دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۷ - Sep 18, 2006
شهرداري تهران به كنوانسيون جهاني
محيط زيست شهري پيوست
017373.jpg
گروه شهري : شهرداري تهران به شمار ۵۵ كلانشهر عضو كنوانسيون بين المللي محيط زيست شهري پيوست . به گزارش خبرنگار ما مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست گفت: كنوانسيون بين المللي محيط زيست سال گذشته در سانفرانسيسكوي آمريكا برگزار شد، كه شهرداري تهران در آن حضور نيافت و هفته گذشته ، تهران به كشورهاي عضو اين تشكل پيوست.
حيدرزاده افزود: تهران پنجاه و پنجمين كلانشهر دنيا است كه به عضويت كنوانسيون بين المللي محيط زيست دنيا ملحق شده و موظف است تعهدات خود را در زمينه مسائل مختلف زيست محيطي اجرا كند.وي گفت: بر اساس اين تعهد ، تهران تا سال ۲۰۱۲ بايد به مسائل محيط زيست كه در اين كنوانسيون مقرر شده است عمل كند و در پايان اين سال همه كشورهاي عضو ،  بر اساس فعاليت هاي مثبت خود يك تا ۴ ستاره دريافت خواهند كرد.
گزارش ديگري حاكي است كه نخستين نمايشگاه بين المللي مجازي در زمينه محيط زيست و مسائل زيست محيطي، دي ماه سال جاري برگزار مي شود.
مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست گفت: با توجه به اهميت نمايشگاه بين المللي محيط زيست و تاكيد رهبر انقلاب اسلامي در زمينه تقويت نهضت نرم افزاري و افزايش استفاده از اينترنت در همه ابعاد ، نخستين نمايشگاه بين المللي مجازي در بخش محيط زيست دي ماه سال جاري برگزار مي شود.
محمد هادي حيدرزاده اظهار داشت: نمايشگاه بين المللي مجازي زيست محيطي با شعار شهر الكترونيك - شهر سبز و با توجه به الزامات زيست محيطي و توسعه پايدار شهر الكترونيك و شهر سبز با يكديگر متحد مي شوند.وي افزود: اين نمايشگاه داراي غرفه هاي سه بعدي اينترنتي است و در حاشيه آن آستان قدس رضوي به عنوان بخش برگزيده، زيارت امام رضا(ع) را به صورت سه بعدي قابل دسترس قرار مي دهد.
حيدرزاده با اشاره به حضور شركت هاي وابسته به شهرداري در اين نمايشگاه اظهار كرد: اداره بازيافت و تبديل مواد در شهر سبز، حوزه ترافيك و حمل و نقل در شهر سبز، سازمان فضاي سبز در شهر سبز، معماري زيستي و اكوتوريسم شهر سبز، استانداردهاي شهر سبز، نقش مشاركت مردمي و مديريت شهر سبز از جمله شركت هاي داخلي وابسته به شهرداري تهران هستند كه آخرين دستاوردهاي خود را در زمينه مسائل محيط زيست ارائه مي كنند.وي در مورد حضور ساير كشورها گفت: در بخش بين المللي اولويت حضور با شهرهايي مانند مسكو ، پاريس، كابل ،  دوشنبه ، شانگهاي و توكيو است كه شهرداري تهران با آنها پيمان خواهرخواندگي منعقد كرده است.
وي در مورد حضور مخاطبين در اين نمايشگاه گفت: با توجه به پيش بيني ۳ ميليون نفر مخاطب متخصص و علاقه مند كه كاربر اينترنت هستند ، تبليغات نيز به وسيله استفاده از فضاهاي مختلف اينترنتي انجام مي شود كه اميدواريم با وجود آخرين دستاوردهاي زيست محيطي استقبال خوبي از اين نمايشگاه به عمل آيد.
مشاور شهردار در امور محيط زيست در مورد پرداخت هزينه توسط شهرداري اظهار داشت: هزينه اين نمايشگاه به صورت خودگردان تامين مي  شود و شهرداري تهران وظيفه حمايت سخت افزاري در اين زمينه را بر عهده دارد.
وي در مورد حمايت امنيتي اين نمايشگاه ، گفت: بخش IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و سازمان فناوري اطلاعات شهرداري ، زمينه حفظ امنيت نمايشگاه را بر عهده دارند.
حيدرزاده در ادامه اظهار اميدواري كرد كه با حضور شبكه بانكداري الكترونيك و تعاوني اعتباري شهر ، اين نمايشگاه هرچه بهتر برگزار شود.
تفاهمنامه پليس يار مدارس
از سوي ديگر تفاهمنامه پليس يار مدارس ميان سازمان محيط زيست شهرداري تهران و آموزش و پرورش شهر تهران امضا شد.
به گزارش سما ، حيدرزاده ديروز در اولين نمايشگاه مجازي محيط زيست شهري كه در سالن كنفرانس شهرداري تهران برگزار شد ، افزود: شهرداري تهران با همكاري آموزش و پرورش قصد دارد از وجود جوانان و نوجوانان براي فرهنگسازي در زمينه محيط زيست استفاده كند.
در ادامه اين مراسم ، معاون پرورشي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران نيز با تاكيد بر ضرورت فرهنگسازي در همه ابعاد و به ويژه محيط زيست در ميان دانش آموزان ، گفت: از جمله فعاليت هايي كه شهرداري در زمينه مشكلات فرهنگي آموزش و پرورش انجام داده است ، توزيع رايگان كتاب به مدارس ، طرح توسعه و تجهيز كتابخانه ، آزمايشگاه ها، لوازم ورزشي ، تعمير مدارس ، نمازخانه ها و توسعه فضاي سبز در طول ۳ سال گذشته است.وي با اشاره به طرح مهر رمضان ، اظهار داشت: در اين طرح كه به دستور شهردار تهران در حال اجراست ، بسياري از مشكلات مدارس پيش از شروع مدارس برطرف مي شود و اميدواريم سال تحصيلي جديد ، با همه امكانات و بدون هيچ مشكلي براي دانش آموزان آغاز شود.

شهر نگار
كمبود فضاي آموزشي
رسول خادم*
017370.jpg
فضاهاي آموزشي در تهران متناسب با نيازهاي جمعيتي شهر نيست و با استانداردهاي موجود فاصله زيادي دارد. به بيان ديگر تهران به عنوان پايتخت كشور و به رغم انتظارات بسياري، فقيرترين شهر در ارتباط با سرانه فضاي آموزشي به شمار مي رود و از اين  رو توسعه و نوسازي مدارس نيازمند توجه جدي دولت و كمك هاي مردمي و خيرين مدرسه ساز و حمايت هاي شهرداري است.
در حال حاضر كلاس هاي درس در تهران، شلوغ ترين كلاس ها در سطح كشور است و علاوه بر اين پراكنش و توزيع مدارس نيز به گونه اي است كه برخي محلات و نقاط تهران در تأمين فضاهاي آموزشي اعم از ابتدايي و ساير مقاطع تحصيلي دخترانه و پسرانه دچار مشكل هستند و آموزش و پرورش به دليل محدوديت هاي اعتباري و بودجه اي امكان توسعه اين گونه فضاها را ندارد.
شوراي شهر و شهرداري تهران از مدت ها پيش باتوجه به اهميت موضوع گام هايي را در اين زمينه برداشته و پيشنهادهايي را براي نوسازي و بهبود وضعيت مدارس به دولت ارائه كرده اند.
در بودجه امسال شهرداري نيز رديفي براي كمك به مدارس در نظر گرفته شده است كه در قالب طرح جهادي براي اصلاح، مرمت و تأمين برخي نيازهاي مدارس پايتخت هزينه مي شود. علاوه بر اين براي دانش آموزان نيازمند مدارس محلات نيز كمك هايي در نظر گرفته شده است كه پس از شناسايي آنان از طريق شوراياري هاي محلات، ارائه خواهد شد.
شوراي شهر در اين مدت همچنين طرحي پيشنهادي را در ارتباط با مقاوم سازي مدارس تصويب و براي مراجع ذي صلاح فرستاده و دولت نيز در بودجه سالانه رديفي را به صورت فاينانس براي مدارس در نظر گرفته است ولي متأسفانه هنوز اين طرح اجرايي نشده است.
علاوه بر اين در ارتباط با تعيين برخي اولويت هاي مربوط به مدارس از طريق شوراياري هاي محلات با رويكرد محله محوري نيز اقداماتي صورت گرفته است كه گزارش آن به زودي اعلام خواهد شد.
از اين گذشته با توجه به طرح جهادي شهرداري در ارتباط با مدارس، پيگير اين موضوع هستيم كه در جلسه مشتركي با مسئولان آموزش و پرورش راهكارهاي مربوط به استفاده بهينه فضاهاي مدارس در ساعات و ايام تعطيل براي فعاليت هاي فرهنگي، آموزشي و ورزشي شهروندان بر اساس اعلام نياز شوراياري هاي محلات تدوين و اعمال شود.
به هر حال توسعه فضاهاي ورزشي و نقش آن به عنوان يك شاخص مهم در جامعه، موضوعي است كه بايد با مشاركت دولت، مديريت شهري و مردم به سرانجام برسد.
*رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران

نايب رئيس شوراي شهر:
تكميل طرح هاي نيمه تمام ،
اولويت مديريت شهري تهران است
گروه شهري- تكميل طرح هاي عمراني نيمه كاره در تهران از اولويت هاي اصلي مديريت شهري است.
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با همشهري مي افزايد: اولويت شوراي شهر و شهرداري در مقطع كنوني، اجرا، تكميل و بهره برداري هر چه سريع تر طرح ها به ويژه طرح هاي عمراني مربوط به ترافيك است. زيرا طولاني شدن آنها، علاوه بر ضرر و زيان ناشي از عدم بهره برداري به موقع، سبب افزايش هزينه هاي اجرايي طرح ها و فشار مالي به شهروندان خواهد شد.
حسن بيادي مي گويد: اگر شهرداري ها طرح هاي مصوب را به موقع اجرا كنند با كسري بودجه و افزايش تصاعدي هزينه ها روبه رو نمي شوند و طرح ها ماهيت اصلي خود را از دست نمي دهند و در نتيجه صرفه اقتصادي براي كشور در پي دارد.
وي مي افزايد: براي نمونه طرحي كه بايد در مدت معين شروع و به موقع تكميل شود ولي ۱۰ سال بعد با همان مطالعات اوليه اجرا مي شود علاوه بر آنچه گفته شد اصلاً معلوم نيست كه با توجه به تغيير پي در پي مؤلفه هاي شهري بتواند كاركردها و انتظارات موجود را برآورده سازد.
بيادي مي گويد: برخي از طرح ها در گذشته احساسي و عجله اي شروع شده است كه شائبه هاي سياسي را به ذهن متبادر مي سازد و برخي نيز بدون مطالعه بوده و اجراي آن به تعويق افتاده است.
به گفته وي، در برخي طرح ها مشاهده مي شود كه پيمانكار توانايي لازم را براي اجراي پروژه نداشته و به بيان ديگر ظرفيت اجراي طرح ها بيش از توان پيمانكار است.
وي اعلام روزشمار براي اجرا و تكميل طرح هاي عمراني شهرداري را كاري پسنديده مي داند و مي گويد: اين حركت پسنديده شهرداري اعتماد به نفس مسئولان و دست اندركاران پروژه هاي عمران شهري را در پي دارد و برنامه ريزان را وادار به پاسخگويي و اجراي به موقع طرح ها خواهد كرد.
نايب رئيس شوراي شهر مي افزايد: با اين حال در گذشته اجرا و تكميل برخي طرح ها سال ها به تعويق مي افتاد كه نه مردم پيگيري مي كردند و نه كسي پاسخگو بود. ولي براي نمونه چندي پيش كه گشايش پل هجرت يك هفته به تأخير افتاد اعتراض بسياري را در پي داشت.وي با اين حال مي گويد: البته تسريع و اجراي طرح ها نبايد مسئولان را از كنترل كيفيت و نظارت دقيق بر كارها غافل سازد.
