رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا عملكرد مثبتي داشتند در ليگ برتر انگليس ناموفق ظاهر شدند.
امسال آرسنال دستخوش تغييرات عمده نشده و تاكنون تنها ۲ بازيكن از مجموعه اين تيم جدا شده اند. دنيس برگ كمپ از دنياي فوتبال خداحافظي كرد و روبرت پيرس نيز راهي ويارئال شد. بازيكن ديگري هم كه احتمال جدايي از جمع توپچي ها را دارد سول كمبل مي باشد كه دو پيشنهاد از فنرباغچه تركيه و آث ميلان ايتاليا دارد، اما هنوز در اين باره تصميم قطعي نگرفته است. دغدغه بزرگ آرسنال در فصل پيش تيري آنري بود كه فكر مسئولان باشگاه را بسيار مشغول كرده بود، اما با اعلام تيري آنري مبني بر تمديد قرارداد با آرسنال خيال كليه اعضاي اين تيم را راحت كرد.تنها تازه وارد آرسنال توماس روچيسكي، هافبك نفوذي تيم دورتموند است كه به لندن آمده و مي تواند خط مياني اين تيم را بيش از پيش قدرتمند كند. با اضافه شدن اين بازيكن به نفراتي چون فابرگاس، ليوندبرگ، گيلبرتو، الكساندر هلب، فلميني و... قطعاً اين ناحيه آرسنال از استحكام بيشتري برخوردار مي شود. از خصوصيات روچيسكي شليك هاي پرقدرت اوست كه مي تواند تيم هاي انگليسي را در اين دوره با مشكل مواجه كند.
آرسنال در ورزشگاه جديد التأسيس خود به نام امارات استاديوم در هفته اول بازي ها به مصاف آستون ويلا مي رود.اين ورزشگاه به همت يك شركت هواپيمايي ساخته شده است كه از اين فصل تمامي بازي هاي آرسنال در اين ورزشگاه برگزار مي شود.
آرسن ونگر در مورد وضعيت اين تيم در فصل جديد گفت: تمامي تلاش خود را در اين فصل به خرج خواهيم داد تا بار ديگر قهرمان شويم. آرسنال قابليت هاي اين كار را دارد.
ركورد دست نيافتني
ليورپول با رافا بنيتز در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ به مقام سوم رقابت هاي ليگ برتر دست يافت، اما با اين وجود اين عنوان هواداران آنفيلد را راضي نكرد. آنها تيمي بودند با ستارگاني بزرگ كه انتظار زيادي از آنها مي رفت.
ليورپول فصل پيش اگر چه مقام سوم را به دست آورد، اما با دريافت ۲۵ گل عنوان بهترين خط دفاع را به خود اختصاص داد. اين تيم همچنين با به ثمر رساندن ۶۸ گل بعد از چلسي و منچستر كه ۷۲ گل زده بودند در مكان دوم بهترين خط حمله قرار گرفتند.
اين تيم در فصل جاري كريگ بلامي مهاجم نيوكاسل را به خدمت گرفته، اما از سوي ديگر فرناندو مورينتس اسپانيايي با ۴ ميليون يورو از اين تيم جدا شد. در حال حاضر در ليست خريد و فروش بازيكنان اين تيم يرژي دودك دروازه بان لهستاني اين تيم و جبرئيل سيسه، مهاجم فرانسوي در ليست فروش قرار گرفته اند كه احتمال جدايي سيسه بيشتر است. او در راه پيوستن به مارسي يا ليون مي باشد. البته با توجه به شكستگي پاي او در ديدار دوستانه فرانسه با چين ممكن است تيم هاي خواهان او تجديدنظر كنند.
ليورپول در گام نخست بايد به مصاف تيم تازه  وارد شفيلد يونايتد برود. از آخرين قهرماني ليورپول در ليگ برتر ۱۶ سال مي گذرد، اما ركورد ۱۸ عنوان قهرماني اين تيم در ليگ برتر همچنان دست نخورده باقي مانده است. آنها اولين بار در سال ۱۹۰۱- ۱۹۰۰ اين عنوان را از آن خود كردند و آخرين بار نيز در فصل ۱۹۹۰-۱۹۸۹ اين جام را به بندر ليورپول بردند. ليورپول نيز مانند آرسنال در اين فصل بايد براي حضور در مرحله نهايي ليگ قهرمانان اروپا ابتدا يك بازي مقدماتي را برگزار كند و سپس به جمع تيم هاي مرحله نهايي راه يابد.
در يك بررسي كلي مي توان تيم هاي چلسي، منچستر يونايتد، ليورپول و آرسنال را از مدعيان اصلي فتح اين جام به شمار آورد. اين چهار تيم در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ نيز بين ۵ تيم بالاي جدول بودند. در ساير بازي هاي هفته نخست ليگ برتر انگليس وستهام با چارلتون، بولتون با تاتنهام، اورتون با واتفورد، نيوكاسل با ويگان، ريدينگ با ميدلزبرو و پورتموث با بلكبرن ديدار مي كنند.
رقابت هاي ليگ برتر انگليس يكي از منظم ترين ليگ هاي برتر دنياست كه با برنامه اي دقيق برگزار مي شود. اين بازي ها بلافاصله بعد از هفته نخست در روز ۲۲ آگوست يعني ۳روز بعد دنبال مي شود. از جمله بازي هاي مهم هفته دوم مي توان به تقابل چلسي باميدلزبرو و ليورپول با نيوكاسل در آنفيلد اشاره كرد.

ورزش
انديشه
فرهنگ
كتاب
شهرآرا
|  انديشه  |  فرهنگ   |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |