دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۷ - Sep 18, 2006
بيش از ۹۰ كشته و زخمي در عمليات انتحاري كركوك
017361.jpg
گروه بين الملل - كردستان عراق ازجمله مناطق نسبتا امن اين كشور است. وجود پيشمرگان كرد در اين منطقه، دشواري امكان نفوذ تروريست هاي عرب تبار به اين منطقه و تشكيلات امنيتي قديمي در آن، ازجمله عواملي است كه باعث شده تا كردستان عراق شاهد حملات تروريستي نباشد.
اما ديروز در يك اقدام هماهنگ چهار حمله تروريستي در شهر كركوك به وقوع پيوست كه بر اثر آن افزون بر ۹۰ نفر كشته و زخمي شدند. بر اثر اين حوادث كه ناشي از انفجار خودروهاي بمب گذاري شده بود ۲۳ نفر كشته و ۷۱ نفر زخمي شدند.
در يكي از اين حوادث يك عامل انتحاري با كاميون بمب گذاري شده به مقرحزب اتحاديه ميهني كردستان عراق حمله كرد كه بر اثر آن سيزده نفر كشته و ۵۵ تن ديگر مجروح شدند.
ديروز همچنين منابع خبري در عراق از وقوع شش انفجار نزديك مقر نيروهاي آمريكايي و عراقي در شهر فلوجه خبر دادند كه باتوجه به اين كه اين انفجار ناشي از عمليات انتحاري بود انتظار مي رود نيروهاي آمريكايي و عراقي متحمل تلفات و جراحات شديدي شده باشند. اما تا لحظه تنظيم خبر، گزارشي در اين خصوص منتشر نشد.
از سوي ديگر منابع نظامي در بغداد ۲۲ مظنون به عمليات تروريستي را در جنوب و غرب اين شهر دستگير كردند. از دستگيرشدگان مقادير زيادي اسلحه و مواد منفجره كشف شد. در همين شهر پليس همچنين ۱۵ جسد را كشف كرد كه بر روي بدن آنها آثار شكنجه مشهود بود.
كارتر: نيروهاي آمريكايي بايد از عراق خارج شوند
جيمي كارتر رئيس جمهور اسبق آمريكا در گفت وگو با سي ان ان به شدت از سياست هاي دولت بوش انتقاد و بر لزوم خروج سريع نيروهاي آمريكايي از عراق تأكيد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، جيمي كارتر تصريح كرد به نظر من بسياري از مشكلاتي كه هم اكنون درعراق وجود دارد ناشي از تداوم حضور نيروهاي آمريكايي در عراق است. جيمي كارتر افزود: اگر واشنگتن اعلام كند قصد دارد در آينده اي نزديك نيروهاي آمريكايي را از عراق خارج كند اين اطمينان خاطر سبب كاهش تنش خواهد شد. جيمي كارتر در ادامه افزود: من كاملا با اظهارات بوش درباره وابسته بودن وضع عراق به امنيت آمريكا مخالف هستم. به نظر من امنيت آمريكا به هيچ وجه به حضور گسترده نيروهاي آمريكايي در عراق وابسته نيست من ترجيح مي دهم كه در يك دوره زماني مثلا يك سال با دقت و احتياط نيروهاي آمريكايي از عراق خارج شوند البته اين كار بايد با موافقت علني دولت عراق انجام شود.

جهان اسلام خواستار عذر خواهي رسمي پاپ است
017358.jpg
گروه بين الملل- جهان اسلام همچنان خواستار عذر خواهي پاپ بنديكت شانزدهم است و بيانيه واتيكان را كه در آن پاپ از واكنش مسلمانان ابراز تأسف كرده بود كافي نمي داند.
پاپ در اين بيانيه عنوان كرد كه متني را كه وي خوانده متعلق به قرون وسطي بوده و به هيچ وجه منعكس كننده نظريات وي نبوده است.
دولت واتيكان كه در هراس از خشم مسلمانان است براي مراسم دعاي ديروز پاپ تدابير امنيتي ويژه اي قائل شد و گفته مي شود كه در سراسر واتيكان نيروهاي امنيتي مستقر شده اند. در همين حال هر روز اعتراضهاي جهاني به سخنان پاپ نه فقط در جهان اسلام، بلكه در كشورهاي ديگر نيز ابعاد گسترده تري به خود مي گيرد. حتي روزنامه هاي آمريكايي و اروپايي نيز به خيل انتقاد كنندگان از پاپ پيوسته اند و به عنوان نمونه روزنامه تايمز لندن، گاردين، نيويورك تايمز و كريستين ساينس مانيتور به پاپ در مورد بازتابهاي سخنانش هشدار داده اند.
كريستين سانيس مونيتور نوشت كه رهبران جهان به پاپ توصيه كرده اند زماني كه درباره خشونت مذهبي سخن مي گويد بهتر است در آينه بنگرد.
از درياي چين تا سواحل آتلانتيك تظاهرات مسلمانان همچنان ادامه دارد و پاياني بر آن در روزهاي آتي متصور نيست. در همين حال عبد الله گل وزير خارجه تركيه گفت  كه هنوز در سفر پاپ به تركيه تغييري داده نشده است.

نگاه
جنبش غيرمتعهدها از هاوانا تا هاوانا
مراد عنادي
چهاردهمين نشست سران ۱۱۸ كشور عضو جنبش عدم تعهد در حالي در هاوانا پايتخت كوبا پايان يافت كه اين سازوكار بين المللي با بدنه متشكل از دول جهان سوم در دوران نظام دوقطبي و بويژه از ششمين نشست سران خود در سال ۱۹۷۹ در كوبا در سال پيوستن جمهوري اسلامي ايران به اين جنبش، تاكنون تحولات پرشتابي را پشت سر گذاشته است، تحولاتي كه بخش عمده آن برون سازماني بوده اما بر ماهيت و كاركرد جنبش عدم تعهد تاثيرگذار بوده است. چنان كه رگه هايي از اين تاثيرپذيري در چهاردهمين نشست سران و اين بار بازهم در هاوانا و در حالي كه اعضاي جنبش به ۱۱۸ كشور يعني حدود دوسوم اعضاي سازمان ملل متحد رسيده نمود داشت. در ششمين نشست سران در هاوانا غيرمتعهدها همچنان براساس انديشه بنيانگذاران جنبش از جمله نهرو نخست وزير وقت هند، تمركز مواضع خود را بر روي اين اصل قرار داده بود كه در جنگ بين فيل ها يعني بلوك شرق و غرب همچون علف هاي جنگل زيرپاي اين دو فيل له نشود. اما در چهاردهمين نشست سران به مدد غلبه اعضا بر بحران هويت ناشي از فروپاشي نظام دوقطبي از يك سو و پشتوانه اعضا به ۱۱۸ كشور و همچنين پي بردن اعضا به ضعف هاي ساختاري جنبش از سوي ديگر ملاحظه مي شود كه جنبش غيرمتعهدها احساس دوران جنگ سرد را كنار گذاشته و امروزه در صدد است به يكي از قطب هاي نيرومند يا همان تعبير نهرو فيل ها قدرتمند بدل شود. شاخص هاي اين تحول در جنبش عدم تعهد را از طرح خواست هاي جنبش در بيانيه پايان نشست سران در هاوانا بويژه بيانيه جداگانه آنها در طي سال از حقوق هسته اي ايران مي توان استخراج كرد.
- مخالفت با يكجانبه گرايي در معادلات بين المللي 
- ضرورت اصلاح ساختار شوراي امنيت سازمان ملل متحد
و حمايت از برخورداري اعضاي جنبش از دانش و فن آوري صلح آميز
از جمله مهم ترين خواست هاي غيرمتعهد ها درنشست هاوانا بود كه به علت همزماني اين نشست با شصت و يكمين نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد و همچنين كنفرانس عمومي ۱۴۸ كشور عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي مي تواند در سطح اين دو اجتماع عظيم روسا و سازمان عالي رتبه كشورهاي جهان در نيويورك و وين نيز انعكاس يابد و با خود اين پيام غيرمتعهدها را انعكاس دهد كه جنبش عدم تعهد در هزاره سوم خود به بلوكي نيرومند متشكل از ملل در حال توسعه بدل شده است كه مطالباتي بويژه در دو حوزه توزيع عادلانه قدرت و ثروت در ابعاد بين المللي دارد. با وجود چنين پژواكي از چهاردهمين نشست سران جنبش عدم تعهد بايد بپذيريم كه اين جنبش به لحاظ ساختاري فاقد سازوكار لازم براي عملياتي ساختن مطالبات خود است. هر چند تروئيكاي سران و وزيران امور خارجه متشكل از كشورهاي مالزي، كوبا و مصر ممكن است گامي براي عملياتي ساختن اين مطالبات باشد اما ترديدي نيست كه براي از عمل به فعل در آمدن چنين مطالباتي غيرمتعهدها چاره اي جز تعهد به اجراي مصوبات خود ندارند اما آيا غيرمتعهدهاي بدون وابستگي به مراكز قدرت بين المللي مي توانند در اجراي خواسته هاي خود متعهد باشند يا اينكه پيوندهاي برخي اعضا به مراكز قدرت بين  المللي عملاً مانع تمركز نيروي غيرمتعهدها برروي تحقق خواسته ها يشان خواهد شد.