بيادي همچنين معتقد است كه شهرداري ها برخلاف وظايف و ماهيت اصلي خود طي ساليان اخير با تغيير ماهيت، از «نهاد شهرداري» به يك «سازمان شهرسازي» تبديل شده اند.وي مي گويد: بر هم خوردن ساختار و سازمان و مبلمان شهري ناشي از تصميمات سازمان ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي مشكلات عديده اي را براي شهرها به ويژه تهران ايجاد و هزينه هايي را تحميل كرده است كه شهردار ي ها مجبور به پرداخت آن از جيب مردم هستند.
وي مي گويد: به همين دليل در حال حاضر دست كم ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه هاي يك شهر مربوط به بودجه هاي عمراني است، در صورتي كه شهرداري ها بايد بيش از ۵۰ درصد فعاليت خود را به مسايل فرهنگي، اجتماعي و خدماتي اختصاص دهند.

نگاه
017364.jpg
سپيده انجم روز

رئيس راهنمايي و رانندگي تهران خبر داد:
كاهش ۱۹ درصدي كشته هاي تصادفات پايتخت
ايسنا: رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: كشته هاي تصادفات در تابستان امسال در تهران ۱۹ درصد كاهش يافته است.
سردار ساجدي نيا در حاشيه دومين همايش پليس مدرسه افزود: در اين مدت همچنين تصادفات در تهران ۱۱ درصد رشد يافت. وي در دومين همايش پليس مدرسه از به كارگيري پليس هاي افتخاري همزمان با بازگشايي مدارس خبر داد و گفت: نيروهاي راهور براي آغاز سال تحصيلي جديد از ۳۰ شهريور ماه به مدت ۱۷ روز در آماده باش كامل هستند. ساجدي نيا با اشاره به اين كه پيش بيني مي شود از اول مهرماه حداقل ۳۰ درصد به ترافيك تهران افزوده شود، گفت: همزمان با بازگشايي مدارس و از روز شنبه ۲ دستگاه بالگرد هواناجا، ترافيك تهران را از طريق هوا كنترل مي كنند.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ همچنين از ايجاد ستاد مشترك با همكاري شهرداري تهران در معاونت ترافيك شهرداري خبر داد و گفت: كنترل بهتر ترافيك و پركردن خلأهاي احتمالي از جمله اهداف ايجاد اين ستاد است.
وي گفت: همچنين عوامل راهنمايي و رانندگي همزمان با بازگشايي مدارس در جلو و اطراف بيش از ۵۰۰ مدرسه مستقر مي شوند تا به روان سازي ترافيك كمك كنند.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اين كه بيش از ۲۱۰ هزار دانش آموز در سال گذشته آموزش پليس مدرسه ديده اند، گفت: ۹۰ هزار پيش دبستاني و مهدكودكي نيز در اين مدت آموزش ترافيك ديده اند و قصد داريم در سال تحصيلي جديد نيز ۲۵۰ هزار دانش آموز ابتدايي و راهنمايي را آموزش دهيم.
وي همچنين از خط كشي و تابلوكوبي در اطراف مدارس خبر داد و گفت: امسال بر اساس بخشنامه انجام شده، كليه مديران مدارس تهران مكلف شدند در خصوص ساماندهي سرويس هاي مدارس اقدام كنند.
به گفته رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ همچنين قرار است سرويسهاي مدارس كه در محدوده اضطرار تردد مي كنند، آرم طرح ترافيك بگيرند.
ساجدي نيا به اهم فعاليت هاي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران براي بازگشايي مدارس اشاره كرد و گفت: مرمت و نصب ۲۷۰ سرعت گير، نصب ۱۶ پل گذرگاه عابر پياده جديد، ۵۵۰ مورد هم سطح سازي معابر، ۴۰۰ مورد خط كشي عابرپياده، ۲ هزار و ۴۸۰ مورد ترميم انواع نوشتار شامل آهسته، احتياط، مدرسه، بازسازي و مرمت ۵۰۰ معبر عابر پياده، نصب تابلو و علايم راهنمايي و رانندگي در نزديكي ۶ هزار مدرسه، خط كشي ۴۵ حياط مدرسه، شناسايي گره ها و معضلات ترافيكي و ايجاد هماهنگي لازم با امور راهنمايي و رانندگي مناطق، نصب و تهيه ۱۵۰۰ پلاكارد تبليغي و آموزشي در اطراف مدارس، از جمله اين اقدامات است.
وي گفت: همچنين به عوامل راهور اعلام شده كه طي روزهاي اول و دوم مهر نسبت به راهنمايي والدين اقدام و تا جاي ممكن از جريمه  كردن خودداري كنند. از سوي ديگر والدين موضوع زوج و فرد را مدنظر داشته باشند.
وي گفت: همچنين خانواده ها به ويژه در روزهاي آغازين مهر ماه براي رساندن دانش آموزان به مراكز آموزشي از وسايل نقليه شخصي استفاده نكنند تا ترافيك معابر روان تر جريان يابد.

سبد كالاي رمضان در شهروند
فروش ويژه مهر رمضان شهروند آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي شركت شهروند، همزمان با آغاز سال تحصيلي به طور معمول مراجعه خانواده ها براي تهيه اقلام ويژه مربوط به مدارس از جمله لوازم التحرير، كيف و كفش و روپوش مدارس افزايش مي يابد. از اين رو ضمن تجهيز امكانات و پرسنل زمينه مناسبي براي عرضه كالاهاي مورد نياز با تخفيفات ويژه به وجود آمده است.
در اين فروش كه به يمن حلول ماه مبارك رمضان، عنوان مهر رمضان را به خود گرفته است اقلام ويژه مورد نياز شهروندان در قالب سبد كالاي ماه رمضان به صورت ويژه عرضه مي شود.

سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري برگزار مي كند
سومين جشنواره مواد غذايي در تهران
گروه شهري - سومين جشنواره مواد غذايي از تاريخ ۴تا۱۰ آبان ماه سال جاري در ميدان ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي جلال آل احمد برگزار مي شود.
كاوه ناصري دبير سومين جشنواره مواد غذايي درمورد عرضه مستقيم كالاهاي تحت پوشش اين جشنواره گفت: شركت هاي برتر توليدي محصولاتي شامل فرآورده هاي پروتئيني، فرآورده هاي لبني، نوشيدني ها، فرآورده هاي كشاورزي به صورت بسته بندي شده، خشك و منجمد، فرآورده هاي غلات و حبوبات، نان و شيريني و شكلات، خشكبار، روغن، انواع كنسرو و غذاهاي آماده طبخ را به مدت يك هفته در ميدان ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي جلال آل احمد با قيمت مناسب به مردم عرضه خواهند شد.

راه اندازي ۱۷ آسانسور در مترو براي معلولان
فارس: معاون بهره برداري مترو از راه اندازي ۱۷ دستگاه آسانسور در ۴ ايستگاه مترو براي سهولت تردد معلولان و مسافراني كه داراي ناتواني جسمي هستند، خبر داد.
جعفر ربيعي با اشاره به امكان بهره برداري مسافران مذكور از آسانسور در ايستگاه هاي امام خميني، صادقيه،  ترمينال جنوب و خزانه در خصوص علت تاخير ۲ ساله در نصب و راه اندازي ۷۷ دستگاه آسانسور پيش بيني شده، گفت: بدقولي هاي پيمانكار عامل اين تاخيرها ست. وي افزود: قرارداد اوليه آسانسورها مربوط به ۳ سال پيش است و بر اساس آن پيمانكار مكلف بود كه ظرف يك سال و نيم ۷۷ دستگاه آسانسور را نصب كند اما طي اين مدت به واسطه عدم تحقق تعهدات پيمانكار، تنها ۴ ايستگاه مترو به آسانسور مجهز شده اند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |