نگاهي به آلبوم تازه گروه خورشيد
تفكيك نبودن سازها
سيد ابوالحسن مختاباد
عليرضا قرباني
|
|
|
|
|
|
گروه موسيقي خورشيد ، پس از يك سال اجرا در شهرهاي مختلف ايران ، چندي پيش نخستين آلبوم موسيقي خود را از سوي انتشارات سروش به بازار موسيقي عرضه كرده است. در اين آلبوم قطعاتي از ساخته هاي مجيد درخشاني با آواز عليرضا قرباني عرضه شده است. اين آلبوم ها قرار بود در قالب دو سي دي به بازار موسيقي عرضه شود كه به رغم ضبط تمامي قطعات دو سي دي ، تنها يك سي دي به بازار موسيقي عرضه شده است. نوشته زيربه بهانه انتشار اين آلبوم نگاهي دارد به فعاليتهاي موسيقايي مجيد درخشاني و گروه خورشيد. از درخشاني پيش از اين آلبوم درخيال ( با صداي استاد شجريان) و نيز آلبوم من طربم را در بازار موسيقي شنيده بوديم.
از اواخر شهريور ماه گذشته كه گروه موسيقي خورشيد در ايران كار خود را آغاز كرده است زمان زيادي نمي گذرد. نخستين اجراي اين گروه در تالار وحدت بود ؛ با بيش از سي نوازنده كه تقريبا در اجراهاي گروه نوازي با سازهاي ايراني كمتر رخ داده است. آنهايي كه در موسيقي ايراني دستي دارند ، مي دانند كه گروه نوازي در موسيقي ايراني كاري دشوار و درد سر ساز است ،اگر بخشي مهم از اين دردسرها را به ماهيت موسيقي ايراني نسبت دهيم واينكه سازهاي اين موسيقي ماهيتا براي تكنوازي ساخته شده اند و در اجراهاي گروهي آهنگساز و سرپرست گروه را با مشكلات پيش بيني نشده اي روبرو مي سازند ، بخش پنهان اين مشكل همانا اداره گروه درايران است كه متاسفانه به كمتر گروهي مجال تمرينات مداوم و پايداري در كار را مي دهد. از گروههاي شناخته شده موسيقي ايراني تنها دو گروه دستان ونيز كامكارها توانستند به بقاي خود ادامه دهند و بقيه گروهها به دلايل عديده از ادامه كار باز ماندند. دو گروه معروف عارف و شيدا نيز از جمله اين گروهها بودند كه متاسفانه نتوانستند به بقاي خود ادامه دهند. به خصوص گروه عارف به سرپرستي جناب مشكاتيان كه به رغم گرد هم آمدن ، پس از ۸ سال، تنها توانستند يك كنسرت برگزار كنند و پس از آن اختلافات آنها به مطبوعات و رسانه هاي گروهي هم كشيده شد.
در چنين وضعيتي طبيعي است كه اگر فردي خطر كند و گروهي ۳۰نفره، آن هم در موسيقي سنتي را شكل دهد بايد بر همتش درود فرستاد.
گروه خورشيد پس از گروه سازهاي مضرابي استاد حسين دهلوي كه در اوايل دهه هفتاد راه اندازي شد، پرنفرترين گروه موسيقي ايراني است كه در اجراهاي خود فقط از سازهاي ايراني استفاده مي كند. مجيد درخشاني كه سالها در غرب زيسته، مهمترين هدف از شكل دهي گروه را اجرا و بازسازي و ضبط آثاري از استادان گذشته و هنرمندان معاصر با كيفيتي تازه مي داند. در اين كنسرت البته جز ساخته هاي درخشاني، اثري از آهنگسازان گذشته و معاصر ارائه نشد.
از قرار هدف اصلي درخشاني از شكل دهي گروهي با اين حجم بيشتراستفاده از ظرفيتهاي سازهاي ايراني در گروه نوازي است. بيشترين تجربه در استفاده از آنسامبل ايراني و ارتقاي آن به كيفيت امروزي، از آن پرويز مشكاتيان است. اين آهنگساز برجسته در تمام كنسرتها و آثارش سعي كرده است با توجه به توانايي هاي موسيقي ايراني از سازبندي متناسب و بر پايه همين موسيقي استفاده كند و هر از گاهي با اضافه كردن سازي به اين اركستر بر قابليتهاي گروه نوازي موسيقي ايراني بيفزايد. ابداع و اضافه شدن برخي از سازها مانند سنتور باس، سنتور سوپرانو، قيچك آلتو و قيچك باس و نيز چينش مناسب اين سازها در اركستر محصول فكر اين موزيسين است.
در اين زمينه حسين عليزاده نيز تجربه هايي داشته است كه افزودن دو ساز شورانگيز و سلانه محصول تلاشهاي اين هنرمند است. اين هنرمندان همچنين بر آن بودند كه موسيقي ايراني را از وضعيت تك صدايي يا مونوفونيك به وضعيتي چندصدايي يا پولي فوني ارتقا دهند و طبيعي است كه تمام تلاشهاي آنان در ابداع و افزودن سازي تازه با كيفيت صدايي متفاوت از سازهاي موجود، مي تواند در همين راستا ارزيابي شود.
اين هنرمندان با توجه به شناختشان از موسيقي رديفي و محلي ايران و نيز آشنايي با تكنيك هاي موسيقي غربي به سمتي حركت كردند كه بتوانند قرائتي تازه و متفاوت به جامعه موسيقي ارائه كنند. مجيد درخشاني نيز در تداوم چنين سنتي در موسيقي ايراني به شكل دهي اين گروه دست زده است. وي اين بار تعداد بيشتري ساز بم در ساختار اركستر قرار داده است تا بتواند رنگ آميزي تازه اي به آنسامبل هاي ايراني بدهد.
ضبط زنده
از قرار تمامي قطعات به صورت زنده و همزمان در استوديو ضبط شده است. ويژگي اين آلبوم و تفاوت آن با ساير آلبوم هاي موسيقي ايراني، در اين است كه به جاي ضبط تك تك سازها و سپس تدوين آن در استوديو، گروه تمامي اثر را به شكل همزمان مانند يك اركستر صحنه اي اجرا كردند و در همان لحظه ضبط اثر نيز صورت گرفته است.به تعبير دقيق تر اگر درحين اجرا يك تن از اعضاي گروه نتواند خود را هماهنگ بابقيه نمايد ، كل قطعه بايد از نو اجرا و ضبط شود. و اين نشان مي دهد كه براي هماهنگي اين گروه و ضبط اين آلبوم چه تلاش طاقت سوزي صورت گرفته است.
خود درخشاني در مصاحبه اي گفته بود كه اين كار اگرچه تمرينات طاقت فرسايي مي طلبد، اما مزيت آن در وجود حس و حال صحنه اي است كه در كارهاي استوديويي كمتر ديده شده است. پيش از اين نيز برخي از چهره هاي نامي موسيقي ايراني مانند شجريان، لطفي، عليزاده و كلهر سعي كرده اند اجراهاي صحنه اي خود را به بازار عرضه كنند، يا اگر در استوديو به اجراي كاري مي پردازند، به جاي استفاده از تمهيدات استوديويي و كامپيوتري، تمامي قطعه را براي ضبط اجرا كنند تا حس و حال شرقي اثر از كف نرود.
گروه هاي بزرگ موسيقي ايراني و موسيقي نو
اما با توجه به اينكه اين اجرا در استوديو ضبط شده است . تفكيك سازها به خوبي حس نمي شود و اين ضعف سبب شده است كه برخي از دستاوردهاي آهنگساز در كا ر شنيده نشود و ظرايف و دقايق اين تلفيق و آهنگسازي خوب از كار درنيايد.
به نظر مي رسد دو عامل سبب شده است كه شنوندگان اين تفاوت را به خوبي حس نكنند. عامل اول صدابرداري ضعيف است كه احتمالا نتوانسته ظرايف كار آهنگساز را دريابد و نواي اركستر را به خوبي و طبق نظر آهنگساز انتقال دهد. عامل دوم خود گروه است كه به رغم هماهنگي و توانايي هايش نتوانسته است اين حس را به شنونده منتقل كند كه صداي گروهي سي و سه نفره را مي شنوند.
درباره آهنگساز و خواننده
مجيد درخشاني از نسل نوازندگان و آهنگسازاني است كه كار خود را با گروه چاووش در ابتداي انقلاب آغاز كردند. او پيش از اين نيز در زمينه موسيقي تجربه هايي داشته كه شناخته شده ترين آن آلبوم در خيال با صداي محمد رضا شجريان است. خلق ملودي هاي زيبا و نيز سازبندي پرتحرك از جمله ويژگيهاي كار درخشاني است. استفاده از ريتم هاي لنگ نيز در ساخته هاي درخشاني به وفور يافت مي شود.
عليرضا قرباني خواننده گروه كه كار حرفه اي را سالها قبل با گروهي به سرپرستي موسوي زاده شروع كرده بود، بعدها به اركستر ملي آمد و با اجراهاي خوبي در اين اركستر، به رهبري فرهاد فخرالديني، به عنوان خواننده اي خوش صدا و با استعداد شناخته شد. قرباني از صدايي پخته و رسا برخوردار است. آواز قرباني در مقايسه با آثاري كه وي با استاد فرهاد فخرالديني خوانده است، افت محسوسي دارد و اين البته از توانايي ها و از همه مهمتر خطر پذيري اش در اجراي زنده يك كار چيزي كم نمي كند.
|