فرمانده ناتو در افغانستان:
عمليات ضد طالبان ۳ تا ۵ سال ديگر طول مي كشد
گروه بين الملل - هزاران نيروي آمريكايي و افغان از ديروز عمليات جديدي را عليه طالبان در شرق افغانستان شروع كردند تا حضور دولت را در مناطق ناآرام مرز پاكستان گسترش دهند.
به گزارش آسوشيتدپرس اين عمليات جديد در حالي شروع مي شود كه نيروهاي ناتو و از جمله ۲۵۰۰ سرباز آمريكايي دست به حملات سنگيني عليه شبه نظاميان طالبان در جنوب اين كشور زده اند و در دو هفته گذشته صدها نظامي طالبان در اين حملات كشته شده اند.
در همين حال فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان ديروز در گفتگويي با مطبوعات انگليس پيش بيني كرد، عمليات نظامي عليه طالبان سه تا پنج سال ديگر طول مي كشد.
سخنگوي نظاميان آمريكايي در افغانستان ديروز گفت، عمليات شرق افغانستان بخشي از عمليات گسترده عليه طالبان است.

مكزيك: چپگرايان به سوكالو برگشتند
همشهري آنلاين: صد ها هزار نفر از هواداران آندرس مانوئل لوپس اوبرادور كانديداي شكست خورده انتخابات مكزيك، با تجمع در ميدان سوكالو با او به عنوان رئيس جمهور دولت موازي عهد بستند.
اوبرادور پيش از اين در جريان اعتراض به نتايج انتخابات اخير مكزيك از تشكيل يك دولت موازي خبر داده بود.
دوروز قبل تجمع هواداران اوبرادور در ميدان سوكالو، به دليل برگزاري مراسم استقلال به مدت يك روز متوقف شد كه برخي منابع خبري اين موضوع را پايان اعتراضات ۴۸ روزه چپ گرايان نسبت به نتيجه انتخابات مكزيك خواندند و حتي خبر دادند كه از اين پس استراتژي لوپس اوبرادور، سفر به شهر هاي مختلف مكزيك، جهت تحكيم جايگاه چپ گرايان در سراسر كشور و مبارزه عليه راستگرايان خواهد بود.
ديروز در جريان برگزاري جشن استقلال مكزيك، ويسنته فاكس -رئيس جمهور كنوني مكزيك از هزاران خدمه نظامي در ميدان سوكالو، سان ديد.

آمريكا: شناسايي اسرائيل شرط لغو تحريم هاي اقتصادي فلسطين است
گروه بين الملل- همزمان با اعلام خبر ديدار محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با جرج بوش رئيس جمهور آمريكا، ليوني و رايس وزراي خارجه اسرائيل و آمريكا، روزنامه هاآرتص نوشت كه دولت آمريكا اعلام كرده كه محاصره اقتصادي فلسطين را لغو نخواهد كرد.
قرار است عباس در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با مقامات مذكور در خصوص تشكيل دولت ائتلافي در فلسطين مذاكره كند.
در اين ديدارها همچنين قرار است درباره موضوع سرباز اسير اسرائيلي مذاكراتي صورت گيرد.
در همين حال دولت آمريكا به فرستاده «محمود عباس»، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اطلاع داد كه اگر حكومت وحدت ملي فلسطين كه قرار است در آينده تشكيل شود، سه اصل طرح «نقشه راه» را نپذيرد، آمريكا محاصره اقتصادي فلسطين را لغو نخواهد كرد.
اين سه اصل عبارتست از: به رسميت شناختن اسرائيل، به رسميت شناختن همه توافق هاي گذشته ميان فلسطين و اسرائيل و خاتمه دادن به مبارزه مسلحانه.

كوتاه از جهان سياست
هند و پاكستان مذاكرات را از سر مي گيرند
گروه بين الملل - پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان و مانموهان سينگ نخست وزير هند در حاشيه نشست جنبش عدم تعهد در كوبا توافق كردند تا مذاكرات بر سر منطقه مورد مناقشه كشمير را از سر بگيرند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، نخست وزير هند بعد از ديدار با مشرف گفت: سران دو كشور تصميم گرفتند به تلاش خود براي يافتن راه هاي مورد قبول حل اين موضوع (مناقشه كشمير) ادامه دهند.
اين ديدار اولين ديدار و گفت وگوي بلندپايه ميان سران دو كشور از بعد از انفجار ۱۱ جولاي بمبئي است. بعد از اين انفجار هند پاكستان را به عدم كنترل تروريست ها متهم كرد و روابط دو كشور رو به تيرگي گذاشت.
انتخابات پارلماني در سوئد
ايرنا: انتخابات سراسري پارلماني در سوئد ديروز با رقابت نزديك و فشرده نامزدهاي دو گروه عمده ائتلاف راست ميانه و حزب سوسيال دمكرات آغاز شد.
شش ميليون و ۸۰۰هزار نفر از جمعيت ۹ميليوني سوئد واجد شرايط دادن راي در انتخابات سراسري اين كشور هستند.
سوئدي ها در شرايطي در اين انتخابات شركت مي كنند كه حزب حاكم سوسيال دمكرات اين بار با تهديد جدي رقيبان خود مواجه شده است.اين حزب به استثناي ۱۰سال، در ۸۹سال گذشته قدرت را در سوئد در دست داشته است.
مهمترين احزاب شركت كننده در اين انتخابات كه آرزوي پيروزي و تشكيل حكومت جديد را دارند شامل حزب چپ ميانه (سوسيال دمكرات) به رهبري يوران پرشون نخست وزير ۵۷ساله اي كه حزبش از سال ۱۹۹۴تاكنون دولت را در اختيار دارد و ائتلاف راست ميانه حزب معتدل (مودريت) به رهبري فردريك رينفلد است.
وضعيت عراق مهمترين مسأله براي رأي دهندگان آمريكايي
گروه بين الملل: نتايج نظرسنجي هاي اخير در آمريكا نشان مي دهد مسأله عراق و وضعيت اين كشور همچنان مهمترين مسأله مدنظر رأي دهندگان آمريكايي براي انتخابات پاييز امسال است.
نتايج نظرسنجي ها نشان مي دهد كه بيست و سه درصد از شركت كنندگان مسأله عراق مهمترين مسأله مدنظر آنها در انتخابات امسال و تعيين رأي آنهاست. در حالي كه يازده درصد از شركت كنندگان اعلام كردند در انتخابات پاييز امسال آنچه عامل مهم تعيين رأي آنهاست مسايل اقتصادي است. انتخابات كنگره امسال آزموني براي دوره دوم رياست  جمهوري است و بررسي هاي اخير نشان مي دهد كه سياستهاي جرج بوش به شدت از طرفداران حزب جمهوريخواه كاسته است و دمكراتها اميدوارند آراي بيشتري را در اين انتخابات كسب كنند.
تل آويو درباره شكست در برابر حزب الله تحقيق مي كند
همشهري آنلاين: كابينه رژيم صهيونيستي يكشنبه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهريور) تصميم گرفت درباره شكست در برابر حزب الله لبنان تحقيق كند.
خبرگزاري اتريش گزارش داد، يك كميسيون تحقيق به رياست يك قاضي بازنشسته قرار است به بررسي تصميم اسرائيل و رهبري نظامي اين رژيم در جريان جنگ ۳۴ روزه عليه لبنان بپردازد.
در همين حال اين كميسيون قدرت اخراج مقاماتي را كه در جريان اين جنگ مسئوليتي داشته اند، ندارد.اين رژيم اعلام كرد كه كابينه اسرائيل تصميم تحقيق را با ۲۰ رأي موافق در برابر دو رأي مخالف گرفته است. يكي از اعضاي كابينه نيز از رأي دهي امتناع كرد.
۴۵درصد انگليسي ها خواستار كناره گيري بلر از قدرت هستند
ايرنا: نتايج يك نظرسنجي در انگليس نشان مي دهد كه ۴۵درصد از شهروندان اين كشور خواستار كناره گيري توني بلر از مقام نخست وزيري هستند.
اين نظرسنجي كه توسط موسسه افكارسنجي آي.سي.ام انجام شده و نتيجه آن در هفته نامه ساندي ميرور منتشر شد، حاكي است ۱۷درصد از انگليسي ها نيز خواستار كناره گيري بلر از قدرت در يكسال آينده شده اند.
تنها ۳۸درصد اعلام كرده اند كه وي بايد دور سوم نخست وزيري خود را نيز به پايان رسانده و يا حتي در انتخابات عمومي دور آينده شركت كند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |