شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان اروپا
روسونري ها از بلگراد عبور مي كنند
حسن حيدري
002847.jpg
002841.jpg
رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا در مرحله مقدماتي اين هفته وارد حساس ترين مرحله مي شود و طي آن تيم هاي صعود كننده به مرحله نهايي شناخته مي شوند تا به جمع ۱۶ تيم ديگر اين مرحله ملحق شوند.
در حال حاضر ۳۲ تيم در مرحله سوم مقدماتي حضور دارند كه در بين آنها نام هاي بزرگي چون آث ميلان، هامبورگ، والنسيا، ليورپول و آرسنال ديده مي شوند كه از اين جمع ۱۶ تيم به دور نهايي صعود مي كنند. بلافاصله قرعه كشي مرحله نهايي بعد از پايان بازي هاي اين هفته انجام خواهد شد تا ۳۲ تيم مرحله نهايي در ۸ گروه ۴ تيمي تقسيم شوند.
رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا به واسطه حضور تيم هاي باشگاهي مطرح دنيا يكي از پرطرفدارترين رويدادهاي ورزشي به شمار مي آيد كه همه ساله در اين قاره برگزار مي شود. اين بازي ها از سال ۱۹۵۶ راه اندازي شده و از سال ۲۰۰۰ به واسطه تغييراتي كه در آن بوجود آمد نامش از جام باشگاه هاي اروپا به ليگ قهرمانان اروپا تغيير كرد.
بنفيكا مي خواهد سومين نماينده پرتغال در مرحله نهايي باشد. اگر چه اين تيم در اتريش مقابل آستراوين اين كشور به تساوي يك بر يك رسيد اما توانايي پيروزي در ديدار برگشت را دارد. بنفيكا فصل پيش نماينده شايسته اي براي پرتغال بود و تا مرحله نيمه نهايي هم صعود  كرد اما برابر بارسلونا توان مقابله با اين تيم را نداشت.بنفيكا در سال جديد با تغيير و تحولات زيادي در سطوح مختلف مواجه شده است.
فرناندو سانتوز به جاي رونالد كومان هلندي رهبري اين تيم را بر عهده گرفته است. روي كاستا ستاره خط مياني آث ميلان به اين تيم بازگشته و نونو گومز هم بعد از رهايي از مصدوميت در تركيب اصلي در خط حمله بازي مي كند.
براي بنفيكا يك تساوي بدون گل نيز باعث صعود اين تيم خواهد شد. اين تيم روز سه شنبه هفته جاري در ليسبون به مصاف آستراوين مي رود.
يك گل و ديگر هيچ
اگر چه كارلو آنجلوتي بعد از پيروزي يك بر صفر تيمش مقابل مردان ستاره سرخ بلگراد گفت:«تيم من بسيار خوب بازي كرد و آهنگ تهاجمي داشت» اما به نظر مي رسد كار آث ميلان در ديدار برگشت چندان ساده نباشد. در آن بازي فيليپو اينزاگي در سالگرد سي و سومين سال تولدش گل پيروزي آث ميلان را در دقيقه بيست و دوم درون دروازه حريف جاي داد.
آث ميلان در حالي شانس حضور در اين بازي ها را پيدا كرد كه به دليل رسوايي در فوتبال ايتاليا در آستانه محروميت قرار داشت اما يوفا در نهايت به حضور اين تيم رأي مثبت داد.آث ميلان تاكنون پنج بار در اين جام به مقام قهرماني رسيده است و در آخرين باري كه به فينال رسيد در سال ۲۰۰۵ مقابل ليورپول در فينال شكست خورد.
در همين حال دوسان باجوويچ ،سرمربي ستاره سرخ با اعتماد به نفس در مورد پيروزي تيمش در ديدار برگشت صحبت مي كند. او در اين باره مي گويد: در بازي رفت فرصت هاي زيادي را از دست داديم اما يك گل در خانه حريف دريافت كرديم كه جبران آن در بلگراد زياد دشوار نيست. او با داشتن بازيكنان تكنيكي چون دژان ميلوانوويچ، باستا، نيكولا زيكوويچ و الكساندر پاتينچ قصد دارد تا آث ميلان را با دردسر مواجه سازد.
آرسنال در امارات به ميدان مي رود
آرسنال با كمترين تغييرات اين فصل فوتبال را در ليگ قهرمانان آغاز كرده است و در گام نخست موفق شد در يك بازي كاملاً  برتر دينامو زاگرب را سه بر صفر شكست دهد. بدون شك بايد اين تيم را در مرحله نهايي ديد زيرا جبران اين سه گل در لندن سخت است.
آنها چهارشنبه شب در ورزشگاه جديد التأسيس خود به نام امارات كه توسط خطوط هوايي همين كشور احداث شده اولين بازي رسمي خود را در اين ورزشگاه برگزار مي كنند.در بازي رفت فابرگاس دو گل و فان پرسي يك گل براي تيم آرسنال به ثمر رساندند.
آرسن ونگر، سرمربي آرسنال در مورد اين بازي گفت: بازيكنان ما براي پيروزي در اين بازي تمامي انرژي خود را صرف نكردند. وي در مورد شانس تيمش براي قهرماني در اين فصل ليگ قهرمانان گفت: در حال حاضر اين پيش بيني غيرممكن است، زيرا راه زيادي در آينده در پيش داريم.
آرسنال فصل پيش در حالي كه تا قهرماني فاصله چنداني نداشت بازي را دو بر يك به بارسلونا واگذار كرد تا تيمي كه شايستگي پيروزي را در فينال داشت از رسيدن به جام محروم شود.
يك ايتاليايي با اتريش است
اگر بخواهيم فوتبال اتريش و اسپانيا را با هم مقايسه كنيم قطعاً  فوتبال اسپانيا در جايگاهي به مراتب بالاتر از اتريشي ها قرار دارد. حتي در سطح باشگاهي نيز اسپانيايي ها در سطح جهان بين كشورهاي صاحب نام هستند.
اما با اين وجود تيم ردبولز سالزبورگ اتريش در بازي رفت خود موفق شد با تنها گل دقيقه ۷۳ پيتاك والنسيا را مغلوب كند.
رهبري تيم اتريشي برعهده جيوواني تراپاتوني سرمربي سابق تيم ملي ايتالياست. او اگر بتواند با انسجام تيمي در بازي برگشت نيز پيروز شود بزرگترين شگفتي جام در اين مرحله رخ داده است.البته در جهنم ماسيتا با خيل عظيم هواداران والنسيا اين كار بسيار دشوار است.
تراپاتوني در اين باره مي گويد: تيم ما در بازي رفت عملكرد مثبتي داشت و توانست به يك پيروزي با ارزش دست يابد اما حفظ اين نتيجه در اسپانيا بسيار دشوار است.
از سوي ديگر انريكو سانچز فلورس ،سرمربي والنسيا شكست تيمش را در بازي رفت تنها يك حادثه مي داند و به هواداران والنسيا قول داده است در بازي برگشت اين نتيجه را جبران نمايد.وي در اين باره گفت: تيم ما در بازي رفت خوب بازي كرد اما بخت با ما يار نبود و در نهايت شكست خورديم.
وي در ادامه افزود: ما در ديدار برگشت با سه مهاجم به استقبال تيم اتريشي مي رويم تا به دور بعدي صعود كنيم. در صورت صعود اين تيم به مرحله بعدي تعداد سهميه هاي اسپانيا در مرحله نهايي افزايش مي يابد. اوساسونا ديگر نماينده اسپانيا در اين بازي هاست كه در بازي رفت در بندر هامبورگ موفق شد حريف آلماني خود را متوقف كند و با تساوي بدون گل بازي را به پايان برساند.
هامبورگ در اين بازي با حضور گوئه ررو مهاجم سابق بايرن مونيخ كه در اين فصل همبازي مهدوي كيا شده و سانگو در خط حمله، حملات زيادي را روي دروازه اوساسونا تدارك ديدند اما حضور ريكارد ولوپز دروازه بان اوساسونا سدمحكمي بود برابر يورش هاي هامبورگ. مهدوي كيا نيز در اين بازي تلاش زيادي به خرج داد، اما موفق به پيروزي نشدند.
سه شنبه شب در ورزشگاه اختصاصي اوساسونا اين تيم ميزبان هامبورگ است و براي صعود به مرحله نهايي با تمام قوا به ميدان مي رود. حضور بازيكناني از جمله ساو ميلاسوويچ، خاويرفلانو، روبرتو سولدو، ديويد لوپز، جوادنكونام و ... كفه  ترازو را به سود تيم اسپانيايي سنگين تر مي كند.در اردوي هامبورگ شرايط چندان مناسب نيست. اين تيم بوندس ليگا را مانند ليگ قهرمانان با تساوي آغاز كرد و در حالي كه مي خواهد به اين ديدار حساس گام بگذارد كه توماس دال از تيمش راضي نيست. وي در اين باره مي گويد: در حال حاضر تيم در شرايط خوبي به سر نمي برد و هرگز به ياد نمي آورم كه از زمان مربيگر ي ام در هامبورگ تيم تا اين اندازه بد بازي كند. بازيكنان خواسته هايم را در زمين پياده نمي كنند. اگر اين گونه بازي كنيم نه تنها در آلمان بلكه در ليگ قهرمانان نيز هيچ شانسي نداريم.
خوزه آنجل زيگاندا، سرمربي اوساسونا كه در بازي نخست فرصت  ۴دقيقه اي را در اختيار جواد نكونام قرار داد در مورد بازي سه شنبه شب تيمش مقابل هامبورگ گفت: هامبورگ تيم بسيار خطرناكي است و ما آنها را دست كم نخواهيم گرفت. آنها داراي مهاجمان تكنيكي هستند. اگر چه ما در بازي رفت به تساوي بدون گل رسيديم اما هيچ تضميني وجود ندارد كه ما در بازي برگشت به موفقيت برسيم زيرا كوچكترين اشتباهي باعث بروز حادثه اي بزرگ مي شود كه جبران آن غيرممكن خواهد بود.
گالاتاسراي هم مدعي است
فوتبال تركيه بعد از درخشش چشمگير در جام جهاني(۲۰۰۲) به يك باره نزولي غيرقابل باور داشت. عدم صعود اين تيم به جام جهاني ۲۰۰۶ اوضاع را وخيم تر كرد. فوتبال تركيه كه زماني با گالاتاسراي به مقام قهرماني در جام يوفا رسيده بود در حال حاضر حتي در مرحله نهايي ليگ قهرمانان سهميه كامل ندارد و بايد هر دو تيم قهرمان و نايب قهرمان در مرحله سوم مقدماتي براي صعود با تيم هاي ديگر مبارزه كنند.
در اين فصل گاتالاسراي و فنر باغچه نمايندگان تركيه در اين جام هستند. اين دو تيم در بازي رفت چهره هاي متفاوتي را از خود بروز دادند. گالاتاسراي با اريك گرتس بلژيكي ملي پوش سابق موفق شد پنج بر دو ملارا بولسلاو از بلغارستان را در هم بكوبد. با اين پيروزي شانس صعود نماينده تركيه بسيار زياد است. اما برخلاف گالاتاسراي، فنرباغچه در بازي رفت شب سختي را در كيف پشت سر گذاشت و با نتيجه سه بر يك شكست خورد. ديه  گوريكون در دقايق (۶۷ و ۱) و يوسف در دقيقه ۸۳ نماينده اوكراين را صاحب گل كردند. تك گل تيم فنر باغچه توسط پرازرس به ثمر رسيد تا شايد اين گل در بازي برگشت به داد اين تيم برسد.
زيكو، سرمربي جديد فنر باغچه با تأكيد به پيروزي در ديدار برگشت گفت: بازيكنان در اين ديدار نمايش خوبي ارائه دادند، اما شانس با ما يار نبود. وي در ادامه گفت: تيم ما پتانسيل صعود به دور بعدي را دارد و به بازيكنان گوشزد كرده ام كه نااميد نباشند زيرا قادر به شكست ديناموكيف در تركيه هستيم.
راه آسان آژاكس
در ساير بازي هاي چهارشنبه شب در هلند آژاكس آمستردام ميزبان كپنهاگن دانمارك است. آژاكس به واسطه پيروزي دو بر يك بازي رفت شانس صعودش به دور بعدي زياد است.
در بخارست استوا بخارست كه يك بار در جام باشگاه هاي اروپا به مقام قهرماني رسيده ميزبان استاندارد ليژ بلژيك است.
بازي رفت اين دو تيم با تساوي دو بر دو در بلژيك به پايان رسيده بود. ليورپول قهرمان ليگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۵ بعد از پيروزي خانگي در مصاف با مكابي حيفا با نتيجه دو بر يك كار آساني را در بازي برگشت در پيش رو دارد. اين تيم بعد از پيروزي ارزشمند مقابل چلسي در جام چاريتي شيلد با روحيه بهتري پا در اين رويداد مي گذارد.
رافابنتيز، سرمربي ليورپول بعد از پيروزي تيمش مقابل مكابي حيفا گفت: گل دقايق پاياني گونزالس ارزش زيادي براي ما در بازي برگشت در بردارد. حريف در اين بازي به گل احتياج دارد و به واسطه آن مجبورند به سمت دروازه ما نزديك شوند كه همين مسأله شرايط را به نفع تيم ما تغيير مي دهد.وي در پايان گفت: اميدوارم بلامي و گونزالس مثل بازي رفت براي ليورپول گلزني كنند.

نگاه
آتن ميزبان فينال ليگ قهرمانان اروپا
002844.jpg
گروه ورزشي- ليگ قهرمانان اروپا با توجه به سازماندهي گسترده از سوي يوفا و سرمايه گذاري اسپانسرهاي اين بازي ها سود سرشاري را نصيب تيم هاي حاضر در مرحله نهايي مي كند.
فينال رقابت هاي اين دوره از بازي ها در آتن- پايتخت يونان- برگزار خواهد شد. همه ساله طبق سهميه بندي كه از سوي يوفا صورت مي گيرد از كشورهاي معتبر اروپايي تيم هاي قهرمان و نايب قهرمان بدون شركت در مرحله مقدماتي حق حضور در دور پاياني را دارند. به طور مثال در فصل جاري كشورهايي نظير ايتاليا، آلمان، فرانسه، انگليس و اسپانيا دو سهميه در مرحله نهايي دارند و كشورهايي نظير هلند، بلژيك و اسكاتلند يك سهميه دارند.
رقابت هاي دور رفت با حوادث گوناگوني توأم بود كه مي توان به شكست والنسيا مقابل ردبولز سالزبورگ اتريش، توقف هامبورگ با مهدي مهدوي كيا در آلمان برابر اوساسونا اسپانيا و پيروزي سه بر يك ديناموكيف مقابل فنرباغچه تركيه اشاره كرد.
برنامه كامل بازي هاي برگشت مرحله سوم مقدماتي ليگ قهرمانان اروپا
سه شنبه ۳۱ مرداد ماه
بنفيكا - آستراوين ،ستاره سرخ بلگراد- آث ميلان والنسيا- ردبولز سالزبورگ ،اوساسونا- هامبورگ
چهارشنبه اول شهريور
آرسنال - دينامو زاگرب ،استوا بخارست- استاندارد ليژ ، هارتس- ااك آتن ، اسپارتاك مسكو- اسلوان ليبرك، رابوتنسكي بالتوس- ليل فرانسه ،آژاكس- كپنهاگن ، كيه وو- لفسكي صوفيه ، بولسلاو- گالاتاسراي ، مكابي حيفا- ليورپول ، روزمبروك- زسكامسكو، لژيا ورشو - ساختار دونيتسك ، فنر باغچه- دينامو كيف

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |