سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵
رزمايش ذوالفقار در گفت وگو با امير سرتيپ دكتر دادرس فرمانده نيروي زميني ارتش
جنگ نامتقارن
اردلان متين
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
003906.jpg
003903.jpg
تنها به فاصله پنج روز از ناكامي رژيم صهيونيستي در تجاوز 33 روزه به لبنان، بزرگترين رزمايش مشترك نيروهاي سه گانه ارتش با محوريت نيروي زميني در گستره وسيعي از خاك كشورمان به اجرا درآمد. ضربت ذوالفقار نام رزمايشي است كه با هدف نمايش قدرت و توان نظامي جمهوري اسلامي ايران، حصول اطمينان از آمادگي نهايي ارتش براي انجام عمليات زميني، هوايي و دريايي و همچنين اطمينان از آمادگي كليه ادوات و تجهيزات و سيستم هاي مخابراتي در 16 استان كشور و در قالب چهار منطقه عملياتي شمال شرق، شمال غرب، جنوب و غرب برگزار شد. رزمايش ضربت ذوالفقار كه در روز 28 مرداد با انجام عمليات نيروي زميني ارتش شروع شد و با اجراي تمرينات نيروي دريايي و رزمايش گسترده تيز پروازان نيروي هوايي ارتش ادامه پيدا كرد فرصتي را براي نيروهاي ارتش به وجود آورد تا بتوانند تسليحات و تاكتيك هاي جديد جنگي خود را عليه دشمن احتمالي آزمايش كنند. از همين رو در مورد علت همزماني رزمايش ضربت ذوالفقار با جنگ اسرائيل عليه لبنان، علت به كارگيري روش هاي غيركلاسيك در عمليات هايي كه نيروي زميني ارتش در اين رزمايش به كار برد و همچنين آمادگي رزمي اين نيرو با امير سرتيپ دكتر محمدحسين دادرس فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت وگو كرده ايم كه متن آن در پي مي آيد:
* رزمايش ضربت ذوالفقار در روزهاي پاياني تهاجم نظامي اسرائيل عليه حزب الله لبنان آغاز شد. آيا اين رزمايش در راستاي آمادگي نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران ترتيب داده شده بود يا اين كه در يك اقدام ناگهاني و با هدف نمايش قدرت نظامي ايران در منطقه به اجرا درآمد؟
- ما بايد به اندازه اي قوي باشيم كه كسي جرأت نكند چشم طمع به ايران اسلامي داشته باشد. برمبناي همين اصل ما در ارتش برنامه هاي آمادگي رزمي و تمرين هايي را نهادينه مي كنيم كه اين به معني تهديد يا تهاجم نيست. اما هر حادثه اي كه در اطراف ما و با نگاه به ما اتفاق مي افتد و سمت و سوي تهديد براي كشور محسوب شود را با دقت نگاه مي كنيم. مثلاً همين حادثه اي كه در لبنان اتفاق افتاد. براي ما روشن است كه رژيم اشغالگر يك رژيم متجاوز است. اين رژيم متجاوز حد نمي شناسد. اگر حد جغرافيايي معلوم مي كند كه از نيل تا فرات جزو محدوده اسرائيل است در حقيقت نيات پنهان  آنها از اين شوم تر است و اعتقاد دارند قوم برتر هستند و منابع اقتصادي دنيا متعلق به آنهاست. چندين روز پيش رييس جمهور آمريكا گفته بود: ما از كشور عراق كه سرشار از نفت است بيرون نمي رويم... اين يعني تجاوز، بنابراين براي اين كه در چنين وضعيتي بتوانيم و اين توانايي را داشته باشيم كه در مقابل هرگونه تهديدي بايستيم بنيه دفاعي خوبي را تشكيل داديم و آن را روز به روز با انجام تمرينات مناسب تقويت مي كنيم.
* پس رزمايش گسترده  ارتش به نوعي با تحولات اخير منطقه ارتباط داشت؟
- به عبارتي مي توانم بگويم هر حركتي كه تهديد براي ما منظور شود و با ما هم رابطه برقرار كند ما هم به آن فكر مي كنيم و براي مقابله با آن توانمندي هاي خودمان را ارزيابي مي كنيم و در صورت لزوم بالا مي بريم. اگر نگاه دنياي زور كه به صراحت اين است متوجه ما است ما هم تهديداتمان دقيقاً متوجه آنها خواهد بود.
* شيوه جنگ اسرائيل عليه حزب الله را بررسي كرده ايد؟
- ما تلاش نيروهاي رژيم اشغالگر را دقيقاً نگاه كرديم. تجهيزاتي كه آمريكايي ها در اختيار اسرائيل قرار داده بودند را شناسايي كرديم. آمديم ديديم ضعفهايشان چيست و چه چيزي را به عنوان قوت معرفي مي كنند. متوجه شديم توانمنديهاي ما به قدري بالا است كه به اين صورتي كه اسرائيل ظاهر شد نگراني براي ما ايجاد نمي كند. البته مواردي هم بود كه براي آن در رزمايش برنامه ريزي كرديم.
* چرا ارتش در اين رزمايش متفاوت از ساير رزمايش هاي گذشته يك نوع عمليات نظامي از نوع واكنش سريع را به نمايش گذاشت؟
- واكنش نامنظم يا نامتقارن مدتي است مطرح شده است. اين واژه يك معني خاص دارد. ببينيد ما يك ارتش منظم داريم كه اين ارتش منظم مي تواند در تهاجم احتمالي به كشور اگر به صورت منظم باشد پاسخگويي مناسب داشته باشد. اما بعضي اوقات دشمن دورتر از دسترسي است در اين صورت شما به طور منظم نمي توانيد با او وارد جنگ شويد. گاهي هم از سلاح هايي استفاده مي كند كه غيرمتعارف است و شما نمي توانيد اخلاق را كنار بگذاريد و به همان گونه وارد برخورد با او شويد. لذا بايد شيوه هاي قاعده مند و معمول در سطح دنيا را كنار بگذاريد و راههايي پيدا كنيد كه با دسترسي زودتر به او، دشمن را هدف قرار دهيد. اين نوع جنگ را جنگ نامتقارن مي گويند. ما در رزمايش ضربت ذوالفقار عمليات واكنش سريع و شيوه جنگ نامتقارن را به مرحله آزمايش رسانديم و موفق شديم در اين نوع جنگ هم به دفاع مناسب بپردازيم. دشمن هم الآن دقيقاً از همين مي ترسد كه ما قواعد را پيدا كرديم و ضعفهاي آنان براي ما پيدا شده و مي توانيم بر نقاط ضعف آنها فرود بياييم.
* آيا با موفقيتي كه ارتش جمهوري اسلامي ايران در رزمايش به دست آورد قرار است به صورت مطلق شيوه دفاع را به رويكرد جنگ نامتقارن تغيير دهد؟
- ارتش منظم ما تمام توانش را در يك حركت منظم به كار مي گيرد اما اگر جايي احساس كنيم كه بايد از مسيرهايي عبور كنيم، به عمق زيادي وارد شويم و دسترسي به دشمن را مهيا كنيم و از قواعدي كه متناسب با برخورد با دنياي استكبار است استفاده كنيم خُب اين كار را مي كنيم.
* يعني شيوه دفاع را به تناسب وضعيت دشمن طرح ريزي مي كنيد؟
- دقيقاً همين طور است. ارتش ما محدود به يك سري قواعد نيست بلكه قواعد را به خدمت مي گيرد تا بتواند در يك رويارويي با دشمن فرامنطقه اي و دشمن استكباري به راحتي نقاط ضعفش را پيدا كند و بر آن فرود بيايد. همان گونه كه عناصر حزب الله انجام دادند. حزب الله مي توانست نيروهايش را در يك صف بياورد و مقابله نظامي داشته باشد. اما از نيروهاي خود استفاده بهينه كرد و موفق شد دشمن را شكست نظامي دهد در حالي كه نه تانك و نه توپ داشت. ما از اين به بعد قرار است توانمنديهاي نظامي كلاسيك را داشته باشيم اما براي تهديدات كلاسيك. براي جنگ نامتقارن هم توانمنديهاي خاصي را طراحي كرده ايم.
* رزمايش ضربت ذوالفقار در سطح وسيع و گسترده اي برگزار شد. آيا مي توان گفت وسعت جغرافيايي، حجم تجهيزات و ادوات نظامي به كار رفته، شركت نيروي زميني در سطح وسيع و در قالب 120 هزار نيرو و با فرماندهي 5 قرارگاه نشان از نمايش تمامي توان نظامي ارتش كشورمان دارد؟
- خير، ما در اين رزمايش همه توانمندي و تجهيزات را نشان نداديم. آن چيزهايي كه بايد در روز حادثه در دست ما باشد و با آن يك خلاقيت بزرگ را بيافرينيم، مخفي است. رزمايش تنها نمايش بخشي از توان نظامي ما است. براي همين هم موشك هايي كه در رزمايش استفاده شد از دور نشان داده مي شد تا معلوم نشود چه تفاوت هايي با گذشته كرده و چه توانمندي هايي به آن اضافه شده است.
* شما در اولين روزهاي رزمايش اعلام كرديد: ... آن بخش از تجهيزات كه پشتوانه و بنيه دفاعي نظام است و نيازي به روي صحنه آمدن در عرصه رسانه اي ندارد را نيز آزمايش كرديم . چرا فكر مي كنيد نيازي به انعكاس موفقيت هاي نيروهاي ارتش در توليد تجهيزات جديد نظامي در رسانه ها نيست؟
- بخشي از تلاش و هنر ارتش جمهوري اسلامي ايران در عرصه نظامي اين است كه دشمن را بشناسيم تا بتوانيم از نقاط ضعف او استفاده بهينه كنيم، اما نمي توانيم و نبايد به دشمن بگوييم نقاط ضعف تو كجاست، بلكه بايد آماده باشيم كه اگر خوي تجاوزگري دشمن به ايران اسلامي متوجه شد، نقاط ضعف او را هدف قرار دهيم، بنابراين نيازي به رسانه اي كردن همه توانمندي ها و تجهيزات نظامي نداريم.
* اشاره كرديد به اينكه نقاط ضعف دشمن را خيلي خوب شناسايي كرده ايد. امكان دارد يك مصداق از اين نقطه ضعف را بيان كنيد.
- براي مثال دشمن متكي به نيروي هوايي است، اما به نيروي رزمي متكي نيست. سرباز آمريكايي، افسر آمريكايي و درجه دار آمريكايي يك نيروي رزمنده نيست. اما سرباز ما رزمنده است. اينها اگر كنار هم قرار بگيرند خيلي با هم متفاوت هستند. سرباز ما انگيزه دارد و انگيزه اش دفاع از مرز و بوم كشورش است. سرباز ما مردن را شهادت و زندگي دوباره مي داند.
منطق سربازان اسلام اين است، اما سربازان آمريكايي منطقشان اين است كه از اين صحنه فرار كنند، يك پولي بگيرند و مزدوري كنند.
در پاسخ به سوال شما بايد بگويم ارتش آمريكا پوشش هوايي مي گذارد، بمب مي ريزد و همه را مي كشد، اما ما چيزي را پيش بيني كرديم كه او نتواند نفوذ كند و در صحنه وارد شود.
* چه چيزي پيش بيني كرده ايد؟
- دشمنان امروز واقف هستند آنچه كه نيروهاي مسلح ايران در اختيار دارند به اندازه اي است كه بتوانند از نظام اسلامي حفاظت كنند.
* ممكن است برخي از تجهيزات جديد ساخت صنايع نظامي كشورمان را كه در اين رزمايش آزمايش شد معرفي كنيد؟
- خيلي مختصر به دو، سه محور اشاره مي كنم. در صحنه سلاح هاي ضدهوايي و زمين به هوا، موشك هاي بسيار خوبي داريم. تعداد اين موشك ها هم به اندازه اي است كه گستره جغرافيايي ايران اسلامي را مي پوشاند و به هر اندازه كه بخواهيم وجود دارد، چون ساخت خودمان است و به توليد انبوه رسيده است. موشك هاي زمين به هوا هم در حد زيادي داريم. اين موشك ها در داخل توليد مي شود و در همه جاي ايران هم مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد.
سلاح هاي ساحل به درياي خوبي هم داريم.
* از جنگ الكترونيك هم در رزمايش ضربت ذوالفقار براي خوانندگان ما بگوييد؟
- ما در اين رزمايش يك قاعده اي را تمرين كرديم كه خيلي جالب بود. اينكه اگر در يك صحنه جنگ الكترونيك قرار بگيريم قادر هستيم توانايي هاي زيادي را براي مقابله با اين نوع جنگ ارائه دهيم. امواج الكترومغناطيس را خوب مي شناسيم و خوب به كار گرفتيم. ما امروز قادر هستيم به گونه اي دفاع را در كل كشور هدايت كنيم، بدون آنكه هيچ ارتباط الكترومغناطيسي با هم داشته باشيم. به اين شيوه كنترل غيرتمركزي مي گويند. اين شيوه را در رزمايش اجرا كرديم، يعني هر يگان ما مي داند تا يك سال چه وظايفي دارد و حتي اگر با يگان ها تماس نگيريم، مي توانند غيرمتمركز به جبهه ديگر بروند و خودشان به صورت مستقل تصميم بگيرند. ضمن اينكه ما در هر حالتي ارتباط تاكتيكي و ارتباط پايدار را مي توانيم با نيروهايمان داشته باشيم.
ما در زمينه جنگ الكترونيك آنقدر پيشرفت كرده ايم كه مي توانيم بر سامانه هاي پيشرفته دشمن و موشك هاي برد بلند دشمن اثرگذاري داشته باشيم.
ما در ارتش عوامل و تكنيك هاي هدايت اين موشك ها را پيدا كرده ايم و براي مقابله با آنها تجهيزاتي هم داريم.
* گلوله ضدجليقه را براي اولين بار در رزمايش ضربت ذوالفقار به كار برديد. آزمايش اين گلوله جديد موفقيت آميز بود؟ و اينكه تكنولوژي ساخت گلوله ضدجليقه داخلي است يا وارداتي؟
- ايده ساخت اين گلوله در ارتش داده شد و وزارت دفاع آن را ساخت. آزمايش اين نوع گلوله در رزمايش با موفقيت انجام شد و الان نيز به اندازه كافي از اين نوع گلوله داريم. اگر مي بينيد امروز نيروهاي دشمن در عراق و افغانستان به راحتي مي توانند بگردند و احساس هم مي كنند پوشش ضدگلوله دارند و از گلوله ها مصون هستند، به آنها مي گوييم گلوله هاي ما از سه جليقه ضدگلوله كنار يكديگر عبور مي كند. اين نوع گلوله ها به راحتي مي توانند به ديواره بالگردها و نفربرهاي روز دنيا نفوذ كنند.
* در پايان اگر مطلب خاصي درباره رزمايش ضربت ذوالفقار وجود دارد كه به آن اشاره نشده بفرماييد.
- ما امروز توانمندي هايي داريم كه دشمن اگر قصد تجاوز به سرش بزند از آنها مصون نخواهد ماند. البته اميدواريم دشمن آنقدر عاقل باشد كه به اين گرداب وارد نشود و گرنه گردابي است كه اگر قصد ورود به آن را بكند بيرون آمدن از آن برايش محال خواهد بود. نكته ديگري كه لازم مي دانم در اينجا به آن اشاره كنم اين است كه ارتش جمهوري اسلامي ايران رزمايش ضربت ذوالفقار را اجرا كرد تا به مردم ميهن اسلامي اين آرامش را بدهد كه نيروهايي كه به عنوان خادم براي كشور انتخاب كرده اند و افتخار سربازي به آنها داده اند، بيدار بوده و آماده برقراري امنيت و آرامش در منطقه هستند.

نگاه امروز
طرح پيمان
سردار مصطفي محمد نجار
فعاليت وزارت دفاع در طول سال گذشته در دو مسير، طرح ريزي و به مورد اجرا گذاشته شد، اين دو حوزه شامل خدمات رفاهي و توليد قدرت دفاعي بود. جهت تحقق اين امر نياز به مدلي بود كه بتواند به صورت متوازن منجر به پديد آوردن تعالي سازماني به مفهوم واقعي خود گردد. طرحي كه پيامد آن افزايش روزافزون كيفيت و كميت فرآورده هاي مختلف وزارت، بهبود فرآيندهاي مديريتي و به سامان تر شدن و نظام مند ساختن فعاليت ها و مأموريت هاي محوله گردد و توانايي ايجاد تحول به معناي واقعي را در مجموعه داشته باشد. بر اساس همين نياز و پس از بررسي تجربيات گذشته طرح پايش يكپارچه محورهاي ارتقاء خدمات رفاهي و توان دفاعي نيروهاي مسلح با اصطلاح پيمان را انتخاب كرديم.
به منظور نظارت و هدايت صحيح و حصول به نتايج مورد انتظار، دو كميته وظيفه پيگيري اقدامات را در دو بخش رفاهي و صنعت دفاعي بر عهده گرفتند.
۱ - تمركز بر توسعه دانش و فناوري
ما معتقديم كه هر گونه هزينه اي براي توسعه علم و فناوري پيشرفته، نوعي سرمايه گذاري براي آينده است. در همين راستا تقويت، توسعه و نوسازي صنايع دفاع كشور در سياست كلي ابلاغي با تأكيد بر گسترش تحقيقات و سرعت دادن به انتقال فناوري هاي پيشرفته مورد توجه قرار گرفته و به عنوان يك اصل در بخش صنعت دفاعي مطرح شده است. در اين روند وزارت دفاع ضمن تقويت بخش تحقيقات صنعت دفاعي با تعريف پروژه هاي بنيادي در حوزه نانو، هوافضا و فناوري زيستي،  تعامل با دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي و توجه به پژوهش و نوآوري در وزارت دفاع در جهت توسعه دانش و فناوري گام هاي اساسي برداشته است. در اين راستا 9/3 درصد از درآمدهاي صنايع دفاعي صرف تحقيقات شده است.
۲ - صنعت دفاعي(توليد قدرت دفاعي)
- حوزه  موشك هاي زمين به زمين:
۱ - انجام آزمون هاي موفق و ايجاد توليد انبوه موشك هاي بالستيك تا برد 2000 كيلومتر
۲ - آزمايش موفق سرجنگي هاي پيشرفته تركشي در رزمايش پيامبر اعظم(ص)
۳ - بهره برداري از خط توليد موشك هاي زمين به زمين با بردهاي مختلف تا چند صد كيلومتر از قبيل موشك صاعقه كه در رزمايش ضربت ذوالفقار آزمايش شد
- پدافند هوايي
۱ - پشتيباني مؤثر و ارتقاء سامانه هاي پدافندي موجود با انجام پروژه هاي تحقيقاتي
۲ - راه اندازي خط توليد انبوه موشك هاي دوش پرتاب ميثاق با قابليت هاي پيشرفته
۳ - طراحي و ساخت سامانه هاي پدافندي نوين(سامانه هاي بدون انتشار)
- دريايي(سطحي و زيرسطحي)
۱ - تحويل دهي اولين فروند زيردريايي سبك به نيروي دريايي و آغاز توليد انبوه آن با هدف ارتقاء قدرت رزم  دريايي و ناامن كردن عرصه براي دشمنان
۲ - راه اندازي خط توليد اژدر براي شليك از شناورهاي سطحي و زيرسطحي.
۳ - آزمايش موفق راكت پرسرعت زيرسطحي در رزمايش پيامبر اعظم(ص).
۴ - بهره برداري موفق از قايق هاي پرنده و راه اندازي خط توليد انبوه آنها براي تأمين تحرك سريع و حمل تسهيلات مختلف در صحنه رزم دريايي.
۵ - موشك هاي كروز دريايي، بهينه سازي، افزايش برد و ديگر قابليت هاي عملياتي در انواع مختلف براي پرتاب از ساحل و يا شناورها عليه اهداف دريايي.
۶ - توپ دريايي فجر 27.
- ارتباطات و جنگ هاي الكترونيك
۱ - آغاز به توليد انبوه مجموعه اي از محصولات ارتباطي و مخابرات رزمي با رعايت اصل ارتباطات الگو.
۲ - بهره برداري از پروژه هاي تحقيقاتي سامانه هاي الكترونيك دريايي و زيرسطحي(بي سيم زير آب و..)
۳ - طراحي و ساخت سامانه هاي جنگ الكترونيك براي ايجاد اختلال در ارتباطات دشمن.
۴ - سامانه هاي نوين كنترل مرزها با روش الكترواپتيكي و رادارهاي مراقبت زميني(بهره برداري تحقيقاتي)
- هوايي
۱ - گسترش و تعميق توان نگهداري و ارتقاي يگان هاي پروازي(مصداق: هواگردهاي عملياتي رزمايش ضربت ذوالفقار).
۲ - تعمير هواپيماي پهن پيكر بوئينگ 747 با گواهي نامه هاي معتبر.
۳ - بهره برداري از چند پروژه تحقيقاتي در زمينه هواپيماهاي بدون سرنشين با قابليت هاي عملياتي مختلف.
۴ - ارتقاي توان بالگردهاي كشور(بهبود وضع كنترل مرزها و كنترل ترافيك جاده ها).
- تجهيزات رزم زميني
۱ - بهره برداري از پروژه هاي تحقيقاتي و آغاز به توليد تسليحات ضد زره نسل جديد.
۲ - اجراي پروژه هاي هوشمندسازي و تجهيزات (مطابق برنامه پنج ساله دولت- ماده 121)
- فضا و ماوراي جو
۱ - در مدار قرار گرفتن اولين ماهواره ج.ا.ايران و آغاز بهره برداري از ماهواره  سنجش سينا-1.
۲ - هماهنگي و تعامل با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات- سازمان فضايي كشور و ترسيم چشم انداز فضايي ج.ا.ايران.
۳ - اجراي موفق آميز پروژه هاي بومي سازي، فناوري در زمينه هايي از قبيل راكت هاي كاوشگر و آزمايشگاه فضايي، طراحي و ساخت ايستگاه هاي زميني دريافت اطلاعات ماهواره اي و ...

سياست
اجتماعي
انديشه
موسيقي
ورزش
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |